Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Ekonomiprofessor: “Myt att Göran Persson räddade Sverige”


MYTKNÄCKARE. (UPPDATERAD) Det var inte Göran Persson som räddade Sveriges statsfinanser undan härdsmälta. Istället var det anonyma valutaspekulanter som tog Sverige ur krisen, menar ekonomiprofessorn Lars Jonung.

Lars Jonung har lusläst Göran Perssons memoarbok “Min väg, mina val” och reagerar på den förre statsministerns formuleringar om “mitt livs viktigaste insats med att leda arbetet som tog Sverige ur den ekonomiska krisen”.

- Det var anonyma valutaspekulanter som räddade Sverige, säger Jonung till realtid.se. Han nämner den amerikanska fondförvaltaren George Soros som exempel.
- Detta är något som försvunnit i rapporteringen. Det dominerande perspektivet är fortfarande att Göran Persson räddade Sverige, en bild som han själv varit skicklig på att upprätthålla, säger Jonung.

Riksbanken kunde inte längre bibehålla en fast svensk kronkurs gentemot andra valutor när valutaspekulanterna sålde svenska kronor. Det gav till följd att riksbanken inte behövde upprätthålla höga räntor för att hålla uppe kronkursen.
Det var de sjunkande räntorna som följde som lade grunden för återhämtningen i den svenska ekonomin, menar Jonung.
- Persson satt inte ens vid makten när det avgörande beslutet fattades. Att han tog Sverige ur krisen är inget annat än en myt, skriver Jonung i en ledarkolumn i Dagens Nyheter.

Lars Jonung har haft proffesurer i nationalekonomi vid Lunds universitet och Handelshögskolan. I dag forskar han i nationalekonomi vid Handelshögskolan.
Under åren 1992-1994 var Jonung förste ekonomisk rådgivare till dåvarande statsminister Carl Bildt.

Foto: SCANPIX Montage: Politikerbloggen

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

32 kommentarer

  1. 2008-02-11 11:08 pånke

    Det är härligt med dessa ekonomiexperter. Har de någonsin haft rätt egentligen? De tycker en hel del och det blir alltid lika fel. Det kanske inte var Persson som räddade Sverige, men denna proffesor kan ändå inte mena allvar att finansvalparna som drog ner Sverige i skiten och var orsaken till att folk blev av med hus och hem, helt plötsligt är de riktiga hjältarna. Var han själv en fritidsspekutlant under den här tiden kanske.

     

  2. 2008-02-11 12:03 P Pot

    Sossarna blir naknare och naknare, dessutom saknar dom totalt politik.
    Sanningen kryper alltid fram.

     

  3. 2008-02-11 12:21 Markan

    Lars Jonung var Carl Bildts ekonomiske rådgivare under hans statsministertid.

     

  4. 2008-02-11 12:27 Sune

    Man får ju vara otroligt mörkblå för att tro på denna s.k. professor. Att han inte är någon opartisk bedömmare utan var Carl Bildts ekonomiske rådgivare 92-94 “glömde” Politikerbloggen att nämna. Fast ni är ju en del av den borgerliga propaganda-apparaten…

     

  5. 2008-02-11 12:38 Daniel Alsén

    Relevanta poänger om Jonungs bakgrund. Har uppdaterat texten.

    Kommentaren om att Politikerbloggen skulle vara partipolitiskt färgad lämnar jag okommenterad. Det är tramsnivå.

     

  6. 2008-02-11 12:58 Mr M

    Om Persson räddade Sverige ekonomi, så gjorde han det b.la. på de arbetslösas bekostnad. Att hans företrädare tillsammans med LO gick till storms när Ann Wibble sparade mindre på de arbetslösa, är en annan sak. Inkonsekventa brukar inte sossar vara. Räcker att titta på Lillind och Oven. Men jag tror de är samma person!

     

  7. 2008-02-11 13:24 Niklas

    Frågan man ska ställa sig är snarare: Vilka seriösa och opartiska nationalekonomer säger att det var sossarna som räddade oss?

    Har aldrig hört talas om någon nämligen

     

  8. 2008-02-11 13:27 Bengan

    Det börjar bli motlut för de socialistiska ikonerna, herrgårdar och pigavdrag varvat med pinsamma avslöjanden.
    Att dessutom dras med en partiledare som helt saknar politik.
    Som om inte olyckorna kom en och en, partisekreteraren är kommunist.

     

  9. 2008-02-11 13:55 Bengan

    Riktigt Nicklas, ingen seriös ekonom påstår att sossarna räddat oss, det är bara Göran Persson som skryter om sin egen person.

     

  10. 2008-02-11 14:23 Patrik

    Inte särskilt konstigt att Lars Jonung kommer med en annan syn på saken än vad Göran Persson har. Han är ju lika mycket politiker som Persson. Att han sen inte är folkvald betyder ju inte att han är utan politiskt inflytande.

    Bengan: Vad har allt det med artikeln att göra? Fullständigt irrelevant.

     

  11. 2008-02-11 14:33 Anonymous

    Vem har någonsin vågat påstå att Göran Persson räddat Sveriges finanser? Inte ens en idiot skulle tänka en sådan tanke…eller?

     

  12. 2008-02-11 15:41 Jan i Askersund

    Ja,vi vanliga väljare kan ju gå på allt här i livet! Stå med mössan i handen o buga för finansvalparna i New York, Sicken retorik! Jag tror inte en svensk statsminister kan “rädda” svensk ekonomi. Det är nog andra omständigheter ute i världen som spelar roll!

     

  13. 2008-02-11 16:08 roland wikström

    Självgod vet man att Göran Persson är. Verkar också som att han är en mytoman.

     

  14. 2008-02-11 16:39 Bengan

    Patrik har svårt att hänga med i svängarna, flumskolan igen.

     

  15. 2008-02-11 17:46 ÄRRHÅ

    Sossarna lär inte skadas av Persson-kritiken eftersom även den interna kritiken mot honom verkar ha varit stor.

     

  16. Persson är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli en socialistisk ikon. Orsak? Han är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli socialist.

     

  17. 2008-02-11 19:18 Mr M

    Idi Amins förebild var Gunnar Sträng. Hur svårt är det att vara finansminister, när svensk industri gick på högvarv och övriga Europa byggdes upp, under femtio och sextiotalet?Fattades de pengar var de bara att höja skatterna. Sen vet vi hur de gick: S byggde ut offentlig sektor för att dölja arbetslöshet och pumpade in pengar i företag som var stendöda pga. konkurrens utifrån. Varvsstödet är ett bra ex. Där har vi en av anledningarna till att vi än i dag har höga skatter och en stor statsskuld.

     

  18. 2008-02-11 20:09 Lillind

    hahahaha.. Ja du är rolig du Mr M. Flummisarna är ifarten igen.. Jag måste tyvärr skratta. Gud så beige ni är..hahaha… Jag har inte ens kommenterat detta inslag, ändå får man sig en känga… men det bjuder jag på.. Och sen att jag skulle vara Oven.. Hallåå!! hahaha… Vi skriver ju inte ens lika.. men det gör däremot ni…

     

  19. 2008-02-11 22:12 CharlieB

    Denne professor var som sasgt! Carl Bildts ekonomiska rådgivare. Klart som fasen han vill försöka tvätta den smutsiga byk som hans gamla arbetsgivare släpar på…………

     

  20. 2008-02-11 23:46 Christian Swedberg

    Ja, tom. socialdemokraten Kjell-Olof Feldt beskrev tidigt de allvarliga bristerna i socialdemokratins ekonomiska politik – se gärna hans bok “Alla dessa dagar…”

    Sedan, de som undergräver Lars Jonung iom. att han skulle ha varit rådgivare åt Carl Bildt, se gärna hans bok i Makroekonomi för studier på universitetsnivå; “Makroekonomi – politik, teori och institutioner”. Lars Jonung valdes inte till posten för att han var politiker eller politiskt aktiv, utan för att han helt enkelt visste vad han pratade om. Det Jonung beskriver och utgår ifrån är gängse empiri och teori i världen i dag. Vi vet med facit i hand att Keynesianism och planekonomi inte leder till effektiv ekonomi och att Sveriges problem under 70, 80, och 90-talen berodde just på socialdemokratins micklande med ekonomin. Om ni inte vill tro en professor i nationalekonomi som varit rådgivare åt Bildt, kanske ni åtminstone tror på f.d. finansminister Feldt.

     

  21. 2008-02-12 00:31 Ole Dole

    Man blir sjuk av förakt mot dessa självbelåtna sossars ständiga lögner och hyckleri!!!

     

  22. 2008-02-12 01:49 Martin Tunström (s)

    Christian,

    Angående Keynesianism och Jonung:

    “Han är dessutom tveksam till Perssons finanspolitik.

    – Persson minskade statens utgifter kraftigt i lågkonjunkturen 1995-97 och ökade dem sedan i den följande högkonjunkturen 1998-2000. Som regel bör timingen vare den motsatta: finansministern bör strama åt under högkonjunktur och expandera under lågkonjunktur. tvärtom. Det är inte en sedvanlig konjunkturpolitik, menar Jonung.”(Från Realtid.se)

     

  23. 2008-02-12 07:29 Bengan

    Jag behöver egentligen inte skriva så mycket om sosseriet, det beror på att det framkommer så mycken avslöjanden desto mer det rotas i sossarnas bravader.
    Och Alliansen känns tryggare och tryggare.

     

  24. 2008-02-12 10:32 Lillind

    Att det kommer upp så mycker om vad sossarna har gjort är också ett täcken från alliansen att de känner sig hotad. Precis som om alliansen skulle vara något bättre Det är så mycke nu som kommer fram så man blir snart inte ens förvånad. bara förbannad.

     

  25. 2008-02-12 10:34 CharlieB

    Bengan! Att du inte skriver så mycket om sosseriet!
    beror på att du inte vet mycket om det överhuvudtaget……………

     

  26. 2008-02-12 15:10 Mr M

    Jag minns en kommentar från Göran Greider, ledarskribent Dala-Demokraten (s): “Hade en borgerlig finansminister gjort så här stora besparingar, som GP, hade de blivit ramaskri från LO”. Precis! Den mest klassiska var ju sänkningen av a-kassan till 75 procent. Samtidigt Fack & LO gick, på medlemmarnas bekostnad, i protesttåg mot regeringen Bildts sänkning till 80 procent, 1994. Vad tycker Lillind, Oven och Charlie om detta

     

  27. Göran Persson räddade till sig flera tusen i de skatteavdrag han inte ville ha! Hurra för hycklaren Göran Persson!

     

  28. 2008-02-12 19:35 Mr M

    Eriksson: Jag trodde du var gråsosse? Är du än mer röd?

     

  29. Mja, gråsossarna är nog röda så det förslår. Det var resten av partiet jag hade problem med. Ordförerskan och hennes supportgrupp, journalisterna och akademikerna från Södertörns högskola, pratet om att bli “småföretagarnas parti”, finsittningen inför EU och NATO, tjafset om att globaliseringen skulle vara till fördel för arbetarklassen, skattesänkningar….

    Listan kan göras mycket lång.

     

  30. 2008-02-14 22:07 Owe

    Detta är ingen riktig blogg. Borde heta tv4-bloggen.

     

  31. 2008-02-17 09:28 Margot Schnyder

    Hahaha! Vilken haschrökare den där Lars Jonung. :D

    Att ha varit förste ekonomisk rådgivare till Carl Bildt under hans och hans högerregims gruppvåldtäkt på Sverige under 1990-talets början borde straffas med livstids fängelse för landsförräderi.

     

  32. 2008-02-17 09:30 Margot Schnyder

    “Det är mycket sådana där semesterspekulationer av semestervikarier.”

    Carl Bildt, som i Aktuellt den 23 augusti 1992 viftade bort den uppseglande europeiska valutakrisen som en fråga om tidningsrubriker. Några veckor senare fick vi 500 procent ränta och en tid senare föll den svenska kronan, i ingendera fallet ett verk av s

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/02/11/8161/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: