Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

S-förslag: Hårdare krav på sjuka

SKÄRPNING. Skärpta regler och krav på motprestation. Det är socialdemokraternas nya giv om förändringar av trygghetssystemen. Samtidigt vill man öka trycket på företag och myndigheter att gå in med aktiva insatser.

Socialdemokraterna vill ha en “konsekvent arbetslinje” i alla socialförsäkringssystem. Alla bör kunna delta i någon arbetsinsats varje vecka, även de som är långtidssjukskrivna eller har sjuk- eller aktivitetsersättning, skriver SvD.

Reglerna i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen ska också ses över så att det blir möjligt att aktivt söka och pröva nytt arbete samtidigt som man får ersättning, anser s-rådslaget.
- Vi måste se varje person som en resurs som nästan alltid kan bidra med något, säger Ylva Johansson, vice ordförande i riksdagens socialutskott, till SvD.
- Vi har nog haft ett synsätt på arbete att om man är sjuk eller har det för jobbigt så ska man inte behöva arbeta.

I förslaget från partiets rådslag ska arbetsmarknadens parter ta över ansvaret för företagshälsovården, rehabiliteringen och andra aktiva insatser för långtidssjuka. Det skulle finansieras med sänkta arbetsgivaravgifter.

Andra delar av förslaget är bland annat att slå ihop Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen till en ny myndighet. S vill också införa förtidspensionen för “en ytterst liten grupp som drabbats av svår sjukdom”. Dock inte för någon under 50 år.

De nya förslagen från det största oppositionspartiet ligger på flera sätt nära regeringens politik.
- Ja, i retoriken finns det likheter, men skillnaden är att alliansen i praktiken inför regler som kastar ut folk i kallt vatten, säger Ylva Johansson, som samtidigt poängterar att socialdemokraterna har stor anledning att vara väldigt självkritiska.
- Våra systemlösningar har inte alltid fungerat men vi har kramat om systemen i alla fall. Många har hamnat mellan stolarna och passiviserats, säger hon till SvD.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] tvingas erkänna sina misslyckanden. Socialdemokraterna har än en gång lyckats slå knut på sig själva i frågor som rör de offentliga [...]

     

55 kommentarer

  1. 2008-09-08 10:07 Rospiggen

    Företag och myndigheter skall återigen tvingas betala rehabiliteringsinsatser för sina anställda även om skadan/sjukdomen inte har samband med arbetet. Vi har ju haft den situationen att företagare tvingats betala där anställda brutit benen i skidbacken under semester eller gjort skönhetsoperationer. Föratagare kommer att söka nya anställningsformer där bemanningsföretagen kommer att få större betydelse och att man inte anställer någon som inte kan uppvisa “rena papper” från Försäkringskassan.

     

  2. 2008-09-08 10:16 informator

    kovändningar och tankevurpor

    Fattar ej varför jag började asgarva när jag såg denna underbara tankevurpa av S.

    *tvinga invandrare att flytta dit staten vill.
    *höja skatter för arbetare.
    *ta delar av bort jobbavdraget
    *klämma åt sjuka och arbetslösa
    *höja taken i socialförsäkringarna, något som gynnar *höginkomsttagare på bekostnad av låginkomsttagare.
    *ge lika LITE till fattiga och RIKA pensionärer.

    Herregud “NYA” socialdemokraterna är i sanning mera moderata och höger än alliansen numera och allt inlindat i MASSIV propaganda smutskastning och retorik

     

  3. 2008-09-08 10:44 Ole Dahlberg

    Socialdemokraterna har spenderat de senaste två åren med att kasta skit på den borgerliga regeringens jobbpolitik, jobbavdraget, den slopade fastighetsskatten, skolpolitiken, borttagande av stopplagen, migrationspolitiken och de nya sjukförsäkringsreglerna.

    Socialdemokraterna har spytt galla i press och media. De har KU-anmält, skanderat på gator och torg om hur orättvist det är, ropat på misstroendeförklaring och nyval…

    Vad har hänt?

    Jo, socialdemokraterna vill nu själva driva exakt samma politik!!! Socialdemokraterna som är i opposition vill driva exakt samma politik som den borgerliga regeringen!!!

    Är inte detta nytt världsrekord i hyckleri!!!???

     

  4. 2008-09-08 10:57 Hedvig

    S vill öka kravet på myndigheterna (ingen ska kunna hänvisa till att en person som blivit sjuk/arbetslös ska gå någon annanstans än just till denna myndighet), på arbetsgivarna, på sjukvården och på rehabiliteringsinsatser (som inte bara är en tom rehabiliteringskedja så att folk blir av med ersättning och jobb).

    Reinfeldts politik går ut på att den enskilda individen ska få så låg ersättning som möjligt.

    S förslag har ingen lägre sjukersättning alls – utan tydligare krav enligt det jag skrev ovan.

    De moderater som nu tycker att s och m har samma politik, behöver nog läsa på… Eller ska vi tolka det som ett besked att kränkningen av de sjuka från regeringen ska upphöra?

     

  5. 2008-09-08 11:11 Vidar Värme

    Socialdemokraterna, de ”nya” moderaterna!

    På varje punkt ger nu dagens socialdemokratiska partiledning borgaralliansen rätt. Jakten på de sjuka och arbetslösa kommer att fortsätta med oförminskad styrka vid ett eventuellt regeringsbyte. Borgaralliansens skärpta regler och krav på motprestation är det som gäller, oavsett om man är så sjuk att man knappt kan stå upp.
    ”Vi måste se varje person som en resurs som nästan alltid kan bidra med något” säger den gamle kommunisten Ylva Johansson, samtidigt som hon föreslår ett samgående mellan Försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Naturligtvis blir det mycket lättare att jaga och kontrollera individen vid ett samgående, när man kan samköra datasystem utan att datainspektionen får lägga sig i!

    Mona Sahlins ”nya socialdemokrater” är ett stort skämt utan egna idéer. Ja, har man ingen egen politik så får man väl plagiera?

     

  6. 2008-09-08 11:11 Roberth Ström

    Hedvig, CharlieB, Ola och Oven var är ni? Som alltid kopierar sossarna borgarnas politik. Sossarna vågar aldrig göra något själva utan lämpar över det på andra. Sen tar de samma beslut och kan rättfärdiga med att det var ju borgarnas idé jävla hycklare. Så pinsamma att det saknas ord!

     

  7. 2008-09-08 11:20 Adam(ssu)

    Ja är det någon mer än mig som börjar bli allt mer tveksam till den här “förnyelsen” som pågår inom partiet.

    Jag skall här ge ett exempel, på hur partisterna tänker. Vår distriktsstyrelse skickade ett sån’t där mail, som måste ha svar, till vårt läns riksdagsledamöter. Det var i samma veva som man skulle införa lagen, om att papperslösa invandrare inte skulle få vård. Vi tyckte att partiets ställning i frågan var helt sjuk.

    I svaret från en av de tre så skrev karln, att det är bra att vi gör så att moderaterna går lite åt vårt håll.

    “1, nej vi har inget sån’t krav på oss. Det finns inget positivt med att göra skillnaden mellan partierna MER osynliga än tidigare.
    #2, om vi nu måste försöka få moderaterna att gå åt vårt håll, så ska väl för fan inte vi gå lite åt deras håll för det.

    Jag kan också säga att jag hellre tar ett samarbete med Vänsterpartiet, än med Miljöpartiet. Vi behöver en samarbetspartner som inte låter oss gå för långt åt höger.

    Miljöpartiet är bara så jädra maktgalna.

    Och, måste nog hålla med GP här. Att binda upp sig i något samarbete, innan vi har ett valresultat är så jävla meningslöst så det inte finns.

    Och hör sen!

     

  8. 2008-09-08 11:31 informator

    blir MYCKET intressant hur (s) skall LYCKAS gå till val 2010 med att lova ARBETARE högre skatt sänkt jobbavdrag samt samma politik som alliansen.

    “rösta på oss svenska arbetare så får du mindre i plånboken”?

     

  9. 2008-09-08 11:45 Ola

    Ole Dahlberg

    Nu tycker jag du ska läsa på..Det är ju stor skillnad på förslagen. Sedan får du anse vad du vill om dom. Men ser du inte någon skillnad då har du nog lässvårigheter som Björklund

     

  10. 2008-09-08 12:16 Baccus

    “Våra systemlösningar har inte alltid fungerat”
    “Många har hamnat mellan stolarna och passiviserats”
    Det säger Ylva Johansson. Socialdemokraterna blir mer pinsamma för var vecka. Är ni i fritt fall, Hedvig.

     

  11. 2008-09-08 13:21 Ole Dahlberg

    Sossarna har kopierat 90% av den borgerliga regeringens politik som de ägnat 2 år att smutskasta och spy galla över.

    Nu byter de ut ordet “piska” mot “plikt” i sin politiska retorik och tror att de kan komma undan med det…Och de lyckas riktigt bra med att lura de riktigt korkade…

    Och så undrar folk varför man föraktar sossar!!!???

     

  12. 2008-09-08 13:41 Ole Dahlberg

    “Nu tycker jag du ska läsa på..Det är ju stor skillnad på förslagen.”

    Ehhh…Nej, det är det inte, Ola.

    S har kopierat den borgerliga regeringens jobbpolitik, jobbavdraget, den slopade fastighetsskatten, skolpolitiken, borttagande av stopplagen, migrationspolitiken och de nya sjukförsäkringsreglerna…Exakt den politik som de kallat kall, cynisk, osolidarisk och orättvis.

    Detta ÄR världsrekord i hyckleri!

    Men om du är övertygad om att jag har fel så varför visar du inte upp de “stora skillnaderna” mellan S och de borgerligas politik, Ola???

    PS. Vad tror ni händer om S får chansen att “riva upp” FRA-lagen? Låt mig sia – exakt samma lag kommer att röstas igenom 2 år senare av socialdemokraterna… DS.

     

  13. 2008-09-08 14:33 Hedvig

    Alla moderater på sidan är indignerade över det de låtsas vara ett moderatliknande förslg från (s). Men läs på:

    Mona Sahlin till media:

    - Det här handlar inte om att ställa krav utan om att ge möjligheter att komma tillbaka snabbare. Vi laborerar inte med ersättningsnivåer på det sätt som den moderatledda regeringen gör, säger hon till TT.

    Ylva Johansson till media:

    - Gruppen föreslår två förändringar för att förbättra rehabiliteringen och sjukskrivnas möjligheter att komma tillbaka till arbetslivet. Arbetsmarknadens parter föreslås ta över företagshälsovården och rehabiliteringen, och en ny myndighet, Kraftsam, ska bildas för att ge stöd åt svårt sjuka, långtidsarbetslösa och funktionshindrade.

    - Vi vill ha en konsekvent genomgång av systemen så att det alltid gynnar en arbetslinje, säger Johansson.

    - I dag hänger allt på den enskilde, regeringen har tagit bort varenda krona för aktiv rehabilitering. Men man måste få stöd och hjälp och det kräver en motprestation av individen, att man själv är aktiv.

    Detta var fakta. Så ser s-förslagen ut.

    Moderaterna får alltså fortsätta att vara upprörda över sin egen politik – det är i alla fall väljarna.

     

  14. 2008-09-08 14:45 Edvin Ala(m)

    “I dag hänger allt på den enskilde, regeringen har tagit bort varenda krona för aktiv rehabilitering. Men man måste få stöd och hjälp och det kräver en motprestation av individen, att man själv är aktiv”

    Hur var det nu? Den här regeringen förändrade rehabiliteringskedjan och har lagt in mer pengar än någonsin på just den. Förra kedjan som (s) var/är en stor anhängare av bidrog till att omkring 70 procent inte hade gått vidare från steg 1(av 7)!

     

  15. 2008-09-08 14:49 Mattias Lönnqvist

    Då kan det vara värt att citera artikeln ovan, dvs vad Ylva Johansson svarar på frågan om likheter mellan (S) och alliansens politik:

    “Ja, i retoriken finns det likheter [...]“

    Var det inte just retoriken som (S) hade sådana invändningar emot? Att alliansen skulle ha utmålat sjuka som fuskare och lättingar?

     

  16. 2008-09-08 15:27 Roberth Ström

    Hedvig bara för at Mona säger en sak så betyder det inte att det är så! Eller tror du på henne?

     

  17. 2008-09-08 16:32 Anders Eriksson

    Mona Sahlin, var det inte hon som sa att hon använde sitt kontokort för privat konsumtion samtidigt som hon vägrade medge att hon var en fifflare. Hur trovärdig är hon?

    Ylva Johansson, var det inte hon som tidigare var en god kommunist samtidigt som hon blev en god Åsbrinksocialdemokrat. Hur trovärdig är hon?

    Hedvig, vad är det för skillnad på krav sagda av alliansen och krav sagda av Mona och Ylva? Trovärdighet och sanning finns bara i det egna politiska ögat.
    Krav är krav om än i gyllene dosor. Både socialdemokraterna och alliansen är ute och cyklar, de enda som det behöver ställas krav på är alla våra riksdagsmän och regeringsledamöter, som lever i ett eget och kravlöst samhälle!

     

  18. 2008-09-08 19:01 Arbetaren

    “Socialdemokraterna vill ha en “konsekvent arbetslinje” i alla socialförsäkringssystem. Alla bör kunna delta i någon arbetsinsats varje vecka, även de som är långtidssjukskrivna eller har sjuk- eller aktivitetsersättning”

    - Haha, nu har latmaskarna att välja på att ha det som nu eller att ha det som nu + tvingas till att gå upp en morgonen i veckan som vanligt folk, tvätta sig, äta frukost, ta på sig kläder och ta sig till ett jobb. Klarar de av det eller är de för lata? Vem skall ta hand om deras 2-4 hundar denna dag då de tvingas till att jobba som alla andra? Vem tänker på hundarna? Detta förslag är skandalöst, det drabbar de svagast i samhället, sossarna skall nu sparka på de som redan ligger ner, vilket djurplågeri när hundar kommar att behöva lämnas ensamma hemma, usch för denna nyliberala politik utan hjärta!!!

    ;)

     

  19. 2008-09-08 19:09 Oven

    Glöm inte att det var GP som inledde jakten på de sjuka, så det är moderaterna som kopierat GP:s politik.

     

  20. 2008-09-08 19:13 CharlieB

    Visst finns det likheter!
    Men även flera olikheter!
    framförallt! så sätter s även press på arbetsgivarna att ta sitt ansvar för sina arbetare. Borgarregeringen lägger asllt på individen!(arbetaren själv!) de sänkte sjukersättningen!
    det finns inte med i s förslag.
    Framförallt finns tryggheten kvar i s förslag. Du tvingas inte söka nytt jobb varsomhelst i Sverige! utan får hjälp att komms tillbaka till det jobb du hade innan du blev sjuk.
    S har helt enkelt gjort om borgarregeringens orättvisa förtryckarpolitik! till en politik som gör det lättare att ta sig tillbaka till arbetslivet! utan att riskera att få sin ekonomi raserad. Till Ole Dahlberg och alla andra borgare som inte ser de stora skillnaderna! läs en gång till!(alltihop!) och inte mellan raderna som ni gjort hittills. Så kommer ni att märka att det finns stora skillnader……………..

     

  21. 2008-09-08 19:21 Ola

    Edvin Alam)

    Och när ska Alliansen lösa problemet med rehabiliteringskedjan Än finns han då inte på plats.
    Men du har rätt i att nu kan arbetsgivaren sparka en som varit sjuk 6 månader..Är det högerns rehabiliteringskedja

     

  22. 2008-09-08 19:26 Ola

    Mattias Lönnqvist

    Ja det finns likheter men det gör det i dom flesta förslag. Men det finns en stor skillnad och det är arbetsgivarens ansvar i tillfrisknadet. Och det är där ni Nyliberaler har en annan åsikt.

     

  23. 2008-09-08 21:37 Ole Dahlberg

    Klockrent, Arbetaren! :-D

     

  24. 2008-09-08 21:44 Dan S

    Ja, inte vinner (s) något val på detta. Då kan ju folket likaväl rösta på alliansen. Rehabilitering låter bra, men det kostar kortsiktigt och det är en investering som politiker (i alla läger) aldrig satsar på eftersom vinsten ofta kommer under senare mandatperioder. Snacka går ju.

    Varför kan aldrig en politiker från någon av riksdagspartierna erkänna att invandringspolitiken under flera decenium kostar och därmed urholkar välfärden???

     

  25. 2008-09-08 22:58 Jaffaboy

    Moderaternas politik mot de sjuka är hemsk och nu anamnar socialdemokraterna den.

    Och folk pratar om höger och vänster? Jag pratar om mitten. Sju partier, alla mot mitten.

     

  26. 2008-09-08 23:15 Lillind

    Jag har det hellre som sossarna föreslagit, än denna katasrof regering.. Hur ni än vänder och vrider på era inlägg om hur mycket bättre alliansen har åstakommit, så kommer aldrig ni att kunna övertyga mig om att denna panelhöne regering någonsin är bättre..Aldrig säger jag bara.

    De verkar fullkommligt panikslagna.. Åter igen slänger de ur sig sakar som de dagen efter ångrar..De är och förblir en nybörjar allians i mina ögon. Hittils har de inte inponerat ett dugg på mig. Och kommer väl aldig att gör det heller..

    Och var snäll och läs en gång till om hur förslaget är.. ni som tror de är av samma skit borgaran förslagit.. Kanske ni kan se skillnaden. Men gör ni inte det är ni själva lika dåliga läsare som ni påstår vi från vänster är..

    Förslaget är att: ” Hälso- och sjukvården ska fördelas efter behov, vara demokratiskt styrd och finansieras solidariskt via skatten. Detta är förutsättningar för att kunna leva upp till kraven om lika kvalitet och tillgänglighet oavsett var man bor och vad man tjänar. Ingen ska behöva teckna privat sjukförsäkring för att få vård i rimlig tid med högsta kvalitet.”

    “Förtroendet för kvaliteten i den svenska hälso- och sjukvården är stort. Internationella jämförelser visar också att den svenska sjukvården håller en mycket hög kvalitet. Det som drar ner betyget för svensk del är brister i tillgänglighet. Därför måste mycket kraft ägnas åt att förbättra tillgängligheten på alla vårdnivåer. Vårt mål är att hälso- och sjukvården ska vara fri från köer. Arbetet med den nationella vårdgarantin ska stärkas och utvecklas.”

    “Den som söker kontakt med hälso- och sjukvården ska få ett gott och professionellt bemötande. Patienter ska, oavsett bakgrund och hälsotillstånd, få sina problem tagna på allvar och få god service från första kontakt till färdigbehandling. Inte minst viktigt är att det finns kunskap och kompetens att bemöta människor med olika fysiska och psykiska funktionsnedsättningar på ett värdigt sätt”

     

  27. 2008-09-09 01:33 Väljare

    Socialdemokraterna inte bara kopierar Alliansens politik – de kryddar den också med extra höga krav. Alliansen blandar piskor med morötter, sossarna har glömt köpa morötter och har bara piskor i lager.

    Och Hedvig är en pseudonym för informatörer på sossarnas högkvarter på Sveavägen. Tro mig! Det märks så oerhört tydligt på argumentationen.

     

  28. 2008-09-09 07:43 Hedvig

    Moderaternas kränkningar av sjuka människor – det är skandalregeringen ensamt med.

    Jag förstår om ni moderater som skrivit er blåa hade velat dela skulden för den människosynen, men det försöket fungerade inte…

    I dag avvisar Littorin (m) hela kärnan i (s) förslag, att en kraftsamling sker av resurser via Kraftsam. Regeringen står tomhänt med sin rehabiliteringskedja som leder till socialbidrag – och (s) har de nya förslagen som skapar jobb.

    Hur var det nu? Innan valet lovade de borgerliga 1,5 miljoner nya jobb. I går sa de att de hoppades på 10 000 stycken…. Eller menade moderaterna i valrörelsen inte nåt speciellt – ska nu historien skrivas om att (m) aldrig lovat jobb, och att arbetslösheten som nu ökar bara är “naturligt”.

     

  29. 2008-09-09 09:17 Bo Westergren

    socialdemokrater moderater what ever det går inta att sätta skulden på dom som redan ligger,det är som den där utredaren som ringde en bekant som hade cancer i slut skedet och sa nu skall du arbeta,utredaren hade bara läst utredning från 6 år tillbaka när klienten insjuknade inte nuläget, man låter alltså inte människor som är döende dö med vördnad detta är ett tecken på vilka idioter som sitter på dom statliga
    verksamheterna,hade det inte varit bättre att aveckla dessa inkompetenta dårarna,detta hade sparat stats kassan en ansenlig summa pengar,felet är man visar inte dom har det dåligt något förtroende man struntar fullständigt i det väsentliga, för att istället uppmuntra dom arbetslösa och dom sjuka, istället tror man att alla skall bli aktiva i samhället till och med dom som bara har några veckor kvar i livet, detta är ingen lögn ovanstående har hänt i dagens Sverige. det är ju synd att politikerna inte läser dessa bloggar kanske dom inte hade varit så verklighetsfrämmande deras senaste förslag angående arbetsgivaravgift är bara ett tydligt tecken vilken naiv syn man gentemot folket och dom arbetslösa,Sverige behöver ett nytt politiskt parti som för fram och tar hand om folket
    inte en regering som ökar klyftorna och utanförskap, det är dags att regera snart är det helt försent Sverige vakna.

     

  30. 2008-09-09 09:47 John Erkriksson

    Denna regering kan börja packa,sänkta arbetsgivar avgifter skapar inga nya arbeten.detta är ju ett bevis på hur verklighets främmande dom egentligen är och hur dom fullständigt struntar i dom arbetslösa och dom andra grupperna i samhället som har det svårt.Man har helt enkelt en naiv grundinställning till ett problem som troligen kommer att sänka dom totalt, man tar inte itu med arbetslösheten, man har helt misslyckats man har duperat ett helt folk med fin retorik och folket har köpt det med hull och hår,vad gör dom nu när bubblan har spruckit,dom arbetslösa blir bara fler och fler och bara mer desperata p.g.a deras inkompetens att leverera nåt som är konkret till folket.det kan ju inte fortgå i längden folk kommer att reagera deras dumhet kan bli deras fall

     

  31. 2008-09-09 10:31 Roberth Ström

    John du läser Aftonbladet för mycket! Svenskt näringsliv och många småföretagare med. Sen kan du läsa på om arbetslösheten innan du kommer med lögner! Hört talas om konjunkturer? Omvärlden? Förmodligen inte

     

  32. 2008-09-09 12:37 Ole Dahlberg

    John:

    Ge oss en anledning till varför vi ska byta ut en kompetent och kunnig regering och statsminister mot ett gäng slarviga socialdemokratiska stofiler då båda sidorna vill driva samma politik???

    Varför vill du ha en slarvig stofil som statsminister, John?

     

  33. 2008-09-09 13:32 Hedvig

    Re Ole Dole Dahlborg.

    Kompetent och kunnig regering? Ekonomin har tvärbromsat, arbetslösheten ökar. pensionärernas matpriser gröper ur deras välfärd. Boräntor skjuter i höjden.

    Kompetens? Vilket hån!

     

  34. 2008-09-09 13:49 Olle Larsson

    Hur f-n kan sveavägsvänsterns, Hedvig och Lillind, sitta och försvara ett nästan exakt lika cyniskt högerförslag om jakt på de sjuka och arbetslösa. De “nya” socialdemokraterna är ju inte något annat än förrädare emot sina egna väljare, det är ju också nästan värre när man vill gå förbi datainspektionen och samköra ams och försäkringskassans datasystem. Det kommer att bli en värre jakt på de sjuka och arbetslösa med sossarnas förslag!

     

  35. 2008-09-09 14:20 Bengan

    Sossar i fritt fall, jo jo! Och till statsministerkandidat utser de en individ som låter som en 14 åring, tänker som en 14 åring och ”handlar” som en 14 åring.

     

  36. 2008-09-09 14:57 Hedvig

    Bengan och Olle: Det finns inga likheter mellan högerns förslag och socialdemokraternas. Socialdemokraternas förslag leder nämligen till fler jobb. Högern har regerat i två år och nu ser vi fallande sysselsättning och ökande utanförskap. Ekonomin och högern har däremot likheter, båda pekar käpprätt åt fel håll just nu med stora förluster.

     

  37. 2008-09-09 15:20 informator

    kovändningar och tankevurpor

    Fattar ej varför jag började asgarva när jag såg denna underbara tankevurpa av (S)

    *tvinga invandrare att flytta dit staten vill.

    *höja skatter för arbetare.

    *ta delar av bort jobbavdraget

    *klämma åt sjuka och arbetslösa speciellt förtidspensionerade dom själv skapade 2002-2005

    *höja taken i socialförsäkringarna, något som gynnar höginkomsttagare på bekostnad av låginkomsttagare.

    *ge lika LITE till fattiga och RIKA pensionärer.

    Herregud “NYA” socialdemokraterna är i sanning mera moderata och höger än alliansen numera och allt inlindat i MASSIV propaganda smutskastning och retorik alá Mona S “Tro på mej jag är medelklass med 126000 i månaden”

     

  38. 2008-09-09 20:46 Lillind

    Enkelt. Bara att läsa innantill.

    Här har du en av anledningarna till varför jag försvarar den socialdemokratiska är ett bättre förslag

    “Ingen ska behöva teckna privat sjukförsäkring för att få vård i rimlig tid med högsta kvalitet.””

    Men herregud ni borgare har ju gnällt hela tiden på att sossarna bara låter de sjuka och långtidsarbetslösa gå på bidrag för länge.. och nu när sossarna kommer med ett förslag som ska få folk att komma tillbaka till ett mer värdigt liv.. Ja då låter det att de är nästan värre än borgare..
    Jag tror ju inte sossarna medvetet skulle försämra för de sjuka på samma sätt som alliansen har gjort hittills.

    Då har du missuppfattat det alldelas.. Visst vill jag att man bör få komma så fort som möjligt tillbaka om det nu är fullt möjligt att gör det. Men när man lyssnar på det borgerligas pogram tycker jag det mest låter som om de vill straffa de som ingenting gör..

    Jag förstår heller inte vad det är som är hämst som i detta?

    “Den som söker kontakt med hälso- och sjukvården ska få ett gott och professionellt bemötande. Patienter ska, oavsett bakgrund och hälsotillstånd, få sina problem tagna på allvar och få god service från första kontakt till färdigbehandling.”

    Och detta?
    Förklara för mig vad som är fel här?

    “Inte minst viktigt är att det finns kunskap och kompetens att bemöta människor med olika fysiska och psykiska funktionsnedsättningar på ett värdigt sätt”

     

  39. 2008-09-09 21:27 CharlieB

    Som sagt!
    borgarna läser mellan raderna som vanligt.
    Den stora skillnaden är! att med socialdemokraternas förslag har de sjuka tryggheten kvar! under tiden de försker ta sig tillbaka till arbetslivet.
    Nu väntar socialen runt hörnet om man inte klarar av
    att ta sig tillbaka.
    Ole Dahlberg!
    att kalla nuvarande regering kompetent och kunnig!
    är inkopetent och okunnigt.
    De är redan rökta…………….

     

  40. 2008-09-09 22:34 Lillind

    Ja, kanske borde vi bilda ett nytt parti som Bo Westergren tycker. Ingen dum idé alls. För man är ju rätt trött på alla politiker som bara kommer med tomma löften gång på gång. Man tappar ju förtroendet för alla dessa till slut. Och jag är rädd att det skulle bli samma sak där.. Först låter det så bra, sen blir det som alla andra partier..

    Det ska ju liksom finnas ett parti som ska passa allas intresse. inte bara för de rika eller för de fattiga, eller ett parti för de som känner sig orättvist behandla.,
    Och framförallt skulle det väl inte dröja länge förrän de också skulle stiga de åt huvudet så fort de kom innanför väggaran i rikstan.. för så fort folk får mer än vad de egentligen behöver i plånkan så drar de upp näsan i vädret och låtsas som om vi andra inte fanns.. De kör på precis som om de vore en överförmyndare och att vi andra var efterblivna.. De glömmer allt vad vi tycker och tänker helt och hållet. Och enligt de är vi fattiga bara gnällspikar.
    Det är bara makten och pengarna som speglar i deras ögon.

     

  41. 2008-09-10 08:23 Bengan

    Det svänger här i bloggen, från att hylla socialdemokratin till att vi borde bilda ett nytt politiskt parti.
    Jag kan bara tolka det som desperation från en ev, fd. sosseväljare.
    Kanske man börjat fundera nu efter Monas senaste tal där hon förordar en samregering med mp och v. Vad det kommer att innebära för jobben och välfärden kan en treåring räkna ut mellan Bollibompa och tandborstningen.

     

  42. 2008-09-10 08:31 Roberth Ström

    Lillind ja gör det Du Heddan ChalleB och Oven kan ha ert “visomärmissnöjdamedalltpartiet”. Vi som lever i verkligheten ser att Alliansen är ungefär 100000 gånger bättre än de lögnaktiga sossarna!

     

  43. 2008-09-10 10:45 olle Larsson

    Ja Bengan, det behövs ett nytt parti! Alliansen och sossarna går hand i hand och bedrar de svenska väljarna. Den här j-vla högeralliansens primitiva människocynism har nu även spridit sig till sossarna.
    Det är sorgligt att se hur ni, allians- och sossetvättare, försöker överträffa varann i det tjusiga med att jaga sjuka och arbetslösa. Ni är så j-vla okritiska emot det egna att man bara baxnar, samtidigt kan okritiskt era politiker utnyttja våra skatteinbetalningar och systemet till max. Ifrågasätt för f-n någon gång era företrädares alla idiotförslag!

     

  44. 2008-09-10 11:11 Lillind

    Jag skickade iväg inslaget för tidigt Bengan, För att jag var trött och behövde se till att barnen hade lagt fram allt de ska ha med sig till skola..

    Det var inte meningen att du skulle tro att det vore bättre med ny regering..eller att jag inte ville ha kvar sossarna. Så roligt ska du inte få.. Men jag tror ju att du bara vill läsa det du vill.

    Jag kan fortsättningsvis tala om då för dig, att det är nog bättre att vi har kvar de partier vi redan har, och att vi väljare kanske borde försöka påverka de mer än vad vi gör nu, istället för att bara gå hemma och gnälla oss blå, för annars händer det ju inget, vetdu. Men det är ju lättar för oss att påverka idag än förr, för nu finns det ju möjlighet till bloggar och mail..

    Vet du Bengan, jag tror det redan nu börjar visar sig att det blir en socialdemokratisk regering tillsammans med mp och v, nästai val.

     

  45. 2008-09-10 12:04 Bengan

    Olle Larsson, om du nu vill bilda ett nytt parti var skall du då placera alla som utnyttjar och fuskar i bidragssystemet? Om ditt nya parti är till för dessa grupper varifrån skall du få intäkterna?
    Kan nämna för dig att kostnaden för anhörigvård ökat från 2 till 16 miljarder på 6 år. Så nog finns det gott om väljare som utnyttjar systemet. Nu är det inte helt säkert att så många av dessa erhållit rösträtt än så väljarunderlaget är tveksamt.

     

  46. 2008-09-10 13:02 Lena

    Moderaterna borde bilda ett nytt parti – inte Olle. Det ska heta Misslyckade arbetslöshetspartiet.

     

  47. 2008-09-10 13:16 Roberth Ström

    Sossarna borde med bilda nytt:visomluratsvenskaraiöver50årpartiet!
    Sluten anstalt av Ulf Nilsson läs den boken och återkom sen ni sossekramare

     

  48. 2008-09-10 14:20 Ole Dahlberg

    Vilka är det som är kameleonter nu, sossar?

    Det finns ett amerikanskt ordspråk som lyder: You become what you mock – Du blir det du gör till åtlöje….

    Passar som hand i handske på dessa falska sossar!

     

  49. 2008-09-10 22:49 CharlieB

    Ole Dahlberg!
    Den störste kameleonten är du själv.
    Du litar blint på det som alliansen tutar i dig.
    Sedan om det stämmer eller är bra!
    är inte så noga.
    Det räcker gott om det kommer från allianshållet.
    Jag säger det ännu en gång!
    Socialdemokraterna sättter press på arbetsgivarna i sitt förslag.
    Socialdemokraterna låter de sjuksskrivna ha tryggheten(inkomsten kvar!) medans de samtidigt får hjälp att ta sig tillbaka till arbetslivet.
    Alliansen lägger allt ansvar på den arbetslöse/sjukskrivne.
    Alliansen hänvisar dig till socialen om du inte tar dig tillbaka till arbetslivet inom den tid de satt upp.

    Läs detta så märker du vilka stora skillnader det är på dessa förslag.
    Alliansen stämmer in på din ordvits!
    They have become what they mock……………….

     

  50. 2008-09-11 01:14 Staffan Svanholm

    Hörde på ekot idag när socialdemokraten Ylva Johansson försvarade den nya konsekventa arbetslinjen.
    F-n, det var som att höra Anders Borg och Fredrik Reinfeldt på samma gång, den enda skillnaden var att hon kallade alliansens utanförskap för utanför.
    Herregud, vad är det för ulv i fårakläder som leder socialdemokratin idag. Snälla, kan inte gråsossarna reagera någon gång och sparka ut det här patrasket?

     

  51. 2008-09-11 19:21 Jaffaboy

    “Men även flera olikheter!”

    Lägg av nu Charlie. Du är lika tröttsam som Mr M, Arbetaren, Bengan och Roberth Ström i ditt försvar av ett av världens mest korrupta partier. Skönt att de sitter i opposition. Det enda som är värre är att det sitter ett gäng som inte är bättre i regeringsställning.

     

  52. 2008-09-13 14:53 Moderaterna är isolerade

    Moderaterna är det enda parti (ja, tillsammans med marionetterna i regeringen) som vill skära ner på de sjukas ersättning. Det är fakta. Socialdemokraterna vill ge alla chansen att komma tillbaka till arbetsmarknaden. It´s as simple as that!

     

  53. 2008-09-13 15:28 Pelle Snygglund

    Moderaterna är isolerade: Menar du de socialdemokrater som istället för att hjälpa människor tvingade dem i förtidspension. Samma socialdemokrater som sedan chocksänkte förtidspensionärernas ersättning till 64 procent?

    Är det de socialdemokraterna du menar? De som förnedrat och skickat människor in i förtvivlan i så många år?

    Äntligen har vi nu en regering som vill ge folk en värdig tillvaro och en chans att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Då gnäller du och vill ha tillbaka de maktälskande människohatande förtryckarna i socialdemokraterna?

     

  54. 2008-09-13 15:51 Bengan

    När ska svenska folket lära sig att socialismens syfte är att berika en politisk elit. Inte ens Wanja Lundby- Welins senaste tal då hon beklagade sig över att löntagarna får för mycket över av sin lön efter skatt har öppnat ögonen på vissa.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/09/08/11965/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: