Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Muf-politiker hämtades av polis — anmäld för misshandel


FYLLESLAG. Moderata ungdomsförbundets stämma i Göteborg blev ett fylleslag. En moderatpolitiker hämtades av polis strax efter klockan fem på morgonen. Mannen är dessutom polisanmäld för misshandel av en kvinnlig muf-kollega.

Enligt Expressen drack sig den utpekade moderatpolitikern kraftigt berusad under en stor middag. Han kom till middagen iklädd badkläder, enligt tidningen.
- Och under middagen stod han upp och gjorde finger, med bägge händerna, åt hela den nya förbundsstyrelsen, säger en deltagare.

Klockan 04.32 larmade hotellpersonal polis och mannen omhändertogs för tillnyktring. Först vid halv tolv dagen därpå släpptes han ur fyllecellen.

Men det är inte allt, skriver Expressen-reportern Karl-Johan Karlsson, tidigare aktiv inom Timbro:
Samma person pekas ut för att ha brukat våld mot en kvinnlig muf-kollega under förbundsstämman.

Kvinnan gjorde en polisanmälan om misshandel under gårdagen.

Utöver dessa händelser ska en minibuss som Moderat skolungdom hyrt ha blivit vandaliserad.
- Någon gång under lördagsnatten fick bussen något hårt föremål i vindrutan, som var sprucken. Vi ska polisanmäla detta, säger Sara Dennås, riksordförande i Moderat skolungdom, till tidningen.

Foto: Quality Hotell 11

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Muff -gruff « Simone – På tal om politik | 2008/11/28 at 16:00:04

    [...] Muff -gruff Publicerat november 28, 2008 av patalompolitik Framtidens strategi inför nästa val ska bestämmas. Men det finns solk i bägarna. Det finns nog annat också i bägarna om man ska tro på vad Expressen  och Politikerbloggen skriver. [...]

     

  2. [...] Politikerbloggen [...]

     

  3. Pingback by Vi måste våga se problem | Niklas.in | 2009/01/25 at 23:35:44

    [...] fallet blir jag rädd för tjejerna, med tanke på vad jag vet om killar som har ledande positioner inom MUF. För att inte tala om rappande MUF-killar. [...]

     

53 kommentarer

  1. 2008-11-28 09:57 Ole Dahlberg

    Snacka om snefylla…eller bättre känd som SSU-fylla…

     

  2. 2008-11-28 10:19 Per Broström

    De nya moderaterna uppför sig som vore de sossar.

     

  3. 2008-11-28 10:24 Lisa

    Herr Ole Dahlberg, blanda inte in SSU utan låt muffara stå för sina fadäser, någon ryggrad har du väl.

     

  4. 2008-11-28 10:51 Roberth Ström

    Inte bra alls oavsett vem som gör sig skyldig till det. Betackar oss för spydiga kommentarer.

     

  5. 2008-11-28 11:04 Ola

    Ole Dahlberg

    Nu var ju inte fyllan det värsta. Är nog värre när man börjar misshandla folk och speciellt att slå en kvinna. Var det vanligt när du var med i Muf oxå?

     

  6. 2008-11-28 11:15 Moderat

    Det hela är ganska självklart. De personer som låg bakom de hot och trakasserier mot de valberedningsledamöter för ett tag sedan, är samma personer som ligger bakom de här påståenden. Bara så alla vet så är MUF extremt kluvet, och de personer som styr nu gör allt för att utesluta vissa.

     

  7. 2008-11-28 11:17 Ole Dahlberg

    Lisa:

    Det tillhör ju ovanligheterna att MUF:are sjunker ner till sosse-nivå – så nog är det en SSU-fylla allt…Alternativt Anna Sjödin-fylla…

     

  8. 2008-11-28 11:49 Fredik

    Ole D:

    Jag är säker på att MUF:s medlemmar som festar loss kan grisa lika mycket som de i SSU. MINST lika mycket om inte mer. Och det säger jag av egen erfarenhet. Ungdomars fyllevanor är inte snyggare på Karlplan än i Gubbängen.
    Faktiskt så super ungdomen mer på Östermlm. Det kan du läsa om i vilken Stockholms-tidning som helst.

     

  9. 2008-11-28 12:20 Fd. MUF-medlem

    Den i Expressens artikel utpekade “Muff-toppen” är föremål för svartmålning, enbart för att MUF:s förbundsstyrelse ska kunna utesluta honom. Den inkluderar människor som tagit för vana att göra sig av med obekväma individer.

    Vad gäller anklagelserna om kvinnomisshandel, är de minst sagt löjeväckande. Alltsammans har förstorats på grund av diverse manipulativa, dock målmedvetna, medlemmar inom MUF. Förbundet har i dess verksamhet gjort sig känt för sin eftersträvan att försöka tysta de medlemmar som varit allra mest frispråkiga i sin kritik. Den här typen av ledarskap är mycket främmande för Moderata ungdomsförbundet och borde rensas ut.

     

  10. 2008-11-28 12:46 John

    Undrar hur många 16-17 åriga MUFare som blir asplakat under helgen…

     

  11. 2008-11-28 13:10 Bengan

    Nu har det (sanningsenligt) varit mycken skit om sosseriet och den kvoterade partiledaren. Nu gäller det att få till något om (m), tja inte var det mycket att komma med.
    Ingen och inget kan mäta sig med Måna och sosseriet när det gäller inkompetens och ruffel.

     

  12. 2008-11-28 13:11 karl e

    Vad är det för “karaktärsstarka individer” inom (m), som använder SSU som ursäkt när man inte klarar av att hantera spriten eller i övrigt bär sig åt som svin.

     

  13. 2008-11-28 13:32 Jocke

    Ja… när det kommer till fylla så var det väl bara en tidsfråga innan sånt här började läcka ut från MUF

     

  14. 2008-11-28 14:10 Borgare

    Fd MUF-medlem:

    Allvarligt, din kritik är ju löjeväckande! Du tycker att nuvarande förbundsledning beter sig dåligt och anklagar dem för att “rensa ut” oliktänkande. Och så avslutar du ditt resonemang med att säga att man borde rensa ut förbundsledningen. Du tycker inte att du biter dig själv i svansen?

    Tyvärr kan man heller inte alltid skylla allting på ledningen, även om det är en enkel utväg. Man får faktiskt förutsätta att folk kan ta eget ansvar över sig själva. Super man sig så pass full att polisen måste omhänderta en är det knappast förbundsledningens fel.

     

  15. 2008-11-28 15:20 Medlem

    Nu får det väl ändå räcka med sandlådepratet. Jag var på plats och för alla som också var det är hela den här cirkusen uppblåst. Om killen nu är skyldig till brott så kommer han att få stå till svars. Att det på kvällen var fest är väl ingen hemlighet, men att hela förbundet ska jämställas med en enskild medlem är långsint och i allmänhet omoget.

    Att folk dricker och beter sig på ett icke föredömligt sätt är inget unikt för MUF eller något annat förbund. Däremot är det beklagligt.
    Och huruvida det har förekommit hotelser och så vidare kan man ju bara speckulera i..

     

  16. 2008-11-28 15:26 Simone

    Ja suck, framtidens nya moderater verkar ha problem med att sålla ut vem som ska bli nästa gödkalv i partiet.

    Fylla, kvinnomisshandel. Bara väntat att moddarna här kontrar med en gammal utagerad händelse istället för att ta ställning till hur man själv inom sitt parti agerar.

    Finns inget mer löjeväckande eller ryggradslöst än när moddarna skyller de fulla bratsens misstag på socialdemokraterna. Kanske var det de som konspiratoriskt hade lämnat spritflaskorna där i samarbete med Expressen?

    De kan väl skicka Carl Bildt till stämman för att tala om moral och ansvarstagande så blir det riktig cirkus.

     

  17. 2008-11-28 15:53 Patrik

    HAHAHA! Klockrent!

     

  18. 2008-11-28 16:03 Muffare

    Vad då, göra en liknelse med SSU. MUF festar iaf med stil, kostym alt smoking. Att alla festar och dricker alkohol är väl inget nyhet. Det har man gjort sen f.kr. Att det sedan blir bråk, tja, gå ut en kväll själva så ser ni väl att sånt händer, även i homogena grupper.. Tack för mig!

     

  19. 2008-11-28 18:18 Marcus

    Att ge fingret åt förbundsstyrelsen passar sig givetvis inte särskilt bra och likaledes vad gäller badbyxorna. Men är verkligen Moderata ungdomsförbundet så tandlöst att man inte kan lösa sådana frågor internt istället för att gå till kvällspressen och hänga ut en medlem? Det är ett mycket egendomligt agerande och ger påtagliga indikationer om att förbundet kantas av inre stridigheter. Vi vet sedan tidigare hur förbundsledningen genom hot och trakasserier sökt påverka valberedningen i en riktning som tvingade två av dess ledamöter att avgå.

     

  20. 2008-11-28 18:23 Lisa

    Herr Ole Dahlberg du är totalt ryggradslös !!!!!

     

  21. 2008-11-28 18:27 Simone

    Muffaren, förutom då dem som anser att badbyxor är ett bättre represenationsplagg för muffarna än den stilfulla kostymen då?

    Att badbyxor skulle vara bättre lämpade skulle jag iofs kunna hålla med om, eftersom moddarna ändå ständigt blir påkomna med byxorna vid knäna, så att säga. ;)

     

  22. 2008-11-28 23:17 Arbetaren

    Vi får de politiker vi förtjänar. De flesta politiker som vi har idag i Sverige kommer från dessa ungdomsförbund.

    Slopa partibidragen, så kommer partierna och deras ungdomsförbund att nyktra till.

     

  23. 2008-11-29 00:00 Ole Dahlberg

    Vad än MUF gör är det ändå kattskit jämfört med vad SSU har sysslat med genom åren…

     

  24. 2008-11-29 00:17 Ole Dahlberg

    “Herr Ole Dahlberg du är totalt ryggradslös !!!!!”

    Hmm…Nej, jag sitter och känner på den nu…Den sitter där den ska…Att du är svarslös innebär inte att jag är ryggradslös, Lisa…

     

  25. 2008-11-29 07:33 CharlieB

    Till och med när Muf ställer till med fylleskandal! så skyller
    Ole Dahlberg på socialdemokraterna.
    Det är ju inte första gången Muf är inblandad i fylleskandaler heller. De bjöd ju minderåriga på sprit vid ett annat tillfälle. Så Ole D! det är precis lika illa på muf-sidan vad gäller fylleskandaler om inte värre. Att bjuda mineråriga på alkohol är långt värre än vad något annat ungdomsförbund gjort sig skyldiga till.
    Men det är klart! men en fifflare som Bildt i partiet så
    finns det inga gränser för vad en moderat kan hitta på………….

     

  26. 2008-11-29 12:45 Ole Dahlberg

    “Till och med när Muf ställer till med fylleskandal! så skyller
    Ole Dahlberg på socialdemokraterna.”

    Nej, det gör jag inte. Jag kallar bara fyllan som MUF:aren hade – för det en sådan fylla blivit känd för dvs. SSU-fylla eller Anna Sjödin fylla….

     

  27. 2008-11-29 15:05 B.F.

    Problemet är ju större än denna isolerade incidenten. Ett flertal var för fulla och detta är ett problem generellt inom organisationen.

     

  28. 2008-11-29 15:33 Markus

    Det är abolut ingen hemlighet, och har heller aldrig varit det, att muf bjuder sina medlemmar på sprit.
    Ola och ni andra medlemmar i muf vet precis som jag att det är tyvärr så rekryteringen många gånger går till inom förbundet.
    De föräldrar som låter sina barn åka med på era äventyr litar på att ni är seriösa och inte fyller deras barn med alkohol! Det uppstår ett extremt grupptryck när det nalkas afton och flaskorna kommer fram.
    Men ni struntar väl i det, det är individens frihet att tillåta sig bli utsatt för grupptryck från äldre medlemmar i det moderata ungdomsförbundet.

     

  29. 2008-11-29 19:46 Stina

    Till CharlieB:

    ” Att bjuda mineråriga på alkohol är långt värre än vad något annat ungdomsförbund gjort sig skyldiga till.
    Men det är klart! men en fifflare som Bildt i partiet så
    finns det inga gränser för vad en moderat kan hitta på………….”

    Så fuskande med medlemssiffror är ingenting då? SSU har haft väldigt många fler skandaler än MUF. Men vad kan man vänta sig, med en RIKTIG fifflare som Sahlin.

    En sak till. MUF bjuder inte sina medlemar på alkohol. För det första är det olagligt, för det andra så skulle det kosta bra mycket pengar. För det tredje, vill man dricka på en tillställning som MUF anordnar tar man med sig egen dricka.

     

  30. 2008-11-29 20:19 Oven

    Det är väl så modig en Muf are kan förväntas vara. Att våga ge sig på en tjej.

     

  31. 2008-11-29 21:55 Ole Dahlberg

    “Det är abolut ingen hemlighet, och har heller aldrig varit det, att muf bjuder sina medlemmar på sprit.”

    Det var under det glada 80-talet som MUF bjöd på alkohol. Sedan dess har MUF inte haft en enda fylleskandal medan SSU haft oräkneliga skandaler…

    Det skulle inte förvåna mig om också denna sk. “moderat-topp” har ett förflutet inom just SSU…Det är ju ett äkta sosse-beteende han uppvisar…

     

  32. 2008-11-29 23:39 grot

    hej hopp

     

  33. 2008-11-30 00:21 CharlieB

    Stina!
    Jo tyvärr.
    Muf har bjudit minderåriga på sprit.
    Så på den punkten har du fel.
    Fuskande med medlemssiffror har muf också trillat dit på.
    Varför nämnder du inte detta?
    Det var ju så att Mufare anmälde sina husdjur som medlemmar en gång i tiden.
    Så tråkigt för dig Stina! det är lika mycket trams och fiffel inom Muf som det är inom ssu.

    Ole Dahlberg!
    Nej! det jag ayftar på! hände under 2000-talet.
    Men det har du väl förträngt antar jag.
    Det är just detta som är det värsta med borgare!
    de ser alla andras misstag! men blundar för sina egna………….

     

  34. 2008-11-30 01:07 Markus

    80-talet verkar hålla i sig isåfall Ola. Ett exempel där rekrytering gått till på detta vis är Pridetåget 08, Många av dom som deltog var inte ens medlemmar i MUF men gick med eftersom det lovades fest efteråt för alla som ställde upp. Än en gång, sluta bjud barn och ungdomar på sprit MUF!

     

  35. Både jag och min vice ordf. Linnéa lämnade banketten nyktra! Och det vill jag lova att vi inte var ensama om. Oss är det ingen som rapporterar om. Men den ensama person som är bitter över att han inte fått som han vill och inte fixar spriten, HAN rapporterar man om! Jag försvarar honom inte utan jag tycker självfallet att han ska lagföras.

    Vi tillämpar öppen medlemsintagning i MUF precis som alla andra ungdomsförbund och partier gör. Om en ensam idiot vill bli medlem kan han bli det. Om en ensam idiot vill komma till stämman som är öppen för alla medlemmar kan han det. Frågan är om MUF ska hållas ansvarig för en enskild individs dumhet? Jag tycker inte det. Ska jag vara ärlig tycker jag att det faktum att flera av oss var nyktra hela kvällen visar mer på vilken karaktär som finns i MUF än vad en ensam idiots påhitt gör. För övrigt skulle jag inte kalla honom någon MUF-topp direkt.

    I Huddinge vill jag lova att jag som ordförande och nykterist håller hårt i tyglarna vad det gäller alkohol. Inte under några omständigheter förekommer det att minderåriga dricker på våra aktiviteter. Dessutom ser vi till så att de som får dricka inte blir överförfriskade och jag skjutsar personligen hem dem för att vara säker på att de kommer hela vägen. SÅ funkar det i alla fall i Huddinge MUF… Men det är inte kul nog för expressen att rapportera.

    Jag kan för övrigt meddela att ingen sprit betalades av förbundet vad jag känner till under stämman. Alla som ville dricka fick vackert gå till baren, visa leg. och betala själv.

     

  36. 2008-11-30 11:36 Peter Jönsson

    Man kan väl inte hålla förbundsledningen skyldig för vad 1 medlem gör? Man kan ju inte dra alla över en kant på detta sättet. Han verkar ha betett sig som en idiot, men det innebär ju inte att ALLA muffare är sådana?? Precis som att inte ALLA SSUare kletar in alla sina hotellrum med bajs?

    Att dessutom benämna honom som “MUF-topp” är ju även det helt galet. Så högt uppsatt är han ju inte, och efter detta så är lär hans karriär ganska körd…

     

  37. 2008-11-30 15:37 Lobo

    Har alltid undrat hur många Generaldirektörer, ambassadörer och ministrar som faktisk fick jobbet för att dom legat runt på Bommersvik under åren?
    En och annan kan man ju misstänka inte skulle fått tjänsten pga kompetens direkt..

     

  38. 2008-11-30 15:40 Simone

    Lite synd att inte alla helnyktra muffare kunde visa lite civilkurage mot den ensamma våldsverkaren.

    Om nu det fanns ett otal helnyktra muffare där och EN badbyxeman hur kan det vara att ingen gjorde någonting åt saken innan han gav sig på och slå kvinnor och ensam förstöra en minibuss. Om inte annat så kunde man väl ringt polisen innan hotellpersonalen kände sig nödgade att ingripa?

     

  39. 2008-11-30 20:28 Ole Dahlberg

    “…de ser alla andras misstag! men blundar för sina egna………….”

    Du är farligt nära att citera punkt 1 i den socialdemokratiska instruktionsboken, CharlieB:

    “Anklaga alltid andra för vad vi själva är skyldiga till…”

     

  40. 2008-12-01 10:14 Daniel

    Alla vet att Muf lockade medlemmar genom fyllefester. Det var jättevanligt när jag gick i skolan. muf:arnas sup och spyfester är fortfarande vida kända.

     

  41. 2008-12-01 14:26 K.B

    Älskar när människor som inte vet ett piss yttrar sig om något som att de vet allt. Ja, det finns några som värvar med alkohol, men är det vårt fel att dom går med då? Jag vet ett flertal som engagerat sig efter att gått med på fester. Majoriteten använder inte alkohol för att värva, men självklart är det roligare att säga så. Det finns dom som lär sig av historian och av misstag.

    Jag var där, såg inte den eventuella misshandeln, men jag såg inte tjejen, som polisanmälde, resten av helgen. Idiot är han, och det är inte första gången han visar sitt dåliga beteende efter att personval inte gått som han velat. Nu försöker han dra med sig så många som möjligt i sitt fall.

     

  42. 2008-12-01 22:41 Nils

    @Simone,

    varifrån har du fått uppgiften att personen i fråga vandaliserat en minibuss? det är någonting du själv har hittat på, inte ens skvallerpressen har dragit några sådana slutsatser.

     

  43. 2008-12-02 16:03 Simone
  44. 2008-12-02 16:05 Simone

    Ok, det framkommer kanske inte badbyxemannen som slog sönder minibussen. Men det verkar hur som helst varit en blöt fest som slutade sent på natten.

     

  45. 2008-12-03 14:09 Nils

    @Simone,
    en blöt fest som slutade sent på natten? usch då, nej så kan vi ju inte ha det.

     

  46. 2008-12-03 18:40 Therese

    Det är självklart att man bör polisanmäla en misshandel, MUF:are står inte över det svenska rättsväsendet – även om de ibland verkar tro det.

    Att detta läckt ut i media är i sig inte förvånansvärt, men det tyder absolut på stridigheter inom det moderata ungdomsförbundet som inte SSU sett make till.

    Att sedan skylla fylla och misshandel av de egna medlemmarna på SSU och socialdemokraterna är förkastligt och barnsligt! När drevet som Anna Sjödin höll på som värst så hörde jag aldrig någon skylla detta på MUF.

     

  47. 2008-12-03 22:08 Simone

    Nils, ja med ingredienserna vandalisering, misshandel och allmänt dåligt omdöme samt förkärleken till att avsäga sig allt form av ansvar.

    Men det kanske är vardagsmat för MUF och därför inte värt att höja ögonbrynen åt – det kanske bara är som det brukar då.

     

  48. 2008-12-06 12:54 Jaffaboy

    Herr Ström: hur kommer det sig att du betackar dig för spydiga kommentarer just i detta läge? Du brukar ju inte vara den som räds såna i första taget..?

    Men det kanske svider värre när ett förbund som av vissa upphöjts till moralens absoluta väktare visar sig innehålla ruttna äpplen just som de man annars brukar vilja spotta på.

    Sans och balans på Politikerbloggen, en nåd att stilla bedja om?

     

  49. 2008-12-15 12:06 muffaren

    Bysell är nu utesluten, heja MUF.

    Nu vågar jag gå på aktiviteter igen.

     

  50. 2009-03-22 23:55 Evelina Eriksson

    När man är med i ett parti för ungdomar så tycker jag att man ska föregå som ett gott exempel till andra ungdomar. Därmed sköta sig. Inte begå brott. Om man tycker om att “härja” och “ha kul” på det sättet så tycker jag inte att man ska representera ett parti. Visst kan hålla med om att man bara är människa men att misshandla en kvinna?

    Muf visar utåt fläckarna. Skärp er och ta bort dem. Ni ska vara förebilder. Var det inte (m) som är i regeringsmakten

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2008/11/28/12451/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: