Senaste nytt:
Senaste nytt:

DEBATT. Ordföranden för moderatkvinnorna, Magdalena Andersson, skriver i dag på Politikerbloggen om morgondagens fattigpensionärer som kan vara dagens deltidsarbetande kvinnor.
Deltidsarbete, självvalt eller ofrivilligt, får konsekvenser för pensionen. Av dem som tar ut pension i dag så får kvinnorna ungefär 65 procent av vad männen får. Det finns flera anledningar till det, kvinnors lägre löner är en, den totala arbetstiden är en annan.
Det finns många frågor som är värda att ställa kring deltidsarbete. Ska den person i en familj som tar större ansvar för barnen få mindre att röra sig med som pensionär? Vad händer vid en skilsmässa? Hur gör man för att kompensera för inkomstbortfall som påverkar pensionen? Vilket ansvar har arbetsgivare för att erbjuda möjlighet till heltid? Har offentlig sektor större ansvar?
Och den största frågan: Är dagens deltidsarbetande kvinnor morgondagens nya fattigpensionärer? Moderatkvinnorna vill förhindra det och föreslår att pensionspoäng ska delas.
Statistiska Centralbyråns uppgifter över hur föräldrar arbetar i dag visar att det fortsatt är stora skillnader. I gruppen föräldrar som har barn upp till 17 år så är det mellan 30 och 50 procent av mammorna som arbetar deltid. Vad gäller pappor i samma situation är det endast 5 procent av dem som går ner till deltid så länge barnen går i skolan.
Även om det är ett livsval som man i familjen är helt överens om när beslutet tas, är det många kvinnor som i beslutsstunden inte funderar på vad som händer 40 år framåt i tiden. Som inte tänkt över att den arbetstid hon har här och nu påverkar det hon får i pension i en avlägsen framtid. Och eftersom det oftast är kvinnorna som förändrat sin arbetstid, så är det kvinnor som senare kommer att få en lägre pension.
När deltidsarbete är självvalt, bra planerat och både arbetstagare som arbetsgivare är nöjda med överenskommelsen fungerar arbetsmarknaden och teorin om tillgång och efterfrågan på arbetskraftsutbud.
Men när individen bara erbjuds en deltidstjänst trots att hon har önskemål om heltid, så överensstämmer inte tillgång och efterfrågan. Och så är det på många områden inom skattefinansierad sektor, där erbjuder inte arbetsgivaren mer än deltid. Noterbart är att detta oftast gäller inom områden med företrädesvis kvinnor anställda. Det handlar oftast om vård- och omsorgsarbeten, men ytterst sällan inom yrken inom teknisk förvaltning, vaktmästeri osv. Och vad är det för kön som dominerar där? Suck. Att det fortfarande år 2009 ska se ut på detta vis – att männens arena anses vara heltid medan kvinnornas är anpassningsbara är helt enkelt oanständigt!
Det offentliga har därmed på sitt sätt dubbla budskap till kvinnor. Heltidarbete är en förutsättning för en framtida bra pension. Men stora delar av arbetsmarknaden för kvinnor (med den offentliga sektorn som arbetsgivare) har fortfarande tjänster som klart understiger 100 % och snarare ligger på 50, 75 eller 80 %.
Deltidsarbete, frivilligt eller inte, ger konsekvenser för hela livet. Ersättningar vid sjukdom och pension blir sämre. Detta kan i sin tur leda till att kvinnor får ett ökat beroende av man eller stat för sin försörjning.
Så länge ett par som varit överens om att en av makarna ska ha lägre arbetstid än den andra och kärleken består så klarar den gemensamma familjeekonomin troligen situationen. Men en separation efter 15 år tillsammans, där kvinnan arbetat deltid den största delen ger andra effekter. Då har mannen full pott i pensionspoäng med sig, det har inte kvinnan.
En annan situation uppträder om makarna fortsätter att leva tillsammans fram till pensionen. Den typiska familjen består av en make som är äldre, män dör tidigare än kvinnor, och kvinnan som blir änka måste klara sig på sin egen, avsevärt lägre pension resten av livet.
Moderatkvinnorna värnar familjen och familjens rätt att fatta beslut om hur man ska jobba och leva. Vi värnar också möjligheten till deltidsarbete och ställer inte upp på lagstiftning som tvingar en arbetsgivare att erbjuda heltid – vi inser att det kan stjälpa vilken skohandel som helst för att ta ett begripligt exempel. Men vi vill se klara och tydliga förändringar som gör att vi slipper se kvinnor som morgondagens fattigpensionärer.
Där har den offentliga sektorn har ett ansvar. Vi vill att den ska vara ett föredöme och förebild. Kommuner och landsting ska därför erbjuda möjlighet till heltidstjänster för dem som så vill. Ett sätt är att exempelvis införa fler så kallade kombinationstjänster, där man delar sin arbetstid mellan flera arbetsplatser.
Vi vill också gå ett steg längre när det gäller intjänade pensionspoäng. Det handlar dels om att föräldrar ska kunna dela sina intjänade pensionspoäng lika under småbarnsåren, men också om att utreda om pensionspoäng under småbarnsåren ska kunna ingå som gemensam egendom vid en bodelning. För då får båda föräldrarna samma villkor. Hela livet. Också som pensionärer.
MAGDALENA ANDERSSON
Ordförande Moderatkvinnorna
Alltså i huvusak kvinnor pga att dom haft deltidsarbeten och dåligt betalda arbeten som utöver sitt ofta långa arbetsliv följaktligen inte ska kunna i praktiken kunna gå i pension som andra vid 60-65 års ålder som med nuvarnade pensionssystems utformning blir i praktiken.
Det verkar också ha gått henne förbi att ungdomsarbetslöshet är skriande hög och via detta sätt ska fortsätta vara det. Utöver detta har vi ca 500000 arbetslösa och många kommer aldrig tillbaka i dom sektorer dom tidigare arbetade innom.
Det har också gått henne förbi att vi har en invandring som per capita är ca 2-3 ggr högre än tom USA s så arbetskraftsbrist ska vi väl knappast skylla på.
Detta är ett nytt Moderat lönedumpningsprojekt som vanligt att via kombinationen hårdare regler och ett otroligt överskott på arbetskraft sänka löner&vilkor, en slags förslavning av “proleteriatet” om man så får säga.
Förslagsvis kan hon själv börja arbeta innom vården så lär hon snabbt varför så många arbetar deltid, dom orkar helt enkelt inte då det är ett psykiskt och fysiskt tungt arbete.
Andra katogorier är kassörska städerskor mfl arbeten som allternativ för henne och hennes stolslitande kolleger när hon nu inte är på “språkresa” till England som hon var för ett tag sen 1 vecka för 60000:- av skattebetalarnas pengar, de ni.
2009 04 02 uttalade hon sig om under rubriken hushållsnära tjänster “rena lyftet för seniorer” som ju är avdragsgillt och följaktligen gynnar dom med hög inkomst, dom från arbetareklassen använder sig av denna “pigtjänst och drängtjänst” i ytterst ringa grad att dom skulle få mer quality time så att säga dessa pigor ska följaktligen pga en skändligt låg pension hämtas från dessa grupper.
Suck, avskaffa tvångsinbetalningen till pensionerna istället och låt människor investera sina pensionspengar i något som de har nytta av under sitt arbetsliv, som t ex en bostad.
Moderaterna borde sluta kalla sig för arbetarpartiet och istället kalla sig för det nya kommunistpartiet.
————————————————————————
Arbetaren är det din åsikt eller Johnny Munkhammars?
En följd av de orättvisor som Magdalena pekar på är att bl a kvinnor i vårdyrken ser sig tvingade att gå upp till heltid de sista yrkesverksamma åren och gå kvar till 67 år. Detta sliter något fruktansvärt och risken är stor att de aldrig får njuta av sin pension.
Samtidigt kan mannen gå ner i arbetstid o kanske tom gå i förtida pension med sina insamlade pengar och poäng.
Intressant att M upptäcker nu något som vi vetat varit ett problem länge inom jämställdheten. Kravet rätt till heltid, deltid en möjlighet är inget som hörts? Blir utmattad i själen när m kommer med S-retorik. Ni skiter ju egentligen i deltidsarbetare annars skullle ni inte godkänna vårdnadsbidrag och liknande. Suck…
Lisbeth, varför den aggressiva tonen? Magdalena Andersson är endast en riksdagskvinna och självklart måste detta föras upp till debatt innan det kan genomföras. Socialdemokraterna har under sina år ända fram till 2006 inte kommit fram till ett sådant beslut.
Det är inte totalt okomplicerat. Tänk dig kvinnorna A, Annika, och B, Berit, som jobbar på samma arbetsplats hela livet med exakt samma lön, båda arbetade deltid lika länge – fram tills yngsta barnet fyllde 12.
Annika var gift med sin make till hon blev 50, därefter skilde de sig och hon går ensamstående in i pension. Dock delar de på pensionspoängen från deltidsåren.
Berit separerade från sin sambo redan när barnen var mycket små och mestadelen av deltidsåren var hon ensamstående och har därmed få gemensamma pensionspoäng att ta med sig.
Trots att båda dessa kvinnor går in i pensionen som ensamstående och har arbetat ihop exakt samma livsinkomst kommer Annika få bättre pension än Berit. Tjänade Annikas man bra så kan hon få betydligt bättre pension än Berit, troligen även om Berit hade tjänat ihop mer lön på egen hand. Är detta rättvisa?
Man kan även få det till inlåsningseffekter i dåliga relationer, eftersom folk på sikt inte kommer ha råd att separera i takt med att pensionsutsikterna försämras.
Ett alternativ vore att ge deltidsarbetande småbarnsföräldrar ytterligare extra pensionspoäng, oavsett makens inkomst.
Själv lutar jag ändå åt att Anderssons modell är bra och bör genomföras, men vi ska inte låtsas som om det är helt okomplicerat.
David H ett mycket bra exempel som belyser hur komplicerat det är. Jag har också varit inne på MAGDALENA ANDERSSONs tankegångar tidigare men övergett det bl a pga de nackdelar du beskriver. Hela pensionssystemet borde göras om. Suck tar upp att ett annat exempel. De flesta skulle nog kunna ta hand om sin pension själva men att det blev en gemensam uppgift berodde bl a på att alla inte klarar det. Människor är sådana. En del kan spara sina karameller andra äter upp allt med en gång.
Konstigt nog tycks Sverigedemokraterna ha kommit redan för flera år sedan med samma sak.
Först kommer de och sedan någon annan med exakt samma sak. Skillnaden är bara att folk sällan eller aldrig får läsa om det när SD kommer med det och väldigt få tycks gå in och läsa om det mer än våra politiker på deras hemsida. Sedan sitter de andra och plankar av allt möjligt och får lov att komma ut med det i massmedia och framstå som herrans duktiga på alla vis. Skall det vara på detta sättet i fortsättningen kommer jag i att skita i att rösta överhuvudtaget i nästa val, för så kan man väl ändå inte ha det hur länge som helst, utan att folk börjar upptäcka sådant. Har de inga idéer alls själva dessa etablerade figurer längre?
David H
Jag är inte ett dugg aggresiv.
Men det tugget har man ju hört i ett antal år och verkar som om ingen kommer till skott.
Förmodligen inte denna gången heller.
Jo, hon kan få tre månader på sej att sätta det i verket
för underlagen måste finnas i högvis.
Klarar hon det inte då så får vi vänta till nästa som har ett behov av att uttala sej i brist på annat.
Jo, Angela, men jag tycker ändå det är en mycket bra idé. Man kan nog aldrig få 100% rättvisa. Det som är bra med Anderssons system är att det redan är finansierat inom pensionssystemet, det blir ju bara en förflyttning av pensionspoäng mellan föräldrarna. Att en person med ensam vårdnad inte får det rättvisare kanske man får acceptera, det blir ju bättre i de flesta fall och hon får det i vart fall inte sämre.
Om man ska spekulera vilt så kan det bli en risk att mäns girighet kan påverka familjefriden. I 99 fall av 100 funkar det säkert bra eftersom det är just ett gemensamt beslut det där med att gå ner i arbetstid, dock har jag stött på fall när pengar kan störa den bästa sämja, exempelvis vid arv inom en familj. Fast chansen bör vara minimal här, en man lämnar knappast sin familj för att han riskerar “förlora” pensionspoäng
Kom just på ett tredje problem.. Ursäkta långrandigheten. Säg att kvinnan tjänar ihop mer pengar än mannen, hon jobbar som högre tjänsteman och han som undersköterska. Av någon anledning är det ändå hon som väljer att gå ner i tid under 7 år men går sen tillbaka till sin tjänst. Hon kommer “av egen kraft” ha tjänat ihop fler pensionspoäng men ändå ska hon få dra poäng från honom. Vad händer i sådana fall om hon dör före honom, jo systemet slog galet.
Lisbeth, jo det är trist när ineg händer, men man kan väl ändå uppmuntra dem som försöker få till förändringar.
Bråvik det är inget nytt som hon kom med. De med idéer har förflyttats till periferin för länge sedan. Eller har de gått sin väg själva.Det gäller nog i alla partier. Idétorkan är total hos de som sitter där. Det är bara gamla idéer som finns kvar som snurrar runt, knycks, kopieras, roterar, för de som sitter i toppen får inte och har inte kapaciteten att komma med nya idéer. Det är mest förvaltningsfolk som sitter där. Kommunpolitiker som avancerar. Människor med idéer. de som “gått”, lämnar inte ut idéer längre och varför skulle de det? Människor som har kapacitet att förändra blir aldrig populära. Trots allt snack om kunskapssamhälle, skapande och kreativitet. De blir utfrysta och utmobbade och för övrigt bestäms allt i EU ändå. Det är bara smådetaljer vi får bestämma. Därför kommer Sverige inte att utvecklas mer. Stagnation.
David H det går att lösa de problemen så det blir rättvist. Men Sverige är inget suveränt land längre som får ha egna idéer. 80% av all politik (lagar, förordningar, direktiv) kommer ifrån Bryssel. Och de kommer från byråkrater inte från politiker. Och de skall gynna marknaden inte undersåtarna i EU.
Jag undrar om Moderatkvinnorna värnar om de 50 000
sjukpensionärer som stämplas ut fram till 2011?
De skal inte behöva gå till socialen säger Husmark-Pehrson.
Men hur de tänkt hjälpa dessa arma satar är inte planerat överhuvudtaget. De kan inte svara på den frågan ännu.
Alliansregeringen leker rysk roulette med sjuka människor
för att få bättre statisktik på sina papper.
Stämpla ut förtidspensionärerna och låt dem gå på soc
så minskar långtidsjukskrivningarna i ett nafs.
Det är nu HÖG tid att alliansregeringen visar det ansvarsfulla
i den politik de för. Jag kallar det inte ansvarigt att leka rysk roulette med sjuka människor………….
Charlie B: Jag undrar om Moderatkvinnorna värnar om de 50 000
sjukpensionärer som stämplas ut fram till 2011?
———————————————————————–
Charlie B du har en otrolig okunskap. Det var sossarna som såg till att de sjuka hamnade mellan stolarna. Det var sossarna som försämrade ersättningarna för de sjuka. Sossarna deltog i jakten på de sjukskrivna. HYCKLA INTE SKIT!!!
SAP hade kunnat göra något åt det i regeringsställning. Men de GJORDE det inte – DE VILLE INTE!!! TROTS PÅSTÖTNINGAR! De valde att frysa ut, mobba och trakassera de som protesterade.
Det Charlie B var ett av skälen till att SAP förlorade valet! Men nedrustningen och avvecklingen av välfärdssamhället har pågått ända sedan SAP blev nyliberaistiskt på 80-talet i rosornas krig för att jämna vägen till EU-inträdet. Så valet 2002 blev också en katastrof för SAP. De vann med näppe. Folk gillade inte att SAP slog på sina egna väljare. S-väljare har i flera val röstat med fötterna. RÖSTAT mot BLÅSOSSARNA! De har klart och tydligt gått ut i medierna och sagt att de skulle det och varför. Varför vill ni inte låtsas om det?
Ni anklagar alliansen för det ni själva gör i SAP! Sådant beteende kallar jag för bedrägeri och hyckleri!
“Jag är socialdemokrat men skulle inte rösta på S idag”, säger arbetargrabben som blev professor i internationell ekonomi i Dalademokraten.se
- Jag är socialdemokrat i mina normer och värderingar. Till skillnad från dagens socialdemokrater är jag socialdemokrat. Jag skulle inte rösta på s som det ser ut nu.
Detta är en utbredd uppfattning, Charlie B. Är det därför ni fiskar röster i grumliga religiösa vatten när kärnväljarna vänder er ryggen? Tänker ni utmana KD med ett nytt religiöst parti på vänstra sidan?
Ovan citerade man heter Magnus Ryner, 44 år från Smedjebacken (Dalarna), är professor vid Oxford Brookes university.
Rötterna i bruksortens arbetarklass har präglat hans intresse att som professor i internationell politisk ekonomi forska om Sverige och svensk socialdemokrati.
Som professor undervisar Magnus Ryner i Oxford och skriver böcker. Dessutom håller han föredrag runt om i världen.
Dalademokraten.se
Varför debatterar man med folk som har olika åsikter men inte kan lägga fram ett enda bra förslag?
Här sitter det tusentals och gör sig till och är absolut inget annat än besserwissers.
En del sysslar kanske med politik medan andra är indoktrinerade av sitt val av parti medan andra försöker vara smartare än den andra. Ändå kommer ingen med något utomordentligt bra förslag?
Varför frågar Ni aldrig pensionärerna istället?
Gör en enkät, en marknadsundersökning och får svar på allt?
Eller är Ni så okunniga och dumma att Ni inte ens kan göra det?
Angela!
Nejdå! dina uttalande visar dock att den som besitter okunskapen är du. Det är som bekant Alliansregeringen som försämrat sjukförsäkringen och stramat åt reglerna.
Enkla fakta som talar för sig själv.
Så Angela! använd inte ord som du inte vet vad de betyder.
Du kan påstå vad du vill angående detta.
Fakta talar ändå imot varenda stavelse du påstår.
Du kan ju inte påstå att det var sossarna som infört de nya sjukskrivningsreglerna och sänkt ersättningen för densamma.
Så anklaga inte andra för att hyckla skit när du gör det själv…………
“Varför frågar Ni aldrig pensionärerna istället?
Gör en enkät, en marknadsundersökning och får svar på allt?”
Hur skulle frågeställningen lyda? Det är oerhört viktigt. Om folket vill exempelvis vill ha skattesänkningar eller skattehöjningar har presenterats från 80% för skattesänkningar till 80% för skattehöjningar, beroende på frågeställningen.
Angela!
Det s förlorade valet på var till stor del
pg a att svenska folket var trötta på Göran Persson.
Många gick på den borgerliga bluffen om utanförskapet.
När det sedan kom fram hur alliansen räknat så
Slutade alliansministrarna i stort sett att prata om utanförskapet.
Om det nu vore som du påstår att s försämrade ersättningarna
för sjukförsäkringen!(nu stämmer ju inte detta såklart.) så är det verkligen konstigt att du skriker dig hes över detta!
för att sedan hylla den verkliga sänkningen av sjukförsäkringen
samt de regler som stramar åt så att 50 000 människor slängs ut utan ersättning. Det är inget nytt att borganra skyller alla sina misstag och klavertramp på allt och alla för att smita undan sitt ansvar. Jag minns när Reinfeldt skanderade att nu skall vi sänka arbetslösheten!,nu skall utanförskapet minska.
Båda dessa är klart högre idag än vid valet 2006.
Ekonomiska krisen är inte regeringens fel!
dock bär de ett stort ansvar som regering för at minska och lindra dess effekter. Hur de skött detta vet vi ju.
Likt strutsar gömmer de sig fortfarande med huvudet i marken.
Jägarn!
Nu använder du ord som du inte vet vad det betyder igen.
Du får aldrig demokrati med ett parti som vill montera ner välfärden. Du stöttar just ett sådant part.(Moderaterna)
När tänker du attackera svenskt näringsliv som vill chocksänka din lön om de får som de vill?
Borgarna har skygglappar stora som mount everest!
det går inte att förklara det på annat sätt!
När de kritiserar allt och alla och samtidigt blundar och
förnekar alla misstag och alla klavertramp som de borgerliga partierna gjort sig skyldiga till.
Ett lysande exempel är detta med bonusar!
De gormade och svor efter sossarna.
Ändå var det de som införde förbud mot just bonusar!
vilka det var som hävde det beslutet är inte lika intressant.
Upplysningsvis så var det Maud olofsson och Anders Borg m fl
som åter gjorde det fritt fram att lösa ut bonusar.
Detta visar gott och väl på hur sjuk den borgerliga dubbelmoralen är………….
Charley B: Ett lysande exempel är detta med bonusar!
—————————————————————–
Ja, de socialdemokratiska företrädarna är ett lysande exempel på “bonusar” och hur man förser sig själv och sina närmaste med makt och pengar. Gör inte de nuvarande s k “socialdemokratiska företrädarna” till några helgon för det är de inte!
19 december 2004
Försäkringskassans chef vill ge bonus
UMEÅ (VF)
Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg kan tänka sig att införa bonus till personal på försäkringskassorna som minskar antalet sjukskrivningar. Malmborg hävdar att förslaget kan vara ett sätt att lyckas i målsättningen att få ner antalet sjukdagar i landet med 50 procent.
Folkbladet
19 december 2004
De sjuka skuldbeläggs och hånas
Sjukfrånvaron i Sverige var högre i slutet av 80-talet och i början av 90-talet än 2003. RFV borde sluta att skylla problemet med sjukskrivningar och arbetslöshet på de “lata” och “fuskande” svenskarna, skriver Annika Lillemets (mp).
Norrköpings Tidningar
19 december 2004
Kassornas anställda hör till de mest sjukskrivna
Försäkringskassornas handläggningstider är långa och arbetsbelastningen så hård att de anställda som ska hantera sjukersättningen själva hör till de mest sjukskrivna i landet. Nu är förhoppningen att en omorganisation frigör nya resurser
Dagens Nyheter
Angela!
Återigen visar du din okunskap.
Det är inte jag som påstår att sossarna förlorade valet p g a
Göran Persson. Läser du aldrig tidningar?
Ser du aldrig nyheter på tv;n?
Där har detta upprepats otaliga ggr.
Sossarna införde en karensdag det är sant.
Men de sänkte inte sjukersättningen det gjorde Alliansregeringen.
De försämrade inte sjukförsäkringen! Det gjorde alliansregeringen.
Just försämringarna i sjukförsäkringen var det som startade hetsjakten och ingenting annat. Kritiken de får nu är massiv och helt riktig. Att skylla sossarna för denna hetsjakt på sjuka är
verkligen ett bevis på okunskap.
Jag gör dem inte till några helgon.
Jag lägger fram fakta bara.
Sanningen är ju den att sossarna införde förbud mot bonusar
och alliansregeringen hävde densamma.
Vem var det förresten som kritiserade bonusarna hårt och såg det som ett otyg? Jodå! det var Anders Borg!
Samme Anders Borg som tidigare varit med och hävt förbudet mot detsamma. Hade inte alliansregeringen hävt förbudet mot att plocka ut bonusar så hade varken borgare eller Rödgröningar kunnat plocka ut dessa.
Gör inte borgarna till några helgon! för det är de definitivt inte.
Det finns lika mycket skit inom båda haranger.
Skillnaden är bara att du inte verkar inse detta.
Likväl som du gått på borgarnas lögner om utanförskapet
och bidragsfusket……………….
2004-12-29
Upprop mot kampanj “Ska jag skämmas för att jag är sjuk?”
[Borlänge] FALUN/BORLÄNGE Annicka Spiik från Borlänge har dragit igång ett dalaupprop. 1 000-tals smärtpatienter från hela landet har hakat på och protesterar mot Riksförsäkringsverkets kampanj.
- Är det meningen att jag ska skämmas för att jag är sjuk, undrar hon.
Dalademokraten
19 december 2004
publicerad 16 december 2004
“Sjukkassan ska inte vara en försörjning”
Den 1 januari blir Curt Malmborg chef för 16.000 personer. Ny chef, ny ledningsgrupp, ny organisation, hårdare krav på verksamheten och en personal som redan går på knäna …
Dagens Nyheter
19 december 2004
Försäkringskassans chef vill ge bonus
UMEÅ (VF)
Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg kan tänka sig att införa bonus till personal på försäkringskassorna som minskar antalet sjukskrivningar. Malmborg hävdar att förslaget kan vara ett sätt att lyckas i målsättningen att få ner antalet sjukdagar i landet med 50 procent.
Folkbladet
19 december 2004
De sjuka skuldbeläggs och hånas
Sjukfrånvaron i Sverige var högre i slutet av 80-talet och i början av 90-talet än 2003. RFV borde sluta att skylla problemet med sjukskrivningar och arbetslöshet på de “lata” och “fuskande” svenskarna, skriver Annika Lillemets (mp).
Norrköpings Tidningar
19 december 2004
Kassornas anställda hör till de mest sjukskrivna
Försäkringskassornas handläggningstider är långa och arbetsbelastningen så hård att de anställda som ska hantera sjukersättningen själva hör till de mest sjukskrivna i landet. Nu är förhoppningen att en omorganisation frigör nya resurser
Dagens Nyheter
Charlie B:”Just försämringarna i sjukförsäkringen var det som startade hetsjakten och ingenting annat. Kritiken de får nu är massiv och helt riktig. Att skylla sossarna för denna hetsjakt på sjuka är
verkligen ett bevis på okunskap.”
2009-08-02 00:00 Angela
Försäkringskassans jakt på sjukskrivna börjar anta groteska former.
Boråstidning 2004-12-30
“Försäkringskassans jakt på sjukskrivna börjar anta GROTESKA FORMER…” Ja just det 2004 under Lars Engqvist soc dem sjukvårdsminister!
Charlie B:Ӂterigen visar du din okunskap.
Det är inte jag som påstår att sossarna förlorade valet p g a
Göran Persson. Läser du aldrig tidningar?
Ser du aldrig nyheter på tv;n?
Där har detta upprepats otaliga ggr.” Charlie B ,jag gör egna analyser. Jag behöver inte andras. Mediebevakning är ett av mina redskap. Papegojsnack intresserar mig inte. Bara för att en dumhet upprepas femtioelva gånger blir den inte mer sann. Det är inte kvantiteten som gör något sant utan kvaliteten.
Angela!
Dina analyser och papegojsnack ger jag inte mycket för.
Mediabevakning ägnar jag mig åt varje dag.
Du är ju duktig på att plocka fram notiser ser jag!
Ta då fram alla som finns om den hetsjakt som bedrivs nu.
Men det är klart det är ju borgarna som bedriver den
så då är det helt okay.
Lyd ditt eget råd Angela!
Upprepa inte dina påståenden femtioelva ggr!
de blir inte mer sanna för det.
Läs istället denartikelserie som expressen gör just nu.
Där kommer också den enda sanningen fram.
Politiker låtsas att fattigdomen inte existerar.
Som mamman som bara har råd att äta sig mätt varanna vecka!
det är när dottern kommer.
Centerpartiske landstingspolitkern som åkte hem till henne och sa:
Du är inte fattig! vi har inga fattiga människor i sverige.
Bonusen Curt Malmborg pratade om infördes aldrig.
Ingen stämplades ut från Sjukförsäkringen och hänvisades till socialbidrag som sker nu.
Groteska fomer ja!
konstigt att de inte säger någonting nu när det är 10 ggr värre.
Detta du rablar upp förmildrar på intet sätt den hetsjakt som borgaralliansen bedriver mot sjuka människor.
50 000 människor kommer att bli utkastade och fråntagna sin rättmätiga sjukersättning. Detta trots att de är arbetsoförmögna.
Detta har aldrig skett förut.
Jag blev själv svårt sjuk 1994 och var bort från jobbet i drygt ett år.
Sedan kunde jag börja så smått igen. På den tiden fanns den tryggheten att du inte riskerade att få din inkomst raserad när du blev sjuk. Jag behövde inte oroa mig för min ekonomi.
Tur var väl det eftersom jag hade fullt upp med att försöka överleva. Jag är med andra ord väl medveten om hur det fungerade på den tiden! Jag var som sagt en del av de sjukskrivna på den tiden. Inte behövde jag oroa mig för att byta jobb heller.
Det fick ta den tid som behövdes för att bli frisk.
Den tryggheten har alliansregeringen plockat bort idag.
Dina analyser kan jag inte kalla för kvalitet överhuvudtaget.
Gör man ananlyser på enbart det som gagnar ens egna syften så blir analysen ofullständig och oriktig.
Bara det att du hoppade över de artiklar som tagit upp det kaos som Försäkringskassan blivit sedan de nya reglerna införts.
Försdäkringskassan har aldrig tidigare varit i närheten av att vara så dålig och kritiserad som det är nu.
Flera analyser har gjorts och rapporterats i både tidningar och tv.
Alla har kommit fram till samma sak.
Försämringarna av Sjukförsäkringen och de nya reglerna för densamma är den största orsaken till detta.
Dessa försämringar ligger också bakom att socialbidragen ökar makrkant hela tiden. I vissa kommuer har antalet socialbidragstagare till och med fördubblats.
Jag kan bara inte förstå att du fortfarande blundar för dessa klarlagda fakta………………
Charlie B & Angela
Man får inte ihop det till Charlies Änglar ens en gång.
Ni för bara traditionen vidare av Jägaren & P.A:s dåliga sammarbete.
Papyrusbåten Ra II:s framgång att krossa Atlanten på 57 dagar med 7 män från olika Nationer och med olika kompetens och hudfärg inblandade tillsammans som kunde hålla ihop utan bråk trots olika förutsättningar mot ett gemensamt MÅL lär SENSKEN ALDRIG få uppleva i Sveriges Riksdag med två så Röda och Blå personer som er + den Tibble och fiffelsjuka FÄRGKATASTROFEN som i dag tävlar om att få ta över ansvaret i Sep 2010.
Det är bara att hoppas att Thor Heyerdahl uppstår från det döda och tar över så att det blir nån sorts ordning i leden.
INGEN AV DE ASPIRERANDE AV TRONEN ÄR VÄRD ATT TA ÖVER. Ryggsäckarna är fyllda av skit.
Thor H kastade överflödet överbord för att hålla sej flytande.
I form av döda TING.
Han bar inte på själsliga Tingeling.
Anonymous. Hahaha… nej det är är inte meningen att du skall få ihop det heller. Jag går inte i någons ledband! Inte i ditt heller! Jag vet fullkomligt vad jag gör. Vad vet du om mina intentioner? Håll dig du till dina. Debatt är inte bråk. Ja-sägare leder alltid till katastrof i slutänden. Det är inte ondskan i sig som är det farligaste, Anonumous, utan tystnaden och fegheten. Flockmentaliteten – vilket ger okunskap. Kunskap uppstår genom att bryta gränser. Inte genom att hålla fast vid tradition i alla lägen. Liknelser är som ordspråk – det finns alltid någon som passar situationen.
Anonymous, Det är bara att hoppas att Thor Heyerdahl uppstår från det döda och tar över så att det blir nån sorts ordning i leden.
————————————————————————
Gud bevare oss väl för den store ledaren som skall ta över och och skapa ORDNING! Vems ORDNING? “Law and Order!”
Uppstå från de döda? Hahaha… Tänker du kopiera Nordkorea? Kim Il Sung dog år 1994 men sitter fortfarande kvar som president, vilket gör Nordkorea till världens enda nekrokrati. Hans son Kim Jong Il är överbefälhavare och därigenom landets högste politiske ledare. Han kan skapa “ordning i leden” på vilken papyrusbåt som helst, så även du blir nöjd! “Law and order”! Är det något folk skall passa sig för är det ledare som vill skapa det! Men det har alltid varit lätt att framföra båtar med galärslavar. Vart det sedan bär är en annan sak.
Charlie B du smiter undan frågan hela tiden. Frågan var inte vad alliansen gör idag utan om sossarna är medskyldiga till det eller ej. Är du så påläst som du säger vet du att det ligger ett EU direktiv i botten. Sveriges politik dikteras från EU. Så avvecklingen av välfärden började redan under sossarnas regeringsinnehav. Det är det som är bedrägeriet, Charlie B. Sossarna skyller allt på alliansen fastän SAP är lika medskyldiga!
Ja, du hade tur, Charlie B, 1994 hade inte så mycket förändrats. Sossarna använder sig av tekniken de små stegens tyranni så att inte folk skall märka vad de håller på med. Sedan skyller de på alliansen.
Angela!
Det är du som smiter undan inte jag.
Jag har aldrig nekat till att s började titta på
lösningar för att få bukt med de höga långtidsjukskrivningarna.
Skillnaden är att de inte var ute efter att tvinga ut dem i arbetslivet trots att de fortfarande var arbetsoförmögna.
Att påstå att sossarna skulle vara medskyldiga till förtsämringarna i
sjukförsäkringen och den sänkta ersättningen för densamma
är löjligt och enbart ett sätt att smita undan ansvaret.
Hur du än försäker slingra dig undan som en Ål
och anklaga s för än det ena än det andra
så är och förblir de nya reglerna för Sjukförsäkrningen och de sänkta ersättningarna av densamma en alliansprodukt helt och hållet. Sossarna kan ju knappast lastas för det borgarna ställer till med i dags dato.
Jag är definitivt inte naiv och okunnig.
Det är du som vänder ryggen åt sannngen………………
Ja, Charlie B det tycker jag du skall låta bli med! Nej du jag passar mig noga för att leva på livslögner! Jag vet vad som händer i samhället. Men frågan kvarstår Charlie B! Det var om sossarna är medskyldiga till eländet? Hur var det nu med 1994 och den 1 januari 1995? Är sanningen för svår att bära ibland? Bäst att köra huvudet i sanden! Sluta upp att skylla på borgarna. Låtsaspolitik i Sverige – sampolitik i Bryssel.
Sossarna har lurat Svenska folket i flera decennier nu.
-Vi trodde att vi levde i den bästa av världar, med fri sjukvård som snart bara kostar mest, men är högst medioker i jämförelse.
-Vi skulle få pension, men efter alla devalveringar riksbanken tvingas till för lönedrivningen, går den inte att leva på.
-Skolan vågar jag knappt nämna, men i sin vanvettiga jämlikhetsiver kan knappast Svenska skolbarn räkna eller läsa, än mindre uppföra sig…
Då ägnar vi oss åt alla kvasidebatter istället, om “jämlikhet”, “orättvisor”, “neutraliteten” och hur dumma USA verkligen är.
Och kvar står Svenska folket med svarte petter i hand, när makteliten skott sig på de skyhöga skatterna, som politiker, Generaldirektörer i det ena verket mer onödigt än det andra, ambassadörer helt utan mål och mening, och slutligen SIDA som kastar bort miljarder som bara kommer olika (socialistiak)diktatorer till del medan deras folk fortfarande svälter.
Bra jobbat!
Missförstå mig inte om politiker nu.
Jag anser att det är ett otroligt viktigt yrke och kanske grundbulten för demokratin. Men Sossarna har devalverat själva yrket, genom att skippa alla former av krav på utbildning, resultat eller kompetens.
Fagra ord som “offentlighetsprinciper” eller mediadrevens krav om “rättvisa” har skapat ett myndigheternas kvicksand där inget blir av för rädslan att göra bort sig.
Klart vi skall ha politiker. Men vi måste ställa krav på dem, riktiga krav som att Svenska kronan är stark och att pensionerna är bra när de väl skall betalas ut, att skolan gör det den skall.
Och sedan betalar vad som krävs…
Angela! Ta bort skygglapparna nu.
Det handlar om den nya försämrade sjukförsäkringen!
Dvs de nya förändringarna som alliansregeringen infört.
Inte det som skedde före 2006.
I det stora hela har även sossarna sin skuld.
Men det alliansregeringen gjort med sjukförsäkringen sedan de kom till makten 2006 har startat den värsta hetsjakt på oskyldigt sjuka i modern tid.
Det som skett de senste tre åren har sossarna definitivt ingen skuld till. Oavsett vad du påstår.
Göran Hägglund har i dagarna visade prov på rent hyckleri.
Vi måste bekämpa fattigdomen säger han! och lägger all skuld på sossarna. Samtidigt stöttar han gladeligen att 50 000 oskyldiga människor Utförsäkras.
Sådant hyckler äcklar mig…………
Ledsen JOHAN men Politiker är inget yrke. Var någonstans har du läst det?
Politiker är ett FÖRTROENDEUPPDRAG som du blir tilldelad
beroende på vilket parti du tillhör och som folket röstar.
Det finns inga speciella yrkesskolor där du kan utbilda dej till Politiker förutom de interna inom partierna där du kan bli hjärntvättad.
Klart att vi INTE skall ha politiker eftersom dom gång efter gång visat sin okunskap genom att inte kunna samarbeta för att tillfredsställa samtliga medborgare på ett för dem
acceptabelt sätt.
Tyvärr lyser alternativ med sin frånvaro för tillfället MEN
många har vaknat och vad som kommer ur det får vi bara hoppas blir till det bästa för folket utan POLITISK Färgbadsinblandning.
Jag undrar var David H har fått det ifrån att om man skiljer
sig som äldre får kvinnan del i mannens pensionspoäng.
HELT FEL! Det var änkorna som fick del i mannens pensionspoäng! Inte vi frånskilda, det är det som är det orättvisa! Min exman har det gott ställt på sin fulla ATP-pension medan jag som efter skilsmässan och hemmafruliv
fick en pytteliten pension. Men det är härligt att äldre kvinnors ekonomi blir uppmärksammad.
Lisa K, de “komplikationer” som jag nämnde i mitt första inlägg gäller det förslag som Magdalena Persson har i debattartiklen, inte om hur läget är idag. Det är med det förslaget vi kan få skillnader i pensionen mellan ensamstående personer, beroende på när de skiljt sig från sina makar – även om de själva tjänat ihop exakt lika mycket.
Dock är jag alltså ändå för det, eftersom pensionerna skulle bli rättvisare än idag samt att det finansieras inom befintligt pensionssystem.
Efter lång frånvaro på grund av sjukdom har jag snabbkollat alla kommentarer. De mest intressanta tycker jag debatten mellan Angela och Charlie B vara. Det gäller ju inte striden om påvens skägg, utan saker som berör/ berört oss alla, både socialt och arbetsrättsligt. Sammanfattningsvis vill jag gärna framhålla att jag hyser samma känlor som Smedjebcksgrabben som idag är professor vid Oxford Brooker University. Citat: Jag är soc.dem. i mina normer och värderingar, men till skillnad från dagens socialdemokrat är jag soialdemokrat Orden soc.dem. är ju likalydande, men sett till innebörden -förr och nu-är det två vitt skilda begrepp. Ingen kan ju förneka att det var sossarna som hade makt och möjlighet att “mota OLle i grind” långt in på 90 talet men de svek, till förmån för nyliberalismens intåg, som jämnade marken för ett EU som gjorde att vi nu kan bortse från alla självständiga beslut som inte passar EU. Därför säger jag likt magnus Ryner: Jag tänker inte rösta på S som det ser ut nu.
Joe. Du har fullkomligt rätt. Ju högre upp i hierarkin man kommer, ju tydligare märks skillnaden. Mest märks den hos dem som vi valt att företräda oss. Vi som tidigare dragits till soc. dem. har nu insett att det var bara fagra löften, utan substans. De är i högsta grad medskyldiga till de försämringar vi går till mötes. Kan inte med hedern i behåll skylla allt på nuvarande regering, då då de själva initierade de försämringar som alliansen med glädje verkställde. Det går inte att att tala om moral, när vi kallas medborgare när valfläsket står på bordet, och efteråt inser att vi utnyttjats som valboskap för att hjälpa de “folkvalda” till köttgrytorna.
Loffe!
De försämringar som alliansen genomfört på sjukförsäkringen
har inte sossarna initierat.
De börjat titta på hur man kunde förändra den.
Avsevärd skillnad det.
Borgaralliansen har själv tagit fram denna försämring och sänkt
ersättningen på Sjukförsäkringen.
Sossarna har aldrig överhuvudtaget tänkt försämra sjukförsäkringen på det sätt som alliansen gjort.
Sossarna initierade förändringar av A-kassan! det är sant!
men defintivt inte på det sätt som nu skett.
Utförsäkringen av 50 000 oskyldigt sjuka människor bär alliansen skulden till och ingen annan………
De fyra högerpartierna har sänkt skatten med 80 miljarder kronor och hävdar att det är låg och medelinkomsttagare som tjänat mest på skattesänkningen. Nu har Riksdagens Utredningstjänst utrett hur de verkliga fördelningen är och det har visat sig att regeringens påstående är lögn.
I utredningen framkom att den rikaste tiondelen av befolkningen har fått 25% av skattesänkningen . Den rikaste femtedelen 43% har fått 43% av skattesänkningen . Den fattigaste tiondelen fick bara 2,1 % och den fattigaste femtedelen 4,2 % .
SCB har konstaterat att inkomstklyfterna i Sverige aldrig varit större sen man började mäta sen 1975. De rikaste hushållen ökade sin inkomst med i genomsnitt 10% ungefär 90 000 kronor och de fattigaste fick nöja sig med en höjning på 1100 kronor. Pensionärerna fick inget.
Skattesänkningarna motsvarar nästan halva Sveriges budgetunderskott i år . Skattesänkningarna skulle ge fler jobb men har bara grävt stora hål i statens kassa det enda som hänt är att BNP backar och arbetslösheten ökar.
Betänker man sedan att pensionerna skall sänkas och de försämringar av pensionerna som sossarna har genomfört visar att ingen kan lita på ett löfte från en svensk politiker de är av samma fifflare oavsett från vilket parti de kommer ifrån. Så i nästa val tänk på att Du kommer i andra hand det viktiga för dem är att få ner sin egen sked i köttgrytan.
Charlie B. Vi vet hur det går när sossarna börjar initiera något. Är minnet kort Charlie B ?
Själv minns jag tydligt Göran Perssons tacktal till en stor samling pensionärer för att de hjälpt Sverige ur krisen 94.
Vad blev det av detta högtidliga löfte? e “skulle betalas tillbaka, krona för krona”, men vad hände med detta löfte?
Jo. S häftade fortfarande i skuld då borgarna tog makten 2006. Gå inte som katten kring het gröt Charlie B!
Lägg fram fakta om att sossarna inte bara initierade, utan också var medskyldiga till försämringarna inom sjukkassereglerna. “De tittade inte bara på”, de medverkade också i hög grad.
Som gammal S- kämpe, med stort intresse för politik och lång livserfarenhet, tror jag mig med fullt fog kunna säga att jag bevittnat socildemokratins uppgång och fall.
“Blåsossarnas” nyliberalism har fått en alltför diffus gräns till vad som i praktiken påminner om gamla högern.
Bra och utförlig redogörele av rådande snedfördelning av tillgängliga resurser, Sneider.
De sist raderna om att samma fifflare återfinns inom alla partier, är ett sanningens ord som alla borde ta till sig.
Tyvärr får de ingen respons hos S väljarna att vakna till och se kalla fakta om vad som hänt, och vilken framtid vi går till mötes.
Loffe!
Mig veterligen så är det borgaralliansen som regerar sedan tre år tillbaka. Lägg fram bevis för att sossarna är medskyldiga till de
katastrofala försämringar de gjort med sjukförsäkringen under
de senaste två åren. Sossarna var långt ifrån klanderfria när de regerade senast! Något annat har jag aldrig påstått.
Det jag pratar om är hur nuvarande regering monterat ner sjukförsäkringen och skickar ut 50 000 oskyldigt sjuka människor.
De skall inte behöva söka sig till socialen påstår de.
Men något förslag på hur de skalll hjälpa dessa finns inte idag.
Som gammal S-kämpe med stort intresse för politik
så borde du veta att sossarna inte har någon del i detta.
Bevisa motsatsen om du kan……….
Charlie B Det jag pratar om är hur nuvarande regering monterat ner sjukförsäkringen och skickar ut 50 000 oskyldigt sjuka människor.
————————————————————————
Den nedmonteringen påbörjades under s-styret och det finns ett EU-direktiv i botten. Prata inte strunt. S-ledda kommuner placerade anställda mellan stolarna likaväl som de borgerliga kommunerna. Facket hade fullt sjå med att försöka rädda så många sjuka som möjligt. S sänkte sjukbidragen. Införde karensdagarna. Du har redan fått klipp från media som visat hur de sjuka behandlades UNDER s-regering. Det var s som tillsatte Curt Malmborg för att jaga de sjukskrivna. Du vet mycket väl att 80 % av alla lagar stiftas i Bryssel. Hur mycket bevis skall du ha? Sossarna kan ju börja med att kassera Lissabonfördraget. Alla sossarna sa ja till Lissabonfördraget.
Och Charlie B varför har du inte lust att tala om sossarnas delaktighet?
2004-12-24 kl 04:00
Försäkringskassan friskförklarar utan förvarning
Vi kan förstå att det finns tillfällen när en sjuk-ersättning kan och ska omprövas, men inte utan en viss förberedelsetid. Alla måste få en rimlig möjlighet att skapa goda förutsättningar till återgång i arbete, skriver sju fackföreningsföreträdare.
Norrköpings tidning
9 december 2004
publicerad 16 december 2004
“Sjukkassan ska inte vara en försörjning”
Den 1 januari blir Curt Malmborg chef för 16.000 personer. Ny chef, ny ledningsgrupp, ny organisation, hårdare krav på verksamheten och en personal som redan går på knäna …
Dagens Nyheter
19 december 2004
Läsarna rasar mot “sosselönerna”
Dagens PS kunde idag rapportera om att det har blåst upp en kraftig storm i Stockholms stadshus. Socialdemokraterna har enligt SvD – mot övriga partiers vilja – höjt lönerna med sammanlagt 30.000 kronor för tre politiskt tillsatta chefer. Här är några av Dagens PS-läsarnas kommentarer till artikeln.
Dagens PS
19 december 2004
Försäkringskassans chef vill ge bonus
UMEÅ (VF)
Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg kan tänka sig att införa bonus till personal på försäkringskassorna som minskar antalet sjukskrivningar. Malmborg hävdar att förslaget kan vara ett sätt att lyckas i målsättningen att få ner antalet sjukdagar i landet med 50 procent.
Folkbladet
19 december 2004
Satsa på samverkan för bättre rehabilitering
Det är inte resurser som saknas. Inte heller är det någon brist på möjligheter att genomföra rehabiliteringen. Snarare verkar det vara brist på kunskap, förmåga och motivation till samverkan mellan försäkringskassan och landstingen, skriver Lena Öhrsvik, Reumatikerförbundet.
Reumatikerförbundet
19 december 2004
De sjuka skuldbeläggs och hånas
Sjukfrånvaron i Sverige var högre i slutet av 80-talet och i början av 90-talet än 2003. RFV borde sluta att skylla problemet med sjukskrivningar och arbetslöshet på de “lata” och “fuskande” svenskarna, skriver Annika Lillemets (mp).
Norrköpings Tidningar
19 december 2004
Kassornas anställda hör till de mest sjukskrivna
Försäkringskassornas handläggningstider är långa och arbetsbelastningen så hård att de anställda som ska hantera sjukersättningen själva hör till de mest sjukskrivna i landet. Nu är förhoppningen att en omorganisation frigör nya resurser
Dagens Nyheter
25 november 2004
Sjukskrivning togs tillbaka
ÖVERTORNEÅ, KURIREN.
Ett sjukintyg från en läkare betyder inte att man får sjukpenning beviljad. Det vet Gunvor Nuuksujärvi i dag. Hon blev sjukskriven, men anses inte vara hindrad från att arbeta. Beskedet från försäkringskassan om den uteblivna sjukpenningen fick hon en månad i efterskott
Norrbottenskuriren
1 december 2004
publicerad 26 november 2004
Hårdare sjukskrivningsregler gav bonus
De anställda på försäkringskassan i Jönköpings län har fått en bonus på 500 kronor var. Bonusen är en belöning för effektivt arbete. Samtidigt har man blivit hårdare i bedömningen av vem som har rätt till sjukpenning
Sveriges Radio
29 november 2004
blir av med sin ersättning från försäkringskassan.
Målet är att människor ska försörja sig med eget arbete. Det säger Bengt Almström, enhetschef för samordnad rehabilitering vid försäkringskassans kontor i Södertälje.
LO-tidningen
Symptomatiskt kan man kanske säga när s tillsätter Curt Malmborg som chef för FK. Malmborg är tidigare statssekreteraren i Finansdepartementet! Vad är viktigast för s? Människor eller pengar?
Spelar väl ingen roll Vem som gjorde det eller började.
Det var jäkligt bra och behövdes verkligen en upprensning.
Dom flesta som blev förtidspensionärer var nog jävligt glada att få andas frisk luft och njuta i största allmänhet
och få betalt för det.
En sak som sossarna insåg och som är helt främmande för den nuvarande regeringen är att
DET FINNS INTE ARBETE TILL ALLA.
En mycket bra och klar insikt.
Självklart skall alla personer som bor och är födda i sverige och genom tiderna betalt skatt ha sin försörjning.
Om det är genom sjukbidrag förtidspen eller medborgarlön
är skit samma.
Har vi råd att ta emot 150.000 irakier och försörja dem genom våra skattekronor ja då skall våra egna försörjas på bästa sätt.
För du kan väl inte mena att en sån som t ex Anna Hedborg
skall sitta på häcken och förminska folks intelligens genom att tala om för dem att ni är dumma i huvudet som bara accepterar att jag har gjort ett utjämningssystem så ni alla kommer bli fattigpensionärer medan jag kan kamma hem 50.ooo i pension.
Sen kan du Angela citera tidningar bäst du vill men är man inte kapabel att se verkligheten i vitögat och försöka göra någonting åt det ja då kan man nog så småningom hälsa hem.
Det denna regeringen gjort med sverige och då menar jag oberoende av krisen är ingenting mer än sätta åt och dit
personer som dom tror kan få dem att vinna nästa val.
Tro mej det kommer att sluta i katastrof när man ruckar på svenskens trygghet som är ett signum för varje svensk.
Den passitivitet som svensken och dess företagare just nu upplever och lever i är skapad av denna stab som för tillfället håller i tåtarna och kommer att köra just sverige i botten innan dom hinner vakna.
Att ha en ambition att bygga upp ett land på ökade klyftor som bara ökar kriminaliteten och orättvisorna och därför tvingas att utbilda personer till poliser och militärer för att stävja den ökade oron istället för att lägga resurser och se till att samtliga medmänniskor får en dräglig tillvaro att leva i och se till att lugnet lägger sej genom att skapa företag och sysselsättning.
Vet eller förstår nuvarande regering ingenting OM.
Konkurserna ökar
Kriminaliteten ökar
Arbetslösheten ökar
Passitiviteten ökar
Budgetunderskottet ökar
Sparkapitalet hos svensken ökar
Konsumtionen minskar
Sjukskrivningarna minskar
Skatteintäkter minskar
Intiativförmågan minskar
Stara eget minskar
Endast gratis Blåbär och Kantarellerna finns i överflöd och kräver import av 6000 st Thailänska arbetare.
Angela!
Läs inläggen ordentligt någon gång.
Sossarna var de som började se över de långa sjukskrivningarna JA!
De hade aldrig några planer på dylika försämringar som nuvarande alliansregering gjort nu.
Vilka försämrade sjukförsäkringen och sänkte ersättningen för densamma under de senaste två åren?
Vilka har förvandlat F-kassan till ett kaos de senaste två åren.
Det är precis som om det som hände före 2006 ursäktar det nuvarande regering gjort.
Dina inlägg kan inte tydas på någonting annat sätt.
Den nedmontering av sjukförsäkringen de senaste två åren medför nu att 50 000 oskyldigt sjuka människor blir av med sin rättmätiga sjukersättning! Detta har tagits fram och genomförts av nuvarande regering. Vad som hände före 2006 har ingenting med detta att göra.
Vad som hände före 2006 har ingenting med detta att göra.
Framförallt så riskerade ingen att bli av med sin inkomst
men det riskerar dom nu.
Att hålla på att lägga fram händelser från tiden före 2006
föändrar inte det faktum som svårt sjuka människor står inför nu.
Detta bär nuvarande regering och ingen anna ansvar för.
Jag pratar inte ogärna om det som hände före 2006!
Jag försöker bara att få dig att förstå
att det som hände då inte har något samband men den nedmontering som alliansregeringen gjort av sjukförsäkringen nu.
Till sist Angela! så kan du fundera på vilket borgarna bryr sig mest om! Människor eller pengar! samt läsa anonymus inlägg här ovan………….
Oberoende om det är sista semesterveckan man upplever
och njuter av när solen bränner i häcken kan man av olika anledningar gå upp i atomer bara av att läsa vad
ansvarige Thomas Idergard från Timbros välfärdsprogram
yttrar sej om:
Lägg ner kommunens Idrottshallar för att spara och ha råd med Omsorg och Utbildning!!!!
Hör inte Idrott och Motion till Omsorg och Utbildning?????
Då måste man ställa sej frågan:
Vilket enda Barn eller Ungdom i detta sammanhang är skyldig och skall drabbas av att kommuner och stat inte kan/kunnat sköta sina förehavande med att hålla budgetar trots dessa tusentals “kompetenta” politiker som bevisligen dagligen inte Kan fördela och spara till Oförutsatta händelser (finanskris t ex).
Smart att gå på omyndiga, oskyldiga väsen som i första hand drabbas och som inte kan föra sin talan.
Och typiskt de som inte förstår att dom en dag skall ta över.
Det är bara att hoppas att man vad det lider kommer att ställa sej frågan.
Vad Var Timbro För Något Har Aldrig Hört
Talas Om Det.
Ibland är tiden för vissa av någon anledning utstakad.
Charlie B. Tyvärr går det inte att få en rabiat sosse att inse skillnaden mellan mellan detta parti av idag, och vad det en gång varit.
För att inse detta skulle man många gånger önska att man kunde begagna sig av metoden nekromanti.
Visst vore det högintressant att höra förutvarande ledares
och agitatorers åsikter. Allt ifrån P.A. Hansson till Augst Palm.
Dessa framstående personer skulle vända sig i sina gravar
om de visste vlkas ärenden det soc. dem. partiet gick idag.
Dem som påstår att de företräder den stora massan måste
vara mer än blåögd. Försämringarna inom alla områden
för de sämst ställda, har inte borgarna hunnit med under de tre år de suttit vid makten.
Det har varit en långt gången process under flera decennier tillbaka
De små stegens tyranni, som någon skrev ovan.
Jag är gammal nog att ha upplevt den tid man med rätta såg upp till soc. dem. partiet, men det innebär ju också att man tvingats revidera uppfattningen om att SAP numera inte lever upp till vad deras beteckning står för.
Om man skall vara ärlig, ser ledningen bara till sitt eget bästa, och har därmed främjat sig alltmer från dem som berett vägen till deras högalönade poster. Otack är väldens lön och när makten berusar, är det det lätt att glömma ursprung och allt vad ideologi heter.
Loffe!
För det första är jag inte rabiat!
För det andra är man inte någon sann sosse heller
om man springer sin väg med svansen mellan benen
och gnäller. Varför inte stå upp och jobba för det man tror på istället? Varför inte försöka få tillbaka den socialdemokrati vi en gång hade? För jag håller med om att den har blivit sämre.
Men jag hör till de som inte sviker mitt parti!
jag står upp för och gör det jag kan för att det skall bli bättre.
Som det har blivit i nya tuffa Sverige nu så ses det som fult att bli sjuk. Vad som heslt är bättre än den överklassallians som nu göder
rika och skinnar fattiga. Det behöver man inte vara Rabiat för att inse. Den försämring av Sjukförsäkringen och den sänkta ersättningen av densamma! togs fram av Husmark-Pehrson och övriga alliansregeringen. Detta togs fram under de senaste två åren. Dessa försämringar har sossarna ingen som helst skuld till.
Du kallar dig för en gammal s-kämpe med stort intresse för politiken!
men i mina ögon är du inen s-kämpe.
En sann s-kämpe står upp i alla väder och sviker inte sitt parti.
En sann s-kämpe vänder inte ryggen till ocg gnäller så fort något inte passar. Nä! en sann S-kämpe står upp för sitt parti.
Att lämna skutan så fort det gungar lite är fegt.
Så gör inte en sann S-kämpe……………..
Charlie B. Ber om ursäkt för att jag kallade dig rabiat.
I övrigt står vi vitt skilda åt beträffande S politiken.
Har helt andra uppfattningar än dig, om att följa en (S)kuta som gungat betänkligt under många år.
Ett parti som kommit ur kurs, är således i behov av bara jasägare, vart det än bär?
Du godtar alla åtgärder som beslutas av dina partikolleger som har makten, även om de seglar skutan i sank? Gör inget för att hjälpa dem in på rätt kurs igen, bara tiger och samtycker?
Säg som det är i stället. Det verkliga soc. dem partiet har totalt frångått sin ideologi som de en gäng haft, och fortsätter nu sin Golgtavandring mot utplåning
Dess ledare har cementerat sin ställning och tillåter ingen resning av sina väljare, som hjälpt dem uppnå de maktpositioner de nu har.
Varför, Charlie B , skulle de ens vilja ändra på det?
Om alla, likt dig, är samma jasägare är ju allt frid och fröjd för dem som har makten. Oppositionella skall huka sig när partipiskan viner, och helst tystas ner. om makthavarna känner sig hotade.
Låter bra om att inte svika sitt parti i motgången, men sanningen är den att partiet som sådant, har svikit
sina väljares förtroende. Allt för många har insett detta, därför blir det nog glest i leden bland dem som till äventyrs ställer upp på barrikaderna för ett jämlikt och solidariskt samhälle.
CharlieB Även jag är en gammal sosse med tonvikt på gammal. Socialdemokraterna vann inte valet
väljarna valde bort socialdemokratin varför. Kan det bero på att folk fått det så bra att de bytt ideologi och blivit moderater eller saknade sossarna ett fläskben att muta väljarna med. Göran Perssson fick bära hundhuvudet, men var de övriga i hierarkin utan skuld knappast. För mig var Göran en rättskaffens man.
För många av oss äldre står socialdemokraterna för rätttvisa och hederlighet de var den lilla mänskans banerförare och i våra ideal existerade inte girigheten, vi hatade brödsocialister.
Vi är många som månar om socialdemokratin vi kritiserar därför det som vi upplever vara fel i syfte om en förändring. Vi tror på en ideologi inte på valfläsk som delas ut för att politiker skall återväljas.
Idag har vi en socialdemokratisk adel i Sverige som sitter på livstid besatta av att berika sig och till synes är många tomma på visoner. Detta vill ändra på därför skall en konstruktiv kritik diskuteras och inte sablas ner som i en diktatur.
Charlie B: Varför inte försöka få tillbaka den socialdemokrati vi en gång hade? För jag håller med om att den har blivit sämre.
———————————————————————–
Ja, tala om hur vi skall göra det? Tala om det! När sossarna dragit in oss alla i imperiet EU i en nyliberalistisk politik. Inte en sosse sa nej i Riksdagen till Lissabonfördraget. Det innebär att sossarna vill LAGSTIFTA om att Sverige skall föra en nyliberalistisk/moderat politik. Politiken blir lagstiftad! Läs och häpna ni som inte förstått det! Och Charlie B tror att det skall/kan föras sossepolitik efter valet. Charlie B, sossarna har inte varit socialdemokrater sedan 80-talet! Redan idag tas 80% av alla politiska beslut i EU – inte av parlamentet utan av kommissionen, byråkraterna, efter lobbying av stora rika organisationer. Det är inte precis Axel Karlsson eller Agda Jansson som tältar i Bryssel för att lobba! De skulle inte ens bli insläppta i denna välövervakade bastion! Och knappast inte ha råd att bjuda alla högdjuren i bastionen på champagne och kaviar! Och knappast inte få tala med dessa högdragna kommissionärer. De talar knappast med vanligt folk! De drar noga upp vindbryggan efter sig när de träder in i sin fästning! EU är inte som Sverige var förut. I det feodala EU är det VERKLIGEN skillnad på dom däruppe och dom därnere! Efter Lissabon blir det än värre. De fem stora länderna i EU (Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien) kommer att bestämma nästan allt. Bortglömt blir Sverige som en liten sockenstämma i norr någonstans. Vetorätten försvinner i många frågor. Hur skall sossarna i Sverige kunna bedriva en socialdemokratisk politik i Sverige efter valet när de inte har kunnat det sedan EU-inträdet? Tala om det! Kom ner på jorden, Charlie B och Anonymous!
Loffe!
Ja vi står långt ifrån varandra! fast vi förespråkar samma politik.
Socialdemokraterna är förvisso inte det de var en gång i tiden.
Men om alla drar så fort det inte passar! så går det definitivt inte att stoppa den gungande skutan förräns det sjunkit helt.
Även om man inte är nöjd med den politik socialdemokraterna för idag! så måste man ställa den mot den överklasspolitik som
alliansregeringen för idag. Valet är därför väldigt lätt.
Mona är inte rätt person att leda Socialdemokraterna! det tycker inte jag heller. Den som skulle ha tagit över efter Göran Persson! blev tråkigt nog mördad. Hade Anna Lindh levat
så hade vi fortfarande haft en röd regering.
Sneider!
Dina ord stämmer helt med den socialdemokrati jag vurmar för.
Dock blir jag lite fundersam när jag läser de sita raderna.
En socialdemokratisk adel som sitter på livstid?
Det står var och en rätt att lämna in förslag på ordf osv på
årsmötet. Felet är att man låter det fortlöpa år efter år istället för att försöka påverka och ändra på det hela.
Trots allt så är allt annat än det vi har som regering nu bättre.
Därför blir det lätt att rösta rött i höst……….
Anonumous: 2009-08-06 10:17
Spelar väl ingen roll Vem som gjorde det eller började.
Det var jäkligt bra och behövdes verkligen en upprensning.
———————————————————————
Jo, det spelar väldigt stor roll att visa det, Anonymous! Det spelar väldigt stor roll att visa att alliansen och sossarna har samma politik och samma mål för alla svenskar har fortfarande inte förstått det. Man tror det är som förut. Man har fortfarande inte insett att nästan all makt förts över till Bryssel. I Bryssel SAM-arbetar man om politiken. I Sverige låtsas man ha en SÄR-politik. De låtsas att deras politik är OLIKA fastän det bara är graden och tempot som är olika! De folkvalda i riksdagen är bara transportörer av Bryssels politik. De skriver ut redan tagna lagar och implementerar dem, ser till att de efterlevs i Sverige! Riksdagen är med andra ord ett TRANSPORTKOMPANI av EU:s politik. De stiftar inga egna lagar längre i svenska folkets namn! Därför är det viktigt att visa VEM som började, Anonymous! Det visar att om sossarna började bedriva politiken som nu alliansen fortsätter, att det är samma politik som förs hela tiden, eller hur? De går bara olika fort fram. Sossarna tar de “välkända små stegen” så att det inte skall märkas att de bytt skepnad. Läs min kommentar 2009-08-01 11:35. EU- lagarna/direktiven ligger i botten! S och alliansen samregerar i Bryssel! Om du sedan tycker det är bra att det “rensas ut”, får stå för dig. Då gillar väl du marknadsekonomisk politik förmodligen.
Charley B: Mona är inte rätt person att leda Socialdemokraterna! det tycker inte jag heller.
————————————————————
Nej det är inte många som tycker det. Vi är helt överens. S måste tillbaka till sina rötter och skjuta nya friska skott. Till det behövs nya idéer och initiativ. Med den ledning s har idag imploderar partiet. Alla organisationer dör när nejsägare fördrivs. Nejsägare bryter gränserna och tillför ny frisk luft. I ett unket parti kan ingen andas till slut!
Chrlie B. Nejsägare bryter gränserna och tillför ny frisk luft. I ett unket parti kan ingen andas till slut!
Angelas ord ovan. borde du som gammal sosse ta till dig Charlie B. Det är ju det största felet med sossepolitiken att ni helgonförklarat allt vad sossarna gjort under senare årtionden vid makten.
Tanken att sossarna INTE VILL ha makten ligger snubblande nära. Har viljan varit stark nog till förändrngar i toppen, borde det väl hörts ett ramaskri när Mona Sahlin utnämndes till partiordf, och därmed statsminister vid ev. regimskifte. Det är ju ett fattigdomsbevis att ett så stort parti, inte kan finna en mer lämpad efterträdare till GP.
Däri ligger det största felet som alla jasägare får ta på sig skulden för.
En samvetsfråga Charlie B. Säger du fortfarande tack och amen till att den sossepolitik som har sina rötter i EU genomförs utan klagan? Vad har den s.k. oppositionen sysslat med under de gågna tre åren? Varför hördes ingen
opinion då Lissabonavtalet röstades igenom?
Ja frågorna är många. Svaren på varför skutan gått i sank, får vi väl vänta på till 2010.
En liten paussus i värmen!
Hörde just Bo Lundgren uttala en positiv strimma av hopp i ekonomin så gjorde även Borg häromdagen!!!!!!!!
Vem blir nästa att tro att små ord utslängda i peri
forin får Sverige på fötter igen?
Vi är trovärdiga att låna mera pengar! Jo jag tackar.
4500 pesoner i riksdagen har inte samma uppfattning som
Eliasson sa Belfrag!
Det enda jag reagerade på var 4500 personer!!!!
Vad i h…..e gör dom??
4500 personer som naturligtvis har i snitt 70.000:-/mån av våra skattepengar i denna tid av arbetslöshet och företagsläggningar inkl kommunnerläggningar.
Inte vet jag om man skall skratta eller gråta men halledutandedej var jag skäms att vara så dum som är med och betalar.
Och då handlar det inte om moderater eller socialdemokrater. Det handlar endast om hur politikerna bollar och skor sej på våra eller varför inte säga de privats företagens inbetalda skattekronor.
En liten pausus! Phuuu
Imorgon är de så dags igen då skall vi pådyvlas med orden “Vi Tar Ansvar” för Sv ekon osv.
Jajamensan statsbudgeten redan 200 miljader i back och vi’har ett lånebehov av 200 miljader till sa Lundgren förvisso skulle riksgälden få 100 miljader!!!!
10% fler företag i år har inte råd att betala löner till sina anställda!!!!!
Länsstyrelsen går in och täcker upp, låter bra. Men varför inte säga som det är Vi Skattebetalare betalar eller driver Länsstyrelsen någonsorts företagsamhet som går med + och som vi inte känner till????
Hur många privata företag med personal har vi kvar som står för alla skatteinkomster tro??
Och hur många lever på detta???
Att systembolaget och rökningen håller bnpet uppe är ju
skandalöst.
I princip innebär det att alkoholister håller sverige på fötterna, det vet vi ju alla att deras bidrag går direkt tillbaka till där det kom ifrån.
Det rullar bara runt utan att det händer något på vägen.
Alltså borde tillverkning av droger från staten och odling av cannabis bli den bästa företagsindustrin och ge otroliga skatteinkomster till oss.
Varför inte andra lägger ju ner eller flyttar.
Etik och moral hindrar oss naturligvis.
Det är också något som 9000 förtroendevalda moderater
har fått itutat sej i dagarna.
Fläckfritt annars anmäl din kollega!!!
Det är bara att hoppas att alla andra partier kör hårt med att det räcker om du bara är människa med fel och brister för att rösta på oss.
Som alltid får man slå dövörat till när verklighetsfrämmande människor för talan.
Att det kommit fram att UD personalen inget har att göra
och att en kollega i riksdagen tycker att det räcker med
200 person istället för 349 för det finns inte jobb för alla
är väl inget att bry sej om rent Ekonomiskt!
Finns det någon som hört talats om något nyetablerat
privat företag med stor potential nyligen!!!
Inte jag heller!
Angela! alliansen och sossarna har definitivt inte samma politik.
Sossarna har aldrig ägnat sig åt vare sig skattesänkarpolitik
eller privatiseringar.
Vad gäller EU så ger jag dig rätt. moderaterna har liksom s alltid varit EU-positiva. Så De varit vid makten då så hade vi hamnat i EU lik förbenat. Själv är jag imot EU.
Jag är imot skattsänkningar och privatiseringar.
Det som är viktigast är att hålla isär vilka som gjort vad!
inte vem som började med någonting.
Alliansregeringen med anhängare är väldigt bra på att skylla över sina ständigt återkommande misstag på sossarna! Detta gör de enbart för att slippa ta ansvar för vad de ställt till med.
Carl Bildt är den senaste som skyllt sina misstag på sossarna.
Sanningen är enkel Angela!
Det viktigaste är inte vem som börjar!
utan det är att hålla reda på vem som gör vad.
Så att den/de skyldiga också får ta sitt ansvar.
Något som borgare ständigt försöker smita ifrån.
Senaste försöket är just nedmonteringen av sjukförsäkringen.
50 000 oskyldigt sjuka människor kommer att slängas ut och bli fråntagna sin inkomst. Något ansvar tar dock inte regeringen. De rapar upp samma mantra som du med flera gör Angela: Sossarna började se över sjukförsäkringen! därför är det deras fel att 50 000 slängs ut utan ersättning För de började. Detta är bara ett dåligt och fegt sätt att slippa undan ansvar.
Nuvarande regering har nedmonterat och förstört sjukförsäkringen och sänkt densamma. Förändringarna medför att 50 000 oskyldiga kommer att förlora sin rättmätiga ersättning.
Detta skall alliansregeringen och ingen annan ställas till svars för.
Loffe!
Jag tvivlar mer och mer på att du varit någon sosse överhuvudtaget. Vad gäller Eu och Lissabomfördraget! så är det ju
ingen hemlighet att dessa båda partier alltid varit lika EU-possitiva.
Jag har alltid varit motståndare till EU. Så den biten håller jag inte med sossarna.
Visst fanns det mycket lämpligare efterträdare till GP än Mona S!
men den som skulle ha tagit över blev tragiskt nog mördad.
Den andra(Margot Wallström sa nej!)
Det viktigaste nu är att vinna valet nästa år! Innan nuvarande borgarregering helt skjutit Sverige i sank. När det är avklarat så kan man börja städa……………..
Lars Ohly Äntligen!
Nu har du din chans!
Sista gången du tar ordet Kommunist i din mun eftersom det är så besudlat sa du i TV4 intervjun!!!!!
Precis som när gammal blir klok, ja ja du är inte sämre än att du kan ändra dej.
Kommer naturligtvis att bli ett ramaskri både här och ute i etern men som vanligt Inget att bry sej om.
Gå nu imorgon och registrera partiet till ett nytt namn t ex SKATTEBETALARNA el NE el Skattekronorna el o s v vad som nu är ledigt för det är ju precis vad ni och vi andra är
oberoende politisk uppfattning och färg.
Nu behöver vi någon som dej helt orädd och inte mycket karriärslysten som representerar oss alla.
Klara besked om vad kulorna går hän och redovisning per
departement.
Visst du kan fortfarande stå till vänster i dina uppfattningar det viktiga är att du representerar ALLA när det gäller redovisning av våra skattemedel.
Som det nu är skall vi vara glada och tro på hoppet att någon får full pension vid pensionering.
Du är baktalad och framställd som ett skräckexempel av dina konkurrerande politiska “kamrater” men faktum är
att du är omtyckt för den du är och det vill inte säga lite.
Sen har du ju alla dessa kvinnor som enligt expressen röstar vänster i bagaget.
Så Ohly Ta För Dej Och Gör Det NU!!!!
Ps Glöm inte reg Skattebetalarpartiet idag! Ds
1200 idag så talar Reinfeldt om höstens budget.
I omröstningen som aftonbladet gjort så står inte
skattesänkningar högt i kurs bland allmänheten.
De vill istället se satsningar på skola jobb och sjukvården.
Detta tycker jag är ett sunt tänkande och visar ju också på
att alltfler inser att skattesänkarpolitiken inte fungerar.
Framförallt visar det ju att de hellre betalar lite mer i skatt för att
man skall kunna satsam er på att få ner arbetslösheten och
förbättra sjukvården. Samt få en bättre fungerande skola.
Major Björklund pratade också socialdemokratisk politik i sitt tal häromdagen. Nu kräver han det som han nyligen själv sa nej till.
Mer pengar till kommuner och landsting. Major Björklund är lika förvirrad som sin föregångare Virrborg………….
alltså, till att börja med måste väl sägas att detta inte bara rör kvinnor utan även de flesta män i “kvinnoyrken”.
Sedan visar väl detta att jämställdheten i föräldraskapet är viktig. Visa att båda föräldrarna SKA vara delaktiga. Den som inte vill ELLER hindrar den andre ska betala den pensionsförlust som uppstår genom att “smita” från uppgiften – förutom att ersätta barnet för förlusten av en förälder.
Detta innebär att kvinnorna måste släppa taget och männen i större utsträckning ta tag…
Hur går det Magdalena!
Nu har du haft en halv månad på dej att rota fram alla
tidigare undersökningar i detta ämne!
Gav det något?
Eller börjar du om från skratch?
Jag förväntar mej en välkombinerad Motion där du får igenom dina undringar och Krav någongång i mitten av hösten.
Ser verkligen framemot förändringens Vindar!
På tal om förändringens Vindar!
Tack M Samuelsson för att du fick folk att vakna till
och bli förbannade på det system ni politiker själva bestämmer över.
Nu har bäste herr Odell tillsatt en grupp som skall se över
de orimliga avtal ni så smart har skapat till er själva
samtidigt som det pågår ett annat nytt system som skall
skydda politiker under 50 år från att missa pensionspoints
eller vad det var.
Skitsamman men det är ju förbluffande och stötande att ni skall ha olika system med våra skattepengar som skyddar
er oberoende vilka försyndelser ni än gör.
Nej man hoppas bara att någon smart j…l börjar mass- producera avlyssningsutrustning i mindre format som kan
avslöja varenda en korrupt politiker.
Så blir det jämnbördigt vad det gäller Fra och alla andra
övervakningsprodukter som skall hålla reda på oss SKATTEBETALARE.
Det skall svida rejält om man begår brott precis som moraliska stölder inom Röda Korset.
Tyvärr har det alltid förekommit folk som inte vet vad ett
FÖRTROENDE bygger på när man handskas med andras
pengar t ex.
Och kanske kan resultatet bli som jag alltid sagt POLITIKENS FÄRGER skall inte vara avgörande för hur ett land skall LEDAS.
Det måste bygga på sunt förnuft och sammarbete mellan personer OBEROENDE Färg och för Landet och Folkets Bästa!
Pensionärer!
Ännu ett misslyckat kapitel i den socialdemokratiska/Moderatiska eran. Jag håller båda partier skyldiga till att ha förstört för svenska pensionärer. Dem blir bara fattigare och fattigare. P.g.a. vad? Varför?. Jo, svenska politiker tycker att det är roligt att förstöra för fattiga människor. AP-fonderna förlorade nyligen nästan 200 miljarder.. Vem ska betala tillbaka det? Statsministern? Kungen? Wallenbergarna? Nån annan med mycket pengar??? NEJ!!!! Dem fattiga pensionärerna. Skattebetalarna.
Regeringen har ALLT ansvar för vad som händer här i sverige. En människa som vet någonting om ledarskap, fattar att man inte ska som en bra ledare, skylla ifrån sig, som den svenska regeringen har gjort. Alldrig regeringens fel att pengar försvinner. Om jag stjäl nåt, är det mitt fel, men inte om regeringen gör det. Dem är på nåt jävla vis immuna mot allt. Jag vill också va immun..
Tyvärr är pensionerna bara ett LITET problem i sverige. Arbetslösheten är ett större problem. Om alla hade jobb i sverige, vilket finns möjlighet till, med bra lön, så skulle vi ha tillräckligt med pengar i stadskassan för att ge pensionärerna bra pensioner.
Men det är ju viktigare att betala dem rika dem pengarna. Enligt politikerna.
Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/07/28/22559/