Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

DEBATT: “Piratpartiet ställer sig positiva till ökad prostitution”

ellabohlin

Foto: Scanpix

DEBATT. Kristdemokraternas första namn på EU-listan, Ella Bohlin, skriver i dag på Politikerbloggen att hon blir beklämd över att Piratpartiet ställer sig positivt till ökad prostitution i Europa.

Piratpartiets EU-kandidat Christian Engström har deklarerat att han kommer att rösta för legalisering av prostitution. Han kommer att engagera sig i piratkopieringsfrågor och i övrigt förlita sig på sin partigrupp. Det är ett häpnadsväckande ställningstagande.

Jag träffade nyligen traffickinggruppen vid Rikspolisen i Stockholm. Totalt arbetar 24 poliser i gruppen, specialinriktade på att bekämpa handel med människor. En liknande grupp finns i Göteborg. Kriminalinspektörernas berättelser om vad offren utsätts för har etsat sig fast. Grymheten hos förövarna förskräcker.

Handeln med människor är den tredje mest lukrativa verksamheten i världen efter vapen och narkotika. Den grova kriminaliteten känner inga gränser. Varje år faller bara i Europa runt en halv miljon människor offer för olika typer av människohandel. Till Sverige transporteras årligen mellan 400 och 600 kvinnor, samt ett okänt antal barn.

Tyvärr är det ytterst få som blir dömda för människohandel på grund av svårigheten att bevisa att man tvingat någon in i prostitution. Istället blir domen koppleri vilket ger betydligt lägre straff. Detta måste förändras. En av kriminalinspektörerna framhöll dock att den svenska sexköpslagen är det främsta vapnet i kampen mot människohandel. Han menade att de som förespråkar fri prostitution inte vet vad de talar om.

Jag vill exportera den svenska sexköplagen till övriga EU och straffbelägga alla typer av sexköp. Jag vill stärka Europols arbete mot människohandel. Tull och polis måste ges ökade befogenheter att ingripa mot misstänkt trafficking. Jag vill se höjda minimistraff för människohandelsbrott och vittnesskyddsprogram för offren.

Jag respekterar att Christian Engström engagerar sig i piratkopieringsfrågor, men jag blir beklämd av att han kommer att ställa sig positiv till ökad prostitution. Det duger inte att vara ett enfrågeparti i Europaparlamentet. Där avhandlas ytterst allvarliga frågor. Där fattas inte bara beslut om piratkopiering, utan även handel med kvinnor och barn.

Ingen har rätt att köpa en annan människas kropp, Christian!

ELLA BOHLIN
EU-kandidat (kd)

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Valdagen « Blog Archives « Erika Nilsson’s Thoughtbook | 2009/06/07 at 18:55:39

    [...] där alternativet “ingen åsikt” inte fanns, och citerade även en kommentar på Politikerbloggen, som sammanfattat det hela väldigt snyggt. Rick Falkvinge har förstås haft en del att säga om [...]

     

68 kommentarer

  1. 2009-05-15 16:04 Lars

    “Piratpartiets EU-kandidat Christian Engström har deklarerat att han kommer att rösta för legalisering av prostitution.”

    Det där är ju en ren lögn! Visa gärna källan där Engström säger att han planerar att rösta för en legalisering av prostitution, alternativt en källa där han säger att han planerar att rösta mot en total kriminalisering.

     

  2. 2009-05-15 16:08 Lars

    Att piratpartiets ledamöter enbart skulle engagera sig i “piratkopieringsfrågor” är ju också en lögn. Källa på det också, tack! Det går ju rakt emot piratpartiets eget principprogram.

     

  3. 2009-05-15 16:10 Karl-Jonny

    Ja, fast fråga Engström eller Falkvinge hur de ställer sig i frågan om kommunernas förvaltning kontra landstingens…

     

  4. 2009-05-15 16:31 Challe

    Lars:
    Här hittar ni artikeln på politikerbloggen om frågan http://www.politikerbloggen.se/2009/05/12/19678/

     

  5. 2009-05-15 16:32 Tor

    “Piratpartiets EU-kandidat Christian Engström har deklarerat att han kommer att rösta för legalisering av prostitution.”

    Christian Engström har förklarat att han i denna fråga skulle rösta med gruppen, dvs. enligt vad gröna/liberala systerpartier till miljöpartiet och folkpartiet ute i Europa tycker.

    Begrundra följande:
    1) Det är osannolikt att dessa grupper skulle ha speciellt radikala åsikter i dessa frågor
    2) Det är fullständigt osannolikt (!) att frågan alls kommer upp – varför skulle detta regleras på EU-nivå?
    3) Det är fult och cyniskt att blanda ihop människohandel (slaveri) med vanlig prostitution, även om man tycker illa om båda.

    Varför toppkandidater för andra partier lånar ut sina namn åt TV4/politikerbloggens smutskastningskampanj mot piratpartiet övergår mitt förstånd. I sina försök att få piratpartiet att framstå som oseriöst faller man mest på eget grepp.

     

  6. 2009-05-15 16:33 Tobias

    Oavsett om Engström har sagt att han kommer att rösta för en legalisering eller inte så kommer han att förlita sig på partigruppen. Om gruppen förordar en legalisering så kommer Engström mest troligt inte att motsätta sig detta. Piratpariet är ett enfrågeparti som inte kommer att ta något politiskt ansvar i de breda frågorna. De väljer som då röstar kommer att få se en bortkastad röst när de betydligt viktigare frågorna, som påverkar människors vardag i betydligt större frågor än partiets kärnfårgor, förblir opåverkade av Piratpartiets ledamot/ledamöter. Det är skamligt, och det är beklagligt.

    Tobias (fp)

     

  7. 2009-05-15 16:33 Challe

    Om du trycker på “läs mer om piratpartiet” och sedan scrollar ner till ca hälften av sidan så ser du där att engström kommer trycka ja till knark-legalisering och prostitution. (Man får tydligen inte länka i kommentarerna.)

     

  8. 2009-05-15 16:41 Anders

    Så allt som har med övervakning och personlig integritet att göra är ‘piratkopieringsfrågor’? Allt som har med patent och tekniköverföring att göra är också ‘piratkopieringsfrågor’?

    Jag tycker att den här artikeln verkar säga mer om kristdemokraternas trovärdighet och seriositet i kunskaps- och teknikfrågor än den säger om piratpartiet eller prostitution.

    Fast det kanske inte är så lätt att sätta sig in i andra drågor än sina egna om man är ett socialkonservativt enfrågeparti?

     

  9. 2009-05-15 16:50 Lars

    @Charlie:

    Jag läser att piratpartiet antagligen kommer att vilja gå med i ALDE eller Greens – EFA. Vilken av de grupperna menar du kommer att driva legalisering av knark och prostitution?

     

  10. 2009-05-15 17:12 farmorgun

    Inbillningens makt är stor och inför trycket att PP skulle kunna slå ut KD är det inte underligt att KD vill demonisera PP:s kandidater.

     

  11. 2009-05-15 17:22 André

    Hahah! Det börjar ju nästan närma sig amerikansk nivå på smutskastningen! Allianspartiernas desperata skriande är som ljuv musik i mina öron.
    Vad kommer härnäst tro? Piratpartiet är nazister? Piratpartiet äter spädbarn?

     

  12. 2009-05-15 17:26 Torkel

    Nu är M/KD/FP/C-propagandan igång mot Piratpartiet.

    Borgarna inser att om ungdomar upptäcker Piratepartiet – och ser dessutom det FRA-samhälle Reinfeldts regering instiftat – så kommer alla borgerliga unga rösta på PP.

    Så nu ska anklagelserna hagla. Men om prostitutionsfrågan bör Ella B ställa frågor till aölla andra borgerliga partier som i veckor här skrivit om avkriminalisering av sexköp om borgarna vinner valet 2010.

    Så mser konflikten ut! KD mot de andra borgarpartierna, sm vill att sexköp ska vara en marknad vilken som helst.

    Fritt fall inom högersfären i Sverige!

     

  13. 2009-05-15 17:33 Tor

    @Tobias:
    Piratpartiet är ett fokusparti som inte tar ställning i många frågor, ja. Men det är litet inskränkt att inte inse hur breda frågorna om öppenhet, transparens, demokratisk maktbalans, rättssäkerhet, personlig integritet, deltagarkultur och framtidens utformning av immaterialrätten är. Det är naturligtvis beklagligt att få en representant som inte tar ställning i många frågor, men att människor ÄNDÅ väljer att ge piratpartiet sitt förtroende det är en stark misstroendeförklaring mot de traditionella partierna. De som ger (pp) sitt stöd vet vad de gör, så snarare vittnar det om en djup desperation och frustration över att ingen annan tar tag i dessa viktiga frågor. Det är någonting som ni borde ta åt er istället för att komma med pekpinnar och ifrågasätta folks intelligens och självständiga val.

    Litet mer ödmjukhet och respekt vore på sin plats.

     

  14. 2009-05-15 17:42 Torkel

    Nu ser jag på TT varför Ella B (hon som KD formellt placerat högst men som KD sedan bad Alf Svensson kryssa sig förbi, man kan ju inte lita på andra än äldre gubbar i ett sådant parti som KD…) går ut JUST NU i sitt angrepp mot PP. Följande kom nu på TT, det som ska döljas idag genom “utspel” från KD:

    “Ask tvingar fram datalagring

    Justitieminister Beatrice Ask vill tvinga bredbandsbolagen att spara trafikuppgifter i ett halvår.
    Förslaget strider mot grundlagen, hävdar Piratpartiet.
    Bredbandsföretagen ska tvingas lagra användaruppgifter under ett halvår från den 1 januari 2010, föreslår regeringen i en opublicerad lagrådsremiss.
    Ipredlagen som infördes 1 april innebär att bredbandsföretagen kan tvingas av domstol att lämna ut trafikuppgifter i jakten på fildelare. Men eftersom en lång rad operatörer, bland andra Tele 2 och Bahnhof, fortlöpande raderar uppgifterna finns inget att lämna ut. Därmed minskas också effekten av Ipredlagen.
    Men med det nya lagförslaget från justitieminister Beatrice Ask skulle alla operatörer tvingas att spara uppgifterna under sex månader, uppger Dagens Nyheter på nätet.”

    M borde straffas för sitt FRA-tvångssamhälle!

     

  15. 2009-05-15 17:45 Lars

    @Torkel:

    Däremot så säger Datalagringsdirektivet att data som tvångslagras enligt det bara får lämnas ut till “rättsvårdande myndigheter”, inte till privata företag. Så om regeringen säger att personuppgifter som har tvångssparats ska lämnas ut i IPRED-informationsförelägganden så går de rakt emot direktivet. Det är definitivt inget de skulle kunna skylla på EU.

     

  16. 2009-05-15 18:13 Nordh

    Jag får nog lov att säga att Ella Bohlin är lite väl anspråkslös när hon anger vad hon kommer att kämpa för.

    Hon kommer ju också att kämpa hårt för att utvidga EU:s snusförbud så att det gäller även i Sverige samt att kraftigt sänka den tillåtna införselkvoten av alkohol till Sverige!

     

  17. 2009-05-15 18:16 Lars

    @Nordh:

    Nja, förhoppningsvis får hon sitta hemma och kämpa för det i såna fall. De senaste opinionsundersökningarna visar ju att KD kommer att åka ur parlamentet, samtidigt som PP kommer in.

    Se där, det kanske är den verkliga orsaken till den här osammanhängande artikeln?

     

  18. 2009-05-15 18:20 Nordh

    Lars: Jag ber till Gud att så blir fallet!
    Särskilt som Ella bryter mot det åttonde budordet genom sina illa formulerade halvsanningar.

     

  19. 2009-05-15 18:42 erzon

    Det är inte bara smutskastningen som är i Amerikansk politikeranda. Ella vill dessutom införa det amerikanska fenomenet kreationism på skolschemat.

     

  20. 2009-05-15 18:44 Lars

    Så har vi fått in den amerikanska kampanjmodellen. Det gäller inte längre att försöka förklara fördelarna med den egna ideologin utan istället kast så mycket skit som möjligt på motståndarna.

    Det gär mig beklämd att viska behöva drabbas av av det här, det är ju ännu mer förvånad att det är någon från KD som startar kampanjandet på det här sättet, men när jag tänker efter är det väl den sortens argument som Ella, måste komma med mot Piratpartiet, hon har ju uttalat sig mycket tydligt om vikten av att stärka upphovsrätten och har väl sårt med saklig argumentation.

     

  21. 2009-05-15 18:59 Jacke

    Ella Bohlin, om du är intresserad av att exportera sexköpslagen till övriga EU, så föreslår jag att du vänder dig till dina vänner i EPP-ED, partigruppen för Kristdemokrater och Europademokrater och försöker övertyga dem först om sexköpslagens förträfflighet innan du börjar anklaga andra för att vilja öka prostitutionen i Europa. För övrigt är det ingen hemlighet att EU-parlamentariker från bl.a. din partigrupp köper sex i Bryssel och Strasbourg.

    Tobias

    Du känner uppenbarligen inte till att prostitution är fullt lagligt i Sverige. Hur ställer sig ditt parti ifrågan? Är det “chefsideologen” Alexander Bards eller Birgitta Ohlssons åsikter som gäller?

     

  22. 2009-05-15 19:03 Grå

    Niklas Svenssons personliga vendetta mot Piratpartiet fortsätter.

     

  23. 2009-05-15 19:12 Lars

    Så har vi fått in den amerikanska kampanjmodellen. Det gäller inte längre att försöka förklara fördelarna med den egna ideologin utan istället kasta så mycket skit som möjligt på motståndarna.

    Det gör mig beklämd att vi ska behöva drabbas av av det här, det är ju ännu mer förvånad att det är någon från KD som startar kampanjandet på det här sättet, men när jag tänker efter är det väl den sortens argument som Ella, måste komma med mot Piratpartiet, hon har ju uttalat sig mycket tydligt om vikten av att stärka upphovsrätten och har väl svårt med saklig argumentation.

     

  24. 2009-05-15 19:32 Mattias Lönnqvist

    Men hur mycket foliehattar finns det egentligen?

    Låt oss klargöra några saker:

    1. Negative campaigning (dvs det som kallas smutskastning) är en kampanjmetod som funnits i många år i Sverige. Några exempel:

    1.1: “Bengt Westerberg har en felprogrammerad hjärna” – Sten Andersson (S) i valrörelsen 88.

    1.2: Under valrörelsen 2002 ringde flera socialdemokrater under falska namn till kristdemokraterna för att försöka locka fram rasistiska eller homofoba åsikter. Telefonnumren spårades till socialdemokraternas partihögkvarter samt till parti- och LO-distrikt ute i landet (Källa: wikipedia)

    1.3: I februari 2006 avgick Mats Lindström, socialdemokraternas expert på opionionsundersökningar, från sin tjänst på partihögkvarteret efter att ha ertappats med en förtalskampanj på arbetstid mot moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt. Denne och flera av hans familjemedlemmar beskylldes för brottsliga och oetiska handlingar. Mailen skickades till ett stort antal massmedier. Några dagar efter avslöjandet blev det även känt att Tobias Gerdås, SSU:s regionombudsman i Stockholm, på sin blogg utpekat Reinfeldt som pedofil. (Källa: Wikipedia)

    1.4: Under 1980-talet bedrevs ett antal kampanjer av ren hat-karaktär mot Olof Palme.

    Det är alltså inte så att smutskastning är nytt i Sverige, eller att det plockats fram mot PP specifikt.

    2: När PP inte såg ut att få ett mandat så granskades det inte särskilt noggrannt. Det är också ett ungt parti utan en historik av granskning. När opinionsmätningar visade att PP skulle komma in Europaparlamentet så började media att hårdgranska partiet. Detta skulle ha hänt oavsett vilket det nya partiet. Alla snyftvalser från piratpartister om att det är så synd om dem och att inget annat parti granskas så här visar på en låg förståelse för politik i allmänhet och parlamentarism, partipolitik och valrörelser i synnerhet. Jag vill betona att det handlar om några få personer, de flesta piratpartister verkar ha en förståelse för hur en valrörelse faktiskt fungerar.

    3. Det råder ingen FP-kampanj mot PP. Folkpartister (liksom de flesta andra partipolitiskt aktiva antar jag) pekar på varför de tycker att FP är ett bättre parti; än andra i allmänhet eller ett specifikt parti i synnerhet.

    4. Inget parti bedriver (tyvärr) frågan om att avskaffa sexköpslagen. En del ungdomsförbund, nätverk och personer driver det inom sina respektive partier. Det är en ganska stor skillnad.

    PP har en hel drös med pålästa och duktiga medlemmar som för konstruktiva debatter. Tyvärr är det inte de som syns i den här tråden.

     

  25. 2009-05-15 19:49 Jacke

    Ella Bohlin, om du är intresserad av att exportera sexköpslagen till övriga EU, så föreslår jag att du vänder dig till dina vänner i EPP-ED, partigruppen för Kristdemokrater och Europademokrater och försöker övertyga dem först om sexköpslagens förträfflighet innan du börjar anklaga andra för att vilja öka prostitutionen i Europa. För övrigt är det ingen hemlighet att EU-parlamentariker från bl.a. din partigrupp köper sex i Bryssel och Strasbourg.

     

  26. 2009-05-15 20:09 Tobias (pp)

    Ägnar sig KD åt piratkopiering? Jag tycker att jag har läst det här tidigare (om än något mildare) i socialdemokratisk form.

    Jag blir, självfallet, rent ut sagt förbannad när jag läser en sådan rubrik, för att inte tala om artikel.

    Ja, Piratpartiet kommer att välja att förhandla bort vissa frågor när det kommer till votering. Jag har tidigare skrivit långa utlägg om att de fram till votering självfallet kommer att diskutera för att styra hela grupperingen åt ett vettigt håll utifrån ett synsätt som passar människors rätt till integritet etc men det orkar jag inte ta en gång till (Läs på i de tidigare debattartiklarna som behandlar samma sak om det lockar).

    Men viktigast är att rubriken går att vända åt precis det andra hållet.

    Jag upprepar: Christian Engström har över huvud taget inte ställt sig positiv till ökad prostitution. Han har inte heller ställt sig negativ till den. Han har sagt att PP för att få gehör i sina hjärtefrågor kommer att rösta med resten av sin gruppering i parlamentet.

    Rubriken på artikeln skulle alltså lika gärna kunna vara:

    “Piratpartiet ställer sig negativa till ökad prostitution”

    Inget förslag har lagts fram, om att stoppa eller öka prostitution och piratpartiet har alltså inte röstat i frågan eller ställt sig på något sätt.

    “Piratpartiet ställer sig negativa till ökad prostitution” är alltså en minst lika korrekt mening.

    Pinsamt

     

  27. 2009-05-15 20:12 Daniel

    Faktum är att PP vill vara med i antingen den gröna gruppen, som är den mest drogliberala gruppen i parlamentet, eller den liberala gruppen som även den ibland tar ställning för en del dumheter.

    Nu är alla partigrupper i EU ibland ute och cyklar ordentligt. I stort sett alla svenska ledamöter röstar mot sin grupp relativt regelbundet i olika frågor. Men PP har deklarerat att de kommer att rösta med sin grupp i alla frågor som inte har med integritet och immaterialrätt att göra. Jag tycker att det finns en problematik i detta och den är helt klart värd att uppmärksamma och diskutera.

     

  28. 2009-05-15 20:28 Lars 1

    Det verkar finnas flera “Lars” här inne. Det är alltså inte jag som skrev kommentarerna 18:44 och 19:12.

     

  29. 2009-05-15 20:28 Pontus

    Det här är en fråga som inte EU har lagstadgad kompetens att syssla med. Enligt Europeisk lagstiftning är detta en fråga som de nationella parlamentet skall ta ställning till. Inte EU.

    Sen arbetar ju vidare varken den gröna eller den liberala gruppen för att EU skall lagstifta om att prostituion skall vara lagligt.

    Snacka om utspel.

     

  30. 2009-05-15 20:50 Bastarden i Hedeby

    Att rösta på Piratpartiet är som att torka sig i röven med demokratin och spola ner den i kloakerna…

     

  31. 2009-05-15 21:01 Linus

    @Mattias: “PP har en hel drös med pålästa och duktiga medlemmar som för konstruktiva debatter. Tyvärr är det inte de som syns i den här tråden.”

    Antagligen har de flesta piratpartister tröttnat på att följa Politikerbloggen, mht de vinklade inläggen (som i sin tur borgar för smutskastning från båda håll).

     

  32. 2009-05-15 21:23 Martin

    Ella gör sig själv en otjänst. Hon kan väl inte tro på vad hon själv skriver? Det framstår mest som illa genomtänkta påhopp.

    Ella skriver: “[j]ag respekterar att Christian Engström engagerar sig i piratkopieringsfrågor”. Ja, säkert “respekterar” du herr Engström. Det är väl därför du kallar en kamp för yttrandefrihet och mot ett storebrorssamhälle för “piratkoperingsfrågor”. (Det handlar faktiskt om det.)

    Ella skriver: “[H]an kommer att ställa sig positiv till ökad prostitution.” Säkert. Han vill nog att alla personer bör vara prostituerade.

    Ella, du vet förhoppningsvis att politik, vad man än må tycka om det, till viss del handlar om kohandel. Att Herr Engström kommer rösta som den partigrupp PP kommer att tillhöra är väl naturligt? För att vinna i sina hjärtefrågor får man rösta som gruppen. Eller som Partiet.

    Med Ellas logik är hon, som förringar kampen för yttrandefrihet och mot ett storebrorssamhälle genom att kalla det för “piratkoperingsfrågor, således mot demokrati och yttrandefrihet.

    Är man det, så kan man tycka vad som helst om “trafficking”. Friska demokraters röst kan man inte tillåtas att få.

    Mvh Martin

     

  33. 2009-05-15 22:07 Mr President

    Helt otroligt att Politikerbloggen ljuger folk så rätt upp i ansiktet. Det ser bara ut som medveten smutskastning gentemot PP.

     

  34. 2009-05-15 23:06 Lars 1

    Jag tycker att det är lite synd att varken Ella eller någon annan av de som har skrivit blogginlägg på Politikerbloggen om Piratpartiet har bemödat sig att svara på frågor i kommentarerna. Vad är meningen med att skriva i en blogg om man inte tänker göra det?

     

  35. 2009-05-15 23:41 Niklas

    Ja, vad kan man säga.
    Man kan ju inte direkt fövänta sig att en kreationist och kristdemokrat kan skilja på att ta ställning och rösta med partigruppen pga kompromiss. Inte heller kan man förvänta sig att hon har någon aning om var pp’s potentiella partigruppskamrater ställer sig i frågan, eller att hon har någon som helst koll på vilken nivå prostitutionsfrågan hanteras. (hint: inte är det på EU-nivå, det skulle inte funka med så olika uppfattningar om frågan även inom partigrupper i olika länder)

     

  36. 2009-05-15 23:42 stefan hallgren

    Det här är ju som ren reklam för PP… Säg att dom vill ha försäljning av mellanöl i vanliga affärer också!

     

  37. 2009-05-15 23:47 Cindy

    Det är inte konstigt att trafficking ökar om man genom sexköpslagen förbjuder sex säljare att dra sitt strå till stacken. Precis som med narkotika frågan så mynnar verksamheten ut i mörka vatten.

    När jag ser artikelförfattarens heliga Carola leende och hör hennes inskränkta resonemang, där all prostitution är trafficking, kan man inte annat än att le tillbaka.

    Lobba du för ditt synsätt och bråka med DE som lobbar för det motsatta.

    Piratpartiet är inte din fiende, mer än att hela Sverige håller på att växa ifrån kristdemokraterna.

     

  38. 2009-05-16 00:18 Leeson

    Det mesta har väl sagts, men jag vill ändå beklaga att Ella Bohlin låtit sig dupera av de krafter bakom politikerbloggen som gör sitt bästa för att smutskasta Piratpartiet, sak samma om de måste hitta på hälften. “Negative campaigning” är en sak. Det är förväntat, speciellt när argumenten tryter i själva sakfrågan. Det är en annan sak att skriva under på rena lögner. Jag föreslår att Ella Bohlin själv tar reda på fakta innan hon nästa gång låter politikerbloggen diktera för henne, Ty att skriva under på rent hittepå är inte särskilt effektivt om man vill bygga fortroende hos väljarna.

     

  39. 2009-05-16 00:37 E-mannen

    Ella ställer sig positiv till att lära ut kreationism som vetenskap till våra skolbarn. Själv tycker jag det är långt värre. . Enough said!

     

  40. 2009-05-16 08:57 dp

    “Ingen har rätt att köpa en annan människas kropp, Christian!”

    Eftersom Christian inte finns här för att svara så gör jag det i hans ställe, trots att han är helt ovetande om det; jo om personen är villig att sälja!

     

  41. 2009-05-16 09:05 Svempa

    Ella (och, får man förmoda, KD) börjar så smått inse att de kommer förlora inflytande till PP. UTMÄRKT! Vi gör någonting rätt, alltså! Då kommer alla dessa fåniga, dåligt pålästa och fullständigt ohederliga påhopp. Synd bara att varje försök till smutskastning bara ger PP mer press. Det hade varit mycket värre om alla bara teg ihjäl oss.

    Tack, Ellagumman, för ditt indirekta stöd till PPs valkampanj!

     

  42. 2009-05-16 09:57 Vidar Värme

    Niklas Svensson, du sitter oftast som spindeln i nätet. Många debattdeltagare ifrågasätter med rätta dina motiv, och ännu mer nu när vi närmar oss valet. Det är nog dags att du i anständighetens namn redovisar öppet var du står politiskt, så att debattdeltagarna kan ta ställning till din trovärdighet?

    SVAR FRÅN NIKLAS SVENSSON:
    Hej Vidar! På Politikerbloggen förhåller vi oss opartiska till de politiker och partier vi skriver om. Debattörer på Politikerbloggen får dock vara hur partiska de vill.

     

  43. 2009-05-16 10:26 rawland

    Detta är förtal, och jag hoppas att Christian Engström gör en polisanmälan.

    Ella Bohlin, satmara.

     

  44. 2009-05-16 11:15 Vidar Värme

    Nej Niklas,
    ingen är opartisk du röstar väl?
    Jag tolkar ditt svar som att du inte vill redovisa din politiska tillhörighet. Synd, för nu blir det svårare för deltagarna att värdera Er objektivitet och trovärdighet!

     

  45. 2009-05-16 11:50 CRS

    Näbbar, klor och förtal.
    Kan det månne bero på viss panik?
    Då Piratpartiet ligger före LD i SIFOs senaste mätning?

    Tyvärr Ella, det blir nog svårt att få folk att blunda igen.
    Nu när folk väl har kunskapen om vad koalitionen och oppositionen står för.

    Någon annan än jag som tycker att grundlagen är värd att respektera och rädda?

    Ta reda på fakta, gör ett ställingstagande, rösta den 7 Juni.

    Mvh/
    Medelålders småbarnsfar som kommer rösta på Pirtatpartiet för mina barns framtids skull.

     

  46. 2009-05-16 13:29 Daniel Wijk

    Trist att personer som Ella Bohlin kan komma att representera Sverige i Bryssel. Jag hoppas verkligen inte hon kommer in. Politisk korrekthet är inte något vi ska stoltsera med i Bryssel.

     

  47. 2009-05-16 13:34 Daniel Wijk

    First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
    /Ghandi

     

  48. 2009-05-16 14:00 Daniel Wijk

    “Ingen har rätt att köpa en annan människas kropp, Christian!”

    Lustigt, jag trodde arbetsgivare Sverige runt gjorde detta dagligen med KDs goda minne? Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Intressant att KD blivit rå-kommunister iallafall, bra upplysning som ni kanske ska gå ut med lite bredare till era väljare inför valet?

    Sen skulle jag iofs kalla bägge sakerna för uthyrning utav kroppen och inte försäljning. Så länge det inte är slavhandel vi pratar om vilket naturligtvis är fullständigt vidrigt och definitivt går emot PPs principprogram.

    Sen kan man debattera försäljning utav sexuella tjänster vilket är en helt annan fråga egentligen. En fråga där PP inte tar någon ställning överhuvudtaget utan är villiga att kompromissa bort sin röst helt i enlighet med partiprogrammet.

    Lite seriositet i debatten om jag får be! Jag förstår inte hur folk kan låta EU-politiker komma undan med liknande trams. Vi kräver politiker som inte ljuger och förleder oss och så kommer Ella och visar precis på kärnan i problemet genom att falsktala och tramsa!

     

  49. 2009-05-16 14:22 Kristoffer

    Oj, Ella Bohlin har ju inte en susning om vad hon pratar om. Pinsamt. Hon skämmer ut hela Kd ju.

     

  50. 2009-05-16 15:05 Kristdemokrat

    ELLA BOHLIN ÄR FÖR FILDELNING!

    Det syns i hennes blogg där hon kopierat en bild från Angela Merkel rakt av med hjälp av google.

     

  51. 2009-05-16 20:17 Ivan

    Ella Bohlin är INTE en människa jag vill se i Bryssel efter detta pinsamma krumsprång. Jag förstår inte hur förtal och lögner ska hjälpa mig som väljare. Hennes käpphäst haltar:

    “Handeln med människor är den tredje mest lukrativa verksamheten i världen efter vapen och narkotika.”

    Jag vill påstå att vapen och narkotika kommer långt efter Religion, där försäljaren får betalt inte bara i pengar utan makt över människors liv i generationer framöver.

     

  52. 2009-05-16 20:19 Didrik Nordström

    Det är fint att gång på gång se hur de etablerade partierna undviker debatt om själva sakfrågorna, men istället väljer att bagatellisera väljarnas intressen.

    Visst är det olyckligt att nuvarande regering har misslyckats med att representera folket i frågor om integritet, immaterialrätt mm. Utav detta uppstår ett “enfrågeparti” som blir mycket populärt. Istället för att minska behovet av ett sådant parti genom att riva upp FRA, IPRED, datalagringsdirektivet osv, väljer de att i sitt program köra på gammal hederlig smutskastning med rena påhitt som grunder.

    Aldrig i mitt liv att jag skulle ge mitt förtroende till en sådan person som Ella Bohlin.

     

  53. 2009-05-16 21:30 Lol

    Riksdags partierna tar till alla medel nu när de ligger brunt till. =)

     

  54. 2009-05-16 22:40 Mind

    Tja… om det verkligen vore så enkelt. Med samma argument kan man ju säga att Kristdemokraterna tänker rösta för att avskaffa demokratin. Eftersom de inte prioriterar de demokratifrågor som Piratpartiet inte är beredda att kompromissa bort.

    PP är så vitt jag vet det enda partiet som tar de mänskliga och medborgerliga rättigheterna på allvar och inte är beredd att kompromissa bort de frågorna.

    Det är på tiden, alla partier kan smutskasta bäst de vill och dribbla hit och dit med miljö, prostitution och allt vad det nu må vara, men när det kommer till handling har de etablerade partierna redan visat sin fula fascistiska bruna nuna! NI har gjort bort er, nu är det dags att ni stiger åt sidan och låter oss rätta till det fasansfulla samhälle ni kämpar för att genomdriva. Så enkelt är det.

    Lever vi under en fascistregim har vi nog med problem för att orka bry oss om prostitutionens vara eller icke vara eller hur några procent i en fördelningspolitik ska justeras.

    Så är verkligheten just nu och ni partier som redan är etablerade har blivit genomskådade. För varje lögn ni upprepar och för varje lögn vanliga människor genomskådar strömmar allt fler till PP. Så jag tackar er för alla nya medlemmar!

     

  55. 2009-05-17 02:34 Dennis K

    Jag tycker det är skön Afton*****-rubrik på den här artikeln :)

     

  56. 2009-05-17 03:52 Anders

    Torkel skrev:
    “M borde straffas för sitt FRA-tvångssamhälle!”

    Jag håller med om det, dock skall man ha i åminne att det var S, genom Bodström, som la fram förslaget och det röstades ju igenom i riksdagen, så alla partier som röstade för förtjänar att bära hundhuvudet för detta.

    Artikeln är vinklad, den är dock inte osann, PP har sagt att de kommer rösta med sin grupp i alla frågor de inte själva driver, därigenom skulle de kunna rösta för fri sexhandel om deras grupp skulle göra det. (att det inte verkar så troligt att gruppen kommer göra det är en annan sak, det _skulle_ kunna ske)

    Funderade på att lägga min röst på PP själv eftersom jag är en stor anhängare av yttrandefrihet och skyddande av den personliga integriteten, fildelningsfrågan är jag inte alltför intresserad av, den hänger ju dock ihop med de föregående i o.m. ipred.

    Nu när de inte kommer sitta tysta i övrigt och enbart driva dessa frågor så har de tappat min röst, de skulle fått den om de enbart varit ett enfrågeparti, nu blir de ett enfrågeparti som röstar ja till allt som de övriga i gruppen röstar ja till och detta låter inte lovande…

     

  57. 2009-05-17 08:22 Gekko

    Det går bra för Pirat Partiet ser man, nu skramlar den politiska överklassen till vapen och drar till med fula lögner, angrepp och medvetna missförstånd för att smutskasta partiet. Känner någon från SD igen taktiken kanske?

     

  58. 2009-05-17 13:57 henke

    Var finns alla fakta?

    Var finns det fakta som visar att legaliserad prostitution leder till ökad prostitution? Tycker för övrigt att det är bra att man förbjuder prostitution, endast för att det visar att det är moraliskt fel.

     

  59. 2009-05-17 14:12 Gustav

    Vilket oseriöst påhopp. Ella Bohlin är nog mest beklämd över att KD riskerar att tappa röster till PP i EU-valet. Bl.a. C har också kompromissat med sina liberala grundvärderingar i integritetsfrågan, men när de ser hur väljarna reagerar så försöker de åtminstone ta små steg tillbaks i rätt riktning. Bohlin däremot kontrar med slag under bältet. Vill KD vinna tillbaks borgerliga röster inför valet borde de göra upp med Alliansens snedsteg istället för att smutskasta konkurrenterna.

     

  60. 2009-05-17 15:35 Nordh

    Anders: Det är fullständigt omöjligt att bedriva politik på det sättet du skulle önska. Eller rättare sagt, det är fullständigt omöjligt förutsatt att man inte har egen majoritet.

     

  61. 2009-05-17 21:37 Faye

    Tänkte bara nämna en sak angående det där med att man inte ser så många här inne (hittar inte vem det var som skrev det nu) som välkomnar en granskning av partiet (men en SEROÖS granskning med en dialog!!) osv osv och att det kan bero på att man är trötta på hur mycket trams som skrivs inne på denna blogg om PP. För mycket trams och lögner skrivs det faktiskt. Jag har argumenterar mig ganska blå här, men nu har jag också tröttnat. Det finns en gräns för hur många gånger man orkar upprepa sig själv och rätta folk som kommer med rena faktafel. Tyvärr. De som inte orkar ta sig några minuter att kolla upp om det som skrivs av Ella verkligen stämmer och hur fakta ligger till, förstår nog ärligt talat inte riktigt hur mycket smutskastning som pågår i politiken. det är givetvis tråkigt att det är så men.. Det är ett tecken på att PP börjar ses som ett reelt hot. :)
    För övrigt säger även jag som Gandhi:
    “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”
    Hoppas jag i alla fall!

     

  62. 2009-05-17 22:28 Roberth

    blablabla det är som en stor sandlåda i denna blogg numera. PP kommer inte ens in i parlamentet och finns inte om två år så varför ens bry sig?

     

  63. 2009-05-17 23:54 Jakoe

    Ursäkta, men jag måste ifrågasätta politikerbloggens opartiskhet i den här frågan. Varenda artikel om piratpartiet har varit rena dårskaperna från motståndarsidan.

    Jag förundras.

     

  64. 2009-05-19 01:01 Niklas Holma

    Nä nu överdriver och förvränger du Christians uttalande och klipper ut den direkt ur kontext.

    Jag tycker att du och din argumentation är lite barnslig faktist.

    Det är så typiskt icke PP politiker när dem känner sig hotade. Väx upp!

     

  65. 2009-05-19 21:15 Anonymous

    “Ingen har rätt att köpa en annan människas kropp, Christian!”

    Tvärtom så har alla rätt att göra vad de vill med sin egen kropp.

     

  66. 2009-05-20 13:16 Chrille

    Och med kristdemokraterna, hur blir det med kvinnans rätt till sin kropp, vad det gäller abort?

     

  67. 2009-09-22 17:52 GOCHRILLE

Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/05/15/19832/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: