Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

SOMMARDEBATT: Nu är det upp till bevis, Reinfeldt!

christianvaltersson
DEBATT. Grön ungdoms Christian Valtersson konstaterar att det nu är upp till bevis för statsminister Fredrik Reinfeldt: “Jag och många med mig väntar med spänning på aktivitet från det svenska ordförandeskapet.”

Sverige innehar nu ordförandeskapet i den europeiska unionen. Detta innebär en avgörande möjlighet att påverka de prioriteringarna EU som en av de viktigaste internationella aktörerna gör, vilket inte minst innebär att påverka inställningen och relationerna till andra länder i världen. Fredrik Reinfeldt själv betonade i sitt Almedalstal med hjälp av en historisk exposé att Sverige sannolikt är mäktigare nu än på mycket, mycket länge.

Med makt följer ansvar. Det ligger därför på statsminister Reinfeldts axlar att visa att han tänker göra vad han kan för att försvara demokratin och förbättra situationen för människor i utsatta situationer internationellt. Tyvärr har detta inte inledningsvis visat sig vara prioriterat.

Det är nu fem år sedan Turkiet gavs status av kandidatland inom EU. Organisationer som Amnesty och RFSL har rapporterat om hur fortsatta förhandlingar innebär en avgörande möjlighet att ställa krav på respekten för mänskliga rättigheter. Detta innebär exempelvis utvidgade rättigheter för HBTQ-personer, reformer för ökad yttrandefrihet och hänsyn gentemot nationella minoriteter. Trots detta tyder allt på att förhandlingarna med Turkiet helt kommer ligga på is under Sveriges ordförandehalvår inom den europeiska unionen, ett svaghetstecken så gott om något för Reinfeldts ledarskap.

Senast här om dagen rapporteras om hur den kinesiska diktaturen brutalt slagit ned en fredlig demonstration. I en DN-artikel rapporterades det om 140 stycken döda. Den här gången var det den uiguriska minoriteten som drabbades, många gånger tidigare har det varit tibetaner som varit utsatta. EU har möjligheten att vara en motpol till Kina internationellt och att aktivt arbeta för att stödja demokrati och mänskliga rättigheter inom landet. Nu är istället tystnaden och den överdrivna respekten för världens största diktatur genomgående. Vad tänker Reinfeldt göra för att som ordförande för den europeiska unionen främja demokratin i världens största diktatur? Eller kommer bilaterala handelsintressen och gullande med Hu Jintao få överskugga försvaret av mänskliga rättigheter?

Ökad interaktion med vår östra granne Ryssland kan även det leda till en injektion av demokrati och vända den nu mycket mörka utvecklingen, men relationerna med Ryssland ter sig vara nedprioriterade när Reinfeldt själv fått sätta agendan. I Palestina har en enligt alla internationella konventioner illegal mur byggts som allvarligt försämrat friheten för det palestinska folket. Men istället för att utnyttja de initialt goda relationerna med Israel för en aktiv påverkan till försvar för alla människors lika rättigheter är det locket på som gäller när team Reinfeldt-Bildt själva fått bestämma. Den svenska regeringen med statsminister Reinfeldt i spetsen har sedan i onsdags när Sverige blev ordförandeland en viktig roll internationellt. Men man väljer inte bara att vara försiktig och diplomatisk, tystnad präglar inledningen av det svenska ordförandeskapet, något som också visar vilken inriktning man tänkt sig för fortsättningen.

Statsminister Reinfeldt hör själv till de politiker som ofta pratar om EU som ett fredsprojekt. Det är nu upp till bevis för Reinfeldt att visa att han själv tänker driva på för att försvara mänskliga rättigheter, demokrati och fred internationellt. Jag och många med mig väntar med spänning på aktivitet från det svenska ordförandeskapet.

CHRISTIAN VALTERSSON
Vice sammankallande Grön Ungdoms Förbundsstyrelse

Mejla ditt debattbidrag till politikerbloggen@tv4.se.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

153 kommentarer

  1. 2009-07-13 10:41 Ingemar Ö

    Det finns frågor som är viktigare än HBT frågorna att diskutera. Vem är intresserad av HBT förutom MP.

     

  2. 2009-07-13 11:09 Moona Stahlin

    Jag håller med Christian Valtersson, va. Om vi inte får fred på jorden och alla problem löses så är det Fredrik Reindfeldts fel, va.

    Jag håller också med Katrine Kielos, va. Att Fredrik Reinfeldt får representera EU i G8 innebär mest “ett tillfälle för statschefer att bli fotograferade”, va!

    Det är så vi i oppositionen tycker, va! Antingen sätter vi ribban så högt att ingen kan komma över den, va. Eller så sätter vi ribban så lågt att vi menar att det bara är “ett tillfälle för statschefer att bli fotograferade”, va.

     

  3. 2009-07-13 11:20 Adam(ssu)

    Ingemar Ö: en väldigt stor del (ett antal ggr större än MP:s väljarskara) av befolkningen

    Reinfeldt har skapat sig en framtoning av “mannen utan egenskaper” som passar in överallt och står för allt som är “bra” – jämför hur han var när han var ung & arg – så stora förändringar finns bara i politiken – på inget annat fält vore det trovärdigt.

    ‘Ett tillfälle för statschefer att bli fotograferade’. Uppenbarligen så måste Fredrik Reinfeldt ha prioriterat EU:s representation på G8-mötet precis så. När han i samband med detta möte blev intervjuad så ska han ha sagt någonting i stil med att det var så häftigt att en “kille från förorten” kunde stå och prata med stora “pampar” som Obama och Brown. Och jag förstår inte riktigt vad han tror sig komma att vinna på att säga så, men det sa han. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Flera gånger.

     

  4. 2009-07-13 13:15 Mr M

    Ja du Adam! Jag tror nog skämtet ni sossar har satt som ledare har skjutit sig själv fler gånger i foten. Det värsta är att hon är så desperat att nå makten att hon är beredd att ge diktaturkramande kommunister ministerposter. Fördelen är att om sd får vågmästarrollen kan alliansen lugnt regera vidare, för sd är inte ett smack sämre än vänstern, och deras rasistiska ungdomsförbund.

     

  5. 2009-07-13 14:19 Lisbeth

    Lägga fram BEVIS! Skojar du med oss?
    I tre år har han ju inte gjort annat än lagt fram bevis på vem han är och vad han tycker om svenska folket och dess
    företagare.
    Delvis resultat har vi fått men förväntar oss det riktiga lyftet mot Turkiet snart.
    Nu har han ett år kvar på sej att sätta dem i verket och förhoppningsvis kan vi svenskar byta boplats med turkarna
    och få ett omväxlande liv på andra sidan.

    Tips! Stör inte den BJÖRN som sover!

     

  6. 2009-07-13 15:42 Roberth

    Turkiet kommer inte in i Eu ingen vill ha de där inte ens Reinfeldt. Hbt vem bryr sig? Seriöst lägg ner! Kyotoavtalet kostar hundratals miljarder men ingen kan efterleva det. Lägg ner det också!

     

  7. 2009-07-13 15:48 Roberth

    Adam sluta referera till Katrin Kielos! kan du inte hitta på eget?

     

  8. 2009-07-13 18:20 Jägarn

    Känns lite övermaga och pinsamt när en ur Mp:s ungdomsförbund försöker att mästra rikets statsminister. Vad är syftet, läser mamma bloggen?

     

  9. 2009-07-13 18:34 Ingemar Ö

    Adam(ssu): Så du menar att det finns en oerhörd potential inom MP-s politik för att locka till sig diverse sexuellt avvikande personer. Visst, den här Valtersson ser ju ut att vara en vacker ung gosse, kanske han med sitt utspel kan inhösta ytterligare några röster.

     

  10. 2009-07-13 18:34 PG

    Regeringen har en utmärkt utrikespolitik där mänskliga rättigheter utgör en viktig del. Jag är övertygad om att ordförandeskapet i EU används så väl det går för att driva Sveriges linje, även om det kan vara en svår balansgång med 27 olika medlemmar som ska företrädas.

    Turkiets medlemskap har visat sig känsligt i många länder och kommer med all sannolikhet att ta många år. Skulle svenskt ordförandeskap lägga mycket energi på den frågan finns risken att en historiskt viktig klimatöverenskommelse i Köpenhamn inte får det stöd som behövs, för att tiden går åt till andra frågor.

    Samtliga allianspartier är positiva till EU medan det i det rödgröna lägret finns ett parti som nyligen svängt i frågan och Vänsterpartiet vill ju fortfarande lämna samarbetet i EU. Man kan undra hur vänsterkartellen planerar sitt EU-arbete och sin utrikespolitik. Är det vänskapsavtal med Kuba m fl hyllade regimer som blir hörnstenen i vänsteroppositionens utrikespolitik?

     

  11. 2009-07-13 18:46 Bodil

    Bekymra Er inte .
    Sverige har idag en statsminister som lyser som en stjärna jämfört med sina företrädare.
    Han talar en alldeles lysande engelska är påläst och kunnig i alla sammanhang.
    SSU fjantet faller enbart tillbaka på Er själva kom till verkligheten.

     

  12. 2009-07-13 19:30 Ingemar Ö

    Nu när Sverige är ordförandelandet för EU är det en stor fördel att statsministern är bevandrad i engelska språket. Hemska tanke om det skulle vara Mona Sahlin som var ordförande. Tänk bara att höra henne med en blandning av knagglig engelska och söderslang. Det hade inte gått hem i dom finare salongerna. Reinfeldt kommer att fixa det här, det är jag övertygad om.

     

  13. 2009-07-13 20:23 Per Andersson

    Reinfeldt kommer att bidra till lika mycket i EU som i Sverige, med andra ord INGENTING!

     

  14. 2009-07-13 21:00 Anonymous

    Bodil!
    Reinfeldt lyser som en stjärna?
    En helsolkig sådan i såfall.
    Förfall och förtryck! är Reinfeldts melodi.
    Något annat har han inte lyckats ådstakomma……

     

  15. 2009-07-13 21:26 joe

    Det har varigt märkligt tyst om ordförandeskapet och Reinfelt, märkligt antingen är det något på agandan som dom vill att folket i gemen ej ska veta eller plattsar han helt enkelt inte.

     

  16. 2009-07-13 21:37 David H

    Det är bra med förväntningar, såvida inte det är ett politiskt skådespel bara för att i efterhand kunna säga att ordförandeskapet var ett misslyckande.

    Jag minns inte att de borgerliga ställde krav på att Göran Persson skulle fixa alla problem i världen under sitt ordförandeskap, kanske var de mer pragmatiska på den tiden och såg inte ordförandeskapshalvåret som en möjlighet att köra in kilar av rent partitaktiska skäl.

    Agerandet de senaste dagarna angående handelsavtalet med Sydkorea är bra, jag hoppas att han förmår övertala fransmännen och tyskarna att inte bromsa det av protektionistiska skäl. Det är en föväntning som jag har. Skulle sedan fransmännen ändå stoppa det så ser jag det nog inte som Reinfeldts fel, utan snarare fransmännens. Dock spelar ledarskap roll och man får ju se hur det agerades.

     

  17. 2009-07-13 21:39 Roberth

    Per nu blir du lite pinsam! Reinfeldt är bra och påläst jämför om Mona hade stått där. Då hade vi fått skämmas ögonen ur oss

     

  18. 2009-07-13 22:20 Per Andersson

    Roberth.
    Tala om för mig vad som är pinsamt.
    Att vara påläst och inget göra borde vara mera pinsamt.
    Eller vad tycker du?
    Sedan kan du bara spekulera i skammen.
    Men det gör du ju ofta, spekulerar!

     

  19. 2009-07-13 23:29 Roberth

    Per du har aldrig något konkret att komma med. Du är liksom Mona full med floskler. kan du inte berätta för oss på vilket sätt Mona skulle vara bättre än Reinfeldt. Eller om Reinfeldts Kinaresa där GP pratade om stabilt medans Reinfeldt lämnade över en lista på politiska fångar som borde friges. Ring a bell eller har du glömt det med? Du är skrattretande

     

  20. 2009-07-14 00:22 Bin L

    Floskel floskel bla bla bla…

    Behöver man bra kontakter för att få en megafon på politikerbloggen eller räcker det att moderpartiet eller intresseorganisationen slantar upp?

    Mer intentsägande floskel får man leta efter!

     

  21. 2009-07-14 11:17 ola

    Roberth

    Har du sett den omtalade listan?
    Tror du på tomtar och troll oxå

     

  22. 2009-07-14 11:22 ola

    David H

    Reinfeldt sprang runt och försökte få stöd för ett misstroende mot Göran Persson
    under hans tid som EU ordförande
    Och nu ville Reinfeldt ha borgfred.. Tala om hycklare

     

  23. 2009-07-14 12:41 Jägarn

    Jag kan inte förstå varför Ola ständigt kommer med genomskinliga lögner. Ola detta är inget partimöte hos sosseriet, här är det kunniga människor. Därför bjuder jag på ett citat ur Dagens Nyheter om Göran Perssons memoarer.

    ”Persson skriver i sina memoarer att oppositionen slöt upp bakom honom och att han inte blev utmanad inrikespolitiskt”. Slut citat.

     

  24. 2009-07-14 12:53 David H

    Ola, du får gärna hänvisa till var Reinfeldt propagerade för misstroendevotum i tidningsartikel eller pressmeddelande under detta ordförandeskap 2001, eller en tidningsartikel där detta uppmärksammades. Huruvida Reinfeldt internt i sin egen riskdagsgruppen gjorde si eller så är tämligen ointressant. Interna diskussioner har knappast varit det som man velat undvika.

    Nåväl, det var ju förväntningarna som jag åsyftade. Hade de borgerliga partiledarna inför ordförandeskapet utspel som de rödrödgröna hade i Almdedalen nu senast, dvs krävde man att Persson var tvungen att “sätta ribban högt” under sitt ordförandeskap – för allt annat vore ett misslyckande? Gärna med hänvisningar.

     

  25. 2009-07-14 13:16 Jägarn

    Jag undrar när sossen Per Andersson tänker krypa fram ur garderoben och berätta vad han tycker om kommunister i Rosenbad?

     

  26. 2009-07-14 14:48 Ingemar Ö

    Det är är inget drag i Valtersson. Han är mamma upp i dagen. Inte bra att kvotera in sina nära och kära i politiken. Jag undrar om det inte är mamma som har hjälpt honom med artikeln. Kan Valtersson möjligen svara på varför HBT frågor skall dryftas på EU toppmötet. Har det möjligen gått pojkvaskern Valtersson förbi att EU och övriga världen står inför en global ekonomisk kris av sällan skådat slag. Jag menar att jobbfrågor och ekonomifrågor har högsta prioritet. EU är inget projekt för akterseglare.

     

  27. 2009-07-14 15:01 Jan Ekblom

    Som vanligt en massa överdrifter o “påhopp” från vänstersidan. Reinfeldt har ju inte varit mer än 14 dar i “rampljuset”. Undrar om inte gemene man, även inom socialdemokratin o de andra inom oppositionen, börjar bli trött på oppositionens “gnällmässa”, tydlig genomskådbar enligt min mening!

     

  28. 2009-07-14 16:50 Per Andersson

    Reinfeldt lämnade över en lista på politiska fångar som borde friges. Ring a bell eller har du glömt det med? Du är skrattretande .
    ———————————————————————–
    Det kallar jag ACTION av högsta grad Roberth.
    Fredde the Action man lämnade över en lista! Wow jag är impad.
    Vågade han inte hota med sanktioner eller utvisning av ambassad personal eller kapitalet vill inte röra runt igrytan?
    Som sagt jag är impad av en sådan markering, lämna över en lista!

     

  29. 2009-07-14 16:56 Per Andersson

    Jag undrar när sossen Per Andersson tänker krypa fram ur garderoben och berätta vad han tycker om kommunister i Rosenbad?
    ———————————————————————–
    Tyvärr Jägarn så sitter jag inte såsom du i garderoben.
    Men kanske efter Reinfeldts Ordförandeskap får vi alla sitta i Garderoben.

    Så Jägarn jag frågar dig igen:
    Vem är den störste kommunisten du eller jag?
    Vad anser du om Anders Borgs utspel?

    Du vet Kapitalism och Kommunism är diktaurer med olika ägare!

     

  30. 2009-07-14 17:23 Jägarn

    Tja, alla kan se hur sossen Per Andersson svarar på frågan angående kommunister i Rosenbad, trams och löjliga motfrågor. Per Andersson är helt enkelt livrädd för frågan, denna fråga skär som en kniv i varmt smör genom hans parti. Per, jag lovar dig att vi kommer att ställa denna fråga genom hela valrörelsen och det gång på gång. Ni kommer inte undan.

     

  31. 2009-07-14 18:31 Per Andersson

    Livrädd för dina frågor Jägarn tillåt mig skratta.
    Att du har svårt att förstå vad du läser är ju uppenbart då jag har svarat dig ett flertal gånger klart och tydligt.
    Samtidigt har du visat det kommunistiska tendenserna i dig då du vill ha någon vinklad sanning som styr upp ditt LIBERAL mål. Att du inte förstår en vanlig parti ordning är kanske inte så förundransvärt då ni Moderater får endast tänka såsom Fredde tänker.
    Vad har V kommit överens om på Partistämman?
    Det borde du kanske sätta dig in i för det är den politik som partiet kommer att föra. Men som sagt på Vänsterkant har vi friheten att tänka & tycka själv och behöver inte följa MASSA och hans förmaningar. Jag hoppas du sover med händerna ovan täcket för det gillar Göran Hägglund.
    Som jag svarat dig förut som din lilla hjärna inte uppfattat har jag talat om för dig att jag tror inte V kommer vara till problem efter 2010 när vi sitter vid makten igen.
    Så nu är din frågeställning besvarad och du kan byta till propaganda fråga nr 3 på Moderata propaganda listan.

    Nu Jägarn vet du mitt svar och visa nu att du är en man då du beteer dig inte som en sådan och besvara de 2 enklaste frågor som jag ställt.
    Vad anser du om Anders Borgs utspel?
    Vem är mest kommunist du eller jag?

    Tydligen ligger där en smygkommunist i dig Jägarn och du påstår dig bara vara Moderat för att impa på kompisarna.
    Visa nu att du är en tvättäkta MODERAT.

     

  32. 2009-07-14 18:45 Per Andersson

    Zelaya är affärsman med rötter i det borgerliga Liberala partiet. Men han orienterade sig vänsterut efter att ha kommit till makten 2006. Till den borgerliga elitens förskräckelse allierade han sig med Venezuelas vänsterpresident Hugo Chavez.

    Källa:Svd
    ———————————————————————–
    Här ser man tydligt hur demokrati ivrarna verkligen agerar!

     

  33. 2009-07-14 18:54 Jägarn

    Per Andersson blir desperatare och desperatare, han vet att denna fråga delar sosseriet i två delar. En fråga som samarbetet med kommunismen är det sista panikslagna sossar önskar sig.
    Per, det hjälps inte vad du skriver, så länge ert samarbete med kommunismen pågår kommer ni också få stå till svars för samarbetet med diktaturkramarna.

     

  34. 2009-07-14 18:58 CharlieB

    Fredrik Reinfeldt har enbart bevisat att han är för förtryck
    och ökade klyftor. Något annat har han inte ådstakommit så här långt. Nu skall denne diktator sköta ordförandeskapet i Eu under ett halvår.
    Snart har han satt hela Europa i sank…………

     

  35. 2009-07-14 19:17 Jägarn

    Desperata sossar står utan både politik och ledare värd namnet, det ända de har är kommunisterna att luta sig mot.

     

  36. 2009-07-14 20:32 David H

    Tillbaka till Valterssons debattartikel så har han dock helt rätt i att detta är viktiga saker som politiker borde ta upp i dialoger med respektive land. Turkiet kommer definitivt inte klara inträdeskraven innan de har gjort eftergifter på demokratisidan.

    Dock är det lite naivt att tro att Reindfeldt nu har möjlighet att fritt sätta dagordningen och ta hand om alla möjliga frågor samtidigt samt möjlighet att diktera EU’s utrikespolitik, det är inte så det funkar. Dagordningen är i princip redan satt och den behöver fokuseras på, det handlar om EUs handlingsplan för den finansiella krisen samt “vägen till ett nytt globalt klimatavtal”.

    Turkiets EU-ansökan kommer förhoppninsvis upp på bordet det närmaste halvåret, och då vore det inte fel att ha med HBT-frågor. Frågan är om Turkiets hållning där är väsenskild från de konservativa och/eller katolska länderna som redan är EU-medlemmar, exempelvis Rumänien?

     

  37. 2009-07-14 21:53 Per Andersson

    Per Andersson blir desperatare och desperatare, han vet att denna fråga delar sosseriet i två delar. En fråga som samarbetet med kommunismen är det sista panikslagna sossar önskar sig.
    Per, det hjälps inte vad du skriver, så länge ert samarbete med kommunismen pågår kommer ni också få stå till svars för samarbetet med diktaturkramarna.
    ———————————————————————–
    Varför skulle jag vara desperat? Jägarn.
    Dina propaganda floskler är i praktiken overksamma då jag har svart dig och det flera gånger.

    Du däremot har inte besvarat mig därför blir dina kommentarer tunnare och tunnare.

    Vad är du Jägaren MAN eller MUS?
    Svara på mina frågor, jag tror inte jag behöver skriva ut dem igen.

    Svarar du inte så tror jag du är en riktig råkommunist.

     

  38. 2009-07-14 21:54 Per Andersson

    Desperata sossar står utan både politik och ledare värd namnet, det ända de har är kommunisterna att luta sig mot.
    ———————————————————————–
    Den desperationen får du väl svar på 2010 eller är inte förhoppningarna så höga!

     

  39. 2009-07-14 23:13 CharlieB

    Jägarn!
    Alliansen har en plitik enligt dig.
    Nu ser vi resultatet av hur dåligt den fungerar.
    Desperationen är det snarare du som står för.
    Det behövs inte mycket för att kasta ut borgareländet från rosenbad. Skall man styra ett land så går det inte att plocka ut godsakerna och slänga bort resten.
    Just så sorterar nuvarande regering människorna i vårt avlånga land……………..

     

  40. 2009-07-15 06:57 Jägarn

    Sossarna Per Andersson, Charlie B och Ola blir allt mer löjliga i takt med att deras desperation stiger. Allt från att kalla både undertecknad för råkommunist till att kalla Anders Borg för socialdemokrat till att komma dragandes med Ådalen 31 och att försöka jämställa liberalismen med kommunismens illdåd.
    Desperata sossar ni lyckades inte. Ni sitter med kommunisternas ikoner, ni sitter med, Lenin, Stalin, Mao, Kim II Sung, Pol Pot, Castro, Honecker, Ceausescu med flera massmördare.
    Ni saknar fullständigt skam i kroppen och ert förakt för kommunismens miljontals offer (även svenskar) är skrämmande. Vad är det som väntar nationen om ni och kommunisterna kommer till makten?

     

  41. 2009-07-15 10:45 CharlieB

    Jägarn!
    Jag förstår att det är svårt för dig att hänga med i debatterna. Det är lättast för dig att kalla andra för desperata när dina kunskaper om politiken brister.

    Jag skall ge dig ett enkelt råd Jägarn!
    googla litegrann så kommer du att upptäcka mycket om vår historia! framförallt kommer du att hitta
    att liberalismen inte alls ligger långt från kommunismen.

    Du kan börja med att läsa på om Rhodesia och dess mörka historia.

    Sanningen är ju att det är du som är desperat.
    Själv är jag hur lugn som helst…………

     

  42. 2009-07-15 11:30 Sten Sture

    Ca 10 pers som sitter här och tycker, så här ser det ut på diskussionssajter och bloggar!!

    Ett fåtal personer som tycker än si än så. Precis som det alltid varit.

    De här diskusionerna är totalt meningslösa och sätter på inget sätt agendan vare sig här i Sverige eller inom EU.

    Totalt meningslöst!

     

  43. 2009-07-15 13:32 Jägarn

    Charlie B, du politiskt, historiskt och geografiskt vilse. Det är väl Zimbabwe och diktatorn Roberth Mugabe du menar, mannen som socialdemokratin öst miljarder över. Innan denne sossesponsrade despot kom till makten så var Zimbabwe Afrikas kornbod. Om jag är riktigt, riktigt snäll så kan jag säga att det är inte Zimbabwe idag. Jag vet att Afrikas folk mår bäst utan socialdemokratisk inblandning i sin inrikespolitik.
    Men om vi nu skall hålla oss till svensk politik, skäms du inte över samgåendet med den kommunistiska läran?

     

  44. 2009-07-15 14:17 Per Andersson

    Desperata sossar ni lyckades inte. Ni sitter med kommunisternas ikoner, ni sitter med, Lenin, Stalin, Mao, Kim II Sung, Pol Pot, Castro, Honecker, Ceausescu med flera massmördare.
    ——————————————————————————————————————–
    Jägarn i vanlig ordning glömmer du Pinochett, Saddam Hussein, Talibanerna m.fl.
    Kommunister det tycker LIBERALER om och därför har de flockats i stora grupper i Kina.

    Men glöm för all del inte att Pinochett var Margreth Thathers bästa vän vilket hon öppet uttalade sig i TV när Spanien vill ha honom inför rätta för brott mot mänskliga rättigheter och Folkmord.
    Liberalerna till och med hjälpte honom tillbaka till Chile.
    Och Margreth Thather är väl en stor ikon inom Moderaterna eller hur.
    När skall du besvara mina frågor Jägarn?

    Är du man eller Mus?

     

  45. 2009-07-15 14:25 Mattias Lönnqvist

    Per, om du ljuger så blir tungan svart.

    Pinochet var inte liberal, och Margaret Thatcher var inte liberal.

     

  46. 2009-07-15 15:16 Jägarn

    Per Andersson, vad svamlar du om, har du varit ute i solen utan mössa. Vad är det du vill ha svar på? Är det dina konstiga påståenden att Anders Borg är sosse och att jag är råkommunist, ingen vet vad du egentligen svamlar om. Stundvis undrar du om jag har förtroende för Anders Borg och hans åtgärder, gång på gång svarar jag ja.
    Per Andersson har du förmågan att ta avstånd från kommunismens illdåd och rakryggat stå upp för att några kommunister skall vi inte ha i en svensk regering? Är du karl för din hatt eller tillhör du Månas mähän?

     

  47. 2009-07-15 19:00 Jägarn

    Per Andersson, vad håller ni sossar på med i Andersberg?

     

  48. 2009-07-15 19:39 Per Andersson

    Per, om du ljuger så blir tungan svart.

    Pinochet var inte liberal, och Margaret Thatcher var inte liberal.
    ————————————————————————
    Nähä Mattias samma vanliga visa när det inte passar så är dom inte LIBERALER. Så vem ljuger och vem har svart tunga?

     

  49. 2009-07-15 19:46 Per Andersson

    Jo du Jägarn jag är man för min hatt och har besvarat dig frlera gånger. Skriver till och med sakta så du hinner med.
    Men du där emot Jägarn undviker och bara skriker om det ena efter det andra angående Socialism o kommunism.
    Något som du inte förstår tydligen!
    Nu vore det trevligt om du för en gångs skull visade lite ryggrad och besvarade de två enkla frågor som jag ställt dig.
    Fråga 1.
    Vad anser du om Anders Borgs utspel angående LAS, Kollektivavtalen och näsknäppen han gav Näringslivets toppar?

    Fråga 2.
    Vem är mest kommunist du eller jag ?

    Svara nu och visa lite trovärdighet.

     

  50. 2009-07-15 20:13 Jägarn

    1.Per Andersson, läs inlägget ovan eller måste jag skicka en uppläsare?
    Per skall vi kommunister i en svensk regeringp?
    2. Du

     

  51. 2009-07-15 20:22 Jägarn

    Per Andersson, frågan är, tycker du att vi skall ha kommunister i en svensk regering?

     

  52. 2009-07-15 20:42 Per Andersson

    Hur är det med läsförståelsen Jägarn?
    Jag frågade inte om ditt förtroende för Borg utan om hans utspel.
    Tolkar jag dig rätt så stödjer du LAS & Kollektiv avtalen samt ratar näringslivets toppars löner och lönehöjningar.
    Det var nämligen Borgs Utspel.

    Som jag svarat dig åtskilliga gånger så är jag Socialist och tror på blandekonomien.
    Att samarbeta med är inget problem då vi gjort det förut också och det betydligt längre än vad Alliansen någonsin har gjort.
    Vidare får du faktiskt kolla upp kommunism kopplingen till V då partiet har gjort en hel omsvängningar sedan dom övergav VPK.

    Men tack Jägarn för du lyfter fram att du stödjer både LAS & Kollektivavtalen .

     

  53. 2009-07-15 20:49 Jägarn

    Nu var frågan hur du ser på kommunister i en svensk regering, där har de aldrig tidigare varit, så det samarbetet kan ni inte ha erfarenhet av Per Andersson.

     

  54. 2009-07-15 20:59 Per Andersson

    Jag har full förståelse för att du inte förstår svaret.
    Det passar inte propagandastilen eller hur Jägarn.

    Men här kommer det igen.
    Att samarbeta med V är inget problem då vi gjort det förut också och det betydligt längre än vad Alliansen någonsin har gjort.

    Hur ser du på ett samarbete med SD när Kristdemokraterna åker ut?

     

  55. 2009-07-15 22:52 Mattias Lönnqvist

    Man får ju ge Per credd för ärlighet i alla fall. Han svarar ärligt att för att komma tillbaks till makten är socialdemokraterna beredda att göra vad som helst; inklusive att ge ministerposter till kommunister.

     

  56. 2009-07-15 23:09 Per Andersson

    Och skulle det vara ett problem då Mattias.
    De tre partierna inom det RödGröna blocket har sammarbetat länge och vet var de olika står, detta i sig är en styrka som efterlyses hos Alliansen. Alliansen har varit duktiga på att hålla ihop regeringen denna gång men historien är ju annorlunda.
    Frågan som torde vara mera intressant bland alla demokrati förespråkare är om det är bra med en 2 parti stat?
    Den frågeställningen har totalt glömt bort i jakten på gamla spöken under kommunist tiden. Kom ihåg Liberalerna har färskare blod på sina händer.

     

  57. 2009-07-16 00:49 Mattias Lönnqvist

    Per:

    de rödgröna har lagt 16 gemensamma budgetar, ett samarbete som begränsade sig till just budgetar och som explicit exkluderade säkerhets- och utrikesfrågor.

    Dessa var dessa budgetförhandlingar kända för att vara konfliktfyllda, där de sista överenskommelserna gjordes bara timmar innan budgeten skulle presenteras.

    Man kan givetvis ha åsikter om det positiva i ett tvåpartisystem; som Folkpartist och liberal skulle jag hellre se flera jämnstarka jämbördiga partner i samarbete, men man kan inte alltid få det man vill. Dessutom är ett tvåpartisystem bättre än den enpartistat som Sverige var på väg att bli och som socialdemokraterna helst vill upprätthålla.

    Och slutligen har liberaler inget blod på sina händer. Framförallt är svenska liberaler klinisk befriade från en mindre smickrande historia; någonting som man inte kan säga om ditt parti. För du minns väl att det var ditt parti om drev linjen att vissa människor hade ett lägre människovärde och att deras gener skulle utrotas från den svenska genpoolen?

     

  58. 2009-07-16 05:38 Ingemar Ö

    Per Andersson: Dom tre oppositionspartierna är inte så eniga som du tycks vilja tro. Göran Persson ville för allt i livet inte ha med Miljömupparna i regeringen. Han sa bland annat om mupparna att dom smäller i dörrarna och ljuger om oss. Det samarbete man hade under 8 år var ytters bräckligt. V+MP hade bara att godkänna budgetarna som sossarna lade. Eftersom jag själv har känningar inom sosseriet så vet jag att sossarna avskyr miljömupparna. Kommunisterna däremot kan man stå ut med, dom är ju kända som kamrat 4% och viftar mest på svansen när sossarna säger något. Lars Ohly är en stor retoriker, men det är mest truten som går, han är ofarlig.

     

  59. 2009-07-16 05:58 Per Andersson

    Nä så klart Mattias det finns inga blodiga Liberala händer, givetvis inte, svarta tungor däremot!

    Ingemar Ö det vore väl om de vore helt eniga men då hade det inte varit 3 olika partier som presenterats utan bara 1.
    Nu är det så att de tre har alltid lyckats bättre i samarbetet än vad borgarna har gjort och jag tror om alliansen klara att hålla ihop denna mandat period så skall dom vara stolta över det , men en mandat period till klarar dom inte.
    För det är väl så att både C & KD har hamnat i bakvattnet av M dominansen.

     

  60. 2009-07-16 07:44 Jägarn

    Per Andersson är en politisk gås, alla frågor rinner av honom, han väljer att helt enkelt svara på något helt annat än den fråga han fått. Frågan om han vill ha kommunister i en svensk regering rinner han bara ifrån gång på gång. Detta genom att svara att han har goda erfarenheter av tidigare samarbete med v. Men det var ju inte frågan.
    När vi kommer in på kommunismens illdåd så stoppar han huvudet i sanden och får till något så otroligt som att liberalerna skall kunna jämställas med dessa mördare. Per, har kommunisterna begått illdåd eller har de det inte? Skall bli intressant att se Pers svar på denna konkreta fråga.
    Så som Per agerar bara en desperat människa som vet att han har fel men vägrar att erkänna detta. En människa som samarbetar med dessa kommunister förtjänar ingen som helst respekt.

     

  61. 2009-07-16 08:15 Jägarn

    Per Andersson, har VPK= nuvarande V tagit emot pengar år efter år från dåvarande Sovjetunionen eller har de inte gjort detta? Har inte VPK=V sina sympatier i det forna östeuropa? Sörjde nuvarande ledning för V att muren och taggtråden som delade Europa föll eller gjorde de det inte?
    Är detta er samarbetspartner till att få makten i riket?

     

  62. 2009-07-16 08:22 Per Andersson

    Jägarn hur är det med läsförståelsen?
    Har svarat dig flertalet gånger.

    Vidare så kolla upp V och vad de står för innan du gör för stora uttalanden.
    Moderaterna tar som sagt också emot Bidrag från vissa håll i landet och Svenskt Näringsliv samt sponsras utav Bonnier Gruppen.
    Hur ställer du dig till det?

     

  63. 2009-07-16 08:40 Jägarn

    Egentligen så borde jag inte förväntat mig i ett ärligt svar från en ynkrygg. Som vanligt så kom inget svar bara en konstig motfråga.
    Ja nu behöver vi i alla fall inte fundera mer över vad för person Per Andersson är, det visar han själv med all önskvärd tydlighet.

     

  64. 2009-07-16 09:27 Lisbeth

    Jägarn
    Fan vad du tjatar hål i huvudet på de flesta här.
    Ge dej för h….e
    DÅ var DÅ och NU är NU.
    Ja men vad bra om dom tagit emot pengar så dom har kunnat överleva.
    Även dina företrädare tar mutor!!
    Och både Rött och Blått har genom tiderna uppfört sej och gör delvis fortfarande som S..N.

    Någon försökte på nittiotalet att gå ner i källarvarvet på en känd bank med kända ägare för att inventera JUDEguldet från andra världskriget: Men han tystnades och försvann likt en vindputs.

    En bland de mest avskyddsvärda handlingar vi inte vill prata om. Och som vanlig EN SVENSK TIGER OCH DET BORDE DU OCKSÅ JÄGARN GJORT FÖRLÄNGESEN.

    Vad Per menar och är ute efter som du inte förstår är att
    en regering med V MP o S gör nyanser och skillnader i olika
    uppfattningar och kan tillfredsställa olika grupper men med
    ett gemensamt beslut.

    FÖR FORTFARANDE är det SÅ att det finns olika uppfattningar
    bland folk i Sverige om rätt och fel MEN DET TYCKS DU HA MISSAT TOTALT och av någon UNDERLIG anledning tror du
    att alla har indoktrineras av nuvarande Kommunistiska Regering bara för att dom uppför sej som kommunister och skapar olika REGISTER som dåvarande kommunister gjorde.

    Som det nu är i alliansen så har alla med olika åsikter SMÄLT ihop till EN smäldeg av ÅSIKT och därför är det väldigt svårt för dess väljare att vända sej till sitt tidigare val eftersom nyanserna har FÖRSVUNNIT och man vet inte vad de olika står för längre. Kallas indoktrinering.

    Och JA den sv kommunismen som du tjatar om att Per/Ohly representerar är jäkligt annorlunda än den i övriga världen är.
    OCH HADE DEN INTE VARIT DET SÅ HADE DEN INTE FUNNITS HÄR I SVERIGE.
    Så upplysta är VI HÄR så något annat hade vi inte accepterat.
    Så gör gärna skillnad på svensk och annan kommunism framförallt för att de du representerar plockar NU vissa goda bitar ur den med registrering och övervakning av dej..

     

  65. 2009-07-16 09:28 TT

    Per Anderssonoch Jägarn meddela varandra era mailadresser och fortsätt diskussionen där!

     

  66. 2009-07-16 10:03 Jägarn

    Lisbeth ännu en som inbillar sig att det finns en kommunism för Sverige och en för övriga världen. Lisbeth har du ingen förståelse alls för att vi i Sverige skall göra allt vi kan för att hålla rent från diktatoriska läror?
    Lisbeth, det kanske är så att du i själva verket är den typen av sosse som sätter makten framför allt, till och med ett samgående med kommunismen är godtagbart, hedern sätts på undantag. Empati för kommunismens miljontals offer, vadå?
    Du kanske också förträngt att nuvarande ledning för v grät när muren och taggtråden som fängslade halva Europa försvann.
    Lisbeth, sätt dig inte till doms över oss som står upp för demokratin och för att vi föraktar diktaturens hantlangare.
    ” Dessa diktaturens kreatur ” som Olof Palme på sin tid kallade kommunismen.

     

  67. 2009-07-16 10:11 Lisbeth

    Jägarn
    Jag tror ALVARLIGT talat att du är på GRÄNSEN till……

    Cooola ner dej eller uppsök någon som kan göra det åt dej.

     

  68. 2009-07-16 10:17 Jägarn

    Lisbeths svar = att hon står svarslös. Ynkligt, av en diktaturens påhejare.

     

  69. 2009-07-16 10:55 Lisbeth

    Jägarn
    Ligger Freddes omtalade bok på nätet? I sä fall var?

     

  70. 2009-07-16 11:07 Jägarn

    Lisbeth, ???????????????????????????????????????

     

  71. 2009-07-16 15:14 Lytle

    De smygsossande grönsakerna vill ha ökad interaktion med vår östra granne Ryssland! Nej tack!

     

  72. 2009-07-16 20:53 Per Andersson

    Jägarn är en sju helsike Moderat men tillhör nog Det Sovande Folket, Lisbeth.

     

  73. 2009-07-16 21:16 G

    De rödgröna med regeringsmakt = Rysk roulette!

     

  74. 2009-07-17 08:57 Jägarn

    Kommunismen och nazismen tvillingar i den socialistiska familjen, båda är för ett elitistiskt styre av människorna. Båda anser att individen skall stå tillbaka för kollektivet, staten är människans moder. Barn skall inte uppfostras av sina föräldrar utan det är statens ansvar och skall ske genom det allmänna, detta myntades redan av makarna Myrdal. I skolan skall ingen få utmärka sig pga av sin studiebegåvning alla skall anpassas till kollektivet. Att lyckas i livet och skaffa sig en ekonomisk trygghet är förkastligt ja närmast brottsligt och skall fördömas. Undantag endast för lotto vinnare och liknande som skall betraktas som hjältar. Arbete skall beskattas hårt och skoningslöst, nationens hjältar är de arbetslösa och de som lever på bidrag.
    Är det någon som inte ser att denna totalitära lära är socialdemokratin i ett nötskal? Det är denna lära som Charlie B och Per Andersson klär sig i, den bruna uniformens lära.

     

  75. 2009-07-17 09:54 Per Andersson

    Jag är oerhört imponerad att Jägaren lyckats skriva en hel kommentar, måste ha tagit hela natten.
    Jag är inte förvånad att han inte förstår sitt eget partis POLITIK som just bygger på ELIT SAMHÄLLET där de starka skall uppmuntras att bli starkare medans de svaga skiter vi i.
    Som nämt innan påminner mer om den kommunism som Jägarn så gärna beskriver.
    Jag förstår också att Jägarn inte förstår de signaler det egna partiet sänder ut. Borgarna har gjort klart att arbetslösheten kommer att öka och det kommer ta lång tid att få folk i arbete också. Detta har med den ekonomiska systemet vi använder oss av. Tyvärr kommer marknadens storkapital se till sina egen intressen och där ibland dom finns inte de arbetslösa.
    Jägarn talar om bruna byxor men mig veterligt så blandar man rött och blått så blir det också brunt. Där har han svaret på de Blåa Moderatkostymerna med de Röda slipsarna som Moderaterna idag bär för att marknadsföra sig som Arbetar Parti.

    Saknar ändå reformen ÅRETS ARBETARE som Moderaterna utlovade.

     

  76. 2009-07-17 12:11 Jägarn

    Per tala med din handläggare inom socialförvaktningen ang. SFI.

     

  77. 2009-07-17 12:42 Per Andersson

    Du Jägarn diskutera SFI med dig skulle andast vara tidsslösande.

    Jag är faktiskt Företagare och har ingen handläggare på Socialförvaltningen.

    Nu tryter argumenten igen så sjunker du ner till ännu lägre nivå.

     

  78. 2009-07-17 14:20 Jägarn

    Det kan faktiskt finnas en och annan väljare som undrar hur ni tänkt kombinera kommunismen med alla fagra löften till muhammedanerna. Det är inte helt okänt att sossarna med Måna i spetsen fiskar röster i dessa kretsar, (se bara på Ilmar Reepalus upptåg i Malmö, han lyckades skämma ut hela nationen).Bland annat så samlade hon ihop en flock pk-journalister och tog pendeln ut till en förort söder om huvudstaden. Där på plats så flög fan i Måna, hon lovar på stående fot blomsteruppsättningar för 15 miljarder kronor till gettona. Så om olyckan är framme i sep. 2010 så kommer Månas spontana vallöfte att kosta oss 15 miljarder kronor. Det finns ytterligare ofinansierade löften på över 100 miljarder från Måna. Till det kan vi naturligtvis lägga skogstalibanernas och kommunisternas ofinansierade vallöften. I LO-borgen sitter kamrat Wanja och kräver åtgärder som skulle kosta en normal inkomsttagare en skattehöjning av 55 000 kronor under mandatperioden, kamrat Wanjas ord är lag inom rörelsen. Det är kamrat Wanja som betalar rörelsen med stulna pengar från löntagarna.
    Sossar, berätta nu hur ni tänkt er att finansiera detta utan enorma skattehöjningar.

     

  79. 2009-07-17 18:17 Per Andersson

    Det kan faktiskt finnas en och annan väljare som undrar hur ni tänkt kombinera kommunismen med alla fagra löften till muhammedanerna. Det är inte helt okänt att sossarna med Måna i spetsen fiskar röster i dessa kretsar, (se bara på Ilmar Reepalus upptåg i Malmö, han lyckades skämma ut hela nationen).
    ————————————————————————
    Än en gång lyser kompetensen med sin frånvaro Jägarn.
    Låtsas Liberal & låtsas Nationalist och i din drömvärld så möts de två.

    Vad är ditt problem med Muslimer Jägarn, har vi kanske inte religionsfrihet och åsiktsfrihet i detta land?

     

  80. 2009-07-18 08:31 Jägarn

    Jag har inga problem med muslimer, det är ni som har problem med finansieringen av alla löften ni sprider. Jag vill ha ett svar hur ni tänkt er med finansieringen utan våldsamma skattehöjningar. Men som vanligt, inget svar.

     

  81. 2009-07-18 08:51 Jägarn

    Det känns lite udda när en sosse skriver om åsiktsfrihet samtidigt som de gått samman med kommunisterna. Osökt kommer jag att tänka på tankeförbudslagen, jo, jo.

     

  82. 2009-07-18 09:11 Jägarn

    Per Andersson, nu är det inte bara jag som undrar hur ni tänkt finansiera alla löften ni sprider, hela väljarkåren vill i god tid innan, inte efter valet, veta hur. Har ni redan anammat det kommunistiska sättet att inte meddela folket hur ni tänker agera, folket får hålla tillgodo med vad som bjuds i planekonomin.
    Det är nog fler än jag som blir irriterad på Per Anderssons socialistiska von oben attityd, Per det är inte du som sitter med alla sanningar.

     

  83. 2009-07-18 10:10 Per Andersson

    Tyvärr Jägarn gav jag ett skatteförslag som inte moderatorn ville släppa igenom CENSUREN.

    Varför är du så nällad att få reda på finansieringen?
    Saknar ni ekonomisk politik?

    Det kommer i god tid innan valet så var du lugn.

    Sedan implementeras det efter regeringsskiftet 2010.

     

  84. 2009-07-18 10:14 Jägarn

    Lätt att skylla på censur när man står tomhänt, ett klart och redigt svar censureras inte. Det som tas bort är von oben trams. Så försök igen.

     

  85. 2009-07-18 10:32 Per Andersson

    Håll det i minnet Jägarn nästa gång du får en kommentar spärrad, för det har hänt dig också.
    Så kör du med Von Oben trams Jägarn?

     

  86. 2009-07-18 11:50 Jägarn

    Men något svar levererar Per Andersson inte, bara trams.

     

  87. 2009-07-18 12:05 Per Andersson

    Ditt tjat om inget svar har tyvärr ingen verkan längre.
    Svaren finns ovan men det tycks inte gå in.

    Kan du presentera Alliansen strategi inför valet 2010?

     

  88. 2009-07-18 12:30 Jägarn

    Ja, vår ansvarsfulla ekonomiska politik presenteras dagligen av Alliansregeringen.
    Det är socialdemokratins skyldighet gentemot skattebetalarna att redovisa hur alla löften skall betalas. Tvinga inte väljarna att köpa grisen i säcken. Sverige är fortfarande en demokrati utan kommunister i regeringen, i en demokrati råder det öppenhet.
    Så Per Andersson varför mörkar ni?

     

  89. 2009-07-18 13:13 Jägarn

    För var dag som går kommer vi närmare den dag före valet då sosseriet måste redovisa sin ekonomiska politik. Den dagen är det fest för alla inom Alliansen, den dagen betyder begravning för Månas politik eller rättare sagt brist på politik. Nu kommer alla tänkta skattehöjningar lysa i eldskrift. När väljarna får se att Månas politik betyder färre tusenlappar i plånboken varje månad. När bilisterna och villaägarna får se mp:s energiskatter, när väljarna får se kommunisternas beskattningskrav. Per Andersson, den dagen kan ni inte slingra er mer, sanningen kommer att knäcka er totalt.
    De totalitära partiernas era är över.

     

  90. 2009-07-18 14:27 CharlieB

    Jägarn!
    Den dagen nuvarande regering levererar en ansvarig politik
    lär vi aldrig få uppleva.
    Hade de tagit något ansvar överhuvudtaget
    så hade de tagit alla kostnader för influencavaccinet rakt av.
    Istället skyfflar de över det på landstinget.
    Ekonomin har de ju redna fördärvat för kommuner och landsting. Nu har kommunerna börjat titta på att höja skatten. Något ansvar för Sveriges befolkning tar inte nuvarande regering överhuvudtaget………….

     

  91. 2009-07-18 14:43 Fia med Knuff

    Hej Jägarn och Per Andersson, varför byter ni inte mailadresser och fortsätter diskussionen!?

     

  92. 2009-07-18 15:34 Jägarn

    Det förstår du väl Fia, då kan ju du inte reta upp dig på oss.
    Vi älskar att reta upp dig nämligen.

     

  93. 2009-07-18 15:37 Jägarn

    Charlie B, hur kan vi vara säkra på att du inte gillrat en fälla igen, ha,ha,ha?
    Att du inte lämnat denna sign. för gott.

     

  94. 2009-07-18 16:38 Per Andersson

    När väljarna får se att Månas politik betyder färre tusenlappar i plånboken varje månad. När bilisterna och villaägarna får se mp:s energiskatter
    ———————————————————————————————————————-
    Du menar den politik som Moderaterna annamade 14 dagar efter valet 2006!

     

  95. 2009-07-18 16:44 Per Andersson

    Moderatorn på denna blogg är visst väldigt Liberal och spärrar kommentarer för vänster anhängare på löpande band. Vill verkligen Bonnier gruppen ställa sig bakom detta då deras andra affärs intressen inte gör skillnad på vänster eller höger.
    Att inneha ett tidnings abbonemang från Bonniers innebär att man automatiskt stödjer Alliansen och genom den Censur linje man kör här på bloggen så talar Moderatorn om att man vill inte ha affärer med Sossar och andra vänster anhängare.
    Dags att posta lite på Sosse & Vänster bloggar.

     

  96. 2009-07-18 16:54 Jägarn

    Per, ingen klok människa läser Sosse& vänsterbloggar.
    Försök att skriva lite mer hövligt så blir du nog inte struken.

     

  97. 2009-07-19 14:45 Jägarn

    Charlie B, har du inte fullt upp med att planera för IFK Göteborgs bojkott av fotbollsmatchen i Israel. Men om du ändå är kvar på hemmaplan så kanske du kan hjälpa de övriga i er begåvningsreserv med samansättningen av kommunister i sosseriets skuggministär. För ni kommer väl självklart att redovisa hur ni tänkt er saken.
    OBS! ingen fälla.

     

  98. 2009-07-19 17:49 MatsRg

    Reinfeldts största utmaning är att ordna fler jobb i Sverige under nästa år som är valår.
    Då måste fler unga få jobb så att de inte hamnar utanför arbetsmarknaden.
    Om inte blir det Grön/Rött som regerar från och med 2010-10.

    MatsRG

     

  99. 2009-07-20 00:43 CharlieB

    Jägarn!
    Du har uppenbarligen en förkärlek
    för kommunismen!
    Det är inte utan att man börjar fundera på
    om du rent av är en smygkommunist……………

     

  100. 2009-07-20 07:44 Per Andersson

    CharlieB.
    Som läget ser ut nu i opinionen så är Alliansen körda då Center bara har 4,5% KD 4% och FP 6,1%.
    FP Maurit effekt har svängt och i dagsläget ligger V på 6,7% och har dragit förbi. Om C och KD hamnar nedan för riksdagsspärren så blir det bara PP & SD som de borgerliga kan samarbeta med.
    Våren 2010 börjar S att redovisa sin politik med finansiering av de reformer som föreslås.
    Utgångs läget ser bra ut nu gäller det att fånga upp PP & SD väljare på hederligt demokratiskt vis.

     

  101. 2009-07-20 09:29 Ingemar Ö

    Per Andersson: Just det, när man skall börja redovisa 100 miljarder kronor i utgiftsökningar, måste man ju också tala om alla och vilka skattehöjningar som skall till. Vi får säkert då se helt andra oppinionssiffror då. Sossarna skall vara glasda om dom får 25% och mupparna kanske 6%, kommunisterna åker ur riksdagen.

     

  102. 2009-07-20 10:08 Per Andersson

    Ingemar Ö. Det är inte nödvändigtvis, det kan till och med stärka ställningarna. För att Allians politiken skall få ett genomslag så måste det till ett mirakel och jag tror inte vi får en så stor konjuktur svängning så att Alliansen kan vända Utanförskapet och Arbetslösheten. Tyvärr kommer vi att se en ökad arbetslöshet nästa år också och en till skattesänkning är inte vad folk förväntar sig utan folk förväntar sig en handlingskraftig politik som kan vända sysselsättningen.
    Missnöjet hos Alliansen visas ganska väl då Centern som många hade förtroende för gällande företagnde och arbete har halverat sin ställning.KD gör tappra försök med kontroversiella uttalanden för att få uppmärksamhet och vända opinionen.
    Tyvärr när det gäller sammanslagningar såsom Alliansen och Röd/Gröna så tenderar de store att köra över de små, detta är både Centerns och KD´s problem då deras politik inte genomförs och gudskelov för det.
    De Röd/Grön har ett bra paket att leverera våren 2010 så det ser mörkt ut för Alliansen faktiskt.
    Nu gäller det att fånga upp SD och PP väljare på ett hederligt demokratiskt sätt vilket inte vissa FP anhängare tycker utan de tycker det är bättre om dom fick bestämma vilka som ingår i en demokrati och inte folket.

     

  103. 2009-07-20 10:17 Per Andersson

    Från 7,88 % i valet 2006 till fyraprocentspärren en mandatperiod senare. Om inte krismedvetandet infinner sig inom Centerpartiet så vet jag inte vad som kommer att få partiet att inse att det är allvar nu.

    ———————————————————————-
    Så här beskriver Centerpartisten Björn Pedersen läget på bloggenbent.

     

  104. 2009-07-20 11:24 Jägarn

    När sosseriet blir tvungna att berätta för folket vad deras vallöften kostar i skattehöjningar för låg och medelinkomsttagare och när det blir tydligt att landet skall få en kommunistregering, då blir det andra tongångar. Glöm heller inte att Måna sitter kvar som partiledare och hur skall hon kunna debattera med statsmannen Fredrik Reinfeldt?
    När allt detta kommer i dagen väntar en promenadseger för de demokratiska partierna.

     

  105. 2009-07-20 12:59 Per Andersson

    Något som Moderaterna var noga med att poängtera vid debatten på Kunskapskanalen i förra veckan var att syftet med skattesänkningarna var för att hålla lönerna nere. Näringslivet vill ha sänkning av Arbetsmarknads avgiften med 7,49% vilket motsvarar den Almänna Löneavgiften som är en ren skatt på arbete.
    Allians regeringen har siktet inställt på att Sverige skall bli ett låglöneland, därmed är skattesänkningen kortsiktig och äter upp sig själv genom uteblivna löneökningar och inflation.

     

  106. 2009-07-20 16:23 Anonymous

    Per, sluta med ditt svammel, det vi kommer att redovisa är som alltid nettot, vad var och en får kvar efter skatt.

     

  107. 2009-07-20 17:08 Per Andersson

    Per, sluta med ditt svammel, det vi kommer att redovisa är som alltid nettot, vad var och en får kvar efter skatt.
    ———————————————————————-
    Svamlet får du ta med de Moderata företrädarna, Anders Borg påpekade i sitt utspel att löne anspråken skulle hållas tillbaka.
    Precis samma som framfördes av de Moderata representanterna i debatten.
    Ställ dig frågan varför Svenskt Näringsliv och deras under organisationer inte stödjer det. Jo för effekten är inte så snabb som en ändring av arbetsgivaravgiften.

    Vad du får ut netto beror på vad du räknar på.
    Netto på en 1000 lapp är mer än nettot på en 100 lapp.

    Ännu ett bevis på att Alliansens skolpolitik är kass då 1+1=1 när de räknar eller som Anders Borgs räkne exempel visade.

     

  108. 2009-07-20 17:32 CharlieB

    Ingemar Ö!
    Det de flesta borgare glömmer bort!
    är att varje regering lägger sitt budget tak.
    Man kan därför inte prata om ofinasierade skattehöjningar och dylikt förrän valet är vunnet och ett nytt budgettak lagts.

    Därimot så var senaste skattelättnaden inte finansierad! den lånade man till som bekant…………

     

  109. 2009-07-20 20:02 Jägarn

    Charlie B, är det en fälla, eller vad tusan menas med ofinansierade skattehöjningar.

     

  110. 2009-07-20 20:31 Lisbeth

    Det sovande folket BLEV plötsligt det sovande regeringen.

    JÄGARN det är bara du som är vaken.

    Du har väl sett till så du får provision på det du skriver för det är ju faktiskt bara du som håller politiken i gång….
    Ett litet honorar.
    Eller en liten extra skattejämkning kan du väl vara värd, tycker jag!

     

  111. 2009-07-20 23:24 CharlieB

    Jägarn!
    Tänk så tryckfelsnisse kan ställa till det.
    Även om jag satt vid tangenterna så gör jag som borgare och skyller mina misstag på någon annan istället.

    Nä Det jag menar är att man inte behöver redovisa någonting än. Varje regering lägger sitt eget budgettak som de sedan rättar sig efter.
    Alliansregeringen vi har nu är inget undantag.

    100 miljarder i utgiftsökningar som Ingemar Ö pratar om
    är en siffra som borgarna hittat på.
    Rödgröna blocket har inte nämt några siffror alls.
    Det enda de sagt är att det kommer att krävas skattehöjningar för att lösa den finansiella krisen.

    Jag är övertygad om att majoriteten av svenska folket är beredd att betala lite mer i skatt för att få en drägligare tillvaro. Skattehöjningar har redan införts i en del kommuner och fler är på gång.
    Skattehöjningar som man tvingas till pg a att regeringen vägrar att hjälpa kommuner och landsting………..

     

  112. 2009-07-21 00:34 Lisbeth

    CharlieB
    Ursäkta att jag svarar dej när du pratar till JÄGARN men det där sista du skrev om att regeringen vägrar hjälpa kommuner och landsting handlar ju verkligen inte om att hjälpa.
    Det är ren strategi från Borg och Co.
    Att lägga allt ansvar på komm o lands Friar regeringen från
    att frångå sin princip att skatteavdragen dom lovat skall uppfyllas från deras sida vilket dom har gjort.
    Och i o m att andra underliggare till regeringen tvingas att ta ut förhöjda skatter för att klara ekonomin så kan fortfarande Borg o Co stå vid nästa val och säga VI GJORDE DET VI LOVADE OCH ATT ANDRA INTE HAFT KOLL PÅ FINANSERNA SKALL INTE REGERINGEN BESKYLLAS FÖR.

    Så kontentan blir VI HAR GJORT OCH GENOMFÖRT DET VI LOVADE och kommer att fortsätta sänka skatten.

    Om sen kommunen är tvungen att HÖJA ja det är inte våra problem kommer dom att kommentera.
    Vi sköter Sveriges Finanser inte Kommunernas det finns anställda för de jobben.

    Inte helt fel inställning.

     

  113. 2009-07-21 08:03 Jägarn

    Nej, självklart har inte den rödgröna sörjan nämnt några siffror, det vore ju politiskt självmord för er. Men det är inte särskilt svårt för Alliansen att räkna ut vad sörjans löften kommer att kosta och att det måste till gigantiska skattehöjningar. Charlie B, det är inte tryckfelsnisse som kommer med vallöften för ca: 120 miljarder, det är sörjan.

    Lisbeth, är ute efter att avskaffa den kommunala bestämmanderätten genom att kräva att regeringen skall ta över det ekonomiska ansvaret för i första hand misskötta socialdemokratiska kommuner såsom Malmö och Södertälje. Jag är inte helt säker på att Sveriges kommuner i allmänhet tycker att hennes idé är särskilt lyckad.

     

  114. 2009-07-21 08:50 Per Andersson

    Våren 2010 kommer de röd/gröna släppa sin val politik och är man läskunnig Jägarn så är det bara att gå och titta på SAP´s hemsida. Vi är ju för demokrati och gömmer inte vår politik.

     

  115. 2009-07-21 08:57 Lisbeth

    Jägarn
    Antingen var du ganska yrvaken när du skrev din kommentar eller så har du svårt med inläsning.
    Kommentaren låter som GODDAG YXSKAFT.

     

  116. 2009-07-21 09:01 Jägarn

    Att det kommer till gigantiska skattehöjningar tillika inskränkningar på kommunernas och medborgarnas frihet om de kommunistiska statsråden får driva igenom sin politik är det ingen tvekan om. Och det får de om Måna kommer till makten.
    I kommunisternas värld är det en liten klick i partitoppen som styr över allt, nomenklaturan.
    Att Måna lämnat över politiken till kommunisterna betyder inte att svenska folket kommer att göra detsamma 2010. Måna kommer att få sig en rejäl stjärnsmäll vid kommande val, svenska folket liksom folket i övriga Europa vill inte ha socialister/kommunister, vi och de är för alltid klara med totalitära läror. Flumskolan är på väg bort och upplysta människor tyr sig inte till det totalitära.

     

  117. 2009-07-21 09:05 Jägaren

    Lisbeth, det är inte mitt fel att yxor har svårt med läsförståelsen.

     

  118. 2009-07-21 09:13 Jägarn

    Per Andersson, ni inte bara gömmer er politik ni har ingen, ni har lämnat över politiken till kommunisterna. Kommunisterna får ministerposter om de hjälper er till makten. I socialismens värld förekommer det ingen heder och demokrati bara makthunger. Det finns ingen annan förklaring till att sossarna lämnat över till klotets blodigaste lära.

     

  119. 2009-07-21 09:46 Per Andersson

    Per Andersson, ni inte bara gömmer er politik ni har ingen, ni har lämnat över politiken till kommunisterna. Kommunisterna får ministerposter om de hjälper er till makten. I socialismens värld förekommer det ingen heder och demokrati bara makthunger. Det finns ingen annan förklaring till att sossarna lämnat över till klotets blodigaste lära.
    ———————————————————————-
    Om du försöker provocera fram en debatt angående kommunister Jägarn så glöm det.
    För att kunna debattera måste man förstå ämnet först.
    Vidare påvisar du din okunnighet i läsförståelse då du verkar inte förstått informationen som jag hänvisade till.

     

  120. 2009-07-21 09:50 CharlieB

    Jägarn!
    Stjärnsmäll är ju just det som många har fått efter tre år
    med överklasshögern. Demokrati är ett ord som ni borgare inte vet vad det betyder.
    Makthungrig är man om man inte drar sig för att samarbeta med SD för att försöka klamra sig kvar vid makten.

    Gigantiska skattehöjningar är enbart skrämselpropaganda från högerhåll. Att Höja skatten är oundvikligt i längden om man vill få sveriges ekonomi på fötterna igen.

    Jägarn verkar enbart vara intresserad av sin egen plånbok!
    men med en politik som raserar välfärden så blir den tunnar iallafall. Alliansregeringen har ingen politik överhuvudtaget! det enda gör är ju att sitta passiva och vänta på bättre tider. Jag och många med mig har långthögre krav på en regering än så.

    Till sist Jägarn!
    vill du bli trovärdig så försök vara en gnutta seriös i dina inlägg. Just nu kommer du nebart med en massa flum som inte har verklighetsförankring överhuvudtaget.

    Njut du istället av borgarnas regeringsmakt medans du kan!
    Hösten 2010 åker de ut på näsan och som vanligt får socialdemokraterna städa upp och sanera för att få Sveriges ekonomi på fötter igen…………

     

  121. 2009-07-21 09:55 Jägarn

    Det spelar ingen roll hur Per Andersson försöker få till det. Fakta talar för sig själv, Per du och sosseriet sitter i knäet på kommunismen.

     

  122. 2009-07-21 10:02 Jägarn

    Inte så lätta att debattera med kamrat Charlie B, det kan vara tryckfelsnisse eller trappern som är i farten, vem vet.
    Men i sak så kommer kamrat Charlie bara med svammel, inte en enda konkret sak kan han redovisa.
    Inte så konstigt i och för sig, hans sosseri har ju lämnat över politiken till kommunisterna.

     

  123. 2009-07-21 10:11 Jägarn

    Kamrat Per kallar sosseriets hemsida för information, röd propaganda är det och inget annat, ren smörja.

     

  124. 2009-07-21 10:21 Per Andersson

    Jägarn, låt oss nu se dig briljera Moderat politik.
    Moderaterna lovar stort och brett i parti programet utbyggnaden av Sverige.
    Förklara för mig hur det skall gå till genom skattesänkningar.

    Visa lite ryggrad nu och förklara för mig. Där är säkert mer än jag som är intresserade.

     

  125. 2009-07-21 10:36 Jägarn

    Kamrat Per, enkel logik, om vi inte straffbeskattar arbete så kommer fler i arbete. Det är egentligen alldeles för enkelt för att en socialkommunist skall förstå.
    Så här är det kamrat Per, ni sätter höga skatter på tobak, alkohol mm för att det skall bli mindre åtråvärt, likadant fungerar det med höga skatter på arbete, hänger du med? Skall jag skicka en uppläsare?
    Alliansen belönar arbete med lägre skatter, jobbavdrag mm, fler kommer i arbete, mer pengar flyter in i form av skatt i en större ekonomi, färre utbetalningar för arbetslösa osv, logiskt eller hur?
    Vad socialkommunisternas bidragsekonomi leder till såg vi redan under högkonjunkturen, förtidspensioneringar är bara förnamnet.

     

  126. 2009-07-21 10:52 Per Andersson

    Kamrat Per, enkel logik, om vi inte straffbeskattar arbete så kommer fler i arbete. Det är egentligen alldeles för enkelt för att en socialkommunist skall förstå.
    Så här är det kamrat Per, ni sätter höga skatter på tobak, alkohol mm för att det skall bli mindre åtråvärt, likadant fungerar det med höga skatter på arbete, hänger du med? Skall jag skicka en uppläsare?
    Alliansen belönar arbete med lägre skatter, jobbavdrag mm, fler kommer i arbete, mer pengar flyter in i form av skatt i en större ekonomi, färre utbetalningar för arbetslösa osv, logiskt eller hur?
    Vad socialkommunisternas bidragsekonomi leder till såg vi redan under högkonjunkturen, förtidspensioneringar är bara förnamnet.
    ——————–
    Som vanligt lyser svaren med sin frånvaro.

     

  127. 2009-07-21 11:01 Jägarn

    Kamrat Per, ge mig din adress så skickar jag en uppläsare.

    Någon som undrar över varför Olof Palme kallade era kompanjoner kommunisterna för
    ” dessa diktaturens förbannade kreatur ”. Det ser ut som att dagens sossar har lite annorlunda värderingar, minst sagt.

     

  128. 2009-07-21 11:33 Per Andersson

    Alliansen belönar arbete med lägre skatter, jobbavdrag mm, fler kommer i arbete, mer pengar flyter in i form av skatt i en större ekonomi, färre utbetalningar för arbetslösa osv, logiskt eller hur?
    ———————————————————————–
    Jag väntar på din LOGISKA förklaring i dagsläget Jägarn.
    Berätta då jag är oerhört upphetsad och höra angående jobbskapandet i dagsläget.
    Du gillar att prata siffror så tala om för mig hur stort ökat skatteintag får Sverige 2010 med 12 % arbetslöshet och lägre skatteintag.

    Visa ryggrad och svara Jägarn, dravla inte teorier.

     

  129. 2009-07-21 12:40 Lisbeth

    Jägarn
    Känns som en evinnerlig upprepning av dej. Vidga dina vyer!

    Per
    Allvarligt talat glöm allt vad gäller IDIOLOGISKT tänkande hos POLITIKER idag.
    Att den finns hos FOLKET är helt klart men POLITIKERNA
    NEJ BARA GLÖM.
    Tänk dej att alla politiker i Riksdagen med en genomsnittslön på 54.000:-/mån har fått ett skatteavdrag på 3.300:-månaden Alltså 40.000:- i handen extra per/år.
    Är dom då som ofta smbo med någon i Riksdagen så har ett par fått ut 80.000:-tillsammans.
    Oberoende kommunist, moderat eller varför inte socialdemokrat tror du är beredd att föra en POLITIK som förstör deras egen EKONOMI!!!!!!!!
    MED PENGAR I FICKAN FÖRSVINNER ALLT VAD IDIOLOGISKT TÄNKANDE har med att göra i alla sammanhang.

    Bryr dom sej om den lille? KNAPPAST! Dom har ett jobb, bra betalt, bra pension Ja so what varför bränna energi för att förstöra för sej själv, ja man undrar.

    DÄRFÖR ÄR POLITIKER OCH POLITIKEN det mest förödande
    för sitt folk och LAND och sen växer dom som svampar ur jorden för att komma åt skattemedel som den privata industrin tillgodoser dem med än så länge.
    Bli POLITIKER och du har LÖN OCH framtid SÄKRAD.
    jA DET ÄR VÄL DEN INDUSTRIN SOM VÄXER SÅ DET KNAKAR.

    Nej den STORE vinnare i FRAMTIDEN är den som halverar eller eliminerar samtliga POLITIKER från löneslistan som nu ligger på 12.372.919 miljader bara vad det gäller Rikets styrelse.
    Politiker hatet är större idag än det någonsin varit och människan mer medveten och kunnig kan det vara lösningen i slutänden tro.
    Man hoppas ju inte att någon liten lillHitler tar över men inte utan att man önskar att någon med FÄRGSINNET i möblemanget dyker upp och rensar bort FÄRGRESTERNA I INBYGGDA orörliga välbetalda politikerbroilier på alla nivååer likt Robotar.

     

  130. 2009-07-21 13:18 Jägarn

    Är det överhuvudtaget meningsfullt att förmedla information till kamrat Per och ” dessa diktaturens förbannade kreatur ” ?
    Kamrat Per och kreaturen jag tar det igen, denna gång på dagissvenska dessutom, Måna kanske läser på bloggen.
    Mycket skatt på en vara = högt pris = låg efterfrågan.
    Låg skatt på en vara = lågt pris = hög efterfrågan.
    Om ni är med så här långt kanske ni börjar ana varför Alliansen vill ha låg skatt på arbete.
    Men vi kör vidare med dagissvenskan, ”alla skall med ” som det heter i vissa kretsar.
    Många i arbete = mer pengar till staten = reformer.
    Få i arbete = lite pengar till staten = bidrags ekonomi = inga reformer.
    Hänger alla med, även Per?

     

  131. 2009-07-21 13:22 Jägarn

    Lisbeth, saken är ganska enkel. Om du önskar bättre politiker så får du bli en själv. Bättre politiker än så kan du väl knappast önska dig.

     

  132. 2009-07-21 13:46 Jägarn

    Nu har jag berättat om vår jobbpolitik som bygger på lägre skatt på arbete. Det kunde vara roligt att åtminstånde få en aning om vänsterns jobbpolitik, om det finns någon vill säga.
    Bidragspolitiken den känner vi redan till så den kan ni bespara oss.

     

  133. 2009-07-21 14:32 Per Andersson

    Mycket skatt på en vara = högt pris = låg efterfrågan.
    Låg skatt på en vara = lågt pris = hög efterfrågan.
    ——————————————————————
    Jag visste inte det behövde vara på dagis svenska när man kommunicerar med dig Jägarn så tack för att du klargjorde det.

    Nu tar jag det på dagis svenska för dig Jägarn.

    För Arbetslös till arbetare krävs arbete.
    Finns inte ARBETE blir ARBETAREN ARBETSLÖS.

    Nu var inte det frågeställningen och jag skall ta den också på dagissvenska så kanske då kan du besvara den.

    Hur mycket fickpengar får Pappa Reinfeldt in till Svenska folkets plånbok 2010?

    Hur får Pappa Reinfeldt och Fabror Borg in mer pengar genom minskad fickpeng och färre arbetare?

    Jag kan förstå att du köpt det resonomanget med hull och hår men det hade kanske hjälpt om du läst det Moderata partiprogramet . Den reform du uppvisar skapar inte arbete utan högre inflation.

    Källa: moderat.se
    Riksbankens mål är att den allmänna prisökningstakten ska vara två procent. Under övergångsperioder får den allmänna prisökningstakten varierar upp och ned med en procent. Riksbankens inflationsmål, självständighet och oberoende från politisk påverkan är lagstadgad.

    Källa: wilkiepedia
    NAIRU, Non-Accelerating Inflation Rate-of-Unemployment, jämviktsarbetslöshet. Ett begrepp som används av vissa ekonomer för den arbetslöshetsnivå som är förenlig med en konstant inflationstakt. Nivån har för Sverige i början av 2000-talet beräknats till 3% öppet arbetslösa.[källa behövs]

    När antalet arbetslösa minskar i ett marknadsekonomiskt samhälle så ökar konsumenternas sammanlagda köpkraft. När köpkraften ökar så försämras penningvärdet. Vid inflation försämras de inhemska företagens internationella konkurrenskraft vilket i sin tur leder till ökad arbetslöshet. Detta är ett sätt att styra ett lands ekonomi genom att låta inflationen vara regulator för arbetslösheten. Det finns enligt modern ekonomi en “naturlig arbetslöshet” som kan beräknas med hjälp av NAIRU. Sådan arbetslöshet består främst i att arbetsmarknaden inte är friktionsfri; det tar tid för individer att hitta passande jobb (eller för företagen att hitta matchande ersättare) även om sådana finns tillgängliga på marknaden.
    ——————————————————————–
    Kan du nu förklara motpolerna som du förspråkar skall gå ihop när det gäller fler i arbete och låg inflation?

    Vilket är då bäst?
    Högre skatt = bättre välfärd.
    Lägre lön = sämre välfärd.

    Hänger du med Jägarn ?

     

  134. 2009-07-21 14:35 Lisbeth

    Det är bara det JÄGARN att det är människor jag pratar om medan du är inne på Varor och Boskap som du tror man kan fösa hit och dit och tjäna pengar på utan att dom till reagerar.
    När ett samhälle går med vinst vilket de inte skall göra MEN om ja, då skall inte vinsten delas bland politiker utan bland dess skattebetalande medborgare.

    Därför kan man alltid återkomma till att dom inte förstått
    att det är ett FÖRETROENDEUPPDRAG dom utför av folket valt och betalt.

    Och fortfarande gäller. Kan man inte utföra uppdraget/FÖRTROENDET till folkets vilja JA då skall
    man bort/väck och ersättas och helst aldrig få möjlighet
    att komma tillbaka så det blir denna evinnerliga upprepning
    av misslyckanden.

    Att det finns SJUKA Arbetslösa Handikappade och psykopater
    invandrare och dyl har ingen som helst betydelse för ekonomin.
    Minst 3 arbete per person och individ innebär det. Utan dessa än större arbetslöshet.
    En osmart Ledare skapar KLYFTOR för att skaffa sej ovänner till 80%.
    Den smarte lägger sin hand på problemen och skapar trygghet för att minimera ovänskapen till 20%.
    Lättare att bära än 20 än 80%.

     

  135. 2009-07-21 14:41 Per Andersson

    Hej Lisbeth.
    Jag håller med dig i stora drag. En orsak till varför det blivit så tror jag beror på det politiska intresset bland allmänheten har minskat. Själv ser jag inom vår förening att det är mest äldre som är engagerade och jag tror det är genomlöpande i alla de etablerade partierna. Det enda jag kan se är att få med fler yngre och där i från få en bättre bredd av förtroendevald in på ledamots poster som inte är karriärs politiker.
    Men helt riktigt det du skriver det är för många karriärs politiker som drivs av lönen och inte idealen.

     

  136. 2009-07-21 14:54 Jägarn

    Jag gör ytterligare ett försök med Per, om vi har låg skatt på arbete ( inte låg lön Per) så blir det fler människor i arbete då vi inte måste kompensera en hög skatt med hög bruttolön. Det är för nettolönen du kan handla din limpa på Konsum.
    Vi måste också ha en relativt låg skatt på energi och transporter. Det är därför dina samarbetspartners är omöjliga för att skapa arbete, ni sitter i mangeln.
    Om vi kan uppfylla dessa så viktiga kriterier så blir svenska produkter mer konkurrenskraftiga på världsmarknaden och det flyter in mer pengar till nationen. Vilket genererar ännu fler arbetstillfällen och ett högre välstånd.
    Vad säger ex.vis era utvecklingsfientliga partners om den saken. Jag vet att LO inte är helt främmande för lägre skatter på energi och transsporter.

     

  137. 2009-07-21 14:57 Jägarn

    Något enda litet svar om vänsters arbetspolitik från Per Andersson, NEJ.

     

  138. 2009-07-21 15:01 Per Andersson

    Jägarn det är inte svar på min frågeställning.

    Klipp & klistra så jag kan detalj förklara det du inte förstår.

     

  139. 2009-07-21 15:03 Jägarn

    Lisbeth, ledsen men det är omöjligt att få något samanhang i ditt pladder, kan du möjligen försöka komma till sak eller handlar det bara om i dina ögon överbetalda odugliga politiker.
    Lisbeth, vad bidrar du själv personligen med för att göra samhället drägligare?

     

  140. 2009-07-21 15:03 Per Andersson

    Förklara hur ni tänker hålla låg inflation genom inflations höjande reformer?

    Producera ett svar någongång Jägarn er propaganda modell kan jag redan så den behöver du inte ta igen.

     

  141. 2009-07-21 15:05 Jägarn

    Per Andersson, nu får du j..lar i mig skärpa dig, nu är det jag som skall ha svar!

     

  142. 2009-07-21 15:18 Jägarn

    Jag tänker fortsätta med inlägg på Politikerbloggen, men Per Andersson och hans tyckande kommer jag fortsättningsvis lämna därhän. Jag förstår Mattias Lönnqvist som för lite sedan också valde denna väg. Per Andersson får fortsätta att leva i sin värld, jag bryr mig inte och läser inte vad han tycker.

     

  143. 2009-07-21 16:06 Per Andersson

    Jägarn känner du dig trängd och därför inte svarar.

    För att få ett svar får man först ställa en fråga.
    Detta har du inte gjort och därför kan jag inte svara.
    Istället har du bara konstaterat.
    Men i vanlig ordning så dyker ni både du och Mattias när era argument inte håller.
    Det är bra du slutar läsa mina kommentarer då slipper jag dina påhopp som du gör.

     

  144. 2009-07-21 16:07 Lisbeth

    Jägarn
    Inte för att jag tänker avslöja mej helt och hållet men dagligdags sysslar jag med sälj och köp alltså ett helt vanligt ordinärt arbete.
    Del av min fritid går åt att engagera mej i en OPOLITISK
    GRUPP med nytänkanden.
    Vi är förnärvarande på bloggarna spridda för att föra vårt budskap vidare.
    Afganistan är en av de mest aktiva där vi ger vår syn på
    Svenskens inbladning SAMT SPRIDNINGEN AV SVINinf
    Tillsammans i grupper har vi gått in i olika partier oberoende FÄRG men med Makt i våra olika kommuner för att den vägen ta vår plats och utlokalisera personer som med olika FÄRGER försöker styra in människor i FACK DOM INTE VILL TILLHÖRA.
    Vår huvuduppgift är att värna alla Unika personer ober färg
    eller tillhörighet samt tillfredställa samtligas behov av att
    LEVA ett drägligt liv i vårt vackra Sverige som vi gemensamt äger.
    Skrivklådan tar överhand i bland och för mej passade det bra att tillsammans med Tvättmaskien växla några ogenomtänkta ej väl valda ord med dej.
    Tänker inte fråga dej vad du har gjort eller gör för mänskligheten konstaterar bara att du är och förblir den störste KOMMUNIST jag någonsin haft nöjet att DIVIDERA MED.
    Inget fel i det inte!

     

  145. 2009-07-21 16:35 Jägarn

    Lisbeth, vad betyder ” SAMT SPRIDNINGEN AV SVINinf “, det är inte alltid jag hänger med i dina svängar.
    Kommunist, ja, ja så kan man ju se det om man vill. Huvudsaken att vi slipper dem i en regering. Det är valutgången 2010 garant för.

     

  146. 2009-07-21 21:02 Anonymous

    Jägarn skriver.

    Jag gör ytterligare ett försök med Per, om vi har låg skatt på arbete ( inte låg lön Per) så blir det fler människor i arbete då vi inte måste kompensera en hög skatt med hög bruttolön. Det är för nettolönen du kan handla din limpa på Konsum.
    ——————————————————————-

    Källa Konjuktur institutet.

    Avtalsrörelsen 2010 — en utmaning
    Konjunkturinstitutets preliminära bedömning inför 2010 är att avtalsrörelsen måste mynna ut i betydligt lägre löneökningar än efter 2007 års avtalsrörelse, om en jämviktsarbetslöshet under 6 procent ska kunna upprätthållas. Det beror dels på att 2010 års avtalsrörelse med stor sannolikhet kommer att äga rum under en lågkonjunktur, dels på att arbetskostnadens strukturella utveckling (arbetskostnadens ökningstakt när ekonomin är i konjunkturell balans) har reviderats ner.

     

  147. 2009-07-22 16:10 Alex

    “De rödgröna med regeringsmakt = Rysk roulette!”

    Hahahahaha

    Bra sagt :-)

     

  148. 2009-07-22 16:14 Alex

    Det är tre saker jag fruktar mest i Sverige och det är Vänsterextremister(kommunister), Högerextremister(nazister, SD) och de rödgröna.
    Dessa tre är farliga element i Sveriges politiska atmosfär!

     

  149. 2009-07-22 17:25 Hubba Bubba

    Jägarn
    Du säger att inom kommunismen/nazismen så hyllas de arbetslösa mest. Hur kan det vara så? I Sovjet gick i princip ingen arbetslös. Lite motsägelsefullt. Och jag tror nog att alla högstadiebarn får lära sig att under nazitiden i Tyskland fick väldigt många jobb också.

    Och ja, det finns olika slags socialism. Bara att googla. Den politik som Vänsterpartiet för är inte lika med kommunismen i Kina, Ryssland osv.

    Ps. Ser fram emot att bli kallad något skojisgt. Att hålla sig ifrån personangrepp är inte så svårt som man tror. Det tyder bara på att man känner sig underlägsen.

     

  150. 2009-07-23 22:22 Alex

    “Det finns olika slags socialism”
    “I Sovjet gick i princip ingen arbetslös. Lite motsägelsefullt”

    HahahahahA :-)

    Oj, vilket bra och produktivt samhälle Sovjet var!
    wake up! Socialism är en dröm och inget annat!
    och fYI det har aldrig fungerat

     

  151. 2009-07-24 01:24 Lucas

    Socialism, kommunism och nazism är tre fula trynen på samma svin! Så tänk efter före du röstar 2010!!!

     

  152. 2009-07-24 09:50 Per Andersson

    Oj, vilket bra och produktivt samhälle Sovjet var!
    wake up! Socialism är en dröm och inget annat!
    och fYI det har aldrig fungerat
    ————————————————————————
    FYI Alex så kommer den nya vågen Socialism med start i Sydamerika. Tänk där har redan sparkat ut de utsugande blodiglarna LIBERALERNA.

    Så Alex om du sitter på stort kapital så skall du helt klart rösta Alliansen så du sedan kan bli FATTIGARE & FATTIGARE när väl 1000 lapps effekten avtar.

    Så FYI så kommer Latinamerikanerna bli rikare med socialismen medans Europa bli fattigare med LIBERALER.

     

  153. 2009-07-29 11:02 Christian Valtersson

    Hej!

    Jag har själv kommenterat artikeln lite mer i kommentatorsfältet på min blogg http://baksteg.blogspot.com/2009/07/pa-politikerbloggen-om-manskliga.html

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/07/13/22519/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: