Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

DEBATT: “Hur kan en cancerframkallande produkt rekommenderas av politiker?”

snusdebatt2
DEBATT. Moderate riksdagsledamoten Hans Rothenberg (m) skrev tidigare i dag i en debattartikel på Politikerbloggen att snuset borde släppas fritt i Europa. Nu får han svar på tal av psykologen Barbro Holm Ivarsson som kallar snus “en cancerframkallande produkt”.

Hur kan en cancerframkallande produkt rekommenderas av en politiker som ett hälsosammare alternativ till någonting? Det finns ofarliga och effektiva metoder som kan hjälpa människor att sluta röka som idag inte erbjuds befolkningen systematiskt och i någon nämnvärd skala. Snus är ingen evidensbaserad rökavvänjningsmetod! Den som går över till snus kommer bara att behålla och kanske förstärka sitt nikotinberoende. Nikotin är extremt beroendeframkallande.

I de internationella klassifikationssystemen för sjukdomar DSM och ICD klassas nikotinberoendet som en psykisk störning orsakad av att en kemisk så kallad psykoaktiv substans sätter hjärnans belöningssystem ur balans. Det innebär att man måste tillföra substansen (nikotinet) kontinuerligt för att vara i balans och fungera optimalt i arbets- och privatliv; alltså för att vara i samma psykiska och fysiska balans som andra människor är ändå. Uteblir nikotintillförseln får man abstinenssymtom med koncentrationssvårigheter, humörsvängningar och oro som framträdande drag. Det finns idag 800 000 dagligsnusare. Nästan hälften vill sluta och var tredje vill ha hjälp med det. De viktigaste skälen är oro för hälsan och att det är obehagligt att känna sig så beroende.

Av de 900 000 dagligrökare vi har vill 70-85 procent sluta, och var tredje vill ha hjälp. I fängelserna har exempelvis 350 interner slutat sedan man för ca 1½ år sedan införde rökfria inomhusmiljöer och erbjöd alla hjälp att sluta röka. Flera undersökningar har visat att landstingen hjälper till dåligt, trots att de evidensbaserade metoder som finns är bevisat både billiga, effektiva och ofarliga (KBT-inriktade samtal+ läkemedel max 3 månader varav flera ingår i sjukvårdsförmånssystemet).

Enligt lag är det vårdcentralernas uppgift att arbeta preventivt. Ändå är inget enda landsting nöjt med nivån på sin tobaksavvänjning. WHO rekommenderar att alla länder undersöker möjligheterna att avsätta en del av tobaksskatten till tobakspreventivt arbete. Tobaksskatten förväntas år 2009 ge intäkter på nästan 11 miljarder kr. Varför inte anslå en liten del av dessa medel för att täcka behovet av tobaksprevention? En procent av tobaksskatten skulle ge 110 miljoner kr till det tobakspreventiva arbetet. Om man avsatte den summan årligen skulle vi kunna sannolikt lösa problemet, om man samtidigt kompletterar med begränsande lagstiftning (som att gömma tobak under disk), en effektiv tillsyn (till och med lärare röker på skolgårdar) och höjning av priserna.

Den som säger att man måste använda snus för att sluta röka tar på sig ett stort ansvar. Budskapet till rökarna är ju att det inte går att sluta utan snus. Men de allra flesta både kan och gör just det, både i Sverige andra västländer som just nu kraftigt minskar sin rökning. Men de som tror på detta fastnar i snuset och sedan får använda många år till att försöka ta sig ur snusberoendet.

Det allra allvarligaste är ändå att en politiker fullkomligt struntar i att Sverige år 2005 ratificerade WHO:s Ramkonvention om tobakskontroll. WHO vill stimulera alla världens länder att minska och så småningom stoppa alla former av tobak. I strid med en ratificerad WHO-konvention vill några av Sveriges politiker försöka tvinga andra Europeiska länder att införa en ny giftig, cancerframkallande och beroendeframkallande produkt som de inte vill ha, med det uttalade syftet att gynna en svensk tobaksindustri! Det är skrämmande att vi har politiker som inte sätter sig in alla aspekter av frågan innan de tar ställning.

BARBRO HOLM IVARSSON
Leg psykolog, ordförande i Psykologer och Socionomer mot Tobak

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

27 kommentarer

  1. 2009-05-12 14:22 Björn

    Barbro styrker inte på något sätt påståendet om att snus skulle vara en cancerframkallande produkt.

     

  2. 2009-05-12 14:26 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Väldigt bra inlägg med mycket fakta som måste tas på allvar av alla oavsett politisk hållning.

    När snus, en beroendeframkallande produkt som förmodligen är cancerframkallande, finns på så få platser idag varför öka dess spridning?

    Att det skulle vara bättre än om folk rökte skulle kunna vara en anledning. Dock tror jag det finns bättre sätt och mycket mer önskvärda sätt att sluta röka på än att börja snusa.

    Jag tycker inte heller huvuddebatten ska vara om snus är cancerframkallande eller inte förmodligen är den det men kanske vet vi inte med 100% säkerhet. Att det är en produkt som gör folk beroende av den för att kunna funktionera önskvärt är i sig tillräckligt för att vi inte önskar se snuset ökas i konsumtion.

     

  3. 2009-05-12 14:29 Mattias Lönnqvist

    Anledningen till att man tog bort texten “orsakar cancer” på snusdosor var ju just för att man inte kunde bevisa något sådant samband.

    Fakta är att snus har få negativa hälsoeffekter
    Fakta är att snus är ett sätt som många slutar röka på
    Fakta är att utan snuset skulle vi ha fler rökare i Sverige

     

  4. 2009-05-12 14:33 per heister

    Andelen rökare i Sverige jämfört med övriga Europa motsvarar ganska exakt andelen snusare. Och den lägre andelen rökare motsvaras av en likadan lägre förekomst av cancer.
    Det är ett utmärkt skäl att slåss för snuset.
    Och mot tobaksfundamentalisterna.

     

  5. 2009-05-12 14:42 Roberth

    mat är med beroendeframkallande och kan ge tjocktarmscancer förbjud nu!

     

  6. 2009-05-12 14:45 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Jaa mat och snus är ju oerhört bra att jämföra då man är beroende av båda för att överleva……..

     

  7. 2009-05-12 15:42 Roberth

    Pjaym du vet inte vad ironi är?

     

  8. 2009-05-12 15:50 Erik W

    Dessvärre är också högeralliansens politik sjukdomsframkallande.

    För hur har annars 300 000 ytterligare kastats ut i utanförskap sedan maktskiftet 2006?! De gör allt för att få ett jobb, men får inte vara med. trösklarna har blivit för höga i M-Sverige.

     

  9. 2009-05-12 15:54 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Naturligtvis förstår jag att du inte vill förbjuda mat. Dock antog jag att du ville visa på att det finns saker som är beroendeframkallande och kan orsaka cancer men inte bör förbjudas ändå, som t.ex mat.

    Och om nu det finns sånna saker som är beroendeframkallande och kan orsaka cancer men inte bör förbjudas kanske snus kan vara en sådan sak. Därför påpekade jag att den tankebanan är fel då snus och mat inte kan jämföras pga att ena är nödvändig för oss.

    Om jag misstolkade dig ber jag om ursäkt.

     

  10. 2009-05-12 16:48 Henrik Roslund

    Uppenbarligen finns det en stark efterfrågan hos människor av att kunna tillgodose sig nikotin. Det som verkar efterfrågas är ett nikotinpreparat med minsta möjliga skadeverkan. Det är därför det finns fler rökare som vill sluta röka än snusare som vill sluta snusa. Det är bara att inse; nikotin är en drog vi människor inte vill leva utan. Så varför inte legalisera snuset globalt och ge fler människor möjligheten att lämna de farliga cigaretterna till förmån för det mindre skadeverkande snuset (som f.ö inte är cancerframkallande).

     

  11. 2009-05-12 17:51 Ingemar Ö

    Det är mycket man kan bli beroende av. Och vad är det för någonting som man INTE får canser av.

     

  12. 2009-05-12 18:53 Lisa K

    Min erfarenhet av snus och cancer gäller min döda pappa. Han gick från att röka till att snusa och vad hände då? Jo, han fick njurcancer och fick operera bort en njure. Jag är l00%-igt övertygad om att snuset orsakade hans njurcancer. Men han överlevde sin cancer och bortopererade njure MEN HAN SLUTADE ATT SNUSA!

     

  13. 2009-05-12 19:07 Mattias Lönnqvist

    Lisa: tror gör man i kyrkan.

    Som sagt, det har inte gått att bevisa att snus orsakar cancer.

    Det finns undersökningar som stöder tesen att snus ökar risken för cancer i munhåla och bukspottkörteln, men andra undersökningar visar det motsatta. Snusarlandet Sverige har bland de lägsta förekomsterna av bukspottkörtelcancer i Europa.

    Så, det finns inga fakta för att förbjuda snus och därmed framstår det som ganska korkat att driva en sådan linje (och ja, jag är medveten om att jag därmed kritiserar Ella Bohlin (KD) men det förtjänar hon)

     

  14. 2009-05-12 19:27 Fredrik

    Lisa: Läs på om hur vetenskaplig bevisning fungerar. Anekdotiska bevis har i princip 0 värde.

     

  15. 2009-05-12 19:33 Johan

    Beklagligt med dödsfall, men om sambandet mellan snus och cancer är ifrågasatt är nog sambandet med njurarna än svårare att bevisa.

    I övrigt förstår jag inte debattinlägget. ‘Hur kan en cancerframkallande produkt rekommenderas av politiker?’.
    Har vi inte kommit längre än att se politiker som en samling ‘moralens beskyddare’?
    Detta synsätt har väl knappast haft någon representant sedan parlamentarismens intåg (vilket inte var igår)? Politiker är representanter för folket, alltså medlemmar av folket, inte några Jesusfigurer att följa och beundra i allt de gör. Jag snusar inte och har slutat röka, men varje vuxen människa som vill göra detta i min närhet är sannerligen välkomna att göra så.

     

  16. 2009-05-12 19:52 Polisen

    “För hur har annars 300 000 ytterligare kastats ut i utanförskap sedan maktskiftet 2006?! ”

    Fel. Det beräknas vara 300,000 fler arbetslösa 2011 pga av den globala lågkonjunkturen.

    Har du aldrig reflekterat varför den förra rödgröna regeringen lyckades ha en arbetslöshet på 300,000 människor trots att man satsade på jobb framför skattesänkningar i en tre år lång global högkonjunktur, Erik W?

     

  17. 2009-05-13 11:34 Mattias Lönnqvist

    Sedan tycker jag att Barbro kunde ha klargjort att hon är knuten (eller var?) till Folkhälsoinstitutet där hon jobbar (jobbade?) med tobaksfrågor och att det därmed är en undersökning hon själv beställt som ligger till grund för hennes debattartikel.

     

  18. 2009-05-13 11:49 Cirkusdirektören

    Håller med moderaten. Snus borde få säljas i hela EU. Det är för f-n helt självklart! Det skulle ge många härliga miljarder till vår välfärd.

    Snus är inte i närhet så cancerframkallande som cigaretter!

    Snus skulle också minska rökandet i EU. Det kanske är det tanten är rädd för? Att snus skulle göra henne arbetslös?

     

  19. 2009-05-13 13:36 Jimmy B

    När blev snus cancerframkallande? Källa?

     

  20. 2009-05-13 13:48 Alex

    Frågan löd: “Hur kan en cancerframkallande produkt rekommenderas av politiker?”

    Svaret blir: På samma sätt som våra svenska politiker stödjer försäljningen av svenska vapen till ett värde utav flera miljarder kronor? (Bland annat till krigsdrabbade områden) Självklart skäms politiker inte för att argumentera för att dessa är “fredliga vapen”. Men i sånna fall kan vår svenska snus symbolisera “freds prilla” på samma sätt som många i amsterdam socialiserar runt en fredspipa á la cannabis!

     

  21. 2009-05-13 14:59 CharlieB

    Experterna är överens om en enda sak vad gäller snus! och det är att de INTE är överens om att snus är cancerframkallande………………

     

  22. 2009-05-14 12:40 Anna

    Skulle gärna se Mattias Lönnqvist ref på “Fakta är att snus är ett sätt som många slutar röka på
    Fakta är att utan snuset skulle vi ha fler rökare i Sverige “

     

  23. 2009-05-14 13:04 Mattias Lönnqvist

    Anna: ptja, det finns flera fakta, däribland:

    1. I Sverige har rökningen minskat kraftigt medan snusandet gått upp. Det s.k. rökningsmönstret skiljer sig mot många andra länder.

    2. Sverige är ett få länder där fler kvinnor än män röker och det beror både på att kvinnor röker mer och att män röker mindre.

    3. Furberg m.fl. (2005) har en rapport som visar på att rökning minskar mha snusning, medan snus inte leder till en ökad risk för att börja röka.

    4. År 2005 var 36 av de vuxna snusarna också rökare, 26 procent hade rökt tidigare medan 39 procent aldrig rökt. (Folkhälsoinstitutet)

    Sedan vill jag påpeka att jag inte påstått att hela rökningsminskningen beror på snuset, utan att det är sätt som många slutar röka på. Eftersom jag har bekanta som slutat röka genom att just byta till snus så vet jag att båda mina påståenden är sanna.

     

  24. 2009-05-16 10:12 Matthias Anderson

    Som sagt, det finns INGA bevis på att snusning orsakar någon form av cancer. De flesta rapporterna finns att läsa online.
    Vad man däremot kanske kan vara överrens om är att det FÖRMODLIGEN inte är hälsosamt.
    En positiv sak dock är att risken för karies minskar om man snusar, enligt flera av de tandälkare jag har varit hos genom åren.

     

  25. 2009-05-22 02:00 bullshitkärringjävel

    Se upp, psykologer har numera den utbildningsmängd att de kan agera forskningsresultat!

    SPRING!

     

  26. 2009-05-22 02:02 bullshitkärringjävel

    “Min erfarenhet av snus och cancer gäller min döda pappa. Han gick från att röka till att snusa och vad hände då? Jo, han fick njurcancer och fick operera bort en njure. Jag är l00%-igt övertygad om att snuset orsakade hans njurcancer. Men han överlevde sin cancer och bortopererade njure MEN HAN SLUTADE ATT SNUSA! ”

    Jag såg en person som drack vatten, sekunden efter fick han en hjärnblödning. Sålunda ger vattten hjärnblödningar.

     

  27. 2009-06-05 15:32 Loffe

    Trams om snuset. Har på annan plats redovisat att min sambo (kvinna) rökt sedan hon var 18 år till dess hon fyllt 68. Upprepade försök att sluta misslyckades. Då vi flyttade samman för 11 år sedan prövade hon på min inrådan att försöka med snus. Efter några dagar ville hon inte snusa längre, och efter ytterligare några dagar var hon helt fri från allt tobaksberoende i någon form. Tål inte ens lukten av tobaksrök längre. Psykologer är ett förunderligt släkte. Håller med en annan debattör som skriver orden SPRING.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/05/12/19673/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: