Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

GRANSKNING: Lars Ohly ifrågasätts av partikamraterna

ohlykritik
KRITISERAS. Vänsterledaren Lars Ohly kritiseras på punkt efter punkt av sina egna. Politikerbloggen kontaktade 1 300 förtroendevalda vänsterpartister i hela landet. Ett 30-tal kräver öppet hans avgång. Här är kritiken som kan bli förödande för partiledaren — ord för ord.

Se TV4Nyheterna klockan 22 ikväll!

Politikerbloggen kontaktade via e-post 1 300 förtroendevalda vänsterpartister i hela landet. De har uppdrag i kommunstyrelser, i fullmäktigegrupper, i nämnder. Och förutom partifärgen har de alla en sak gemensamt: de är besvikna och ledsna över resultatet i EU-valet.

Politikerbloggen ställde fyra frågor till vänsterpartisterna:
1. Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
2. Vilken är din förklaring till att partiet backar?
3. Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
4. Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?

Flera hundra vänsterpartister har svarat på frågorna. Politikerbloggen publicerar här ett urval:

Det är naturligtvis ett mycket nedslående valresultat.
Det finns flera anledningar tror jag: Vi tenderar ofta att hamna på defensiven. I den här valkampanjen har vi pratat mycket om att vi är EU-kritiska men inte nått ut på något bra sätt om hur eller varför. Vi har inte heller varit bra på att tala om hur vi vill använda våra platser i parlamentet, vilka frågor vi kommer att driva osv. Det kan också vara så att människor som är kritiska till EU avstår från att delta i valet för att på så sätt minska EU:s legitimitet (det är ju nästan 60 % av svenskarna – och även av övriga EU-medborgare – som över huvud taget inte röstat).
Partiorganisationen består av många personer och alla har ett kollektivt ansvar för valresultatet – Lars Ohly är naturligtvis en av dessa personer.
Jag har på många sätt stort förtroende för Lars Ohly men är tveksam till om han passar i rollen som partiledare.


- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
Katastrof, värre kunde inte bli.
- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
Låsta positioner när det gäller EU, vi är med i EU gör något vettigt i stället!
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Det är dags att Ohly lämna ledande platsen till en annan ledare som har mer karisma och är oppen för förändring inom partiet
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Varken för Ohly eller för Elina Linna (parti styrelse)

1 Valresultatet är ett mycket stort nederlag för det förhållningssätt som Vänsterpartiet har haft till EU-valet, d v s att den EU-kritik som uttrycks som att Sverige ska lämna EU har blivit mycket svagare uttalat som valresultat.
2 Finns tre förklaringar:
Den politiska- Många är EU-kritiska utan att därför 2009 vilja lämna EU. Många fler politiker uttrycker stark EU-kritik i sakfrågor ex vis jordbruksstöd, Euro, Arbetsrätt mm så att utrymmet var betydligt smalare denna gång.
Den personliga -Många klagar på att partierna skickar b-laget till Bryssel. Jag vet inte vad (v) skickar. På listan finns väldigt många namn som folk inte känner till ens lokalt. EU-val verkar vara mycket mer fokuserat på vem. Karismatiska politiker får stort svängrum (tant Marit, den duktige Carl Schlyter m fl. Den stora skillnaden stavas Jonas Sjöstedt för vänsterpartiets del.
En totalt inkompetent mediastrategi. -Vänsterpartiet har helt okända i kombination med att den mediala satsningen var lika med noll. Jonas Sjöstedt hade den egenskapen och väljarrasen är ju extrema i de län där han verkade. Genom avstå all kommunikation via TV eller stora media så syntes varken partiet eller kandidaterna. Det kan inte sluta på annat sätt än ett stort nederlag
3 Lars Ohly har det yttersta ansvaret, men partiledarnas roll i EU-valet är bisak. Däremot symboliserar han måhända det återtåg till det gamla som präglat partiet i snart 10 år och där valresultaten nått samma låga nivå …..
4 Har inget personligt mot Lars Ohly, men jag skulle hellre se Jonas Sjöstedt som partiledare för att återföra bilden av ett parti som förnyas i annan riktning.


1 Valresultatet var väntat

2 Vi är fortfarande lite väl mycket ett testuggande gnällparti som inte vill träda fram, samarbeta och ta ansvar

3 Ohly har ju faktiskt sagt att han kräver att få vara med och samarbeta – inte bara vara självklar röstboskap åt socialdemokraterna. Jag tycker inte att han behöver dra sej för att samarbeta med alliansen – han kan säkert göra nytta där också

4 Tycker inte att Ohly varit nån höjdare, men han har bättrat sej!

- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
Naturligtvis ett stort bakslag och en stor besvikelse. Lite förvånande faktiskt i dessa kristider.
- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
En svag valrörelse och mediaskugga. “Våra” frågor har också övertagits av andra t.ex. Piratpartiet (integriteten) och jämställdheten (Fi). Vi har inte “stuckit ut”.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Lika stort och lika litet som vi andra i partiledning och Riksdagsgrupp. Tycker Lasse har varit bra medialt, men kanske inte “stuckit ut”, som sagt.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Absolut. Tycker han har blivit bättre och bättre. Tyvärr är han man i medelåldern, då får man inte lika mycket utrymme. Ser idag ingen som kan göra ett bättre jobb.


- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet? Katastrofalt
- Vilken är din förklaring till att partiet backar? Partiets
halstarriga fasthållande vid utträdeskravet.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet? Stort,i Södertälje
inget som helst engagemang för att driva frågorna med bäring på
europasamarbetet och det allt överskuggande fredsprojektet.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare? Nej. Bör ersättas av Jonas Sjöqvist.

Fråga 1:

Ett bedrövligt resultat trots en bra valrörelse.

Fråga 2:
Jag tycker att partiet måste ompröva sitt beslut att verka för utträde ur unionen. Vi ska fortsatt vara kritiska till mycket, men vi ska vara kvar och bygga allianser med liksinnade kamrater från andra länder. Denna ståndpunkt har jag haft i många år.

Fråga3:

Naturligtvis har han ett ansvar men jag kan inte se att han har gjort något fel.

Fråga 4:
Jag har orubbat förtroende för honom och jag tycker att han är en utmärkt partiledare. Han är dessutom en samlande faktor inom den rödgröna alliansen.


-Jag var förberedd på att det skulle bli ett lågt valresultat, vad mer kunde man vänta sig… Vid nästan varje intervju som Lars Oly har gett, de har ju inte varit överdrivet många … har han framhållit att V troligen inte anser/ansett att EU är ett prioriterat område, bl a pga att V hela tiden haft/har som krav att Sverige ska ut ur Eu osv. Att man därför inte arbetat så mycket för att framhålla vikten av att arbeta med EU kampanjen.
Att V-folk inte prioriterar detta val! dåligt av en partiledare att före ett val gå ut och säga så, det entusiasmerar ju inte att “man” direkt springer till valurnorna. För jag tror ju inte att det är V-väljare som gått till SD eller F i allafall, nej de har nog stannat hemma.
Jag tycker att L O bär ett stort ansvar.
Ung vänster, har i allafall här uppe i Norr – Luleå, “kampanjat” och jobbat som små bävrar för V, all heder åt Ung vänster! Synd att de inte fick ut mer av detta. Personligen så är jag helt övertygad om att med Gudrun som ledare hade vi plockat flera platser i Bryssel!

- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
En klar tillbakagång.

- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
Trots ett gott arbete i EU-parlamentet, så upplevs in vänsterpartiet som drivande. Det beror på att Vänsterpartiet till skillnad från Miljöpartiet envisas med att inte bara kräva att Sverige ska ut ur EU utan att EU ska upplösas!
EU är som det är på grund av en klar högerdominans i Europa. Ska vi ändra på det måste vi gå samman med övrig vänster och gröna partier i Eu och skapa en gemensam plattform.
Till detta kan läggas att dagens vänster upplevs som “gammaldags”.

- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Som partiordförande har han stort ansvar och extra stort eftersom han alltför länge envisades med att kalla sig kommunist. Det blev totalt stopp för förnyelsen.

- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Nja. Jag ser helst en ny och fräsch kraft.


Synd att resultatet blev så dåligt. Jonas Sjöstedteffekten saknades. Lars Ohly har jag förtroende för men Gudrun Schyman var bättre eller rättare sagt det feministiska benets litenhet gör partiet låghalt.

Mycket dåligt resultat!
Har syns för lite i massmedia, dåligt profilering i frågan om urträde från EU, har inte lyckats få våra väljare till valurnorna, för de tycker inte om EU överhuvudtaget.
Lars Ohly har stort ansvar som partiledare, skulle ha varit mer ute i landet, eller mera i massmedia, men det är också en dilemma för massmedia väljer ju själv vilka som får vara med i de olika programmen.
Jag har än så länge stort förtroende för Lars Ohly!


- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
Svar: Katastrofalt dåligt
- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
Svar: Dels att partiet har synts utåt för litet, många väljare som skulle röstat vänster har röstat på PP. En fråga som inte vänstern utåt sett har debatterat. En annan viktig förklaring är att Jonas Sjöstedt, mkt kunnit i EU och
han hade kunnat lockat EU-motståndare som stannade hemma (ex.vis som min man och hans kompisar) att rösta.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Svar: Han tillsammans med partiet har stort ansvar för varför man inte nått ut med vänsterpartiets europapolitik.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Svar: Det har blivit bättre med åren 70 – 30, men han är för omständlig än rakt på sak i debatten. Partiet skulle behöva någon som är ren från kommuniststämpeln.

Hur ser du på valresultatetför vänsterpartiet?
Självklart är jag inte glad över valresultatet. Däremot känns det fel att jämföra med valresultatet 2004. Vi var ju totalt sett ett parti som hade större stöd då än idag. Vi ligger ungefär på samma nivå vad gäller väljar stöd som i det förra allmänna valet. Vi borde jämföra med detta resultat. Problem är att områden där vi tidigare hade stort stöd (Norrland ex) också verkar svika oss som väljare

2.Vilket är din förklaring att ni backar?
Vi har gjort en dålig valrörelse och gjort misstaget att försöka servera ett smörgåsbord, där vi tagit upp nästan alla frågor. Vi borde istället fokuserat på någon viktig fråga: miljö, integeritetsfrågor eller den ekonomiska krisen. Vårt valmaterial hade inget riktigt budskap. Vad säger en affisch: rösta eu-kritiskt, rösta på vänsterpartiet. Det är inget budskap. Vi borde också moderniserat vår valrörelse och synts mer på internet, via t.ex. you tube och facebook. Om vi vill få ungdomar att sympatisera med oss måste vi anpassa oss efter deras verklighet, där internet är en självklart informationekanal.

3. Vilken ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Lars Ohly ensam kan inte ställas till svars för valresultatet. Det handlar om hela organisationen bakom valrörelsen, som inte lyckats hitta ett arbetssätt där vi når ut till väljarna.

4. Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Jag har förtroende för Lars Ohly som partiledare, men ha borde kanske lära sig lite av vår tidigare partiledare Gudrun Schyman. Vara lite mer karrismatisk, tala mer direkt till människorna och ge ett mer optimistiskt intryck.


1. Ett skitresultat!
2. Först måste vi analysera. Enligt SVT har vi förlorat de unga vilket är mycket tråkigt och den frågan måste diskuteras rejält. Om det är något parti som förstår vikten av integritet så är det vänsterpartiet. Att vi går hem hos de som är mellan 51 – 64 tycker jag inte är konstigt eftersom vi har en bra välfärdspolitik och är det enda partiet som är emot det nya pensionssystemet.
3. Lasse har jobbat mycket i valkampanjen och varje gång jag hört eller sett honom på radio eller TV har han gjort bra ifrån sig.
4. Absolut!

- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
Jonas Sjöstedt var partiets röstmagnet för fem år sedan. Man var tydlig i kritiken. Folkomröstningen om EMU gynnade dessutom partiet i förlängningen.
Hade det varit EMU-omröstning idag tror jag att det hade resulterat i ett ja till EMU.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Det har blivit ett kamrat 4%-parti igen.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
Han är en oerhört skicklig politiker, men partiet borde kanske ha valt en annan ordförande, med facit i hand. Jag var med och röstade fram honom en gång på kongressen -04, men tycker att partiet borde förnyas rejält.


Hej! Givetvis är det tråkigt att det blev ett rätt magert resultat för oss. Men kanske det är så att EU-motståndet bör vara ett passerat stadium, vi är så ”inne” i EU att man nog skall ha en annan strategi än ”Ut ur EU” och i stället försöka göra det bästa möjliga av den situation som är. Ang Lars Ohly så tycker jag nog att han ”växt till sig” och mognat lite sedan den tiden han envisades med att kalla sig kommunist! Jag saknar Gudrun Schyman mycket men tycker att Lars nu är OK!

- Vilken är din förklaring till att partiet backar? Stor del av dem som stannade hemma, hade röstat på oss om vi hade nått dem. Sen blev vi tvungna att dela våra väljare med Fi och PP. Då var det väldigt viktigt att vi kunde ha haft en stark toppkandidat som kunde vinna hos Fi- och pp´s väljare. Det hade vi tyvärr inte.

- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet? han måste bli bättre på att sätta starka, populära och lämpliga personers namn på topplistorna. Han bör skaffa sig medarbetare som är kunniga i sin sak och har gnistan i ögat. Nu måste partiledningen anlysera valresultatet och vara ärliga och ta krafttag. Han måste ha erfarna och duktiga människor omkring sig.

- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare? det vet jag inte, han är trevlig och lyhörd men han har inte tagit våra problem på allvar. Han har inte kunnat lösa dem. Som lokal politiker jobbar vi häcken av oss med de små resurser vi har, men det hjälper inte när det inte fungerar centralt.


- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet? Katastrof i gemförelse med valet 2004
- Vilken är din förklaring till att partiet backar? Lyckades inte att få ut vårt budskap och lyckades inte heller övertyga EU kritiker och soffliggarna ca 45% att gå o rösta. Våra kandidater syntes inte i media. Saknar Jonas Sjöstedt.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet? Analysen för utvisa vilka brister vi har haft i vår kampanj, partiledningen har alltid ett ansvar för valresultatet. Hade Lars Ohly fått mer utrymme i media skulle siffrorna se betydligt bättre ut.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare? Absolut

- val resultatet är mycket bedrövande
- otydliga budskap till väljarna
- det går inte att lägga all skuld på partiledaren men han har stor del i nederlaget
- Lars Ohly är en dålig reprsentant för vårat feministiskt inriktade parti. Det bör vara en kvinna, Lars förtoeede blev lågt från början och det kanske aldrig går att reparera.

Tycker att resultatet är beklämmande! Sorgligt!
Jag tror på Lars Ohly men han har inte några få frågor som han driver!
Man måste tydligen profilera sig rejält sådana här gånger. Det har vi märkt.
Miljö el. filer, gick ju bra!
Mindre klyftor och rättvisare löner, tycker jag att han skulle ha kört stenhårt med i vänsterpartiet.
Det är min omedelbara reaktion.


Gårdagens valresultat är nedslående. Det väcker oroliga tankar över hur det ska gå i nästa års val. En förklaring till de dåliga siffrorna tror jag är att piratpartiet lyckats bättre att nå ut med de frågorna som vi också har på vår agenda.
Vi har också svårt att förklara vårt ställningstagande om att vilja gå ur EU och ändå respektera att sveriges befolkning röstade för att vara med.
Det är svårt att vinna röster på att alltid tala om vad vi inte vill.
Lars Ohly liksom partistyrelsen har stort ansvar för valresultatet. Vi hade alltför okända namn på vår lista förutom Eva Britt. Vi har också mycket svårt att komma fram i media. Vi kan ta slutdebatten i TV som ett exempel, där Eva Britt hela tiden blev avbruten och aldrig fick prata till punkt. Avbruten av programledaren och av de andra.
Det kanske är dags att byta partiledare. Men vi behöver också bli tydligare med vad vi vill uppnå med vår politik.

- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
Ej förvånad över det dåliga resultatet.
- Vilken är din förklaring till att partiet backar?
Avsaknad av profilen J Sjöstedt. EU-motståndet har i viss mån försvagats i Sverige, Partiet klarade ej att mobilisera motståndare och EU-kritiker.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet?
Partiledningen har en alltför stor tilltro till EU-parlamentet.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare?
jag har ej stort förtroende för LO


- en katastrof!
- finns flera förklaringar, men en är att (V) inte lyckats nå ut med sitt budskap på ett enkelt och begripligt vis. Att (V) inte vågar tänka nytt och använda de bredare kanalerna. Istället litar man fortf till allt för stor del på fotarbete från gräsrötterna. Det når inte alls ut lika brett som tex TV-reklam.
- Lasse har naturligtvis en del ansvar. Det har också Eva Britt. Men det är inte en eller två personers fel.
- Jag har förtroende för Lasse, men hoppas att partiet snart ska gå vidare och våga förnya och föryngra sig.

Mycket tråkigt att folk har svikit oss, att dom inte har förstått att vänstern och nej sägarna behövs i parlamentet, nu kan borgarna husera som dom vill och köra över folket.
Att partiet backat beror nog på att vi inte har fått så mycket plats i massmedia, vi har inte hörts eller synts så mycket.
samt att vi har varit dåliga på att visa att vi är ett grönt parti, därför har miljöpartiet gått frammåt. (hörde folk säga vid vallokalen att miljöpartiet var dom enda som stod för miljön)
Lars Ohly Har inte varit så tydlig ej heller har han varit så synlig. Men däremot hade vi en mycket bra EU-tidning som kom med lokaltidningen veckan före valet som kom försent, dessa frågor odyl. skulle Ohly varit ute och diskuterat mycket tidigare, man måste nöta in vissa saker.
Förtroendet för Lars O har börjat svikta, skulle gärna se en ny kvinna som ledare. (Vi har ju redan en som syns och hörs mycket under hela året, Tyvärr så har Lars O varit lite för tyst och osynlig under året.


- Samtidigt som valresultatet självklart är en besvikelse så blev det ungefär som jag förväntade mig. Vänsterpartiet fick stöd i stort sett av samma andel av väljarkåren som vi skulle i dag få i ett riksdagsval. Men vi är ju vana vid betydligt bättre resultat i EU-parlamentsvalet.
- Vi gjorde en dålig valrörelse. Våra kandidater var okända och lyckades inte få genomslag under valrörelsen. Vi saknade en ny Jonas Sjöstedt som tidigare gjort ett enormt gott jobb. Det var svårt att entusiasmera partiarbetarna. Gruppen EU-kritiska är fortfarande stor bland väljarna, dock känner tydligen allt fler av dessa att det är meningslöst att rösta i EU-parlamentsvalet. Moderaterna vill avskaffa landstingen men ändock så röstar deras väljare. Vi har inte lyckats förklara för väljarna att eftersom vi nu är med i EU så påverkas vi alla av de beslut som fattas av EU.
- En partiledare har alltid ett stort ansvar för valresultatet. Jag har stor respekt för Lars Ohly som partiledare men han har fått allt svårare att komma ut i massmedia och ger kanske ett något trött intryck.
- Jag har fortfarande förtroende för honom som partiledare. En som jag tror skulle ha lättare att entusiasmera partimedlemmarna och komma ut i massmedia är dock Josefin Brink.

Valresultatet en katastrof för (V). Har slagit tvärs över alla län och kommuner.
Vi har syns för lite – kommit bort i debatten. En fråga för partistyrelsen att fundera på.
Lars Ohly har ett stort ansvar för förlusten och frågan är om partiet fortfarande ska stå utanför EU.
Har försvagats mycket och är tveksam om han skall vara kvar som partiledare, fast han är en mycket duktig debattör, en fråga som får diskuteras.


1. Tyvärr så uppfyller det inte mina förväntningar.
2. Man har inte nått ut till väljarna på rätt sätt. Möjligen i Sthlm, men det är inte där valet avgörs enbart 3. Hans ansvar är för mig lite oklart. Det är ett kollektivt misslyckande när det inte fungerar. Men faktum är ju att hans gamla tillkännagivande för kommunismen stör fortfarande.
4. Nej. Han har gjort sitt. Detta är inte en ståndpunkt som dyker upp bara för EU-valets dåliga resultat. Det var i mina ögon helt fel att över huvud aget välja honom från början. Detta kan jag säga efter det att jag träffat killen i samband med uteslutningarna i Uddevalla 2006, då han visade sin velighet.

- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet? Ledsamt, men väntat

- Vilken är din förklaring till att partiet backar? Vi valde att inte satsa pengar på reklam, utan hade en förhoppning på att innehållet skulle räcka, tyvär

- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet? Han har inte större ansvar än alla andra i partiet.

- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare? Jag skulle hellre se Jonas Sjöstedt som partiledare.


Tråkigt att siffrorna går nedåt
Jag tror det beror på att folk nu accepterat att vi är med i EU och inte tror att det är någon ide att tycka något annat.
Lars Ohly har inte mer ansvar än vi andra. För övrigt tycker jag nog att det överlag inte har kampanjat riktigt i frågan.
Jag har fortfarande förtroende för Lars Ohly

- Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet? Ganska väntat resultat då saknaden efter Jonas är stor. Även om Jens och Eva-Britt har gjort ett bra jobb så saknas en person som Jonas som kan kombinera saklighet med medmänsklighet på ett sätt som tränger igenom mediebruset.
- Vilken är din förklaring till att partiet backar? Återigen saknaden av Jonas. EU-valen visar att person tycks vara viktig.
- Vilket ansvar har Lars Ohly för valresultatet? Lars har naturligtvis ett ansvar, men det är ett ansvar som delas av alla ledande vänsterpartister, men också av alla medlemmar. Partiet måste arbeta för att få fram fler personer som syns i media.
- Har du förtroende för Lars Ohly som partiledare? Mitt förtroende för Lars är oförändrat. Till en partiordförande ska man alltid ha en sund ifrågasättande inställning.


1. Katastrof!
2. Att kräva utträde i något som man vill vara med och påverka känns inte seriöst. Toppkandidaten Svensson gjorde ett mycket dåligt intryck i debatter.
3. Självklart har LO ett ansvar som ordförande.
4. LO har sina fördelar men min uppfattning är att han inte är rätt person att leda partiet.

Valresultatet är inte förvånansvärt kolla kandidaternas utstrålning!

Se ovan tråkiga nej säjare.

Lars Ohly är körd hans kommunist bakgrund och Nacka svammel gör att han borde bytas ut, NU! (Helst tidigare)

Nej!


1. Valresultatet blev som jag hade väntat mig. Det motsvarar ungefär riksdagsvalets valresultat 2008. Vi måste ändå konstatera att vi har gjort ett dåligt valresultat med tanke på hur mycket som vi har gått bakåt. Det har funnits en naiv tro inom vårt parti om bara vi är det mest EU-kritiska partiet så fixar
valet av sig självt.

2. Det tidigare EU-motståndet som funnits i Sverige har fått mindre betydelse och påverkar allt mindre hur väljarna röstar. Jonas Sjöstedt var en duktig erkänd EU-politiker förra valet och ställde inte upp i årets val vilket har bidragit till nedgången. Många EU-motståndarna har stannat hemma föregående val och gjorde troligen än mer detta val. Vi har tappat väljare till socialdemokraterna, miljöpartiet och piratpartiet.

3. Lars Ohly har ett stort ansvar för valresultatet. Han har inte lyckats att mobilisera entusiasm till partimedlemmarna till att göra en stor insats under valrörelsen.
Vi har heller inte lyckats att mobilisera de EU-kritiska till valurorna. Det har också varit svårt att föra en Europadebatt inom partiet. Utträdeskravet har mer förlamat debatten än gjort nytta Vi måste mer fokusera på vilken Europapolitik vi EU-kritiska ska föra istället för att envist hävda EU-uträdet. Bristen på en konstruktiv EU-politik har bidragit till att vänsterpartiet blev ointressanta under valrörelsen.

4. Ja, men nu måste Lars Ohly bli mer tydlig. Lars har också ett stort ansvar för att vi får en öppen konstruktiv debatt om hur vänstern skall utveckla europapolitiken.

Hur ser du på valresultatet för vänsterpartiet?
Inte förvånad. Vår kampanj var usel. Inte en enda sakfråga lyfttes fram. och Ingen genomarbetad mobilisering av våra väljare. Det är där vi skulle ha börjat: motivera väljarna att rösta.
Typ ” Eu ska inte bli Berlusconiland- Stoppa högern”
hela partstyrelsen bär ansvar + vu. De har backat upp en analys som inte funkar. Dags att ta hjälp av proffs.

Valresultatet är en katastrof!
Partiet backar därför att
- De inte nog starkt kommit ut med sina frågor.
- Man har hamnat i skymundan av MP och S
- Man har inte visat nog tydligt att man är att räkna med.
- Ingen Jonas Sjöstedt
Lars Ohly är partledare, och som sådan har han det yttersta ansvaret.
Lars Ohly verkar vara en sympatisk man, men inte lika karismatisk som Gudrun Schyman. det var inte bra att han så länge höll fast vid kommunist stämpeln!
Jag kan inte direkt säga att jag inte har förtroende för honom, men själv hade jag hellre sett Sjöstedt som partiledare, då nu inte Gudrun fick sitta kvar.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Modiga vänsterns misslyckade kampanj | Är vi vuxna nu | 2009/06/09 at 21:11:24

    [...] Dagens Nyheter läste jag om TV4:s undersökning som visar att flera i Vänsterpartiet kräver Lars Ohlys avgång efter det dåliga [...]

     

  2. Pingback by Känner åt vilket håll det blåser : Fredrik Jönsson | 2009/06/09 at 22:15:00

    [...] Föreningen efter att hans medlemskap blivit känt, krävs på sin avgång, rapporterar Politikerbloggen och [...]

     

  3. [...] 30 att det nog vore bra för Vänsterpartiet med den ny partiledare. Det gör att både DN och TV4 (genom Politikerbloggen) kan damma av den gamla dramaturgin att vänsterpartiets medlemmar tycker att Lars Ohly är en [...]

     

  4. Pingback by Femöresjournalistik « Simone – På tal om politik | 2009/06/12 at 07:06:04

    [...] dagar tidigare försökte man på Politikerbloggen bevisa samma sak vad gäller Vänsterpartiet. När man till slut insåg att drygt 2 % menade att [...]

     

58 kommentarer

  1. 2009-06-09 18:38 David H

    Problemet för Vänstern är snarare att Socialdemokraterna har tagit ett kliv vänsterut och snor röster från dom. Det gick bra för V så länge Persson styrde S-skutan.

     

  2. 2009-06-09 18:41 Simone

    Nu går drevet ser jag på denna “obundna” sida. Personligen tycker jag att 2,3 % som kräver en avgång efter ett katastrofval till EU är en ganska så blygsam siffra.

    Skulle vara intressant att läsa svaren utan den här vinklade och grovt redigerade presentationen.

     

  3. 2009-06-09 19:02 Arbetaren

    Det hade väl varit mer ärligt om Lars Ohly kallade sig kommunist som han alltid har gjort. Vänsterpartiets riksdagsledamöter kallar sig ju också kommunister. Ali Esbati som skrivit partiprogrammet är väl en av de hårdaste kommunisterna i Sverige, han ägnar bland annat dagarna åt att hylla Jan Myrdal på sin blogg.

    Nåväl, vi skall väl inte heller glömma att socialdemokraterna har ganska många representanter som hyllat de flesta kommunistregimer samt förnekat de brott mot mänskligheten som har begåtts där.

    Birgitta Dahl hyllade ju Pol Pot och hans massmördarregim i Kambodja. Socialdemokraterna har fortfarande inte tagit sitt ansvar för att ha finansierats Robert Mugabes väg till makten i Zimbabwe med svenska arbetares pengar. Eller Olof Palmes stöd till Fidel Castro. Eller för baltutlämningen där man skickade mer än hundra balter till tortyr och död i Sovjetunionen.

     

  4. 2009-06-09 19:18 Neil Ormerod

    Det här är otroligt ni frågor 1300 människor vad de tycker on Lars Ohly (med frågor som var minst sagt vinkladé) och hittar 30 – trettio – som är kritiska och det är främsta nyheten på tv4! Vilken journalistisk haveri! Jag återger här mina svar till era frågor som jag har inte publicerats:

    Hej!

    Ursäkte det sena svaret, jag har varit ute och delat ut flygblad om nedläggningen av den öppna förskolan i Enköping.

    1 – ungefär som jag hade förväntat mig, inte långt i från opinionssiffrorna.
    2 – partiet backar inte sett i från opinion som den har varit de senaste åren. Vi brukar dock göra bättre i från oss i val till Europaparlamentet, men jag tror att många anti-EU väljare valde att inte rösta. Och vi saknar Jonas Sjöstedt naturligtvis.
    3 – som sagt resultatet är i linje med våra opinionssiffrorna
    4 – full förtroende, han är den partledaren med mest potential att slå i genom i den breda folkmassan vid nästa valet.

    Neil Ormerod, Ordförande i Vänsterpartiet i Enköping

     

  5. 2009-06-09 19:24 Simone

    Se vad praktiskt man behöver bara önska och så kommer det ett svar på hur förmodligen en stor del av svaren såg ut och så väljer Politikerbloggen och TV4 att koncentrera sig på de två procenten som får fram det man bestämt sig för att visa.

     

  6. 2009-06-09 19:33 Jonas

    Det här är ju helt sanslöst – 97-98% stöder Lars Ohly, skulle man också kunna säga. Det måste väl ALLTID gå att hitta 2-3% som vill byta partiledare i ALLA partier?

     

  7. 2009-06-09 19:35 Taxen

    Jippiii!
    Låt den där flinande smilfinken sitta kvar.
    Det tackar vi på andra sidan för. Har varken hört
    eller sett skymten av Ohly efter valet. Skrattar
    bäst som skrattar sist.

     

  8. 2009-06-09 19:39 Lorttjärn

    Vänstern behövs inte i Sverige. De har ingen trovärdighet. Skulle ett parti som hade en partiledare som kallade sig nassist överleva? Kommunismen hör henna på historiens sophög.

     

  9. 2009-06-09 19:54 wunderbar

    Vänsterpartiet kommer att växa lika mycket som arbetslösheten ökar. Inget fel på Ohly som dessutom är den enda EU-kritiska partiledaren. Sitt kvar Lasse, pendeln kommer att svänga vänster igen. Men jag håller med om att det krävs en tuffare ledarstil som läser lusen av rådande klasspolitik.

     

  10. 2009-06-09 19:57 Lisbeth

    ATT NI ORKAR att bedriva HÄXPROCCESER mot än den ena än den andre.
    HELT KLART ÄR DET CHOCKADE MODERATER som inte kunde ta sin OTROLIGA FÖRLUST SOM MÄN.
    Jag kan kosta på mej att bjuda på ATT NI ALDRIG KOMMER ATT FÅ EN NY CHANGS ATT LEDA SVERIGE I FÖRDÄRVET IGEN.
    Stöddiga stod NI där och trodde att 35% skulle rösta på ER i EU Valet. TJI fick ni och ingen av de 4.5 milj personer som fått skattelättnader RÖSTADE PÅ ER.
    Nej RIKA pensionärer ute på söndagspromenad blev de som till sist RÖSTADE på ER.

    Alltså fortsättningsvis är ni bara PENSIONÄRSPARTIET.

     

  11. 2009-06-09 20:04 Lisbeth

    Glömde!

    LARS Sitt där du sitter.
    Vi är många kvinnor som älskar dej för den du är.
    SNYGG STABIL ÄRLIG RÄTTVIS ÖDMJUK BURDUS LEENDE
    och kan ta vilken Borgare som helst RAKT upp och NER.

    FILA lite till på politiken så blir allt bra.

    LYCKA TILL

     

  12. 2009-06-09 20:05 Ola

    Tror inte det finns en partiledare som är så poppis bland sina egna som Ohly. 2-3 % är ju väldigt lite som vill ha bort han.
    Kolla in övriga partier så blir det nog betydligt sämre siffror för ordförande.

     

  13. 2009-06-09 20:13 Mogg

    Men snälla, några % antikommunister är ju inget problem.
    Det är bara å rensa ut.

     

  14. 2009-06-09 20:19 Karin

    Det är väl inte så mycket att orda om de har tydligen verkat ut i tiden. Deras historik och politik idag är tydligen inget som väljarna vill ha, ibland får man bara acceptera hur det är, och helt enkelt gilla läget, vilket många också faktiskt gör.

     

  15. 2009-06-09 20:24 Anonymous

    Får man fråga politikerbloggen när enkäten om centern kommer?

    Maud Olofsson sa dagarna innan valet att hon skulle tredubbla centern, ja 18 % skulle det bli. När får man se detta redovisat?

    När kommer den om KD, som var nära att åka ur?

    Opartiskhetreglerna i journalistiken kräver att ni granskar bägge sidor. Och en regering brukar normalt sett i Europa bland journalister vara mer hårdgranskade, men hittills ser vi motsatsen på just denna blogg.

     

  16. 2009-06-09 20:30 Seved Monke

    Ja, vad säger ni nu då? Dom egna kallar honom kommunist!! Jag tycker han ska börja köra tåg igen. Eller flytta till Kuba som han verkar älska.

     

  17. 2009-06-09 20:39 Ingemar Ö

    Det är väl inte bara Ohly som bör ifrågasättas. Hela kommunismen och socialismen tillsamman med miljömuppar bör granskas.

     

  18. 2009-06-09 20:41 Rosenfeldt

    NI GÖR ERT SISTA MISSTAG OM OHLY FÅR GÅ!
    Då kommer vänsterpartiet försvinna.
    Om Ohly bara slutar upp med att tungkyssas offentligt med samma kön och lägger av med sitt överlägsna flin i debatterna på TV får Ni i vänsterpartiet minst 10% till.

     

  19. 2009-06-09 21:02 Gretchen Meyer

    Ja det är ganska tråkigt, enformigt och ingen spänning. Bara skitsnack för att svärta ner arbetarnas företrädare.Med all reklam på tv 4, som borde kostat allianspartierna en hel del ( den kanske var gratis). Ändå gick det dåligt för C,KD, och även Moderaterna. Det partiet som gick bäst i Alliansen var Folkpartiet och det var Marits förtjänst.
    Är alla politiska företrädare i Alliansen perfekta? Gör de allting rätt och finns det bara skit och löjligt trams att ta upp om de Rödgröna?
    Bra att så många tar Ohly i försvar. Det brukar mest vara blåa kommentarer, därför var det ett par månader sedan jag var inne.

     

  20. 2009-06-09 21:05 Seved Monke

    Men Rosenfeldt, jag vill att vänsterpartiet ska försvinna. Jag tycker nämligen inte att kommunister har i en demokrati att göra. Men heder åt Ohly att han hånglar loss!

    Och MP skulle älska att slippa plågas av Ohly och hans tokerier i nästa års valrörelse.

     

  21. 2009-06-09 21:19 Fredrik

    Enda hoppet for Vansterpartiet ar Josefin Brink!

     

  22. 2009-06-09 21:32 Mr M

    Att de partiet över huvud taget har en ända väljare, bevisar att vissa människor inte har någon respekt för alla dessa miljoner som dött pga kommunism. Ledaren själv var tex ledsen när muren föll. Men om folk tar sitt förnuft till fånga, även Mona Sahlin och de båda avloppsören, och tar avstånd från V, så slipper vi ha skiten kvar i riksdagen, och de hamnar där de sedan länge hör hemma: PÅ historiens sophög.

     

  23. 2009-06-09 21:32 Torkel

    Ha ha, vem tror ni att ni lurar eller påverkar med dessa skojarinlägg… Lars Ohly sitter säkert, han sopar banan med borgarna i debatterna i Tv.

    Ödslar er tid.

    Såg förresten att Reinfeldt idag fick stora problem i Bryssel när han skulle dra igång ordförandeskapet. helt enekelt inte påläst. Och så FETSMÄLLENM att den ratade Corazza Bildt kryssar förbi de andra “godkända” på M-listan.

    Tro mig. Det kommer dröja innan reinfeldt går ut och gratulerar.

    Väljarnas slag i ansiktet på M kommer verkligen tätt nu. Men det är klart att med den partiledaren…

     

  24. 2009-06-09 21:45 Seved Monke

    Ööhhhh… Torkel, var har du varit de senaste dagarna? Vänsterpartiet har gjort ett uselt val.. Vad är det du pratar om? Det är klart han blir ifrågasatt internt nu..

     

  25. 2009-06-09 21:51 Lisbeth

    Håller fullständigt med dej Torkel om Fetsmällen vilket
    NERKÖP för Reinfeldt däremot har jag inget emot Corazza som individ.
    Tro mej han kommer att gå på den ene efter andra FETSMÄLLEN framöver.
    Han och BORG som förresten bara citeras av DAGENS INDUSTRI är sååååååååååå främmande för VERKLIGHETEN
    så dom kommer båda att trilla DJUPT när den går upp för dem.
    Östros den stackars tjurbocken har fått från dom order att inte uttala sej om KRISEN
    eftersom han är den ende som är väl insatt i bedrövelsen.
    Underskottet är uppe i 400 miljader NU och då räknar jag med det + et på 160 miljader som fanns i kassan när de tog över.
    Klart dom inte vet vad dom skall göra. Och Östros är nog glad att det inte är han som håller i tåtarna.

    OJ OJ det går som en DANS eller som BORG sa TANGO

     

  26. 2009-06-09 21:53 Torkel

    Lisbeth, ja…de rosar inte marknaden direkt denna M-regering.

    Massarbetslöshet och gigantiska underskott parat med socialbidragsexplosion och ökat utanförskap.

    det är deras resultat. Sämst i hela EU. Och just Reinfeldt som ska leda EU nu. Hur ska det gå…

     

  27. 2009-06-09 22:02 Roberth

    Brink? Brink är för tusan inte klok såg ni inte henne i Debatt det var pinsamt!

     

  28. 2009-06-09 22:04 Roberth

    Torkel hur är det att vara så avskärmad från verkligheten och bara köra samma skit hela tiden? Som en papegoja

     

  29. 2009-06-09 22:14 klas nilsson

    Kommunisten Ohly har varit körd länge. Nu har också fotfolket tröttnat. Avgå. Bli tågmästare igen.

     

  30. 2009-06-09 22:39 Eriksson

    Detta var fan i mig den mest haveristiska undersökning jag någonsin sett. 30 personer av 1300?? Jösses…

     

  31. 2009-06-09 22:49 Torkel

    Ja, Brink är bra. Liksom Ohly. De sopar mattan med borgarna. Längtar efter nästa debatt då moderaterna står och stammar…

     

  32. 2009-06-09 22:57 Putte

    Torkel: Om nu Ohly sopar mattan med Alliansen i alla debatter – hur kommer det då sig att de får så dåligt med röster?! Konstigt, konstigt… :)

     

  33. 2009-06-09 23:16 Hurriya

    Är detta ett dåligt skämt? 97,7% av tillfrågade vänsterpartister vill behålla Ohly som partiledare. TV4Nyheternas rubrikssättning (”Efter EU-fiaskot: Avgå, Lars Ohly!”) är fullständigt verklighetsfrånkopplad.

    Ohly har skött sitt partiledaruppdrag väl, även i tider då partiet har varit i motvind. Vi vet bättre än att leta syndabockar i partiledningen. Inte ens bland de 2,3%:en finns ngt kompakt krav på Ohlys avgång.

    Den övervägande majoriteten av förtroendevalda i partiet förstår att vi måste ta kollektivt ansvar. Vi har alla ansvar för hur valkampanjen gick. Vi har alla ansvar att bidra till att valresultatet utvärderas och analyseras, så att vi kan dra lärdomar inför 2010. Att byta partiledare ett år innan riksdagsvalet är inget alternativ. Den övervägande majoriteten (97,7%) fattar det. Men i en organisation med 1 000+ medlemmar finns alltid, vid varje givet tillfälle, en handfull ruttna ägg (som är bittra över att partiet inte uppfyller deras egna drömmar om politisk karriär) och ett par individer som helt enkelt inte fattar galoppen.

     

  34. 2009-06-09 23:36 ÄRRHÅ

    Fortfarande finns det många grupper inom Vänsterpartiet som rent ut kallar sig kommunister – helt utan att skämmas. I valet hade de en affishkampanj om att de ville ha ett fritt internet. Samtidigt pratade toppkandidaten Eva-Britt Svensson varmt om Kuba som tillsammans med andra kommunistländer som Kina och Nordkorea är världsledande när det gäller censur, inte minst på internet. Vänsterpartiet saknar idag all trovärdighet. De enda stöd de lär ha är väl från gamla arbetare som tycker det var bättre förr när alla svenskar kunde jobba i fabriker och ungdomar som lyssnar lite för mycket på vänsterromantiserande musik.

     

  35. 2009-06-09 23:41 ÄRRHÅ

    Hurriya: Så länge svenska folket inte köper er otidsenliga politik spelar det ju mindre roll hur lyriska era partimedlemmar är över den. Det gäller att driva frågor så som folket vill, inte försöka pådriva folket sina frågor.

     

  36. 2009-06-10 00:56 Kaj Raving

    Strax över 2% kritiserar Lasse och bara en del av dess kräver faktiskt hans avgång – i en uppenbarligen anonym enkät!
    Det måste ju vara i närheten av det största förtroende som en partiledare nånsin haft, särskilt efter ett katastrofval.
    Politikerbloggens och övriga borgarmedias patetiska vinkling av det hela visar bara på under vilka förhållanden som vänsterpartiet har fått driva hela valkampanjen.

     

  37. 2009-06-10 01:32 Hurriya

    ‘Ärrhå’ verkar inte förstå poängen med ett flerpartisystem, nämligen folk ska ha möjlighet att välja mellan olika politiska ståndpunkter. Val mellan partier kan inte bara handla om vilken partiledare man tycker är trevligast eller vem som har den snyggaste logotypen. ‘Ärrhå’ må ogilla (V):s politik, men han/hon har inte rätt att förringa de 171 000 väljare som röstade på (V) i söndagens val.

    Ett vänsterparti som inte driver vänsterpolitik har inget existensberättigande. När personer med råborgerlig grundsyn föreslår att partiet ska göra sig av med sina politiska ståndpunkter, så handlar det om att man vill strama åt gränserna i den offentliga debatten, skapa ett klimat där alternativa uppfattningar på förhand kan förkastas som ‘orealistiska’, ‘förlegade’ eller ‘extremistiska’. En reell diskussion om resultatet i EU-parlamentsvalet, vilka lärdomar vänsterpartiet bör dra och hur man ska fortsätta framöver kan knappast föras på de premisser som Politikerbloggens sensationsjournalistik ger.

     

  38. 2009-06-10 07:15 Torkel

    Ohly sopar som sagt golvet med M.

    När skulle reinfeldt ha en chans mot honom?

     

  39. 2009-06-10 08:35 Jägarn

    Lars Ohly är i det här samanhanget ointressant som person, fakta är att globalt så befinner sig de diktatoriska partierna socialismen/kommunismen i sina dödsryckningar.

     

  40. 2009-06-10 09:08 Taxen

    Vilken annan politiker, annan än Reinfeldt, skulle
    på ett trovärditgt och språkkunnigt sätt kunna
    leda EU under nästa halvår. Ve och fasa för Sahlin,
    Ohly t.ex Sverige skulle tappa i trovärdighet. Nä
    Reinfeldt är stadsmannamässig och perfekt.Man
    känner sig trygg.

     

  41. 2009-06-10 10:23 Roberth

    Skulle Mona leda Eu skulle vi bli årets mest utskämda

     

  42. Göran Persson fick en gris när han slutade. Vad vill du ha, Ohly?

     

  43. 2009-06-10 13:33 Jägarn

    TT, i kommuniststaterna brukar avsatta ledare bli broderligt omhändertagna, dvs internerade och avrättade vid lämpligt tillfälle. Helt plötsligt har en okänd sjukdom dykt upp och tagit den avsatta ledaren av daga. Tyvärr är liket redan kremerat så någon obduktion är inte möjlig.
    Ja du Lasse tur för dig att du lever i en borgerlig demokrati och inte i din egen lära.

     

  44. 2009-06-10 18:09 PG

    Håller med Björklund, Ohly kommer att bli alliansens bästa valarbetare. Ingen vill ha Ohly och hans kommunistkompisar i regeringen så när nu Sahlin tvingats ta med V i sin roddbåt kan den inte annat än sjunka. Därför hoppas jag att Ohly sitter kvar!

     

  45. 2009-06-10 18:21 “Geroge”

    Det behövs inte någon utan kommuniststämpel utan någon som verkligen sätter arbetarnas intressen i förstahand hela tiden och vågar gå emot låtsas socialisterna i Socialdemokraterna.

     

  46. 2009-06-10 19:42 Johan

    Sedan när blev en kommunist “trovärdig”?

     

  47. 2009-06-10 23:10 Tord Oscarsson

    Det är helt otroligt att påstå att medlemmarna kräver Lars Ohlys avgång om bara 30 av 1300 krävt detta. Då är man inte ute för att presentera fakta utan för att med alla medel komma åt en person

     

  48. 2009-06-11 10:00 Kalle

    Ohly du är bäst! lyssna inte på de kriminella som INTE tänker stort. kära Lasse VI ÄR MED DIG HELA VÄGEN MOT ETT RÄTTVIST SAMHÄLLE.

     

  49. 2009-06-11 16:12 Gretchen Meyer

    Låter Adolf Hitler bekant? Under andra världskriget prydde hans “fina poträtt” väggarna hos högerpartiets medlemmar. De marscherade och gjorde hitlerhälsningar, fina grabbar. När vindarna sedan vände och tyskarna förlorade kriget åkte tavlorna ned.
    Det är andra tider nu, som tur är. Både Hitler och Stalin är döda.
    Ohly och Josefin Brink är jättebra politiker och Vänsterpartiet är ett svenskt parti som står för sina värderingar, liksom andra partier står för sina.
    V har en representant med i EU, hon skänker den lönen till partiet och välgörenhet. Hon är den enda EU-representanten i Sverige som gör det.

     

  50. 2009-06-11 17:03 Spader Dam

    Inte klok? Pinsamt? Som en papegoja? Hihi… att vara kommunist måste va trist, tänk att i …fniss fniss

     

  51. 2009-06-11 20:45 Hjärter Dam

    Roberth. Brink? Jo men visst, Robban, såg jag henne. Jag tycker som du. Hon rabblade kommunistiska manifestet hela tiden och ville inte svara på reporterns frågor om vårdval Stockholm. Men vem var den andra? Hon den kortklippta ljusa till vänster?

     

  52. 2009-06-11 21:50 Arne Vysjinskij

    Kan han inte avgå som det passar en sann kommunistledare med offentlig självkritik (”Kamrater! vissa misstag har begåtts….”) varefter en passande retuschering av alla kort från Politbyråns sammanträden där kamrat O finns med. Fortsatt hyllande av Kuba och andra diktaturer har enbart varit en Ohlycka för partiet.

     

  53. 2009-06-11 23:16 Jan Wester

    Detta är borgarnas sätt att använda statistik. Jag vet inte om de lärt sig detta av Sverigedemokraterna. 30 av 1300 betyder att 2.31% är det alltså som är negativa i denna undersökning. Vad säger då denna statistiktolning INTE? Jo den säger att 97.69% INTE var negativa! Hur man kan få till ord som förödande kritik mot Ohly av dessa siffror är ju skrattretande.

     

  54. 2009-06-11 23:19 Jan Wester

    Gretchen Meyer: Inte riktigt! Finns en till och han heter Jens Holm. Vilket parti? Vänsterpartiet så klart!

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/06/09/21000/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: