Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

AVSLÖJANDE: Wanjas make anställdes av LO – lönelyft efter pension: 200 000 kronor

wedin3

Foto: Scanpix: Montage: Politikerbloggen.se

AVSLÖJANDE. Wanja Lundby-Wedins make Lennart Wedin gick 2001 i pension vid 60-års ålder från sin tjänst som ombudsman på IF Metall. Året därpå började han arbeta deltid för sin hustru — LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin. Med eget tjänsterum i LO-borgen jobbade han vidare med samma arbetsuppgifter som tidigare på IF Metall. Men nu med både pension — och lön. Lennart Wedins årsinkomst höjdes med 200 000 kronor när han kom till LO, kan Politikerbloggen nu avslöja.

Se inslaget i TV4Nyheterna — klicka här för länken!

Med Lennart Wedins nya jobb följde ett rejält lönelyft – som för Metalls medlemmar innebar att de fick betala dubbelt: Både pension och ny lön från LO. Lennart Wedins årsinkomst steg med nästan 50 procent visar vår kartläggning.

LO-ordförandens make gick i pension den sista december 2001 och lämnade då jobbet som ombudsman för Metall. I flera år hade han då jobbat med Metalls IT-skola, ett utbildningsprojekt som syftade till att lära medlemmarna mer om IT och datorer.

Efter pensionen började Lennart Wedin 2002 jobba deltid för LO – som ju redan då leddes av hans hustru Wanja Lundby-Wedin. Han hade egen arbetsplats i LO-borgen när Metalls IT-skola plötsligt blev LO:s IT-skola.

Wanja Lundby-Wedin säger till Politikerbloggen:
- Han jobbade då med att implementera det som var Metalls IT-skola till att bli LO:s IT-skola, en del av vår fackliga utbildning.

Göran Johnsson, tidigare ordförande IF Metall, får frågan: Vad var skälet till att IT-skolan plötsligt överfördes i LO:s regi?
- Det kommer jag inte ihåg. Det kanske var på det sättet att man skulle fördela kostnaderna på flera.

För Wanja Lundby-Wedins make innebar flytten till LO samtidigt ett rejält lönelyft. Hade han jobbat kvar på Metall efter sin pension hade han fått motsvarande sin slutlön – drygt 33 000 kronor i månaden. Nu fick han i stället sin pension från Metall – 78 procent av sin slutlön plus en ny lön från LO. Det innebar att Metalls medlemmar fick betala dubbelt för Lennart Wedin – både pension och lön.

Anders Ferbe, vice förbundsordförande IF Metall:
- Vi tycker inte det är rimligt att både lön och pension betalas ut samtidigt, utan vi har den ordningen hos oss att man samordnar och därmed har man ingen högre förtjänst än om man skulle arbetat.

När TV4Nyheterna och Politikerbloggen tidigare i dag ställde frågor till LO om Lennart Wedins anställningsvillkor blev svaret att LO vägrar svarar på den typen av frågor. Men uppgifter från skatteverket visar att hans taxerade förvärvsinkomst förändrades dramatiskt när han började jobba för hustrun i LO-borgen.

År 2000 tjänade Metallombudsmannen Lennart Wedin 403 000 kronor och året därpå 406 800 kronor. Som nybliven pensionär — men anställd på LO – steg årsinkomsten till 609 400 kronor.

- Vi har den uppfattningen att det inte är rimligt att uppbära både pension och lön och på det sättet så att säga ha en inkomst som överstiger den lön man hade vid pensionsålder, säger Anders Ferbe, vice förbundsordförande på IF Metall.
- När det gäller tidigare anställda som sen tar en annan anställning så har vi inget inflytande om vare sig deras löner eller deras pensionsvillkor.
Men om det är Metalls inställning – har ni skickat den signalen till LO också att de borde kopiera er?
- Jag tror att samtliga LO-förbund är väl informerade om vårt förhållningssätt i den här diskussionen.

Lennart Wedin vägrar precis som LO att svara på frågor om sin anställning efter pensionen. I ett mejl till Politikerbloggen skriver han helt kort: ”Nej tack…”

Så här sa hans hustru, LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin, om makens anställning när vi mötte henne i går:
- Han var ansvarig för Metalls IT-skola och så kom det önskemål när LO skulle överta det, att han skulle vara här en tid för att föra över den. Det önskemålet kom från de som jobbade med frågorna i förbunden. Jag var inte delaktig i det beslutet.
Vem var det som anställde honom då?
- Alltså, beslutet togs av LO:s arbetsutskott, men jag var inte delaktig. Jag gick ut när den frågan diskuterades.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

81 kommentarer

  1. 2009-05-26 18:42 Företagsam Grön Moderat

    Det är bra att du gräver upp det fruktansvärda mygel, dubbelmoral och hyckleri som finns inom arbetarrörelsen, facken, LO och socialdemokratin, Niklas Svensson!

     

  2. 2009-05-26 18:59 Luttrad

    Bra Niklas Svensson! Fortsätt gräva fram all skit även i Ylva Thörns – Kommunal samt även i många andra förbund inom LO. Jag känner till en del och jag lovar att det stinker.

    Mvh

     

  3. 2009-05-26 19:13 Johan

    Toppen på isberget…

    Sosse-adeln är större “svin” än alla andra i bästa Orwell-anda!

     

  4. 2009-05-26 19:17 earace

    Ja om det är nån som skor sig på LO-medlemmarna och skattebetalarna så är det DEFINITIVT WLW pch även maken Lennart Wedin.
    (Om jag vore LO-medlem skulle jag skämmas över ledarna i facket)
    Det är (S)kamligt!
    Tvi!

     

  5. 2009-05-26 19:41 sannorlik

    ***Neeeej***
    Snälla låt oss ha kvar Wanja. Vi kommer aldrig någonsin få se en mer inkompetent person i mygelborgens ledning (Även om det verkar vara ett inträdeskrav).

    Med hjälp av kombon Wanja-Mona har vi en seriös chans att få en borgerlig regering under många sköna år!

    Så ta inte Wanja ifrån oss! Vi får bara någon lönnfet grå trött metallare isåfall. Svintråkig och anonym.

     

  6. 2009-05-26 19:47 Ola

    Niklas Svensson

    Vart är det konstiga i det här? Att inte du börjar jobba på Hänt i Veckan.. Har ni slutat med nyheter på Tv4

     

  7. 2009-05-26 19:47 Otroligt besviken väljare

    Ett fyrfaldigt leve för Nicklas Svensson.
    Fler sådana journalister tack.
    Du har vårt stöd som aldrig förr.

     

  8. 2009-05-26 19:47 Carlsson f.d sosse

    Nu börjar det likna någonting!

     

  9. 2009-05-26 19:49 Jägarn

    Jaha, så var sagan Wanja all.

     

  10. 2009-05-26 19:50 Mr J

    Vilket i lasten för socialdemokratin. Men det verkar inte bara vara Wanja som förlorat en del av våra politiska värderingar. Hon ska kritiseras men även många andra socialdemokratiska “höjdare”. Om vi inte ser till att få tillbaka våra viktigaste grundvärderingar så är det snart ute med oss.
    Jag är socialdemokrat av hela mitt hjärta. Men sånt här ska”avpolleteras”

     

  11. 2009-05-26 19:53 bob

    Bra journalistarbete av Politikerbloggen.

     

  12. 2009-05-26 19:54 Ulrika

    Det blir bara bättre o bättre det här med den fartblinda LO tanten.
    Svågerpolitik är det det handlar om.Dessutom lider hon av TOTAL
    AVSAKNAD AV SKAM! Skammen får alla vi andra känna istället!
    Åker hon inte nu så gör hon det aldrig!

     

  13. 2009-05-26 19:55 Ingemar Ö

    Vem blir förvånad idag?

     

  14. 2009-05-26 20:03 THOMAS.H

    Det är personer som WLW.som bidrar med att öka korrumptionen i sverige genom sin GIRIGHET, och det finns tydligen inga gränser för girigheten. SOLIDARITET, RÄTTVISA. fy fan vilket jävla hyckleri. och varför inte anställa hela tjocka släkten i LO-BORGEN det är ju vi medlemmar som BETALAR skiten.

     

  15. 2009-05-26 20:04 wunderbar

    Tur att våra usla politiker och fackpampar inte bor i Italien eller Frankrike.
    För de hade dom suttit i stinkande gödselhöger där dom hör hemma.
    Arma svenskar som aldrig verkar fatta vilken dynga man röstar på.

     

  16. 2009-05-26 20:05 Roland X

    Sosse-nepotism.

    (Nepotism (av latinets nepos = barnbarn, nevö, avkomma), på svenska även kallat svågerpolitik, är en nedsättande benämning på handlingar eller ansträngningar i affärslivet eller politiken som görs i syfte att gynna släktingar, i regel på bekostnad av andra intressenter.)

    Från Wikipedia

     

  17. 2009-05-26 20:08 Mr M

    Det är bra. Ju mer man gräver i sosseträsket, ju mer skit hittar man. Men vem är förvånad? Vi som vistas med sossar på gräsrotsnivå, vet ju hur mycket mygel det är med svartjobb, tanka hem musik, sjukskrivningar och lämna a-kassan.
    Men det är bara bra: HYcklaren Wedin och Desperata Mona, är alliansens bästa tillgång.

     

  18. 2009-05-26 20:18 ingvor

    Nu är måttet rågat Wanja!
    Du MÅSTE avgå!!!

     

  19. 2009-05-26 20:25 Malte

    Ringde If-metall häromdagen och ifrågasatte varför jag fått en höjning av fackavgiften från 325- drygt 500 kr/månad. Har en lön på ca 17000 före skatt Blev snudd på avsnäst med kommentaren “det är så många arbetslösa nu”. Jag säger bara “Åt helvete med Wanja, mygelmåna, Det socialdemokratiska partiet, facket samt övriga utsugare som skor sig i det här landet. Dags att rösta fram nya politiker till riksdagen, gör som jag och rösta Sd!

     

  20. 2009-05-26 20:29 Anonymous

    Är inte alla Sossar som håller med sånt ?
    var det inte Mona Salin som fixade jobb åt hennes dotter i Svensk Ambasad i USA ?

    kilar varan på ryggen…

     

  21. 2009-05-26 20:48 Rakryggad

    Att ni inte skäms att kritisera så självuppoffrande människor som paret Lundby-Wedin! Har inte de som utgör det främsta ledet rätt till inkomst när man offrar sig så för Sakens skull? Wanja arbetar dag och natt för att hinna med att försvara arbetarnas intressen bland profithungriga direktörer i inte mindre än 23 styrelser samtidigt (även om hon nu tvingats bort från några av dessa av en illvillig och hämndlysten borgarpress), Lennart gör sitt bästa för att sprida IT-kunskap bland de arbetande massorna för att dataskärnarna nu också skall lysa i de mest fattiga delarna av landet, och detta trots att han borde ha njutit av sin rättmätiga pension efter ett hårt arbetsliv! Nu är det dags att säga ifrån till borgerskapet och egoismens fanbärare!

     

  22. 2009-05-26 20:50 Torkel

    Niklas Svensson i nytt bottenrekord. Jag trpodde Expressen igår var svår att bräcka…

    Regeringsbloggen.se är vad du kör, det är inte trovärdigt längre.

    Fy f-n.

    När kommer NÅGON granskning av NÅGOT borgerligt.

    Regeringen har makten i detta land – du kanske ska granska vad de gör? Någon gång. För omväxling?

    Du hackar hellre på familjemedlemmar och pensionärer.

    Hutlöst låg nivå. Pinsamt.

     

  23. 2009-05-26 20:53 Stina

    Jag håller med Torkel! Fy fan alltså… fan…heltjåligt bara för att ni tror att ni är så himla bra! Det är ju sossarna som är bäst. Så är det ju bara! så lägg av typ. Och fattar ni inte det så är ni ju bara bänga allihop typ.

     

  24. 2009-05-26 20:53 Lisbeth

    Orkar man öpnna tidningen i morgon, en ny Wana skandal?
    Ny skylle hon ifrån sig med ut att hon gick ut när beslutet skulle tas.
    Usch!

     

  25. 2009-05-26 21:01 Ola

    Torkel

    Alliansen har ju betalat Tv4.. Kolla in reklamen. Men alla partier i Sverige får inte betala Tv4 för att få ut sitt budskap.
    Hoppas att LO anmäler den här förföljelsen mot en persson som Bonnierföretagen håller på med. Trodde inte journalister skulle sjunka så lågt som Niklas. Vi mins ju före valet 06 hur det var.

     

  26. 2009-05-26 21:21 Wasp

    Noterar att regeringsbloggen.se ‘totalmissat’ att kulturministern ägnat sig åt ministerstyre på en SKAP-fest helt nyligen.

     

  27. 2009-05-26 21:32 Jan

    Ola och Torkel. För att få slut på alla eventuella tveksamheter om sanningshalten i påståendet i artikeln så kommer vi alla antagligen få svar på om det är sant eller ej. WLW kommer antaglige att svara på detta imprgon den 27/5.

    Är det sant så vet samtliga fackföreningsanslutna vart höjningen av fackavgiften tagit vägen: Den har gått fackpamparnas pension och nepotism inom “rörelsen”

     

  28. 2009-05-26 21:42 Anonymous

    Myglet och korruptionen inom LO + SAP har knappast minskat med oppositionsrollen. Jag har svårt att tänka mig att en människa med förståndet i behåll skulle vilja ha dessa sossar ståendes vid statens köttgrytor.

     

  29. 2009-05-26 21:54 Eric H

    Kan väl trösta Torkel med att man under ett äktenskaps (alt motsv i PK-världen) gång alltmer börjar likna varandra..
    Så det finns ingen anledning till förvåning över att om WLW fifflar så gör sannolikt maken det också..

     

  30. 2009-05-26 22:08 Onkel Wanja

    Nej nu måste ni spara lite avslöjande till nästa år – ta inte allt på en gång. Wanja är tillsammans med Mååååååna garanten för en fortsatt borgelig regering!!

     

  31. 2009-05-26 22:17 Tina

    Väldigt bra jobbat med att klä av hycklarna inom den socialdemokratiska adeln. Fortsätt inom andra fackförbund för där finns säkerligen en del skräp att städa upp bland också!

     

  32. 2009-05-26 22:18 Roberth

    Niklas gräv vidare! Gräv också i Palmecentret som bekostas av Sida!

     

  33. 2009-05-26 22:18 Revisor

    Stor sensation i Görnköping! Pensionär som arbetar får lön.
    Bo Holmström är pensionär som knäcker extra på TV4. Får han inget betalt?

     

  34. 2009-05-26 22:33 Ola

    Tv4 Ljuger så det står härliga till.. Om man får 200000 per år för halvtidsjobb och Tv4 säger att han fått stor löneförhöjning.. Hade han 200000 per år tidigare då för heltid… Tala om att hitta på…Tv4 är värre nu än Expressen på lögner. Igår skrev Tv4 att 47% var en majoritet.. Ojoj…Vad är det för journalister Bonnier har anstält..
    Och jag tror då inte att Bo Holmström jobbar gratis åt tv4..

    Niklas

    Nu får du allt rätta till dina groder…

     

  35. 2009-05-26 22:34 Angela

    Torkel med flera. Det är väl i infantilaste laget att göra dessa avslöjanden till ngt slags snöbollskrig mellan det “blå och röda laget”. Menar du att det skall vara någon sorts rättvis fördelning i upptäckande av den “skit” makthavarna har för sig? Fokuserar du inte fel sak? Folk vill veta vad maktens människor håller på med oavsett om de är “blå” eller “röda”. Folk vet att makt korrumperar och att en del faller för frestelsen. Det kan väl inte vara någon överraskning för er? Makten skall granskas det är mediernas uppgift. Folk blir lika upprörda oavsett vilken partillhörighet de har som bär sig illa åt. Ni som tar dessa människor i försvar för att de tillhör “vår sida” skall veta att dessa människor VET fullkomligt vad de gör fast de skyller ifrån sig när de ertappas och slingrar och krumbuktar sig och “pudlar”. Och de vet att det är både olagligt och omoraliskt det de gör. De är värda allt förakt även från de med “samma färg”. AVGÅ WLW och AVGÅ MS! NU!

     

  36. 2009-05-26 22:43 earace

    Ja Såsseadeln har vi fått nog av.

    Det är tur att det även finns fria media i Sverige som TV4, Expressen och SVD, GP.

    Det räcker att kolla ett rapport eller aktuellt för att se att journalisten håller på socialismen. Jag förstår att sossarna är rädda när de nu ifrågasätts angående bonusar och förmånsbeskattning. Sen att nuvarande alliansen varit utan självförtroende i det genomsocialiserade Sverige, så har det varit innan 2006, men nu kommer vi. Jag förstår att ni bävar o gnäller. Och jag är vanlig arbetare.

     

  37. 2009-05-26 22:43 Ola

    Jan…

    T-pension ska du ju inte blanda in i det här.. Vad det gäller är om 200000 är för mycket för en halvtid…

    T-pension är ju något som dras av lönen medans du jobbar och betalas ut vid 60 i dom flesta fallen.. Men om du vill kan du jobba vidare och ha både lön och pension..

     

  38. 2009-05-26 22:47 earace

    Bra inlägg Angela!

     

  39. 2009-05-26 22:51 Ola

    earache

    Nu har vi bara ett fritt Tv bolag i Sverige och det är Svt..
    Och någon tidning som är fri tror jag vi inte har.
    Tror du inte att företag måste betala för reklamen i Tv4 och andra Tv bolag.. Håll dej till fakta…

     

  40. 2009-05-26 22:57 Företagsam Grön Moderat

    Nepotism, fördomar, hyckleri och mygel. Det är de fyra benen som socialdemokratin står så stadigt på.

     

  41. 2009-05-26 22:58 Henry

    Detta förefaller helt normalt för mig. Vem som helst kan gå i förtida pension vid 60 år mot att resten av livet “betala” med sänkt pension. Även Lennart Wedin. Pensionärer har fri rätt att
    arbeta och att erhålla lön. Vem vill förbjuda det? Med detta illvilliga “avslöjande” får Wanja nu tyvärr en massa sympatier.

     

  42. 2009-05-26 22:59 herman

    Wanja Lundby-Wedin är så korrupt
    och riktig virus. Hon har inte bara skadat
    totalt Socialdemokrati – hon har skadat
    Sverige och svensk folk.
    Hon är riktig variser – stor fisk…
    Hela hennes ursäkter och lögn har inga som helst gränser. vad hon kan överhuvudtaget om hon begriper inte någån regel och moral!!!!
    och de spelar inen roll vad hon ursäktar
    Hon måste ju veta att hon är Socialdemokrat
    och allt som hon har gjort och levt liv går ju inte ihopp med socialdemokratisk ideologi och moral
    inte nästan någåt moral. Hon är ju skurk
    Och min känlsla är – att hon redan var dålig
    och inte moralisk människa om hon arbetade som sjuksköterska. jag tror att hon varit redan då korrupt – sånt liv som hon lever idag – kommer inte övernatt. Riktikg rövareskrk – kapitalist. Media måste göra allt att hon bara inte lämnar sin post men att också hon blir starffad som alla vanliga fattiga arbetare med minsta brott eller misstag.
    Samt är också jättekorrupt Fackföreningar
    och jag tänkte varför – ju viist därför att såna som Wanja Lundby-Wedins man – såna korrupta typer arbetar där fortvarande och vanlig arbetare som behöver ibland hjälp eller råd och som betalar jätte stor avgift – han eller hon f ingen hjälp. Fackf. personal sitter bakom låsta dörrer – eller är jämt på lunch – telefon svarar knappt – men man kan inte nå rätt person aldrig. dom är ovänliga och nästan hatar
    medlemmar och arbetarklass.
    Allt är värkligen 100 g-r hemskaste som jag skriver här. media kunde revidera också detta område. socialdemokrati måste rättas till och återskapas med riktiga socialdemokrater inte med skurkar.
    Vi har många store haijar…. .
    Kanska stor fisk som är redan roten och korrupt är också Margot Walström – hemsk byrokrat mm mm… .
    Att inte tala om många moderater som är inga moderatater – riktiga gammalmodiga rövare kapitalister. Vi vill inte ha sånt svensk samhälle!!! herman med kompisar

     

  43. 2009-05-26 23:02 earace

    Ja du Ola.

    Är SVT oberoende?

    NEJ de sponsras vid stora sportsändningar=BEROENDE. Det kallas REKLAM!!! I SVT!!! Inget fult i det bara att ni lever i lögnen att SVT inte har reklam och är oberoende………

    Sen är SVT:s alla sändningar prosocialistiska. Inte ens den gnutta neutrala. Speciellt inte nyhets och debattprogram.

     

  44. 2009-05-26 23:08 earace

    Och Ola om at hålla sig till fakta….

    SVT är sponsrade.

     

  45. 2009-05-26 23:09 Kari Pietiläinen

    Vi slår oss för bröstet när det gäller korruption.
    Det finns ju bara i bananstater.
    Tänk på valet 2010.

    Kalle P

     

  46. 2009-05-26 23:12 CharlieB

    Jag läste om detta på text-tv.
    Jag läste också reglerna för just detta som Försäkringskassan förmedlat.
    Enligt dessa så har han inte gjort fel överhuvudtaget.
    Sniket kan tyckas! men han har följt reglerna.
    Man vänder ut och in på Fam Lundby-Wedin just nu.
    Expressen är så ivriga att de inte ens har koll på vilka de fotograferar och intervjuar……………

     

  47. 2009-05-26 23:18 Per Andersson

    Jag känner stanken från den ruttna LO-borgen ända ner till Småland. Jag kommer genast imorgon bitti göra en anmälan till Stockholms stad, om att LO-borgen skall betraktas som en sanitär olägenhet. F-n man kan ju inte koncentrera sig på någonting annat än den här jä-la stanken. Nu får det va nog.

     

  48. 2009-05-26 23:26 Per Andersson

    Hälsoskyddslag (1982:1080)

    Inledande bestämmelser

    1 § Med hälsoskydd avses i denna lag åtgärder för att hindra uppkomsten av sanitära olägenheter och för att undanröja sådana olägenheter.
    Med sanitär olägenhet avses i denna lag en störning som kan vara skadlig för människors hälsa och som inte är ringa eller helt tillfällig.

     

  49. 2009-05-26 23:34 Kari Pietiläinen

    OK, hennes man fick en taskig pension.
    Då sa frugan, jag ordnar en rejäl löneförhöjning på medlemmarnas bekostnad.
    Jobba hos mig så höjer vi din lön med 50%.
    Sagt och gjort, Vanja gick ut och beslutet blev klubbat.
    Ingen av de övriga hade något att invända då de ju har fingrarna i samma syltburk för sin egen överlevnad med dessa lönenivåer.
    Några moraliska och solidariska aspekter diskuteras inte överhuvudtaget.
    LO har ju hur mycket pengar som helst och ingen sosse i bygderna kommer någonsin att ifrågasätta våra beslut.
    Var det inte så det gick till, egentligen?

    Kalle P

     

  50. 2009-05-26 23:35 Gammelsvensk

    Detta är ju numera så vanligt förekommande så man måste vara rent imbecill för att inte fatta att politikerna skor sig på oss och gör vad de kan för att lura till sig allt de kan av våra skattepengar. Det var längese´n Lo-kollektivet började agera som om de vore herremän och agera endast efter devisen “sköt dig själv och skit i andra”.

     

  51. 2009-05-26 23:47 earace

    Sunt inlägg Kalle P!

     

  52. 2009-05-26 23:50 Tobbe

    Borde inte högern hylla Wanjas agerande? Det är ju under devisen sköt dig själv och skit i andra, synd bara att hon inte representerar moderaterna, då hade det kanske varit ok.

    Nepotism som detta rör sig om är så vanlig i vårt samhälle, kolla bara Maud Olofsson, hon skulle fan inte fått jobb igen 1989 efter 10 år som mammaledig ifall hon inte haft sin far och bror i Centertoppen lobbyande för henne.

    Skit finns överallt, det jag inte fattar är hur mycket feltramp politiker/förtroendevalda kan göra idag och ändå få vara kvar… dom är värsta sortens kackerlackor… Obs gäller alla politiker oavsätt parti!

     

  53. 2009-05-27 00:17 earace

    ja förespråkare för sossarna och LO skulle jag ha svårt för att vara idag.
    Måååna och WLW har förlorat all kontakt med vanligt Fölk.
    Arbetarparti….Knappast.
    Med borgarna vid makten har jag vanlig arbetare fått mer i lönekuvertet än under sossarna o vänstern, det RÄKNAS!

     

  54. 2009-05-27 00:23 Tobbe

    earace: Problemet med fack o LO är ju att det är korrumperade maktgalna personer som sitter där idag, det är för höga löner, det gör att det blir karriär att ta sig dit och du får inte folk som vill vara där, utan egoister som bara agerar i eget intresse.

    Dock måste facket finnas.. för annars kommer du få låglönearbetare i större utsträckning och pengarna kommer ännu mer att hamna hos dom som redan har.

    Man måste ju lite ställa frågan, arbetar du för att leva eller lever du för att arbeta?

     

  55. 2009-05-27 00:32 earace

    Tobbe, klart ett fack ska finnas, men det ska vara politiskt oberoende o jag ska vara medlem.
    Väljer hellre lever för att arbeta, Du?

     

  56. 2009-05-27 00:39 Tobbe

    Jag arbetar för att leva men jag trivs på mitt jobb och har det bra där så jag klagar defenitivt inte, dock har jag haft skitjobb tex på fryslager, och jag kan säga att dom som jobbar där är värda mer i lön än någon direktör på ett kontor.

    Lyfta 5-30 ton om dagen i +-0 grader till minus 30 grader… vara totalt slut i kroppen när du är 30 år och tvingas in i sjukskrivning och i värsta fall förtidspension.. nä du.. dom 25-30 tusen man tjänade i månaden där är inga pengar i sammanhanget. Lyckligtvis slutade jag tidigare än så men du fattar min poäng, dom grabbarna har min sympati, och det värsta är att det är ett jobb som måste göras om du vill ha mat på bordet.

     

  57. 2009-05-27 00:52 earace

    Tobbe, bra jobbat.

     

  58. 2009-05-27 01:08 earace

    Bara klippt från Aftonbladet;

    Dubbelt betalt för
    Lundby-Wedins man
    Wanja Lundby-Wedins make Lennart Wedin, som gick i pension från sin tjänst på IF Metall 2001, började året därpå arbeta deltid för sin hustru i LO-borgen.

    Han fick lön – och dessutom behöll han sin pension.

    LO-ordförandens make fick med de dubbla inkomsterna ett lönelyft med nästan 50 procent, uppger Politikerbloggen/TV4 Nyheterna.

    Lennart Wedin hade i flera år innan pensioneringen arbetat med ett utbildningsprojekt som hette Metalls IT-skola. Nu övergick projektet i stället till LO:s IT-skola.

    Kritisk
    Enligt Politikerbloggen/TV4 Nyheterna steg Lennart Wedins årsinkomst från 406 800 kronor 2001 till 609 400 kronor 2002, tack vare LO-jobbet.

    Anders Ferbe, vice förbundsordförande på IF Metall, säger att organisationen inte har något inflytande på vare sig löner eller pensionsvillkor för tidigare anställda som tar en annan anställning. Han är ändå kritisk.

    – Vi har den uppfattningen att det inte är rimligt att uppbära både pension och lön och på det sättet så att säga ha en inkomst som överstiger den lön man hade vid pensionsålder, säger Ferbe till Politikerbloggen/TV4Nyheterna.

    ”Inte delaktig”
    Enligt Wanja Lundby-Wedin fanns det ett önskemål att hennes make skulle finnas kvar en tid när LO skulle överta Metalls IT-skola. Hon säger sig inte ha varit med om att fatta beslutet.

    – Beslutet togs av LO:s arbetsutskott, men jag var inte delaktig. Jag gick ut när den frågan diskuterades, säger hon till Politikerbloggen/TV4Nyheterna.

    TT

     

  59. 2009-05-27 01:29 Per Andersson

    Det är inget fel på S eller LO, men det finns ett rövarband till företrädare i Stockholm som borde avgå omedelbart. Lundby-Wedin sade visserligen under första-maj-tåget att . vem ska efterträda mig om jag avgår? Vem ska respresentera arbetarna? Jag är ju undersköterska… Något mer urbota dumt har jag aldrig hört en vuxen människa säga i hela mitt liv! Hade hon druckit champagne innan???
    Hon uppträder faktiskt ofta som om hon vore småberusad.

    De stockholmsbaserade S- och LO-företrädarna är korrupta och giriga människor som sysslar med en utstuderad form av nepotism vilken inte förekommer i resten av landet. Wedins gubbe har kvitterat ut alldeles för mycket för sitt LO-jobb efter sin pensionering, Sahlins gubbe har blivit chef för AP-press och Perssons tant blev chef för Systembolaget…Denna eländiga kultur måste brytas och hederliga människor från landsorten (som stockholmare säger) måste få ersätta dem. Först därefter kan S räkna med mitt medlemskap och min röst igen. Nu får det vara nog!

     

  60. 2009-05-27 06:59 Torkel

    Expressen och Regeringsbloggen.se

    Regeringsbloggen.se och Expressen

    Två journalsistiska produkter?
    Två politiska produkter?

     

  61. 2009-05-27 08:38 Martin

    Jag förstår inte upprördheten över att en pensionär arbetar halvtid. På mina tidigare arbetsplatser har det inte varit ovanligt att man kallat in pensionärer för att slutföra projekt och att göra utredningsarbeten efter de gått i pension. Jag misstänker att ingen av dem betalat tillbaka sin pension.

     

  62. 2009-05-27 08:40 Roberth

    Per Andersson inget fel på Lo och S? Driver du med oss eller? Torkel vi förstär att du är ledsen att dina idoler åkte dit med handen i kakburken

     

  63. 2009-05-27 09:46 bob

    Nepotism :
    Otillbordigt gynnande av slaktingar vid tillsattande av tjanster.
    SAOL

    Goran Persson ordnade jobb och pension at sin fru.
    Wanja Lundby Wedin ordnade jobb at sin man.
    Mona Sahlin ordnade jobb at sin dotter.
    Alla dessa betalar du med medlemdavgifter eller skattepengar.

    Socialdemokraternas valslogan: JOBBEN FORST.

     

  64. 2009-05-27 11:40 Per Andersson

    Re: Robert

    Det är absolut inget fel på de politiska värderingarna och människosynen inom S eller LO. Det är enskilda korrupta stockholmsföreträdare som smutsar ner verksamheten. Vi många gräsrötter stretar på för att nivellera orimliga klassklyftor och gräddfiler medan stockholmsmaffian gör något annat och föregår med dåligt exempel. Vi gräsrötter betalar för vårt engagemang ur egna fickor. Vi arbetar ideellt
    många många timmar per år. Människor kommer direkt efter sina arbetspass på möten och aktiviteter. Jag läste att alla kommunala löner inklusive politikers över 49 000:- numera är frysta i Göteborg. Det finns tydligen en kommun i Sverige där det fortfarande finns hederliga och solidariska sossar i ledningen.

     

  65. 2009-05-27 11:50 Per Andersson

    Tillägg:

    Huvudstaden har blivit en plats för uppkomlingar inom olika samhällssektorer. Dessa uppkomlingar saknar personlig moral och resning och det enda som driver dem är rädslan att halka efter i löneligan. I Stockholm värderar uppkomlingarna sig själva efter sin inkomst och antalet gratisupplevelser de kan skaffa sig. Vi andra vill inte veta av dem!

     

  66. 2009-05-27 12:36 Roberth

    Per! Så du manar att överstatlighet är bra människosyn? Du menar att extremt högaskatter är bra människosyn? Du menar att enorma landsting med planekonomisk polittik är bra människosyn? Den socialdemokratiska skolan har den bra mäniskosyn? Herregud inget i detta parti har bra människosyn!

     

  67. 2009-05-27 15:06 Loffe

    Tobbe! Du sätter tummen direkt på den ömma punkt som i alla tider varit ett känetecken för det “slavarbete” vi utfört för att göra de rika ännu rikare. Själv har jag under 7 år lyft ungefär lika många ton per dag som du, fast i en annan bransch. Jag hade 100:- per ton för lastning,först på lastbil, sedan på järnvägsvagn. Direktören som ägde fiman hade 10 ggr. mer bara för att skriva fraktsedlar. Inte att undra på att jag till åren kommen, med förslitningsskador och värk, vill kräkas,så jag läser om makarna Wedins myglande. Det finns ju ett otal liknane fall. “Topparna” är korrumperade och lever flott i ett sjukt samhälle.

     

  68. 2009-05-27 15:23 Roberth

    Loffe vem ägde företaget? Vam hade startat det? Vem arbetade mest och hade knappt en semester? Vem byggde upp firman? Ni sk arbetare är ju för goa som tror en som har ett företag bara behöver lyfta pengar suck.

     

  69. 2009-05-27 15:58 Loffe

    Ursäkta intrånget Per Anderson. Men hur ni gräsrötter än sliter ideellt, kan ni aldrig nivellera orimliga löner och gräddfiler från det du kallar stockholmsmaffian. I vart fall är det redan försent, då då korruptionen redan spridit sig som en löpeld över hela landet. För övrigt anser jag frysta löner för alla med över 49 000 i kommunala löner, inkl. politiker, är allt för högt satt. Hur många låginkomsttagare får nytta av detta? Det gynnar ju bara slipsnissar med blankslitna byxbakar, men vad hjälper det t.ex en undersköterskar eller städerska. Skillnaden mellan deras lön och den som tjänar 49 000, bevisar bara att klassklyftorna fortfarande är allt för stora. Jämför du sedan alla förmåner den högavlönade har,blir kyftorna ännu större.

     

  70. 2009-05-27 16:04 Roberth

    Loffe du kanske vill ha bort klyftorna? Vill du ha ett nytt Sovjet? Varför ska folk inte få tjäna pengar? Jävla jante

     

  71. 2009-05-27 16:24 Loffe

    Självmål Roberth! Det var jag som var företaget: Fick känna på alla nackdelar du beskriver. Det var direktören för firman jag levererade till som tjänade mångdubbelt mer än jag som slet ihop hans rikedom. Komplicerat? Ja, jag får väl använda mig av den vanliga klyschan ” att jag inte kan kommentera det enskilda fallet” som skulle få dig att förstå. Men en del företag går ju bra, en del sämre, men är man envis intill döden ger man inte upp i första taget.

     

  72. 2009-05-27 17:37 Henry

    Martin!
    Det verkar som det bara är du och jag som håller oss till sakfrågan – pensionärers rätt att arbeta och erhålla lön. Anser dock att när chefer anställer make/maka blir arbetsklimatet på arbetsplatsen mycket sämre. Kanske blev det så även på LO när Lennart Wedin anställdes av Wanja.

     

  73. 2009-05-27 17:46 Loffe

    Roberth! När argumenten tryter kommer du med intetsägande invektiv Klassklyftor har, och kommer alltid att finnas. Tyvärr har de ekonomiska klyftorna bara ökat under senare tid. Du gillar således dem som vållat finanskrisen? Hyllar de giriga bankerna och alla storskojare i takt med det antal miljoner i bonusar och andra lurendrejerier de tillskansat sig? Alla dessa miljarder är skattebetalarnas pengar, som skulle gjort större nytta genom att bidra till ett jämlikt Sverige. Du är dåligt påläst Roberth! Det har ALDRIG varit jämlikhet i Sovjet! Har du inte mer på fötterna, vill jag fråga vem av oss två som gör mest rätt för epitetet “jävla jante”?

     

  74. 2009-05-27 18:18 Loffe

    Henry och Martin! Ni ser ingen skillnad på äpplen och päron i sakfrågan. Var de pensionärer som “inkallades” för att fullfölja vissa projekt också högalönade? Ser ni inget samband varför Lennart Wedin valdes in till att biträda sin fru Wanja, trots att hon gick ut under själva valproceduren? Som med sor säkerhet redan var avgjord långt före? Arma folk ! Ta bort hinnan som förmörkar era ögon, så ni kan se klart. Men kanske en viss partipiska gör att ni hellre ser lite skumögt?

     

  75. 2009-05-27 18:32 Loffe

    Per Andersson. Ursäkta mitt tidigare inlägg. Jag har varit borta från debatten en längre tid av olika skäl. Läste inte ditt tidigare inlägg om Mona Sahlin och herrskapet Wedin. Instämmer till fullo vad du skriver där. En uppriktigt menad ursäkt med en bön som tillägg: Gud bevare oss för allt ont…
    Mvh.

     

  76. 2009-05-27 19:26 Henry

    Loffe. Både lågavlönade och högavlönade pensionärer har rätt att arbeta. Lönen brukar motsvara personens kompetens. Huruvida Lennart Wedin gjorde ett bra eller dåligt arbete för sin lön är det väl ingen utanför LO som känner till. Det har inte heller diskuterats. Wanja borde dock ha insett att anställningen kunde ifrågasättas och därför avstått. Tyvärr kan detta “avslöjande” tvärtom medföra att Wanja får en massa sympatier, åtminstone bland personer som tänker klart i sakfrågan.

     

  77. 2009-05-27 22:32 ANDJELKO

    På samma sätt

    Jag hoppas att alla kommer att sluta vara LO maffia

     

  78. 2009-05-28 09:05 Roberth

    LOffe du var firman säger du? Om du var så jävla missnöjd varför slutade du inte då? En klippa som dig hade ingen tackat nej till eller hur? OM ingen tjänar bra kommer heller ingen vilja utbilda sig detta ser vi redan i Sverige. Här tjänar lärare skitdåligt liksom andra med högskoleutbildning. Sen ditt tugg om klasser är bara pinsamt. Du inbillar dig att det är banker och direktörer som skapat krisen. Läs JOhan NOrbergs bok om krisen så ser du vilka som var inblandade istället för att komma med dina fabricerade teorier!

     

  79. 2009-05-28 09:07 Roberth

    LOffe det var visst jämlikt i Sovjet. Folket hade det lika dåligt medans politibyrån hade det suveränt. Dvs folket hade det lika.

     

  80. 2009-05-28 14:36 Loffe

    Roberth,jag försökte förklara för dig om att jag som egenföretagare, hoppades på större lönsamhet i det längsta. Men då omkostnaderna steg och priserna på det jag levererade låg praktiskt taget lika, blev det till sist dags att kasta in handduken och börja som arbetstagare. Apropå Sovjet och bankernas roll i den ekonomiska krisen, inser jag vilken kategori du tillhör, Därför överlåter jag utan saknad sista ordet till dig. Punkt och slut från “din jävla jante”.

     

  81. 2009-06-02 14:53 undrande

    TV 4 gjorde en rättelse om Lennart Wedins pension…
    När kommer Politikerbloggens rättelse óch ursäkt ?

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/05/26/20293/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: