Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Politikerbloggen avslöjar: MUF-ordföranden hotar lämna partiet — Reinfeldt irriterad

AVSLÖJANDE. Ordföranden för moderata ungdomsförbundet, Niklas Wykman, hotar lämna partiet.
”Jag kan inte vara medlem i ett parti som företräder idén att avlyssna alla svenskars mejl och telefonsamtal”, konstaterar Niklas Wykman.
En märkbart irriterad statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterar utspelet:
- Nej, det låter ju som ett läskigt parti att vara medlem i, så det är ju bra att vi inte har fattat något sådant beslut heller.

MUF-ordföranden Niklas Wykman skräder inte orden när han i sin blogg kommenterar förra veckans riksdagsbeslut om en ny avlyssningslag:
”Jag skulle kunna skriva om så mycket intressant men måste istället skriva de sorgligaste av rader. Om moderaterna inte ändrar sin position i FRA-lagstiftningen saknar de mitt stöd. Jag kan inte vara medlem i ett parti som företräder idén att avlyssna alla svenskars mejl och telefonsamtal. Jag har funderat på det sedan omröstningen och kan inte komma till någon annan slutsats”, skriver han.

Politikerbloggen träffade Niklas Wykman i Gamla stan i Stockholm tidigare i dag.
Han sa då:
- Vi som är unga i dag och förstår vad den här lagen innebär vi måste tydligt markera att här har ni landat fel. Felsteg kan korrigeras, och nu är det dags att korrigera det här felsteget.
Och om man inte korrigerar då lämnar du partiet?
- Man ger sig ju inte in i en diskussion med utgångsläget att man ska förlora. För mig är ju inte moderaterna ett sådant parti, en sådan rörelse som företräder såna här lagar. Jag tror att man på en partistämma skulle få oerhört svårt att försvara det här förslaget.

Niklas Wykman kommenterar också det faktum att inte en enda moderat riksdagsledamot tryckte på nej-knappen i tisdags:
- Vad det gäller moderata riksdagsledamöter så har de inte företrätt moderaterna utan regeringen i den här frågan. Regeringen är inte moderaterna. Moderaterna är en mycket mer frihetslängtande rörelse än vad regeringen i det här fallet är.

Efter ett företagsbesök i Solna tidigare i dag mötte Politikerbloggen statsminister Fredrik Reinfeldt utanför regeringskansliet Rosenbad.
Han var märkbart irriterad när han fick veta att Niklas Wykman skrivit att han inte kan vara medlem i ett parti som företräder idén att avlyssna alla svenskars mejl och telefonsamtal:
- Nej det låter ju som ett läskigt parti att vara medlem i, så det är ju bra att vi inte har fattat något sådant beslut heller.
Har ni varit dåliga på att kommunicera vad det här egentligen handlar om?
- Ja, har det gått att kommunicera vad det här egentligen handlar om, i det uppskruvade tonläge som funnits i den här frågan? Det känner jag igen från en del andra sammanhang. När det lägger sig lite, dammet efter det här, så kanske det är lite mer möjligt att påpeka vad det handlar om.

Enligt Niklas Wykman måste Reinfeldt nu bjuda in hela partiet till en diskussion om integritetsfrågor, annars riskerar partiet att förlora en hel generation anhängare.
Fredrik Reinfeldt igen:
- Jag tror ingen kan uttala sig på det sättet för en hel generation, utan vi är just i individualismens tidevarv. Även unga människor gör olika bedömningar av olika företeelser, och när väl dammet lagt sig och man lite mer fått följa vad det här egentligen har handlat om, så tror jag att man kommer att göra olika tolkningar av det. Och det tror jag inte vi ska ta några överord i beskrivningarna om.
Vilken påverkan tror du att FRA-frågan kommer att ha i nästa val?
- Vet faktiskt inte. Det är alltid svårt att förutse vilka diskussioner vi har i en valrörelse som ligger två år bort.

Se längre intervjuer med Niklas Wykman och Fredrik Reinfeldt på nyhetskanalen.se »

Foto: Scanpix | Montage: Politikerbloggen 

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by » Reinfeldt och Ulvskog om FRA | 2008/06/23 at 16:48:36

    [...] MUF-ordföranden hotar lämna partiet — Reinfeldt irriterad Enligt Niklas Wykman måste Reinfeldt nu bjuda in hela partiet till en diskussion om [...]

     

  2. [...] min serie inlägg om FRA-lagen, men den där jävla frågan ger mig ingen ro. Nu får jag veta via Politikerbloggen, att MUF:s ordförande Niklas Wykman är missnöjd och hotar lämna sitt parti sedan den skamliga [...]

     

  3. Pingback by FRA-lagen « | 2008/06/24 at 05:43:20

    [...] Wykmans blogg hittar du här finns även ett inlägg i Politikerbloggen angående Wykman, här. [...]

     

  4. Pingback by FRAgglarna i riksdagen at Bloggregeringen | 2008/06/24 at 12:02:02

    [...] Reinfeldt är tydligen irriterad, han menar att motståndarna inte vet vad det egentligen handlar om. Jag undrar just VEM som vet. [...]

     

  5. [...] min serie inlägg om FRA-lagen, men den där jävla frågan ger mig ingen ro. Nu får jag veta via Politikerbloggen, att MUF:s ordförande Niklas Wykman är missnöjd och hotar lämna sitt parti sedan den skamliga [...]

     

60 kommentarer

  1. 2008-06-23 16:21 Scottot

    Jo, Fredrik Reinfeldt, det spelar ingen roll om du kallar det för äpplen eller päron. Att koppla alla internetleverantörers servrar till staten och filtrera mail, sms etc innebär per definition att hela folket blir avlyssnat.
    Det innebär inte, som du försöker ge sken av, att en anställd per FRA dygnet runt kontrollerar vad en specifik svensk gör.
    Nu kan ryssen komma – det är bara att ta FRA först så har de koll på oss alla.
    Demokrati schmemokrati

     

  2. 2008-06-23 17:05 Tommy Niklasson

    Vilken hjälte !

    Han får väl starta parti med Camilla Lindberg

     

  3. 2008-06-23 17:14 Sven Larsson

    Jag tycker att Niklas Wykman skall avgåomedelbart. Har han inte fattat vad detta har för syfte så är det ett riktigt beslut. Har man inget fuffens att dölja behöver man heller inte vara orolig. Lagen är ju till för att lättare få bevisning i ett mål där kanske bevisningen finns i ett mail eller sms. Hur har inte tjafset om övervakningskameror slutat. Nästan på varje meter finns en kamera. Hur många märker detta förutom rånare och snattare som fastnat på bild. Vi är inte först i Sverige med avlyssning och det är säkert därför det ser ut som det gör.
    Detta har inte med demokrati att göra utan säkerhet för de skötsamma som inte behöver oroas för något heller i framtiden.

    Sven Larsson

     

  4. 2008-06-23 17:15 Rolf

    Nu är det mörkt på modernas bänk i foboll matchen om väljarna vill jag lova. Och alla i hejar kören ligger utslagna och tysta för dom kanske inte tycker att han är den schyssta Fredde idag när han vill oss alla genom FRA avlyssna !

     

  5. 2008-06-23 17:27 Rune

    Mm.. “När dammet lagt sig”? Jag tror och hoppas att detta kommer att förfölja högern bra länge. Jag kommer att minnas det i två år, och jag kommer även att se till att andra minns det när det blir val igen. För detta SKA och kommer INTE glömmas bort. /R

     

  6. 2008-06-23 17:52 Mållgan

    Sven Larsson:

    Det låter som du har erfarenhet från DDR? Även där motiverades övervakningen med samma argument som du använder.

     

  7. 2008-06-23 18:11 roland Eriksson

    Tror INTE att Wykman avgår;Fredrik kallar in honom och talar om för att det är partirt som bestämmer och att hanskall sitta still i båten. Det är bara ett tomt prat från Wykmans sida,

     

  8. 2008-06-23 18:11 Jonatan

    “Ja, har det gått att kommunicera vad det här egentligen handlar om, i det uppskruvade tonläge som funnits i den här frågan? Det känner jag igen från en del andra sammanhang. När det lägger sig lite, dammet efter det här, så kanske det är lite mer möjligt att påpeka vad det handlar om.”

    Alltså, det där klingar så illa i mina öron. Han känner att han inte har kunnat få fram till folket vad det handlar om, men struntar i det, och röstar ändå igenom lagen!? Är dammet så högt i skyn att man inte kan få fram till väljarna vad man håller på att göra, får man väl vänta tills dammet lagt sig, sedan informera folket och DÄREFTER rösta igenom.

     

  9. 2008-06-23 18:12 Åke Lindqvist

    Förhopningsvist gör han slag i saken och då skall han ha en stor eloge för det, tänk om fler politiker vågade ha egna åsikter i frågor och inte låta parti piskan bestämma

     

  10. 2008-06-23 18:13 Max

    “när väl dammet lagt sig”, vittnar återigen om saknaden av känsla för vad folket ute i Sverige tycker om denna lag,

    dammet kommer inte att lägga sig i denna fråga,

    Google kommer inte placera några servrar i Sverige (och flera andra stora IT-företag kommer flytta bort sina),

    FRA-lagen blåste Svenskarna på sin demokrati och satte verktyg i händerna på staten att övervaka alla sina medborgare 24/7 utan misstanke,

    detta beslut kommer att backas (och detta kan inte ske fort nog)

     

  11. 2008-06-23 18:23 Kannstöparen

    Inte för att det spelar någon roll utan mer som kuriosa; vet någon om ordet “statsomvälvning” finns med på listan över ord som dom hemliga agenterna jagar?

     

  12. 2008-06-23 18:36 Simone

    Jaha du Sven och vi som har rent mjöl i påsen men åndå ganska uppenbart kommer att fastna i rullorna på grund av att man gärna diskuterar samhällspolitik utanför nations- och religionsgränser på nätet – vi får skylla oss själva och har att välja mellan att gilla läget eller sitta tysta.

    Det är ett urdåligt argument att den som har rent mjöl i påsen osv. Såvida ingen kan garantera att ingen annan än de olagliga utsätts för signalspaning och får sin e-post och sina SMS filtrerade? För om inte så är fallet så övergår det till integritetskränkning. Hur urvalsprocessen för att bara övervaka de skyldiga skulle se ut skulle vara intressant att få reda på. Hade man på förhand kunnat identifiera vem som var skyldig skulle knappast FRA-lagen behövts.

    Jag förstår verkligen Wykman om det nu inte visar sig att piskan svingas även över hans huvud och får honom tyst.

    Kul att veta att Fredrik betraktar svenskarnas frustation och oro som “damm”.

     

  13. 2008-06-23 18:57 daniel larsson

    Piratpartiet smyckade ingången till riksdagen idag med blommor där de antydde att vår demokrati hade gått i graven….

     

  14. 2008-06-23 19:12 scaber nestor

    Sven Larsson.

    Till och med FRA säger att det inte ska gå till på det viset du säger.

    Jisses, kan du åtminstone copypasta in en färdig och korrekt åsikt från argumentera.se så du inte helt framstår som dum?

    Fredrik Reinfeldt har all anledning att vara irriterad, han och regeringen klarade inte av att smussla undan omröstningen.
    Sedan samma vecka så röstar EU igenom att “all trafikdata runt internet- och telekommunikation ska lagras mellan sex månader och två år. Teletrafiken ska lagras längre än internettrafiken. De länder som vill lagra längre kan få anstånd av kommissionen, som anser att upp till fem år kan vara rimligt. Polen vill gå längst och lagra data i 15 år.”

    Samt att PKU-registret ska öppnas.
    (PKU-registret omfattar 3.3 miljoner svenskars DNA)

    Fredrik Reinfeldt, det är dags att bli rädd snarare än irriterad, svensken vaknar inte ofta, men nu börjar vi röra på oss.

    Om du har ett intresse att komma ur detta och fortfarande kunna luta dig tillbaka på en riksdagslön så är det dags att säga “vi hade fel”.
    Annars riskerar du att vara partiordförande i ett parti utanför riksdagen.

     

  15. 2008-06-23 19:12 Keyser Söze

    Att Google vågar inte ha med Sverige att göra säger mycket. FRA-lagen kommer nämligen att skåda Sverige mycket mer än folk begriper just nu. Därför att – helt enkelt – folk tycker inte om FRA-lagen. Punkt slut. BAD LAW(tm).

     

  16. 2008-06-23 19:15 sara

    Hur mycket framgång skulle denna lag möjligen kunna ha när det gäller att förhindra terrorism?
    Det känns långsökt att tro att en lag för avlyssning skulle förhindra något så stort som terrorism, när program för att skydda sig från avlyssning redan ligger ute på marknaden.
    Jag tror knappast att terrorister skickar meddelanden i klartext om hur, när och var de ska ta till handling, men ändå är regeringen redo att lägga ut miljoner av våra skatter på något så.. Onödigt?
    Det finns liknande lagar i utlandet och där har man aldrig hört talas om några som helst resultat som bevisar att det var mödan värt, som sagt, twin towers kunde de ju inte stoppa fårn att falla, men de lyssnar av hela världen med sitt Echelon projekt.

     

  17. 2008-06-23 19:24 julia

    De med rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig? Ja, det är därför man redan idag avlyssnar vänsternätverks telefoner för att kunna stoppa den olagliga verksamhet som bedrivs (t.ex. en stödfest för flyktingar som visst inte var “privat” nog för att inte ha tillstånd). Det är sånt som detta kommer att leda till.

    Om jag var med i Al Quida så skulle jag inte skríva mina terroristplaner i ett okrypterat mail iallafall (och för FRA,s skull så nej, jag är inte med i Al quida). Och vi har ju redan sett att t.ex. inte sms räcker så himla långt som bevismaterial iallfall.

    Och varför är det så dammigt i Sverige just nu Fredrik??? Kanske för att du skräpar ner!

    Och för första gången är jag berädd att hålla med en MUF-are. Fredrik, alla unga kanske inte tycker lika dant, men det är ett faktum att många unga använder datorer väldigt mycket, och därmed förstår vilket brott det är mot integriteten (till skillnad från att Klas, 48, får sina jobbmail bevakade.)

     

  18. 2008-06-23 19:50 aprumpa

    Det är märkligt att FR vill mena att debatten inte togs på en rimlig nivå. Hade han på allvar upplevt det som ett problem hade väl hans roll som statsminister varit att tala till folket och förklara hur det ligger till, inte att heja på landslaget och vara med i “positiva sammanhang”? Det verkar som om FR väntar på att folket ska avgå så han kan få bestämma ifred…

     

  19. 2008-06-23 20:47 Ole Dahlberg

    Wykman får läsa på lite…Den nya FRA-lagen ger INTE FRA tillstånd att lyssna av all internettrafik.

    Wykman har nog ägnat lite för mycket tid att pussa på propagandastinna SSU:are…:-D

    Läs propositionen istället för flygblad, Wykman!

     

  20. 2008-06-23 21:25 Hedvig

    Reinfeldt har spårat ur. Hans ledarskap suger. Fett.

    Först splittrade han Sverige med sin politik, för de som har och mot de som inte har.

    Sedan splittrade han sitt eget parti – och hela boregligheten.

    Nu sänker han ekonomin, ökar arbetslösheten och spär på inflationen. Skickligt? Han får avgå efter 2010. Tro mig. Först som statsminister. Sedan som m-ledare. En kriskommission tillsätts. Han är rökt.

     

  21. 2008-06-23 22:10 Nestor

    Niklas Wykman bör lämna moderaterna omedelbart. Alla tjänar på detta.

     

  22. 2008-06-23 22:25 Persson

    Letade mig fram till denna artikel direkt efter att ha sett på kvällsnyhterna och jag ville bara säga; Nämen, kan man tänka sig att från den borgerliga massan så framträder en filur som vågar att stå upp för ett liberalt tänkande. All heder till dig Herr Wykman!

     

  23. 2008-06-23 22:27 Tage.E

    Du har nu slagit sista spiken i din egen kista Fredrik Reinfeldt!

     

  24. 2008-06-23 22:33 A.R.Yngve

    Vad väntar sig Reinfeldt egentligen — att partiet ska falla på knä och tacka honom för hans outgrundliga vishet?

    Partiet är bara så läskigt som ledaren har gjort det.

     

  25. 2008-06-23 22:40 Tony

    Det var på tiden att någon i moderata partiet fått upp ögonen för vad partiets ståndpunkt är.

     

  26. 2008-06-23 22:43 Oven

    Ole, gå och lägg dig.

     

  27. 2008-06-23 22:45 Ola

    Ole Dahlberg

    Nej men trafiken som passerar en gräns får dom kolla och det är nästan allt. Och nu flyttar dom ju ut sina internett företag från sverige och då blir det allt som går att kolla.

     

  28. 2008-06-23 22:45 Lillind

    Ingen moderat ledare har suttit länge, och det kommer det att förbli.. deras politik håller inte i längden, den håller bara tills de kloka förstår vad de håller på med, men sorgligt nog har skada redan skett.. Och det tar år igen innan den går att laga..

    Reinfeldt är kalkad nu som politiker.. Tror han på fullt allvar att svenska folkets ungdommar är så dum idag att de inte förstår att detta är och kommer att bli problem i framtiden.. Vi kommer helt enkelt att bli begränsade, Även om han nu står där och gör ett lite fräckt försök att försvarar sig om att dammat har lagt sig, att så är inte fallet. Men hallå! rädslan kommer ändå att finnas där. Att storebror ser och hör oss överallt..

     

  29. 2008-06-23 22:58 Ola Berg

    Ole Dahlberg:

    Så här fungerar det: All internettrafik i Sverige riskerar att avlyssnas av FRA, eftersom all internettrafik riskerar att passera nationsgränsen.

    Själva metoden söker på sökbegrepp och mönster och tar inte hänsyn till specifika personer. Alla riskerar att få sin kommunikation avlyssnad.

    Ingen kan med den nya FRA-lagen garantera att min kommunikation inte blir avlyssnad av svensk myndighet.

    Däri begår övergreppet mot vår integritet. Jag har inte gjort något, ingen har skäl att misstänka mig för något och därför har ingen människa rätt att lyssna på den kommunikation som jag väljer att hålla hemlig.

     

  30. 2008-06-23 23:25 Petter

    Kan Wykman inte starta ett nytt politisk parti för oss som lämnar Nya Moderaterna nu. Namnförslag: Gamla Moderaterna

    Fint att se att civilkurage finns kvar inom politiken :)

     

  31. 2008-06-23 23:28 Nyliberal

    Utöver uteblivna liberala reformer så har Fredrik Reinfeldt och Anders Borg nu kört över alla grupper av sina kärnväljare, både de liberala och de konservativa. Istället för att ta bort värnskatten och sänka marginalskatterna så fjäskas det för grupper som inte låter sig uppvaktas. Aldrig mer moderaterna.

     

  32. 2008-06-23 23:44 Markus

    “Politikerbloggen avslöjar”

    Öhh, ja tjena. Det stod på flera bloggar innan “avslöjandet”.

    Politikerbloggen är bara förtäckt gammelmedia (TV4).

     

  33. 2008-06-24 00:01 Stefan Brattlöf

    Ole Dahlberg: FRA-lagen betyder i klartext att varje mail som passerar landets gränser läses av , kategoriseras och sedan följer något av nedanstående:
    - Det förpassas till de sälla jaktmarkerna
    - det bedöms vara av sådan vikt att det skall passera ytterligare en station
    - Det är av sådan vikt att det når sin slutstation och registreras

    Det betyder att varje mail (vare sig oskyldigt eller ej) skall bedömmas, och således sker redan då en kränkning.

    Om vi säger såhär: vore det ok att hem filmas och att en dator sedan sållar ut misstänkt beteende? Låter detta bisarrt och irrelevant?

    Då ber jag dig fundera på vad människor på 80talet tyckte om telefonavlyssning utan domstolsbeslut, eller på 90talet om videokameror på offentliga platser. För varje årtionde blir intrången större och större på vår integritet, genomfört av en stat som skall TJÄNA folket, inte tvärtom.

    Så var får du ifrån att FRA inte kommer kolla allas mail (vare sig en person gör det eller en dator), och hur långt är du beredd att gå?

     

  34. 2008-06-24 00:39 Dennis Nilsson

    Mycket modigt och starkt gjort av Niklas Wykman.

    Var håller ordförandena för de andra borgerliga ungdomsförbunden hus??

    Många har i generationerna före oss slitit och offrat mycket, i en del fall livet, för att vi som lever idag skall kunna leva i en demokrati, i ett fritt och öppet samhälle, utan rädsla för liv och lem.

    Låt oss tillse nu att generationerna som kommer efter oss, våra barn och barnbarn får uppleva och leva under samma frihet.

     

  35. 2008-06-24 01:52 Ole Dahlberg

    “Reinfeldt har spårat ur. Hans ledarskap suger. Fett. Först splittrade han Sverige med sin politik, för de som har och mot de som inte har.”

    Skitsnack, Hedvig! Försök inte rida på FRA-vågen med din gamla vanliga goja och svartmåla Reinfeldts ledarskap och politik. Regeringen Reinfeldt har under sin tid vi makten gjort så att..

    * Skatterna har sänkts mest för låg- och medelinkomsttagare!
    * Fattigpensionärerna får sänkt skatt med ca 2.500 kr per år!
    * Pensionärer som jobbar får dubbla jobbavdrag!
    * Klyftorna minskar i samhället!
    * Socialbidragstagarna har blivit 7000 färre mellan 2006 och 2007!
    * Arbetslösheten i Sverige har minskat snabbast i västvärlden!
    * Statsskulden är snart avbetalad med våra gemensamma tillgångar!
    * Skolan blivit en plats för lärande! Där läraren är lärare och elev är elev.
    * Där barnen får skriftliga omdömen redan från åk 1 så att kunskapsbrister hittas i tid!
    * Lönegapet mellan män och kvinnor minskat!
    * Sverige numera är en nation att räkna med i ett globalt samarbete kring klimat- och miljöfrågor.
    * Utrikespolitiken sköts briljant av den hårdast arbetande ministern någonsin – Carl Bildt!
    * Nu kommer gymnasiala lärlingsutbildningar!
    * Nu växer Nystartsjobben inom den offentliga sektorn!
    * Försvaret får en välbehövlig sanering så att vi får mer försvar för varje investerad skattekrona!
    * Utanförskapet har minskat med 200,000 människor sedan maktskiftet!
    * Nu kommer det finnas “elitklasser” för studenter som faktiskt är duktigare än andra i skolan!
    * De flesta fastighetsägare tjänar tiotusentals kronor varje år på den slopade fastighetsskatten!
    * Stopplagen har bytts ut mot en Startlag som gör att fler Barnsjukhus kan byggas!
    * Nu satsas det 136 miljarder kronor för att utöka tågtrafiken i Sverige!
    * Nu kommer den tredje skattesänkning för låg- och medelinkomsttagarna på två år!
    * Sjukförsäkringen är numera en riktigt försäkring som ger de sjuka åter rätten att bli friska!
    * Vi har plötsligt en integrationspolitik i Sverige och som sköts av en invandrare!
    * Nu satsas det inte bara på forskning utan också på att forskarna ska samarbeta med entreprenörer!
    * Pensionärerna får nu ett miljardregn i höjda pensioner!
    * Vi har en biståndspolitik som kontrollerar och följer upp vart våra skattepengar går!
    * Äldreomsorgen får nu öronmärkta miljarder!
    * Ökat valfriheten för barnfamiljer med Vårdnadsbidraget och Jämställdhetsbonusen!
    * Snart får förtidspensionerade jobba utan att mista sin ersättning!
    * Om någon vecka får vi en tandvårdsreform som gör sossarna röda av skam redan nu!

    In your face, Hedvig…

     

  36. 2008-06-24 05:23 Martin

    Fan va starkt av dig Niklas, att våga stå emot något såhär stort. Riktigt modigt!

     

  37. 2008-06-24 05:59 Lilly

    Snyggt Niklas, snyggt!
    Du visar att det inte är moderater i allmänhet som är tilltäppta maktgalningar utan riksdagen. Den första nejrösten respekterades inte! Vi respekterar inte deras ja!

     

  38. 2008-06-24 06:20 Henrik

    Enligt Anders Tilly har slumpen nu tagits ut ur signalspaningen: man kan nu garantera att samtalet är avlyssnat. Bra jobbat?

    Det är så här det börjar: med en motivering om något behjärtansvärt syfte, i det här fallet mot terrorismen. När investeringen väl är gjord är steget till missbruk inte stort. I det här fallet fins det en hemlig lista med sökord som lätt kan ändras.

    Om “nej-sägarna är beredda att leka med elden” så har Ja-sägarna redan tänt brasan.

    PS
    Min bedömning är att EU-valet 2009 kommer att bli en massiv proteströstning där alliansen kommer att tappa majoriteten av sina mandat.

     

  39. 2008-06-24 08:18 Tösen

    Det har fullständigt spårat ut i detta landet. Om Reinfelt varit så j-a bekymrad om “dammet” borde han folkomröstat i saken men nejjjjjjjjjjjj det visste han bli det mest rungande nej svea rike någonsin sett så han pissar i hela folets corn flakes utan att bekymra sej om sitt s.k “damm”. Dags för ett nytt parti av folket för folket för det finns inget som man lyckats med ur politiskt perspektiv på många år. KUL ATT SE ATT DET FINNS EN FRISK MODERAT, AVGÅ OCH MARKERA….FLER FÖLJER NOG MED DEJ TILL FRISKARE BETE!

     

  40. 2008-06-24 08:35 Roberth Ström

    Tomma hot från Muf ledaren. Han vill ha lite röster i nästa val!

     

  41. 2008-06-24 08:36 Ola

    Ole Dahlberg

    Ska inte du snart komma ut ur din bubbla. Socialbidragen har ökat sista året och allt annat du satt upp på din önskelista är bara önskningar du har…inget stämmer med verkligheten.

     

  42. 2008-06-24 11:18 Wilhelm

    Till Wykman. Hoppa, hoppa, hoppa! Det finnas bara två möjligheter, bli ägd av Friedrich Reinfeldt eller att avgå och få “landsfadern” framstå som en ännu större pajas.

    StatsiAlliansen behöver gallra bland medlemmarna, de som är för frihet och de som vill köra “nationens säkerhet” DDR-spåret, dvs. anti-demokraterna.

    Till riksdagen – gör om och gör rätt. Bort med 1984 lagen!!

     

  43. 2008-06-24 11:37 Roberth Ström

    Ola du har fel socialbidragen har inte alls ökat! Socialbidragen har ökat bland utrikesfödda däremot. Skilj på sanning och lögn! Bland svenskar har de minskat.

     

  44. 2008-06-24 11:37 Oven

    Till skillnad från Ole Dahlberg så finns det aktiva moderata ungdomspolitiker som verkar ha fått nog av bedrägligheterna.

     

  45. 2008-06-24 12:06 Ola

    Roberth Ström

    Summan pengar som betalas ut har ökat. Och det under en högkonjuktur.. Första gången i Sveriges historia. Alla bidrag har ökat sedan 2006

     

  46. 2008-06-24 12:17 Mr. P

    Ole:

    Vart har a-kassan för studenter tagit vägen? Åh nej just det ja.. de tillhör ju samhällets bottenskrap de också…

     

  47. 2008-06-24 13:18 Simone

    Ole har rätt 7000 färre bidragstagare men Ola har också rätt – ökade bidragskostnader med 0,5 % för socialbidragen och detta i en högkonjunktur. De där 7000 krymper snabbt nu efter första juli då man slänger de långtidssjuksrivna åt vargarna.

    Var inne och jämförde lite angeånde de kommentarer som Wykman fått i relation till Federley igår. Det var som skillnaden mellan dag och natt.

     

  48. 2008-06-24 21:03 Petter

    Ole Dahlberg: Jag kan gärna skippa skattelättnader och annat trevligt som denna regering har gjort om jag bara får behålla min yttrandefrihet.

     

  49. 2008-06-24 23:18 CharlieB

    Ole Dahlberg!
    Så kom då din borgerliga godnattsaga igen.
    När skall du inse att denna saga du kör med
    inte stämmer överens med verkligheten?
    Ta bara miljardregn till pensionärerna!
    150-200 kr mer i månaden!
    Det kallar du miljardregn.
    Den hårdast arbetande utrikesministern!
    DEen briljante Carl Bildt!
    Sedan när har denne klåpare jobbat hårt?
    Han har alltid! och kommer alltid!
    att sätta sina egna affärer framför Sveriges Intressen.
    Han gjorde det när han var stadsminister!
    Han gör det nu som utrikesminister!
    Han är anmäld för vuxenmobbing på arbetsplatsen!
    När den anmälan kom in! så fick Helt plötsligt Göran Danielsson ett jobb helt plötsligt.
    Lelle Bildt kände flåset i nackhåren från rättvisan.
    Det som definitivt inte gör klåparen Carl Bildt Briljant!
    utan snarare hänsynslös och girig!
    är ju de mångmiljoner han tjänat på Krigets Sudan.
    Denne har vi som utrikesminister.
    Fortsätt för all del att upprepa din borgerliga godnattsaga.
    Det är ingen förutom borgare som köper denna lögnpropaganda ändå.
    Svara istället på inläggen från de som är insatta i FRA!
    Men du kanske är svarslös angående detta!
    eller så kanske du har insett vilkka kränkningar ditt kära parti har öppnat döören på vid gavel för………….

     

  50. 2008-06-24 23:44 Mona ljuger

    Som vanligt ljuger Mona Sahlin och vänstern.

    Mona har bland annat sagt:

    * “det är socialbidragen, inte jobben, som ökar i kommunerna.”
    * “Det blev bidrag, inte jobb, med den moderatledda regeringen.”
    * “Socialbidragen ökar i hälften av landets kommuner.”
    * “En försämrad försäkring för de som drabbats av arbetslöshet gör att fler nu tvingas vända sig om efter socialbidrag.”
    * “De sa att de skulle stå för arbetslinjen, men nu ökar socialbidragen”

    Mona ljuger, ljuger och ljuger. Det är hennes signum. Säger hon något så kan man vara säker på att det förhåller sig precis tvärtom.

    Utbetalningarna av ekonomiskt bistånd (socialbidrag) har minskat enligt socialstyrelsen (och de borde ju veta):

    “Under 2007 betalades 8,9 miljarder kronor ut i ekonomiskt bistånd, inklusive introduktionsersättning för flyktingar och vissa andra utlänningar. Det är en knappt märkbar minskning med 0,5 procent i fasta priser jämfört med 2006. Av det totalt utbetalade beloppet var 15 procent introduktionsersättning, vilket motsvarar 1,3 miljarder kronor (se tabell 12).”

    Notera att ovan är INKLUSIVE utbetalningar till flyktingar, och att dessa utbetalningar utgör 15% av summan.

    Sverige tar just nu emot många flyktingar:

    “Flyktinghushåll är den grupp som andelsmässigt har de största förändringarna jämfört med 2006. Både antal hushåll och utbetalade belopp har ökat markant med 27 respektive 24 procent.”

    OCH ÄNDÅ MINSKAR DEN TOTALA UTBETALNINGEN!!!

    Jantevänstern och Mona Sahlins ondskefulla politik som passiviserar människor hoppas jag aldrig mera behöva uppleva.

    http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/D36EB57A-C384-40FF-BC1C-732C5110F283/10825/2008446.pdf

    http://monaljuger.wordpress.com/2008/05/24/mona-ljuger-18-socialbidragen/

     

  51. 2008-06-25 00:33 Simone

    “OCH ÄNDÅ MINSKAR DEN TOTALA UTBETALNINGEN!!!”

    Lögn Mona, läs din egna länk till Socialstyrelsen och läs sammanfattningen upptäck att socialbidragsutbetalningarna ÖKAT med 0,5 % vilket inte är en obetydande summa då det rör sig om siffror kring 8,9 miljarder. Du påstår att den minskat med samma summa. Antingen har du eller Socialstyrelsen fel.

    “Under 2007 betalades 8,9 miljarder kronor ut i ekonomiskt bistånd, inklusive introduktionsersättning för flyktingar och vissa andra utlänningar som tagits emot i kommunen. Det är en ökning med 0,5 procent jämfört med 2006.” Sidan 6.

    Sen visar den också att allt fler människor hamnar i långvarigt utanförskap då antalet hushåll minskat med nästan 7000 samtidigt som:

    “I genomsnitt betalades 41 900 kronor ut per hushåll under 2007, vilket motsvarar en ökning med tre procent jämfört med 2006 (beräknat på fasta priser).”

    Detta betyder att de som får socialbidrag får det under allt fler månader och har därmed förpassats längre ut i borgarnas utanförskap.

     

  52. 2008-06-25 11:46 Oven

    Mona Ljuger är troligen ett offer för “flumskolan” och då är det ju sossarnas fel.

     

  53. 2008-06-25 13:51 Ole Dahlberg

    Moderaterna får kliva in och styra upp detta. Det krävs mer begränsningar av FRA för att folk ska känna sig trygga.

    MUF-ordförande Niklas Wykman är inne på samma spår:

    http://muf.se/niklas_blog/wordpress/?p=223

     

  54. 2008-06-25 15:09 Oven

    Hur skall de kunna begränsa något som FRA redan sysslat olagligt med i 18 månader? Vilken politiker har den kompetensen?

     

  55. 2009-05-25 11:01 Copycat

    Den absolut viktigaste frågan just nu är intrigriteten! Allt annat känns så oviktigt om inte vi får stopp på DDR fasonerna. I tv sitter de etablerade partierna och snacka miljö,Jobb, osv. Vad hjälper det om man inte har sin frihet?

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/06/23/9220/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: