Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

De rödgröna presenterade framtidsplan utan siffror

program

Foto: Niklas Svensson

PROGRAM. De rödgröna partiledarna presenterade för en stund sedan ett inriktningsdokument “för att möta den ekonomiska krisen”.

Ombord på Göteborgståget presenterade de rödgröna partiledarna strax före klockan tio i dag ett “rödgrönt inriktningsdokument för att möta den ekonomiska krisen”.

Partierna är beredda att höja en rad olika skatter för att investera i jobb, utbildning, grön omställning och välfärd. Men ingenstans i dokumentet nämns några siffror.

Språkröret Peter Eriksson:
- Vi har ingen gemensam budget än. Men målet är att ha det när vårbudgeten ska presenteras.

Mona Sahlin konstaterade på pressträffen att valrörelsen inför riksdagsvalet nästa år redan dragits igång.
- Vi presenterar en del saker i dag, och fler i morgon. Dessutom blir det fler initativ under Almedalsveckan.

Vänsterledaren Lars Ohly talade på pressträffen om risken med särskilda gräddfiler till vård och annat för de rika.
- Vi vill investera i välfärden — den nya krisbranschen i Sverige.

Maria Wetterstrand presenterade en opinionsmätning som visar att de rödgröna har stöd hos svenska folket för skattehöjningar — om det handlar om att rädda välfärden.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

100 kommentarer

  1. 2009-06-24 10:25 Ingemar Ö

    Skattehöjningar leder inte till fler jobb, tvärtom. Det måste till stora skattesänkningar i Sverige om vi skall få fart på skutan.

     

  2. 2009-06-24 10:30 David H

    Aha, det blir alltså en turné för att leverera floskler. “Ett grönare Sverige”, “Ökad rättvisa”. Själv har jag utvecklat en allergi mot floskler, oavsett vem som levererar dem.

     

  3. 2009-06-24 10:39 David H

    Fast nämns det vilka skatter som ska höjas då, även om “siffrorna” saknas?

    Förmögenhetsskatten som Mp varit emot att höja för att den är kontraproduktiv och “driver kapital ur landet”, ska den höjas?

    Ska jobbavdraget tas bort så att det blir höjningar för alla, eller är det bara för “höginkomsttagarna” (utan att definiera vem som är just höginkomsttagare)?

    “Bensinskatten”, som S inte velat höja – kommer de göra det? Alliansen gjorde ett stort nummer av att det bara är S som inte vill höja den skatten (som ju finns med i vårpropositionen).

    Ge oss något.. det kan inte vara ett dokument med enbart floskler, kan det?

     

  4. 2009-06-24 10:48 Ingemar Ö

    Skall bli intressant att se siffror. Ohly vill höja skatten för alla som tjänar mer än 17.000 kr mån. Det kommer att drabba låg och medelavlönade hårt.

     

  5. 2009-06-24 10:52 frasse

    ”Vi vill höja skatten”
    S, MP och V överens: Höjda skatter ska rädda jobben och välfärden /hånleende opposition

    Hur skall dom linda in detta för skattebetalande valboskapen??

    “rösta på oss så får du MINDRE pengar i plånboken?”

    kanske smartare att gå ut med, vi skall kolla var dina skattepengar går och sanera i myndighets och landstingsträsken så vi slipper mera skatt

     

  6. 2009-06-24 11:03 Hobbe

    S-politiken är enkel och begriplig. Alla ska få mer pengar att röra sig med, utom de som jobbar. De ska få mindre genom högre skatt.

    Detta ska visst öka sysselsättningen. Vilken sysselsättning då ? Fritidssysselsättningen ?

     

  7. 2009-06-24 11:10 Moderaten

    S+ V + MP vid makten är som att sätta en pistol i händer på en apa.

     

  8. 2009-06-24 11:10 Ola

    Vet någon här när alliansen kommer med för inriktning inför nästa valperiod? Lär ju bli svårt ljuga en gång till om Jobb jobb jobb..

    Och Borg har också sagt att riskerna är stora att man måste höja skatterna snart. Det är ju farligt låna och bara låna.
    Och många kommuner räknar nu så risken är nog stor för skattehöjningar med Alliansen oxå.

     

  9. 2009-06-24 11:11 Ola

    Hobbe

    Tycker du sysselsättningen ökar nu då?

     

  10. 2009-06-24 11:13 Ola

    Ingemar Ö

    Kan du länka till det påståendet ..

     

  11. 2009-06-24 11:13 David H

    jodå, Frasse, dom kan visst linda in det till skattebetalarna.

    Ohly sa i debatten inför Ep-valet att alla som tjänade upp till 25000 kr/mån skulle tjäna ekonomiskt på hans politik. Trots att han vill slopa alla tre stegen i jobbskatteavdraget och därmed införa skattehöjningar på 1200kr/mån för de som tjänar 25000kr/mån. Hur ska då det gå till, hur ska löntagarna tjäna på det? Enkelt, kraftigt höjda bidrag i olika former.

    Ineffektiv rundgång av pengar kanske någon tycker, att den som tjänar 25000 ska få kraftigt höjd skatt men också bidrag. Hämmande marginaleffekter, kan man också tycka, när ett sådant system sätter löneökningar ur spel för att de kommer räknas av mot bidragen.

    Politiskt finns det dock en plussida. Dels är det lättare att se en separat bidragsutbetalning än minskad skatt, folk ser tydligare vad de får. Dessutom låser man upp befolkningen i en tacksamhetsskuld när man är så generös att man ger bidrag till så många.

     

  12. 2009-06-24 11:17 Moderaten

    S + V + MP: vi vill “Investera i framtiden”!!!!

    Svenska folket: Var är siffrorna? Vad kommer det kosta?

    S + V + MP: Det vet vi inte…

    Svenska folket: Och vem ska betala?

    S + V + MP: Vi vet inte det heller men nu ska vi inte prata en massa detaljer. Nu ska vi ha roligt. Meningen är ju att vi bara ska visa upp oss glada tillsammans och ha lite kul! Hahahaha.

    Maria Wetterstrand: Huh, vi har minsann lagt 15 budgetar tillsamman så jag tror nog att vi kan lägga en till…huh…

     

  13. 2009-06-24 11:18 Erik

    Herregud Ola, är du den sista som inte begripit det här med global lågkonjunktur? Alla regeringar har som mål att sänka arbetslösheten. Eftersom du kritiserar vår regering så starkt får du gärna ge ett exempel på en regering i världen som lyckats sänka arbetslösheten senaste året.

    Vidare skulle jag önska att du började ge källor på dina, ofta bisarra, påståenden.

     

  14. 2009-06-24 11:18 Roberth

    Mer skatter och sen pytsa ut små små belöningar till folket äkta sossepolitik.

     

  15. 2009-06-24 11:22 Mr M

    De är intressant att nu vänstersidan vill höja skatterna och använda till reformer. Samma skatter som de, och i synnerhet V, klagade hela valrörelsen över att skattesänkningarna inte var finansierade.

     

  16. 2009-06-24 11:30 Guts

    Världens högsta skatter, global högkonjunktur, starkt socialdemokratiskt ledarskap och en rödgrön regering gav oss bara misär förra gången. De rödgröna gav oss:

    - 25% av alla elever som slutade skolan utan fullständigt betyg
    - 20% av alla hushåll bidragsberoende
    - Över 1 miljon människor i utanförskap
    - Massarbetslöshet – trots en industri som skrek efter folk
    - Sjukskrivningar av de som utförsäkrades från a-kassan för att mörka massarbetslösheten
    - Vårdköer som bara slingrade sig längre och längre
    - En segregering som bara blev större och större
    - Ett rättsväsende som var i förfall och tillät organiserad brottslighet florera
    - Förtidspensionering av de som utförsäkrats från a-kassa och som sjukskrivits.

    Nu sitter Mona Sahlin, Lars Ohly, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson i samma båt och vill “höja skatterna för att rädda jobb och välfärd”…De försöker sälja sin skämda gamla köttfärs igen. Köper du den? Utan att ens veta vad den kommer kosta?

     

  17. 2009-06-24 11:32 Pierre Ringborg

    Vitsen med den här resan är att lära svenska folket att åka tåg. Ingen som hajat det? Jättetrevligt!

     

  18. 2009-06-24 12:03 David H

    Pierre, vitsen är att visa enighet. Dock kan det bli en backlash om det bara är yta som visas upp och bara floskler som levereras.

    Några konkreta förslag måste dom visa upp, och det kommer de garanterat att göra. Säkert inga stora saker men ändå något.

     

  19. 2009-06-24 12:14 PG

    Höga skatter har Sverige provat under sosseregeringar förut och det var då grunderna lades för en hög arbetslöshet. Idag har fler jobb än under vänsterstyret före 2006. Utan att presentera siffror vill man nu ta resurser från låg- och medelinkomsttagare. Är det någon som tror att det leder till fler jobb eller att vi löntagare får det bättre då?

     

  20. 2009-06-24 12:34 Ola

    Erik

    Titta bara på Tyskland Belgien Frankrike dom försöker då att göra något för att rädda exportindustrin Men Sveriges regering dom sitter med armarna i kors och är glad åt den höga arbetslösheten .
    Varje gång högern har haft makten sedan 70 talet så har arbetslösheten ökat och utanförskapet . Det har alltid legat i högerns intresse att öka arbetslösheten så man kan sänka lönerna för vanligt folk.

     

  21. 2009-06-24 13:01 Roberth

    Ola om du inte visste det så är tex Opel sålt! Du yrar Ola i varje tråd. Dessutom har Tyskland fått kritik för sin sk stimuleringspolitik.

     

  22. 2009-06-24 13:30 Vidar Värme

    Skattehöjningar på arbete räddar ingen välfärd, om de inte har tänkt sig att höja värnskatten med över 1000% förståss? Nej, största risken med denna rödgröna allians är nog att skatten på el och uppvärmning av våra bostäder m.m. kommer att stiga med över 100 %, samt att våra drivmedel stiger i motsvarande grad. Allt under det gamla inkörda och vedertagna alibit, vi måste rädda vår jord!
    Så gott folk, bered Er på höjda hyror, höjd el och dåligt andrahandsvärde på bilen, putsa cykeln och ge Er ut för att träna!

    Hela den här politiska cirkusen i Stockholm är ytlig och fånig. Ingen sida av detta politiska mynt handlar om någon verklighet, ingen av dem har förmåga till minsta självinsikt. Det enda som avhandlas i denna klubb för inbördes beundran är hur man bäst brandbeskattar en allmoge, inte ett ord om självkritik och neddragningar i vår mycket kostsamma och politiskt statliga byråkrati. När hördes väl något från dessa politiker om ekonomiska kriser när de själva och höga statliga tjänstemän ständigt inkasserar sina otidsenliga lönehöjningar och andra förmåner?

    Nej, politiker har ingen trovärdighet. De är trovärdiga först den dag när man kommer med förslag som halverar vår statliga byråkrati!

     

  23. 2009-06-24 14:17 Jägarn

    Vad kan man annat göra annat än att gapskratta åt de naiva på tåget. Låt sörjan åka landet runt och visa hur tomhänta de är, inte en siffra. Jo jag tackar.

     

  24. 2009-06-24 14:17 Bo T

    Höjda skatter varav hälften går i bidrag till de som röstat röd-grönt och hälften i egen ficka.

    Det är rättvisa och solidaritet!

     

  25. 2009-06-24 14:18 Erik

    Ola, ja för vi borde ju gjort som din favorit Mona gapade om tidigare. Slängt in sex miljarder i SAAB som i dagsläget hade legat i ett konkursbo i USA.

    Vilken lösning tycker du var bäst så här i efterhand?

     

  26. 2009-06-24 14:20 Jan i Askersund

    Precis! Populism utan kostnadsberäkning! Hä bara o ös på!

     

  27. 2009-06-24 14:43 Ola

    Erik..

    Så du tror att Tyskland som räddade Opel kastade pengarna till ett konkursbo i USA och Belgien som vill rädda Volvo oxå kastar pengar till USA. Men man räddade en bank i Sverige och förlorade många miljoner av våra skattepengar det klagar du inte på.

     

  28. 2009-06-24 14:47 Ola

    Jägaren

    När får vi en siffra av högerAlliansen?

    Bo T

    Det har aldrig i Sveriges historia betalats ut så mycket bidrag som nu. Stockholm har mest bidragsjobb i Sverige men så röstar folk där mycket borgerligt oxå

     

  29. 2009-06-24 15:28 frasse

    monas löfte:

    asså om du ger mej mera pengar va.

    .så skall ja fixa allt va..

    och allt blir bra då va…

    jag lovar va…

     

  30. 2009-06-24 15:32 Roberth

    Ola Opel köptes upp av Magna! Sen att du inte ens kans skilja på konsekvenserna av att en bank går udner kontra en bilfabrik bevisar hur lite du vet.

     

  31. 2009-06-24 15:40 Erik

    Tack Roberth, du hann före. Vi vet ju sedan tidigare att socialister har problem med verklighetsförankringen.

    I sossarnas värld kan “företagen” beskattas hur hårt som helst, vad deras partiledare glömmer berätta är att alla skattehöjningar som sker alltid landar hos slutkonsumenten.

    “Gratis” är ett annat favorituttryck. Översatt betyder det “de rika betalar”. Vi vet sedan tidigare att sossar enbart har rättigheter men inga skyldigheter.

     

  32. 2009-06-24 16:35 Ulrika

    Mona kan väl i stort sätt bara säga en mening:HÖJA SKATTERNA.
    Har ingen lust att bli än mer flådd på mina stålars.Kan man inte uträtta något inom politiken utan att först höja skatterna är det något som är fundamentalt fel.

     

  33. 2009-06-24 17:15 Karin

    Här kan man bara konstatera att de tagit ombord på tåget kommunisterna, vilket sänke också förutom de gröna kommer att belasta även deras framtidiga trovärdighet.

     

  34. 2009-06-24 17:19 Karin

    Socialisterna har sålkedes tagit själva fan i båten, vilket kommer att bli mycket tungrodd för dem i nästa valrörelsen, där också deras avsaknad av respekt för väljarna och LO.s medlemmarnas intressen belastar ytterligare, att de sedan talar om skattehöjningar i ett land som redan tillhör de mest skattetunga i världen, där många i princip går under ang bara höjda avigfiter, vilken politik aldrig kan skapa varken framgång eller välfärd.

     

  35. 2009-06-24 19:01 Nöjd Alliansväljare

    Ola: Arbetslösheten idag mitt i den djupaste lågkonjunkturen och finanskrisen i modern tid är densamma som den var i högkonjunkturen 2005/2006 när sossarna styrde. Det är ett ganska bra betyg till Alliansen tycker jag.

     

  36. 2009-06-24 19:22 Ola

    Roberth

    Men vem ställde upp för kreditgarentierna vid försäljningen av Opel. Det var inte banken.

    Så det är inge viktigt då med våra skattepengar när staten sålde banken.

    För högermän som du så gäller marknadskrafterna när det passar er inte annars … konstig idelogi

     

  37. 2009-06-24 19:24 Ola

    Nöjd Alliansväljare

    Och nästa år räknar Borg med att det blir ca 12%

    bra försök av dej

     

  38. 2009-06-24 19:50 Per Andersson

    Höga skatter för företagen. Det är ganska intressant diskussion.
    Svensk bolagskatt ligger faktiskt ganska lågt jämnfört med omvärlden och Allians regeringen var beredda på att höja den.
    Småföretagarna fick som sagt en höjning av arbetsgivaravgiften av skattesänkar Alliansen. Jobbskatteavdraget gynnar inte företagen utan gynnar arbetstagaren men med de extra kostnaders som till kom så gick det +-0 för dom som behövde det mest.

    Just nu inväntas nästa regeringskris, då moderater och Centerpartister helt plötsligt blir Sossar.

     

  39. 2009-06-24 19:55 Erik

    Ola, slå upp ordet prognos. Jag tror jag förklarat det för dig men tydligen inte tillräckligt pedagogiskt. Sen misstänker jag att Borg överdriver en aning för att kunna visa bättre siffror när tiden är inne.

     

  40. 2009-06-24 20:01 Erik

    Per; Följande från ekonomifakta:
    Arbetsgivaravgiften höjdes 0,14 (!) procentenheter för att sedan sänkas med 1 procentenhet. Hoppsan.

    2006 32,28
    2007 32,42
    2008 32,42
    2009 31,42

     

  41. 2009-06-24 20:02 Karin

    Det är skrämmande hur långt till vänster det socialdemokratiska partiet faktiskt befinner sig i dag. Ett litet steg till faller de än mera ner i träsket, vilket träsk bara kan jämföras med Östersjöns gråbruna sörja.

     

  42. 2009-06-24 20:22 Karin

    Sedan kan det också nämnas högt att under det socialdemokoratiska partiets maktperiod tystades det ner alla de rättsövergrepp som numera börjar komma upp till ytan.

    Exempelvis alla de redan utsatta barn som genom olika otillräckliga myndighetsutövningingar ytterligare blev utsatta för djupa svek av vuxenvärlden genom behandlingshemmets föreståndare, vilka samtidigt täckte upp olika politiska stolar genom socialdemokraternas uppdrag.

    Hur kan man tysta ner liknande rättsövergrepp?

    Idag talar ekoredaktionen om ytterligare barn i Sverige som utsätts för direkta rättsövergrepp, bland annat genom isolering under tid de är omhändertagna för samhällsvård. Vilka metoder och övergrepp också har varit kända genom flera decennier.

    Metoder de använder är att jämföra med tortyr.

     

  43. 2009-06-24 20:43 bob

    Per Andersson
    Vilka lander har hogre bolagsskatt an Sverige?
    Sa vitt jag kan se ar det endast Spanien och Luxemburg som har hogre i Europa, de andra har lika eller lagre skatt.

     

  44. 2009-06-24 20:47 Per Andersson

    För jobbskapande så är inte 1% tillräckligt.
    När man införde den förhöjda a-kasse avgiften så blev där för mycket i kassan så då sänkte man arbetsmarknads avgiften med 2,5%, sjukförsäkringsavgiften sänktes med 2% och om man om man hade nyttjat dessa sänkningar för att stimulera arbete istället för att lägga det på den allmänna löneavgiften som är en ren skatt på arbete.

     

  45. 2009-06-24 20:55 David H

    För 10 år sedan var dock bolagsskatten låg i Sverige i internationell jämförelse. Det som sedan har hänt är att skatten sänkts i omvärlden samtidigt som den legat still i Sverige.

    1996 var bolagsskatten i Sverige 28%, snittet i EU 38% och snittet i OECD 37,7%.

    2008 var bolagsskatten i Sverige 28%, snittet i EU 23,2% och snittet i OECD 26,7%

     

  46. 2009-06-24 21:30 Erik

    David; Jag har märkt att sossar resonerar lite annorlunda kring skattesänkningar än borgerliga. Om en skatt sänks för en grupp läggs ingen fokus på det, istället säger man att de som inte fick skatten sänkt fått en skattehöjning i stället fast skatten i själva verket stått still.

    Dessa argument hör man dagligen och de går ofta oemotsagda, men när vi börjar närma oss valrörelsen kommer Mona med flera få svar på tal och kommer då få det svårare att komma undan med lögnerna.

    Sen ser jag mycket fram emot hur mycket de röd-gröna kommer höja skatten för en låg-medel inkomsttagare. Själv tjänar jag 20 000 i månaden och har som ett direkt resultat av alliansens politik fått ca 1400 mer att leva på per månad. Det är pengar jag behöver och jag ser ogärna att de tas i från mig. Rösta blått 2010!

     

  47. 2009-06-24 21:33 Karin

    Helt klart har socialdemokraterna kört ner all form för naturlig entreprenöranda, vilket de också strypt genom åren med olika former för skatteregleringar, där tagit inte bara död på människors lust att arbeta och aktivera sig, utan deras politik har passifiserat massorna nästintill handlingsoförmåga.

     

  48. 2009-06-24 21:35 Per Andersson

    Per Andersson
    Vilka lander har hogre bolagsskatt an Sverige?
    Sa vitt jag kan se ar det endast Spanien och Luxemburg som har hogre i Europa, de andra har lika eller lagre skatt.

    ———————————————————————-
    T.ex USA & Japan

     

  49. 2009-06-24 22:13 David H

    Erik. Det du skriver om handlar i botten om ett rättvisetänkande som tyvärr tenderar att slå över i kontraproduktivitet, hellre att alla har det exakt lika än att någon ska få sticka ut – även om detta skulle gynna kollektivet genom mer skatteintäkter och fler jobb. Jag har själv växt upp i en socialdemokratisk miljö (gick t.om. på Unga Örnar) och har även röstat på S, har upplevt detta synsätt på nära håll i hyresrättsområdet i den förort jag växte upp, men det blir för långt att dra här. Dock handlar det generellt om hederligt folk som vill göra rätt för sig, jag ser betydligt mer fuskande inom medelklassen som jag nu “tillhör”. Ursäkta utläggningen.

    Vi har världens näst högsta skattetryck men ändå är det bara genom ökade skatter som man kan hindra att vård-skola-omsorg försämras? Jag tror inte på det, och det är nog mina äventyr inom den kommunala sektorn som säger mig det. Det går att prioritera bättre. Jo, faktiskt, det är ingen skröna.

    När vi når världens högsta skattetryck igen på en bit över 50%, det går snabbt, och har fortsatt samma problem som idag (2006 var arbetslösheten på samma nivå som nu), vad är lösningen då? Ännu mer skatt?

    Finland har billigare, bättre och mer effektiv sjukvård än vad vi har, kanske det är något att titta på? Danmark bestämde sig på 90-talet för att ta tag med krafttag åt ungdomsarbetslösheten, och lyckades. I Sverige handlar det nästan alltid bara om skatten, öka eller minska.

     

  50. 2009-06-24 22:40 Ola

    Erik..

    Menar du på alvar att inte Pensionärer, Sjuka och arbetslösa inte fått höjd skatt av Alliansregeringen? Vad lever du i för värd? Dom har både fått höjd skatt och andra avgifter.

     

  51. 2009-06-24 22:56 Tobbe

    Karin: Har inte Sverige varit ett av dom uppfinnartätaste länderna i världen under hela 1900talet?

    Du säger att S slagit ner all naturlig entrepenöranda, IKEA, H&M mfl. motbevisar detta internationellt, MAX hamburgare och otaliga andra företag nationellt.

    Du drog bara en massa skit i röven och skrev,..

    Det stora problemet med en välfärd som är skattebaserad är ju hur fan man använder våra pengar, tex, jag är inte intresserad att betala massa miljarder till EU som sedan går till stöd till andra länder, jag är inte intresserad av att betala en massa i bistånd till andra länder, Sverige var under 90 talet ett av få länder i världen om inte det enda som följde FNs råd att ge 1% av bnp i bistånd till fattiga länder, fan e det för idioti?! om inte alla andra gör det kollektivt, varför ska vi vara dom enda då?!

    Nej fan, för all del, ha fri kollektivtrafik, fri skola, fri sjukvård, äldreomsorg med mera, jag betalar gladligen, men få då pengarna att räcka till allt, hela samhället läcker pengar som fan, vi säljer ut våra tillgångar på rea (V&S, Skolor i Täby mm.)….

    Nej vi skulle behöva en ny revolution bland politikerna, några som kan räkna, och kan ta ansvar,… dvs inte moderater eller sossar.. vi behöver ett nytt välfärdsparti!!!

     

  52. 2009-06-24 22:58 frasse

    ola.. källa??

    visa är du snäll??

    finns det en ANTIUTBILDNING när man skall bli sossemegafon ola??

    har ams fördumnings kurser??=)

     

  53. 2009-06-24 23:03 frasse

    tobbe sluter mej nog mera till karin där..du drar upp storföretag.. jag kan visa närbutiken nere på hörnet eller frissan som kämpar varje månad.

    när det gäller “välfärden” skulle vi nog behöva fimpa tex landstinget och kräva mera ANSVAR av lokalpolitiker.

    offentligsektorn kallas numera ofantligasektorn och finns för sin skull inte för dom som betalar det.

    sedan är det ganska klart att den som börjar peta i “lappverket “som kallas svenskpolitik kommer begå politisktsjälvmord med folkstormarna som kommer att höras

     

  54. 2009-06-24 23:23 CharlieB

    Karin!
    De barn du pratar om!
    dvs de stackars barn som låses in för minsta småsak
    på behandlingshem i statens regi.
    Visst socialdemokraterna har sin del i den skulden.
    Men varför nämner du inte borgarnas del?
    2 borgerliga regeringar har också låtit detta passera utan åtgärd. Varför nämner du inte detta med ett ord?
    Nejdå! istället kör du återigen med en massa lögnaktiga påståenden som att socialdemokratin är roten till allt ont.
    Ta av skygglapparna en gång för alla!
    så lär du se att det inte är ett dugg bättre på andra sidan ån
    som du tycks tro………….

     

  55. 2009-06-24 23:32 David H

    Ola, dom har inte fått höjd skatt. Pensionärerna har fått sänkt skatt i år. Visa på vilka skatter som höjts..

     

  56. 2009-06-25 00:14 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Herregud, man blir nästan rädd när man läser alla kommentarer, vissa människor verkar verkligan hata socialdemokratin och hur Sverige ser ut.

    Det är även roligt att läsa vissa kommentarer angående skattepolitik. Ibland skriver vissa “jävla omfördelnings skit” för att senare skriva “höjda skatter drabbar dom med lägst inkomst”, nu får ni bestämma er.

    I övrigt tror jag ingen verkligen tror att höjda skatter kommer försämra för låginkomsttagare. Mindre pengar i plånboken säger vissa, och så KANSKE är fallet. De med minst lön kommer naturligtvis drabbas minst av en skattehöjning men sänkt a-kassa avgift och annat kommer nog göra så att skillnaden i plånboken knappt blir märkbar.

    Viktigast är att främst de som har det sämre ställt gynnas av en socialdemokratisk politik, vilket det alltid har varit. Jag tror väldigt många, som det stod i artikeln enligt en opinionsundersökning, väljer att ha någon hundralapp mindre i plånboken om dom vet att deras barn bl.a får bättre utbildning och vård.

     

  57. 2009-06-25 00:18 Ola

    David H

    Skatt på bilförsäkringen. Höjd Bensinskatt. Tobakskatten . Fastighetskatten har höjts för ca 70% av dom som har hus. Det är bara några av höjningarna. Den sänkning du talar om på 85 kr har dom oftast förlorat på bostadsbidraget.
    Och nu är risken stor att kommunalskatten måste höjas i flera kommuner.. Du ser att nu har regeringen talat om för kommunerna att dom kan dra ned på barnomsorgen. antar du läste det i tidningarna i veckan.

    frasse

    Kolla skatteverket allt om skatter brukar vara där.

    Tror nog du ska vara ganska så tyst som inte visste att skatteverket har egen hemsida.

     

  58. 2009-06-25 00:27 Payam, Narkissoss.blogg.se

    David H säger: “(2006 var arbetslösheten på samma nivå som nu)”

    Enligt SCB och AKU så var arbetslösheten när den var som HÖGST 8,5 % men från juli fram till december var den runt 6%, den var till och med under 6 % i November. I Maj 2009 var arbetslösheten 9 % så enligt både SCB och AKU är ditt påstående falskt.

     

  59. 2009-06-25 00:29 Karin

    Tobbe, Du måste se bortom horisonten och inte ramsa upp ett fåtal bolag vilka inte berättar hur en vanlig företagare upplever sin vardag.

    Charlie B, att Sverige icke återupprättar de rättsövergrepp som råder är också ett rättsövergrepp i sig, vilka rättsövergrepp handlar om rättsfrågor och har således icke med vilket parti du tillhör,

    Förövrigt har Du möjlighet själv att ifrågasätta de faktiska rättsövergrepp som råder idag, istället för att vara otrevlig mot mig, vilket varken ger poäng eller någon lösning för de som far illa.

    Mobbing är dessutom ett mkt fult vapen att använda, speciellt när man försöker tala om mycket allvarliga ting.

     

  60. 2009-06-25 00:34 David H

    Visst Ola, men du jämför äpplen med päron. Detta är inget som drabbat specifikt de grupper du talar om och det är ju också så att skatten faktiskt har sänkts för pensionärerna.

    Taket på fastighetsskatten har sänkts så jämfört med tidigare system så blir det ändå en sänkning, även om nu taxeringsvärdet ökat (vilket dock kan sjunka för kommande år). Att drivmedelsskatten och tobaksskatten ökar hör också till, men trots detta har prisbilden totalt minskat- vi har just nu deflation. Elpriset har inte skjutit i höjden trots skattepålagor.

     

  61. 2009-06-25 00:55 frasse

    Payam, Narkissoss.blogg.se

    intressant glömde du sossarnas “speciella” sätt att räkna arbetslösa och dom 554000 som “råkade” bli sjukpensionerade med samt meningslösa amskurser och plusjobb som inte gav nått??=)

    skrämmande när man ser en sosse försvara en politik som inte fungerat på ca 30år.

     

  62. 2009-06-25 01:44 David H

    De senaste månadssiffrorma vi har är från maj 2009 och då kändes det rätt naturligt att jämföra med siffrorna från maj 2006. Förlåt om det upprörde dig så oerhört, Payam.

    Skulle gärna länka till SCB, men politikerbloggen ogillar länkningar. Gå till SCB sök på “arbetslöshet 2006″ och välj nummer 2 i sökningen (slutar på 174273 . aspx)

    “Arbetslösheten visar inte samma positiva bild utan Sverige hamnar i mitten med en arbetslöshet om 8,3 procent [maj]. För ungdomar under 25 år var arbetslösheten 27,5 procent. Endast Polen och Slovakien redovisade en högre ungdomsarbetslöshet i april 2006. ”

    Detta var mitt under en högkonjunktur, tillväxten hade varit stabil i flera år och var 2006 uppe i fyra procent. Nu är vi mitt under den djupaste lågkonjunkturen sedan 1940-talet och har en negativ utveckling, BNP sjunker med 5,6 % i år(!). Självklart ska siffrorna inte vara jämförbara på långa vägar, men ändå är det så.

    Ungdomsarbetslösheten är särskilt illa. Det verkar inte spela någon roll vilken färg regeringen har, om det är hög tillväxt eller finanskris. Vi har ändå bland de högsta siffrorna i Europa för ungdomsarbetslösheten. Jag tycker både regeringen och oppositionen struntar i detta och föreslår bara samma gamla lösningar som inte fungerat tidigare. Det kan inte vara förbjudet att exempelvis göra som Danmark som tog till krafttag under 90-talet och nu ligger i den europeiska bottenligan för ungdomsarbetslöshet. Skånska ungdomar åker dit i stor utsträckning för att få jobb.

     

  63. 2009-06-25 05:30 CharlieB

    Frasse!
    Intressant att du glömde nämde hur
    felaktigt alliansen kom fram till storleken på
    utanförskapet? De räknade in precis alla som inte var på jobbet av någon anledning. antalet i utanförskap man då kom fram till var således framfuskad och snedvriden……

     

  64. 2009-06-25 08:00 Emil

    Skälet till att inga siffror presenteras.

    Fd LO-ekonomen och vice Riksbankchefen Villy Bergström(S) har uttryckt sig så här om Sahlins ekonomiska kunnande: “Partiledare MS är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka kontruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetensen i hennes omgivning har stötts ut”. Detta borde ju vara förödande för en sosse att läsa. Bergström säger RENT UT att hon är inkompetent. Det gäller inte bara kunskaper i ekonomi, det gäller de flesta frågor Sahlin uttalar sig om.

     

  65. 2009-06-25 08:17 Roberth

    ChalleB du förnekar dig inte ser vi.

     

  66. 2009-06-25 10:50 Karin

    Den svenska ungdomsarbetslösheten är grym, vilket är den värsta i hela EU-området. Vilka arbetslösa ungdomar har ökat succesivt under minst två decennier. Under nittiotalet kunde en duktig ungdom få en kurs genom AMS, vilket visade sig att ungodmen var mera kunnig än läraren. Hur taklar en mkt ung människa en sådan sitution?

    Att många också flytt landet under flera år är ett faktum, där de arbetar bland annat i olika grannländer, England med flera.

    Man kan undra hur situation varit i Sverige om inte många självt tagit tag i sin situation?

    Att inte satsa mera på att få de unga i sysselsättning kommer att skapa än större problem för dem senare i livet, och allt handlar inte om just ungdomenerna, utan om deras omgivningen, där i många avseenden ingen framförhållning råder.

     

  67. 2009-06-25 11:36 Roberth

    Karin läs mer om Danmarks modell! Det är vad vi behöver.

     

  68. 2009-06-25 11:42 Ola

    David H

    Ja alla har fått dom skattehöjningarna men dom grupper jag räknade upp har inte fått något jobbavdrag. Vist har pensionärerna fått en sänkning av skatten på 85 kr men det är långt från vad vi som jobbar fått. Och nu får dom ju en sänkning av pensionerna oxå. Men du det är ganska enkelt att se hur det står till i landet. Det är bara titta på hur sosialbidragskosnaden ökar. Det är nog det säkraste sättet att titta på hur ett land utvecklas

     

  69. 2009-06-25 11:45 Karin

    Roberth jag känner till den redan, och har också sett hur de hjälper arbetslösa ungdomar i Norge, även många svenska ungdomar. Den danska modellen har jag själv försökt att prata om, faktiskt under många år. Trevligt att det går bra för Danmark, de har förövrigt under flera år varit och rekryterat svensk arbetskraft, bland annat i Malmö och Öresundsregionen.

    Tobbe jag tycker förövrigt det är mycket trist att tvingats skatta i ett land som Sverige, där jag menar mina skatter missbrukas.

     

  70. 2009-06-25 11:47 Ola

    Roberth

    Jag håller med dej… Sverige behöver samma A-kassa som Danmark. Då ökar rörligheten. Sedan hur du tänkt dej att krympa Sverige till Danmarks yta det får du berätta.

     

  71. 2009-06-25 11:47 Karin

    Ett annat sätt att mäta ett lands BNP kan vara att titta på hur de behandlar dels sina barn- och ungdomar, dels sina äldre.

     

  72. 2009-06-25 12:09 Simone

    Tycker mig ana lite panik bland borgarna när verkligheten börjar krypa allt närmare, det är snart val.

    Inte så mycket nytt vad gäller rödgröna alternativet, som vanligt vill de gynna de som har det sämst med sin politik. Och som många andra är jag villig att offra några av mina hundralappar i månaden om andra människor som är mindre lyckligt lottade kan få det bättre. Jag har aldrig värdesatt pengar mer än medmänsklighet.

    Det som blir riktigt intressant är att se vad alliansen ska döda för ko den här gången. “Jobblinjen” lär vara nerlagd efter vad jag erfar, på tal om tåg. Jag skulle tro att man för närvarande snickrar på någon ny socialdemokratisk grundvärdering som man kan förvrida för att tillförskansa sig fortsatt makt. Ska bli intressant att se hur den förvridna retoriken ska låta den här gången.

     

  73. 2009-06-25 12:11 David H

    Ola, problemet är att du blandar ihop äpplen och päron. Vissa skatter på produkter har ökat medan andra har minskat. Inflationen ligger på 0 vilket betyder att priserna inte går upp ändå. På el har vi fått skattehöjningar men priset har minskat.

    Själv betalar jag mer i skatt nu än 2006 och ändå har jag fått en skattesänkning, du förstår säkert hur det går ihop. Det är bättre att vara ärlig än att insinuera saker som det tar 4-5 inlägg att få fram vad du egentligen menar. Erik pekade på argumentationsbristen i att prata om tillförd “pensionärsskatt” när skatten inte ökat. Du svarade “Vad lever du i för värd? Dom har både fått höjd skatt och andra avgifter.”

    Karin, håller med dig. Faktiskt har Maud Olofsson föreslagit just sådana åtgäder mot ungdomsarbetslösheten som skulle funka i verkligheten, men det får hon inget stöd i Alliansen för.

     

  74. 2009-06-25 12:46 Karin

    DavidH, säkerligen får flera, speciellt många ungdomar upp ögonen för Maud Olofssons förslag, vilket bara är ett av många bra förslag inom centerpartiet, men som kanske inte helt och hållet når ut till de som berörs?

     

  75. 2009-06-25 13:08 Roberth

    Simone den enda paniken existerar i ditt huvud! Ola jag har inte pratat om yta. Vad får du allt ifrån?

     

  76. 2009-06-25 13:27 Payam, Narkissoss.blogg.se

    haha väl talat Simone, det skulle inte förvåna mig om man vred så mycket på retoriken att borgarna vart alternativet “för välfärden” eller “för solidaritet”.

    Det är ganska sjukt att man egentligen inte hör ord som “frihet” alls nu för tiden för högerpartierna. Men retoriken är väl bara ett medel för dom att få makten, den verkar inte längre spegla deras riktiga värderingar.

     

  77. 2009-06-25 13:30 Payam, Narkissoss.blogg.se

    David H skriver: “De senaste månadssiffrorma vi har är från maj 2009 och då kändes det rätt naturligt att jämföra med siffrorna från maj 2006. Förlåt om det upprörde dig så oerhört, Payam”

    Du upprörde mig icke min vän, vi använder oss nog bara av olika källor, min källa säger att arbetslöheten var 7,4% i maj 2006. Källan är SCB och AKU och finns att hitta på w.w.w. Ekonomifakta. se (måste skriva så annars blir kommentaren blockad)

     

  78. 2009-06-25 13:37 Roberth

    Paym hör du mycket frihet från Svmp då?

     

  79. 2009-06-25 14:31 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Nej det gör jag itne Roberth, men det är ju inte vad deras ideologi går ut på ?

    Vänsterideologi värderar ofta jämlikhet, rättvisa och solidaritet. Det är de slagorden och de begrepp som Svmp använder sig av.

    Högerideologi värderar främst frihet och minskandet av statligt inflytande. Men när man lyssnar på alliansen hör man ju bara “vi värnar välfärd” “vi värnar om miljön” man hör ju inte orden frihet eller avstatligande.

     

  80. 2009-06-25 15:08 Ola

    David H

    Men tydligen så uppfattar Göran H i Kd att pensionärerna är orättvist behandlas också om du läser debatt i DN. Han har tydligen fått kalla fötter. Men gå in och titta på skattetabellerna så ser du att pensionärerna har egen kollum
    Sedan kan du ju alltid vända orden hur du vill men i slutet kommer du alltid fram till att pensionärerna betalar mera skatt per krona än den som jobbar.

     

  81. 2009-06-25 15:11 Ola

    Roberth

    Avståndet har ju stor betydelse om du ska få folk att flytta till nya jobb. Om du vill ha större rörlighet på arbetsmarknaden.

     

  82. 2009-06-25 15:36 Roberth

    Paym de påstår det! Vad de igentligen gjort sedan 1968 är en annan sak!

     

  83. 2009-06-25 18:08 Payam, Narkissoss.blogg.se

    Jaja Roberth, vi känner till dina åsikter om SAP efter 1968. Jag ser dock fortfarande fram emot vilka vänster värderingar som kommer bli högerns slagord och kampanjpolitik i valet 2010.

     

  84. 2009-06-25 19:07 Roberth

    Vänstervärderingar? Men herregud det är ju bara floskler

     

  85. 2009-06-25 22:00 CharlieB

    Karin!
    Jag är inte otrevlig!
    och inte ägnar jag mig åt mobbing heller.
    Det jag retar upp mig på! är att du skyller allt elände på socialdemokraterna och rabblar upp det ena påståendet efter det andra. Men du nämner aldrig med ett ord hur det är på andra sidan ån. Som det här med de stackars barnen som låses in i isoleringscell. Detta skyllde du också på socialdemokraterna. Du nämde aldrig att samma sak pågått under snart två borgerliga mandatperioder också.
    Regeringen Bildt och nuvarande alliansregering.
    Skall man gräva efter skandaler skall man göra det ordentligt! och inte bara lyfta fram de som gagnar ens egna syfte. I mina ögon ör du definitivt inte trovärdig så länge du blundar för allt som borgerliga politiker ställt till med.
    Detta kallas inte för mobbing.
    Ger du dig in i en debatt och påstår saker! så måste du kunna ta kritik och mothugg också.

    För övrigt har denna blogg utvecklats till röda-blå rosen
    där man letar fel och skandaler för att attackera varandra med. Tänk om man kunde få en seriös debatt om Sveriges väl och ve istället…………

     

  86. 2009-06-25 22:03 CharlieB

    Roberth!
    Till den låga nivå dina inlägg ligger på
    sänker jag mig aldrig.
    Har du kommit på vilka uppgifter de olika ministrarna i
    regeringen har?

    Politikerbloggen tycks också ha missat alla ggr som Mona Sahlin sagt
    att hela programmet med siffror och åtgärder presenteras i höst…………….

     

  87. 2009-06-25 22:07 Roberth

    ChalleB troligt Mona kan inte ens räkna till tio! Vilka ska man skylla på då? Sossarna styrde över Sverige från den privata näringen till den offentliga och förslavade svensken under staten. Men ChalleB anser att staten vet bäst…

     

  88. 2009-06-26 00:32 Karin

    CharlieB, Din teknik rörande debatt är inte god, dessutom kvarstår faktum att många barn far illa i Sverige, däör många barn saknar rättssäkerhet, vilket också ekoredaktionen talade om igår, då de talade om barn som isoleras och slängs i madrasserade celler, vilka metoder är att betrakta som ren krigshandling, att inget görs ifrågan är dock ett faktum. Faktum är också att Sverige mörkat detta kapitel, vilket bara det är häpmnadsväckanden. Att jag kan kritisera att socialdemokraterna har svikit av dem kända rättsövergrepp när de satt vid makten är av den enkla anledning att det har jag kunskap om. Att jag förövrigt menar de agerar fel i många avseenden, vilket också fått många allvarliga konsekvenser, exempelvis hur de svikit de otal arbetslösa ungdomar, vilket många av deras marknadsåtgärder på nittiotalet var ett stort misslyckande, och där många undomar i princip bara fick ytterligare problem, bland annat genom studieskulder, men inget arbete.

     

  89. 2009-06-26 00:33 CharlieB

    Roberth!
    Mona har en gedigen utbildning
    men som vanligt har du missat relevanta fakta.
    A.Borg! vår nuvarande finansminister har därimot haft problem att räkna.
    Han läste upp betygen i Komvux.
    Du vet just detta som han nu själv varit med och satt p för.

    A.Borg gick ut och kritiserade höga bonusar.
    Tigiare hade han själv varit med och hävt förbudet
    mot att lösa ut bonusar.

    Snacka om en finansminister med dubbelmoral.

    Slaveri vet du nog inte vad det betyder.
    Du får slå upp detta ordet i ordlistan innan du använder det i fel sammanhang igen……….

     

  90. 2009-06-26 00:51 CharlieB

    Karin!
    Du för ingen debatt.
    Du påstår en massa saker!
    och sedan tål du inte motsägelser.

    Läs mitt senaste inlägg igen är du snäll.
    Jag vet också att många barn farit illa.
    Jag vet också att barn farit lika illa under borgerligt styre.
    Isoleringen i statliga vårdhem har pågått mycket länge.
    Två borgerliga regeringar har också låtit detta få fortgå obehindrat. Hade du haft den kunskapen du hävdar om detta! så hade du också tagit upp detta.
    Men du är enkelspårig och använder dig enbart av de skandaler som gagnar ditt syfte.
    Det är behjärtansvärt att du känner så för barnen och alla andra som far illa. Det gör jag också i lika hög grad som du.
    Skillnaden på dig och mig är att jag inte blundar för att socialdemokraterna och de borgerliga har lika mycket att stå till svars för vad gäller den biten.
    Fortsätt du att granska och kritisera! men granska då och kritisera ALLA som gjort sig skyldig till allehanda regelöverträdelser.
    Jag har också följt detta hemska i massmedia och radio.
    Jag antar att vi får samma nyheter i våra radioapparater.
    Inte någon gång har det sagts att dessa stackars barn enbart svikits av socialdemokraterna.
    De har svikits av Sverige skriver du först! så långt håller jag med dig! men sen kommer du in på vad du menar med Sverige! nämligen socialdemokraterna.
    Min debattteknik är det inget fel på.
    Men i en debatt måste man ge och ta.

    Till sist ett tragiskt ex på en skandal. du inte nämt med ett ord.
    vårdhemmet som drevs av en moderat.
    Det stängdes ner efter en flickas självmord.
    Detta var inte heller den enda tragiska händelsen på det vårdhemmet utan det har kritiserats hårt flera ggr förut.
    Du bör känna till detta eftersom det hände nyligen och
    var stora nyheter på både radio och tv om detta.

    Hur behandlas ungdomarna av nuvarande regering då?
    Jodå! ingen höjning av studiebidraget!
    ungdomsarbetlösheten är den största i Europa.
    Regeringen gör som vanligt Nada.
    Du sjuka människorna är ytterligare en grupp som alliansregeringen sviker.
    Studera detta också vet ja.
    Jag har också väldigt god kunskap och insikt inom detta!
    men skall man kritisera så har partibeteckningen ingen betydelse! utan då skall man kritisera rakt av och inte undanta allt det som inte gagnar ens syfte…………

    Jag antar att du läst detta.

     

  91. 2009-06-26 08:41 Roberth

    ChalleB anser du gymnasie utbildning på 70 -talet vara en god utbildning? OKej ChalleB då vet vi hur du tänker eller får vi säga inte tänker! Men visst får man sig ett gott skratt av dig.

     

  92. 2009-06-26 09:46 CharlieB

    Roberth!
    Du göra bara bort dig om och om igen!
    så alla som gick på skolan under 70-talet har dåliga utbildningar pg a en dålig skola?
    Man borde skratta åt dina inlägg!
    men man blir bara häpen när man läser dina inlägg!
    De blir bara mer och mer tokiga och felaktiga.
    Som sagt! du borde nog sätta dig i skolbä’nken själv……….

     

  93. 2009-06-26 10:07 Roberth

    Vad har Mona för utbildning då? Berätta nu blända oss med ditt skarpsinne ChalleB. Låt oss får skratta återigen. Mona har treårigt gymnasieutbildning. Do the math Charles

     

  94. 2009-06-26 11:09 Lisbeth

    Roberth
    Var är det som gör att alla de som nu håller i tåtarna och som du tycker har utbildning INTE KOMMER NÅGONSTANS
    MED SIN UTBILDNING ELLER KAN ÅSTADKOMMA NÅGOT?

    Nej du den som gått den långa vägen och snappat upp saker under tiden har alltid klarat sej bättre än den med lång utbildning och ingen yrkeserfarenhet.

    Titta på vilken framgångsrik FÖRETAGARE som helst IKEA
    H&M och andra. Utan utbildning men med slit och arbete
    har dom skapat det politiska moddar odyl ALDRIG kommer att kunna utträtta så länge dom lever.

    Det är alltid den som sitter längs bak i klassen och blir
    utsatt för diverse påhopp som slutar med VINST.

    Det kallas FÖR ATT KÄMPA.
    En politiker BLIR ALLTID INVALD.

     

  95. 2009-06-26 11:14 CharlieB

    Roberth!
    Det räcker att du får oss att skratta med dina floskler och konstiga påståenden.
    3-årig gymnasie-utbildning kommer man långt med.
    Vet du vad mer hon har utbildat sig i?
    Jag vet det! men tänker inte tala om drt för dig
    av en enda anledning.
    Du ägnar dig åt pajkastning utan att ta reda på fakta först.
    Det är inte meningen att andra skall plocka fram relevanta fakta åt dig.

    Därimot har vi ien finansminister som läst upp sian betyg via komvux! en möjlighet han nu själv är med och försöker stoppa…………..

     

  96. 2009-06-26 11:51 Roberth

    Lisbeth vad yrar du om?
    På gymnasiet gick hon dåvarande samhällsvetenskaplig linje i Saltsjöbadens samskola och vid Södra Latin i Stockholm.[3]. Hennes slutbetyg var 3,3 (på skalan 1 – 5).
    3,3 i betyg strålande.

    Lisbeth om du inte ens kan skilja på en politikerbroiler och en företagare i det privata näringslivet då är det synd om dig!

     

  97. 2009-06-26 12:13 Karin

    Charlie du förstår tydligen inte vad jag säger!

    Däremot har Maria Larsson meddelat i dag att de ska ta kraftag rörande de rättslösa barnen i landet, vilket jag menar är det största som hänt i modern tid ang rättslösa barn!

     

  98. 2009-06-26 13:20 Lisbeth

    Nej jag yrar inte MEN nu kanske du börjar förstå att jag i grund och botten tycker att det är helt vansinnigt att olika färger skall bestämma SVERIGES FRAMTID.

    GRÖN BLÅ RÖD eller gredelin vilket vansinnigt spektakel.

    På ALLA FÖRETAG blandas dessa färger till en härlig kompott och ALLA DRAR ÅR SAMMA HÅLL.

    FÖR FÖRETAGETS BÄSTA.

    Alltså skall FÖRETAGET AB SVERIGE skötas enligt företagarmodellen.

    NU SKÖTS DET AV EN BLÅ FÄRG och diverse KLADDAR av
    andra FÄRGER dock inte alla..
    Inte konstigt att det inte fungerar!
    Det hade inget företag heller gjort om det enbart arbetade
    RÖDA eller GRÖNA individer där.

    För att allting skall gå BRA och bli BRA måste man ha INGREDIENSER av allt annars blir det DÖBAKAT.

    PRECIS SOM DET ÄR NU!

    Nej BORT med alla dessa 100 tusentals POLITIKER som står i farstun och bara vill komma åt en PLATS i RIKSDAGEN eller
    EU för att få en tryggad PENSION:
    För du vill väl inte påstå att deras ANDEMENING bygger på
    IDIOLOGISKT TÄNKANDE och det bästa för SVEREIGE är deras
    DRIVKRAFT, eller.
    Det fungerade på 30 40 talet MEN INTE NU.

    IN med ETT GÄNG kunniga, driftiga FÖRETAGSLEDARE som
    handlingskraftigt kan ta AB SVERIGE ur krisen.
    GE DOM JÄKLIGT BRA BETALT och gör om alla 349 ledarmöter i RIKSDAGEN till tjänstemän och HALVERA densamme.

    AB SVERIGE skall skötas som VILKET annat FÖRETAG som helst och inte av BROILIER

     

  99. 2009-06-26 13:47 Roberth

    Lisbeth du har en poäng

     

  100. 2009-06-27 22:36 CharlieB

    Karin!
    Jag förstår exakt vad du menar!
    och vad du försöker göra.
    Du försöker frita borgare från allt ansvar.
    Nu går ju inte detta hem överhuvudtaget.
    Nuvarande regering har just fått kritik
    för att inte ta detta med isolering för barn på statens ungdomshem på allvar. Men du ser väl imellan fingrarna
    för det också.
    Tyvärr så är du fortfarande inte det minsta trovärdig Karin.
    Så länge du inte gräver ordentligt så blir allting ofullständigt och oriktigt. Skall du gräva upp skandaler och kritisera så gör det rakt av! och inte blunda så fort det är borgerliga politiker inblandade.
    En KD-politiker säger att det nu skall tas krafttag vad gäller de rättslösa barnen! Du tycker att detta är det största som hänt för dessa i modern tid! ja anser du verkligen att detta uttalande är det största som hänt i modern tid för de rättslösa barnen så har du inte varken sett eller hört mycket.
    Detta uttalande kommer nästan samtidigt som regeringen får kritik för att inte ta detta med isolerade barn på allvar.
    Varför fick de kritik då? Jo för att de utsåg de ansvariga för dessa hem att utreda detta själva.
    Att en KD-politiker pratar en massa är en sak!
    om sedan någon i regeringen lyssnar är en annan.
    Än så länge har det inte hänt att någon KD-politiker fått gehör hos regeringen.
    Förresten kan jag ju tala om för dig att moderater och folkpartister är för diciplin och hårda tag i skolan bl a.
    Så att de tar lätt på dettam ed de rättslösa barnen är inte konstigt.
    Ett avslutande råd i denna debatt till dig Karin!
    är att börja gräva i borgerlighetens smutsiga byk!
    du kommer att hitta mycket de inte vill skall komma upp till ytan. Frågan är sedan om du vill att det skall det.
    Jag ställer mig högst tveksam till det…………..

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/06/24/21382/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: