Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Reinfeldt vinner nästa val — om landets miljonärer får bestämma

reinfeldtmiljonarer

Foto: Scanpix, Montage: Politikerbloggen.se

NYHET. Sveriges miljonärer tror att det bli en borgerlig regering även efter nästa val. 77 procent av miljonärerna som svarat på tidningen Connoisseurs läsarundersökning säger att de tänker rösta på moderaterna.

Tidningen Connoisseurs läsare består till ca 90% av egna företagare eller chefsanställda. Av undersökningen framgår att 98% av miljonärerna tycker att regeringen gjort ett bra eller godkänt jobb under lågkonjunkturen, att nära hälften av dem som innehar en position där de anställer personal kommer att göra nyrekryteringar under det kommande året, samt att en stor del av höginkomsttagarna höjer sin konsumtion och investerar mer, nu när ekonomin ser ut att vända.

85% av miljonärerna tror att den borgerliga alliansen kommer att vinna nästa riksdagsval. Miljonärerna har också tillfrågats om hur de själva kommer att rösta. Så här ser fördelningen ut:

MODERATA SAMLINGSPARTIET 77%
FOLKPARTIET LIBERALERNA 6%
KRISTDEMOKRATERNA 5%
ANNAT PARTI 5%
CENTERPARTIET 2%
SOCIALDEMOKRATERNA 2%
MILJÖPARTIET 2%
VÄNSTERPARTIET 0%

Connoisseurs läsare har också svarat på frågan om vilka av statsråden i alliansregeringen som imponerat mest respektive minst under det gångna året:

Fredrik Reinfeldt- Statsminister 39%
Anders Borg- Finansminister 39%
Jan Björklund- Utbildningsminister 5%
Carl Bildt- Utrikesminister 5%
Maud Olofsson- Näringsminister 5%
Maria Larsson- Äldre- och folkhälsominister 1%
Beatrice Ask- Justitieminister 1%
Mats Odell- Kommun- och finansmarknadsminister 1%
Eskil Erlandsson- Jordbruksminister 1%
Nyamko Sabuni- Integrations- och jämställdhetsminister 1%
Lena Adelsohn Liljeroth- Kulturminister 0%
Andreas Carlgren- Miljöminister 0%
Cecilia Malmström- EU-minister 0%
Cristina Husmark Pehrsson- Socialförsäkringsminister 0%
Sten Tolgfors- Försvarsminister 0%
Sven Otto Littorin- Arbetsmarknadsminister 0%
Ewa Björling- Handelsminister 0%
Tobias Billström- Migrationsminister 0%
Gunilla Carlsson- Biståndsminister 0%
Tobias Krantz- Högskole- och forskningsminister 0%
Göran Hägglund- Socialminister 0%
Åsa Torstensson- Infrastrukturminister 0%

Fotnot. Läsarundersökning genomförd augusti 2009. 1000 personer svarade på frågorna. Tidningen Connoisseur distribueras till personer som har minst 1 200 000 kr i årsinkomst eller en nettoförmögenhet om minst 5 000 000 kr. Upplaga 42 000 ex. Antal läsare Sifo Orvesto helår 2008 – 83 000 st.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

Bloggar som länkar hit:

  1. [...] är man rökt,  KP2 – Ungdomarna måste vinnas – annars fixar vi inte valet 2010,  Politikerbloggen2 – Reinfeldt vinner nästa val – om miljonärerna får bestämma,  Edvin Ala(m) – Jag är skeptisk…, Mona for President – Det sovande folket [...]

     

54 kommentarer

  1. 2009-08-25 11:58 ola

    Säger ju allt om moderaternas politik.

     

  2. 2009-08-25 12:20 Henrik

    Mmm, ställ frågan till dagdrönare, kriminella, bidragsfuskare och fejkade förtidspensionärer då, så får vi se vad de säger? Innebär deras svar att sossarnas och övriga vänsterns politik suger?

    Tänk lite innan du hamrar på tangenterna Ola!

    /H

     

  3. 2009-08-25 12:23 Moderat

    Regeringen Reinfeldt bekämpar fattigdom – inte rikedom!

     

  4. 2009-08-25 12:34 Miljadären

    Vi får la se hur många företagare och miljarnärs det finns kvar i sep 2009 av de 1000 tillfrågade.
    Ingen har frågat mej ivarjefall!!!!!!

     

  5. 2009-08-25 13:06 RetroS

    Moderaterna har alltid varit ett parti för de förmögna, de med mycket pengar. Inte konstigt att de rika vill ha den regeringen som tar pengar från skolan, från vården och de fattiga för att sänka skatten mest för de med högsta inkomster.

     

  6. 2009-08-25 13:07 ReroS

    Moderat, du har fel. Överklasspartiet moderaterna bekämpar de fattiga till förmån för de rika!

     

  7. 2009-08-25 13:19 Jättebesviken pensionär.

    Klart att alla miljonärer röstar på Moderaterna för dom är ju lovade mindre skatt. Men jag hoppas att alla pensionärer låter bli helt att rösta, bara bojkott som gäller. Hur kan man ge alla lägre skatt utom pensionärerna som själva jobbat ihop till sin pension. A L L A pensionärer måste göra något radikalt för att få till en ändring. Den sista som pensionärerna kan rösta på är ju moderaterna. ALLA PENSIONÄRER MÅSTE GÖRA NÅGOT NU!!!!!!

     

  8. 2009-08-25 13:26 RetroS

    Håller med Jättebesviken pensionär. Pensionärsskatten som den moderatledda regerinen införde är ett svek mot den generation som vi har att tacka för att Sverige är idag. Även om det under de senaste åren blivit sämre på grund av en regering som bara ser till de rikaste.

    Dock är det helt fel att låta bli att rösta. Detta skulle bidra till att moderaterna skulle kunna sitta kvar. Rösta istället på något av partierna i den rödgröda oppostionen som har lovat att ändra på dessa orättvisor som högern har infört.

     

  9. 2009-08-25 13:43 Erik

    Retro & besviken pensionär: Nej, ni borde ju helt klart rösta rött. Senast tog ju Persson bara 400 miljarder från pensionsfonderna för att bekosta sjukskrivningar för att dölja arbetslöshet. De pengarna hade ni ju inte behövt idag, eller?

     

  10. 2009-08-25 13:51 RetroS

    Erik är sin vana trogen och fortsätter att ljuga. Jag antar att Erik hänvisar till pensionsöverenskommelsen som kom till efter att moderaterna hade misskött ekonomin förra gången. Det var en överenskommelse mellan högerpartierna och socialdemokraterna…

     

  11. 2009-08-25 14:14 Mats

    För att vara miljonär behöver man inte vara rik. det räcker med att äga ett hus.
    Men hur om helst så skulle nog regeringen göra slag i saken och se till så fler får arbete och inte färre som tendensen är nu.
    Vänder arbetslöshetstrenden vinner alliansen valet.
    Om inte blir det röd-grön seger.

     

  12. 2009-08-25 14:38 Erik

    Nej Retro; detta var mellan 1999-2005. Detta, tillsammans med att värdet på pensionsfonderna minskade med 250 miljarder under förra årets börsnedgång gör att pensionerna nästa år kommer sänkas med 3%. Tråkigt men sant, hade folk under tiden de jobbat kunna behålla lite mer av sin lön hade fler säkert haft det bättre.

    Du visar ytterligare prov på din briljans egnom att tro att en regering som tillträder 1990 redan samma år på egen hand kan skapa en rejäl ekonomisk kris. Googla Kjell-olof Feldt så kommer du hitta en artikel från aftonbladet, där han, som var tidigare socialdemokratisk finansminister talar om hur grunden för den krisen lades under socialdemokratiskt styre.

    Men du kanske vet bättre.

     

  13. 2009-08-25 14:53 Jägarn

    Intelligentsian om man så vill Retro S, det mesta tyder på det eftersom s, v och mp tillsammans samlat ihop 4 %.
    Ni får trösta er med att över 70 % av muslimerna i Västra Götaland röstar på Måna enligt statsvetaren Magnus Hagevi. Varför framgår inte av undersökningen, men det står ju var och en fritt att spekulera. Tror jag.

     

  14. 2009-08-25 14:56 RetroS

    Erik, hur smart var det att försvara den svenska kronan av Carl Bildt? Hur många miljarder kostade inte detta “misstag”? Det kan väl inte vara socialdemokraternas fel att Carl Bildt gjore fel.

     

  15. 2009-08-25 15:02 RetroS

    Kan någon få järarn att sluta använda sig av personangrepp och istället föra fram sakargument. Synd att du inte ens klarar av att stava partiledaren för Sveriges största parti rätt. Vad har religiös tillhörighet med vad man röstar på? Är Jägarn emot det grundlagsskyddade rätten att själv välja tro? Det brukar ju främlingsfientliga personer vara…

     

  16. 2009-08-25 15:23 Erik

    Fel som görs av borgerliga skall borgerliga stå till svars för. Vad som dock sker alltför ofta är att vänstersympatisörer bygger sina argument på rykten som verkar ha snappats upp i fikarummet.

    När ska det bli ok att i Sverige få tjäna pengar på arbete? Det enda godtagbara sättet att i Sverige bli “rik” är att vinna på lotto eller försörja sig på fotboll. Då får man plötsligt skriva sig i Monaco, tjäna 1 miljon i veckan etc.

    Skulle man dock få för sig att starta ett företag som till slut blir en stor arbetsgivare och således försörjer hundratals människor är man en ond girig slavdrivare som förtjänar att skattas till döds.

     

  17. 2009-08-25 15:32 mona.

    Det kanske är jägaren som sponsrar moderaternas valkampanj ;) Men då blir det väl inte mycket pengar,efterssom han bara kan räkna till 4……..
    vad ska jag med 200 kr till, dem skänker jag till nån bättre behövande…

     

  18. 2009-08-25 15:48 Jägaren

    Retro S, ser person angrepp i varje stavelse som går honom emot, Retro än har inte du och dina kommunister makten och kommer heller aldrig att få den, så jag fortsätter att skriva fritt i den mån redaktionen tillåter, du är däremot inte tillfrågad.
    PS! vem tusan är järaren.

     

  19. 2009-08-25 15:53 sneider

    Rankinglistan av statsråden bekräftar vad de flesta redan vet , en djävla massa nollor

     

  20. 2009-08-25 15:58 Anonymous

    MIljonärerna är inte det utan en anledning! Dessa personer tänker och läser mer än gråsossen med sitt mantra “det är orättvist buhuuu”

     

  21. 2009-08-25 15:59 o

    Ursäkta men vilken pensionärsskatt är det som alliansen infört RetroS

     

  22. 2009-08-25 16:13 Jägarn

    Bry er inte om Retro S gnällande och pipande han är i grunden bara avundsjuk, vilket är ett krav för inträde i det socialkommunistiska partiet. I det partiet är det fult att ha ordning på sin ekonomi, högst i rankingen i partiet står därför Måna, hon har självklart inte ett uns ordning på sin ekonomi.
    Socialkommunisternas högsta mål är en nation bestående av lallande och dreglande biståndsoffer som med tindrande ögon tar emot allmosor från partielitens politruker.

     

  23. 2009-08-25 16:19 Erika

    Ja, det är ju självklart att de rikaste stödjer M. Samtidigt som pensionärerna får se sina inkomster minskade på grund av att bromsen slår till i pensionssystemet tänker Moderaterna ytterligare öka de förvärvsarbetandes inkomster genom ännu en skattesänkning.

    Fredrik Reinfeldt vill ytterligare öka på jobbskatteavdraget, dvs. sänka skatten ännu mer för dem som har förvärvsarbete. Och med det ytterligare öka skattegapet till pensionärerna. Om nu Reinfeldt lagom till valet vill dra på sig ännu mer vrede från den stora gruppen pensionärer än den som redan jäser över de orättvisor jobbskatteavdraget innebär, det må vara hans sak. Men när han motiverar skattesänkningen med att ”det skapar fler jobb”, och t o m hävdar att skattesänkningar är det mest effektiva sättet att skapa fler jobb, då finns det klara skäl att undra var den ekonomiska rationaliteten har tagit vägen.

    Skattesänkningar är, till att börja med, en mycket osäker väg att öka den konsumtionsefterfrågan som leder till fler jobb. Pengar kan sparas, användas till inköp av importvaror, till utlandsresor eller till en större bostad. Eller till att betala de höjda avgifter – exempelvis till a-kassan – som blir följden, när skattefinansieringen minskar. I ingetdera fallet blir det fler jobb i Sverige.

    Skattesänkningar kan dessutom innebära att jobb försvinner – om nämligen kommuner och landsting måste dra ner på personal när inkomsterna minskar. Visst, ROT-avdraget på skatten har ökat efterfrågan på hantverksjobb. Å andra sidan innebär dagens otillräckliga skatteinkomster att kommuner och landsting minskar antalet anställda. Man skapar helt enkelt inte fler jobb totalt sett av att flytta konsumtion från en sektor till en annan – man bara fördelar om dem. Och då är väl den intressanta frågan vilka jobb som är mest angelägna att använda skattepolitiken för att främja. Personligen tycker jag att jobb i sjukvården är viktigare än jobb med att bygga om villakök.

    Men OM man nu ska använda sig av konsumtionsstimulanser till hushållen för att hålla uppe efterfrågan – då ska man rikta dem till de grupper som har de lägsta inkomsterna. För där är sannolikheten störst att pengarna används till konsumtion på hemmamarknaden, inte till sparande eller utlandsresor. Som mer gynnade grupper tenderar att använda sina ekonomiska tillskott till.

    Men i Sverige just nu är det alltså det rakt motsatta som håller på att hända. Moderaterna vill sänka skatterna för dem som har den mest stabila ekonomin, dvs. de som har jobb. Samtidigt som ett antal andra mekanismer i ekonomin minskar köpkraften hos stora grupper med sämre ekonomisk bas.

    Nästa år slår bromsen i pensionssystemet till. Balanseringen av pensionssystemet betyder att inkomstpensionen minskar, i de flesta ”vanliga” pensionslägen med flera hundra kronor i månaden. Sänkningen av prisbasbeloppet betyder samtidigt att garantipensionen minskar, och denna nedräkning slår också ut i form av sänkta studiemedel, sänkt sjukpenning, osv.

    Mitt i en djup lågkonjunktur drar man alltså in ett inte obetydligt köpkraftsunderlag från grupper, där indragningen med mycket stor sannolikhet slår ut direkt i form av minskad konsumtion. Som stabiliseringspolitik måste det karakteriseras som milt talat märkligt; destabiliseringspolitik verkar vara mer träffande som beskrivning.

    Och från fördelningspolitiska utgångspunkter – ja, att dra in köpkraft från ekonomiskt pressade grupper därför att landets ekonomiska utveckling är för svag, samtidigt som man planerar att sänka skatterna för betydligt bättre ställda grupper i syfte att bekämpa samma svaga utveckling, det är groteskt. Finns det pengar i statsbudgeten att lägga ut på konsumtionsstimulanser, ja, då borde användas för att kompensera pensionärer och studenter för de olika bromsar som de snart kommer att utsättas för.

    Att begreppet ”fördelningspolitik” inte finns i den moderata ordboken är dock ingenting nytt. Och vad gäller den ekonomiska rationaliteten är det uppenbart att den alltid filtreras genom det moderaterna önskar sig rent ideologiskt.

    För den här skattesänkningen har ideologiska motiveringar. Reinfeldt säger det själv; det handlar om att öka friheten.

    För att svara med den klassiska frågan: Frihet för vem? Och till vad?

    Det första jobbskatteavdraget finansierades i praktiken delvis med den höjda a-kasseavgiften. Det innebar för många med låga inkomster – som inte fick så mycket med av skattesänkningen – den stora friheten att inte kunna vara med i a-kassan. Det kärva ekonomiska läget i kommuner och landsting innebär för många friheten att få stå längre tid i operationskön, eller friheten att inte ha så många vuxna på barnens förskola. Frågan är om det uppvägs av några hundra kronor mer i månaden för privat konsumtion.

    Litet mer pengar för ”eget” bruk ger alltså ingen ökad frihet, om de motverkas av andra kostnadsökningar, eller av försämringar i sådant som man inte har egna resurser att skaffa sig. Skattepengar som används för att säkra kvalitet och tillgänglighet i tjänster som vård och skola, eller till skydd för försörjningen om och när sjukdom och arbetslöshet drabbar ökar den enskildes frihetsgrader – den frihet, nämligen, som ligger i att inte av ekonomiska skäl tvingas avstå från vård eller utbildning, och friheten i att kunna behålla sin bostad även om man drabbas av cancer och måste sjukskrivas.

    Och det är så debatten mot moderaterna skattepolitik måste föras. Vad är det rimligt att vi betalar gemensamt över skatten – för vår egen skull, för solidariteten med andra som är i sämre situation än vi, och för samhällets?

    För det hör ju också till saken, att en del av det skatterna betalar bidrar till ett bättre samhälle – och det är en vinst för alla, oavsett hur mycket ”nytta” vi för tillfället har av skatterna rent individuellt. “

     

  24. 2009-08-25 16:21 mattan

    Jägarn:

    Trist att du har nada allmänbildning.

    Det var ju under regeringen Bildt när Friggebo hade hand om invandrarfrågorna som gränserna var i princip öppna.
    Du kommer kanske ihåg” we shall overcome”.

    När sossarna kom tillbaka till makten stramade man upp det hela.

    Jag är inne här ibland men sen kan man ju undra vad vissa gör här som kommenterar ständigt. Lyder ni inte alliansens arbetslinje?

    Moderaternas trackrekord att sköta de offentliga finanserna imponerar inte. Undrar hur stort underskottet kommer att vara som nästa S-regeringen får ärva.

     

  25. 2009-08-25 16:33 Erik

    “Fördelningspolitik” finns visst i moderaternas ordbok. Det står under avsnittet orättvisor där det förklaras ingående att det inte är rättvist att fortsätta straffa den arbetande befolkningen med världens högsta skatter. Alla ska dela lika men bara en tredjedel ska arbeta för det, rättvist?

     

  26. 2009-08-25 16:41 Jägarn

    mattan, vem har pratat invandringspolitik? mattan håll dig på mattan.

     

  27. 2009-08-25 16:43 Jägarn

    Erika, behöver du verkligen så mycken text för att framföra socialistisk dravel?

     

  28. 2009-08-25 17:24 sneider

    Jägarn Så mycket text med ett bra innehåll som Erika skrivit är Du inte förmögen att prestera. Därför är det rent patetiskt att läsa dina kommentarer.

     

  29. 2009-08-25 17:54 Adam(ssu)

    Vilken påänglös undersökning. Det är ju som att fråga en person som håller på att drunkna om man ska hjälpa den.

     

  30. 2009-08-25 19:24 Roberth

    socialfallen vill ha sossestyre ropen skalla bidrag åt allah

     

  31. 2009-08-25 19:50 CharlieB

    Detta är ingenting nytt överhuvudtaget.
    Moderatarna startades en gång i tiden av Adeln!(dvs överklassen.)
    Klart att de nu vill att alliansen skall vinna valet! Det är ju den politik de får mest pengar i plånboken av.
    Att sedan låginkomstagarna får betala kalaset är inte så noga.
    Fel som görs av borgerliga skall de borgerliga stå till svars för
    skriver Erik! men de tar ju aldrig ansvar för sina misstag!
    De skyller på alla andra istället.

    Borgarna älskar att hacka på Görna Persson för de pengar som försvann ur AP-fonderna. De pratar dessto mindre om orsaken till
    att man tvingades låna de pengarna. Efter regeringens Bildts fall så var Sveriges ekonomi på ruinens brandt. För att få ordning på detta så krävdes gigantiska insatser och besparningsåtgärder.
    Den ekonomiska kris som tog sin början i slutet av 80-talet och förvärrades kraftigt i början på 90-talet! Skulden bär tre stora aktörer: Socialdemokraterna,Moderaterna och de stora bankerna.
    Än i dag är det bara socialdemokraterna som erkänt sin inblnadning i denna ekonomiska kris. Moderateran och storbankerna skyller ifrån sig trots att att klara bevis finns för deras inblanding i det hela. Devalveringen av kronan är regeringens Bildts fel helt och hållet! det orsakade en mångmiljardförlust. Bildt och Lundgren klarade sig undan polisnamälan med ett hårsmån den gången.
    Så nej Erik! borgarna tar inte ansvar för de misstag de begår.
    Inte heller hjälper det att hänvisa till Kejell olov-Feldt.
    Han säger bara som det är! Att socialdemokraterna också bär en del av ansvaret. Lika stor del av skulden bär som sagt Moderaterna och storbankerna också.

    När skall det bli ok att tjäna pengar i sverige
    frågar en anna härinne! det är helt ok att tjäna hur mycket pengar som helst för alla och envar.
    Frågan är bara varför man måste sätta åt alla oskyldigt sjuka och arbetslösa samtidigt! och låta dem betala för att andra skall kunna bli rika?

    Jägarn!
    Dina påståenden är så fulla av faktafel och personliga påhopp
    att det inte är lönt att svara överhuvudtaget.
    Du anklagar andra ör lögner osv! men sanningen är ju att de största bristerna och felaktigheterna kommer från din sida.
    Är det något som är fruktansvärt sjukt så är det att det är fult att vara sjuk i den moderata världen. Där skall alla jobba heltid! oavsett hur sjuka och förstörda man än är.

    Du tror du har insikt i Mona S ekonomi! detta om något visar hur
    du är ute och snedseglar hela tiden.
    Vad hon pysslat med tidigare har inte gått någon förbi.
    Därimot att hon avgick och bett hela svenska folket om ursäkt
    har gått varenda borgare förbi tydligen.
    Sin privata ekonomi behöver hon inte redovisa för överhuvudtaget.
    Ändå gjorde hon det när det blåste som värst.
    Hon har betalat allt hon var skyldig och visade upp kvittona i media
    men det har du väl missat som allt annat.

    Fortsätt att skriva dina konstiga påståenden för all del.
    Du kommer ändå aldrig att bli trovärdig ändå.
    Det hade dock varit trevligt om du för en gångs skull kunde debattera seriöst…………….

     

  32. 2009-08-25 20:01 Jägarn

    Om Göran Persson “lånat” pengar ur pensionsfonderna så är det väl meningen att lånet skall återbetalas. Hörde du Charlie om när?

     

  33. 2009-08-25 20:16 Nyfiken

    Charlie B
    Ignorera den där Jägarn inte ens moderaterna skulle vilja
    föra en dialog med en sån NOLLA.
    Han har ingen aning om etik och moral!

    Från det ena till det andra du verkar vara kunnig i historien om politiken.
    Det där med lånade pengar som GP gjorde har gått mej en aning förbi. Förklara!

    Däremot vet jag att bankerna fick låna en sju helvetes massa pengar på 90 talet.
    Hur avtalades avbetalningen av dessa?? tillbaka till oss?
    Om du VILL får du gärna berätta.

     

  34. 2009-08-25 21:34 CharlieB

    Jägaren!
    Jag trodde du visste att alliansen vann valet 2006.
    GP hade börjat planera för återbetlaningen men hann inte så långt
    eftersom socialdemokraterna förlorade valet.

    Nyfiken!
    Jodå jag kan en del om den politiska historien.
    För att göra det hela kort
    så förhöll det sig så att när regeringen Bildt förlorade valet
    så var Sveriges ekonomi i ruiner. Den nya regeringen fick börja en sanering av aldrig tidigare slag. Skola!,vård och omsorg och så även ATP-fonderna förstås! På precis allting fick man strama åt och för att försöka minska utgifterna för att få rätsida på ekonomin.
    När detta inte räckte så tvingades man till det så omtalade lånet från ATP-fonderna. Detta var alltså ingen stöld som många borgare påstår. Man lovade att betala tillbaka de pengarna så fort som ekononin var på fötter igen. Hade GP och socialdemokraterna vunnit valet! så hade denna återbetalning varit påbörjad.
    Skolan i synnerhet och sjukvården till viss del! är fortfarande inte ikapp efter 90-tals krisen som den också kallas.

    Bankerna lånade miljardbelopp!(exakt siffra vet jag inte.)
    Hur de betalar tillbaka detta är jag dock inte insatt i.
    Det jag dock vet är att Regeringen bildt och storbankerna skyllde på varann när kronan devalverades och allt gick käpprätt åt pipan.
    Dessa borde båda lyfta på mössan och ta sitt ansvar! Något de fortfarande inte gör som bekant………

     

  35. 2009-08-25 21:42 Nyfiken

    Charlie B

    Tack för infon.
    Men det måste naturligtvis kollas upp.

     

  36. 2009-08-25 21:58 Anonymous

    ChalleB svamlar vidare md Nicke Nyfiken ojoj. De tror att vi är kvar på 1800- talet. Eller 1700 tom med adel och bönder vilka fånar

     

  37. 2009-08-25 21:59 Roberth

    ChalleB sluta ljug! 90 talskrisen har kjell olof feldt tatt på sig! Du är mer än lovligt PINSAM!

     

  38. 2009-08-25 22:00 Måna

    ChalleB ljuger som en häst travar! Det var för tusan sosarna som var skyldiga för krisen på 90- talet

     

  39. 2009-08-25 22:18 Erik

    Svara mig gärna på hur detta “lån” skulle betalas tillbaka under en eventuell sosseregering 2006. När den nuvarande regeringen tog över makten 2006 kom de ju som bekant till ett “dukat bord”. Detta dukade bord bestod av extremt hög ungdomsarbetslöshet (för att vara toppen/slutet på högkonjunktur), ett mycket högt budgetunderskott, samt fler förtidspensionerade än företagare i Sverige. Dukat var det ja.

    Ni rödingar här inne är ju visserligen övertygade om att bidrag är lösningen på världens alla bekymmer. I det 12 år långa socialistiska paradis vi fick genomlida senast sköttes ju allt alldeles utmärkt. Vi betalade världens högsta skatter och borde således haft råd med världens bästa skola, sjukvård etc.

    Hur kommer det sig då att vi hade så enormt mycket sjukskrivningar och arbetslösheten inte minskade mer. Är det ChalleBs uppriktiga åsikt att det tog sossarna 12 år att sanera efter Bildt och precis när det var klart, på sekunden, då tog Reinfeldt över och förstörde allt igen? Jag struntar ärligt talat i vem som tar ansvar för vilka handlingar i efterhand, så länge det bedrivs en politik som gynnar arbete och företagsamhet är jag nöjd.

    Vi provade bidragskortet, det verkar inte ha fungerat något vidare, alliansens variant verkar dock ha fungerat mycket bra innan den värsta finanskrisen sedan 30-talet slog till.

    Kan ni på något sätt se kopplingen att arbetslösheten aldrig minskat så snabbt som den gjorde när man ändrade bidragsnivåerna och sänkte skatterna, i.e. gjorde det lönsammare att arbeta?

    Var det bara ett resultat av det dukade bordet eller ligger det något i det Reinfeldt säger?

    Det är egentligen lönnlöst att föra dessa diskussioner här, ingen av sidorna lär ändra åsikt. Men det är ganska underhållande.

     

  40. 2009-08-25 22:50 Nyfiken

    Erik

    Du har rätt dålig koll.

    Borg fick ett överskott på 170 miljader av GP som han tackade för och även berömde GP för.
    Och dessa pengar använde han direkt till skattejämkning till dej och mej.
    Inte utan att avsikten var god men har slagit så fel.

    Sen att det fanns sjuklingar och arbetslösa även på den tiden är inte märkligare än idag.

    Nu är det så att ett land MÅSTE ha en arbetslöshet på
    4% för att det skall gå ihop alltså ca:350 000 personer
    konstant.

    Därför är Moderaternas politik att alla skall ha arbete FALSK.

    Låt för Guds skull dessa 350 000 tusen sjuka eller arbetslösa vara det och se till att dom har det drägligt och lägg ner allt annat arbete på oss friska så skall ni se att allt ordnar sej.

    Detta visste GP väldigt väl om och arbetade också efter det.

    Om man sen ovan på allt var så kloka så man gav dessa personer skattefria löner för att kontenueligt konsumera dessa också skulle vi kunna lägga ner socialen arbetsf och Försäkringskassan eller lägga ihop dem till ett eftersom ingen skulle ha behov av densamme.

    Men se så klok är man inte.

     

  41. 2009-08-25 23:08 Erik

    Nej Nyfiken, budgetöverskottet 2006 var ungefär detsamma som 2005, nämligen ca 18 miljarder kronor. Budgetöverskottet 2007 var ca: 103 miljarder. Kolla på riksgäldens hemsida.

    Berätta också gärna för mig var jag kan hitta citat eller film på när Borg tackar Göran Persson för ett överskott på 170 miljarder kronor 2006.

    Problemet är att du tar 4 procent av Sveriges befolkning och räknar den summan som arbetsför befolkning. Du glömmer bort att det finns barn, pensionärer och ungdomar. Av Sveriges totala befolkning kanske 4 miljoner kan arbeta. Plötsligt är 350 000 inte 4 procent längre, utan närmare 10.

    Jag undrar hur du tror att folk ska få motivation att jobba om man kan få skattefria lönar att leva på. Även om det är menat enbart för sjuka och arbetslösa skulle det troligtvis locka en del andra också, eller?

    GP använde förtidspensioneringar som ett sätt att dölja en stigande arbetslöshet, att försätta människor i bidragsberoende är enligt min mening aldrig positivt.

    Det är nog inte jag som har så dålig koll trots allt.

     

  42. 2009-08-25 23:32 CharlieB

    Roberth!
    Men den dåliga kunskap du besitter i politisk historia.
    så borde du tänka på vad du skriver.
    I detta fallet är det du som är pinsam.

    Än en gång!

    Kjell-Olov Feldt har hela tiden sagt att socialdemokraterna har en DEL i den stora krisen som startade i sLUTET av 80-talet.
    1990 tog regeringen Bildt över! samma regering Bildt frev igenom devalveringen av kronan som gav miljardförluster.

    De andra två parterna som har lika stor skuld i 90-talskrisen: Moderaterna och de stora bankerna blånekar än idag
    trots att klara fakta säger något helt annat.
    Devalveringen av kronan kan aldrig moderaterna och Calle Bildt svära sig fria ifrån.

    Erik!
    Vad gäller bidrag!
    Så ökar de markant idag! och har inte minskat utan snarare tvärtom. Så där föll din bidragstes.
    Ungdomsarbetslösheten är idag rekordhög.
    Arbetslösheten är idags dato högre än när Reinsvält tog över 2006.
    De sjuka har INTE minskat iantal!
    Därimot är det fler sjuka människor så tvingas ut iarbetslivet fast
    de inte igentligen orkar.
    Man MÅSTE driva en politik som gynnar alla i vårt avlånga land.
    Drabbas man av svår sjukdom så skall man inte riskera ekonomisk katastrof! inte heller skall man tvingas in i arbetslivet INNAN man är frisk. Arbetslkösheten minskade snabbt för att vi hade högkonjunktur! inte pg a att man gjorde det lönsamt att arbeta.
    Lönsamt att arbeta har det alltid varit och kommer så att förbli.

    Det går inte att få snurr på en ekonomi på en pissekvart efter en så stor kris som 90-talskrisen. Vi befinner oss i en ny lika stor kris om inte större. De räknar på att sviterna av den kommer att hänga med i många år framöver.

    Det som gör mig mest ont!
    är det totala föraktet som borgare visar fö oskyldiga sjuka människor. Skall man tolka det ni säger och som även Reinfeldt säger för den delen! Så är det lönsamt att arbeta först när man satt de sjuka på pottkanten men en söndertrasad ekonomi.

    Du kan ju fundera på varför en borgerlig regering ALDRIG suttit kvar vid makten mer än en mandatperiod.

    Vi har idag en underskott på 100 miljarder
    en rekordhög arbetslöshet!
    en allmän arbetslöshet som närmar sig 10%!
    Men vad gör då den borgerliga regeringen?
    Inte bryr de sig om välfärden och jobben inte.
    Inte bryr de sig om att försöka miuldra den ekonomiska kris vi befinner oss i heller.
    Nejdå! de förordar mer Skattesänkningar som bygger på arbetslösheten ytterligare istället.
    Skattesänkningar geri längden 10000 nya jobb skanderar Reinfeldt.
    En ren och skär lögn och ingenting annat.
    10 miljarder färre i skatteintäkter! ger mindre pengar till kommuner och landsting. För att lindra den förlusten så tvingas kommunerna höja skatten och säga upp personal från skolor och sjukhus.
    Detta är ingenting annat än en oansvarig överklasspolitik så det skriker om det. Till sist Erik!
    Gå in på NWT:s hemsida och läs om den stackars mannen med konstaterad arbetsskada! så får du ser snett och fel nuvarande moderatpolitik slår. Det är många med honom som nu tvingas ut i arbetslivet. När dagen är slut så är det sängläge med en massa starka medeciner. Ge er ut och försök se verkligheten! istället för att stirra er blinda på sketna siffror på ett pappersark…………..

     

  43. 2009-08-25 23:47 Erik

    Skygglapparna på ser jag. Roligt att du måste jämföra sossepolitik under högkonjunktur med borgerlig politik under den värsta lågkonjunkturen sedan 30-talet för att hitta gemensamma nämnare.

    Du får börja räkna in den pågående konjunkturen när du spottar ur dig dina “fakta”. Jag VET dock att nuvarande regering gör ett extremt mycket bättre jobb med att möta krisen än en röd regering hade gjort. Undrar hur det låtit från dig om det var sosseregering nu, då hade ju allt varit bra, lika bra som det var innan valet?

    Att du sen bygger dina åsikter på enskilda fall där människor hamnat i kläm i systemet är en sak, det händer nu, det hände då och det kommer fortsätta hända oavsett vem som har makten.

     

  44. 2009-08-26 08:04 Jägarn

    ”Jag gillrade en fälla” Charlie B så kan man också uttrycka sig när man gör bort sig så totalt som du gör. Men jag tvivlar på att någon tror dig, ingen trodde ju dig första gången.
    Charlie, lägg ner du är ett skämt.

     

  45. 2009-08-26 08:33 Roberth

    ChalleB gör bort sig igen och alla skrattar åt han. Vilken lögnare

     

  46. 2009-08-26 09:38 Mr M

    Om samhällsparasiterna får bestämma, dvs de som inte vill jobba för att de är lata och osolidariska. Då vinner Mona Sahlin med klan, överlägset.

     

  47. 2009-08-26 20:15 CharlieB

    Roberth och Jägaren!
    Ni gör bara bort er om och om igen.
    Ni är bara inte medvetna om det.
    Den politiska historien har ni nada kontroll på.

    När ni inte kan svara pga inkompetens så kommer dessa
    barnsliga inläggen från er sida.

    MrM!
    Du lever i din egen lilla fantasivärld du.
    De som inte vill jobba för att de är lata och osolidariska.
    Så talar en som inte har någon koll på hur människor har det i vårt avlånga land.
    Visst finns det en liten klick slapptrattar!
    men de är i en klar minoritet.
    Att straffa 90% oskyldiga sjuka människor
    för att komma åt resterande 10% slapptrattar!
    Det är solidariskt enligt MrM.
    Det är sorgligt med en sådan syn på sina medmänniskor………….

     

  48. 2009-08-26 21:58 CharlieB

    Erik!
    Att du har skygglappar på är ingenting nytt.
    Du måste skoja! Regeringen har ju inte mött krisen överhuvudtaget.
    Nu först börjar dom reagera! dock alltför sent.
    Ny skattesänkning för 10 miljarder när man har ett underskott på 100 miljarder! kan inte kallas för att göra ett extremt bra jobb för att möta krisen. Sanningen är ju att de förvärrat krisen genom sin passivitet. Jag bygger inte mina åaikter på detta.
    Det är bara ett sätt för att få dig att se hur det ser ut för sjuka människor i verkligheten. På detta sätt har aldrig människor behandlats förr. Hetsjakten som borgarna driver mot sjuka människor är hemsk. De har gjort det skamligt att bli sjuk.
    Ingen väljer att bli svårt sjuk. Ingen väljer att drabbas av yrkesskador eller andra skador. Varför man måste slå undan fötterna på dessa istället för att hjälpa dem tillbaka utan att riskera en ekonomi i ruiner är ofattbart.
    Borgarnas syn på sina arbetslösa och sjuka medmänniskor är skrämmande och diskriminerande i allra högsta grad.

    Det räcker med att se på enkla klara fakta för att förstå att
    ytterligare en borgerlig regering misslyckats kapitalt.
    Att skylla allt på den ekonomiska krisen håller inte.
    De passivitiet som alliansregeringen uppvisat har förvärrat den ekonomiska krisen i Sverige…………

     

  49. 2009-08-26 22:05 Erik

    Fortfarande roligt att du måste jämföra sossepolitik under högkonjunktur med borgerlig politik under den värsta lågkonjunkturen sedan 30-talet för att hitta gemensamma nämnare.

    Hittade precis följande på regeringens hemsida. Detta innefattar inte skattesänkningar men de kanske bara ljuger.

    “I början av december 2008 presenterade regeringen åtgärder för jobb och omställning på sammanlagt 8,4 miljarder kronor för 2009″

    “Regeringen satsar därmed totalt 45 miljarder respektive 60 miljarder kronor 2009 och 2010 för att möta krisen.”

    Gå in själv och läs om åtgärderna.

    Kan du nu erkänna att ditt påstående om att regeringen inte gör någonting är lögn. Ja eller Nej?

     

  50. 2009-08-26 23:32 CharlieB

    Varför skall jag erkänna något?
    Jag har bara lagt fram fakta och ingenting annat.
    DE har suttit och blundat fram tills nu!
    När de väl gör något som liknar ett krispaket! så är det rakt av
    åtgärder som rödgröna blocket krävt för längesen.
    Dessa åtgärder borde redan varit tillsatta.
    De väntade för länge och nu är skadan redan skedd.
    Regeringens hemsida! jo tjena! där hittar du inte någon sanning överhuvudtaget. Är det något nuvarande regering är bra på
    så är det att vinkla sanningen till sin egen fördel.
    Nu har dock sanningen kommit ifatt dem.
    Krispaket har nu lagts fram! dock alltförsent.
    Det mest anmärkningsvärda är ju att de nu driver igenom just det de tidigare avfärdat som som oseriös politik när rödgröna blocket
    la fram de åtgärder som krävs för att möta krisen.

    Det finns ingen anledning att gå in på regeringens hemsida och läsa! de vinklar säkerligen sanningen där som de tidigare gjort med både utanförskap och bidragsfusk.
    Bidragsfusket har inte minskat! och utanförskapet är större nu än när regeringen tog vid 2006.
    Det som direkt motsäger dina uppgifter är ju det regeringens egna experter lagt fram! De hävdar precis som jag och många med mig att åtgärder borde ha gjorts för längesedan.

    Till sist!
    Jag jämför fortfarande inte socilademokratisk politik i högkonjunktur med högerpolitik i lågkonjunktur.
    När alliansen tog över så var högkonjunkturen den största på många år! arbetslösheten sjönk drastiskt pg a detta.
    Skattelättnaderna stod som spön i backen. Men effektern uteblev helt. Det enda de medfört är att göra redan feta plånböcker feta
    och ökat arbetslöshet.
    De siffror du presenterar består till stor del av de skattelättnader som gjorts! de har som bekant inte haft någon effekt alls.
    Jag har således inte ljugit överhuvudtaget…………….

     

  51. 2009-08-27 09:42 Erik

    ChalleB, Du fortsätter ljuga ser jag. Jag undrar vilka tidningar du läser och nyheter du ser på? Hur kan du missa att regeringen möter krisen? Du menar alltså att regeringen ljuger när man säger att man satsar mer än 100 miljarder i åtgärder kommande två åren. Man började 2008 med drygt 8 miljarder.

    Fram till nu respekterade jag dig som en vettig debattör men när du ljuger rakt ut som nu faller mitt förtroende för dig.

    Du jämför visst sosse politik under högkonjunktur med allianspolitik i lågkonjunktur. Citat från dig bevisar det:

    “Arbetslösheten är idags dato högre än när Reinsvält tog över 2006″

    Vet du inte vad du själv skriver? Du ljuger ju rakt ut ChalleB.

    Jag tycker att det är bra av regeringen att vänta innan man tar förhastade beslut. Exempel som jag nämnt här tidigare är ju att Mona hade pumpat ut ngn miljard i ett extra barnbidrag. Gett 5 miljarder till GM, pengar som hade försvunnit i deras konkurs. Hade du applåderat dessa åtgärder om Reinfeldt genomfört dem?

    Vidare får du börja hänvisa till källor för dina påståenden, annars är de just det, påståenden och inte fakta.

     

  52. 2009-08-29 10:43 Jägarn

    Charlie B är en trogen läsare av Aftonbladet och han tror på allt det som Åsa Linderborg skriver. Troligen så bläddrar han i även i Expo. Där av alla dumheter som förmedlas på bloggen.

     

  53. 2009-09-02 15:14 Mackan

    Helt j-la otroligt!

    Sverige är en lögnarstat. Politikerna ljuger sig gula och blå för att hålla undan folk från revolution. Det enda som kan rensa upp i denna korrupta samhälle. Tröttnar på alla idioter som säger att sverige inte är korrupt. Politiken i sverige är ett av världens mest korrupta. Kallar sverige för demokrati. Jag kallar det för 5-öres demokrati. Det är inte befolkningen som bestämmer. Det är dem rika i samhället som bestämmer.
    Dem rika i samhället har bestämt att arbetslösheten ska bara bli större och större. Istället för att hjälpa folk till jobb och själv försörjande, så stjälper svenska politiker istället.
    Allting handlar om pengar i dagens samhälle. Ju mer pengar du har, ju mer älskad är man. Ju mindre du har, ju mer hatad av samhället blir man.

    Det så kallade “Lyftet”, som Reinfeldt gick ut i tv och tidningar med, är ett misslyckat försök av en värdelös politiker, att försöka rätta till arbetslöshets siffrorna. Samma sak gjorde göran persson när han satt som statsminister. INGEN politiker tar sitt ansvar längre. Förstör allting dem kommer i närheten av. Lyftet är bara ett försök av en blind statsminister, för att skicka ut dem som är utan utbildning, till ett beroende av bidrag och samhällsekonomiska attiraljer. Dem kallar detta sortens arbete för att ge arbetslivserfarenhet, men detta är bara lögn. Utan korrekt utbildning, så hjälper inte denna arbetslivserfarenhet alls, detta vet reinfeldt. Man får inte räkna med pensionsbegrundande lönen. Eftersom detta bara är en praktikplats. Jag jobbar under detta nu, under annat namn. Jag jobbar lika hårt på min praktikplats, som en vanlig arbetare gör, fast dem får dubbelt så hög lön, för sitt jobb, samt pensionspengar. Mina rättigheter som outbildad är helt osidåsatt. Varför i helvete då? Alla människor ska ha lika värde, säger kungen när han talar till nationen. Mitt värde i samhället existerar inte mer än att jag får leva resten av mitt liv på socialbidrag. Vilket värde är det?

    Borg gick ut i tv idag och sa att bankerna skulle sluta med sina bonuskalas. Är det inte dags för borg att vakna upp? Sluta spela pajas. Om nu verkligen Borg vill få bort bonuskalasen, kan väl både han och reinfeldt, samt resterande partichefer, gå samman och stoppa detta. Ge fan i och skyll allt på Eu. Det är inte Eu:s ansvar att ta reda på det som svenska politiker borde ta ansvar för. Men, det är ju klart. Varken Borg eller Reinfeldt vill ju avsluta bonuskalasen. Dem vill ju ha kvar dem, trots att dem går ut och spelar pajaser. Detta bara för att lura svenska invånarna att tro att dem är emot det. DET ÄR DEM INTE!!!!

    Statliga företag tar ut jättebonusar, trots att borg sagt nej. Men vad gör politikerna åt det? INGENTING!! Varför skulle dem stoppa bonusar och avgångsvederlag? Då förlorar ju dem också en massa pengar. Detta är korruption på högsta nivå. Kan inte bli mer korrumperat. Sverige i Tiden, som kungen säger. Vilken tur att vi betalar en familj för att vara korrupt. Ljuger dagarna i enda om hur bra sverige är, sen sitter politikerna och förstör för dem enskilda människorna i sverige..

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/08/25/23134/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: