Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Schlingmann: “FRA-lagen bör kallas antiterrorlag”


ORDVAL. Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann vill att den hårt kritiserade FRA-lagen kallas för “antiterrorlag”.
Det skriver han i ett internt nyhetsbrev, där han också är kritisk till att FRA-debatten inte stannat internt i partiet.

(Uppdaterad) Moderaternas spinn- och nyordsexpert, partisekreteraren Per Schlingmann, vill förändra bilden av den hårt kritiserade FRA-lagen. I ett internt nyhetsbrev som Politikerbloggen tagit del av skriver han att lagen bör kallas “antiterrorlag”.
Schlingmanns ordval rimmar väl med den ofta framgångsrika retorik som används av flera länder i “kriget mot terrorismen”.

Lagen kräver vissa inskränkningar i den personliga integriteten, skriver Schlingmann men poängterar samtidigt att det kan bli ytterligare integritetsskyddande tillägg, utöver de som riksdagen beställde i juni.
Men bara om de tilläggen inte leder till en mindre effektiv underrättelseverksamhet, tillägger han.

Den moderata partisekreteraren är i sitt brev öppet kritisk till hur en rad FRA-utspel i medierna skymmer partiets möjligheter att nå ut med andra frågor. Som exempel nämner han de 14 höga partiföreträdare som förra veckan kritiserade FRA-lagen i en gemensam debattartikel.
“Det leder till en diskussion om regeringsduglighet”, skriver Schlingmann.

Per Schlingmann är också kritisk till att så många i partiet väljer att föra debatten kring den ifrågasatta lagen offentligt.
“Det finns anledning att fundera över vår partikultur och hur vi förhåller oss till varandra”, skriver han och fortsätter:
“Vi måste bli bättre på att kanalisera diskussioner internt”.

Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] Politikerbloggen skriver att moderaternas partisektreterare nu vill att man ska kalla FRA-lagen för “antiterrorlag” internt i partiet. Eftersom det är “antiterror” så är det ju allt bra och ingen behöver ifrågasätta något. Blir så trött på att allt ska kallas antiterror och att så fort man gör det så ska allt vara bra. [...]

     

  2. Pingback by Fredrik Fischer · Nytt bete | 2008/08/11 at 22:38:48

    [...] i synnerhet allt pinsammare debatten om den så hårt kritiserade så kallade FRA-lagen. Enligt Politikerbloggen, denna kombination av slasktratt och guldgruva för politiskt nyfikna, ska Schlingmann i ett [...]

     

  3. Pingback by Bloggar – bloggar | 2008/08/12 at 01:50:40

    [...] Det blir ocks mycket moderaterna, ocks det naturligt p grund av partiets inre FRA-konvulsioner.Enligt politikerbloggen gr nu moderaternas partisekreterare Per Schlingmann till attack mot kritikerna inom partiet mot [...]

     

  4. [...] inte varit de mest genomtänkta, är det väl inte förvånande att Schlingman går ut och vill bättra på nyspråket. Personligen tror jag att emulera amerikanska tillvägagångssätt är ungefär det sämsta man kan [...]

     

  5. Pingback by syrrans granne » Schlingmann förklarar FRA-lagen (igen) | 2008/08/12 at 08:32:25

    [...] augusti 2008 – 08:31 Per Schlingmann har tagit till orda igen och gått ut med ett internt brev där han återigen förklarar att FRA-lagen är en [...]

     

  6. Pingback by Rättning i leden « Dexion | 2008/08/12 at 08:41:39

    [...] politiska frågor. Därför har partisekreterare Schlingman i all sin vishet gått ut med en bulla (som det säkert tog 3minuter innan den nådde politikerbloggen) där det fastslås att FRA-lagen [...]

     

  7. Pingback by Call me Per W Schlingmann « Tomas sida | 2008/08/12 at 11:44:27

    [...] Poltikerbloggen rapporterar att moderaternas partisekreterare har gått ut i ett internt nyhetsbrev och sagt att FRA-lagen borde kallas antiterrorlag. Vi har redan haft politiker som har använt massförstörelsevapen som argument för lagen, och nu försöker alltså Schlingmann att med en ordvinklng få bort fokus från vad frågan egentligen handlar om. För lagen har faktiskt inget med terrorism att göra över huvud taget. Den har med generell avlyssning att göra. Det vet Schlingmann mycket väl, men i stället för att bemöta den kritiken försöker han nu alltså att sopa det under mattan med hjälp av lite nyspråk. [...]

     

  8. [...] Misstro mot misstron så kanske vi ska sammanfatta den senaste tidens event kring Fra lagen. Utspelen är många och det senaste är Partisekreteraren Per Schlingmans senaste utspel. Han vill inrama (framing) FRA lagen och omvandla massavlyssningskon… [...]

     

  9. Pingback by FRA FRA FRA FRA FRA FRA FRA « www.jakobdlouhy.com | 2008/08/12 at 15:15:51
  10. Trackback by Altamagazin.norblogg.net | 2008/08/12 at 15:45:17

    Fra FRAloven til antiterrorlov?!…

    Jeg har lest på politikerbloggen i Sverige at partisekretæren til Moderatarna er temmelig oppgitt og sint for at FRAloven har blitt et tema internt i partiet, og for debatten rundt FRAloven, så nå vil partisekretær Per Schlingmann døpe om loven t…

     

  11. Pingback by Per Schlingmann nervös « Erik Herbertson | 2008/08/12 at 19:21:49

    [...] Schlingmann nervös Publicerade augusti 12, 2008 FRA På Politikerbloggen kan man läsa om ett internt nyhetsbrev där moderaternas partisekreterare Per Schlingmann vill [...]

     

  12. Pingback by Hej terrorist! | Dumheterna | 2008/08/12 at 21:11:44

    [...] att kontrollera den publika diskursen onekligen. Från vilda västern-stämningen i Tbilisi till Per Schlingmanns förmodade underjordiska rövarkula. Krig är fred, svenska folket är terrorister, och Georgiens [...]

     

  13. Pingback by Dynamic Man » Bajsmannen jobbar på FRA | 2008/08/12 at 23:49:40

    [...] Eller nej, jag måste skriva om en sak till förresten. Det här. [...]

     

  14. Pingback by Slutsnokat i svenska hem? « Under den svarta natthimlen | 2008/08/13 at 00:00:43

    [...] brister som öppnar dörrarna för FRA-myndigheten att snoka i svenska hem. Politikerbloggen har tjuvlyssnat på moderaternas partisekreterare Per Schlingmann som ger kritikerna [...]

     

  15. [...] och internetaktiva personer. Ett nästan löjligt desperat försök att vrida om debatten berättade Politikerbloggen om häromdagen: Moderaternas spinn- och nyordsexpert, partisekreteraren Per Schlingmann, vill [...]

     

  16. Pingback by Politikerbloggen » Ilska och lögner för att påverka | 2008/08/25 at 10:02:08

    [...] för övrigt att DN och Sydsvenskan två veckor efter att Politikerbloggen skrivit om moderata partisekreteraren Per Schlingmanns uppläxning av partikamrater nu lyckats snappa upp [...]

     

  17. [...] i Politikerbloggen, DN och Sydsvenskan att min gamla chef och moderaternas nuvarande partisekreterare kritiserat oss [...]

     

  18. Pingback by » Ett bortglömt inlägg. Skymningsbloggen | 2008/08/30 at 04:24:18

    [...] idag. Vissa talar om att vi ska använda signalspaningen för att skydda oss mot terroristattacker (Moderaternas Partisekreterare Per Schlingmann t.ex.) men såna motiv går knappast att ta på allvar. Risken att drabbas av terrordåd i Sverige, [...]

     

  19. [...] begåvade med  Patriot Act, Abu Ghraib, Guantanamo, Egyptenavvisningar och nu Schlingmans “antiterrorlag“, även känd som FRA-lagen. Syftet är i grunden gott, men det blir obehagligt statens ögon [...]

     

  20. Pingback by Toppen av ett isberg « Nemokrati | 2008/12/05 at 02:18:26

    [...] av ett isberg Och under ytan ligger det förflutna och flyter. Hela antiterrorterrorn och dess nya repressiva lagar verkar till sist ändå handla om att man inte gjort upp med det – och [...]

     

77 kommentarer

  1. 2008-08-11 20:02 Oven

    Bort med alla oliktänkande. Tysta dissidenterna.
    Så talar en sann odemokrat.
    Och prova med ett namnbyte, det gick ju vägen med både fastighetsskatten och själva partiet (Nya).

     

  2. 2008-08-11 20:19 Naseer

    Vad hade man förväntat sig av spindoktorer?

    If it walks like a duck and quacks like a duck, you can be reasonably sure it is a llama.

     

  3. 2008-08-11 20:21 Erik Svensson

    Moderaterna, den sanna demokratins väg!
    Nu är måttet rågat, det är dags att sparka ut alla FRA-förespråkarna ur riksdag och regering. Vad har det här landet fostrat för cyniska idioter egentligen?

     

  4. 2008-08-11 20:38 Kalle

    …och Herr Schlingmann själv ska snart ändra titel från “partisekreterare” till “retorikansvarig”. Det kanske till och med kan inrättas som en ny ministerpost?

     

  5. 2008-08-11 21:14 Otto

    En “antiterrorlag” som riktar sig direkt mot svenska folket?
    Moderaterna ägnar sig mer och mer åt nyspråk.
    Varför måste denna FRA-lag till varje pris försvaras?

     

  6. 2008-08-11 21:43 insatt

    Konstigt att politikerbloggen kan “avslöja” ett internt brev som inte ens de moderata riksdagsledamöterna sett?
    Undrar just vem som fått detta “interna brev”?

    Känns mest som en ny medieanka av politikerbloggen.

     

  7. 2008-08-11 22:21 Per Hagwall

    Jag håller med Schlingmann i hans sista slutsats. Det är ju just för att partiledningen vägrat diskutera saken inom partiet som det gått så här. Anar jag här till slut en smula självkritik hos partiledningen?

     

  8. 2008-08-11 22:27 Jan Sjöholm

    Ännu ett ljushuvud som ger begreppet Argumentationsfel ett ansikte!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

    Man kan fråga sig vad som egentligen leder till en diskussion om er regeringsduglighet?

     

  9. 2008-08-11 23:29 Jan Sjöholm

    Vad moderaternas partisekreterare faktiskt gör med detta interna nyhetsbrev, är att uppmana sina kollegor att dupera Svenska folket enligt Amerikanskt manér.

    Han försöker att få sina partikamrater att förmedla en bild, som visar att Sverige har en markant ökad hotbild idag än tidigare, något som regeringen inte har lyckats visa några landspecifika tecken på.

    Jag tycker att detta är såpass allvarligt att statsministern bör entlediga Per Schlingmann från posten som partisekreterare!

    Om partiledningen har sanktionerat detta nyhetsbrev, bör man nog fundera över sin egen roll i Svensk politik!

    MVH

     

  10. 2008-08-12 00:28 docma

    Re. Kalle (IV): Posten som “retorikansvarig” har redan funnits.
    Den inehölls av en viss Josef Goebbels mellan 1933 och 1945 och kallades då “Propagandaminister”.

    Övriga likheter helt tillfälliga, förståss…..

     

  11. 2008-08-12 01:16 Jodå

    Antidemokratilag kanske den bör kallas istället.

     

  12. 2008-08-12 01:17 Robin

    1. Den där fjanten, hur understår han sig att hävda att alla som bor i sverige oskyldiga som skyldiga ska tänkas avlyssnas av FRA som tydligen inte ens skött sitt jobb.

    2. Om nu våra högavlönade topp-politiker är så rädda för terrorister, vilka terrorister ska attackera sverige och på vilka grunder undrar jag? Finns det en hotbild osv?

    3. Sveriges befolkning kan rösta om höger eller vänstertrafik, men inte om en buggning av samtliga medborgare. Högerns så kallade demokrati när den är som bäst.

    Jag tycker kontentan av det hela borde vara att vi ska bugga och sätta upp kameror i politikernas hem och hus för att se hur dåligt de sköter sina jobb!

     

  13. 2008-08-12 01:52 Pidda från Malmö

    Nu är moderaterna bra skakade!! :=)

     

  14. 2008-08-12 02:23 Jösses

    “Det leder till en diskussion om regeringsduglighet”, skriver Schlingmann.

    Ja, sent skall syndaren vakna. Men självinsikt om vem som ansvarar för att situationen hamnat där den hamnat, finns väl knappast?

    Vidare skriver han: “Det finns anledning att fundera över vår partikultur och hur vi förhåller oss till varandra”, skriver han och fortsätter: “Vi måste bli bättre på att kanalisera diskussioner internt”.

    På Schlingmannskt språk innebär väl detta att det måste bli bättring nerifrån och upp, inte uppifrån och ner…

    Har det aldrig slagit Schlingmann att anledningen att det gått så långt är att det inte tillåtits eller funnits någon interndebatt?

     

  15. 2008-08-12 04:10 Michael Gajditza

    Kan någon tala om för den där muppen att det han upplever kallas demokrati, yttrande- och åsiktsfrihet!

    Jobbiga grejer, Schlingerman men det är dom vi slåss för mot klåfingriga typer som du.

    Antiterrorlag….jaha, är det oljekatastroferna, miljöhoten eller valutaspekulationen du tänker på?

    Läs vad han skriver: integriteten kan bara skyddas om det inte leder till en mindre effektiv underrättelseverksamhet.

    Underrättelseverksamhetens effektivitet är alltså i hans ögon överordnad t.ex europakonventionen…..

    Du får kalla alla svarta katter för gröna om du vill. Kattkräken förblir ändå svarta!! Samma sak med ert lagförslag. Det blir inte ett uns bättre av att ni byter namn på det, snarare tvärtom.

    Du har i alla fall lyckats med en sak. Att förstärka mitt beslut att aldrig mer rösta moderat!

    Grattis!!

     

  16. 2008-08-12 04:12 K

    “Vi måste bli bättre på att kanalisera diskussioner internt”.

    Ja, partiledningen har inte förankrat lagen internt.

    På sistone har diskussion förts internt, men ensidigt av lagens motståndare. Ytterst få förespråkare har yttrat sig internt.

    Det är just partiledningens dåliga förankring av frågan som har lett till det ‘hela havet stormar’ som vi nu har sett.

    Backa och säg att enbart en blocköverskridande överenskommelse kommer att bli aktuell. Det är en så pass stor strategisk och principiell fråga så det finns inga andra alternativ. Inget kommer att hända med FRA förens det finns en bred majoritet i Riksdagen. Då kan sossarna inte längre skenheligt luta sig gentemot (mp) eller (v). En parlamentarisk utredning vore bra tror jag. Låt gärna en högprofilerad sosse hålla i den. Då får vi se vad Måna et consortes är värda.

     

  17. 2008-08-12 06:55 Janne olsson

    Vi behöver en ny antiterrorlag, där folket kan skyddas ifrån odemokratiska och terroriserande moderata politiker!

     

  18. 2008-08-12 07:41 Kanalen

    Jag tror att västvärldens terrorbekämpning för länge sedan nådde den nivå där de kränkningar den resulterat i föder fler terrorister än vad de lyckas bekämpa. Den nya FRA-lagen är ytterligare ett steg i den riktningen.

    Lagen är dessutom ett utmärkt bevis på hur terrorismen faktiskt vunnit. Makthavarna är uppenbarligen så till den milda grad skräckslagna att de nu offrar grundläggande demokratiska principer.

    Lagen borde inte refereras till som “antiterrorlag”. Ta bort “anti”.

     

  19. 2008-08-12 08:51 Scaber Nestor

    Ja, vad ska man säga?
    Undrar om det var en av de sakerna som Karl Rove kom med under almedalsveckan?
    Taktiken verkar verkligen fungera… (obs, ironi).

    Motståndet bara växer för varje gång en FRArespråkare öppnar käften, undra på att Herr Reinfeldt tyckte att alla tjänade på att debatten lägger sig, han måste vara pinsamt medveten om begåvningsreserverna han har vid sin sida.

    Vilka lagar kommer härnäst och vad kommer de att få för namn?

    Älska Sverige-lagen? (halverad sjukpenning)
    Patriotlagen? (öppna alla pappersbrev också)
    Midsommarkranslagen? (Morgonbön återinförs i skolan)

    (fyll gärna på listan med egna förslag)

     

  20. 2008-08-12 08:57 Inkompetens

    Nej, kchlingmann. FRA-lagen bör kallas “terrorlag”, eller “antidemokratilag”, eller i värsta fall “lagen att Reinfelt avsätts omelbart”. För en regering som saknar spärrar och tänker massavlyssna den egna befolkningen hör inte hemma i Sverige – oavsett färg!

     

  21. 2008-08-12 09:07 Nixon

    Skulle vi inte kunna få se meddelandet i dess helhet, istället för bara ett referat?

     

  22. 2008-08-12 09:24 JohanH

    “Varför måste denna FRA-lag till varje pris försvaras?”

    Jo, därför att man målat, spacklat, tapetserat, spikat, skruvat, murat, klistrat, tejpat och planterat in sig hörnet och det går inte längre att backa utan en rejäl och smärtsam prestigeförlust.

    Det trista är att man därmed har gjort klart för en valförlust 2010. Vi är många som efter fra-lagen bestämt oss för att inte rösta fram det här smurfgänget igen.

    /JohanH

     

  23. 2008-08-12 09:35 Arthur

    Klarar inte moderaterna av att ta till sig kritiken mot en massavlyssningslag, oförenlig med alla borgerliga värderingar, som dessutom hittades på av sossarna är de definitivt inte regeringsdugliga. Att börja svamla om terrorister är i det sammanhanget bara fånigt. Skulle knapptryckarna börja kalla det antiterrorlagen kommer att förlora sin kredibilitet hos väljarna.

     

  24. 2008-08-12 10:10 Hedvig

    Det är verkligen fritt fall inom moderaterna…

    Det interna Schlingermanna-brevet avslöjar tre saker:

    1. Reinfeldt och hans partisekreterare är pressade. Riktigt illa pressade. Inom ett par månader kan det vara regeringskris i Sverige (ja, i någon mening har vi ju upplevt kris i två år nu, men jag menar i bemärkelsen att de inte längre har stöd för sin inkompetens i riksdagen).

    2. Att moderaterna kosnekvent försöker bluffa om saker genom att Schlingermann får hitta på nya ord: FRA handlar om massavlyssning av medelklassen och arbetarklassen – inte om antiterrorism. Vilken bluff! På samma sätt bluffar (m) när de talar om “välfärd” fast de river ner de för de flesta men låter höginkomstbetalande rika köpa försäkringar till den bästa vården. På samma sätt betydde “avskaffa fastighetsskatten” bara att den döptes om och höjdes. Nu gör (m) samma sak i FRA-frågan som i alla andra frågor. Vem tror de att de lurar längre?

    3. Dessutom betyder Schlingerbrevet att partisekreteraren internt hugger huvudet av statsministerns hantering av FRA-frågan. Är det början på splittring på högsta nivå vi ser? Kände Reinfeldt till attacken på regeringen i förväg..?

    Fritt fall, var förnamnet på det som sker med (m).

     

  25. 2008-08-12 10:37 Gertkvist

    Schlingmanns agerande väcker en diskussion om regeringsduglighet, helt riktigt.

    Kan ett parti med en sådan virrpanna vara regeringsdugligt?

    Bah! Alliansen är “regeringsdugligt”, det har ingen seriös debattör ifrågasatt. Däremot är man irrationell, lider av bunkermentalitet och mytomani.

    Fast det har ju aldrig hindrat någon …

     

  26. 2008-08-12 10:41 JohanH

    Hedvig;

    Jag hoppas innerligt att jag missuppfattat dig men påståendet:
    “FRA handlar om massavlyssning av medelklassen och arbetarklassen – inte om antiterrorism.”

    … får du hemskt gärna förklara?

    Skall man drista sig till att göra den sedvanliga och tröttsamma klassanalysen som vänstern instinktivt ägnar sig åt är det ju precis tvärtom. Den fattige, ickeuppkopplade och telefonlöse människan drabbas inte alls av fra-lagen.
    Kanske ska vi dra ut på stan och sparka på uteliggarna och skandera “J*a glidare!!!” ?? :)

    FRA-lagen är dum nog som den är och behöver ingen ihålig och ogrundad klassanalys.

    /JohanH

     

  27. 2008-08-12 11:03 Njut

    Vem tror att FRA kan lyssna på allt? Det klarar dem aldrig! Om polisen ska kontrollera alla bilar – hur många poliser krävs det då? Näe – hela debatten är en storm i vattenglas!

     

  28. 2008-08-12 11:19 Hjälpsam

    Mailet i sin helhet:

    Med detta Veckonytt vill jag hälsa alla tillbaka efter semestern. Efter politikerveckan i Visby gick den politiska diskussionen också in i sommarvila, med några få undantag, bland annat om signalspaning. Samtidigt kom under sommaren flera ekonomiska signaler om förstärkt avmattning i ekonomin.

    Samtidigt bröts denna vila tydligt i helgen i och med Fredriks sommartal där han gick igenom den mycket intensiva höst som väntar. Ett särskilt brev från Fredrik säger mer om detta.

    ***

    Politikerveckan i Visby var intressant och viktig på flera olika sätt. Vi presenterade våra utgångspunkter inför höstens budgetproposition vilket bland annat består i fortsatta skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare. Mycket intressant var givetvis också det som hände på vänstersidan av svensk politik där det blir allt tydligare att Lars Ohly sitter på nyckeln till vänsterns regeringsalternativ. Vid flera tillfällen agerade s tillsammans med mp, utan att ens tillfråga v. Det är tydligt att vänstern inte ens är överens om huruvida de ska möta väljarna gemensamt eller inte.

    Medan vi partisekreterare gemensamt presenterade en strategi för hur vi ska vinna valet 2010 och medan Alliansens partiledare framträdde gemensamt i Visby så blir det allt tydligare att det bara finns en sak som förenar vänstersidan och det är att de säger nej. De har ingen gemensam agenda.

    ***

    Under sommaren har det som sagt kommit flera indikatorer på avmattning i ekonomin. Konjunkturinstitutet reviderade ner sina prognoser om tillväxttakten i svensk ekonomi och SCB presenterade uppgifter som visade på att BNP-tillväxten bromsats in.

    Detta sker samtidigt som vi har ett inflationstryck i ekonomin, vilket framförallt drivs av externa faktorer som olje- och råvarupriser. Senast i torsdags kom uppgifter från SCB om en fortsatt hög inflation i Sverige.

    Det är viktigt att konstatera att Sverige tack vare överskotten i statsfinanserna har bättre förutsättningar än andra att möta avmattningen. Jämfört med inledningen av denna mandatperiod befinner sig Sverige i ett nytt läge vilket kräver en mer aktiv ekonomisk politik för att dämpa avmattningens effekter. Det handlar om att ta ett något större reformutrymme i anspråk i höstens budget där prioriteringarna måste ligga på att förbättra ekonomins funktionssätt. Det handlar om fortsatta skattesänkningar för låg- medelinkomsttagare, men också satsningar på infrastruktur och forskning.

    När ekonomin mattas ökar också behovet av en ansvarsfull ekonomisk politik. Sannolikt kommer vi också se hur detta kommer att prägla den politiska debatten framöver, vilket kommer att sätta press på Mona Sahlin att presentera en ansvarsfull ekonomisk politik. Det finns flera debatter mellan Fredrik och Mona inplanerade under hösten och vi ska driva på så att ekonomin och jobben blir bärande i dessa.

    ***

    En diskussion som med all säkerhet kommer att följa av ett sämre ekonomiskt läge är vad det innebär att cirka 500.000 människor lämnat a-kassan. Socialdemokraterna kommer att hävda att detta sker samtidigt som arbetslösheten väntas öka med följd att människor står utan skyddsnät och att fler tvingas söka socialbidrag.

    I denna diskussion är det viktigt att påpeka att utvecklingen på arbetsmarknaden är fortsatt positiv och inriktningen på politiken måste vara att främja framväxten av ytterligare jobb. Dessutom är det så att merparten av dem som lämnat a-kassan är personer som gjort det av fri vilja, ofta personer som enbart har några år kvar på arbetsmarknaden.

    ***

    Förra måndagen kritiserade 14 lokala och regionala moderata företrädare lagen om signalspaning. Kritiken handlade om att den befintliga lagen inte tillräckligt skyddar medborgarnas integritet samt att partiets hantering av frågan inte varit tillräckligt öppet och lyssnande.

    Denna artikel är en i en lång rad artiklar och utspel som har skett i frågan under våren och sommaren och som gjort att den närmast kommit att dominera den politiska debatten. Det är bra att vi har fått en diskussion om säkerhet och integritet, men samtidigt skymmer det våra möjligheter att nå ut med andra frågor det leder till en diskussion om regeringsduglighet.

    De aspekter som tas upp i artikeln är viktiga – behovet av integritetsskydd och att vi har en öppenhet i partiet inför beslut. Min bild är dock den att det i hög grad har präglat processen med denna lagstiftning.

    Bakgrunden är ju att denna lag – som vi bör kalla för antiterrorlag – syftar till att skydda Sverige mot yttre hot. Samtidigt kräver detta vissa inskränkningar av den personliga integritet. Här uppstår för oss moderater en konflikt mellan två viktiga värden; dels att skydda oss och Sverige mot terrorism och dels att värna människors rätt till integritet. Jag upplever att vi alla är överens om detta och diskussionen handlar snarare om hur vi kan utarbeta en lagstiftning med en bra balans mellan dessa intressen.

    Min bild är att den lagstiftning riksdagen fattat beslut kring just balanserar dessa intressen på ett bra sätt, inte minst med tanke på de integritetsstärkande åtgärder som regeringen kommer att återkomma med i tilläggspropositionen i höst. Dessutom har vi sagt att det kan bli ytterligare tillägg, om det inte leder till mindre effektiv underrättelseverksamhet. I den diskussion som är tycker jag att det är viktigt att påpeka att lagen ska utvärderas samt att den ska prövas av Europadomstolen, något som vi moderater har all anledning att välkomna.

    Av den senaste tidens diskussion om antiterrorlagen drar jag själv några slutsatser.

    För det första att det inom partiet finns ett kompakt stöd för att Sverige ska skydda sig mot yttre hot och att underrättelseverksamhet spelar en central roll i detta arbete.

    För det andra att den personliga integriteten är en stor och viktig fråga.

    För det tredje tycker jag att det finns anledning att fundera över vår partikultur och hur vi förhåller oss till varandra. I diskussionen kring detta har väldigt mycket skett via medierna och inte alltid i en konstruktiv ton internt. Vi måste bli bättre på att kanalisera diskussioner internt.

    För det fjärde illustrerar denna diskussion vikten av att i större utsträckning diskutera den genuina framtidsfrågan om hur teknikutvecklingen påverkar samhället. Det finns anledning att i större utsträckning resonera kring hur den teknologiska utvecklingen påverkar arbetsmarknaden, våra möjligheter att kommunicera och även aspekter om vad ökad övervakning innebär. Vi kommer att diskutera formerna för detta inom ramen för partiledningen.

    För det femte vilket enormt behov av underlag det finns kring denna typen av komplexa frågor. Trots återkommande information från Sten Tolgfors och partiet är det många som efterfrågar ytterligare information.

    ***

    Ingen har kunnat undgå den tragiska utvecklingen i Georgien och i gränsområdena till Ryssland. Det är viktigt att situationen stabiliseras och inte utvecklas mot eskalerande etniska konflikter och ett sönderfall i regionen, likt det vi såg på Balkan under 90-talet. Såväl Fredrik som Carl har kommenterat situationen och Sverige har genom Carl tagit initiativ inom ramen för EU. I veckan sker också ett utrikesministermöte i Bryssel för att diskutera frågan.

    ***

    Nu väntar en intensiv och viktig höst med bland annat höstbudgeten, debatter mellan Fredrik Mona, provval till europaparlamentsvalet och Framtidskonvent. Nu kör vi hårt!

    Per Schlingmann

     

  29. 2008-08-12 11:39 Marcus Johansson

    “Vem tror att FRA kan lyssna på allt? Det klarar dem aldrig! Om polisen ska kontrollera alla bilar – hur många poliser krävs det då? Näe – hela debatten är en storm i vattenglas!”

    Skulle Polisen få hela FRAs budget för att hastighetsövervaka så kan jag lova att de har råd att likt FRA elektroniskt läsa av medborgarna, dvs sätta upp fartkameror i hela landet.

     

  30. 2008-08-12 12:04 Frasse

    Varför ändra nu när namnet “Lex Orwell” val är etablerat och lättbegripligt.

     

  31. 2008-08-12 13:08 Frasse

    Lita ni på att alla FRA-anställda är oförvitliga tjänstemän som aldrig gör fel? Läs gärna Liza Marklund i Expressen.

    http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1259696/liza-marklund-bajsmannen-pa-fra-ser-dig

     

  32. 2008-08-12 13:54 Daniel A

    Johan.

    Lärdomen från historien visar att avlyssningen drabbar dom undre klasserna framför dom övre klasserna.
    Dom som drabbas av avlyssningen är dom som tillhör vänstern och vänstra delen av LO.

    Att vissa inte kan sin historia beklagar jag, men vissa är visst drabbade av den såkallade flumskolan.
    FRA ska med den här lagen samarbeta med KSI. Och då KSI bara är ett annat namn för gamla IB så förstår man hur att klassperspektivet används fortfarande av militären och underättelsetjänsten.

     

  33. 2008-08-12 15:43 JohanH

    Daniel A:

    Det där är ju bara trams, inte vad som hänt i historien men att myndigheterna skulle vara intresserade av ex vänsterpartiet.
    Släpp hörnflaggan och glid in i 2000-talet, fackförbundens omvärldsperspektiv är obsolet vid det här laget. Och använd för guds skull inte ovanstående vänsterperspektiv i fra-motståndet, fra-förespråkarna kommer käka upp dina argument till frukost.

    /JohanH

     

  34. 2008-08-12 16:57 John

    Han borde byta namn tilll propagandaminister…

     

  35. 2008-08-12 17:03 Daniel A

    Johan.

    Man trodde även på 70-talet att det bara var trams att myndigheterna skulle vara intresserade av vänsterpartiet.
    Men dom har inte bara registrerat och lyssnat av v, utan även lite för frispråkiga folkpartister.
    Dom styrande är inte bara intresserade av utländska terrorister, utan även av det politiska motståndet.

    Din slappa okunnighet är skrämmande för tvåtusentalet visar på ännu större möjligheter att lyssna av och kartlägga människor.

    Fast jag förstår egentligen inte upprördheten bland borgerliga om den här lagen.
    Underättelsetjänsten har aldrig varit intresserad av att följa lagar, varken igår, idag eller imorgon.

     

  36. 2008-08-12 17:04 Åke Torsson

    Daniel A har helt rätt, FRA kommer att samarbeta med KSI (g:a IB) för att inhämta material om bla vänsterns förehavande i Sverige. Det finns starka krafter inom statsmakten i Sverige (läs Stockholm) som aldrig kommer att tillåta att den yttersta vänstern får någon större makt i Sverige. Oavsett om folket väljer dem vid ett val eller ej. Allt vackert demokratisnack är bara yta, ingenting annat!

     

  37. 2008-08-12 18:38 Ola

    Johan H

    Varför vill dom avlyssna Svenska folket då?
    Tror nog det är du som måste titta på historien.
    Den upprepar sig alltid.

     

  38. 2008-08-12 18:47 Karl Eriksson

    Partisekreteraren är upprörd över att diskussionerna skett via media, men jag ifrågasätter om han lever som han lär. Det brukar vara ett tydligt beteende från många partiers ledningar att först göra utspel i media, typ DN-debatt, för att därefter förankra utspelet.

    Jag tycker att det vore på sin plats att få en liten tydligare redogörelse från alliansens partiledningar: hur har förankringen gått till i detalj? Har försvarsministern hanterat informationen till partigrupperna på ett tillräckligt bra sätt? Har de ansvariga utskottspolitikerna beskrivit konsekvenserna för sina riksdagsgruppskollegor av lagförslaget på ett bra sätt?

    Det är ett populärt argument bland regeringsföreträdare och partinpiskare att säga att kritikerna borde ha sagt ifrån redan för ett år sedan. Jag kan ha viss förståelse för att en riksdagsledamot som ska springa på otaliga möten, läsa tegelstenstjocka utredningar, kan ha svårt att hinna sätta sig in i allt, och att det brukar därför vara partiföreträdarna i utskotten(i det här fallet försvarsutskottet) som har ett särskilt ansvar att förklara konsekvenserna för sina partikollegor. Försvarsministern och försvarsutskottets borgerliga ledamöter har i det här fallet gjort ett väldigt dåligt jobb. Säg det istället, herr partisekreterare!

     

  39. 2008-08-12 21:38 Hedvig

    Re ang frågan till mig: Massavlyssning drabbar breda grupper – alltså medelklass och vanliga hederliga arbetare. Inte märkligt – desto märkligare är rädslan hos Schlingermann i hela mailet vad gäller dels FRA och dels den försämrade ekonomin och ökande arbetslösheten. En rädd partistrateg, inte särskilt lyckad sådan…

     

  40. 2008-08-13 09:04 Michael

    Statistiskt sätt är jordnötter farligare i USA än terrorism.
    Vad ska vi jämföra med i Sverige? Risken att bli dödad av en myrslok?

    Egentligen är politikernas svar; att FRA redan använts utan att vi vetat om det, riktigt sjukt. Det betyder att politikerna, som vi ska ha koll på och inte tvärtom, har undanhållit information till oss medborgare.

    Jag är för FRA! Men bara för politikerna, storföretagsledare och bankirer. Alla telefonsamtal, alla transaktioner, alla email, alla möten, ALLT ska redovisas öppet för folket och givetvis ska det vara tvång på att dessa ska avlyssnas. Men som Wallenberg sa “Att verka men inte att synas” är deras måtto så allt kommer göras för att det ska råda “största möjliga tystnad” på den fronten.

    FRA är bra! Men ut och invänd!

     

  41. 2008-08-13 09:27 JohanH

    Tradition inom vänstern är offerperspektivet, så även i den här frågan. Inbillar ni er fortfarande att fokus för all hemlig polisiär och militär verksamhet är att komma åt vänstern och fackföreningsrörelsen ? :)
    Idag talar kalendern om att det är år 2008. I denna tidsålder skiter svensk myndighet i vänsterpartiet och facket. Annat var det förr då diverse vänsterrörelser till vänster om sossarna hyste mer eller mindre reella revolutionsdrömmar.
    Däremot är man synnerligen intresserad av vad ultravänster respektive ultrahöger håller på med. Den samlade dårskapen finns det all anledning att ha lite koll på.

    /JohanH, fra-lagsmotståndare

     

  42. 2008-08-13 10:15 Daniel A

    Johan…
    Alla kontrollorgan skapade av stater är inte enbart till för att hålla koll på utlänningar…

    Det nya nu som vissa tror är idag, är egentligen det gamla nu som var igår. Historien har lärt oss att historien har en förmåga att upprepa sig. Det handlar inte om offermentatlitet, för jag ser mig inte som ett offer, men därimot när folk t.ex. inte får åka till USA idag 2008 bara för att dom var med och avslöjade att staten spionerade på folket på 1970-talet visar att vi inte är vid historiens ände, och att den kommer att upprepa sig. Det kanske inte blir konkret v som staten spionerar på, men vem vet vilka akter det finns om mig bara för att jag inte tycker om statliga kontrollorgan. Jag är i ett större riskområde pga min partitillhörighet än vad t.ex. m:are är.

     

  43. 2008-08-13 10:53 JohanH

    Daniel A:

    FRA-lagen ger oanade möjligheter till att övervaka människor som naturligtvis, förr eller senare, kommer missbrukas eller utsättas för sk ändamålsglidning. Just därför är den inget för en demokrati som Sverige.

    Men släpp det där med att det är vänstern och arbetarklassen som kommer övervakas. Jag ser sådana argument som irrelevant offermentalitet och till viss del vänsterromantik från förr. Om det är argumenten mot fra-lagen så är vi riktigt illa ute.

    /JohanH

     

  44. 2008-08-13 11:48 Michael

    JohanH

    Jag fattade inte det där om västerperspektiv. Är folket liktydigt med vänster? Och vem är offer och på vilket sätt? Och var är ditt fokus?

    Som sagt: Jag är för FRA-lagen men den är ut och invänd. Det är makthavarna som ska avlyssnas och inte folket.

     

  45. 2008-08-13 12:31 Anders Åkesson

    Svensk statlig underrättelseverksamhet, såväl inom försvaret som polisen, har som sitt primära mål den svenska vänsterrörelsen. Allt som hotar den styrande nomenklaturen i Stockholm skall vara dess första mål, oavsett om hotet kommer från vänster eller högerhåll. Att ljuset läggs främst på vänstern beror på att majoriteten av de anställda på våra olika underrättelseinstitutioner är klara högerröstare och blinda USA-vänner, vänstern ses där helst som något suspekt som katten släpat in. Stockholmsnomenklaturen har nämligen aldrig tänkt sig att dela sitt ekonomiska och styrande övertag med någon uppnosig och rättvisetänkande allmoge i övriga Sverige! Idag är det än viktigare för denna nomenklatur att styra och ha koll på vänsterns tankar, risken finns annars att dessa idéer sprider sig och får fotfäste hos den breda allmänheten.
    Nu som då är andan i statens institutioner och underrättelsetjänster klart högerpolitisk, även socialdemokratiska politiker belägger sig själva med munkavle och ansluter sig till denna anda pga sin rädsla för att den socialdemokratiska vänsterns åsikter överensstämmer alltför mycket med den yttersta vänsterns.
    År 1998 frisläppte den dåvarande regeringen förhör från 1993 med IB-chefen Birger Elmér. Sensationellt erkänner han där att den socialdemokratiska partiapparaten användes av statsapparaten för att bekämpa politiska motståndare, därför att en överväldigande del av de socialdemokratiska väljarna ansåg att dåvarande kommunisterna var det näst bästa partiet. Att tro att ett kommunistnamnbyte, ett efterföljande IB-namnbytet till KSI, eller bytet till borgerlig regering skulle ändra på något är väl ändå bra magstarkt?
    FRA kommer otvivelaktigt att samarbeta med alla övriga statliga hemliga myndigheter, politisk inkorrekthet i tyckandet hos den svenska allmogen kommer alltid att åsiktsregistreras i detta ”rädda” land!

     

  46. 2008-08-13 13:17 Populisten

    “Det finns anledning att fundera över vår partikultur och hur vi förhåller oss till varandra”

    Oh ja. Där har han rätt. Det är klart oroande att ett parti som aspirerar på att bli statsbärande är så oerhört rädda för en öppen och saklig debatt och har en ledning som tycker att medlemmarna ska sitta ner i båten och hålla käft. :-)

     

  47. 2008-08-13 15:55 JohanH

    Åkesson:

    Lite väl mycket konspirationsteorier nu.

    Vi får hoppas att inte din linje blir ledande i fra-motståndet för då är vi i sanning rökta.

    Michael:

    Några vänsterskribenter i denna tråd tyckte att fra-lagen var tillkommen för att bevaka dem.

    /JohanH

     

  48. 2008-08-13 18:23 farmorgun

    Det nya begreppet antiterrorlag passar bättre in i bilden när man vill göra gällande att FRA-lagen ingår i FN:s strategi mot terrorism. Men går man till botten i den källan, som handlar om att förebygga terrorism, är det helt fel. Det upptäckte jag när jag tidigare idag sökte kunskap om krig och konflikter hos organisationen Kvinna till Kvinna.

     

  49. 2008-08-13 20:02 Hedvig

    Schlingmann har inte direkt några bra opinionssiffror. Vad gör han egentligen mer än att försöka tysta FRA-debatten?….

     

  50. 2008-08-13 22:24 Farbror Stefan

    Schlingmanns alla misstag beror delvis på att han alltid kopierar USA-förebilder. Där proklamerade man kamp mot terrorn, men det var efter en chockerande händelse som 9-11. Då gick anti-terrorism-budskapet till att börja med att hamra in. Men det Schlinkan/Reinfeldt inte begriper är att själva chocken i Sverige är regeringens FRA-lag för massavlyssning – Fredrik reinfeldt Act – och då funkar inte larviga ord som försvar.

    Fortsätt du med dina interna mail! Terror-mail.

     

  51. 2008-08-13 22:31 Aldrig mer (m)!

    Schlingmann är nästan lika dålig som Reinfeldt.

    Varför skulle någon anda väljare stödja dessa två igen?

    De bluffade sig igenom valrörelsen – det var en tusenlapp som sedan blev 500 kr som sedann åts upp av bensinskatt och inflation och höjda boräntor.

    Det var en förändrad utnämningspolitik – som slutade med att Odenberg som skrev FRA-lagen fick det fin-fina jobbet. Schenström fick 2 miljoner i handen.

    De införde orättvisor. Därpå en FRA-lag som övervakar allt alla gör dygnet runt.

    Interna e-brev till några tusen moderater med “tänk påp hur ni uttrycker er i media”-tillrop lär inte hjälpa krakarna vid nästa val.

     

  52. 2008-08-13 23:25 Ole Dahlberg

    Det är viktigt med ordval. Här kommer några exempel:

    Varför kallas det t.ex. “hårt och kallt” när borgare genomför tuffa men nödvändiga beslut – men “sunt förnuft” när det är socialdemokrater som gör exakt samma sak?

    Varför kallas det “piska” när borgare ställer krav på sina medborgare – men “plikt” när det är socialdemokrater som ställer exakt samma eller värre krav?

    Varför kallas det “fanatiker” när en borgare arbetar hårt för sin politik och ideologi – men “eldsjäl” om det är en socialdemokrat som gör exakt samma sak?

    Varför kallas det “Blodsugande överklass” när borgare tjänar mer än 50,000:-/mån – men “Välbetald medelklass” när en socialdemokrat tjänar över 100,000:-/mån?

    Sossarna kommer ju undan med det och får 40-45% av opinionen på köpet så då borde väl den borgerliga regeringen kunna göra samma sak och vinna lite opinion?

    Så fortsätt så, Schlingmann!

     

  53. 2008-08-14 00:43 Evert Sandin

    Sant som det är sagt, ordval är mycket viktigt!
    -Vem är det som kallar sossarnas ”hårt och kallt” för sunt förnuft?
    -Vem är det som kallar sossarnas piska för plikt?
    -Vem är det som kallar sossarnas fanatiker för eldsjäl?
    och
    -Vem är det egentligen som kallar sossarnas blodsugare för välbetald medelklass?
    Ole Dahlberg, du verkar ju mer än lovligt involverad i den borgerliga regeringens hjärntvätt?

     

  54. 2008-08-14 08:27 Hedvig

    Re Ole Dahlberg:

    Ja, fortsätt som du gör nu Schlingmann! Precis som du gör nu och gjort i två år! Det går jättebra. För alla utom (m) och allianspartierna…

     

  55. 2008-08-14 13:09 Kalle Torstensson

    En del personer på den här sidan vill blunda för den svenska underrättelsetjänstens högerinriktning och historiska förföljelse av vänstern i Sverige. Synd, den tesen är precis lika relevant i FRA-frågan som allt annat som presenteras här. Spaningslagen har många bottnar, skillnaden idag är bara att fler gruppers integritet är hotade. Vänsterns förespråkare kan med andra ord hälsa fler välkomna till sitt helvete!
    All kritik emot lagen, både vänster och höger, är riktig. Angrip lagen därför från alla håll och sluta tro att den egna sidan alltid har rätt. Lagen är farlig för alla, ett samhälle med självcensur och bevakad media enligt Kinesisk modell är det ingen som vill ha!

     

  56. 2008-08-16 07:42 IT nörden

    Att de fortfarande driver detta? Lider Alliansen av något sorts Cliff Barnes-syndrom som gör att de måste förstöra för sig själva?

     

  57. 2008-12-04 23:31 Engagerad medborgare

    Ja när det gäller att “kanalisera diskussioner internt” har ni ju en del att lära av socialdemokraterna som fryser ut sina interna kritiker så att de byter parti.
    Nej, det är dags att göra upp med hela den här antiterrorterrorn – en kvarlevd politisk trend från bushadministrationen – fast det verkar ju lättare sagt än gjort nu när den är grundlagsfäst i det ljusskyggt ratificerade Lissaonfördraget. Där var ju mörkläggningen effektiv och både den externa och interna debatten uteblev helt och hållet.

    Tänk att rösträtten kunde avskaffas så smidigt och lätt.

    Och så beklagar man sig.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/08/11/11737/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: