Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Regeringens hantering av FRA-lagen anmäld till KU

KU-ANMÄLAN. Vänsterpartiet KU-anmäler regeringens hantering av FRA-lagen.
Anmälarna vill att KU granskar hur lagförslaget rimmar med grundläggande fri- och rättigheter, meddelarskydd och källskydd.

V-ledamöterna Alice Åström och Marianne Berg har undertecknat anmälan — som här publiceras i sin helhet:

“Rätten till respekt för privatlivet är en mänsklig rättighet och en förutsättning för demokrati,

Vad gäller det aktuella betänkandet som vilar på propositionen 2006/07 :63 kan Vänsterpartiet konstatera att det finns stora brister i regeringens analys av vad förslagen innebär för den personliga integriteten och rättssäkerheten.
Dessa brister skulle göra Sverige till ett av de länder där medborgarna ställs under hårdast bevakning av staten.
Vi begär en granskning av betänkandet och propositionen om dessa är förenliga med, i första hand, 2 kap. 1 – 3 § Regeringsformen

Meddelarfriheten att medborgare utan risk för repressalier kan rapportera till journalister, är en förutsättning i en demokrati liksom källskyddet att journalister är skyldiga att skydda sina källor.

Vi begär en granskning av betänkandet och propositionen om dessa är förenliga med meddelarfriheten och källskyddet enligt TF 1 kap 1 § samt YGL 1 kap 2 §.

2008-06-19
Marianne Berg, riksdagsledamot (v)
Alice Åström, riksdagsledamot (v)”

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Demokratins död och återuppståndelse | El Rubio talar | 2008/06/19 at 01:22:12

    [...] blir på ett sätt blir regeringens mördande av det fria ordet både genom lagens innebörd och dess hantering så finns det också något gott i det hela. När de till och med använder säkerhetspolisen för [...]

     

37 kommentarer

  1. 2008-06-18 11:24 LibeRatio

    Det hedrar verkligen (v) och (mp) att de agerar så resolut i den här frågan. Efter att ha lyssnat på merparten av debatten igår förstår man att de verkligen brinner för den personliga integriteten och har många goda argument för sin (vår) sak. Lite mer tveksamt var (s) står…

     

  2. 2008-06-18 11:35 John

    Bra att de anmäler!
    Statsministern bör avgå nu när det klart framkommit vad som händer bakom stängda dörrar. En stor skandal!
    Jag hoppas att de som är emot förslaget vågar rösta Nej ikväll.
    Jag hoppas att svenska folket aldrig glömmer vad som händer just nu…!

    Så här kan vi inte ha det.
    Jag kräver Nyval omgående.

     

  3. 2008-06-18 11:41 HC

    Liberatio: Det hedrar dock inte dig när du agerar nyttig idiot för kommunister och miljötalibaner.

     

  4. 2008-06-18 11:42 mange

    Jag tycker att Alice Åström gjorde bra i från sig i går. Det vet jag att många frihetskämpar på den högra planhalvan ochså tycker.

     

  5. 2008-06-18 11:47 Roberth Ström

    V och Mp är hycklare det handlar bara om ett politiskt rävspel. Hade Sap suttit vid grytorna hade MP och V gjort allt för ett köttben

     

  6. 2008-06-18 11:50 SVEK!!!

    regeringen och reinfeldt är rökta!

     

  7. 2008-06-18 11:53 JL

    Konstitutionsutskottets sammansättning speglar Riksdagen i stort.

    Gissa vem som sitter i majoritet?

    Gissa vad resultatet blir?

     

  8. 2008-06-18 11:55 Mackan

    Som aktiv miljöpartist tvingas man då och då försvara en del udda politiska beteenden. I den här frågan känner jag dock en stor stolthet över att vara grön. I synnerhet som jag vet att många vänsterpartister ute i kommunerna i själva verket sympatiserar med lagens innehåll.

    Hoppas verkligen att de sanna liberalernas förtvivlan över vissas svek inte glöms när FRA-lagen ändå blivit verklighet.

     

  9. 2008-06-18 12:01 erzon

    Jag tycker också Alice Åström gjorde bra ifrån sig. Tycker också att Mehmet Kaplan förtjänar mycket beröm.

    Även jag tycker att regeringen tydligt har missbrukat sitt förtroende och håller med John ovan om att nyval borde utlysas.

    Förtroendevalda i alliansen borde gå i tidig pension, eller satsa på ett karriärskifte, och lämna över till friska krafter från ungdomsförbunden istället. (Gäller även sossarna och då i synnerhet integritetens dödgrävare Thomas Bodström)

     

  10. 2008-06-18 12:06 Nisse

    LibeRatio> det är ju bodströms förslag i grunden, så sossarna är ju definitivt för massavlyssning

     

  11. 2008-06-18 12:14 Mackan

    Skandal och härligt initiativ av V och MP att ta ställning för våran integretet!

    Gräv för information själva så kan ni iaf skapa era egna objektiva synpunkter! En documentär värd att se är ENDGAME men tro aldrig det ni ser på film utan att forska för er själva.

    Mvh Mackan

     

  12. 2008-06-18 12:19 Anonymous

    Vilken röta! Moderaterna kör med forna öststatsmetoder.. sorgligt att se att de gått så långt. Aldrig mer en röst på Reinfeldt.

     

  13. 2008-06-18 12:45 Roberth Ström

    Mehmet Kaplan är förmodligen med i det Muslimska brödraskapet. Dock ska sägas att hans anförande var mycket bra. Det finns kloka i MP och V synd det företräder SKIT!

     

  14. 2008-06-18 13:04 makke

    Tack Vänsterpartiet!
    Var inte länge sedan jag skrattade åt USA och deras patriot act m.m. men detta visar ju att även i Sverige så förlorar vi våra rättigheter. Jag förstår inte ens riktigt vad FRA-lagen ska stoppa.. vad har egentligen Sverige av alla länder för yttre hot?

     

  15. 2008-06-18 13:05 Peter Ingestad

    Låt oss basera vårt ställningstagande på ett klart och tydligt resonemang.

    Staten är inte enbart ond. Den skyddar oss mot externa hot.

    Staten är inte enbart god. En utgör i sig ett internt hot.

    I ett samhälle där det interna statshotet väger tyngre än det externa hotet, mot vilket staten skyddar oss, tillfrågas inte folket överhuvud taget. De kontrolleras och berövas sin integritet under alla omständigheter.

    Så är inte fallet i Sverige. Därför bör vi säga ja till den här lagen.

    M v h,
    Peter Ingestad, Solna

     

  16. 2008-06-18 13:11 Mattias Lönnqvist

    Tyvärr är det enbart ett politiskt utspel av (V). Hade de verkligen brunnit för frågan så hade de givetvis KU-anmält Bodström den förra mandatperioden när han la fram samma lagförslag (fast i ännu sämre version)

     

  17. 2008-06-18 13:30 RedLib

    Det är faktiskt tveksamt om (v) och framför allt (mp) skulle sälja ut sig så här fulständigt för (s).

    Men det skulle vi aldrig få veta för (s) skulle göra upp med (m) på vanligt betongalliansmaner.

     

  18. 2008-06-18 13:30 lena

    till Peter Ingestad.
    På vilket sätt menar du att svenska folket har något att säga till om i den här frågan? Vi är ju totalt överkörda! En majorietet av folket ropar NEJ tills dom är hesa, men till det tas ingen hänsyn.

    Jag håller med andra kommentarer här ovan. På vilket sätt är Sverige hotat utifrån?
    Vi gör ju aldrig något väsen av oss, vi krigar inte mot någon. Varför skulle attentat riktas hit?
    Och i så fall, om terrorister är så dumma att dom skickar okrypterade mail och sms om sina planer så är dom nog inget större hot ändå.

     

  19. 2008-06-18 13:31 RedLib

    Mattias Lönnqvist: Bodström la aldrig fram det… Det blev för välkänt och var för nära valet… nu säger han att det var för dåligt… Det har han i alla fall rätt i :-)

     

  20. 2008-06-18 14:28 karl e

    Förstår inte det här, alla är emot regeringen, kan det vara sossarnas fel?

     

  21. 2008-06-18 14:32 Rospiggen

    Så är det dags för en ny gratisföreställning på landets nationalscen för STÅ-UP komik. Kom och se våra politiker som alldeles gratis uppträder som yrkeskomiker.
    Vi, den så kallade grå massan, vill gärna se en FÖRFATTNINGSDOMSTOL där jurister kan avgöra om regering och Riksdag följer den gällande lagstiftningen och därefter kanske till och med utdöma någon form av bot eller annan bestraffning. Författningsdomstolen skall således INTE befatta sig med politiska frågor för där är våra valda företrädare nästan straffriförklarade i den politiska delen.
    Nuvarande KU har missbrukats så mycket att den förlorat all respekt eller tillit.
    Nu vågar inte politikerna ta i frågan om en domstol för då kan de ju bli ansvariga för sina gärningar.

     

  22. 2008-06-18 14:54 LibeRatio

    HC, även en blind höna kan finna ett korn. Det är i ytterst få frågor som jag håller med (v) och (mp). Men i just den här frågan står de på vår sida.

     

  23. 2008-06-18 15:21 Keyser Sôze

    Ta ut dessa förbaskade ‘meta refresh’ taggar. Det är larvigt.

     

  24. 2008-06-18 15:41 Gustav

    Äntligen gör (v) något bra! TACK!

     

  25. 2008-06-18 15:48 JohanH

    Hur går vi tillväga för att tvinga fram ett nyval om nu det här går igenom? Går det överhuvudtaget eller är vi helt rökta ?

     

  26. 2008-06-18 15:58 Viktor Emanuel

    Det var ytterst nära att jag blev kommunist igår efter Alice Åströms tal och debattinlägg. Hon var lysande!

     

  27. 2008-06-18 16:11 Roberth Ström

    Nej nyval är uteslutet. Det skulle inte gå egenom eftersom de som styr landet måste ha i sina partier stöd för nyval och det tror jag inte existerar. Vi är inte rökta Alliansen har gjort ett bra jobb förutom fastighetsskatten och detta idiotiska.

     

  28. 2008-06-18 16:21 Rospiggen

    Comment by JohanH | 2008-06-18 @ 15:48:50

    Nyval kan det bli om regeringen väljer att avgå men i detta fallet tror jag inte de gör det. Om det blir nyval på grund av denna fråga (FRA) då kan man inte rösta på Alliansen eller (S) som ju är moder (Leni Björklund) till FRA-förslaget.
    Kvar blir (V), (MP) (SD) (SPI, pensionärsparti) och kanske något sjukvårdsparti.
    Kan bli en intressant samling på Helgeandsholmen.

     

  29. 2008-06-18 16:40 exareon

    Som om detta inte var nog, så kan denna lagen bli en guldgruva för kriminella. Jag menar, finns det folk som kan hacka pentagon så kan man hacka denna organisationen också… T.ex. om person A och B pratar skit om person C och så hittar C den inspelningen och hämnas deras skit snack. Docl är detta att ganska dåligt exempel, men principen är den samma…

     

  30. 2008-06-18 18:37 Ingvar Svensson

    Det är patetiskt och okunnigt att en erfaren politiker som Åström och en KU-ledamot som Marianne Berg KU-anmäler den här frågan. För det första har KU redan yttrat sig över propositionen (2006/07:KU2y) och därmed gjort bedömningarna kring fri- och rättigheterna. För det andra kan KU överhuvudtaget inte granska ett riksdagsbetänkande – granskningsuppgiften avser endast regeringen inte riksdagen. Pinsamt (v)!
    Ingvar Svensson
    riksdagsledamot och KU-ledamot (kd)

     

  31. 2008-06-19 08:43 lilen

    Det kommer ju bli väldigt lätt för svenska folket att rösta 2010 om inte borgarna tar väck rösträtt för svenska folket…

    Nu vet dom ju verkligen att dom inte kommer att få sitta kvar…

    RÖSTA DEMOKRATISKT 2010…

     

  32. 2008-06-19 13:01 Peter Ingestad

    Till LEna: visst folket blev överkört. Det var nödvändigt. FRA-lagen behövs nämligen för att granska datatrafiken framför allt från det osäkra Ryssland, vilken till ca 80% går genom svenska kablar, men det kunde regeringen inte säga av utrikespolitiska skäl. Detta är vad allting handlar om.

     

  33. 2008-06-19 19:52 Dennis Nilsson

    Du Peter Ingestad, tror du verkligen “ryssarna” och/eller “you-name-it” är dummare än dig och mig och låter sin trafik passera genom Sverige efter det här?

    Det största hotet mot Sverige kommer lustigt nog från regeringen själv. Att rösta igenom detta förslag är ett tydligt tecken på att demokratin håller på att förfalla i Sverige. Att införa övervakning av detta slag tyder på sinnesförvirring!

    En borgerlig regering som infört sovjetiska metoder för att kontrollera det egna folket, OTROLIGT!

     

  34. 2008-06-19 23:55 CharlieB

    Dena lag hindrar inte kriminella att obehindrat få igenom krypterade meddelanden! trots att FRA avlyssnar och läser allt de skriver. Det finns hur många sätt som helst att
    dölja meddelanden för FRA.
    Det är skrämmande att vår regerring inte begriper detta.
    En vanlig kalle Anka bild! kan innehålla hur många krypterade meddelanden som helst! men de enda som hittar dessa! är just de personer de är ämnade för.
    Men nuvarande regering är alldeles för naiva för att fatta detta överhuvudtaget…………………

     

  35. 2008-06-20 10:10 Simone

    Denna lag kommer inte förhindra borgarnas tydligt uppblåsta och förstorade kommunistspöke. Om de nu är intresserada av uppgifterna om lilla pyttesverige så kommer de numera ha tillgång till en samling istället för att behöva leta själv.

    Jag tror de svenska borgerliga politikerna drabbats av hybris om de tror att vi i Sverige är så intressanta för ryssarna så att det är värt priset av såld integritet.

    Jag tror snarare att det rör sig om maktfullkomlighet där politikerna vill visa sig utåt för storebror USA och mellanbrodern EU och visa good will för att bli upptagna i den innersta kretsen. Man har sålt sin liberala själ för att få sitta i knät på kolosserna.

     

  36. 2008-06-21 09:16 Bengan

    Vänsterpartister, en samling flummiga knallkorkar som misslyckats i sin sociala karriär och i sin förgrämdhet vill att vi andra skall ha det lika eländigt som de själva. Det är deras sätt att se på solidaritet och jämlikhet.
    Tyvärr har ett antal lika förgrämda som misslyckade individer hjälpt in dessa i Sveriges riksdag. Än värre en totalt oansvarig s-ledare kan vid en högst eventuell valseger ta in dessa figurer i en svensk regering.
    För närvarande ägnar sig dessa misslyckade figurer till att anmäla andra politiker till KU, en total meningslös sysselsättning som bara har till syfte att visa att desssa misslyckade kommunister finns.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/06/18/9171/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: