Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

AVSLÖJANDE: Ny kris för socialdemokraterna efter valet

sahlinny
AVSLÖJANDE. Var fjärde förtroendevald socialdemokrat i landet har lågt eller mycket lågt förtroende för sin partiledare Mona Sahlin. Samtidigt säger var tredje socialdemokratisk politiker att förtroendet för Sahlin påverkats negativt av det usla valresultatet. Det visar en unik undersökning bland 1 500 förtroendevalda socialdemokrater som Politikerbloggen och TV4Nyheterna ikväll kan presentera.

Se mer i TV4Nyheterna ikväll klockan 19 och 22.

Politikerbloggen och TV4Nyheterna skickade fyra frågor till drygt 6 500 förtroendevalda socialdemokrater i hela landet. Utskicket som gjordes via mejl vid lunchtid i går har resulterat i svar från cirka 1 500 s-politiker.

Och resultatet är förödande för partiledaren Mona Sahlin.

34 procent uppger att deras förtroende för Sahlin påverkats negativt av partiets resultat i valet. Bara 13 procent säger att förtroendet för partiledaren påverkats mycket positivt.
- Det är allvarligt. Det är oerhört allvarligt. Förtroende är ju något som man antingen har eller inte har. Och politiken är en förtroendebransch. Och det börjar ju med att de egna tycker att man är något att satsa på, säger Hans Dahlgren som för en månad sedan slutade sitt arbete som chef för det politiska stödet i socialdemokraternas riksdagskansli.

Dahlgren är långt i från ensam om sin kritik mot Sahlin i dag.
En socialdemokratisk kommunpolitiker konstaterar i vår undersökning:

Vi är ett splittrat parti med en svag ledning som fortfarande lider för gamla synder.

En annan säger:

Partiledaren känns politiskt förbrukad.

Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren (s):
- Jag är inte förvånad. Därför att man hade kanske hoppats ute i landet att det skulle gå bättre. Men jag tror att man i den inre cirkeln var glad för att det inte gick sämre. Men Mona Sahlin har en tuff ställning i partiet.

På frågan om hur stort förtroende de socialdemokratiska förtroendevalda har för partiledaren Mona Sahlin blir svaren också förödande. 28 av 100 s-politiker som svarat på enkäten säger att de har mycket litet eller litet förtroende för Sahlin som partiledare. Bara 26 socialdemokrater av hundra ger henne toppbetyget 6 på en 6-gradig skala.

I undersökningen riktas också kritik mot hur Mona Sahlin beskrivit resultatet i EU-valet. På valnatten sa hon:
- Det blåser rödgröna vindar i väljarkåren – och det bådar väldigt gott inför riksdagsvalet nästa år.

En beskrivning som hennes egna politiker totalsågar. Anders Johansson, s-kommunalråd i Sigtuna norr om Stockholm, konstaterar:
- Det är ju en valförlust vi har varit med om. Det är sannerligen ingen framgång. Valdeltagandet ökar och det är bra. Men när socialdemokratins förtroende minskar när valdeltagandet ökar då är det på något sätt ett dubbelt misslyckande. Vi ska ju gynnas av ett högt valdeltagande, inte tvärtom.
- Ett nederlag är ett nederlag.

Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan kommenterar Politikerbloggens undersökning — och kritiken mot Mona Sahlin — så här ikväll:
- Jag tror att man alltid ska ta folks åsikter på allvar. Men jag vill också förmedla ett budskap: politik handlar inte om en person, det är ingen boxningsmatch.

Mona Sahlin ville i dag inte kommentera undersökningen.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. Pingback by Det är inte lätt… « Another Form of Expression | 2009/06/11 at 22:18:44

    [...] Det är inte lätt… Skulle gissa att det verkligen suger svårt att vara fru Mona Sahlin just nu. [...]

     

  2. [...] Politikerbloggen, som står bakom undersökningen, påstår sig ha valt ut en stor mängd Socialdemokratiska politiker, jag skulle vilja veta hur omfattande, vilken roll dessa har och framförallt hur det geografiska urvalet ser ut. Det här har de dock inte tyckt är speciellt viktig. Jag ställer mig frågande, oerhört frågande till undersökningen och har nu genom min telefonbok börjat genomföra något liknande. Förundrad över medias granskningsmetoder och kontaktnät blad arga Socialdemokrater går mina tankar vidare… [...]

     

  3. Pingback by Femöresjournalistik « Simone – På tal om politik | 2009/06/12 at 07:08:20

    [...] Posted on 12 juni 2009 by patalompolitik Igår rapporterades på Politikerbloggen att man gjort en avslöjande. Man hade skickat ut drygt 6500 blanketter till olika förtroendevalda [...]

     

  4. [...] blott, sedan man först tappade makten i förra valet och sedan dess – med en partiledare som inte ens sossarna själva vill rösta på – fortsätt [...]

     

  5. Pingback by Kan politiska journalister inte räkna? « viktor… | 2009/06/13 at 18:27:16

    [...] politiska journalister inte räkna? Posted on 2009/06/13 by Viktor Tullgren Så politikerbloggen skickar ut en enkät till 6500 förtroendevalda socialdemokrater. Ungefär 1500 av dessa bryr sig [...]

     

107 kommentarer

  1. 2009-06-11 18:36 Copycat

    När ska hon ta Wanja under armen och lämna skutan? Snart är det ingen tid kvar……………

     

  2. 2009-06-11 18:42 Simone

    Gäsp, vilken enkelriktad rapportering. Samma riktade frågor förmodar jag som till V. Var finns materialet så man kan granska analysen av svaren? Något säger mig att man knappast längre kan anklaga Politikerbloggen och därmed TV 4 för att utföra oberoende undersökningar. Finns materialet att tillgå någonstans eller vi ska godta de tolkningar som vi får presenterade brottsstycken ifrån utan vidare?

     

  3. 2009-06-11 18:55 Jägarn

    Kommer att bli intressant att läsa vad sossarnas begåvningsreserv har att säga. En har vi redan kunnat avläsa.

     

  4. 2009-06-11 19:12 Gadd

    Snedseglaren Sahlin fantiserar om att de blåser rödgröna vindar när hon känner den blå styva kulingen i ansiktet…

     

  5. 2009-06-11 19:17 signe

    Det hela är så tragiskt att inte Mona, Vanja och många andra bluffmakare i toppen fattar att det är dax att lämna sina positioner och avgå!!!!!!! De klamrar sig desperat fast vid makten utan att lyssna på sina väljare. AVGÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!
    Men det är väl bara lönen och sina höga pensioner de tänker på!! Men vill sossarna att den nuvarande regeringen ska sitta kvar så ska de naturligtvis låta Mona stanna kvar!!

     

  6. 2009-06-11 19:18 Christian

    Simone: Kolla på nyheterna där dom intervjuat massa socialdemokrater…

     

  7. 2009-06-11 19:18 Åke

    Enögdheten på den här sajten är monumental, men så är det ju TV4 och Bonniers som ligger bakom. Här också.

     

  8. 2009-06-11 19:19 Ingemar Ö

    Skall (S) ha några möjligheter i valet 2010 måste Mona bytas ut och det helst före sossarnas kongress i höst. Vidare måste samarbetet med V+MP upphöra.

     

  9. 2009-06-11 19:33 bob

    Det ar bara nickedockorna i partileningen som inte fattat att partiet ar utan chans med Mona Sahlin som ledare.
    Byt ut henne nu.

     

  10. 2009-06-11 19:41 Simone

    Christian, hur vet jag att dessa utvalda och redigerade intervjuer är representativa för urvalet? Om man påstår att man har gjort en undersökning som man tycker att folk ska ta på allvar bör man vara beredd på att presentera det material man baserar “undersökningen” på så andra kan kontrollera både reabilitet och validitet. Annars är det vetenskapliga värdet noll och nada. Det finns stor anledning att befara att tolkningen och framför allt analysen haft brister då det gäller objektiviteten i detta fall eftersom man knappast kan påstå att vare sig Politikerbloggen och därmed TV 4 varit opartiska i sin rapportering kring EU-valet.

    I mina ögon så tyder det man gör här mer på en form av häxjakt. Man trodde i sin enfald att bara för att V gick starkt bakåt så skulle man kunna få bekräftat ett ras för partiledarförtroende där. När man slutligen insåg hur idiotiskt det var att påstå att 2 % var något dåligt för Ohlys del gick man vidare till Sahlin.

    Hela rapporteringen här på Politikerbloggen har varit enkelspårig efter EU-valet och man har inte för en sekund ifrågasatt exempelvis Reinfeldts precis lika verklighetsfrånvarande konklutioner efter valet om att det var ett bra resultat för Moderaterna i en enda artikel medan man vänt på både S och V åt alla håll och kanter. En god journalistisk anda granskar makten – inte de som presumtivt kan utmana makten hårdare än de partier som bedriver politiken man ska ställa politikerna till ansvar för. Man vore idiot om man påstod att rapporeteringen här på bloggen varit opartisk.

    Man har redan när man genomförde “undersökningen” bestämt sig för vad resultatet skulle visa och det som jag bara hoppas på är att partiledarna sitter kvar likt stenstoder för gör man sig så här mycket omak med att svartmåla dem och bedriva häxprocesser gentemot dem måste de bli en stor tillgång i valrörelsen.

    Politikerbloggen har blivit blåborgarnas och SD:s lilla kramtillhåll där man turas om att berömma och hålla med varandra och hylla varandras fullkomlighet.

     

  11. Mona Sahlin styr Socialdemokraterna så som om det vore Barbieklubben!

     

  12. 2009-06-11 19:54 Lennart

    Mona behöver inte avgå nu. Hon åker ut i vilket fall om 16 månader eftersom hon inte accepterar att samhället förändras snabbt under den kris som nu råder. inte är det alliansens fel att den inträffat utan den internationella girigheten som ligger bakom. Korkad som hon verkar vara så driver hon både sossar ock kommunister till branten där allt rasar. Sen får vi nog en bättre debatt och ett ansvar gentemot folket (väljarna)!
    Leve en sund politik!

     

  13. Simone – det var ett tag sedan! Är det Niklas Svensson som väckt blåsossen i dig? :D

     

  14. 2009-06-11 19:59 Simone

    Om man skickar ut 6500 enkätförfrågningar och får 1500 svar varav 34 % är negativa så innebär det att 7,8 % av alla de man tillfrågat har gett ett negativt svar eller rättare sagt har tolkats som ett negativt utfall.

    Det kan finnas anledning till att Politikerbloggen börjar fråga sig om varför man inte fått in fler svar och göra en bortfallsanalys istället.

    23 % inkomna svar brukar inte vara tillräckligt för att en enkätstudie ens ska kunna presenteras i vetenskapliga sammanhang. Om ett bortfall är över 15 % ska man helst länga materialet eller i alla fall göra en mycket noga bortfallsanalys vilket lyser med sin frånvaro i detta fallet.

    Jag förstår verkligen varför inte Mona Sahlin vill kommentera “undersökningen”.

     

  15. 2009-06-11 20:00 Måna Sahlin

    Tack för stödet alla socialdemokrater, va! Nu gäller det att kämpa mot den snåla och satanistiska borgarpolitiken, va. Sverige står på randen till undergång, va. Vi måste hålla ihop för att kunna kämpa för rättvisa villkor och bra pensioner till Wanja… ursäkta… till folket, va.

    Nu när den satanistiska regeringen med sin satanistiska arbetsmarknadspolitik skapat en satanistisk massarbetslöshet känner vi de rödgröna vindarna blåsa, va. Desto sämre folk får det, desto mer kommer de att tycka om mig… ursäkta… oss socialdemokrater, va.

     

  16. 2009-06-11 20:00 Ola

    Nu börjar det bli löjligt med Tv4s och regeringsbloggens undersökningar. Som det inte skulle finnas mera än 1500 förtroendevalda S-politiker.. Kan vi få namnen på dom som säger att dom inte har förtroende för Mona…Eller är det ett påhitt som vanligt.. UPP TILL BEVIS

     

  17. 2009-06-11 20:04 Arbetaren

    Det är ju fantastiskt många av de förtroendevalda som har förtroende för Mona Sahlin.

    Med tanke på att bara 20% av väljarna har det, så skall nog Mona Sahlin vara nöjd.

    Mona Sahlins rekordras

    Mona Sahlin får väl glädja sig med att hon har desto större förtroende hos de sossar som kommenterar här.

     

  18. 2009-06-11 20:04 Tord Oscarsson

    Jag frågade Niklas Svensson om det bara var Vänstern och Socialdemokraterna som skulle hudflängas i en fejkad undersökning. Nu vet vi att det handlar om att i vanlig ordning krossa politiker som vill ersätta det Sverige som utmärks av allt större klyftor med ett mer rättvist samhälle. Fortsätt ni på politikerbloggen och skriv om hemska Mona. Sympatierna för henne kommer att växa eftersom man inser att allt ingår i en ny kampanj för att mosa Mona och ge högern chans att vinna 2010.

     

  19. 2009-06-11 20:12 Onkel Wanja

    Häng kvar Måååna, åtminstonde över valet 2010, med dig som sosseledare kan inte aliansen misslyckas.

     

  20. 2009-06-11 20:13 Carl Norberg

    Det trista med många är att de inte inser att det inte går att bli populär genom att reglera sig populär.

     

  21. 2009-06-11 20:14 Arbetaren

    Tord Oscarsson, du har ju helt rätt. All granskning av Mona Sahlin ingår i en Mosa Mona konspiration. Inte konstigt att bara 20% av väljarna hade förtroende för Mona Sahlin i demoskops aprilmätning. Folket har blivit hjärntvättade av Niklas Svensson till att tycka illa om socialdemokraterna och speciellt Mona Sahlin.

    (ironi)

     

  22. 2009-06-11 20:23 Tord Oscarsson

    Så är det. Dessutom framgår av ingressen att 1/4 hade förtroende men lågt vilket innebär att 3/4 hade högre förtroende. Det bör innebära att ingen saknade helt förtroende för Mona. En undersökning om andra partiledare förr och nu skulle skulle ge liknande resultat.

    Det måste vara så att den kampanj som nu pågår mot i Lars Ohly häromdagen och Mona Sahlin i dag ingår i borgarmedias vanliga drev att misskreditera arbetarrörelsen företrädare.

     

  23. 2009-06-11 20:30 Stig-Björn Ljunggren

    Det har länge funnits ett tvivel på Mona Sahlin, eller på hennes omgivning, men det är inte alls så sensationellt, för det första har det alltid funnits ett missnöje med partiets ledare från arbetarrörelsen i sin helhet, med den skillnaden att det blir allt vanligare att artikulera motståndet, för det andra valdes Mona Sahlin efter att flera framträdande personer i partiet prövat andra namn som antingen inte kunde (de satt exempelvis inte i rikdagen) eller inte ville (som Margot Wallström) eller var oprövade kort etc. Hos några av dessa var det en besvikelse att det bara var Mona Sahlin som hade det rätta virket. För det tredje fungerar Mona Sahlin som en projektionsyta för ett allmänt missnöje med en rörelse som har motlut.
    Det är detta som TV4-siffrorna visar, och det är som sagt inget nytt, det fina med undersökningen är att den pålitligt bekräftar sådant som vi trott oss veta förr.
    Själv tror jag (s) har bottnat nu, folk börjar bli trött på Mosamonaköret, snart har (s) partikongress och sätter de bara ner foten på rätt ställe så kommer matchen igång på allvar…..

     

  24. 2009-06-11 20:52 Ola

    Stig-Björn Ljunggren

    Men nu var det 7,8% som inte hade fullt förtroende för mona.. Tror nog du har dom siffrorna i alla partier.. Men vi får se när den undersökningen kommer av Tv4.

     

  25. 2009-06-11 20:55 Angela

    Ursäkta, Stig-Björn Ljunggren, men vad var det för beskrivning? :D Var det din egen saga eller någon annans?

     

  26. 2009-06-11 20:57 Jägarn

    Begåvningsreservens reaktion blev den förväntade, socialister reagerar med ryggmärgen, det är alltid någon annans fel. I detta fallet skjuter de på budbäraren.

     

  27. 2009-06-11 20:59 Lisbeth

    TYPISKT underhuggare att skylla på den dom PLACERAT i Frontlinjen.
    VINNER VI INTE KRIGET Ja då är det ENS FEL.

    MEN nu är det ju så här. Har man inte DUKTIGT folk RUNT OMKRING sej som gör sitt jobb.
    JA då går inte FÖRETAGET med VINST.

    Alltså har hon haft ett gäng Jäkligt dåliga medarbetare som
    förmodligen suttit på HÄCKEN och tittat på OCH “ÄNDÅ” trott
    att hon ENSAM skulle RO HEM HELA SKITEN.

    Nej MONA du gjorde nog så mycket du kunde och lite till FELET VAR ATT SKITSTÖVLARNA RUNT OMKRING DEJ GJORDE
    INSAMLINGSLISTOR och UPPROR mitt i VALSPURTEN och du fick inte bara tala för SAKEN du fick också ha överseende med stövelknektarna.
    STARKT MONA!

     

  28. 2009-06-11 21:01 Jägarn

    Simone, du får väl utverka en fatwa på Politikerbloggen och TV4. Tänk att våga kritisera ledargarnityret inom sosseriet, de okränkbara.

     

  29. 2009-06-11 21:06 Simone

    Det har inget med att våga att göra. Det är minsann inte lätt att vara Socialdemokrat i dagens politiska media. När man har makten granskas man stenhårt när borgarna har makten så granskas man stenhårt.

    Jag hoppas på att media granskar media faktiskt. Någon måste ju granska de som påstår att de granskar när metoderna går över styr.

     

  30. 2009-06-11 21:25 Jean

    Resultatet av enkäten är förödande! Ja, för politikerbloggens och TV4-nyheternas förtroende. Av 6 500 tillfrågade svarade inte ens 25 procent. Av denna gråsparvsfjäder gör politikerbloggen en riktig kalkon med sina påståenden av vad socialdemokrater tycker. Inte ens på statistikavsnittet på gymnasiets årskurs 2 hade det blivit godkänt för den typ av slutsatser som bloggen och TV4 drar.

     

  31. 2009-06-11 21:26 Angela

    Stig-Björn när skall det gå upp för dig och alla andra blåsossar att s-väljarna INTE vill ha BLÅSOSSAR! Och hur tillsättningen av henne gick till skall vi inte bara prata om. Du som är statsvetare har väl något hum om hur demokrati fungerar?Den demokratiska processen var en parodi på allt vad demokrati heter. Ett spel för gallerierna. Det politiska spelet var löjeväckande. Hur dumma tror de folk är? 1. Stämmer inte. S har haft många älskade ledare. Branting.P-A Hansson, Erlander, Sträng.2, Gapskratt! Parodi som sagt! Rätta virket? Ytterligare ett gapskratt! Mona har puffats bort tidigare för att hon inte hade “rätta virket”.3. TRAMS! Sahlin är blåsosse som den övriga ledningen. S-sympatisörerna vill ha sossar inte marknadsliberaler/nyliberalister. Samtliga säger JA till EU och röstade ja till Lissabonfördraget. Det är ett svek mot både sossar och ideologin! S står vare sig för välfärd eller arbetsrätt som de sa blankt nej till redan vid EU-inträdet och upprepade i fördraget! 4. Partiet har lämnat sin ideologi och imploderar. 5. S-ledningen får göra vad de vill. Det kommer andra partier i stället.

     

  32. 2009-06-11 21:35 Angela

    Simone, de kunde börja med att BLI sossar så kanske det vore lättare för dem! Släng ut blåsossarna så kanske folk skulle börja rösta på dem igen. Lämna EU! Lissabonfördraget lagstadgar en nyliberalistisk politik. Vad är det för vits med att rösta på ett parti som LÅTSAS att de är socialdemokrater? Då kan de väl LÅTSAS att de har väljare också!

     

  33. 2009-06-11 21:38 Lisbeth

    Eftersom det är KAPITALET SOM STYR och både TV4 och EXPRESSEN STYRS av KAPITALISTISKA FAMILJER som inte är intressearade av att Sossarna kommer till makten och infriar sina löften om FÖRMÖGENHETSSKATTEN kommer häxjakten fortgå ändan fram till nästa VAL.

    Det konstiga är DOCK att AFTONBLADET som ägs till 51% av LO alltså arbetarna(ÄN SÅ LÄNGE) inte tar tag i ALLIANSENS
    SMÅ PARTIER OCH GÖR SAMMA UNDERSÖKNINGAR hos t ex KD och CENTERNS katastrofala siffror och dess katastrofala ledare MAUD OLOFSSON.

     

  34. 2009-06-11 21:43 David H

    Märkliga försvarstal om “7,8%”. För det är ju verkligen så att alla de som inte har svarat måste ha grundmurat förstroende för Sahlin? Man skulle ju kunna tänka sig att många som inte svarat gjort det för att hellre inte säga något än att säga något negativt.

    Klart att det spelar nog in att Mona var tredje- eller fjärdehandsvalet och att hon känns riskabel med alla affärer genom åren. Fast det börjar ju bli överspelat nu och ju närmare valet man kommer så gäller det ju att gilla läget. Det är försent att ta in en ny.

     

  35. 2009-06-11 21:51 Mattias

    Lisbeth storkapitalet och sossarna har alltid suttit i samma båt, de skiter fullständigt i hur det går i riksdagsval deras privilegier kvarstår.

    Se bara på skattereglerna gällande HM, en lag stiftad av socialdemokrater. (Det var kanske lite väl taskigt mot sossarna, lagen verkar ju dessutom gälla två andra personen i sverige).

     

  36. 2009-06-11 21:57 Tord Oscarsson

    Slutreplik. Det har sagts mycket som är tänkvärt av Stig-Björn Ljunggren m.fl. Jag minns flera av Monas företrädare. Tage Erlander var inte mycket värd sedan han blivit vald.Alla hade väntat sig att Gustav Möller skulle ta över som statsminister. Tage var så okänd att Kungen sa fel namn när han presenterade honom.

    Olof Palme förföljdes på turnéer landet runt. Man stod med plakat på dikeskanterna och skrek skällsord när vi mot SSU-läger där han skulle hålla tal.

    Göran Persson var också illa ute av och till. Jag tror att Niklas Svensson med sin förmåga att förvränga fakta skulle ha kunnat få många aktiva sossar att tveka och göra ett skandalreportage i TV 4.

    Jag har själv jobbat som journalist. På den tiden då det man skrev skulle vara sant. Jag är glad att jag valde annat jobb.

     

  37. 2009-06-11 22:00 Angela

    Lisbeth, folk har aldrig blivit tillfrågade om de vill ha blåsossar. Sedan blåsossarna kom till makten i novemberkuppen har stödet för s minskat. Vilka som är “skitstövlar och stövelknektar” råder det olika meningar om. Varför kuppades det? Jo, Sverige skulle in i EU. Sverige skulle först ha ett KRISMEDVETANDE så att välfärdsbygget kunde raseras. Sedan skulle de “harmoniseras” till EU. Var inte så naiva! Vi har varit med i 15 år, vakna upp någon gång! Har ni inte märkt hur välfärden nedmonterats, utförsäljningar, privatiseringar? Har det gått er fullkomligt förbi? Tala om för mig Lisbeth hur s skall kunna föra en socialdemokratisk politik när de skrivit på Lissabonfördraget som LAGSTADGAR en nyliberalistisk politik? Redan idag Lisbeth SAMREGERAR s och m i Bryssel till 97%. Inte kan väl det ha undgått dig? Redan idag tas 80% av de politiska besluten i EU och de svenska låtsas-regeringarna har bara att utföra order oavsett vilken färg den svenska regeringen har. I det nya fördraget är inte ens KUNGEN inskriven som Sveriges statschef. Han är alltså bara på LÅTSAS! Även moderater har reagerat på det och lämnat riksdagen och politiken i protest! Nu senast Pålsson. Riksdagen är enbart ett transportkompani. Sverige kan jämföras med en sockenstämma i EU-imperiet. Sverige har så pyttelitet inflytande över politiken i EU att den är försumbar. Det där med rött och blått kan du glömma! Ni inbillar er att det fungerar som det alltid har gjort i Sverige. När skall ni vakna upp och inse vad det är som pågår? Med Lissabon bestämmer de fem stora. Det blir alltså Brown, Sarkozy. Berlusconi, Merkel som i stort sett bestämmer Sveriges politik. Vet du vilka som regerar i Italien?

     

  38. 2009-06-11 22:05 Eva Hilén Ahlström

    420 förtroendevalda av 6 500 tillfrågade svarade att de hade lågt förtroende för Mona Sahlin. Det blir knappt 6.5 procent. Är detta en hög siffra?

    Jag instämmer dessutom fullständigt i Jeans kommentar från kl. 21.25.

    /Eva

     

  39. 2009-06-11 22:10 Angela

    Simone, det enkelspåriga som du talar om får kanske du stå för. Thord Oskarsson, Erlander räknades som landsfader! Han var mycket omtyckt av sossarna. Om kungen inte kom ihåg vad han hette till en början har väl inte med saken att göra. Däremot kan jag hålla med om att Palme var illa omtyckt. Man myntade ju t o m begreppet” Palmehatet”. Han var förföljd. Men tom Ingvar Carlsson var ganska omtyckt ända tills han svek och förde in Sverige i EU. Det känns bara patetiskt när du, Stig-Björn och de andra politruckerna från Sveavägen för söker lovorda blåsossarna och få det att låta som om en sosseregering skulle kunna föra en socialdemokratisk politik. Antingen är ni djupt okunniga eller också ljuger ni medvetet!

     

  40. 2009-06-11 22:14 sneider

    Det är omöjligt att i dagens Sverige förbättra en skamfilad image med en retorik, som ett skolbarn kan genomskåda. Blir inte Mona utbytt kommer det att hända samma sak som i Danmark där kommer sossarna också längre och längre från att bilda regering enbart för de håller fast vid en okarismatisk och lite velig ledare.
    Vilka beslut har de socialdemokratiska riksdagsledamöterna knappat fram under Mona Sahlins tid vid rodret. Har besluten gynnat eller varit till gagn för svenska löntagare.

     

  41. 2009-06-11 22:15 Tobbe

    Angela dú e fan inte dum du! :D huvet rakt på spiken! :)

     

  42. 2009-06-11 22:16 Gabriella Granditsky

    Simone – bra kommentarer! Håller helt med dig.

     

  43. 2009-06-11 22:17 Angela

    Eva Hilén Ahlström, Det är anmärkningsvärt att så många ogillar Mona bland de förtroendevalda eftersom sossarna i stort sett redan rensats ut. Det finns bara EU-vänliga blåsossar kvar. Intressant att dessa börjar svänga. Det är DET som är det anmärkningsvärda! Har du inte förstått det?

     

  44. 2009-06-11 22:17 Per Andersson

    Av svarsresultaten att döma anser 77% av oss förtroendevalda inom (S) att Niklas Svenssons och TV4 Nyheternas undersökning var såg dålig att de inte ens svarade på den. Med andra ord måste undersökningen vara av väldigt låg kvalitet. Men all smutskastning mot Mona Sahlin stärker mitt förtroende för henne som partiledare. Vart har de riktiga journalisterna tagit vägen?

     

  45. 2009-06-11 22:27 Roberth

    Har man förtorende för en person som Mona då bör man verkligen fundera över hur man tänker! Sap är och förblir ett parti som dödat Sverige och blir vår undergång!

     

  46. 2009-06-11 22:28 Roberth

    Sap dog 1968!

     

  47. 2009-06-11 22:29 sneider

    Per Andersson varför är kritik inom socialdemokratin smutskastning. Angrip inte budbäraren som kommer med ett besvärligt budskap. Prata inte endast med de frälsta inom rörelsen utan ut bland väljarna det är deras stöd som är avgörande om landet skall bryta alliansens regeringsinnehav.

     

  48. 2009-06-11 22:34 Johan

    Tjaa, att ljuga, vare sig inför andra eller sig själv, brukar inte fungera i längden. ALLA kan se att Måååna är en KATASTROF för partiet även om man inte sympatiserar med dem.
    Hon är obildad, okunnig, nonchalant, dryg och dessutom ett tredjehandsval…

     

  49. 2009-06-11 22:38 Eva Hillén Ahlström

    Nej, Angela, jag ser inget anmärkningsvärt i att knappt 6,5 procent av förtroendevalda socialdemokrater har lågt förtroende för partiledaren. Jag tycker inte att det är många, tvärtom.

    /Eva

     

  50. 2009-06-11 22:40 Roberth

    Eva Lena Ahlström är ju begåvningsreserven i Sap. Hon är i klass med MOnica Green och Carina Hägg. Läs på deras bloggar och sitt ner annars ramlar ni av er stol

     

  51. 2009-06-11 22:42 Tord Oscarsson

    Snider har rätt i att vi ska lyssna på våra partivänner och väljare,. Frågan är dock varför vi ska ställa upp när politikerbloggen/TV4 gör intern undersökning inom vårt parti. Mycket tyder på att det inte var en seriös undersökning och att syftet var förutbestämd Den skulle leda till allvarlig kritik mot Mona. När man börjar plocka i sär siffrorna finns det inte grund för den svepande och som man sa mycket allvarliga kritiken. Man kunde ha vänt på steken och säga som det säkert framgick av underlaget att en majoritet av de förtroendevalda har stort förtroende för Mona Sahlin.

     

  52. 2009-06-11 22:44 Roberth

    frågan är snarare hur så många kan ha förtroende för en helt inkompetent människa?

     

  53. 2009-06-11 22:46 Per Andersson

    Sneider och Roberth.
    Hela den undersökningen kom till endast av provokrativ avsikt.
    Har inget förtroende för Niklas Svensson överhuvudtaget, kanske han fick våra email adresser vid dataintrånget.
    En partiledare med de kvaliteter som Mona Sahlin har får ni allt söka länge efter. Eftersom Sneider verkar ha svårt att se inriktningen på denna blogg kan jag ge ett litet tips, det står inget om t.ex Moderaternas dåliga EU vals resultat. Så du har rätt Niklas Svennson är inget annat än Timbros lille springpåg.
    Ställ er frågan, om nu Mona är så dålig som den borgerliga median vill framhäva
    varför då alla dessa angrepp mot henne?

    Med så dåligt förtroende som hon har varför då denna rädsla från Borgerligt håll?
    Med så dåligt förtroende hos sina egna som Niklas Svensson mfl. vill framhäva borde valet 2010 redan vara avklarat, men är det verkligen så?

     

  54. 2009-06-11 22:51 Roberth

    Ahlström jag är spärrad på ert fina nätverk då jag kritiserade er politik för det får man inte göra. Allsmäktiga Sap får ingen ge kritik!

     

  55. 2009-06-11 23:03 Eva Hillén Ahlström

    Jodå, visst får man kritisera vår politik, Roberth, och det har både du och många andra gjort på min och andras s-bloggar. Spärrad blir man bara om man inte följer reglerna utan t.ex. skriver rasistiskt, diskrimininerande.

    Men nu har jag hamnat utanför tråden :)

    /Eva

     

  56. 2009-06-11 23:05 bob

    Fakta ar att Socialdemokraterna gjort sitt samsta val sedan allman rostratt infordes i landet.
    Mona Sahlin sager i TV och uttalandet ligger fortfarande kvar pa S hemsida att det var en “Fantastisk valrorelse” och att hon var “stolt “over resultatet.
    I TV sade hon att det” blaser rodgrona vindar som lovar gott for kommande riksdagsval”.
    Endera forstar hon inte procentrakning eller sa forsoker hon bortforklara det FIASKO hon personligen stallt till med sitt enfaldiga dagispladder.

     

  57. 2009-06-11 23:08 Jan i Askersund

    Simone 19:41. Det är tur att det finns en motvikt till det vänster o miljöpartiet influerade SVT! Det är lätt att komma med bortförklaringar ang. tillkortakommanden. Jag får väl hänga på, enklast så!

     

  58. 2009-06-11 23:09 Roberth

    Sap kommer gå under för tar man inte åt sig av kritik då är det kört!

     

  59. 2009-06-11 23:11 vmm

    Men Mona har ju sagt att hon är nöjd med valresultatet så jag förstår inte hur det kan finnas socialdemokrater som nu helt plötsligt är missnöjda med valresultatet.

     

  60. 2009-06-11 23:13 Roberth

    svt består dessutom enbart av vänsterfolk. Alltid vinklat och lögner såg ni inte reportaget om Iran herregud tror någon det är fria val?

     

  61. 2009-06-11 23:18 Lisbeth

    Mycket skitprat MONA men var GLAD att du är så omdebatterad det visar bara att du är POPULÄR.
    SKIT samma om det är POSITIVT eller NEGATIVT.
    Det finns de som aldrig blir NÄMNDA eller SKRÄMDA.

    OM DEM ÄR DET SYND!

     

  62. 2009-06-11 23:29 Tobbe

    Valet 2010 kommer vinnas av PP, alla vet det, och för att bilda regering så handlar det bara om det är rödgrön-röra eller axelmakterna som vänder upp stjärten först, för regeringsställningen kommer gå till högstbjudande. :)

    Härligt med nytänkande i politiken, dom gamla gråpolitikerna behöver värkligen det! :D haha

    Måna är otroligt kass som partiledare, synd men sant.

    Tyvärr så har Rienfeldt tappat all sting me, han e flat och ser mätt ut på tv, känner lite Göran Persson 2006 vibbar över han, lite, det spelar ingen roll, jag har vunnit nog nu…

     

  63. 2009-06-11 23:37 mikael.w

    Är det dags för Miljöpartiet att lämna skämtet “rödgröna samarbetet” med en vänster som ändå hatar dom och bli ett respektabelt mittenparti??

     

  64. 2009-06-11 23:45 Halle

    Jag är förvisso ingen vän av SAP och dess ledare, med denna form av personfixerad negativa kändisjounalistik har gått för långt för att tas på allvar!

     

  65. 2009-06-11 23:55 Sinnesslö

    Mona är bäst, hon talar så att man förstår!

     

  66. 2009-06-12 00:05 Lisbeth

    VARFÖR fråga 1500 politiker vad dom tycker när
    man fått svaret av 750.000 väljare.

    Sånt kallas DUBBELARBETE och borde vara förbjudet.

    Den journalist som gjort det jobbet visste väl inte att
    VALET var genomfört.

    Hade han jobbat hos mej hade han fått KICKEN direkt.
    Det står ju tusental och väntar att få ta över.

    Det är POLITIKEN eller JOURNALISTIKEN när den är
    som sämst/bäst.

     

  67. 2009-06-12 00:57 Gretchen Meyer

    Har redan riksdagens valkampanj på politikerbloggen redan börjat. Först Ohly och nu Mona Sahlin.
    Mona Sahlin är en bra politiker, liksom Ohly och Josefin Brink. Miljöpartiet gjorde ett starkt EU-val, och andra partier är amatörer vad det gäller miljö, undrar vad politikerbloggen ska hitta på för skit om dem?
    Varför gjorde Centern ett så dåligt val? De misslyckades trots Maud Olofssons fantasifulla förhoppningar, hur många mandat trodde hon egentligen Centern skulle få? Skulle vara intressant att höra varför hon floppade?Moderaterna gjorde ett lika dåligt val som socialdemokraterna, sämre. Kan vi få höra vad det berodde på? När arbetslösheten kommer att gå upp mot 11% och statsskulden ökar och budgetunderskottet stiger kommer det Svenska folket fortfarande tycka att Alliansen för en ansvarsfull politik? Tror inte det.
    Nu är det dags att “skita ner Alliansen” också, det är inte mer än rätt. Vi vill veta lite om deras fel och brister också? Hur är det med ekonomin egentligen, ska man fortsätta låna till skattesänkningar? Ska vi skattebetalare fortsätta betala bankkrisen? Varför ställs inga krav på bankerna? Varför får kommuner och landsting så lite pengar att de inte kan behålla personalen? Hur kan då skola, vård och omsorg bli bättre och stiger inte arbetslösheten istället.
    Kommer Fredrik Reinfeldt att försöka få igenom “straffbeskattning på pensionärer” i hela EU?
    Motiveringen för att Svenska EU-parlamentarikers löner skulle höjas var ju att det skulle ha samma löner som de andra EU-länderna, varför inte sänka dem till Sveriges nivå istället?
    Svenska pensionärer bör ha ha samma skatter som övriga EU. I de flesta EU-länder har pensionärer mindre skatt. Sverige är det land som diskriminerar de människor som byggt upp vårt land och betalat in skatter under hela sitt arbetsföra liv.

     

  68. 2009-06-12 08:06 NetRunner

    Socialdemokratin är körd i botten och har varit detta en längre tid.De lyssnar fortfarande inte på folket (liksom många andra partier) så varför verka förvånad över denna mer eller mindre privata klubb som det verkar.Arbetaren får släss för sina egne rättigheter idag när lämpligt politiskt parti lyser med sin frånvaro.

     

  69. 2009-06-12 09:03 Stock Konservativ

    Självklart måste åtminstone följande trojka sitta kvar till och med valet 2010;
    * Måna Stahlin
    * Lars Ohlyckan
    * Wanja Lurig Wandal

    Då är segern för de demokratiska partierna given!

     

  70. 2009-06-12 09:37 Jägarn

    Bilden visar vänsterkartellens statsministerkandidat, det är slöseri med nationens resurser att överhuvudtaget ha en valrörelse 2010.

     

  71. 2009-06-12 09:40 Anders A Nilsson

    Slutsatsen är alltså att alla som inte svarat på enkäten fullkomligt avgudar Mona Sahlin?
    Verklighetsförankringen bland kommentarerna tyder på att det antagligen är Ibrahim Baylan som skrivit dem, eller Mona Sahlin själv.

     

  72. 2009-06-12 10:12 Daniel Stensson

    Intressant att Simone vill ha granskning av media, detta naturligtvis bara för att det stöter sig mot hennes egen uppfattning.

    Gnället på TV4 är obefogat i jämförelse med att någonsin tro att Janne Josefsson på SVT skulle kunna vara objektiv som ledare av en debatt.

    *IRONI*
    Självklart så måste vi ha stenhårda kontrollorganisationer, görna spioner på arbetsplatser som kan rapportera alla oliktänkande för registrering i särskilda register som S kan använda sig av.. Eller, Nej, vänta nu…Det har S redan pröat och åkt dit för… *SLUT, IRONI*

    Typiskt sossar, så fort något går dem emot gapar de om kontroll och vill sluta samhället i sitt totalitära mörker.

    Jag är politiskt neutral i den här frågan, men en sak är säker.
    Mona Sahlin saknar vissa förmågor.

    Som verklighetsförankring.
    Som förmågan att inte nedvärdera människor. Svenska folket är inte dagisbarn. Tala till folk som om folk vore vuxna ist.
    Den totala bristen på förmåga att kunna ta till sig kritik är den farligaste.

    Ersätt Mona Sahlin med någon som är starlk och empatisk så får borgarna något att bita i!!

     

  73. 2009-06-12 11:21 Per Andersson

    Socialdemokratin är körd i botten och har varit detta en längre tid.De lyssnar fortfarande inte på folket (liksom många andra partier) så varför verka förvånad över denna mer eller mindre privata klubb som det verkar.Arbetaren får släss för sina egne rättigheter idag när lämpligt politiskt parti lyser med sin frånvaro.
    ———————————————————————————————————————–
    NetRunner håller med dig i stora drag. Politikernas avskärmning från allmänheten har varit skada för de etablerade partierna. Detta gör ju Mona Sahlin till en ännu bättre partiledare då hon faktiskt börjat öppna upp partiet.
    Det är en process som kommer att ta tid.
    Vidare har media ett stort ansvar och ett större egenintresse att lägga om kursen och agera mera opartiskt om deras förtroende hos de egna kunderna skall bestå. Niklas Svenssons klumpiga propaganda försök stärker inte mitt och många andras trovärdighet för TV4 Nyheterna.
    Vad som egentligen är intressant i EU vals frågan är ju orsaken till att det inte gick bättre för de etablerade partierna i sin helhet.
    Moderaterna som hade opinionen med sig som visade ett stöd på 30% lyckades inte heller åstadkomma någon förbättring utan satt kvar med samma antal mandat.
    Man kan bara gratulera PP för deras bedrift att som enfråge parti lyckas med att få 7% av rösterna.
    De olika kampanjsätten gav inte heller något, de etablerade partierna stod i princip kvar på samma nivå.
    Öppenhet och avskaffandet av Allianser och koalitioner före val ger den krydda som en demokratisk ordning behöver.

     

  74. 2009-06-12 11:58 bob

    I dagens Expressen fragas :
    “Ar Mona Sahlin bra for Socialdemokraterna”
    och ca 7000 av totalt 8000 tillfragade svarar ; Nej.

    Enlig Simones logik dar alla som inte svarat raknas som Mona Sahlin sympatisorer innebar det att hon tror att ca 10 miljoner anser att Mona Sahlin ar bra for Socialdemokraterna.

     

  75. 2009-06-12 12:09 Jägarn

    Jag ser att många hyser tvivel om Månas förmåga och förståndsgåvor, som jag ser det är det inget egentligt problem. Valet 2010 kommer att stå mellan två statsministerkandidater Måna och Fredrik Reinfeldt. Vem väljer då en fd dagisfröken som trasslat sig igenom grundskolan med medelbetyg 3 när vi har en akademisk och kunnig statsman som statsminister. Varför byta ner sig?

     

  76. 2009-06-12 12:15 Apse

    Man vafan Niklas, vad är det frågan om? 3/4 har högt eller mycket högt förtroende för Mona, sifforna för hur många som svarat redovisas inte och det hade väl varit värre om 100% svarat att de har förtroende, det hade visat att S var ett lika rövslickande parti som moderaterna för sina auktoriteter. Folk är väl med i partier av ideologi, inte för att dyrka partiledare?

     

  77. 2009-06-12 12:19 Tina!

    2000 hade svarat av 6500 tillfrågade, och av dom hade 1/4 svarat att dom inte gillade Mona.
    Hur trovärdig är den undersökningen.
    Dom svaren kunde man fått i vilket parti som helst.
    Dåligt av Politikerbloggen att driva denna smutsiga kampanj mor sossarna och Mona.

     

  78. 2009-06-12 12:36 Per Andersson

    Jag ser att många hyser tvivel om Månas förmåga och förståndsgåvor, som jag ser det är det inget egentligt problem. Valet 2010 kommer att stå mellan två statsministerkandidater Måna och Fredrik Reinfeldt. Vem väljer då en fd dagisfröken som trasslat sig igenom grundskolan med medelbetyg 3 när vi har en akademisk och kunnig statsman som statsminister. Varför byta ner sig?
    ———————————————————————————————————————–
    Jägaren en duktig akademiker och statsman borde väl då kunna driva fram en bra hålllbar politik. Varför inför då alliansen gamla Margreth Thather reformer, Ny Demokrati förslag ,Miljöparti politik och Sosse politik i en salig röra.
    Varför har utanförskaps debatten glömts bort?
    Var är jobben?
    När sänks energiskatten?
    När skall byråkratien för småföretagarna avskaffas?
    När skall det bli billigare att anställa?

     

  79. 2009-06-12 12:43 Per Andersson

    Bob.
    Om du inte förstod Tinas resonomang så bestod Niklas Svensson undersökning endast av 6500 förtroendevalda inom S alltså var det inte frågan om en allmän undersökning.
    Undersökningen gällde bara förtroendevalda och inte slumpvis utvalda medlemmar. Om det varit medlemmar kanske utsagan varit annorlunda men Niklas Svensson hittade kanske inte medlemsregistret då han var och rotade i SAP servrarna.
    Niklas Svensson har säkert bra statistik över hans egen popularitet hos förtroendevalda Sossar så det kunde vara intressant om han publicerade den statistiken.

     

  80. 2009-06-12 13:31 Jägarn

    Per Andersson, tror du att Alliansen på två år kan rätta till det som socialisterna behövde över sextio år på sig för att fördärva. Per se tiden an vi är äntligen på rätt väg. Diktaturens banerbärare socialister/kommunister är på väg bort i hela Europa.

     

  81. 2009-06-12 13:58 Anders A Nilsson

    Förklara gärna – varför är det troligt att de förtroendevalda som inte svarade skulle vara mer positiva än de som svarade? Är det inte mer logiskt att man i större utsträckning avstår från en fråga där man tvingas vara negativ mot sin partiledare?
    Och varför skulle de förtroendevalda vara en mer negativ grupp än “slumpvis utvalda medlemmar”, som antyds av PA ovan? Är det inte troligt att de förtroendevalda är en mer partilojal grupp?

     

  82. 2009-06-12 13:58 Ola

    Jägarn

    Men problemet är att Alliansen har förstört mera än dom har rättat till.. Tömda lader har dom lyckats med. ökade socialbidragstagare, ökande arbetslöshet, ökande utanförskap. ska jag fortsätta.

    Per Andersson

    Ja och av 6500 så hade 8% litet eller dåligt förtroende för Mona. Jag undrar om Niklas Svensson skulle våga kolla Alliansens förtroendevalda om det inte blev tvåsiffrigt resultat

     

  83. 2009-06-12 14:02 Lioness

    Att rubricera detta som en kris för socialdemokraterna är väl att ta i så man spricker. Oenigheter kommer alltid att finnas inom alla partier men till skillnad från många andra, är (s) inte ett personfixerat parti som byter ledare så fort man känner minsta motvind. Mona är en god socialdemokrat av det gamla Palme-gardet och bättre än så kan det inte bli.
    “S-förtroendevald som faktiskt svarade på enkäten”

     

  84. 2009-06-12 14:59 Per Andersson

    Per Andersson, tror du att Alliansen på två år kan rätta till det som socialisterna behövde över sextio år på sig för att fördärva. Per se tiden an vi är äntligen på rätt väg. Diktaturens banerbärare socialister/kommunister är på väg bort i hela Europa.
    ————————————————————————————————————————
    Jägaren, det behöver inte ens ta ett år att införa en politik som redan har kollapsat i de länder de redan har blivit beprövade i.
    Avregleringar skrek man innan valet och nu skriker man regleringar då marknaden inte skött sig.
    Milton Freidmans NAIRU system med inflationsstyrd arbetslöshet kom väl från Stalin om jag inte minns fel.
    Så jag har börjat undra om inte Nyliberalismen ligger närmare diktatorskapet.
    Niklas Svensson styrker den bevisningen med vinklade propaganda nyheter, regeringen detaljstyr företagandet(rotavdragets utformning), förflyttar folk från försäkring till bidrag.
    Du behöver kanske titta på det faktiska utslaget av regeringens politik istället för att lyssna till mantran.

     

  85. 2009-06-12 15:46 Per Andersson

    Hej Ola.
    Helt riktigt det gick inte bättre för Moderaterna och där borde man fråga sig vart man är på väg. Moderaterna borde fått draghjälp med ordförandeskapet.
    Men de har en betydligt värre kris då de hade stöd i opinionen med 30% och landar med valet på 18,5%.
    Niklas agerande visar mer rädslan inför valet 2010 då EU valet inte har någon större påverkan på det valet.
    Egentligen har inte Alliansen fått till några reformer utan bara rört runt i grytan och stärker uttrycket desto fler kockar desto sämre soppa.

     

  86. 2009-06-12 16:20 Jägarn

    Jaha, Politikerbloggen hur debatterar man med flumskolans offer? Det mest humana är väl att förbigå dem med en barmhärtig tystnad.

     

  87. 2009-06-12 16:26 Simone

    Ja, jag tycker definitivt man ska granska medierna och jag tycker definitivt att man ska göra det ännu mer noga efter att ha sett det här utspelet.

    Det är helt irrelevant huruvida de 77 % som inte svarat skulle ha angett det ena eller det andra. Det som är relevant är det vi kan säga något om dvs endast de 23 % som svarat. Att 77 % väljer att inte svara kan bero på många olika saker såsom en urusel undersökning, negativa åsikter, positiva åsikter, tid, what so ever. Men det som sätter fingret på det hela är att vi inte vet varför och därmed inte kan uttala oss om det, vilket nu TV 4 och Politikerbloggen gör i och med att de rapporterar “nyheten” som om de 77 % inte fanns. Det är problematiskt och riktigt illa.

    Och att då en så här bristfällig undersökning får genomslag i andra medier och i TV är ett demokratiproblem i högsta grad. Det innebär att den granskande makten inte längre granskar utan spekulerar och presenterar oriktigheter i politiskt syfte. Och då är det klart ett demokratiproblem som inte är ett dugg bättre än censurerade tidningar. Så en diskussion är nödvändig kring den här typen av drev.

     

  88. 2009-06-12 16:57 Jägarn

    Det enda vi kan sätta fingret på är det som går stick i stäv med Simones politiska uppfattning är fel.

     

  89. 2009-06-12 17:11 Simone

    Jägarn, det har inte med min åsikt att göra. Personligen är jag mer angelägen om demokratifrågor än om partifrågor. Det ÄR förvanskade resultat och en undermålig undersökning ur ett vetenskapligt perspektiv. Om du nu själv inte är så insatt i vetenskapligt skrivande kanske du kan notera att inte så många har haft något att invända mot det påståendet, vare sig från höger eller vänster.

     

  90. 2009-06-12 17:23 Roberth

    Simone hur är det att vara indoktrinerad? JObbade inte du? Simone förstår inget och vet inget det är tydligt

     

  91. 2009-06-12 18:00 Per Andersson

    Jaha, Politikerbloggen hur debatterar man med flumskolans offer? Det mest humana är väl att förbigå dem med en barmhärtig tystnad.

    ———————————————————————————————————————–
    Tack för att du upplyfter skolan. Den flumskola du framhäver är just den skola som Björklund nu vill återinföra.
    Hänger du inte med i svängarna Jägarn.

     

  92. 2009-06-12 18:16 Mattias Lönnqvist

    Per: att påstå att Björklund skulle stå för en flumskola är ungefär lika korrekt som att kalla Ohly för nyliberal.

     

  93. 2009-06-12 19:04 Kerran

    Jag förstår mig inte på alla sossar, varför får ingen klaga på er politik? Så fort en sosse öppnar munnen så kommer det kritik på borgarna. Titta på alla sosseledarsidor, eller läser ni inte ledare kanske. Om någon sosse ute i landet blir intervjuad i media om en lokal fråga där sossarna har haft makten i eveigheter så nog sjutton kritiserar dom borgarna som inte har ett dugg med saken att göra. Ofta blir man full i skratt. Lyssna på Mona Sahlin och Tomas Östros där dom utmålar regeringen som dom största rövare som finns, som bara vill vanligt folk illa. Nej, detta går jag inte på.
    Född sosse men kommer att dö som moderat !

     

  94. 2009-06-12 19:18 Per Andersson

    Per: att påstå att Björklund skulle stå för en flumskola är ungefär lika korrekt som att kalla Ohly för nyliberal.
    ———————————————————————————————————————–
    Nu läser du kommentaren som fan läser bibel.
    Flumskolan som Jägarn refererar till är just den gamla grundskolan den som Björklund nu vill återinföra.

    Kerran du kommer då få ett riktigt uppvaknande när du dör som Moderat.
    Sedan bör ett parti som befinner sig i opposition kritisera medans ett parti i regeringsställning bör försvara sin politik.
    Knappast köra oppositions politik då de sitter på plats för att göra allting bättre.
    Tydligen har inte politiken fått något gensvar och därför kör man med denna billiga smutskastnings taktik.
    Men Niklas Svensson mfl. kan ju alltid skylla på Flumskolan.

     

  95. 2009-06-12 19:35 Simone

    Roberth – om sanningen ska fram så både arbetar jag och läser samtidigt (arbetar heltid och studerar på universitetet halvtid). Har liksom behov av att få kött på benen och inte bara kopiera partitoppens rätta svar som distribueras bland medlemmarna för att klippas och klistras in i debatter runt om på Internet i all oändlighet – som hos SD.

     

  96. 2009-06-12 19:38 Roberth

    Simone du borde bli komiker du. Per Andersson läs på lite istället för att raljera om Friedman.

     

  97. 2009-06-12 21:13 Per Andersson

    Simone du borde bli komiker du. Per Andersson läs på lite istället för att raljera om Friedman.
    ———————————————————————————————————————–
    Ja det är möjligt Roberth men tyvärr hämmar Nairu arbetsmarknaden då inflationen har högre status än arbetslösheten. Skattelättnader medför högre inflation därmed högre arbetslöshet som då skall dämpa inflationstrycket.
    Med andra ord regleras arbetslösheten utav inflationen och de som i första hand drabbas är de som står längst bort från arbetsmarknaden, ungdomar och invandrare.

     

  98. 2009-06-13 08:47 Jägarn

    Måna, hon som sålde sig till kommunismen.

     

  99. 2009-06-13 10:08 klas nilsson

    Mona lämna innan det är för sent. Valet 2010 närmar sig och s behöver en kunnig ledare och ingen häftig söderböna som tycker det är ballt att betala skatt,

     

  100. 2009-06-13 13:57 Jägarn

    Måna är född i Sollefteå och det är inte söderdialekt hon talar.

     

  101. 2009-06-13 14:11 Jägarn

    Således, all skit har inte sitt ursprung i Stockholm, glesbygden bidrar med mer än ni tror.

     

  102. 2009-06-15 10:10 Stock Konservativ

    Det vore förödande för den demokratiska regeringen om Måna tvangs avgå. En smärre skandal, helt enkelt.

    Måna måste – oavsett pris – sitta kvar. Allt annat är fullständigt otänkbart.

    Alla ni som kritiserar Måna är småsinta knivhuggare som inte inser ert eget, ert partis eller rikets bästa.

    Re: Jägarn.
    Måna talar underklassvenska med klar antstrykning av – i brist på bättre ord – lantlolla.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/06/11/21081/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: