Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Oppositionsrådet tog i dag jobb inom hemtjänsten i Sundbyberg

grufmanny

Foto: Privat

INHOPP. Oppositionsrådet i Sundbyberg, moderaten Carl Grufman, har i dag gjort ett dagsverke i hemtjänsten — i protest mot socialdemokraternas nedskärningar i äldreomsorgen.

Tidigare i dag tog kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, Helene Hellmark Knutsson (s), ett första spadtag till en kommunal konsthall för 65 miljoner. Samtidigt ska 20 miljoner kronor sparas i äldreomsorgen, enligt moderaten Carl Grufman.

Själv valde han att protestera genom att “ta ett spadtag” för äldreomsorgen.
- Att Sundbybergs gamla får en värdig ålderdom är värt mer än en konsthall. Jag vill värna välfärden, inte bygga prestigeprojekt. Istället för att närvara vid första spadtaget gör jag ett dagsverke inom äldreomsorgen, säger  Grufman till Politikerbloggen.

- Det är obegripligt hur Socialdemokraterna ena dagen kan rösta igenom att lägga stora pengar i olika prestigeprojekt och bara några dagar senare kräva massiva besparingar på äldrevård, skola och omsorg. Särskilt de äldre kommer i kläm, med en äldrevård som redan rankats lägst i Sverige. Det är inte ansvarsfullt, och välfärden i Sundbyberg är nu hotad
- I kristider måste välfärden komma först. När kommunen måste vända på slantarna får inget vara viktigare än att så långt det är möjligt värna rätten till att de äldre får en värdig äldrevård, att barnen får en bra skola och att de de i behov av omsorg får det stöd de behöver, avslutar Carl Grufman (M), oppositionsråd.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

50 kommentarer

  1. 2009-06-16 15:43 Seriöst?

    Vad fan tar man för spadtag inom hemtjänsten i den klädseln? Sitter och pratar lite – är inte det mer ett studiebesök?

     

  2. 2009-06-16 15:48 Ingemar Ö

    Vad skall vi med konsthallar till när ekonomin ser ut som den gör. Konsthallar är väl ingen kommunal uppgift. Trist att dom gamla skall få fara illa bara för en massa skrytprojekt.

     

  3. 2009-06-16 15:52 Ond

    Sådan är socialismen, är väl nån släkting till nån S-pamp eller nåt som gynnas av denna “satsning” (läs slöseri) på konsthall, sossarna förnekar sig inte, dom sparkar på de svagaste hela tiden!

     

  4. 2009-06-16 15:57 Roberth

    KOnsthall och glöm inte Basebollsarenan!

     

  5. 2009-06-16 16:08 Jägarn

    Nordh, om du bara visste hur begränsad yttrandefriheten är bland pk-styrda journalister, även kallade husbondens röster. Tyvärr är detta ett unikt svenskt fenomen, detta förekommer inte i övriga norden. Troligen är det det 60 åriga socialistiska förtrycket som ligger bakom. Svensken är helt enkelt inte van att få uttrycka sig fritt.

     

  6. 2009-06-16 16:18 Jägarn

    Fel inlägg slank in ovan.

     

  7. 2009-06-16 16:21 Jägarn

    Socialismens/kommunismens falska profeter avslöjas gång på gång. Är det inte storskojarna själva Måna och Wanja som är i farten så är det något kommunalråd eller liknande.

     

  8. 2009-06-16 16:48 Stefan Andersson

    Bra gjort av moderaten, har en stort symbolvärde.
    Sossar och deras syn på vad som är kommunal kärnverksamhet är fullständigt bisarr…

     

  9. 2009-06-16 17:45 Börje Nilsson

    Många politiker borde prya lite var stans i verkligheten. Bra gjort.

     

  10. 2009-06-16 19:00 Måna Sahlin

    Vi socialdemokrater tycker att det är viktigt med en konsthall för 65 miljoner kronor, va! En baseballarena med uppvärmd gräsmatta för 7 miljoner kronor, fint skall det vara va! Ett friluftsbad för 40 miljoner kronor, va! Tänk vad bra sundsbybergborna kommer att få det, va!

    Det är de satanistiska moderaternas fel att det behöver skäras ned i skolan med 26 miljoner kronor och med 20 miljoner kronor i äldreomsorgen i Sundbyberg, va!

    Man måste investera sig ur krisen, va! Därför bjöd Sundbybergs starka kvinna och fantastiska socialdemokrat vid namn Helene Hellmark Knutsson in sig själv till en lyxresa till Brasilien i mars då vädret var lite tråkigt i Sverige, va! En fantastisk investering för Sverige ur krisen för endast 50.000 kronor, va!

     

  11. 2009-06-16 19:15 Ebba

    Tänk att kostymnissen har arbetat en hel lång dag, Hoppas att han inte fick några psykiska problem eller smutsade ner kostymen. Fy fan vilket larv.!!!!

     

  12. 2009-06-16 19:46 Roberth

    Ebba ja verkligen larvigt att bry sig eller hur? Du är sosse eller hur?

     

  13. 2009-06-16 20:08 CharlieB

    Hur vore det om denne Carl Grufman tryckte på sina
    partikamrater i regeringen att öppna plånboken istället?
    Det är ju pg a regeringens klanterier som kommuner och landsting går på knäna. Det vore roligt att höra fårn en borgerlig politiker hur man skall driva äldreboende med pengar som inte finns.
    Det är hög tid att regeringen går in med mer pengar till
    kommuner och landsting för att rädda de jobb som går att rädda. Mer pengar minskar risken för dylika besparingar som denna också. Tyvärr går sådant inte in i blåborgerliga hjärnor tyvärr……………

     

  14. 2009-06-16 20:52 Måna Sahlin

    CharlieB har ju helt rätt, va! Det är regeringens fel att det behöver sparas in på äldrevården i Sundbyberg, va!

     

  15. 2009-06-16 20:55 Karl-Kenneth

    Ska han uttala sig om! Moderaterna skär ner pensionerna med 200 kronor i månaden!

     

  16. 2009-06-16 23:16 Per Andersson

    En Moderat tog idag jobb inom hemtjänsten?
    Pallade han inte mer än en dag?
    Då funkade alltså inte Arbetslinjen på honom.
    Förövrigt så fördelade Staten ( Moderaterna) mindre till kommunerna, men det spelar väl ingen roll.

     

  17. 2009-06-16 23:51 Gammal

    JA, VAD FAN GÖR MAN INTE FÖR ATT FÅ UPPMÄRKSAMHET I MEDIA?
    ALLA TYCKS HA LÄRT SIG AV IAN WACHTMEISTER, BERT KARLSSON OCH DET GAMLA NY DEMOKRATI.
    HYCKLARE!

     

  18. 2009-06-17 00:17 Mattias Lönnqvist

    CharlieB: Det du “glömmer” är att socialdemokraterna vill ge mindre till kommunerna och landstingen än vad alliansen gör.

    Hade socialdemokraterna fått igenom sin vilja så hade kommunerna alltså haft mindre pengar att röra sig med.

     

  19. 2009-06-17 00:55 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Men snälla “I kristider måste välfärden komma först. När kommunen måste vända på slantarna får inget vara viktigare än att så långt det är möjligt värna rätten till att de äldre får en värdig äldrevård, att barnen får en bra skola och att de de i behov av omsorg får det stöd de behöver”

    Det är ju absurt vad moderater använder för retorik nu för tiden. Välfärden måste komma först? I all ärlighet är det väll skattesänkningar och privatiseringar som kommer först för moderaterna? Utan att ta ställning till om det är bra eller dåligt, det är väl vad den moderata politiken går ut på? Välfärden måste komma först….är det därför man sänker skatterna så kraftigt? Stå för dina värderingar, frihet, fri marknad och privatisering, låtsas inte som att du är för en välfärdsstat.

     

  20. 2009-06-17 01:47 Payam, Narkissoss.blogg.se

    För att förtydliga, med välfärdsstat menar jag statlig finansierad sådan. Naturligtvis kan moderaten vilja ha goda välfärdstjänster, men i så fall ska de finansieras privat, inte statligt. Det moderaten gör att han kritiserar socialdemokrater för att bistå med för lite skattepengar till välfärden, men vi alla VET att med en socialdemokratisk politik går mer skattepengar till välfärden, det är vad en socialdemokratisk politik går ut på.

    Visst kan moderaten ogilla en specifik investering av statliga pengar här och där, men för guds skull, påstå inte att moderat politik erbjuder bättre statlig finansierad välfärd, de är ju emot den, det SER vi idag då försäljning av statliga välfärdsföretag sker.

     

  21. 2009-06-17 08:55 Roberth

    Payam du inbillar dig det?

     

  22. 2009-06-17 09:10 Jägarn

    Socialdemokratiska prioriteringar, kan det bli tydligare. Kom ihåg detta när sossepatrasket pladdrar om, vård skola och omsorg. Det nakna hyckleriet.

     

  23. 2009-06-17 10:09 ErikW

    Kloka väljare!

    Den rödgröna ledningen är 3 procent mot höger/arbetslöshetsblocket enligt SCBS mycket stora partisymaptiundersökning. Glad glad glad sommar!!!!!!

     

  24. 2009-06-17 10:28 Jägarn

    Erik W, gläds inte för tidigt. Muren mot demokratin kommer inte att återuppbyggas. Demokratin har segrat, socialismen/kommunismen ligger i sina dödsryckningar. Warszawapakten är sedan länge borta liksom ert ekonomiska stöd från Moskva.
    Trevlig sommar.

     

  25. Har ingen direkt åsikt om konsthallen, kan säkert finnas belägg för en sådan investering. Dock är jag starkt emot att ställa dessa två mot varandra och om situationen tvingar dessa mot varandra så ska självklart äldrevården prioriteras. Däremot kanske man bör räkna in de eventuella ökade intäkter som bygget på sikt kan ge kommunen. Det är en svår fråga utan enkla svar för oss som inte är tillräckligt insatta. Däremot är det självklart glädjande att se politiker, i synnerhet moderata, som ger sig ut i verksamheterna och ser sig om i eller utan kostym.

     

  26. 2009-06-17 10:44 K

    Socialdemokraterna är verkligen vårdslösa med våra pengar och våra äldre!!!

     

  27. 2009-06-17 11:56 Roberth

    Karl glöm inte basebollsarenan!

     

  28. 2009-06-17 12:20 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Var vänlig förklara vad det är jag inbillar mig Roberth. Det vore även trevligt om du kunde argumentera för din sak.

     

  29. 2009-06-17 13:00 Roberth

    Du inbillar dig att socialdemokratin står upp för de svaga och at de skulle vara bättre för de sk svaga i samhället. Säg mig på vilket sätt har Sap gagnat samhällets svaga? Dessuotm har de aldrig någonsin satsats så mycket på välfärden. Se på landstingen tex där sjukliga summor pengar satsas felet är dock att det styrs som i gamla DDR. Utförsäljning av välfärdsföretag? Vilka menar du vin&sprit eller? Dessutm sålde sossarna ut bolag för över 150 miljarder då de hade makten. Ta reda på fakta.

     

  30. 2009-06-17 15:37 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Vad pratar du om Roberth ? Jag har inte ens pratat om att socialdemokraterna skulle vara bättre för de svaga i samhället? Det jag kritiserade var den retoriken moderaterna använder, jag tycker det är att ge en snevriden bild av deras politik.

    Sen sa jag att en socialdemokratisk regering skulle innebära mer skattepengar till statlig finansierad välfärd, jag sa varken om det va bra eller dåligt.

    Du vet likväl som jag att det jag skrev var sant, det var inget värderande inlägg jag kom med, bara ett uttalande om hur moderat och socialdemokratisk politik skiljer sig åt, vilket man inte förstår om man idag lyssnar på partiernas retorik.

     

  31. 2009-06-17 15:41 Mattias Lönnqvist

    Payam: varför betoningen på statligt finansierad? En stor del av välfärden finansieras ju via kommuner och landsting. Det enda som sossarna vill lägga mer pengar på är a-kassan.

    Så, om hur mycket man lägger på välfärden är det enda man bryr sig om så är det ganska hugget som stucket om man väljer alliansen eller socialdemokraterna.

     

  32. 2009-06-17 16:27 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Det är en intressant fråga Mattias, kanske spelar just den statliga skatten inte så stor roll, även om det är möjligt att staten skulle ha mer att bidra med till kommuner och landsting om de hade mer statlig inkomst.

    Dock har du nog rätt, den största frågan om hur välfärden blir finansierad är kanske om kommunerna och landsting en längre period blir alliansstyrda eller styrda av sossar, t.ex är skatterna i vissa länge styrda moderate kommuner väldigt låg. Därav skulle jag vilja påstå att det spelar en stor roll hur man röstar i de valen för hur välfärdssystemet fungerar.

    Min poäng om att moderater och sossar har olika syn på hur välfärden bör finansieras tror jag fortfarande stämmer, dock har du rätt angående statens och kommunerna/landstingens roll.

     

  33. 2009-06-17 20:57 Eric

    “med välfärdsstat menar jag statlig finansierad sådan”
    Genialiskt tänkt!
    Och vem/vilka är det som tvingas bistå med pengar till staten???

     

  34. 2009-06-17 23:12 RetroS

    Ännu en onyanserat hyllning av politikerbloggen/regeringsbloggen av en moderat politiker som gör vad vänsterpartister, socialdemokrater och miljöpartister i landsting, kommun och inte minst riksdagen återkommande. Det vore ju snyggt om politikerbloggen skrev om dessa studiebesök där opositionspolitiker i andra kläder än moderatuniformen d.v.s. kostym, vit skjorta och slips för jobb inom äldrevården vore det klädsamt inte minst för trovärdigheten för denna hemsida. Det är ju inget svårt jobb att hitta exemplen. Det är bara kolla på deras hemsidor, bloggar etc…

     

  35. 2009-06-18 01:01 Mattias Lönnqvist

    RetroS: det har inte slagit dig att det kanske är så att Grufman — till skillnad från de du nämner — skickade ett pressmeddelande om det och lyckades formulera det så att politikerbloggen nappade.

    Mig veterligen har inte politikerbloggen tillräckliga resurser för att ringa upp alla politiker på en daglig basis för att fråga dem vad de gjort för spännande idag utan det är upp till politikern att skapa ett intresse.

     

  36. 2009-06-18 01:09 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Till Eric: Vad är din poäng ? Naturligtvis är det skattebetalarna som betalar för en “statlig” finansierad välfärd. Det är dock så att folk med mer pengar betalar mer skatt och att alla får del av en “statlig” finansierad välfärd. Välfärden blir även mer jämlik oavsett plånbok vilket inte skulle vara fallet i en helt privat finansierad välfärd. Naturligtvis kan du föredra den privata finansierade välfärden om du vill, jag förstår dock inte syftet med ditt inlägg?

     

  37. 2009-06-18 08:51 Roberth

    Vi hade världens högsta skattetryck med Sap. Hade vi den bästa välfärden? KNAPPAST!

     

  38. 2009-06-18 12:42 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Vad menar du med bästa? Jag vet nog inga andra länder som erbjuder en nämnbart bättre välfärd för medborgarna oavsett deras ekonomiska situation.

     

  39. 2009-06-18 15:50 Jägarn

    Payam, Sverige är nr. 17 på välfärdslistan, således är 16 före oss, hänger du med?

     

  40. 2009-06-18 16:07 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Intressant! Har du möjlighet att länka mig till listan så jag får se vem som gjort den och utefter vilka kriterier ? det vore mycket uppskattat :)

     

  41. 2009-06-18 16:41 Payam, Narkissoss.blogg.se

    “Sverige toppar SCB:s välfärdslista!
    Sverige ligger i topp i välfärdsligan, enligt flera olika index som Statistiska centralbyrån presenterade på tisdagen, trots att Sverige ligger en bit ner när det gäller BNP per capita. Det beror på att Sverige och de nordiska länderna är världsledande i hälsa och medellivslängd.”

    “Välfärdsindex tittar på faktorer som sysselsättning, utbildning och livslängd, men inte på BNP per capita.”

    Detta var under den period som Sap styrde och som Roberth menade att sverige “KNAPPAST” hade den bästa välfärden.

    Källa: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=377659

     

  42. 2009-06-19 21:59 Sco

    Skön du är, Payam! Tystade Jägarn, han som sitter på Sanningen.

     

  43. 2009-06-19 22:34 Per Andersson

    “med välfärdsstat menar jag statlig finansierad sådan”
    Genialiskt tänkt!
    Och vem/vilka är det som tvingas bistå med pengar till staten???———-

    Eric.Vem tror du bistår till den privatiserade välfärden då???.

     

  44. 2009-06-20 09:10 Roberth ström

    Jag litar mer på oberoende organ än Scb. Dessutom är det väl känt att vi var i topp i början på 70- talet sen har vi sjunkit som en sten. Men det är klart vi är bäst på jämlikhet och det vet alla at just det skapar välstånd i ett land. Gonatt.

     

  45. 2009-06-20 09:11 Roberth ström

    Sco om du läser på lite så vet du med “sanningen” Sverige har inte bäst skola och vi har inte bäst vård. Vi tror vi är så bra men sanningen är långt därifrån

     

  46. 2009-06-20 09:12 Jägarn

    Fram till sjuttiotalet låg vi på en tredjeplats, tack vare sossarnas skattepolitik rasade vi till tjugoförsta plats på OECD:s lista. Senast jag såg listan låg vi på plats sjutton. Troligen ligger vi idag tack vare Alliansens politik något högre.

     

  47. 2009-06-20 10:11 klas nilsson

    Alla politiker pratar om vård,skola o omsorg att detta är viktigt. Trots detta skär man hänsynlöst. Hyckleri. Skär bidragen till alla invandrare o flyktingar. Mycket pengar att spara.

     

  48. 2009-06-20 21:01 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Kära Roberth och Jägaren, ni hänvisar till bl.a OECD:s lista.

    “Välståndsligan – eller “köpkraftsligan” som den hellre borde kallas – är en rangordning av OECD-ländernas BNP per invånare, omräknad till vad man faktiskt får för pengarna”

    Jag trodde vi talade välfärd, den listan jag presenterade och som hade med välfärd och göra, vilket är det vi talade om, sade att Sverige var tvåa, eran lista har tydligen inte med välfärd att göra.

    Källa: DN.se

     

  49. 2009-06-21 11:40 joe

    Re Jägaren
    Det har vi inte heller med alliansen då vi inte ens kan använda oss av internet utan att Alliansens STASI metoder ska “skumma” igenom vad vi är inne på vad vi skriver etc.
    Föv håller jag med seriöst högst upp på sidan, innom vården arbetar folk inte med kostym, det kan bli skit på den så att säga, enbart löjligt.
    Jag har varigt med om politiker som besökt vårdavdelningar, i stort bara ett besvär för personalen då allt ska fejas och tillrättaläggas för att göra ett fint intryck.

     

  50. 2009-06-21 17:20 Jägarn

    joe, jaha och.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/06/16/21268/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: