Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Ökade klyftor under s-regeringar

RAPPORT. Klyftorna i samhället har ökat kraftigt sedan mitten på 1990-talet, visar en rapport från Arbetarrörelsens ekonomiska råd.
Sämst har det varit för ensamstående mammor, som blivit allt fattigare.
2006 kunde 20 procent av dem betecknas som fattiga.

De unga vuxna, under 30 år, har också under perioden fått allt mindre pengar att röra sig med, visar rapporten.
Även om de flesta på det hela fått det bättre ekonomiskt har ojämlikheten ökat dramatiskt sedan början av 1980-talet. Då var löneskillnaderna som lägst.

S-ledaren Mona Sahlin är självkritisk. En stor del av fattigdomsökningen och de ökade klyftorna beror på den politik socialdemokratiska regeringar fört under många år — bland annat de nedskärningar i välfärden som följde 1990-talets ekonomiska kris.
I en intervju med DN konstaterar Sahlin att socialdemokraterna har försvarat systemen, istället för de människor de var tänkta att hjälpa.

Mona Sahlin går till val 2010 på att minska inkomstskillnaderna. Hon vill öka skatterna för de som tjänar mer, och omfördela mer aktivt än i dag.
Några färdiga förslag på vad som bör göras har s-ledaren dock inte.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Socialdemokratins hatkärlek till klyftorna « Ekonomistas | 2008/06/25 at 15:31:12

    [...] hatkärlek till klyftorna Igår presenterade socialdemokraterna en rapport om inkomstspridningens utveckling i Sverige under senare år. Resultaten pekade mot ökade klyftor i [...]

     

70 kommentarer

  1. 2008-06-25 00:35 Adam(ssu)

    Alltså, jag börjar alltmer på att tvivla på mitt parti…..eller på vissa av medlemmarna. Speciellt i partitoppen.

    Fast jag tvivlar ju lite på vissa distrikt inom mitt eget förbund också (Stockholms län bl a).

     

  2. 2008-06-25 00:43 Oven

    Ingen nyhet precis. Det var tack vare GP som alliansen kunde komma till makten. Folk var frustrerade över att inte arbetarregeringen kunde stå upp för dem.

     

  3. 2008-06-25 01:02 Sanna

    Ensamstående sjuka har det väl ekonomiskt tuffare va..har man får man ju bostadsbidrag och barnbidrag oxå…

     

  4. 2008-06-25 01:05 Sanna

    Glömde underhållsbidraget oxå givetvis..

     

  5. 2008-06-25 01:22 Ole Dahlberg

    Hedvig, Ola, Oven och resten av det röda rövarbandet här på Politikerbloggen! Får jag höra ett unisont: “Vi hade fel och du hade rätt, Ole…” ???

    In your face, rödingar!

     

  6. 2008-06-25 08:25 Roberth Ström

    Adam skönt att höra att även en kille från SSU kan tänka om. Sanningen är att SAP inte fört en politik som gagnat Sverige sen slutet på 60- talet. Kommer ni ihåg när Göran Persson i tv påstod att klyftorna under hans tid hade minskat? Klyftorna ökar alltid ibland lite ibland mycket men det går inte att förebygga.

     

  7. 2008-06-25 09:23 Johan

    Adam(ssu): Under vilken sten har du sovit, hur kan detta vara en nyhet?
    Trodde i min enfald att gemene man kände till s-hyckleriet och att man av bl.a den orsaken röstade fram en annan regering.
    Ett annat faktum, segregeringen i form av Tensta, Rinkeby, Rosengård, är en s-produkt. Och den frodades under nuvarande übersossen Sahlins tid som integrationsminister.

    Men hur skall hon nu lösa inkomstklyftorna när hon får styra efter 2010?
    Jo, genom gamla “hederliga” metoder såsom att beskatta de som har mer (vilka det nu är?) hårdare och pytsa ut till de behövande i form av mer bidrag. De behövande skall alltså åter göras till trogen röstboskap för partiet.

    Nä, gott folk, rösta blankt 2010!!

    /Johan, i vanliga fall en borgerlig sympatisör men som även tröttnat på den sittande regimen

     

  8. 2008-06-25 09:42 Fredrik Viberg

    Ole! S har ju haft en variant av borgerlig politik.
    Så vem är förvånad? Konservativ politik ger ju
    ökade klyftor med applåder från kapitalet. Vi
    kan ju se hur det blir då. Social oro tex. Och då
    kan borgerligheten föreslå ännu fler poliser. Etc.
    Snöbollen är i rullning… De fattiga bör skaffa
    störtkruka!!!!

     

  9. 2008-06-25 09:43 Mr M

    Nu när Inkassot erkänner ett fel, lär även de inkonsekventa sossarna här på bloggen, hålla med!

     

  10. 2008-06-25 10:29 Hedvig

    Skönt att Mona Sahlin är en ny ledare som kan se sanningen om 90-talet i vitögat. Klyftor ska bekämpas är hennes besked! Hon talar om studiebidragen, om rätten till heltid i lag, om indexering och om barnbidragen.

    Mot detta står FRA-Reinfeldt som medvetet ökar klyftorna och kör ekonomi och land i botten!

     

  11. 2008-06-25 10:40 Gurkan

    Makten framför allt!! Sossarnas hemliga valspråk, då gäller inte verkligheten..

     

  12. 2008-06-25 10:42 Simone

    En mycket gammal nyhet skulle jag vilja påstå. Det var ju en av anledningarna till att det blev regimbyte. Men å andra sidan verkar det ju som om hon är villig att göra någonting åt det utöver det som borgarna sysslat med. Borgarna har ju ägnat hela sin tid åt att öka klyftorna med så stor marginal som möjligt hittills så att någon går ut och säger att man ska arbeta på andra hållet – är i och för sig en nyhet.

    Hoppas hon är lika stark i nyporna och kör ett ännu hårdare tempo än den turboregering som funnits nu.

     

  13. 2008-06-25 10:57 Roberth Ström

    Herregud vilken planet lever ni sossekramare på? Mona Sahlin hårda nypor. Mona Sahlin den mest korkade politiker vi haft i landet. Går ni på droger eller? Att minska klyftorna genom skatteutjämning är vad som dödar ett land. Du får stagnation inget nytt kapital och företagen flyr. Är ni så jävla korkade eller spelar ni bara jävligt bra?

     

  14. 2008-06-25 11:27 Oven

    Stagnation har vi ju fått med alliansregeringen. Så vem som är korkad överlåter jag åt andra att bedöma.

     

  15. 2008-06-25 11:31 Ola

    Men det blir ju inte bättre av att Alliansen nu sparkar bara hårdare på dom med lägsta inkomsterna. Skattesänkningar åt dom med höga inkomster och skattehöjningar åt dom med låga inkomster som alliansen infört ökar ju klyftorna ännu mera. Men det är tur att ni snart står ute på gatan med eran FRA-regering.

     

  16. 2008-06-25 11:34 Ola

    Ole Dahlberg

    Så det är för att minska klyftorna då som Alliansen driver upp inflationen och räntorna..Bra jobbat.

     

  17. 2008-06-25 11:44 Johan

    Det var värst vad man glömmer fort … “FRA-Reinfeld” och “FRA-regering” :))

    Påminner härmed att FRA-lagen bär det repressiva och människofientliga sossemärket, också den är en sosseprodukt!

     

  18. 2008-06-25 11:50 Oven

    Naturligtvis är det sossarnas fel att alliansen nu fortsätter öka klyftorna med rekordfart.

     

  19. 2008-06-25 11:52 Thomas Böhlmark

    Ska inte vänsterfolket ta och skylla det höga oljepriset på Alliansregeringen också? En faktor som har bidragit starkt till ökade bränslepriser vilket drabbar folk i glesbygd samt de med lägre inkomster. Kanske dags för Ola, Hedvig och rödgänget att ta lite lektioner i makroekonomi.

     

  20. 2008-06-25 12:23 Oven

    Tur att alliansen hann höja skatten innan priserna steg då.

     

  21. 2008-06-25 12:23 Antitrust

    “Påminner härmed att FRA-lagen bär det repressiva och människofientliga sossemärket, också den är en sosseprodukt!”

    Johan, de skrotade sin version av förslaget, och den nuvarande regeringen tog upp det igen modifierade det lite och drev igenom det, så kom inte med det skitsnacket, Reinfeldt och borgar brackorna fixade detta ingen annan!

     

  22. 2008-06-25 12:31 Antitrust

    Thomas Böhlmark, innan du kallar mig röd för jag är varken det ena eller det andra så får jag väl påminna om Reinfeldts lilla skattehöjning på bensinen så de är inte oskyldiga där heller.

     

  23. 2008-06-25 12:54 Roberth Ström

    Oven nu får du väl ändå komma in i matchen. Under sossarna fick vi sämre ranking på välfärdsligan vi fick sämre företagsklimat. Kapital flydde utomlands. Människa vad svamlar du om? Ola alla har fått mer alla som arbetar. Sen att de som tjänar mer får mer i skattesänkning är logiskt en skattesänkning gynnar alla ? vilka dönickar det finns

     

  24. 2008-06-25 13:48 Ole Dahlberg

    Socialdemokraterna är pratkvarnar som säger en sak men i praktiken blir det raka motsatsen…Må de aldrig se insidan av Rosenbad igen!

     

  25. 2008-06-25 14:12 Oven

    Hade de behov av dessa sänkningar då Roberth? Hade de svårt att klara sig?

     

  26. 2008-06-25 15:06 Jan i Askersund

    Det är ju fler saker som gått snett under Socialdemokraternas regeringstider. Polisväsendet enl JO, skolan, vårdcentralernas åtsidosättande i systemet, m.m. m.m. Vill ochså påminna om att sossarna 2005 ville införa någon slags FRA-lag men gissa vilka dom inte fick för som jag tror! Nä, här är ett”glidande” hit o dit i poppulismens tecken tycker jag!

     

  27. 2008-06-25 15:13 Johan

    Antitrust: Jag ger dig helt rätt i att allianstomtarna drev i genom fra-lagen. Men faktum kvarstår; det är en s-produkt från början som, enligt min tolkning, lades i vila för att sedan aktualiseras igen. Har något annat skett så är det en nyhet för mig.
    Ingen tycks dock läsa in vad Sahlin säger nu. Många tror hon kommer riva upp lagen för gott.
    Vad hennes uttalande egentligen betyder är att hon, populistiskt, vill göra en Federley och tillföra någon kosmetisk förändring som inte förändrar grundproblemet. Hon är alltså inte emot lagen som sådan.

     

  28. 2008-06-25 15:31 Oven

    Att den förra majoriteten kraftigt ökade importen av apelsiner o clementiner har ju knappast något med dagens problem att göra.

     

  29. 2008-06-25 15:48 Henrik

    Oven: Nejdå, de har inte behov av skattesänkningar. Det måste vara bättre med skattehöjningar så att staten kan ta de pengar som medborgaren tjänar och styra medborgarens liv. Eller ännu bättre, låt medborgaren jobba utan lön för staten som tar alla vinster och portionerar ut så mycket som vi behöver.

    Vi har inte heller behov av att äga mer än några ombyten kläder, lite köksgeråd och några torftiga möbler, allt som behövs för att kunna jobba i statens fabriker.

    Är du helt insnöad? Ohly framstår som en anarko-kapitalist bredvid dig!

    Fakta: Klyftorna brakar isär under rött styre, på grund av den röda politkens inbyggda fel. Klyftor minskar och självbestämmanden ökar under alliansregeringens goda ledning.

    /Henrik

     

  30. 2008-06-25 16:18 Roberth Ström

    Oven nej men ni snackar alltid om rättvisa varför ska en som tjänar bättre betala mer i skatt? Dessutom det gör de redan. Tjänar du över en viss summa för du betala mer. Dessutom om vi ska ha mer än industriarbetare och städare så måste vi ha bra löner för högutbildade annars flyr de landet! är det så svårt att tänka till?

     

  31. 2008-06-25 18:58 Thomas Böhlmark

    “Antitrust”, du jag har inte ens nämnt ditt namn så du behöver inte känna dig träffad. ;)

     

  32. 2008-06-25 19:26 Ola

    Thomas Böhlmark

    Var det därför att Alliansen höjde skatten på bensin? Bara för att driva upp inflationen snabbare..Lär dej lite om ekonomi du..

    Johan

    Och hur kan du påstå att FRA tillhös S…Dom sa ju nej eller hur.

    Roberth Ström

    Bra att du säger som det är…Rika får mest och dom med minsta inkomsten får betala kalaset..med skattehöjningar.

     

  33. 2008-06-25 20:06 Zeb

    Alliansregeringen är pratkvarnar som säger en sak men i praktiken blir det raka motsatsen…Må de aldrig se insidan av Rosenbad igen!

     

  34. 2008-06-25 21:58 CharlieB

    Ole Dahlberg! Du har rätt? knappast.
    detta är inge nyhet överhuvudtaget.
    S gör dock något som borgare aldrig haft kurage att göra!
    Erkänna de fel de har gjort.
    Se bara på den stora bankkrisen i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Båda regeringarna plus bankerna bär lika stort ansvar. De enda som erkänt sin del i orsakerna till krisen är just socialdemokraterna. Moderaterna och bankerna nekar än idag ihärdigt till att ha någon som helst skuld i detta.
    Borgare är bra konstiga! de rasar över att klyftorna ökat under s-styret! men samtidigt tiger de som en stenmur!
    när det visar sig att klyftorna ökar ännu mer under nuvarande borgarstyre. Hyckleri på hög nivå kallar jag detta……………

     

  35. 2008-06-25 22:25 Oven

    Ja det gick ju väldigt bra för Ericsson när de flyttade huvudkontoret till London. Varför flyttade de tillbaka. Och att någon är värd 9 miljarder i avgångsvederlag (Barnevik) det visar endast att ett helt fritt system inte fungerar, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

     

  36. 2008-06-25 22:26 Oven

    Om de rika har så de klarar sig och blir över, varför skall de då ändå ha ännu mer???????

     

  37. 2008-06-25 23:05 Simone

    Tyvärr Zeb kommer det nog en ny generation så småningom som inte varit med om att se borgarpolitik i praktik :) Men har vi tur ta det en så där tjugo år tills dess.

     

  38. 2008-06-25 23:40 Johan

    Ola: FRA-lagen är från början ett s-förslag – om detta tvistar ingen. Det hör till det politiska spelet att rösta emot den sittande regeringen. Hur ofta såg du alliansen rösta med regeringen när (s) regerade?

    Har aldrig kunnat med (s) och socialismen, framför allt av ideologiska skäl. Men jag kan inte låta bli att beundra deras sinne för taktik och rävspel.
    Begrunda en stund vad (s) lyckats genomföra. Man har fått en borgerlig regering att rösta fram det egna s-förslaget samtidigt som regeringen skjutit sig själv i båda fötterna och dragit på sig all negativ publicitet kring förslaget och en samlad vrede från de egna väljarna. Samtidigt har man skaffat sig frikort att förneka allt samröre med allt vad FRA-lagen kommer ställa till med i framtiden eftersom det var den borgerliga regeringen som genomförde den – mycket imponerande!!!

    Det omvända gäller för den sittande regeringen. Dess generande brist på erfarenhet, ideologisk stabilitet och taktisk förmåga har försatt dem i denna obekväma sits – mycket pinsamt!!

     

  39. 2008-06-26 01:04 Rommedahl

    Pinsamt att politikerbloggen använder ordet klyftor när man pratar om inkomstfördelning.

     

  40. 2008-06-26 08:48 Thomas Böhlmark

    Till Ola:
    Du har rätt i sak, det förfärliga i att regeringen ville höja skattten på bensin. Men om du vill klaga på inflationen kanske du ska gå till Riksbanken och fråga dem, de har ju varit skilda från staten sen länge och är de som borde göra något åt saken.

    När det senare gäller FRA så är det i själva verket bara rena teknikaliteter som S är emot därför tryckte de på nej-knappen. I grunden vill de också införa “DDR 2.0″.

     

  41. 2008-06-26 09:04 Simone

    Thomas man kan väl inte döma ett parti på vad de förmodligen under andra omständigheter kanske hade genomfört. Vem vet, kanske hade de varit lite mer lyhörda för folkets åsikter när de började strömma till. Vi vet inte alls hur och om och därför är det inte heller något att spekulera om. Det vi vet är att en liberal regering och en alliansstyrd sådan röstade igenom förslaget. Något annat vet vi faktiskt inte.

    Man vet däremot att en höjd inflationstakt och en intensiv satsning på att få ner arbetslösheten ofta går hand i hand – det kan man knappast lasta Riksbanken för utan det är en medvetet prioritering och en risk man tagit från regeringshåll.

     

  42. 2008-06-26 09:16 Ola

    Thomas Böhlmark

    Dom ville inte bara höja skatten dom HÖJDE skatten på bensin.

    Är det riksbanken som har strött stora belopp pengar på dom med högsta inkomsterna i en högkonjunktur. Nej du det är Alliansen och deras dåliga sinne för ekonomi..

    Skillnaden var att S drog tillbaka FRA-förslaget när remisserna kom in. Dom lyssnade på experterna och folket..

     

  43. 2008-06-26 09:23 Roberth Ström

    De rika ni snackar om är de som tjänar mer än 26 000 i månaden om jag inte har fel. Ska inte skattesänkningar gälla alla? Ni som snackar om rättvisa är det inte rättvisa att alla får ta del av den? Jag är LÅGavlönad men jag har tjänat mycket på Alliansen. Vad beror det på då? nej de är inte de med minsta inkomsterna som får betala “kalaset”. Charlie B Oven och även Simone tänker mer nej förlåt de tänker inte alls. Även om Simone verkar mer insatt än de övriga två. Oven är de rika för att de tjänar över 26 000? Herregud Svenska medelklassen tjänar sämst i värsvärlden gå och dra nått gammalt över dig!

     

  44. 2008-06-26 09:57 Simone

    Den som tjänar ingenting eller väldigt lite har fått ungefär lika med noll. Jag har också vunnit på borgarnas politik men inte i närheten lika mycket som de som inte egentligen hade behövt inkomstökningarna för att leva ett drägligt liv. De har tjänat miljoner på fastighetsskatten och flera tusen var månad på arbetslinjens politik. Om både vi i mitten och de som tjänar mest har vunnit och de som tjänar minst eller ingenting har förlorat. Är det mer rättvist då? Personligen skulle jag gladeligen avstått från det jag tjänat om en långtidssjuksriven slapp att gå från hus och hem och flytta från sina familjer för att söka arbete på annan ort. Men vi är alla olika.

     

  45. 2008-06-26 11:19 Roberth Ström

    Simone sluta ljug nu! Jag tjänar väldigt lite men jag har fått närapå 800 kr mer i månaden så sluta sprida dina lögner. De långstidssjukskrivna kan du tacka SAP för de var de som satte dem där eller gjorde dem til förtidspensionärer för det var billigast för staten. Varför är det fel att flytta dit jobben finns? Ska man kunna gå hemma och slå dank i flera år menar du?

     

  46. 2008-06-26 12:06 Mattias Lönnqvist

    Simone, Simone, Simone. Vi har ju talat om det här med ditt problem med siffror; varför försöker du ens? Det högsta jobbskatteavdraget är 14.460 kronor om året. Om du delar det med tolv månader så borde väl till och med du inse att det inte kan bli “flera tusen i månaden”

    Med tanke på att den gamla fastighetsskatten var 1% av taxeringsvärdet så måste bostaden vara taxerad till minst 300 miljoner för att man ska spara “flera miljoner” på fastighetsskattens borttagande. Finns det många sådana bostäder i Sverige, Simone?

    Slutligen: Ingen (!) som har en arbetsinkomst har förlorat på jobbskatteavdraget. Vi är alla vinnare. Sluta vara så bittra över att staten inte övertaxerar arbetarna lika mycket som förut.

     

  47. 2008-06-26 13:39 Roberth Ström

    Mattias tack för att du klargjorde det uppenbara. Vi kan inte ha höga skatter och inkomstutjämning det är livsfarligt

     

  48. 2008-06-26 13:44 Simone

    Mattias, det är just det ja – men alla de andra som inte har en arbetsinkomst de slänger vi på avskrädeshögen eller.

    Och så sväljer jag lite personpåhopp igen. Jag tänker inte ens ge tillbaka vid de tillfällen som du blottar strupen för din okunskap inom andra områden.

    Vad det gäller taxeringsvärden kan ett tillskott av 164000 kronor också vara ganska talande. Det behövs inte så många år tills man är uppe i den första miljonen.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152669.ab

    Och om du är mer än en i hushållet som får högsta skattereduktionen så blir det i min värld flera tusen i månaden.

     

  49. 2008-06-26 14:39 Mattias Lönnqvist

    Simone: du är mer än välkommen att påpeka om jag har kunskapsluckor. Till skillnad från dig så tolkar jag det inte som ett påhopp utan ser till att läsa in mig på ämnet (eller så placerar jag frågan i högen “ämnen som jag inte kan tillräckligt bra för att diskutera” )

    Men det är positivt att du tar tillbaks dina felaktiga påståenden kring jobbskatteavdraget och fastighetsskatten.

     

  50. 2008-06-26 20:47 Oven

    Vad kommer det sig att Lönnqvist kallar den kommunala fastighetsavgiften för skatt? Det gjorde även Holger Gustavsson (kd) i en insändare.

    “Med tanke på att den gamla fastighetsskatten ”

    “Men det är positivt att du tar tillbaks dina felaktiga påståenden kring jobbskatteavdraget och fastighetsskatten.”

     

  51. 2008-06-26 21:33 Simone

    Ja då kan du börja med att fylla igen de uppenbara luckor som rör klassklyftorna nu när det finns undersökningar som visar att de aldrig ökat som de gjort 2007, inte sedan mätningarna infördes i alla fall och vem för den delen som är vinnarna på politiken:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1407195.svd

     

  52. 2008-06-27 00:21 Mattias Lönnqvist

    Simone: vore det inte en fördel om du länkade till någonting som styrker din tes i sådana fall? Det enda den artikel du länkar till säger är att klassklyftorna ökat de senaste 20 åren. Den säger ingenting specifikt om 2007.

    Oven: Fastighetsskatten var fram till 1978 en kommunal angelägenhet och var därmed en kommunal avgift. Från 1978 fram tills den senaste förändringen hade vi alltså en fastighetsskatt (dvs “den gamla fastighetsskatten” ) men med den nya förändringen har vi återigen en kommunal avgift.

     

  53. 2008-06-27 10:57 Simone

    Mattias: “Skillnaden är större 2007 under alliansregeringen än någonsin tidigare i våra mätningar.”

    Jag ser då tydligt ett 2007 i det citatet.

     

  54. 2008-06-27 11:09 Oven

    Ett bevis på att alliansen för en bakåtsträvande politik då iaf.

     

  55. 2008-06-27 11:54 Roberth Ström

    Klyftor är nödvändiga är det så svårt att förstå? Utan klyftor får vi en planekonomi och ett nytt Sovjet. Är det svårt att förstå? Utan löneklyftor utbildar sig ingen och alla kan inte jobba på bruuuuuket. Det verkar Oven mf ha svårt att greppa.

     

  56. 2008-06-27 11:55 Mattias Lönnqvist

    Simone: ja, texten säger att klyftorna fortsatt öka 2007. Eftersom de ökat varje är de senaste 20 åren följer per automatik att de 2007 var de högsta på 20 år.

    Artikeln säger dock inte att ökningen 2007 var större än tidigare år (vilket du hävdar) och den gör öht ingen jämförelse med enstaka tidigare år.

    Så nej, den artikel du länkar till stöder inte ditt påstående. Gör om, gör rätt.

     

  57. 2008-06-27 12:02 Anonymous

    Ökade klyftor är tydligen något sossarna vill tillbaka till med hotet om sin återställare. Pampväldet åter.

     

  58. 2008-06-27 15:56 Henrik

    Dessutom så är detta en undersökning om folks attityd till sin situation, inte vad den verkligen är. Lägg därtill att det är 38 % som tycker att utvecklingen av sveriges ekonomi är bättre och det har aldrig varit högre.

    Det finns många positiva exempel ur denna rapport, men som vanligt så försöker de röda med enskilda statistiska utdrag ur rapporten dra generella svepande slutsatser om hela sverige, dvs ni har bara läst rubriken i tidningen.

    Läs på!

    /Henrik

     

  59. 2008-06-27 18:10 Oven

    Och ändå räcker inte resurserna till de som har störst behov Henrik. Rättvisa????????????????????????????????????

     

  60. 2008-06-27 20:29 Bengan

    Jaha, men hur ska nu fakta förvrängas, med sosse politik ökade klyftorna och de fattiga fick det sämre och med Alliansen fick de fattiga och alla löntagare det bättre. Det börjar bli tungt för Sahlinisterna, sanningen är er värsta fiende.

     

  61. 2008-06-28 09:35 Bengan

    Har ni som jag genomskådat sossarnas debatteknik, så fort något som är ofördelaktigt för dem (vilket är det mesta) så byter de ämne och börjar skriva om något helt annat. I synnerhet signaturen Oven tillämpar detta in absurdum.

     

  62. 2008-06-28 15:26 Oven

    På tal om att byta ämne, Bengan!

     

  63. 2008-06-29 00:03 CharlieB

    Bengan!
    Sedan när har de fattiga fått det bättre under nuvarande regering? Berätta det för mig är du snäll!
    då menar jag såklart de som VERKLIGEN är fattiga.
    Sjuka!arbetslösa,förtidspensionerade,pensionärer!
    ja ok! den sistnämda gruppen! så får fattigpensionärerna 85 kr mer i veckan av alliansen! sa Hägglund och klappade sig själv i ryggen! stolt som en höna.
    Nä Bengan! sanningen är att dessa fattiga människor fått det mycket sämre under nuvarande regering.
    Har du tänkt någongång på alla förtidspensionerade människor med kroniska sjukdomar? det finns många svåra kroniska sjukdomar som gör människor oförmögna att jobba mer i sitt liv! vad fick då dessa av nuvarande regerring? jo sänkt inkomst med 5%. Så snacka inte om att de fattiga fått det bättre under nuvarane fiaskoregering…………….

     

  64. 2008-06-29 12:11 Bengan

    På sossetiden var arbetslöshet en kronisk sjukdom och ledde till förtidspensionering.

     

  65. 2008-06-29 13:58 Bengan

    Charlie B, visst har de fattiga fått det bättre. Hur förklarar du annars att sossekärringarna numera gör pigavdrag i sina deklarationer pga de blivit sååå fina att de inte längre städar sina paradvåningar och herresäten.

     

  66. 2008-06-29 14:07 Simone

    Bengan de visar ju mer om din syn på vad fattigdom är än något annat. Om du tror att fattiga har paradvåningar så förklarar det ju din syn på behandlingen av Sveriges fattiga.

     

  67. 2008-06-29 17:34 Bengan

    Alla sossar är fattiga, arbetslösa och sjuka, det vet alla som läser Politikerbloggen.

     

  68. 2008-06-29 23:08 Oven

    Nej men de bryr sig om dem till skillnad från egoismens allians.

     

  69. 2008-06-30 09:44 Bengan

    Om nu förtidspensionering är till hjälp för unga friska som bara saknade ett arbete, så ser sossar hjälp till behövande ut.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/06/25/9231/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: