Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Piratpartiet fick 342 000 kr i april

mellin
KOMMENTAR. Aftonbladets Lena Mellin skriver i dag om Piratpartiets ledare Rickard Falkvinge.

Lena Mellin konstaterar att Piratpartiet är det parti i Sverige som bäst lyckats kopiera Barack Obamas gräsrotsrörelse:

Efter Barack Obamas framgångsrika valkampanj i USA började man tala om ”grassroots and netroots”, gräsrötter och nätrötter. Att hans kampanj lyckades ta hand om deras engagemang pekas ut som den viktigaste förklaringen till att USA fick sin förste svarte president.

Många svenska partier försöker kopiera framgångsreceptet. Piratpartiet lyckas bäst. Inför valet till EU-parlamentet blandas hård centralstyrning med omfattande delegering via nätet på ett nytt, och för svensk politik ganska omtumlande, sätt.

Mellin fortsätter:

Åtminstone en gång per dag upplyses de 46 000 medlemmarna, Sveriges tredje största parti sett till medlemsantalet, om vad som förväntas av dem.

Exempelvis att lägga ut valsedlar.

I likhet med Obama satsar Piratpartiet också på att det ska vara lätt att donera pengar till partiet. Extremt enkla instruktioner om hur man bär sig åt kombinerat med tydliga beskrivningar av vad partiet kan kosta på sig vid olika inkomstnivåer resulterade i april i gåvor på 342 846 kronor.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

33 kommentarer

  1. 2009-05-22 09:47 Rekord-Harry!

    Alla borgerliga kampanjmakare som tipsar journalister m fl om skit om Pirat-partiet:

    Ni har SVIKIT en hel ungdomsgeneration. Er statsminister Reinfeldt som totalt misslyckats med jobb och underskott – han har lyckats med FRA-samhället, med Ipred och Pirate Bay-lagstiftning på ett sätt som han lovade att inte driva i valet 2006. “Vi tänker inte jaga en hel ungdomsgeneration” var Reinfeldts löfte med ögonen/blicken i kameran 2006.

    Nu driver han på för att avlyssna och begränsa på nätet.

    Varje borgerlig/moderat ung människa bör därför inte avstå från att rösta 7 juni, de bör rösta på Pirat-partiet och markera att Reinfeldt FRA-lagar måste bort!

     

  2. 2009-05-22 09:49 Rick Falkvinge (PP)

    Det är nu knappast en nyhet, eftersom vi själva publicerar detaljer ur vår ekonomi — inklusive det beloppet — här:

    http://www.piratpartiet.se/guldpirat

    I den mån det är en nyhet, så är den 21 dagar gammal, eftersom aprilbeloppet publicerades den 1 maj.

    Rick

     

  3. 2009-05-22 10:22 digitaliz

    Tänk om andra partier skulle redovisa sin ekonomi lika öppet? Varför gör de inte det?

    Nu sätter jag segel mot förtidsröstningslokalen…

     

  4. 2009-05-22 10:34 Anders Troberg

    Kopiera Obama? PP var först, så om någon kopierat så är det Obama.

     

  5. 2009-05-22 10:46 Jonathan

    Anders: Vi måste dock erkänna att Obamas sätt att köra en gräsrotsrörelse är lite mer förankrat i den Amerikanska Kulturen. Put your money where your mouth is är gammalt i USA och inte så mycket en nyhet.

     

  6. 2009-05-22 10:49 Jonas

    “Extremt enkla instruktioner om hur man bär sig åt” LOL, hur tänker man om man vill ha pengar och INTE ger enkla beskrivningar (som f.ö. kan formuleras som “sätt in pengarna på vårt konto: xxxx-xxxxxxx-x”)?

     

  7. 2009-05-22 10:49 Lars

    Om ni vill ha mer nyheter av det här slaget så rekommenderar jag att ni läser piratpartiets webbsida! Det som publiceras där brukar dyka upp i krigsrubriker på Politikerbloggen några månader eller år senare.

     

  8. 2009-05-22 10:58 lain

    “Piratpartiet är det parti i Sverige som bäst lyckats kopiera Barack Obamas gräsrotsrörelse”

    Snälla – Obamas valrörelse kommer inte i närheten.

    Sluta tramsa nu för f-n.

     

  9. 2009-05-22 11:14 Tyo

    Ett blogginlägg som enbart är ett referat av en artikel i Aftonbladet som finns på nätet, men ingen länk till den riktiga artikeln? Kom igen nu.

     

  10. 2009-05-22 12:10 Johan

    Ena dagen är det gratis, andra har man “fått” 300 000. Nu får media bestämma sig för vilken vinkling de vill köra på sin smutskastning.

     

  11. 2009-05-22 12:21 Mor Anna 54

    @rekord-Harry:

    Jag håller med dig.
    Före detta Moderat här som röstar PIRAT av just den anledningen!
    Reinfeldt är en LÖGNARE!

     

  12. 2009-05-22 12:41 Tråkmåns

    Lite tråkigt att Niklas Svensson ensidigt tjatar vidare om Piratpartiet men samtidigt glädjande att se för varje ny artikel som skrivs av Niklas så genereras ett antal nya röster på Piratpartiet.

    Det vore minst lika intressant att se hur många miljoner som varje år betalas in till våra etablerade partier i form av partistöd med skattemedel och stöd från allehanda organisationer. Partierna lär ju knappats ha råd att täcka alla sina personal- och kampanjkostnader med medlemsavgifter. När får vi se en artikel om detta?

    Precis som Rick Falkvinge skriver ovan så är det heller vare sig nytt eller hemligt då detta för tre veckor sedan redovisats öppet på http://www.piratpartiet.se/guldpirat.

    Fortsätt med ditt fenomenala valarbete till förmån för Piratpartiet, det ger utdelning!

    Rösta på Piratpartiet den 7 juni!

     

  13. 2009-05-22 13:00 Daniel Nystrom

    Att ha svikit ett gäng outbildade tjyvar rör förhoppningsvis inte den gode Reifeldt i ryggen.
    I slutändan kommer det ner till att svenska ungdomar är snåla och gillar när saker är gratis. Det kan dock inte klandras allt för mycket. Det är ingen slump att Sverige har blivit ett sådant starkt fildelar fäste. Med socialistisk uppfostran får vi ju lära oss att det är okej att stjäla från andra och att inte betala för oss.

    Patetiska svenskar.

     

  14. 2009-05-22 13:12 B

    Kanske skulle se över kodningen, så att det går att se fler än första kommentaren. Alla kör inte windows och IE.

     

  15. 2009-05-22 13:18 Elsa

    Kära piratparti,
    Släng hinken och spaden och res Er ur sandlådan.
    Tänk efter! Skulle Ni vilja jobba häcken av er för att producera en kultuprodukt som blev bra och se hur någon annan orättmätigt skördade frukten av Ert slit?.
    Jag tror inte det!
    Hur skulle Ni kunna få fast en terrorist om Ni först skulle informera honom/henne att Ni skulle avlyssna honom/henne så snart en domare givit Er tillstånd till det? FRA är inte intresserad i varje enskild människas göranden och låtanden om det inte finns
    skäl till misstanke. Behåll Er integritet om Ni inte har
    allvarlig avsikt att kränka Sveriges säkerhet!

     

  16. 2009-05-22 14:08 Tor

    Jag noterar att politikerbloggen rakt av kopierar Aftonbladets material utan att ens ge en länk tillbaka. Är inte det litet snålt?

     

  17. 2009-05-22 14:18 David H

    Rekord-Harry, vad ska sossar som är missnöjda med Bodströmsamhället rösta på då? Ska de inte rösta på piratpartiet?

     

  18. 2009-05-22 15:02 ÄRRHÅ

    Jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan FRA-lagen och den fildelande ungdomsgenerationen.

     

  19. 2009-05-22 15:43 Mattias Lönnqvist

    Jag tycker det är oerhört tröttsamt att få kommentarer spärrade utan anledning, men jag försöker väl igen:

    ———————

    Men skärpning!

    Det är ingen smutskastning i den här artikeln. Det går inte ens att tolka det som smutskastning.

    ———————

    Som en sidonot så upplever jag att jag får extremt många omotiverade anmälningar/spärrningar mot mig. Visst, jag spetsar till det ibland, men om man inte håller med så är det väl bättre att argumentera emot, än att hålla på och försöka blockera det som andra skriver?

    (och nej, jag anmäler inte särskilt många inlägg själv; jag har anmält 2-3 stycken som varit grova påhopp eller som varit helt utanför ämnet. Eftersom det inte hjälpte så bryr jag inte om anmälningsfunktionen längre)

     

  20. 2009-05-22 16:21 Anders Troberg

    Elsa: De undersökningar som gjorts, av tex Stanford, KTH och holländska staten, visar att man som kreatör tjänar mer på öppet innehåll. Detsamma syns tydligt på programvarusidan, som ligger cirka 20 år framför övrig kultur i denna utveckling.

    När det gäller terrorism så har Sverige haft ett enda terrordåd under de senaste 100 åren (ambassader är inte svensk mark), Bulltoftakapningen, som avlöpte odramatiskt utan skador. Motiverar denna enda rätt harmlösa incident att vi äventyrar grundläggande mänskliga rättigheter?

    Och, om FRA inte är intresserade av varje medborgares trafik, varför avlyssnar man då allt? Det är handling som räknas, inte vad de säger.

    Mattias Lönnqvist: Den här bloggen censurerar glatt allt som inte passar, stötande eller inte.

     

  21. 2009-05-22 16:36 HDR-fotografen

    Jag skulle kalla det ett upphovsrättsbrott det Niklas gjort genom att kopiera texten rätt av från Aftonbladet. Jag får kontakta aftonbladet och höra vad de tycker.

     

  22. 2009-05-22 16:36 Cindy

    Vad tillförde detta som inte redan fanns att finna i aftonbladets originalform. Ett uppenbart fall av piratkopiering.

     

  23. 2009-05-22 16:38 HDR-fotografen

    Jag inväntar svar nu Cindy. Ta några Print screen under tiden.

     

  24. 2009-05-22 17:57 Elsa

    Hur skulle FRA kunna avlyssna allt? Hur mycket tid skulle detta ta? Hur tråkigtskulle ett sådant arbete ta?
    När det gäller piratpartiet: Förmäler undersökningarna hur mycket mer kreatörerna skulle tjäna utan piraternas inblandning?

     

  25. 2009-05-22 18:40 deep

    Medborgarrätt, privatliv, meddelarskydd, budbärarimmunitet, yttrandefrihet, rättssäkerhet, är de mest övergripande frågorna i ett demokratiskt val. Finns inte dessa rättigheter oinskränkta kan man lika gärna lägga ner verksamheten. Jag har definitivt bestämt mig nu, det blir en röst på Piratpartiet

     

  26. 2009-05-22 18:55 HDR-fotografen

    Valfusk i Åstorp idag. Inrapporterad.

     

  27. 2009-05-22 19:03 Anders Troberg

    Elsa: Det är därför man låter maskiner göra det. De har gott om tid, de blir inte uttråkade och de missar ytterst sällan något. Bland annat så har FRA köpt in en dator som platsade, om jag minns rätt, som världens fjärde snabbaste, och vill ha en till av liknande kapacitet.

    Om jag minns rätt så säger inte undersökningarna hur mycket, och det varierar säkert beroende på typ av innehåll och hur artisten beter sig. Gemensamt är dock att de är eniga om att små och medelstora kreatörer tjänar på det, medan de verkligt stora förlorar på det. Anledningen är att mindre artisters problem är inte i första hand att sälja, det är att hitta fans, och där är de enormt hjälpta av fildelningen. Mig stör det inte om Madonna eller Michael Jackson tjänar lite mindre, speciellt inte om de ger de mindre artisterna en ärlig chans. På det hela taget så har kulturen länge behövt något som jämnar ut spelplanen.

    Är du intresserad så kan du googla efter undersökningarna. De ligger tillgängliga på nätet.

     

  28. 2009-05-22 20:33 Hans

    Ron Pauls gräsrotsrörelse menar kanske Lena Mellin? Hade gräsrötternas makt fått gälla hade Ron Paul varit den enda som synts i valrörelsen. Men det fanns mindre ideella krafter också som gjorde allt för att förminska engagemanget, om de krafterna kommer räcka för att hålla tillbaks internet och folkets röst i nästa val med återstår att se. Men Obama var inte nätets förstahandskandidat, utan snarare dess andre kandidat (tätt följd av den Dennis Kucinich) och Obamas kandidatur var till största delen en rätt vanlig valkampanj.

     

  29. 2009-05-23 09:19 PG

    Jag vill hävda att medias enkelspåriga rapportering av småpartier starkt bidrar till deras framgång och sedan att de i princip raderas ut. Så var det med Ny Demokrati och Feministiskt initiativ och i viss mån med Junilistan. För EU-valet höll det på att hända med Sverigedemokraterna, men nu styrs alla proteströsterna till Piratpartiet istället. Självklart bidrar även småpartiernas dåliga organisering och att man drar till sig en stor blandning av figurer, som i brist på andra får förtroendeuppdrag, till dessa partiers snabba fall.

     

  30. 2009-05-23 23:00 Mr M

    Jag kommer att rösta pirat i år!

     

  31. 2009-05-24 16:42 Mr M

    Gör du så! Jag röstar borgerligt. Det borde varje människa göra som inte vill lämna över notan till kommande generationer, men är man egoist så är man.

     

  32. 2009-05-25 00:54 Billy G

    Tja du.. PP har fungerat så här sedan 2006.. så nej vi kopierar inte Obama.. =)

     

  33. 2009-06-02 20:34 fritte

    Ja så har en gammal man röstat på PP
    Pensionär Blekinge

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/05/22/20107/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: