Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Afa tar på sig mordförsök

ERKÄNNER. Det vänsterextrema våldsnätverket Afa tar på sin hemsida på sig mordförsöket på nationaldemokraten Vávra Suk.

Vávra Suk, 35, är partisekreterare för det högerextrema nynazistiskt anstuckna partiet Nationaldemokraterna och chefredaktör för partiets tidning. I söndags eftermiddag rånades och misshandlades han av ett stort gäng.

Suk fördes efter överfallet till sjukhus med skallskador och sticksår.
Polisen rubricerar dådet som mordförsök.

I dag tar stockholmsavdelningen av Antifascistisk aktion på sig attacken. På sin hemsida beskriver man hur polisen hindrade våldsnätverket från att attackera ett nationaldemokratiskt torgmöte i centrala Stockholm.

“Därför valde vi en annan strategi. Vi attackerade utanför nd:s partilokal i Rågsved. När Vavra Suk kom dit attackerades han och hans bil, partiets ljudutrustning samt propaganda förstördes och en handdator konfiskerades.”

Afa använder ofta oprovocerat grovt våld, med överfall i numerära överlägen och användande av tillhyggen.

I en våldsmanual som sprids inom nätverket beskrivs hur man mest effektivt beväpnar sig och skadar sina meningsmotståndare. Man skriver bland annat: “det enda som spelar någon roll är vem som ligger kvar när fajten är slut”.

Rån, skadegörelse och brand tillhör också nätverkets vanligt använda metoder.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] februari 10, 2009 · Inga kommentarer Nationaldemokraternas partisekreterare Vavra Suk utsattes söndagen 8/2 2009 för en feg och brutal gängmisshandel, när 15-20 personer angrep honom med tillhyggen i Hagsätra i södra Stockholm. Polisen betraktar det som mordförsök. [...]

     

  2. Pingback by AFA är Sveriges största stolpskott « Walk the walk | 2009/02/11 at 18:27:22

    [...] från Nationaldemokraterna(också stolpskott)blivit grovt misshandlad. Nu ser jag också på politikerbloggen att de största stolpskotten, AFA, visst tagit på sig detta: I dag tar stockholmsavdelningen av [...]

     

43 kommentarer

  1. 2009-02-10 17:02 Mr M

    Ven är förvånad? Dessa kommunistsvin är inget annat än pöbel som borde skickas med enkel biljett till Nordkora. Att en och annan av dessa legister är anhängare av ung vänster, är inte svårt att räkna ut. Däremot är det svårare att förstå att s är så makfullkomliga att de kan tänka sig regera i hop med moderparitet.

     

  2. 2009-02-10 17:55 Arbetaren

    Är det inte dags för Säpo att göra något snart? Man kan ju börja med att punktmarkera alla i ung vänster.

     

  3. 2009-02-10 19:34 ÄRRHÅ

    AFA:s agerande gör bara nynazisterna starkare eftersom de får mer sympati från folket. Om nazismen i samhället ökar är AFA en stor anledningarna till det.

     

  4. 2009-02-10 20:51 Bengt

    Hjälp! Detta är rena rama Palestina/Israel. Vi måste sätt stopp för antidemokratiska aktioner genast oavsett vem säger eller utför handlingen.

    Vi i Sverige är väl bättre än såhär, vi måste sätta punkt för våld och brott mot yttrandefriheten.

    Sätter vi inte punkt här, vad är då nästa steg?

     

  5. 2009-02-10 21:29 Roberth Ström

    Afa är ett pack. Ett pack som allt för länge har fått göra sin aktioner utan konsekvenser. Media har strykt dem medhårs se tex när Niklas skulel göra reportage om vänsterextremister i Expressen det blev kalla handen precis innan det skulle tryckas.

     

  6. 2009-02-10 22:11 CharlieB

    MrM och Robert Ström!
    AFA är ett pack inget snack om den saken.
    Men är nationaldemokraterna så mycket bättre?
    knappast de befinner sig på exakt samma låga nivå………….

     

  7. 2009-02-10 23:54 Erik

    Afa är i princip en terrororganistion, att likställa med Al-Q, m.fl. Denna organiserade brottslighet (som har som ideologi att med hjälp av bland annat våld utrota en annan ideologi) bör definitivt bekämpas. Polisen bör vara lika hårdför mot dessa nätverk som de kriminella mc-gängen.
    Dock vill jag inte heller höja ND till skyarna. Om dom skulle få styra i Sverige skulle vi få se en svenskt lågkonjunktur utan dess like, då nödvändigt arbetskraft skulle tvingas ut ifrån landet.

     

  8. 2009-02-11 08:47 Johan

    SÄPO måste veta vilka som tillhör packet och kunna lyfta fram dom till skampålen snart! Tror som tidigare att vi skulle få en konstitutionell kris bland kommunisterna, förlåt V, vid avslöjandet..

     

  9. 2009-02-11 09:10 Mr M

    Detta kallar jag rasism. Att man ger sig på människor för att man ogillar åsikterna. Att då sossar kan sätta sig i en regering där vänsterpartier ingår, och har anhängare av denna typ, bevisar bara åter igen att sossar är så maktgalna att de gör vad som helst.

     

  10. 2009-02-11 09:39 CharlieB

    En fråga som bör besvaras: Varför glömmer alltid borgare bort att kritisera extremhögern? Extremvänstern älskar de att attackera och kritisera.
    Extremhögern som är av exakt samma skrot och korn nämner de aldrig med ett ord.
    Det som borde göras vore att samtliga tog ett gemensamt avstånd från både extremvänstern och extremhögern.
    Själv tar jag definitivt avstånd från både extremvänstern och extremhögern.
    Skall nu bli intressant och se om någon borgerlig förespråkare kan göra detsamma……………….

     

  11. 2009-02-11 11:08 Mr M

    Charlie: Det gör i alla fall jag. Sd är ett parti som inte hör hemma i riksdagen. Men frågan är när du och sina sossar tar avstånd från Vänsterpartiet? Detta vidrga parti som hyllat de blodigaste diktaturer världen skådat, och har ett ungdomsförbund som har anhängare som beskrivs ovan. Fram tills den dagen kommer avsäger du dig all rätt att kritisera sd, nd you name it!

     

  12. 2009-02-11 11:33 Roberth Ström

    ChalleB extremhögern är vidrig men skillnaden är att den inte stör demonstrationer som tex den Israelvänliga i Malmö där vänstern skrek hata judar död åt Israel osv. Mr M Sd hör verkligen hemam i riksdagen bara för att väcka oppinion!

     

  13. 2009-02-11 11:48 Mattias Lönnqvist

    CharlieB: Det finns tre typer av partier som brukar kallas extremhöger till och från:

    1. Nyliberaler eller libertarianer. Oavsett vad man tycker om deras politiska åsikter så använder de aldrig våld som politisk metod och de behöver därmed inte fördömas.

    2. Neo-cons eller andra konservativa. Se punkt 1.

    3. Nynazister, fascister, etc. Dessa är egentligen vänsterrörelser med rötter i kollektivism och gruppens upphöjande på bekostnad av individen. Dessa bör fördömas när de använder våld (vilket många av dem gör) men de är inte höger och har ingen som helst koppling till de borgerliga partierna.

     

  14. 2009-02-11 12:45 Jägarn

    De två som åtalades i Malmö tingsrätt för upplopp i Rosengård frikändes, som väntat i en vänsterdominerad tingsrätt. En av de åtalade är organiserad vänsterextremist (Afa). Det är känt att Afa har och har alltid haft socialdemokraternas tysta stöd. Därför är det heller inte förvånande att man utan betänklighet kan samarbeta med dessa extremisters moderparti (v).

     

  15. 2009-02-11 13:07 Nisse

    Varför lades frasen “nynazistiskt anstuckna” till i beskrivningen av offrets parti? Blev kommentarerna alltför kritiska mot det “fascistiskt anstuckna” mördarbandet AFA för att det skulle passa ansvarige utgivaren? Är det månne rädsla för att själv bli attackerad av åsiktspoliserna i Expo och AFA som gör att den onödiga insinuationen mot offret måste läggas till?

     

  16. 2009-02-11 13:53 Ola

    Mattias Lönnqvist

    Du skriver “1. Nyliberaler eller libertarianer. Oavsett vad man tycker om deras politiska åsikter så använder de aldrig våld som politisk metod och de behöver därmed inte fördömas” Men folket glömmer inte Ådalen 31 och vilken regering vi hade då. Det var en Liberal regering som styrde landet.

     

  17. 2009-02-11 14:59 Jägarn

    Ådalen 31, det var väl då offentligtanställda sköt ner privatanställda arbetare om jag inte minns fel.

     

  18. 2009-02-11 15:26 Arbetaren

    Ådalen 31 var när arbetare som inte ville arbeta sprängde båtar och mördade och torterade arbetare som ville arbeta, samt när en soldat kände sig så hotad att han öppnade eld mot mördarpacket.

    Militären var på plats för att skydda allmänheten mot mördarpacket.

     

  19. 2009-02-11 17:07 Mattias Lönnqvist

    Ola: vi har redan varit igenom det här och du har tydligen fortfarande inte förstått skeendet. Jag orkar faktiskt inte förklara en gång till om du inte förstod förra gången.

    Sedan har det givetvis ingenting med nyliberaler att göra.

     

  20. 2009-02-11 19:54 Roberth Ström

    Nej arbetaren det var i Skåne tror det var Helsingborg. Då engelska svartfötter sprängdes i bitar av svenska arbetare.

     

  21. 2009-02-11 22:38 Bengt

    Hallå! Vad är detta för diskussion? Om SD hör hemma i riksdagen bestämmer svenska folket, precis som andra partier. Däremot är det inte tillåtet att göra olagliga handlingar.

    Det är detta det handlar om, vi måste stå upp för yttrandefriheten även om vi inte håller med det de säger och vi måste sätta en nolltolerans mot handlingar som inte är tillåtet i ett demokratiskt system.

    Ett mordförsök är ett mordförsök oavsett vem som utför och mottar slagen.

    Vissa för ett resonemang som kan leda oss in i ett öppet krig där man legitimerar våld.

     

  22. 2009-02-12 12:08 Vidar Värme

    Det är härligt när yttersta vänstern och yttersta högern fångar media och kastar skit på varandra. Då kan de politiskt korrekta riksdagspartierna i tystnad fortsätta med medborgarkontrollen och öka sina ekonomiska indragningar emot det svenska folket. Grattis Sverige, det skattefinansierade etablisemanget i Stockholm stärker återigen sin makt över folket!

     

  23. 2009-02-12 20:27 Johan

    Mattias Lönnqvist har helt rätt i sin kategorisering av “högerextremister”. Både fascism och nationalsocialism tillhör den vänstra sida. Den som tvivlar kan läsa skrifter av herrarna Adolf H och Benito M eller studera historien och se vilken politik som faktiskt tillämpades av dessa. Att påstå att det rör sig om “höger” är en socialistisk lögn för att man själva ska slippa sammankopplas med ideologier som den absoluta majoriteten har en negativ inställning till.

     

  24. 2009-02-12 20:30 Johan igen. . .

    Observera att undertecknad inte är samma person som längre upp använt samma signatur. Tyvärr upptäckte jag inte detta i tid och hoppas att inga förväxlingar sker.

     

  25. 2009-02-12 22:17 CharlieB

    Mattias Lönnqvist!
    Nationaldemokraterna är imot allt vad invandring och invadnrare är. Dessutom tillhör de extremhögern.
    Vi hade problem i vårat område med dessa nationaldemokrater. De sprang runt med sina affisher och klistermärken som hetsade mot invandrare. De är inte ett dugg bättre än AFA.
    Robert Ström!
    man behöver inte störa demonstratioener för att tillhöra kategorin pack.
    Inte heller behöver man abvända sig av våld för att passa in i kategorin pack.

    MrM!
    Du blandar ihop värre såser än en dålig kock.
    Vänsterpartiet tar avstånd ifrån blodiga diktaturer.
    Sedan när har Ohly hyllat en blodig diktatur?
    Därimot din lilla idol Reinfeldt vägrar att säga öppet att hans part INTE kommar att samarbeta med SD.
    Det har både s,mp och v gjort.
    Till sist mrM
    du bör läsa på lite om vad vänstern står för idag.
    Du pratar som om tiden stått still i över 30 år……………

     

  26. 2009-02-13 11:31 Mr M

    Charlie: Nej, det räcker med tjuog år. Och hade kommunisterna som ditt makfullkomliga parti tänker ge minsterposter själva tagit avstånd från dikaturen, massmorden och brödköerna, hade det varit en sak. De hade räcket med ett enda besök i dessa länder, så borde varje frisk människa att inse vad kommunism innebär. Men det var när muren föll som det “plötsligt” var intressant att inte kalla sig komminster. Lägg till rasisterna i deras ungdomförbund och det är tillräckligt för att sådana som dig inte skall yttra dig om sd. Den dagen du och dina maktgala sossar tar avstånd från v, den dagen kan ni kritisera sd. Fram tills dess: Dra bara igen!

     

  27. 2009-02-13 13:48 Roberth Ström

    Nu har dessutom Afa jagat Erik Almqvist sduledaren med kniv. Afa är och förblir ett pack.

     

  28. 2009-02-13 16:58 Jägarn

    Herr Ström, Afa är inget annat en än lös sammansättning av överklass ungar som inte duger någonting till. En besvikelse för sig själva och sina föräldrar. Nu försöker de ta ut sin besvikelse genom att försöka bli bekräftade av sina likar. Ta tag i dem en och en så kommer tårarna. Afa ungarna är mänsklighetens mest misslyckade figurer och det har de uppenbarligen insett själva.

     

  29. 2009-02-15 09:49 Simone

    Intressant att SD och högermänniskor försöker få nazisterna till att vara vänsterextremister. Hur förklarar man då alla kommunister och socialdemokrater som sattes i arbetsläger. Var det egentligen vilohem?

    Det är också intressant att se hur högerfolk och Sverigedemokrater alltid är så rörande överens här inne. Tänk att ni har kunnat finna varandra så i ert gemensamma förakt för vänstern – igen.

     

  30. 2009-02-15 14:46 Jägarn

    Kommunisterna har inte ens problem med att sätta andra kommunister i läger eller att avrätta dem om de hotar ledningens makt. Att nationalsocialisterna är och förblir ett socialistiskt parti är obestridligt. Ingen har väl glömt hur bra nassar och kommunister kom överens när Europa skulle delas upp dem emellan, Ribbentropp pakten.
    Vilka fick då rädda Europa, först från nassarna och sedan från Lars Ohlys polare. Rätt gissat USA.

     

  31. 2009-02-15 22:27 CharlieB

    MrM!
    Som sagt! läs på vad Vänsterpartiet(Isverige innebär och står för!)
    Att jämföra vänsterpartiet med diktaturerna i Bl a Kina och gamal sovjetunionen är lika felaktigt som att jämföra spetälska med en vanlig förkylning…………

     

  32. 2009-02-16 11:41 Mr M

    CB: Läs då vad sd skriver, tala då om för mig vad de rasistiska är?

     

  33. 2009-02-16 13:01 Jägarn

    Får bara våra svenska kommunister chansen till makt så kommer det att visa sig att de är samma sluskar som alla kommunister.

     

  34. 2009-02-16 14:09 CharlieB

    Jadu MrM!
    Vet du inte vad SD står för!
    då ärt det du som skall läsa på bättre.
    Själv vet jag sedan länge vad SD står för.
    Att köra med jargången”invadringen kostar alldeles för mycket!” är bara ett finare sätt att föra ut sitt budskap. dvs stoppa invandringen och skicka ut de som redan finns här i vårt avlånga land.
    Som sagt! läs på om SD och dess historia.
    Du har mycket att lära mrM…………………….

     

  35. 2009-02-16 16:16 Mr M

    CB: Det finns inget rasistiskt att man vill stänga gränserna, eller att invandrare skall ta seden dit de kommer. Rasism är däremot när man ser anhägare av ung vänster bränna dockor på poltiska moståndare eller röka ut överklassen från Östermalm, som ordf i Ung Vänster vräkte ut sig i media. Precis samma sätt om man tycker ill om muslimer eller judar, som det finns i de flesta partier. Men tyvärr har aldrig sd utalat sig om detta, dock vet vi att sd, precis som v har farliga anhängare.

     

  36. 2009-02-16 19:49 Jaan Voxlauer

    Kommunisterna har alltid tagit avstånd från AFA. Under hela tiden arbetade KPML(r) för att isolera AFA och kommunisterna var drivande i det nätverk som på fredagskvällen samlade 15- 20 tusen fredliga demonstranter.
    Att Hitler kunde erövra hela kontinentala Europa på något år berodde på att borgarklasserna i Hitler såg garanten mot socialism och kommunism. Läs Herbert Tingsten so skrier att nazismen är en bogerlig idologi näbeslktad med konservatismen .

     

  37. 2009-02-16 21:24 smygarn

    Roberth S: du har så rätt

     

  38. 2009-02-17 09:29 Jägarn

    Var finns förklaringen till att Säpo aldrig lyckas knäcka eller fånga i någon Afaextremist?
    Skall svaret sökas på Sveavägen 68?

     

  39. 2009-02-18 15:21 calle

    Kommunisterna m.fl. tar INTE avstånd från AFA! Läs Magnus Sandelins bok ” Extremister” sid.156-170 samt hans artikel i Expressen 2008-05-09

     

  40. 2009-02-18 16:19 Roberth Ström

    ChalleB vad yrar du om? Vi vill inte skicka ut någon däremot måstr vi begränsa invandringen så de som redan är här får en chans!

     

  41. 2009-03-17 17:49 S

    Sen när blev nationaldemokraterna högerextrema? Dom har aldrig varit och kommer aldrig bli det. Dom är heller inte nynazister, dom är etnopluralister?

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/02/10/13610/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: