Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

AFA-VÅLDET: Organisationens manual i våld och terror

AFA - LogoGRANSKNING. Antifascistisk Aktion, som tilläts delta i Prideparaden i lördags, använder våld för att nå politiska mål. För att vara så effektiva som möjligt har organisationen tagit fram en våldsmanual som de uppmanar alla medlemmar att studera noga.

I skriften ges utförliga anvisningar om hur man planerar våldsaktioner, beväpnar sig och misshandlar sina meningsmotståndare. AFA förespråkar numerära överlägen och kraftig beväpning — “det enda som spelar någon roll är vem som ligger kvar när fajten är slut”.

I manualen ges också instruktioner för hur man ska bete sig om man blir gripen av polisen. AFA-taktiken är att alltid hålla tyst i polisförhör.

Läs utdrag ur AFA:s våldsmanual

Satsa på att slå mot ansiktet i stort, solar plexus och, om du slåss mot en kille, kuken.

Se till att ha numerär fördel, alltså vara fler än dem ni ska ge er på. Underläge är ofta avskräckande.

Få ned personen ni ska slå på marken så fort som möjligt. Det är svårt att försvara sig om man ligger, och det är lätt att sparka utan att själv ta skada om man står upp.

Fuska så mycket som möjligt. Fusk är inte dåligt om man själv gör det, då är det lysande /…/ det är bra mycket bättre att ha med sig sina tio kompisar med järnrör, maskering och bra skor än att hålla fast vid en meningslös ‘heder’ /…/ det enda som spelar roll är vem som ligger kvar när fighten är slut.

Glasflaskor funkar exempelvis väldigt bra, eftersom det är något som vem som helst kan bära omkring på. Ett meterlångt järnrör är ofta lite svårare att kamouflera.

Om ni ska göra större och mer omfattande saker kanske ni måste kasta eller bränna era kläder efteråt (exempelvis om det är blod på kläderna).

Det enda du är skyldig att uppge är namn och personnummer, inget mer./…/ Exempel finns där människor blivit gripna på bar gärning med rejäla bevis och sedan klarat sig undan åtal genom att hålla tyst i förhören.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by deep|edition » AFA använder våld | 2007/08/07 at 11:07:11

    [...] granskar AFA och förfasas över deras gatustridsmanual. I ingressen påpekar Daniel Alsén uppbragt att [...]

     

  2. [...] to Politikerbloggen, AFA have produced a manual about how to use violence in order to paralyze and hurt their [...]

     

  3. Pingback by FAS » Blog Archive » AFA:s våldsmanual | 2008/06/24 at 01:26:51
  4. Pingback by AFA:s våldsmanual « Paleolibertarian | 2008/07/23 at 00:09:02
  5. Pingback by Wie der Westen den Kalten Krieg verlor « Counterdjihad | 2008/10/17 at 02:54:39

    [...] Politikerbloggen berichtet, hat AFA ein Handbuch erstellt, wie man Gewalt anwendet mit dem Ziel, Gegner zu lähmen [...]

     

  6. Pingback by The Case of Sweden « Defeating Eurabia | 2009/06/09 at 15:16:59

    [...] and racists are for all practical purposes outside of the protection of the law. According to Politikerbloggen, AFA have produced a manual about how to use violence in order to paralyze and hurt their [...]

     

52 kommentarer

  1. 2007-08-06 21:48 Stina

    Kan bara hoppas polisen nu som varit godtrogen och grundlurade tar i med hårdhandskarna mot detta patrask och demokratins dödgrävare.Sen måste det nu samtidigt kännas bittert för polisen att ha sällskap med våldsbenägna homos som tar till våld istället för debatt.Tacka AFA för att de lyckades sabba detta årets pride…Anonyma Fega Antidemokrater=AFA

     

  2. 2007-08-06 22:12 Vaffanudå

    Håller med Stina här. Nazister, AFA och de som mördade Du’a Khalil Aswad – agerar efter samma principer; vi har rätt. Alltså är det OK att stena, slå eller kniva meningsmotståndare till döds. Jag kräks över sådana små människor. Så otroligt, patetiskt, små…

     

  3. 2007-08-06 22:28 Kalle

    Vaffanudå får gärna länka till artiklar om när AFA har dödat någon. Så vitt jag vet är det bara poliser som dödat folk av dom som gick i pridetåget. Och nazisterna som stod och tittade på ligger också bakom ett gäng mord.

     

  4. 2007-08-06 23:23 Victor

    Instruktioner om hur man skall uppföra sig i gatuslagsmål med organiserade nynazister jämförs med terrorism. Snart skall väl hela pride terrorstämplas för att vänsterpartiet deltagit.

    Stina säger att AFA förstört Pride men de deltog ju i lugn ordning. Finns det inget sans på det här stället?

     

  5. 2007-08-06 23:40 Per T

    Victor: Vad är det för nonsens? Våldsmanualen är en instruktion för terrorgärningar och våld. Den lär AFA-medlemmarna att planera och genomföra våldshandlingar på det grövsta sättet.

    Varför skulle pride terrorstämplas? Och varför jämföra med vänsterpartiet? De ägnar sig inte åt politiskt våld och har inte en kriminell agenda.

     

  6. 2007-08-07 00:39 Anonymous

    Prideledningen har visat på synnerligen dåligt omdöme. Vad blir nästa deltagare? Hamas. nazister eller kanske några maffiagruperingar från serbien och italien?
    Afa är lika fega som pedofiler

     

  7. 2007-08-07 01:17 Liberal-konservativ Svensson

    Politikerbloggen kan gärna kolla upp kopplingarna mellan AFA och Syndikalisterna där vissa kopplingar även går vidare till SSU och LO vidare till fack och fackombud.

    Det socialistiska våldets och förtryckets nätverk är utbrett och farligt. Frågan är om Politikerbloggen vågar gräva i detta?

     

  8. 2007-08-07 01:40 j.

    att AFA förstörde pride? vafan e det för skitsnack! Alla har rätt att delta i paraden oavsätt politisk grund bara man står bakom allas rättighet att själv kunna definera sig som den man e utan att bli dikriminerad för det. AFA har HBTIQ personer i sitt nätvärk. varför ska inte dom få delta? Att inte låta olika grupper med samma mål få delta pga politisk metod? det om nåt klingar lite illa i mina öron!

     

  9. 2007-08-07 01:50 Per T

    j.: AFA tycker ju inte att alla ska få ha vilka åsikter de vill utan att bli hotade, misshandlade eller dödade.

    AFA är en våldsorganisation som hatar, hotar och misshandlar. De har ingen plats i en parad för tolerans och alla människors lika värde.

    Om deras HBT-medlemmar vill gå i Pride så får de såklart göra det. Men inte under en kriminell våldsorganisations fana – en fana som lika gärna kunde haft ett hakkors på sig.

    Det är skrämmande att du kallar AFA:s våld – deras hån mot demokratin och alla oss andra i samhället – för en politisk metod. Avskyvärt. AFA:s intolerans och hat har inget med politik att göra.

     

  10. 2007-08-07 02:58 Victor

    Per T: Nu förhåller det sig så att AFA endast går till fysiskt angrepp mot nynazister. Nynazister i sin tur går till angrepp mot t.ex. HBTIQ-personer och alla andra de inte tycker om. Att de bryter mot lagen är ju inget som är speciellt för dem. Samtliga politiska ungdomsförbund stjäl ju skattepengar. AFA häller rödfärg på personer som skickar folk till döden.

    Folkpartiet och moderaterna stödjer olagliga krig där tiotusentals dör. Allt handlar ju om proportioner. Förbjud borgarnas tillträde till demonstrationen istället. De har rent historiskt arbetat aktivt mot alla former av reformer till fördel för t.ex. homosexuella. Se bara på hur vår stadsminister röstat i riksdagen.

    Sen ska vi ju inte glömma att AFA 2003 faktiskt försvarade pridetåget mot ett anfall från det nynazistiska Nationaldemokraterna där resultatet var flera grovt misshandlade pridedeltagare. Läs polisens egen rapport om det inträffade vet jag.

    Sen är det ju självklart att storkapitalet, som nu sponsrar Pride, inte gillar AFA.

     

  11. 2007-08-07 09:19 Alexander

    AFA Har gjort mer än att försvara pride 2003. Dom har även försvarat mosken på södermalm mot nynazistiser. Där polisen bara titta på när nazisterna var på väg mot mosken.

    Till er som snackar skit om AFAs metoder att demonstrera, ni borde tänka över erat deltagande i Pride, men inte för AFAs skull – utan för att Pride kom till med upplopp som skakade New York för 38 år sedan. Ett upplopp som utfördes mot en fascistisk stat som bestämt att Hetrosexualitet skulle vara normen och beslutade sig för att attackera homosexuella.

     

  12. 2007-08-07 09:53 Per T

    Victor: Det spelar ingen roll att AFA begränsar sitt våld till vissa grupper. AFA använder hat, hot och våld för att nå politiska mål. Precis som nazisterna de säger sig vilja bekämpa.

    AFA är en kriminell organisation med vedevärdig människosyn. Punkt liksom.

    Alexander: AFA har inte försvarat någonting. De har bara attackerat våra demokratiska principer. I övrigt – se ovan.

     

  13. 2007-08-07 10:43 deep.ed

    använder våld för att nå politiska mål.
    USA? Ryssland? NATO?
    Nävisstnej – det var ju AFA…

     

  14. 2007-08-07 11:36 Storkapitalet

    Med victors logik har jag alltså rätt att skjuta en bankrånare som använder våld i sina “verk”. Tänk den dagen då AFA får påverka lagstiftningen: Då får använda våld när du själva ansrer det vara befogat. Vilket fint samhälle vi kommer att få då….eller inte!

     

  15. 2007-08-07 13:05 Olof

    “Då får använda våld när du själva ansrer det vara befogat. Vilket fint samhälle vi kommer att få då….eller inte!”

    Vi lever redan i det samhället. Våldsverkarna kallas för poliser och militärer.

     

  16. 2007-08-07 13:35 Magnus

    Det är en skam att låta AFA ens existera, Jag och många andra såg just DOM FRÅN AFA slå ner oskyldiga människor på sergelstorg, helt UTAN anledning..!!! Vilken solidaritet dom kämpar för… *TVI*

     

  17. 2007-08-07 16:58 Challe

    Extremist som extremist.

     

  18. 2007-08-07 21:22 j.

    Det tycker inte jag heller! ingen yttrandefrihet åt nazister!

    AFA står fortfarande bakom att du har rätt till din egen sexualitet och könsidentitet och hur du väljer att utrycka den. Det gör inte nazisterna som AFA ger däng!

     

  19. 2007-08-07 21:28 SpaX

    “Nu förhåller det sig så att AFA endast går till fysiskt angrepp mot nynazister” – Victor

    Under kravallerna i Göteborg gick det minsann bra att gå till fysiskt angrepp mot de butiksägare som vågade gå ut på gatorna för att skydda sina butiker och restauranger.
    Men det kanske var undantaget som bekräftade regeln Victor?? Tillåt mig skratta

     

  20. 2007-08-07 22:45 8008

    Varför tror ni att AFA får hållas? Varför sitter de inte i fängelse där de ju faktiskt hör hemma? Kan det bero på att denna “organisation” består av avkommorna till den politiska nomenklaturan i Sverige? Många AFA är ju faktiskt öfverklassyngel från helsvenska villaområdan (mångkultur någon?) som vill leka revolutionär, misshandla folk och förstöra saker. Om de mot förmodan skulle åka fast kommer pappa chefsredaktören och mamma Statssekreterare och ser till att de slipper sina straff.

    Låt dessa bortskämda snorungar avtjäna (minst) sex välförtjänta månader på kåken för varje våldsbrott de utför så upphör nog AFA (Allmänt Fascistiska Aktivister) snart med sin antidemokratiska verksamhet.

     

  21. 2007-08-08 10:18 Josef Klein

    AFA får/fick skattepengar av socialistpartiet (S+V), snacka om “statssponsrad terroism”.

    Nu räcker inte det längre utan nu kan man tydligen inte ha sina pengar på Swedebank, åka bus med SL eller dricka Spendrups utan att vara med och sponsra bomber på McDonalds osv.

    Dags för en revolution via valsedlen. In på kåken med alla som stöder terrorism, om de så ska till hela Swedebank, Spendrups, SL och RFSL.

     

  22. 2007-08-09 10:08 Lisa

    Spöar bara aktiva nynazister, ja jo dra den om jultomten också. AFA har spöat folk för att de på ytterst lösa och vaga grunder TRODDE att de var nynazister. Någon hade hört av någon som hade hört av någon och så blev fjädern till en höna. Någon såg i en paranoid drogskadad AFA-hjärna UT som en nynazist och det räckte, att personen i själva verket var vänsterpartist och antirasist uppdagades när skadan redan var skedd. Släng ut dessa fascistiska svin nästa år, samla ihop en folkmassa och JAGA ut dem om det behövs.

     

  23. 2007-08-10 13:12 Viktor

    Men snälla, kan inte alla slut vräka ur sig tonvis av dynga som de varken har belägg eller bevis för.

     

  24. 2007-08-12 15:40 Tobbe

    Jag känner personer som blivit påhoppade av AFA, så du kan ju lägga av med att påstå att det inte finns belägg för att AFA misshandlar oskyldiga. Din demokratisyn är rätt skrämmande, ingen yttrandefrihet åt nazister? Om du inte tror på yttrandefrihet för folk du avskyr tror du inte på det alls. Nä, NSF och AFA är samma jävla pack och om jag inte trodde på åsiktsfrihet hade jag velat se båda de grupperna förbjudna.

     

  25. 2007-08-16 13:19 Viktor

    Tobbe: hur vet du att det var afa som gjorde det? Visade de sina medlemskort eller?

     

  26. 2007-08-17 11:21 Staffan V

    Finns det något som helst som styrker era påståenden? Ge till exempel en länk till den påstådda manualen.

     

  27. 2007-11-20 15:44 Svenne Banan

    Konstigt att så många fördömer en organisation som aldrig dödat en enda i kampen mot nazismen med mer. Men sen har totalt överseende med att kompisarna i Israel dödar tusentals oskyldiga människor med sin rasistiska politik. Ska ni tas på allvar om att argumentera mot våld, så kanske ni borde granska er själva först!

     

  28. 2007-12-01 05:01 Tänk!

    Grundregeln i ett samhälle måste vara att våld ALLTID är fel!

    Med det enda undantaget att det används som sista utväg i självförsvar.

    Det är totalt OMÖJLIGT att berättiga användandet av våld (när det inte gäller DIREKT självförsvar) med att andra använder sig av det.

     

  29. 2007-12-15 13:55 Le Filur

    AFA är bara ett jävla kommunistpack som borde få smaka på sin egna medicin

     

  30. 2008-02-12 18:05 Gurgget

    AFA-nutidens Nazister-Hitler var likadan mot de som ej tänkte som han gjorde. Ett avskyvärt jävla pack som förstör den demokrati vi svenskar haft i många år.Förbjud dom här jävla krämarna som är så skitfega så dom måste maskera sig,kräck.

     

  31. 2008-02-17 16:54 hoj

    Med tanke på att AFA-iterna till stor del kommer från
    politisk och massmedial överklass så finns bara en sak att
    göra om man säkert och garanterat vill bli av med AFA-slöddret för alltid – och det är att rösta på deras Brottsoffer
    i Sverigedemokraterna, rösta alltså på SD 2010 alla ni som
    hatar AFA, det tänker jag göra.

     

  32. 2008-03-29 01:55 gustaf

    AFA slog ner en vän från holland som är bög i Leipzig under WTG 2003. Dom tycke han såg “nazi” ut och beslöt snabbt att knäcka hans skalle. En hel grup mot en person som gick genom en park. Det blev många dagar på sjukan vill jag lova. AFA är en rättsvidrig grupp som inte alls hör hemma på Pride. De använder gärna riktigt fula knep för att få igenom en extrem agenda. Ett band som INTE är politiskt (Sol Invictus) fick just ställa in hela tyskland turnen för att de hotat lokal ägarna. Jag hade köåt biljetter. Fast jag är bög har jag drabbats av AFAs tankspridda påhitt, har hitintils aldrig fått problem med nazister.

     

  33. 2008-04-10 02:59 En bitter uppsalabo.

    Folk verkar inte förstå att det dom kallar för en organisation består av ett relativt löst sammansatt nätverk av människor och att vem som helst kan “vara afa” bara de utger sig för att vara det och så fort dom slår sönder nåt eller slår ner rasister så dokumenteras det friskt i alla medier och register.

    är det så att ni helt enkelt blundar för faktumet att det finns olika former av antifascism och som alla faller in under det man kallar för afa. om man läser namnet på eran s.k. “organisation” så står det klart och tydligt att det är en aktion mot fascism och slutligen era högervridna “realister” och “patrioter” och allt “höger”folk i allmänhet, vad fan har ni själva gjort för att förändra och hur mycket skit klampar det runt på er egna planhalva? sluta tjafsa om vad autonom vänster gör ett slag och kolla på alla brutala misshandlar och mord som på organiserat plan inom olika högerorganisationer och autonoma grupper förekommit genom åren så kanske, bara kanske ni kan sluta era stora käftar och låta mina anarkistiska nerver vila från erat klagande.

    titta! jag slog inte ner nån för att visa vad jag tycker. betyder det att jag inte är antifascist?

     

  34. 2008-06-02 19:14 Arne

    Det är ju inne med konspiratiosnteorier nuförtiden.
    http://www.afaforsakring.se/

     

  35. 2008-06-24 00:41 Ole Dahlberg

    Vänstern är äcklig.

     

  36. 2008-06-24 01:38 Mirre

    Vill bara säga att Niklas Svensson är modig! Som en av få, kanske ende journalist, vågar han ta debatten kring våldsvänstern. Jag hoppas verkligen att han gör en större granskning av tokvänstern, vilka de är och vad de är dömda för. Han är rätt man för jobbet – det kunde man se på Axxess-TV i debatten med AFA-kumpanen Mats Deland.

    Du är modig Niklas! Tuffa journalister som du behövs och är tyvärr alldeles för få!

     

  37. 2008-07-02 05:54 Peter K.

    Som Winston Churchill så förutspående sa: “The future fascists will call themselves anti-fascists”.

    Eller som Nietzsche sa:
    “Han som slåss mot monster borde se till att han inte själv blir ett monster”.
    —Ur Jenseits von Gut und Böse (Bortom ont och gott).

    AFA har blivit det monster dom säger sig bekämpa.

     

  38. 2008-07-07 11:23 Niklas Skoog

    AFA är de fegaste kräken i Sverige. Ingen vågar visa upp sig på bild. Varför kan man undra. Stå upp för era åsikter och kom ut i debatten om Invandrare, homosexuella, ormtjusare och annat löst folk.

     

  39. 2008-07-10 21:54 Erik

    orkar inte bry sig om sånt, jag är inget av de! varken höger eller vänster!

     

  40. 2008-07-15 15:54 Todor

    AFA säger samma sak som hitler sa om judarna..

     

  41. 2009-02-16 19:59 Jaan Voxlauer

    Överklassanarkismen är skadlig.
    Vi seriösa vänstermänniskor håller på Kommunistiska Partiet och tar avstånd frn AFA:s överklassanarkism.
    För övrigt har ingen kommunist dömts i Sverige för att ha använt våld, i såfall får alla högerfanatiker i Folkpartiet faktiskt bevisa det genom rättegånsprotkoll etc.

     

  42. 2009-03-17 17:40 S

    Kan inte förstå hur vissa personer kan sitta och försvara AFA och deras handlingar. Deras handlingar är inte logiska eller lagliga. Att misshandla, mordhota och klottra ner en annan persons hus enbart pga att personen är utav en annan åsikt? Det är patetiskt. Att sedan påstå sig vara med fascism och använda sig utav fascistiska metoder gör saker ännu mer patetisk. Jag är varken höger eller vänster. Jag tycker dock att extremismen i Sverige är intressant då antingen höger elelr vänsterextremismen snart kommer sänka hela vårat land.
    Avskyvärda avskum är ni, som sitter och försvarar dessa.

     

  43. 2009-07-22 02:45 Orka

    Vem bry sej? Om AFA misshandlar en Sverigedemokrat, är väl inte hela världen. Antaligen har Sverigedemokraterna spöat upp 10 invandrare dagen innan, så det där jämna ut sej i långa loppet.

     

  44. 2009-07-22 02:50 S

    Visst våld är aldrig bra! Att AFA klottra och förstår egendom är illa, mycket illa.

    Men om AFA spöa upp lite nazister, sverigedemokraterna, då har antagligen motsatta sida antagligen gjort samma sak emot AFA. Lika barn leka bäst, varför då bry sej över vad kriminella människor gör emot varandra in den undre världen.

    Det är en polisiär fråga , Sverigedemokraterna får väl hålla färre torgmöten så har kanske polisen resuser över att grip AFA anhängare.

     

  45. 2009-07-22 03:05 s

    Jag tycker nog det högerextrema våldet är också illa, när Sverigedemokrater mordhotat och hänger ut folk på nätet, inte följer dom gällande lagar som finns , bl a PUL.

    På många SD bloggar hängs dömda invandrare ut med namn och personnummer. SD har en svans av personer som hänger ut folk bara dom har “invandrarklingade” efternamn så dom uthängda på nätet. Det räcker bara du har icke svenssonklingade namn, så blir uthängd av SD.

    AFA är inte enda anledning till varför polisen måste ha så många poliser när SD har torgmöte, det är också för att skydda civil befolkningen också. Skulle en mörkhuad komma när SDU:arna, så skulle han / hon behöva lägga in på sjukhus därefter. SDU:arna mycket mer aggresiva än dom skinheads som fanns på 80 talet .

    SD är alltid fega , dom klara inte uppge sitt namn, och när dom ringer sina nattliga samtal, finns tom ett rättsfall på från Skåne ( LUND ) , där en styrelse medlem i SD ringer trakassera en meningsmotståndare per telefon. Dom som ringer är konstig nog “aldrig” medlemmar av SD.

    Hur många partier sjunger sånger där man hyllar mordet av en statsminister och vitmakt musik där tom partiledaren deltar. Visst MUF:are kanske ha mindre lämpligt uppträdaden ibland, men skulle aldrig tro att Fredrik skulle ens sjunga mörda Palme visor eller låtar som “När Sverige har fallit ” ..

    Så varför bry sej? Lika barn leka bäst.

     

  46. 2009-07-22 03:10 S

    @Tobbe

    Du har fel :
    AFA, NFS, SDU, VAM, ND och SD är samma pack, dom tillhör alla extraminister i vårt samhället.

    Nu har AFA börjat ge sej på moderater och KD:are, vilket är illa. När man börja angripa demokratiska partiet. Om SD och AFA vill hålla på och leka gatukrig med varandra gärna för mig, så har det alltid varit. Skinheads spöa invandrare och invandrare spöar skinheads. Låt dem leka sin egna sandlåda.

    Men när man börja angripa vanliga människor som KD och M då är de riktigt illa.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2007/08/06/5419/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: