Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Filippa Mannerheim: Vägen till den heliga behörigheten

När jag gick en kurs för några år sedan, mötte jag Janne. Han var 56 år och arbetade som redigerare på ett företag, samtidigt som han vikarierade som gymnasielärare. Han var omtyckt och nådde goda resultat i elevgrupperna.
Janne tog nämligen med sig det han arbetade med, rykande aktuellt, rätt in i klassrummet.
Mål- och betygsdokument blev plötsligt begripliga för eleverna och fick relevans. Arbetslivet dök upp bakom skolbänken. Uppgifterna pekade ut mot verkligheten.

Men nu skulle Janne petas och en behörig lärare skulle anställas. För Janne var obehörig med sina fem år vid universitetet, sin 30-åriga yrkeslivserfarenhet och sina sex år som lärarvikarie.

Det här är inte ett debattinlägg om att obehöriga lärare är bättre än behöriga. Men genom alliansens stelbenta förslag om att endast behöriga lärare skall få fast anställning blir diskussionen om den heliga behörigheten angelägen.

“Behörighet” har idag blivit ett mantra som kastas ut för att frambringa en ökad yrkesstatus för oss pedagoger. Samtidigt får Lärarhögskolorna svidande kritik och även om kvaliteten säkerställs i framtiden, stänger ändå det snäva behörighetskravet dörren för många meriterade människor med gedigna ämneskunskaper — människor som genom sin erfarenhet utanför skolans värld har mycket att ge.

Frågan vi borde ställa oss idag är alltså inte om läraren är behörig, utan om han är kompetent och hur skolan då skall kunna behålla honom.

I Jannes fall var vägen till behörighet lång. Först krävdes att han kompletterade med ett och ett halvt års studier av ännu ett ämne, sedan fordrades Lärarhögskolans pedagogikpoäng. Det innebar fem terminer av heltidsstudier och ett saftigt studielån på det gamla.
Det var inte värt det, tyckte Janne och vem kan klandra honom?

Vägen till lärarlegitimation måste helt enkelt bli mindre krokig, mer ändamålsenlig och anpassningsbar än idag. Erfarenhet måste gå att validera mot högskolepoäng, adekvata och mer komprimerade pedagogikkurser på deltid införas och en mer individuell bedömning av personens reella kompetens genomföras.

Naturligtvis skall inte en person utan ämneskunskaper stå bakom katedern och givetvis krävs det en särskild utbildning för de lärare som skall undervisa exempelvis barn i yngre åldrar i läs-, skriv- och matematikkunskaper. Men på högre stadium måste det finnas utrymme för lärare som har använt sina ämneskunskaper i det arbetsliv som vi förbereder eleverna för.

Det är synd att våra politiker inte öppnar upp pansardörren mellan arbetsliv och skola och lockar in fler kunniga och erfarna inspiratörer från exempelvis näringslivet, utan istället stänger dem ute med klumpiga lagförslag. Journalister, ingenjörer, ekonomer, socionomer, är viktiga resurser som slösas bort till följd av den formella behörighetens svårgenomträngliga djungel.

Vill vi se skolan som en central del av och i ett modernt kunskapssamhälle — ja, då måste vägarna till lärarauktorisation bli fler, mer individanpassade och mindre gropiga. Och mycket mer välkomnande för duktiga människor som bevisat att de kan och vill undervisa.
Det skulle bidra till en enorm statushöjning av ett av samhällets viktigaste yrken!

FILIPPA MANNERHEIM
Behörig gymnasielärare

Foto: Klara Lindholm

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Politikerbloggen » Debatt: Behöriga lärare och FRA | 2008/06/12 at 14:42:05

    [...] Debatt: Filippa Mannerheim Vägen till den heliga behörigheten [...]

     

17 kommentarer

  1. 2008-06-12 15:12 Oven

    Det är för att bemanningsföretagen skall få skinna kommunerna liksom de skinnar landstingen med läkare.

     

  2. 2008-06-12 17:07 Simone

    Jag undrar bara vad det är för fel på kompetenta OCH behöriga lärare. Varför ska eleverna tvingas välja?

     

  3. 2008-06-13 08:57 JOCA

    Bra frågat Simone. Vad menar du? Skriver Filippa att kompetens och behörighet står i motsatsförhållande, tycker du?
    Som jag kan läsa det, borde alltså behörigheten kanske avgöras av något annat än enbart studier vid lärarhögskolan? Jag menar, vore det helt fel att ha lärare i psykologi med psykologutbildning, eller lärare i datorkommunikation som har systemvetarutbildning?

     

  4. 2008-06-13 11:43 Mats

    Kompetens och behörighet behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra, men de är inte synonymer.
    Det viktiga är att eleverna har kompetenta lärare, inte om de har formell behörighet.

     

  5. 2008-06-14 09:21 dennis hägglund

    Unfortunately teachers are just people with jobs. They don’t have a life of teaching, a life of devotion to child development, a life of studying perpetually how to become more beneficent. When people just want jobs we have to take them or leave them, strictly according to how many volunteer. And the reason is business. It is like training cows to make cheese. We may like cheese, but who wants the job? The pastures beckon; we don’t need no education!

    If they don’t want the job, how are they going to want the education? If you want teachers who love teaching you have to let them teach what they love to teach. Business is rigid, like set concrete, while devotion is pliant and spontaneous while adhering strictly to universal moral principles.

    I have a blog, Revolutionary Education, in case anyone cares.

     

  6. 2008-06-14 13:50 Simone

    Jag anser fortfarande att eleverna inte ska behöva välja utan naturligtvis både ha kompetenta OCH utbildade lärare. De som vill arbeta inom yrket får naturligtvis göra som alla andra som valt fel utbildning för sin karriär och läsa in det som behövs för en ny utbildning. Risken är annars ganska överhängande att skolan blir en avstjälpningsplats för misslyckade akademiker som inte näringslivet anser vara kompetenta i de yrken de läst till.

    Många elever går ut skolan med bristande läs- och skrivkunnighet och matematiska förmågor. Om läkarkåren hade haft väldigt många obehöriga läkare anställda och patienterna dog på löpande band skulle man verkligen diskutera huruvida dessa obehöriga läkarna skulle bli behöriga som en möjlig lösning på sjukvårdens problem? Vi måste ha någon form av kvalitetsgaranti.

    Problemet med all högre utbildning som även inkluderar Lärarutbildningen är inte att den är dålig utan det inbyggda systemfelet där universiteten och högskolorna får betalt per student som genomgår utbildningen istället för de som de fakto går där. Man behöver inte vara särdeles intelligent för att inse att detta system medför att studenter ska gå igenom till vart pris för annars är de rena förlusten för universiteten/högskolan. Inte förrän kontroll av kunskaper prioriteras före att studenterna passerar GÅ så kommer vi se en uppgång i den allmänna statistiken beträffande vad olika yrkesgrupper kan när de kommer ut.

    Om nu Janne är en sådan fantastisk lärare på en halv komptetens, tänk vilken outstanding pedagog han hade varit om han dessutom haft de ämneskunskaper och den pedagogik som han behöver för att formellt vara behörig. Vi behöver stjärnpedagoger också om vi ska kunna vända trenden inom skolan. Varför nöja oss med mindre?

     

  7. 2008-06-14 17:01 JOCA

    Stjärnpedagoger, det lär nog aldrig en lärarhögskola frambringa. Vända trenden? Lägg ner lärarhögskolorna.

    “Avstjälpningsplats för misslyckade akademiker”?!? Du förutsätter ju att en lärartjänst skulle vara något så dåligt, att ingen utom misslyckade akademiker skulle vilja bli lärare? Tänk om jag som akademiker vill bli lärare, men inte kan det på grund av att jag inte kan återanvända mina kunskaper och delge dessa till eleverna, utan måste gå en lärarutbildning som är värdelös till att börja med … det är inte särskilt mycket man behöver i huvudet för att förstå, att det inte är något man kommer att ägna sig åt.

    Att elever går ut skolan med bristande läs- och räknekunskaper beror på ett ointresse från lärarna (behöriga såväl som obehöriga). Det beror på att dessa grundskolelärare har 35 elever i varje klass, och inte kan ägna tid åt att ge varje elev den tid som krävs för att motivera och få kunskaper att fastna.

    Att göra en jämförelse med kirurger med patienter på operationsbordet är fullständigt horribelt tycker jag. Den jämförelsen ska ge någon slags bild av hur värdefull läraren är… eller våra barn är… som vi inte kan lämna över till “outbildade” människor. Det är som att alla förutsätter att den heliga pedagogiska kunskapen skulle vara något slags allenarådande för behörighet att lära ut i ett klassrum. Vadå, vi “måste ha någon form av kvalitetsgaranti”? Detta är människor vi talar om! Det finns inga garantier att de som går ut skolan har en viss mängd kunskap, eller vissa typer av betyg. En lärare kan bara göra just så mycket och inte mer.

    När det gäller Janne, så har han inte “halv” kompetens. Han är helt kompetent. Det är bara det att han inte vill slösa tid och pengar på att “få papper” på att han får vara lärare, efter att i sex år arbetat som vikarie – uppenbarligen har det ju fungerat, då han fått jobba så länge. Vari består mervärdet som lärarutbildningen kan ge honom? Tycker du att Janne framstår som en misslyckad, avstjälpt akademiker?

    Behörigheten måste kunna grunda sig på andra saker än utbildning från Lärarhögskolan. Dessutom anser jag att en rektor är bättre lämpad att göra den bedömningen på sin egen arbetsplats, och ha lov att anställa den han vill, utan att bli mästrad av lärarfack för att han anställer människor med korrekt utbildning för den tjänst som de ska jobba i. Med andra ord, låt rektorn dela ut behörighet till sina lärare.

     

  8. 2008-06-16 05:16 dennis hägglund

    We must also consider that everything is progress-oriented. Surgery is an exact science only if we don’t see it from the future. Looking back at surgery it becomes barbaric, and all anyone can say is they did their best with what they had and what they knew.

    I’m wondering why teachers in Sweden have this idea that students need individual help in the classroom. In the U.S. you go to class and you either keep up or you are condemned to summer school. Only when classes move ahead at the best pace can a school hope to get its graduates into the best colleges, which is what decides which high school or elementary school is best (in turn attracting the well-to-do to the neighbourhood).

    Why do we resist the change where children are segregated by learning ability/disability? If all the children in your group can learn quickly you can have a thousand students. It strikes me as a tactic for making teaching jobs. What kids here tell me is that schools are made for teachers, not students. Adults work today, and hence everything must be tailored to them. The future is some other administration’s headache. Also they say the teachers mean they want to cuddle with Einar, not they want to tutor everyone in turn.

    I do have some very revolutionary advice on my blog-site. I don’t pretend it is easy to digest. But if a teacher grasps what I teach he will become something fresh and accelerated. I call it psychology, but when people find it hard to grasp they consign it to the philosophy section, which of course is not a mandatory study.

     

  9. 2008-06-16 09:55 Tove

    Bra skrivet, Filippa! Jag håller med dig helt och fullt!

     

  10. 2008-06-16 13:41 Mats

    Lärarförbunden vill återinföra skråväsendet, tyvärr verkar “liberalerna” i folkpartiet köpa den tanken.

     

  11. 2008-06-16 19:33 Ingmarie Winberg

    Jag har varit en “Janne”. I vissa avseenden kompetent och väldigt engagerad. Nu är jag behörig, lika engagerad och förhoppningsvis än mer kompetent. Ångrar inte en timma på lärarhögskolan som gett mig trygghet i arbetet. Det behövs – garanterat – i det spännande vardagsarbetet.
    Ingmarie

     

  12. 2008-06-17 23:00 Keyser Söze

    Svenska regelverk: teh suck.

     

  13. 2008-06-18 00:09 Lisa

    Jag är enormt trött på liknelsen mellan lärare och läkare. Läkarutbildningen har inte fått tillintetgörande kritik i utvärderingar och mig veterligt har ingen lyckats göra en tenta på läkarlinjen motsvarande 7,5 poäng på fem timmar utan att ha öppnat en bok innan.

    http://www.lundagard.se/2008/05/26/ska-det-ga-att-bli-godkand-utan-att-plugga/

    Att begära att en kompetent lärare som gör ett strålande jobb ska lägga ner 1 1/2 år på erkänt usla studier i pedagogik är bisarrt. Vi behöver de bra lärarna i skolan, inte på skolbänken. Att begära att personer med en högskolexamen ska ta banklån för formell behörighet kommer inte att ge fler och bättre lärare.

    Inför test av ALLA lärare före anställning så ska vi se hur många av de behöriga och obehöriga lärarna som klarar sig.

     

  14. 2008-06-19 00:01 Roger

    I en kommentar skriver Filippa att bensinepriset består av 70% skatt och att regeringen inte vill göra något åt detta. En fråga till Filippa, vad gjorde S när de satt i regeringen vågade inte gå emot M som dikterade villkoren i miljöskatter. Så kommer det återigen bli då S vill samarbeta med M, ytterliggare höjningar av miljöskatter där Mona blir tvungen att niga och säga ja tack. Vad är 18 månader mot 12 års förtryck mot medborgarnas rättigheter??

     

  15. 2008-06-21 16:20 Karin

    Håller helt med Lisa. Pedagogik är ingen vetenskap utan bara en massa tyckanden. Har själv läst en del obligatoriska kurser i pedagogik så jag vet! Det finns ingen som vet hur man undervisar – och ingen vetenskaplig stringens överhuvudtaget på området.
    Behörighet bör kunna fås genom att den tilltänkta läraren visar att han/hon behärskar de ämnen som tjänsten gäller. Och då kommer de som jobbat med det de ska undervisa i att utklassa de som bara gått lärarutbildningen!

     

  16. 2008-06-23 00:28 dennis hägglund

    I don’t agree with Karin, but I don’t disagree either. It’s a question of what value you place on children. Children are something we all break, something we are given and then we break them. They’re like an orchid everyone takes home but no one ever gets one to survive on their window sill.

    Authority doesn’t mind, because children are just here to be milked in any case. You can milk a person no matter how damaged he is. Every cloud has the old silver lining in the eyes of opportunists. In fact they have silver-lining-tunnel-vision. They never see the greys and the blacks. Everywhere they look in this aftermath landscape, where we plug up our noses so we won’t be seen bleeding, they see glitter.

    If you want to cultivate a child’s innate promise you need a teacher that, as someone said in this discussion, no one can produce by a mere process or a mere additional set of courses. This is my personal realm of expertise, as you can see at my blog site (click on my name).

    My class in Revolutionary Education requires far more than that someone sends you to take it. It requires a devotion to the child-like sense that life must be much more than this, life must be supernatural. The existence of a God dictates that it must be so, so that in this perspective man is making too little of both life and of children.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/06/12/9101/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: