Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Andrén rasar mot publicering: “Detta är ju gestapometoder”


UPPRÖRD. Riksdagsledamoten Gunnar Andrén (fp) anklagade i ett mejl partikamraten Camilla Lindberg för att inte ha informerat om att hon tänkte rösta nej till FRA-lagen.
Det mejlet kom sedan till tidningen Expressens kännedom — vilket fick Andrén att gå i taket.
- Detta är ju gestapometoder, säger en upprörd Andrén i ett inspelat telefonsamtal.

Det var folkpartisten Mikael Trolin, känd som “Prinsen”, som vidarebefordrade Andréns mejl till Expressen. Mejlet var skickat till Trolins sambo.
Gunnar Andrén skriver i mejlet att Camilla Lindberg, den enda borgerliga riksdagsledamoten som röstade nej till FRA-lagen, inte hade informerat riksdagsgruppen om sitt ställningstagande:
“Camilla säger att hon före omröstningen givit besked – jag måste ha drabbats av nedsatt hörsel tillsammans med de andra 26 ledamöterna vid detta tillfälle.”

När Gunnar Andrén blev varse att Expressen tagit del av mejlet blev han ursinnig. I ett telefonsamtal som Mikael Trolin spelade in uttrycker han sin ilska:
- Jag är urförbannad och dessutom tycker jag att det är stöld av min personliga egendom, säger Andrén under samtalet och anklagar Trolin för att ha brutit brevhemligheten.
Han fortsätter:
- Jag förstår inte detta. Om jag får ett brev från Janne (red anm: Jan Björklund) så kan jag väl inte springa med det till Expressen. Ja, men du hör ju själv, detta är ju Gestapometoder! Man springer inte till medierna eller till polisen. Ett privat brev har du gått vidare med.

Nu har Mikael Trolin publicerat både mejlet från Andrén och det inspelade telefonsamtalet på sin blogg.

När Politikerbloggen informerar Gunnar Andrén om att både hans mejl och telefonsamtalet med Mikael Trolin har publicerats reagerar fp-ledamoten med besvikelse.
- Jag är emot stöld av brev. Om denna person vill lämna ut brev som han kommit åt på ett sätt som jag inte känner till så är det upp till honom, säger Andrén till Politikerbloggen.

När du, som är riksdagsledamot och makthavare, skickar ett brev som du anser vara privat — ska det då vara undantaget granskning?
- Ligger det inte i hela tanken med brevhemligheten att ett brev mellan två personer inte ska spridas vidare av en tredje person?
- Jag har aldrig skickat vidare ett brev till Expressen, Politikerbloggen eller till säkerhetspolisen. I ett annat land skulle det kunnat vara stasi eller gestapo.

Brev- eller posthemligheten är den lagtext som skyddar post från läsas av utomstående utan medgivande från avsändaren eller mottagaren. Lagen reglerar däremot inte hur en mottagare väljer att hantera försändelsen.

Mikael Trolin ger inte mycket för Andréns upprördhet.
- Brevhemligheten gäller inte bara för att en person anser att det är hemligt. Andrén har inte rätt att säkerhetsklassa sina brev. Han sitter i riksdagen och begriper inte vad brevhemlighet är, säger Trolin till Politikerbloggen.
Han fortsätter:
- Först och främst hävdar jag att det finns en ganska svart underton av ödesironi här. Gunnar Andrén som riksdagsledamot är med och röstar igenom den största integritetskränkningen i Sveriges historia. Han är upprörd och kränkt för att hans så kallade brevhemlighet har brutits.

Gunnar Andrén anser dock att agerandet är förkastligt ur ett etiskt perspektiv.
- Det här säger mer om den person som spridit brevet än vad det säger om mig. Han ödelägger det goda rykte som han fortfarande har.

Mikael Trolin, som själv erkänt att det är han som vidarebefordrat brevet, menar att hans agerande är en replik på vad folkpartisterna gjort i riksdagen.
- Jag anser att vad betong- och batongliberalerna har gjort för liberalismen är vad Bin Ladin har gjort för islam, säger han.

Foto: Scanpix

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] Politikerbloggen kan man läsa om hur han uttryckt sig om att publicera hans mail är detsamma som [...]

     

  2. [...] av människors brev att hamna i tredje hand. Smoooth. Jag ber er att läsa artikeln om detta på politikerbloggen för ett gott skratt. Jag kommer skratta gott ett tag till över [...]

     

  3. Pingback by Dagens skratt – Folkpartist öpprörd över läst post | 2008/07/03 at 13:49:14

    [...] Politikerbloggen » Andrén rasar mot publicering: “Detta är ju gestapometoder” Detta är ju gestapometoder, säger en upprörd Andrén i ett inspelat telefonsamtal. [...]

     

  4. Pingback by Jens O. » Blog Archive » Varför lyssnar inte Reinfeldt? | 2008/07/03 at 13:50:44

    [...] Detta är ju gestapometoder, säger en upprörd Andrén i ett inspelat telefonsamtal. “Det var folkpartisten Mikael Trolin, känd som “Prinsen”, som vidarebefordrade Andréns mejl till Expressen. Mejlet var skickat till Trolins sambo. Gunnar Andrén skriver i mejlet att Camilla Lindberg, den enda borgerliga riksdagsledamoten som röstade nej till FRA-lagen, inte hade informerat riksdagsgruppen om sitt ställningstagande: [...]

     

  5. [...] Finns även ett inslag på politikerbloggen: http://www.politikerbloggen.se/2008/07/03/9359/ [...]

     

  6. [...] att träffa huvudet på spiken i många situationer. Politikerbloggen och Micke Trollin avslöjar den stora intrigen – läs och i sin [...]

     

  7. Pingback by Gestapometoder, tycker Gunnar Andrén (fp) « Arga bloggen | 2008/07/03 at 15:09:01

    [...] läsa hans brev. Men det kan ju vara så enkelt att han helt enkelt inte har förstått FRA-lagen. Att döma av hans uttalanden på Politikerbloggen så verkar han i alla fall inte vara fullt på det klara med vad brevhemligheten egentligen [...]

     

  8. Pingback by Fredrik fegar ur « WitchBitch | 2008/07/03 at 15:34:58

    [...] riksdagsledamots tyckande när det gäller hans egen integritet och privata mail, i Politikerbloggen.  SvD1, SvD2, SvD3. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om WitchBitch, FRA, [...]

     

  9. [...] bara annat med en prins från Bredäng). Hur Gunnar Andrén får ihop en läcka till Expressen med gestapometoder övergår däremot mitt [...]

     

  10. [...] är ju gestapometoder… juli 3, 2008 — Monika Det här som Politikerbloggen tar upp är faktiskt väldigt intressant – en ja-sägare Andrén till FRA menar att någon brutit [...]

     

  11. Pingback by delade | 3 jul, 2008 | 2008/07/04 at 06:46:18

    [...] Andrén rasar mot publicering: “Detta är ju gestapometoder”  » Nyckelord: FRA, POLITIK, FOLKPARTIET  » Bloggar som kommenterar [...]

     

  12. Pingback by Solstollar | Dumheterna | 2008/07/04 at 08:50:53

    [...] Andrén (fp) är upprörd över att hans mail till Camilla Lindberg (fp) publicerats av Mikael Trolin (fp). Gestapo skriker [...]

     

  13. Pingback by Nya, men samma. « Arga bloggen | 2008/07/05 at 17:07:31

    [...] långt bakom sig. Man tiger, slår dövörat till, kör över, idiotförklarar väljarna, ljuger, gör sig till åtlöje och retar väljare med en närmast bedövande brist på [...]

     

  14. [...] blir mörkrädd för politiker som Gunnar Andrén. Hur kom han in i riksdagen? Mikael “Prinsen” Trolin avslöjar det pinsamma mail som [...]

     

  15. Pingback by Ödets timme är slagen » Teflonminne | 2008/07/05 at 21:47:01

    [...] ett par dagar sedan så visade det sig att det kanske inte var så enkelt att vara politiker som Gunnar Andrén trodde att det skulle vara, han hade inte riktigt förstått [...]

     

  16. Pingback by Swedes Massively Protest Wiretap Law | TorrentFreak | 2008/07/07 at 20:23:35

    [...] the “ridiculous” faction was Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

  17. [...] – as long as it only applied to others. Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

  18. Pingback by Swedes Massively Protest Wiretap Law at IDTorrent Blog | 2008/07/10 at 15:38:43

    [...] “ridiculous” faction was Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

  19. Pingback by The FRA Law Abroad | Integrity Under Threat | 2008/07/10 at 16:22:01

    [...] like the comments in the Slashdot thread. They found a competent example in a member of Folkpartiet who considered some repercussions as Stasi or Gestapo methods only after he himself had to experience [...]

     

  20. [...] började med att Gunnar Andréns lustiga reaktion på att ett av hans mail blivit publicerat, som han menar var ett privat mail. Det Gunnar, trots [...]

     

  21. [...] of the “ridiculous” faction was Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

  22. Pingback by Swedes Massively Protest Wiretap Law at IDTorrent Blog | 2008/07/15 at 12:29:36

    [...] the “ridiculous” faction was Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

  23. [...] of the ridiculous faction was Liberal Party member Gunnar Andrn who wrote a very upset internal email claiming he hadnt been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote against [...]

     

  24. Pingback by Gestapometoder… | 2008/09/11 at 08:00:30

    [...] Politikerbloggen om ämnet. [...]

     

  25. Pingback by Swedes Massively Protest Wiretap Law (TF) | Direct2News | 2008/09/18 at 00:26:29

    [...] of the “ridiculous” faction was Liberal Party member Gunnar Andrén who wrote a very upset internal email claiming he hadn’t been told by party colleague Camilla Lindberg that she was going to vote [...]

     

76 kommentarer

  1. 2008-07-03 11:42 Roberth Ström

    Smart kille först rösta för FRA sen bli förbannad för att någon använt en liknande metod emot honom.

     

  2. 2008-07-03 11:50 Hedvig

    Det är fritt fall inom moderaterna – nu också folkpartriet.

    Vi ser en höger som vittrar samman, sprängs inifrån. Och allt för att Reinfeldt ska få sin FRA-lag på plats.

    Allt medan stormen växer, så går det sämre och sämre med Sverige. Riksbanken har i dag höjt räntorna som ökar boendekostnaderna för vanliga väljare. Inflationen är redan hög. Arbetslösheten växer. Varslen ökar. Reinfeldt bryr sig bara om FRA. Att hela ekonomin eroderar har han inte kommenterat. Herregud – hur ska detta sluta? Stackars Moder Svea.

     

  3. 2008-07-03 11:53 Vidar V

    Suck!
    Nu är ja-röstaren Andrén upprörd över något som han anser att bara FRA och staten skall syssla med, nämligen rätten att läsa andras privata post. Karln har ju problem med sin identitet, han förstår inte att det som händer i riksdagen är i medborgarnas intresse.
    Fy f-n för dessa demokratins dödgrävare, rösta bort denna man i nästa val!!

     

  4. 2008-07-03 12:15 Perra

    Brukar inte uttrycka mig så här enkelt men i detta fall finns det väll inget mer att säga än ROFLMAO!

     

  5. 2008-07-03 13:07 Gustav

    Haha! Riktigt bra gjort av Mikael Trolin! He certainly gets my vote.

     

  6. 2008-07-03 13:22 Gunnar Andrén

    Hej!
    Det är jag som är Gunnar Andrén.
    Om ni skrattar och ironiserar över mig så tänk på att ni då också ironiserar över någon som
    1) motsätter sig stöld av privat egendom eller förtroenden
    2) värnar brevhemligheten
    3) aldrig lämnar ut källor
    4) hävdar – inkl. vad gäller yttre hot mot vårt land – att ingen avlyssning får ske utan domstols (det gäller även tvångslagar som buggning och telefonavlyssning) prövning
    5) att den avlyssning i kabel som nu inte är lagreglerad förbjuds vid straffansvar (jag förstår att IT-operatörer ogillar detta; det finns många som har intresse av att motsätta sig denna lag av kommersiella och andra skäl)
    6) att inga inomsvenska meddelande av vad slag det vara må får avlyssnas
    7) att inga personer får avlyssnas
    8) att domstolsliknande godkännade behövs för att få avlyssna utifrån kommande begrepp
    9) som aldrig skulle komma på idén att nyttja USA-baserade servrar som @hotmail,com etc
    10) som likväl tycker att denna lag behöver förbättras, se min blogg
    GA

     

  7. 2008-07-03 13:23 Oven

    Ja herregud, sitter han i Riksdagen?

     

  8. 2008-07-03 13:26 Adam(ssu)

    OK, nu är jag förvirrad. Hur var det nu med mail och offentliga handlingar egentligen? Var det inte så att de mail som riksdagsledamöter skickar är offentliga handlingar. Eller det kanske bara gäller när de inte är på sommarlov.

    Och för övrigt så tar artikeln upp det jag ville skriva mer. Det är lite ironiskt att vara för integritetskränkande lagar, som innebär att en aktör får läsa igenom (jag menar då den där TITAN eller vad den hette) och utröna om det är ett OK mail eller inte – samtidigt som man tycker att det är en kränkning när någon annan, än den avsedda mottagaren, läser ett privat brev. Eller var det dubbelmoral det hette?

     

  9. 2008-07-03 13:27 Simone

    Han är bara avundsjuk på Camilla för att hon fått positiv respons av väljarna. Så småsint!

     

  10. 2008-07-03 13:36 mange

    Mikael Trolin har alltid verkat vara en trevlig person med sunda åsikter. Med detta hyss ska jag faktiskt överväga att personkryssa honom vid nästa val.

     

  11. 2008-07-03 13:37 RB

    Efter att ha läst hans blogg tycker inte jag att Mikael Trolin verkar särskilt galen på något sätt.

     

  12. 2008-07-03 14:01 Jonatan

    Haha, detta är ju så fruktansvärt roligt. Det måste ju vara ett skämt!?

     

  13. 2008-07-03 14:15 Roberth Ström

    han till höger är det inte Ken Ring?

     

  14. 2008-07-03 14:36 Observatör

    Ja det här visar ju att riksdagsledamöterna i Folkpartiet mfl inte fattat nada av vad de röstat igenom. Glöm inte att man gick med ett färdigt förslag till riksdagen som sedan blev återremitterat efter Federleys gråtvals. Men Reinfeldt mfl hade fram till debatten ingen tanke på omtag. Så att de bryr sig om personlig integritet är bullshit.

     

  15. 2008-07-03 15:10 Erik Mattsson

    Och visst är ett mail från riksdagen, med ändelsen “riksdagen.se”, en offentlig handling? Rätta mig om jag har fel. Vill han vara privat får han väl skaffa hotmail.

     

  16. 2008-07-03 15:29 Ola

    Jag håller med Gunnar Andrén att det är Gestapometoder
    att läsa andras post eller avlyssna telefoner.
    Så nu vet vi vad GA vill vi ska ha i sverige för han röstade ju JA till FRA

     

  17. 2008-07-03 16:32 chikusho

    Åh, denna underbara ironi… :P

     

  18. 2008-07-03 16:38 Mattias Lönnqvist

    Mail till riksdagen är en offentlig handling, dvs det ska registreras, arkiveras och kunna begäras ut.

    Mail från en riksdagsadress är dock — med reservationen att jag kan ha missförstått något — inte en offentlig handling.

    Sedan tycker jag personligen att Trolins agerande är både oförskämt och barnsligt. Min åsikt är att man inte publicerar andras brev; oavsett vem de kommer från. Väljer avsändaren att offentliggöra brevet är det givetvis en annan sak.

    Då spelar det ingen större roll att mycket av det som Gunnar skriver är sådant som han skrivit i andra mer publika brev; däribland det brev som gick ut till många folkpartister i Stockholms län.

    Man offentliggör kort sagt inte vad andra skriver eftersom man då bryter ett förtroende.

    Tyvärr förstärker det bara den bild som jag har av Mikael Trolin; han är en pajas som enbart är ute efter uppmärksamhet. Har man annorlunda åsikt än honom i någon enda fråga så är man “batongliberal” eller “ingen äkta liberal”

     

  19. 2008-07-03 17:04 I Hilton

    FRA motståndarna vill ha respekt men ger inte sina egna motståndare annat än sämsta tänkbara dito.

    Det är verkligen dubbelmoral på högsta nivå.

    “Vargen kommer”, ropar man.
    Jag säger istället att man skall nyktra till.

     

  20. 2008-07-03 17:17 Vidar V

    Om Gunnar Andrén får säga det själv så värnar han visst om allt, synd bara att han inte visste om det när han röstade ja i riksdagen?
    Gunnar du verkar ju ovanligt naiv och godtrogen, inte f-n skall du inbilla dig att en organisation som getts guds rätt att vara hemlig bryr sig om någon fånig domstol. Det är ett spel för galleriet, bara ordet hemlig borde få dig att dra öronen åt dig!
    Du är ju bara alltför löjlig, vad har du för syn på medborgarna egentligen, vem f-n ger dig rätten att utse hemligheter för medborgarna som betalar både din och FRA:s personals lön?
    Uppgiften att kontrollera om FRA redovisar alla sina spaningar är omöjlig och det förstår till och med ett barn, men tydligen inte vår kära Gunnar?

     

  21. 2008-07-03 17:29 farmorgun

    Kan bidra med ytterligare ett exempel på svar från Gunnar Andrén, som jag fick den 11 juni som svar på mitt mejl till länets riksdagsledamöter:
    Hej Gun
    Har du något bra svar på att du avstått från att läsa min blogg där dina frågor avhandlas?
    I stälelt för att bara anklaga?
    Men jag skall svara dig tillsammans med andra som alla tänker likadant.
    GA
    En intressant uppfattning att vi medborgare ska läsa deras bloggar, annars har vi ingen talan?!

     

  22. 2008-07-03 18:09 Andreas

    Mail till eller ifrån en riksdagsledamot är inte en offentlig handling.

    Jag är iof mot FRA-lagen, men kan inte dela skadeglädjen med de andra här. Om man är emot övervakning ska man väl inte bli glad för att Trolin “övervakat” Andrén? Då är det väl mer konsekvent att vara emot det också. Eller är det ok att vara för övervakning i hämndsyfte mot politiker?

     

  23. 2008-07-03 18:47 Steve Lando

    *skrattar* – det är den enda vettiga respons man känner av detta

     

  24. 2008-07-03 19:30 Jessika

    Om Gunnar Andrén vill utgå från det samhälle han själv ska tjäna fungerar som han vill när det bränner till så lär han få leta länge efter andra ängar att beta klöver från. Om detta är hans världsbild förtjänar han att i nästa val snarast röstas bort från sin riksdagsplats.

     

  25. 2008-07-03 21:46 Alex

    Stackars GA som inte vet vad han fattar för beslut. Gestapo var som alla (utom GA) känner till inte speciellt intresserade av öppenhet utan agerade med ett minimum av insyn. Precis som den lag som GA själv röstat fram. Fast det inser inte GA, för han har bara följt piskan utan att tänka själv (kan han det?).

    “Prinsen” har tvärt emot detta varit öppen och därtill visat på när GA gör sig till åtlöje.

    Lycka till i nästa val GA, det behöver du.

     

  26. 2008-07-03 22:33 Rolle

    2 frågor.
    1 varför var det sådan panik att rösta igenom skitet?
    2 varför har vi “folkvalda” då som förväntas hålla käften då partiledningen ryter till?

     

  27. 2008-07-03 23:11 Ole Dahlberg

    Vilken dubbelroni!!! Mikael Trolin har brutit brevhemligheten för att Andrén frågat varför Camilla Lindberg inte meddelat att hon skulle rösta nej till FRA!!!

    Mikael Trolin kan lika gärna värma upp publiken innan Mona Sahlin istället för Henrik Schyffert! Han är ju ett lika stort skämt!

     

  28. Reinfeldts ställning försvagas för varje dag som går.

    Gunnar A var förr en rättskaffens man med principer.

    Hur kunde han låta sig dras ner i det träsk av kränkningar denna borgerliga regring nu visar sig vara byggd på?

    Kränkningar av ledamöter, av integritet och mänskliga rättigheter och liberala ideal.

    Reinfeldt har genom att ställa kabinnetsfråga internt fått alla att dras ed i smutsen. Gunnar – säg ifrån sitället så kanske du återfår respekt. Som det är nu skrivs du in i historoeböckerna på ett inte allt för smickrande sätt. Som dörrmatta. Och som snackade, skerv – men inte stod för ngt när det gällde. Reinfeldts knähund.

     

  29. 2008-07-03 23:57 Farbror Stefan

    Gunnar Andrén skriver om socialdemokraterna och vänsterpartiet: ” Där kan man tala om hjältar som
    höll samman, en åsikt ena dagen, rakt motsatt nästa, och alla tycka de lika vid båda tillfällena.”

    Jag förvånas över denna ärlighet att det är vänsterkrafterna i svenk politik som är hjältar – som nu vill riva upp FRA-lagen i full enighet – medan hans egen partiledare Janne (tudligen namedroppas han så om man är på insidan…) piskade på för militära gestapometoder tillsammans med Sveriges mest arrogante stasminister reinfeldt som vill avlyssna allt och alla. Andrén verkar förbluffad över hur hederliga partier håller ihop – och arg över hur en kvinna i hans eget parti stod upp för principer medan han fegade ur för att Janne och Fredde hotade med regeringskris.

    Gunnar: du valde regeringskris bort och fick princip/värderingskris in. Det var ditt val. Och historien kommer att minnas dig. Döma dig.

     

  30. 2008-07-04 00:02 Juristen

    Klargöranden.
    1. Om brevhemlighet.

    I svenska brottsbalken, 4 kapitlet, paragraf 8 anges:

    “Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år.”

    Vad är olovligen? I Karnovs lagkommentar står det att “[r]ekvisitet ‘olovligen’ innebär bl.a. att samtycke från den som förfogar över meddelandet, t.ex. vid avlyssning av telefonsamtal genom medhörning, gör gärningen straffri.”

    Eftersom Trolin förfogar över meddelandet kan han vidareförmedla det samma utan att bryta mot brevhemligheten. Att han sedan blir ovän med avsändaren (Andrén) är en annan sak.

    2. Brev och andra handlingar som skickas till riksdagsledamöter omfattas ej av offentlighetsprincipen då en riksdagsman ej är att betrakta som en myndighet. Endast handlingar som är inkomna eller upprättade av en myndighet är att betrakta som allmänna.

     

  31. 2008-07-04 00:43 Tjom

    Jaså, gillas det inte att andra får läsa privata mail?

    What goes around, comes around…

     

  32. 2008-07-04 00:59 fredrik & Filippa

    ropen skalla höger alliansen falla
    FRA Fredrik Reinfeldt alliansförtryck

    NY VAL NU

     

  33. 2008-07-04 05:17 Keyser

    Gunnar Andrén => Gunnar Pyton.

     

  34. 2008-07-04 08:45 Före detta folkpartist

    Mikael Trolin till riksdagen 2010. Resten av skeppet folkpartiet kan fortsätta sjunka i de grumliga vatten de de nu hör hemma.

     

  35. 2008-07-04 13:23 Ole Dahlberg

    Trolin läser andra människors mejl och är mot FRA!!! Han tycker väl att det är tufft att betala skatt också – utan att göra det själv…

    Mikael Trolin är en simpel sosse…

     

  36. 2008-07-04 14:27 Politisk sekreterare (fp)

    Mikael Trolin är den folkpartist som mest rakryggat stått emot fascistifieringen av det parti som tidgare kunde med rätta benämnas “liberalerna”. När det borde vara “paternalisterna”. Därför blir han misstänkliggjord och påhoppad vid varje tillfälle som hans röst hörs. Om det så har gällt “vi mot dom” i integrationspolitiken, “mer (tysk) disciplin” i skolpolitiken och inte minst “1984 rockar” i rättspolitiken..
    Men, sådana “garderobsliberaler” som Birgitta Ohlsson, Fredrik Malm, Erik Ullenhag, Birgitta Rydberg samt undertecknad m.fl. har ju fortfarande en (avlönad) partikarriär att ta hänsyn till..

     

  37. 2008-07-04 14:49 Monika Ringborg

    Vill man i egenskap av offentlig person skriva ett – det-här-är-mellan-dig-och-mig- mail, kanske man inte skall använda den offentliga mailadressen.

    Hur ser det juridiska ut?
    Någon som vet – länk?

     

  38. 2008-07-04 15:04 Bengt Svensson

    Gunnar Andrén och hans 26 partikamrater måste ha insett att den nedsatta hörseln är permanent. Så nu behöver dom FRA att lyssna åt dom.

     

  39. 2008-07-04 16:17 Dennis Nilsson

    Ja, det här visar att Gunnar Andrén inte har ett humm om vad det är för monster han röstat ja till.

    Det är dummt att vara dum, eller för den delen okunnig.

     

  40. 2008-07-05 00:05 Tiken

    Om nu Andrén har så mycket att säga, varför ställer han inte upp i direktsänd tv-debatt mot de som är emot lagen ? Det är uppenbart att tv-bolagen skriker efter ngn att försvara den här massavlyssningen i en riktig debatt, men ingen vågar ju ställa upp.

     

  41. 2008-07-05 02:51 Vidar V

    Stackars Andrén, nu får han stå här med mössan i hand samtidigt som Björklund hukar och gömmer sig bakom hörnet. Björklund är den riktiga skurken, det är han som tillsammans med Reinfeldt tvingar sina knapptryckande underhuggare till underkastelse. Det är minsann ingen tillfällighet att dessa alltid är oanträffbara för media när det blåser snålt. Ett gott råd är att köp aldrig någon bil av de här två!
    Andrén och Olofsson är bara simpla offer och statister som inte vet någonting, de har fullt sjå med att vara till lags och kontrollera och kvittera ut sitt politikerarvode.
    Alla moderater och folkpartister vakna, agera och gör er av med odemokraterna Björklund och Reinfeldt annars slutar allt i katastrof!

     

  42. 2008-07-05 12:59 MG

    aldrig lämnar ut källor

    Sakfel

    4) hävdar – inkl. vad gäller yttre hot mot vårt land – att ingen avlyssning får ske utan domstols (det gäller även tvångslagar som buggning och telefonavlyssning) prövning

    Sakfel

    6) att inga inomsvenska meddelande av vad slag det vara må får avlyssnas

    Sakfel

    7) att inga personer får avlyssnas

    Sakfel

    8) att domstolsliknande godkännade behövs för att få avlyssna utifrån kommande begrepp

    Sakfel

    9) som aldrig skulle komma på idén att nyttja USA-baserade servrar som @hotmail,com etc

    Sakfel

    Är det denna kunskapen våra riksdagsledamöter besitter så blr man mörkrädd.

     

  43. 2008-07-06 23:11 Kjell G. Holmsten

    Riksdagsledamöter är överbetalda kommisarier som är långt ifrån folket. Såklart han är upprörd när folket får läsa hans post, men han är inte upprörd när staten skall spionera på de som *röstar* på honom? Bra att *politikerbloggen* tar upp denna förädare i granskning. Rösta inte på batongliberalerna snälla. Stanna hemma september 2009¨, demonstrera istället *16 sep. 2008*

     

  44. 2008-07-07 08:49 Zacharias

    Jag skickade ett mail till Gunnar där jag påpekade flera fel bland hans 10 punkter, jag har nu fått ett svar. Om en ett småsinningt och barnsligt sådant. Och eftersom att jag fortfarande skrattar åt honom så väljer jag att publicera det.

    “Tack för det.

    Sätt inte skrattet i halsen vid nästa
    attentat bara – har du observerat
    att Köpenhamn skall ha en större
    konferens 2009.

    Skall det vidtagas några
    säkerhetsåtgärder tror du?

    Tänker du skratta hela tiden
    åt dem?

    Sedan är detta från liberal
    utgångspunkt en mycket, mycket
    svår fråga.

    Välkommen att skratta och
    iroinsera. Men som sagt:
    Vänd i slutändan vreden mot
    den eller de som gjorde ingenting.

    GA
    2008-07-05″
    PS: Gunnar mitt telefonnummer fanns i min signatur, ring gärna DS.

     

  45. 2008-07-07 09:03 Mumfi

    @Gunnar Andrén.

    1) motsätter sig stöld av privat egendom eller förtroenden
    Man kan inte stjäla förtroenden. Information utgör inte egendom.

    2) värnar brevhemligheten
    Ingen har brutit mod din brevhemlighet. Lagen reglerar att meddelandet ska gå orört mellan sändare och mottagare. Vad sedan mottagaren väljer att göra är hans ensak. I samma ögonblick du lämnar ifrån dig en försändelse till förmedlaren så upphör den att vara i din kontroll och tillhör nu mottagaren.

    4) hävdar – inkl. vad gäller yttre hot mot vårt land – att ingen avlyssning får ske utan domstols (det gäller även tvångslagar som buggning och telefonavlyssning) prövning

    FRA kommer att läsa alla brev. Det är nödvändig för att överhuvudtaget kunna fastställa att det rör sig om inhemsk kommunikation. Att det sedan är en maskin som läser för att bedöma om det behöver läsas av människor gör knappast saken bättre.

     

  46. 2008-07-07 13:08 Mattias Lönnqvist

    Jag har definitivt en annan åsikt än Gunnar i sakfrågan, och jag tillhör de liberaler som är besvikna över att våra ledamöter i riksdagen röstade för FRA-lagen.

    Men, det är några saker som stör mig något enormt med den här tråden:

    1. Gunnar är en av de riksdagsledamöter som faktiskt försökt förklara hur han resonerat, vad som varit hans bevekelsegrunder, hur han våndats inför beslutet. Han har bland annat deltagit i expressens chat kring FRA-lagen. Ändå så väljer många här att rikta sin ilska mot Gunnar, som försöker föra en dialog, istället för alla de ledamöter som undviker debatten, som försöker gömma sig och hoppas på att stormen blåser över.

    2. Det största problemet med FRA-lagen är att den bygger på ett “ändamålet helgar medlen” resonemang, dvs effekten av lagen gör kränkningen acceptabel. Jag delar inte det resonemanget, och det gör uppenbarligen ingen annan som kritiserar lagen heller. Ändå så är det flera här som resonerar på precis samma sätt när det kommer till Gunnars brev. Att resonera enligt “eftersom Gunnar är för avlyssning så kan han gott få känna på hur det är att bli avlyssnad” är ett perverst resonemang. Antingen är man emot avlyssning och då gäller det alla medborgare eller så är man för avlyssning. Att vara emot avlyssning, men inte för de som har fel åsikt, är precis lika illa som att vara för avlyssning generellt.

    Ingen, och jag upprepar ingen, som applåderar Trolins tilltag har någon som helst trovärdighet när det kommer till avlyssning. Ni har redan bevisat att ni faktiskt gillar avlyssning, så länge det är någon annan än er själva och någon som har “fel” åsikter.

    3. Såvida det inte handlar om “öppna brev” eller brev som till sin natur är publika, så offentliggör man inte vad andra skickar. Det spelar liksom ingen roll om lagen tillåter det eller ej, utan det tillhör vanlig god ton att man inte bryter det förtroende som man får när någon skickar ett brev.

    Det finns flera här som applåderar Trolin och som hoppas att han kommer in i riksdagen, men hur vet ni att det inte är ert förtroende som han spottar på nästa gång. Trolin vill ha uppmärksamhet, och om någon far illa på vägen skiter han ganska fullständigt i. Jag skulle bli mycket förvånad om han någonsin hamnar på valbar plats till riksdagen för Folkpartiet, men om han mot all förmodan skulle göra det så ska jag allvarligt överväga om det inte är dags för mig att lämna partiet.

     

  47. 2008-07-08 16:54 Bengan

    Mikael Trolin, Prinsen,ligg lågt om ett a högst två generationer är du och dina polare i majoritet i Sverige. Vi kör hårt just nu med import av kulturberikare från era länder, ja jag vet att det bara är farsan, men några tycker som Måna Inkassot att ni har en sådan härlig kultur. Om era döttrar blir som svenska tjejer, en kula i huvudet, själv klart.

     

  48. 2008-07-08 18:29 Bengan

    Illa berörd, det finns inga papperslösa ”invandrare” det finns inte heller papperslösa asyl sökande. Antingen har de papper på uppehållstillstånd eller avvisning. Det du tror är papperslösa asylanter är kriminella som uppehåller sig i Sverige olagligen.
    Av de asylsökande Sverige i är det mindre än 5 % som uppbär asylstatus enligt FN,s konvention, de resterande är asylturister som av en och annan anledning vill hit.

     

  49. 2008-07-09 23:15 Eirik

    Gunnar är dum i huvudet. Brevhemligheten gäller mellanhänderna från brevskrivare och mottagare. När väl mottagaren har fått brevet kan han göra vad han vill med det. Om vad Gunnar skrev var så hemligt, så kanske han inte skulle spamma det till halva folkpartiet. Jag skämms för att jag röstade på folkpartiet förra valet, nu representeras jag utav en idiot i riksdagen.

     

  50. 2008-07-10 16:49 Klas

    “I ett annat land skulle det kunnat vara stasi eller gestapo.”

    Men som tur är är detta inte ett annat land; det är Sverige och här avslöjar vi korrumperade svin.

     

  51. 2008-07-10 20:19 Bengan

    Klas då borde de välbetalda LO-pamparna ligga illa till, partiets väldresserade överbetalda hamstrar.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/07/03/9359/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: