Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Vi socialdemokrater ska vara otåliga och kompromisslösa”

debatt-olanderDEBATT. Riksdagsledamoten Ronny Olander (s) och oppositionsrådet i Staffanstorp, Torbjörn Lövendahl (s), skriver i dag om grundläggande skillnader i värderingar mellan socialdemokraterna och moderaterna.

Socialdemokratin är en frihetsrörelse. Vår politik handlar ytterst om att möjliggöra för var och en att göra sina livsval. Välfärd för oss socialdemokrater utgår från den grundläggande idén om att vi alla har lika rätt till frihet att själva styra våra liv. Vi tror på alla människors lika värde, alla människors förmåga och vilja att utvecklas och ta ansvar. Vi vill leva i ett välfärdsland som skapar sammanhållning mellan generationer och mellan samhällsgrupper, där alla bidrar och alla får del. Vi är övertygade om att det ger bäst förutsättningar för alla människor att förverkliga sina livsdrömmar. Människors frihet ökar när klyftorna i levnadsstandard och livsvillkor är små och när män och kvinnor är jämställda.

Moderatledaren och statsminister Fredrik Reinfeldt försöker nu profilera sitt parti som ett statsbärande parti som är till för alla. Det var hans budskap på Moderatstämman i Västerås nyligen. Moderaterna ska inte vara ett överhetsparti utan ett parti för hela svenska folket, löd hans paroll.

Men när vi granskar dagens verklighet ser vi ett annat Sverige växa fram som styrs av andra värderingar. Vi ser dagligen runt om kring oss hur människors frihet begränsas, hur människor hämmas i sin utveckling, hur klyftor mellan människor växer som förvägrar människor att nå sin fulla potential. Samhällets stöd i form av rehabilitering, omskolning och aktiva insatser för att ge människor möjlighet att ta sig vidare har rustats ned av regeringen Reinfeldt.

Sjuka, arbetslösa och redan utsatta bestraffas med lägre ersättning och hotas med att helt förlora sin försörjning. Hårdast drabbas lågavlönade kvinnor. När socialförsäkringarna urholkas tvingar borgerlig politik fram privata lösningar med orättvisa och ökade klyftor som följd. Tryggheten minskar vilket gör människor rädda. Utveckling, omställning och förnyelse hålls tillbaka.

Under parollen valfrihet genomförs nu i snabb takt privatiseringar och nya bidragssystem utan att krav ställs på vare sig kvalitet eller att skattemedel ska styras efter behov. Valfriheten ökar för företag men inte för medborgarna. Marknadstänkande och maximal vinst och konkurrens om de mest lönsamma medborgarna ersätter behovsstyrd och solidariskt finansierad verksamhet. Ett nytt försvagat Sverige håller på att växa fram. Det är inte en politik för hela det svenska folket.

Vi socialdemokrater ska vara otåliga och kompromisslösa i vår samhällskritik av dagens Sverige och ta strid för att försvara det vi är stolta över i det Socialdemokratiska välfärdsbygget. Det är socialdemokratins självklara mål att ge förutsättningar för att medborgarna ska kunna förverkliga sina bästa stämningars längtan.

Vi vill försvara och utveckla den svenska modellen – inte rusta ner den. En politik som väver samman den gemensamma tryggheten med tillväxt och en stark ekonomi kallar vi den svenska modellen. Gemensamt betalar vi skatt, var och en efter förmåga. Gemensamt får vi del av trygghet och välfärd, var och en efter behov. Så lite som möjligt är behovsprövat, så mycket som möjligt omfattar alla. Om du blir sjuk eller arbetslös ska du veta att du får ersättning du kan leva på så att du snabbt kan hitta vägar tillbaka. Det är självklart för oss, men inte för den borgerliga regeringen.

Vi måste förbättra trygghetsförsäkringarna så att det blir lättare att gå från gamla till nya villkor i arbetslivet. Utveckla inte nedrusta arbetsmarknadspolitiken och satsa mer på dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Sverige måste använda omställningen som en hävstång för fler jobb och tillväxt. Så skapas möjligheternas Sverige där alla inte bara några kan förverkliga sitt livs drömmar.

Tiden fram till valet nästa år måste därför handla om att visa på skillnaderna mellan borgerliga och socialdemokratiska värderingar.

Ronny Olander
riksdagsledamot (S), Svedala

Torbjörn Lövendahl
oppositionsråd (S), Staffanstorp

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

132 kommentarer

  1. 2009-09-04 15:15 Vidar Värme

    Den som är utan skuld kastar den första stenen!

    Vilket struntprat, skillnaden är marginell mellan sossar och borgare. Det var sossarna som började nedrustningen av vår välfärd, borgarna följer bara den socialdemokratiska traditionen!

     

  2. 2009-09-04 15:24 Jägarn

    Uppenbarligen så inger inte sosseriets ledning något förtroende enligt Sifos senaste undersökning. Fredrik Reinfeldt har 3ggr så stort förtroende jämfört med er Måna.
    Fredrik har 60 % och Måna 20 %. Det ser ut som sosseriet har en rejäl kvarnsten om halsen.
    Sen har vi förståss det där med kommunismen, inte roligt att vara sosse förstår jag.

     

  3. 2009-09-04 15:25 Tina

    Skribenterna häver ur sig slagord men har inte förmåga att resonera på ett intellektuellt trovärdigt sätt.
    “Valfriheten ökar för företag men inte för medborgarna”. Vad betyder det?

     

  4. 2009-09-04 15:35 Jägarn

    Jag tog mig friheten att göra ett litet klipp ur sossarnas uttalande för att belysa vilka hycklare de är, se nedan.

    ” Socialdemokratin är en frihetsrörelse. Vår politik handlar ytterst om att möjliggöra för var och en att göra sina livsval. Välfärd för oss socialdemokrater utgår från den grundläggande idén om att vi alla har lika rätt till frihet att själva styra våra liv.”

    Är detta något som vi associerar med ett totalitärt socialistiskt parti som förespråkar högskattesamhället där medborgarna nådigt skall få tillbaka lite av sina egna pengar i form av bidrag. Ett parti som omyndigförklarar medborgarna och vill styra deras liv genom politiska politruker.

     

  5. 2009-09-04 15:43 ola

    Jägarn..

    Att Freddan är så poppis bland folk visar ju tydligt att moderaterna som parti för en dålig politik. För partiet det som är det viktiga får bara 25-26% medans S får ca 35-36%
    Fråga sjuka, arbetslösa eller dom gamla som har fått skattehöjningar om dom känner sig fria.

     

  6. 2009-09-04 17:04 Jägarn

    Ola, kan du vidimera till en officiell länk som visar att sjuka, arbetslösa och gamla fått skattehöjningar under Alliansen. Ola din trovärdighet är en smula anfrätt sen den tid du utnämnde din hemkommun Skellefteå till Sveriges rikaste. När jag kollade upp saken så visade det sig att Skellefteå var landets näst mest skuldsatta per capita efter sosseriets skyltfönster Södertälje. Ola du är inte trovärdig, lägg ner.

     

  7. 2009-09-04 17:13 Bodil

    Patetisk läsning av två förvillade sossar.
    Skulle sosseriet vara en frihetsrörelse så är jag Musse Pigg.
    Sossarna har under alla år tvingat skötsamma arbetare att betala världens högsta skatter och för det inte fått något mer tillbaka än andra demokratiska länder.
    Sossarna har en partiledare som är en 3.a i gymnasiet och därefter ingen annan utbildning.
    Det visar vad kärnan i det partiet står för.
    Kunskaper är inget som är nödvändigt utan enbart en välsmord mun som vräker ur sig lögn efter lögn.
    Obetalda räkningar närmare bestämt 32 st som gått till KRONOFOGDEN.
    Stöld av statens pengar via kontokort und so weiter.
    Fackdamer som sitter med löner och andra godsaker som vida överstiger en hårt arbetande svensks inkomst.
    Ni borde skämmas att förhäva den rörelsen.
    Den måste revideras in i kärnan om den skall vara trovärdig.
    Ovanstående krönikörer bör nog sätta sig ned och ägna sig lite eftertanke och inte försöka mästra läsarna med politiskt dravel.

     

  8. 2009-09-04 17:16 ex sosse

    inför sosse modellen ifrån 2005

    Tvingad till pension – mot sin vilja

    REPORTAGE: När sjukfrånvaron ska halveras får de sjuka betala dyrt som förtidspensionärer. Samtidigt får handläggarna på Försäkringskassan extra betalt om de lyckas förtidspensionera ännu fler.

    (15 FEBRUARI 2005)
    Under de senaste åren har antalet människor med sjukpenning minskat. Samtidigt får allt fler den billigare sjukersättningen, det vill säga det som tidigare kallades förtidspension.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26542&a=333915

     

  9. 2009-09-04 18:02 Lisa K

    Vad är egentligen en demokrati som numera hyllas överallt?
    I en demokrati ska det finnas olika partier som medborgarna kan rösta på. MEN dessa partiers anhängare slåss och bråkar med varandra och gör allt för att nedvärdera de som tänker annorlunda. Egendomligt egentligen. Bör inte medborgarna i ett land hålla sams och stödja varandra? Vilket innebär att de som har tillräckligt bör dela med sig till dom som behöver. Men girigheten
    hos människor tar över och vissa gör allt för att lura till sig mera än dom ska ha. Går det att få ett samhälle där alla medborgare kan känna sig nöjda. ACK ACK NEJ! Istället
    försöker de såra och förtala varandra. Det har ALDRIG funnit och kommer ALDRIG att finnas en rättvis värld, det är bara att acceptera och likaså människors kritik av varandra.
    Believe me.

     

  10. 2009-09-04 18:51 Ulrika

    “för var och en att avgöra sina livsval”.MY AS! .Det är sossarna som ska bestämma alla andras livsval och ingenting annat.

     

  11. 2009-09-04 19:21 seekstromd

    Vilket strunt skrivande att såsialdemokrater är var individens valfrihet.
    De vill inte ge individen friheten att ha möjligheten att skaffa sig en endast krona i sparkapital.

     

  12. 2009-09-04 19:24 ola

    Bodil…

    Vad har M, C Fp och Kds partiledare för utbildning? Tror du ska sopa fram för egen dörr lite nu. Och obetalda räkningar är inte brottsligt men det är Svart arbetskraft.

    Du som pratar så mycket om utbildning. Ta och kolla nuvarande regerings utbildning och den regering vi hade före den här…Tror du blir ganska besviken då.
    Titta bara på Borgs utbildning och jämför med Östros utbildning.

    Men nu är det inte utbildningen som det hänger på att Alliansen har kört Sveriges ekonomi i botten…Utan det är deras oförmåga att regera

     

  13. 2009-09-04 19:47 Peter

    Ola; Ta och kolla statsskulden på riksgäldens hemsida innan du börjar ljuga igen.

    2006 var statsskulden 1270 mdr, nu är den 1040 mdr. Regeringen har med andra ord lite utrymme innan man är uppe på de nivåerna igen.
    Vänligen specificera vad du menar med att alliansen kört ekonomin i botten. Du kanske hör till den begåvade skara som tror att Alliansen ligger bakom finanskrisen?

     

  14. 2009-09-04 19:54 Jägarn

    Var rädd om Ola han är den enda av sosseriets begåvningsreserv som fortfarande sticker fram nosen och varje gång så stärks Alliansen, Charlie, Retro och korvgubben från Halmstad ligger lågt, mycket lågt. Var tacksamma mot Ola, han ger socialismen ett ansikte, tack Ola.

     

  15. 2009-09-04 20:15 Arbetaren

    Sossarna skall nu köra att de är ett frihetsparti några månader framåt. Slaveri är frihet alltså.

    Frihet är frånvaron av tvång. Socialdemokrater förespråkar tvång i nästan alla frågor. Slaveri är motsatsen till frihet. Socialdemokraterna borde kalla sig slaveripartiet istället.

     

  16. 2009-09-04 20:34 Stock Konservativ

    Bästa Ro och TL,

    ni lever uppenbarligen i en (mar-)drömsvärld när ni tror att socialister står för frihet, välfärd, rättvisa, förmåga och vilja. Den socialism som jag växt upp med sedan decennier tillbaka har alltid stått för höga skatter, överhetstänkande, inskränkningar av frihet, lögner, mygel, gynnande av pampvälde och allt annat som demokrater alltid har bekämpat.

    Det är skamlöst att se hur illa ni behandlar sanning och rättvisa när ni argumenterar emot ert innersta väsen – socialismen. Det är bara lögnaktigt och patetiskt att läsa de infama osanningarna som kommer från ert gemensamma tangetnbort.

    Socialismen, en frihetsrörelse? Ungefär lika troligt som att Usama, Olof Palme, Tage Erlander, Honecker, Ulbricht, Stahlin, Lenin, Kim il Sung, Mao Tse Tung med flera skulle vara demokrater.

    Skillnaden mellan socialisterna och de demokratiska partierna är just frihet, skatter, tvång och annat centralt för oss demokrater. Ni socialister har INTET att lära oss. Ni är inte ens ödmjuka inför era egna livslögner. Skamligt!

     

  17. 2009-09-04 21:49 Jägarn

    Som Tage Erlander sade när han tillträdde ” jag är stolt att över att få leda ett så homogent folk”. Tage kunde sin socialistiska rasbiologiska lära. De sossar som har svårt att svälja denna sosseretorik, hör av er jag har uttalande även från Per Albin Hansson som får er sossar att ducka i er självgodhet.

     

  18. 2009-09-04 23:19 Bodil

    @Ola

    Herregud Ola Du är ju faktiskt riktigt sjuk av sosseriet.
    Du har inte en aning om vad Du skriver Du vräker ur Dig lögner och sagor .
    Ditt parti är slut och inget annat, Sverige är värt något helt annat.
    Sverige är värt kunniga välutbildade politiker och inte sossar som har rekryterats från SSU och Bommersvik.
    Anders Borgs Nationalekonomiska utbildning och Fredrik Reinfeldts civilekonomiska utbildning är Sveriges räddning.
    Mats Odell bidrager också med gedigna kunskaper i ekonomi.
    Resten av ministrarna är väl så goda och välutbildade svenskar jämfört med sossemaffian.

     

  19. 2009-09-05 02:25 Vidar Värme

    Sorry Stockis!
    Inte f-n kan väl ens du tro på ett borgerligt Sverige som står för någon frihet, välfärd, rättvisa, förmåga och vilja?

    Samtidigt som borgerligheten marginellt sänker mina skatter så inför de gärna t.ex biltullar och höga Elskatter! Och tänk dig, trots borgerligt styre så lever jag fortfarande i ett samhälle där jag är underordnad all politiskt överhetstänkande, inskränkningar av frihet, lögner, mygel, gynnande av pampvälde och allt annat som vi fria demokrater alltid har bekämpat.

    Det är skamlöst att se hur illa du behandlar sanning och rättvisa, när du argumenterar emot ditt innersta väsen – bourgeoisien! Det är bara lögnaktigt och patetiskt att läsa de infama osanningar som kommer från ert gemensamma tangentbord.
    Bourgeoisien, en frihetsrörelse?
    Ungefär lika troligt som att Pinochet, Usama, Bush, Reinfeldt, Olof Palme, Tage Erlander, Olofsson, Honecker, Ulbricht, Stahlin, Lenin, Kim il Sung, Mao Tse Tung med flera skulle vara demokrater.

    Skillnaden mellan socialisterna och de så kallade borgerliga “demokratiska” partierna är just ingenting. Frihet, skatter, tvång och annat centralt för oss demokrater tafsar båda sidor på. Ni två goda kålsupare inom det politiska sosse-bourgeoisie etablisemanget har INTET att lära oss riktiga demokrater. Ni är inte ens ödmjuka inför era egna livslögner. Skamligt!

     

  20. 2009-09-05 02:40 ola

    Peter…

    och så blir den minst 200 miljarder till i år och så tar du nästa år.. Och så räknar du in företagen som är sålda på loppmarknad. Så har du en ekonomi i fritt fall.
    Och en arbetslöshet och utanförskap som bara ökar.
    var det det Alliansen gick på val på Ökad arbetslöshet och utanförskap?

    Kan ju inte vara någon finanskris i Sverige med en så begåvad och högutbildad regering vi har nu..

     

  21. 2009-09-05 07:42 Peter

    Ola; Om det nu stämmer att statsskulden skulle stiga med 200 miljarder de närmaste två åren (källa tack) skulle det väl vara ett utmärkt betyg att trots den svåraste lågkonjunkturen sedan 40-talet lyckas hålla skuldnivåerna under 2006 års nivåer?

    Som uppmärksammats av någon tidigare är det otroligt roligt att ni sossar måste jämföra socialistisk politik i högkonjunktur med borgerlig politik i lågkonjunktur för att hitta gemensamma nämnare.

    Att Vin & Sprit såldes är fortfarande en lysande affär. Att sälja ett företag som årligen bidrar med 700-800 miljoner till statskassan och med köpeskillingen betala av statsskulden så att räntekostnaden på densamma sjunker med ca 2 miljarder årligen är väl en bra affär?

     

  22. 2009-09-05 08:51 David H

    Ola: “Fråga sjuka, arbetslösa eller dom gamla som har fått skattehöjningar om dom känner sig fria.”

    Vilka skattehöjningar?

    Pensionärerna har också fått skattesänkningar, om än inte lika stora. Från årsskiftet handlar skattesänkningen jämfört med tidigare år om 2500 -3500 kronor per år.

    Jämförelsevis så föreslog S i sin höstbudget 2008 en lägre skattesänkning på 2800kr för pensionärerna och ändrade inte detta i sin vårbudget 2009, inga andra förslag har heller kommit så om S står fast vid detta så kommer S höja skatten för de flesta pensionärer. Möjligtvis tar dom bort jobbskatteavdragen också, så att löntagarna får betala sisådär 1500 kr mer i månaden i skatt. På så sätt skulle “pensionärsskatten” avskaffas samtidigt som skatten för pensionärerna höjs…

     

  23. 2009-09-05 13:12 Jim Pedersen

    Det skulle inte vara möjligt att Mona Sahlin ska få en sådan maktposition efter sina dagis och kontokorts ärenden. Även så hennes utalanden om SD, att om dom kommer in i riksdagen så ska inga diskutioner föras med dom. Om dom nu kommer in i riksdagen så är det för att dom är folkvalda och ska då inte mobbas för sina åsikter att kalla dom föe (Nazister) är omoget och att dom kanske är rädda för SD därför att dom säger det många svenkar tänker.Sen att Socialdemokratin har glömt sin egen historia om förföljelser av Komunismen en gång i tiden (men det har väl aldrig hänt) Nej Mona se till att trygga jobben för oss som lever här se till att ungdomar som går på yrkesskolor får jobb istället för att öst-stats jobbare kommer hit för att ta jobb för dem.

     

  24. 2009-09-05 16:01 bob

    Nar tva politiker tar sig tid att skriva en debattartikel kunde man forvanta sig nagot mer an detta meningslosa och totalt intetsagande svammel.

     

  25. 2009-09-05 16:51 TobbeLove

    Borgarnas politik innebär ofrihet för pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna, vilket är till gagn för de som redan har det gott ställt. En sådan politik drar isär ett samhälle. Socialdemokratin är den största frihetsrörelse som finns i vårt land genom en politik som söker hitta en god fördelning. Borgarfriheten är frihet till en massa saker, men aldrig frihet ifrån något, såsom de 6000 utförsäkrade per årsskiftet i de 33 skånska kommunerna. Då kan alla förstå vad denna ofrihetspolitik a la bourgeoisin betyder för hela landet. Debattörerna är helt rätt på det i det borgerliga medielandskapet inkl TV 4.

     

  26. 2009-09-05 17:39 Ronny Olander

    Man kan ha många synpunkter på socialdemokratin, men aldrig att vi kommer svika människor i Sverige. Vi accepterar inte det 2/3-samhället som borgarna infört. Och vi kommer aldrig acceptera att det är plånbokens tjocklek som skall avgöra människors behov till utbildning, vård och omsorg eller på ålderns höst efter ett lång arbetsliv få rätten till god sjukhusvård. Det är här skiljelinjerna går mellan marknadskrafterna-privatisering och en humanitär syn på oss starka men ibland under livet gång svaga personer.
    Vi byggde möjligheterna Sverige och vi tänker göra det igen-om vi får förtroendet

     

  27. 2009-09-05 18:28 Bodil

    @ronny olander

    Vad har Du själv bidragit med .
    Vilka arbeten har Du utfört som har genererat något till samhället.
    Kom inte med att Du har och är ombudsman eller politiker det räcker inte.
    Du skriver att Ni aldrig kommer att svika människor i Sverige .
    Det är ju det Ni har gjort i alla tider ,beskattat oss in till benknotan och dåligt förvaltat skattepengarna.
    Försnillat ur ATPfonderna inte reviderat värnskatten.
    Du Ronny Olander jag vet inte om jag skall skratta eller gråta över Ditt politikerdravel.

     

  28. 2009-09-05 18:33 Tina

    Ronny Olander: Socialdemokratin har redan svikit människor i Sverige genom att gömma undan fullt arbetsfört folk i långtidssjukskrivning och sedan förtidspension. Ett fult växelspel mellan läkare, patient och socialdemokratiska politiker som inte kan tänka sig att släppa makten. Borgarna ändrar på detta nu och folk börjar inse det efter vart.

     

  29. 2009-09-05 18:38 Angela

    Så många lögner i en enda artikel! Så fina ord! Frihet och möjliggöra varje människas livsval? Börja då med att avskaffa jantelagen! Hur många under socialdemokraternas långa regeringsinnehav fick välja sitt liv? Få bli det de ville? Jobba med det de ville? Vad gjorde ni för kvinnorna?Ekonomiskt? Socialt? Kulturellt? Blev de ekonomiskt oberoende? Kan de leva samma liv som männen? Köpa hus, bil, tekniska prylar, fara på semestrar när de vill, odla intressen? Har de lika bra hälsa som männen? Vilka är oftast sjuka? Sjukskrivna? Sjukpensionärer? Får de samma sjukvård som männen? Vilka har de sämst betalda jobben? Oavsett utbildning? Kvinnor är oftast mer högutbildade än män. Så fina ord! Men som bara finns på pränt och i högstämda tal. Inte ute i verkligheten!

     

  30. 2009-09-05 18:48 bob

    Angela har helt ratt , att bara presenter sa mycket nonsens i en artikel ar bara det en prestation.
    Vad ar meningen med artikeln? Vem ar den skriven for?

     

  31. 2009-09-05 19:06 Angela

    Vi vill leva i ett välfärdsland? Det var s som började avveckla välfärden. För att som det hette “HARMONISERA” Sverige till EU. D v s att sänka välfärden till EU:s nivå! Och ni har inte gjort något för att återställa den. Därför att ni kan inte. Och det var ni medvetna om vid folkomröstningen. För så DUMMA och INKOMPETENTA var ni väl ändå inte att ni inte FÖRSTOD hur det skulle bli?

    NI LJÖG FÖR SVENSKA FOLKET! I o m anschluss har Sverige och svenskarna ingen talan längre. 80 % av alla politiska beslut tas redan i EU. Så det är inget annat än lögn det ni påstår att s vill göra. Du, som är riksdagsledamot, Ronny Olander, vet att riksdagen numera bara är ett transportkompani till EU. Du vet att det jag säger är sant! Hur kan du blåljuga folk så rakt upp i ansiktet? Ni skyller ständigt på alliansen. När du vet att de endast följer direktiven! Befallningarna från EU! S är skyldiga enligt konstitutionen att göra detsamma.

    Ni sålde välfärden, kvinnornas jämlikhet och arbetsrätten (den svenska modellen) när ni lurade och skrämde in svenska folket i EU! Ni röstade inte ens nej till Lissabonfördraget som slutligen ger nådastöten för välfärdsstaten, jämställdheten och den svenska modellen med arbetsrätten. Då blir den marknadsliberala (nyliberalism) politiken med valfrihet, privatiseringar, utförsäljningar och marknadslösningar, ni har fräckheten att beklaga, efter ert agerande och bedrägeri, inte bara lagstadgad utan GRUNDLAGSFÄST. Att ni inte SKÄMS över era lögner och ert bedrägeri?

     

  32. 2009-09-05 19:53 Friskus

    Tina

    Du verkar tro att de passiva moderaterna kommer att lyckas hitta de arbete som sossarna inte hittade till dessa sjuklingar.!!!!!!!!

    Dessa 50 000 som nu skall in på SAMHALL med statliga pengar(våra skattekronor) mådde säkert bättre av att lungt och sansat ta hand om sina sjukdomar inom hemmets
    fyra väggar och få friskna till enl det ekologiska.

    Varken du eller jag mår eller får det bättre bara för att utslagna personer skall tvingas till skattekronorarbete.

    Och det är ingen som gömt undan dessa personer det är nog en ömsesidigt tyckande som lett fram till det.
    Inte att förglömma att det finns en massa personer som inte vill eller kan arbeta.
    MEN VAD BRA DÅ FINNS DET JU MER JOBB FÖR DEJ OCH MEJ.

    Att alla skall arbeta och att det finns arbete till alla är en jäkla OSANNING och UTOPI!
    Annars skulle det för h….e inte se ut som det gör.
    Är den ekvationen så svår att få ihop?
    Och efter denna regerings härjningar kommer det att se sju gånger värre ut än när dom TILLTRÄDE.

     

  33. 2009-09-05 20:19 CharlieB

    Angela!
    Undrar vart du får alla konstigheter ifrån.
    Du accepterar tydligen rakt av den misär nyvarande regering har ställt till med. Om du inte visste det! så har borgarparterna också alltid varit för EU. Så hade vi haft en blå regering när Foten Carlsson skickade in Sverige i EU! så hade vi hamnat där ändå.
    Skylller på alliansen?
    Det är ju de som regerat i tre år nu! och som genomfört dessa försämringar! och som driver hetsjakt mot sjuka människor.
    Då är det banne mig inte mer än rätt att de tar sitt ansvar också.
    Men se det gör de inte. De skyller på alla andra istället.
    Du blundar för fakta och förvränger allting.
    Försök se det sjuka samhälle som dina allianskompisar skapat.
    De borde avgå hela alliansbunten……..

     

  34. 2009-09-05 20:28 Angela

    Ja, Bob, det kan man fråga sig? Vad som är meningen med artikeln och vem den är skriven för? Tror s att de kan lura svenska folket i all evighet? Det tog bara några timmar för thailändarna i blåbärsskogen att förstå att de var dragna vid näsan. Jag menar 15 år! Är det inte bra länge?

    Tala om för mig, ni båda herrar artikelförfattare, hur ni skall kunna genomdriva den fina politiken? Hur skall lilla Sveriges röst, inte större än en sockenstämmas, kunna trotsa EU-direktiven? Tala om det? När ni vet att vetot för Sverige försvinner i en rad frågor. Det som ni i valrörelsen vid Anschluss talade om som den stora säkerheten! Sverige kunde alltid lägga in ett veto, hette det! Tala om att det inte ens är säkert att Sverige får en kommissionär. Dvs en representant i kommissionen där lagarna stiftas. Hur stor är då era så fantastiska omhuldade och höjda till skyarna påverkansmöjligheter när Sverige inte ens få vara med?

    Tala om sanningen att s inte KAN formulera en politik, ett alternativ till marknadsliberalismen, därför att SAP numera ingår i den politiken. SAP är ett blått, borgerligt parti. Därför ville man inte låtsas om v utan uteslöt dem först från den blågröna röran!

    SAP ville framstå som ett mittenparti/borgerligt parti för att ta mittenväljare från alliansen i storstadsregionerna. Ledningen i SAP vill inte ingå i ett vänsterblock. De gör vad som helst för att få makten igen. Makten betyder allt för dem. Det är ju där kosingen, lyxlivet och förmånerna finns. Bonusarna i alla dess former om det sedan är pengar, lyxresor eller kvinnor (sexklubbar eller älskarinnor) är skit samma! Skattebetalarna står för kostnaderna, även för livvakter för försmådda älskarinnor. Glömd är den arbetarrörelse de kom ifrån!

    Eftersom ni inte kan formulera en socialdemokratisk politik blir det bara tom smörja som i den här artikeln. Tala om vad en viss person, en känd socialdemokrat sa bestört och inofficiellt när sossarna bara kom på fjärde plats i EU-valet i Stockholm “att partier borde förbjudas att försöka värva medelklassväljare därför att för varje sådan person vi vinner förlorar vi hundratusen andra”!

    Så länge Sverige är med i EU och vi tvingas följa deras spelregler och konstitution är det omöjligt att formulera något radikalare och progressivare än mittenpolitik. Det är det som gäller i EU och med Lissabonfördraget blir det GRUNDLAGSFÄST!!!! Fejsa det någon gång!

     

  35. 2009-09-05 20:47 Angela

    Så hade vi haft en blå regering när Foten Carlsson skickade in Sverige i EU! så hade vi hamnat där ändå.
    ———————————————————————–
    Jag undrar var du får alla konstigheter ifrån, Charlie B! Vakna upp någon gång! Utan sossehjälpen hade alliansen ALDRIG lyckats få in Sverige i EU. Ja-sidan vann knappt. I C fick skrämma in i det sista! Med räntan! Du vet tydligen ingenting om maktspelet och bedrägerierna bakom kulisserna. Eller låtsas du inte veta? Hur det goda, ovan beskrivet, sossepartiet trakasserade nej-sägarna i partiet. Men, Charlie B, sanningen kommer alltid fram till slut. Då får du och de andra stå där med skammen!

    Du med ditt förvrängande! Läs historien och alla fördragen! Där har du sanningen! Du kan söka den själv!

    I fördragen Charlie B står det klart och tydligt att det är marknadsliberalism som gäller och oavsett vilket parti som sitter i regeringsställning så gäller den politiken.

    Charlie B , ja-sägarna eller blåsossarna måste låtsas att de inte vet att de inte kan formulera en socialdemokratisk politik. Tillhör du en av dem eller är du ett offer för låtsasleken?

     

  36. 2009-09-05 21:12 Tobbe

    Läs va Angela skriver, det är rätt vettigt!

    Fattar inte folk som tror att högern är räddningen, det är precis samma skit! det behövs en ny demokrati, där folkets vilja och bästa går först, inte där förtroendevalda, politikers o företagpampar vilja styr.

     

  37. 2009-09-05 21:51 Bob

    Angela har med sina inlagg mosat artikeln .
    Forfattarna borde forsoka skriva nagot konkret i fortsattningen och inte komma med floskler fran SSU annars blir blir dom mosade igen..

     

  38. 2009-09-05 22:01 Tobbe

    Bob, förstå, det skulle lika gärna kunna vara moderater eller vad som som skrev artikeln, försök inte att få det till att detta är nått unikum från sossehåll, alla etablerade partier idag är precis lika ruttna!

     

  39. 2009-09-05 23:35 PG

    Genom gamla floskler och drömmar om fornstora dar och med massor av återställare på dagordningen vill nu sossarna slå dunster i oss läsare att det skulle vara bättre i Sverige med dem som makthavare.
    Men vi låter oss inte luras av tomma ord, vi minns hur arbetslösheten växte, hur utanförskapet växte, hur integrationspolitiken var misslyckad, hur skatterna för vanligt folk växte, hur flummet i skolan fick breda ut sig och hur kärnkraft avvecklades till förmån för importerad kolkraft. Exemplen är många många fler och det kommer att ta tid att städa upp efter åratal av havererad politik.

    Det vore intressant för oss väljare att få veta hur sossarna ska finansiera sina vidlyftiga löften och vilket inflytande ska Ohly och miljöpartisterna få i den rödgröna kartellen? Det är hög tid att sluta mörka nu. Mätning efter mätning visar på lågt förtroende för Sahlin, även bland de egna sympatisörerna. För ett parti som ser makten framför allt finns det ingen framtid i ett modernt Sverige, sossarna kan nu vänja sig vid att förbli ett oppositionsparti.

     

  40. 2009-09-06 01:06 Bodil

    Har herr Olander fått skrivkramp nu efter alla svar på tal?
    Fega är vad de är sossepamparna de är enbart ute efter feta uppdrag som regeringsparti.
    De struntar blankt i oss arbetare och sk tjänstemän.
    De, sossarna, tror att de är smarta när de delar upp oss i olika grupper men en sak är klart som korvspad vi som kallas tjänstemän vi ARBETAR mer är de som de benämner arbetare.
    Alla ARBETAR som har ett arbete, privat, statligt eller kommunalt.
    För att inte tala om hur ENTREPRENÖREN ARBETAR han eller hon kan inte skilja på dag eller natt.
    Bluffen går inte längre den är förbrukad, bäste Herr Olander.

     

  41. 2009-09-06 01:21 Ola Möller

    Väl skrivet Torbjörn och Ronny.
    Med tanke på hur reaktionerna blivit och med tanke på bristen i argumentationen hos våra meningsmotståndare kan man lätt dra slutsatsen att ni ligger helt rätt i er analys!

     

  42. 2009-09-06 09:39 bob

    Det finns ingen som anvant och fifflat med skattepengar och utnyttjat sin stallning for att skaffa personliga fodelar som Mona Sahlin.
    Kontokort, kronofogde, onodigt jobb at dottern ,lyxresor for familjen ar bara fragment av hennes handlande. Att hon inte ar lampad for landets hogsta befattning ar en sjalvklarhet och det var genom en misslyckad kvotering som hon blev partiledare da
    alla kvalificerade kvinnor tackat nej och bottenskrapet blev kvar.

    S kongress bor byta ut henne mot en kompetent person som valjarna har fortroende for.
    50% av partiet emot henne och att ga till val med en sadan ledare ar politiskt sjalvmord.
    Hennes enfaldiga dagispladder och befangda forslag ar sa omdommeslosa och verklighetsframmande att de hor hemma i ett komisk barnprogram

    Tomma loften och floskler fran SSU ar det enda hon presterar.
    Hon kommer ensam att kvadda hela partiet om hon far fortsatta och de flesta Socialdemokratiska valjarna sager att dom inte vill ha henne av detta skal

     

  43. 2009-09-06 09:49 Jägarn

    Väl skrivet, bob.

     

  44. 2009-09-06 09:51 Angela

    Ola Möller, släng inte ut påståenden utan att ha belägg för vad du säger! I en seriös debatt är det kunskap som gäller och inte enbart känsloblaj! Tala om vilka brister det finns i motståndarnas argument. Seså jag vill höra! Annars framstår du bara som en av lögnarna och bedragarna eller som ett offer för propagandan, den massiva propagandan som bara fortsätter och som hör och häpna Timbro på ett förtjänstfullt sett utrett. Faktum är att m och v har bäst kläm på hur EU fungerar och konsekvenserna. De har den bästa realistiska uppfattningen av alla partier!

     

  45. 2009-09-06 09:56 CharlieB

    Angela!
    Så bra då att vi är överens.
    Det hade kvittat vilka som suttit vid makten!
    De hade ändå dragit in Sverige i EU.
    Ingvar Carlsson var ju den som var stadsminister när Sverige
    blev medlem i EU. Efter den mandatperioden avgick han.
    Jag har aldrig gillat Foten Carlsson! än mindre gillar jag EU.
    Hur maktspelet fungerar är jag väl medveten om.
    Dock hade vi ju en folkomröstning om EU! och ja-sidan vann.
    Så den igentliga sanningen är ju att Svenska folket drog in oss i EU. Vem som ljög och lurade svenska folket mest! lär vi aldrig få svar på.
    Nu är vi som sagt medlem av EU! det hjälper inte att spy galla över det som du gör. Det viktiga är nu att få bort den borgerliga allians
    dom håller på att förstöra Sverige helt och hållet.
    Det som händer och sker nu! kan inte skyllas på EU.
    De har ingenting med vare sig skattesänkningar och hetsjakt på sjuka människor att göra. Detta är alliansregeringen ensam skyldiga till. Att propagera för ytterligare en skattesänkning med den stora arbetslöshet vi har idag! är rent vansinne.
    Detta skapar inga jobb! utan tvärtom ökar klyftorna och arbetslösheten. De har godkänt en ny motorväg i Stockholm för runt 30 miljarder! samtidigt som de fördömmer bilindustrin! rimmar mycket dåligt. Men som sagt! Borgare har aldrig brytt sig om någon annat än att uttöka sin feta plånbok! och att göra Stockholm till Överklassens näste. Mona Sahlin är possitiv till detta motorvägsbygge! Vilket jag beklagar djupt.
    Alliansregeringen bollar med sjuka människor! vilket är oförsvarbart. Nu skall dessa flyttas över till arbetsförmedlingen! för det finns så mycket jobb som dessa fuskare kan åta sig att göra.
    För alla sjuka ses som fuskare i borgarnas ögon. Många av de 50000 som fråntas sjukbidraget är kroniskt sjuka och kommer aldrig att kunna jobba. Detta är som sagt en situation som du INTE kan skylla på EU. Inte heller kan du skylla på socialdemokraterna. De började se över de stora antalet långtidssjukskrivna. De har dock ALDRIG tvingat svårt sjuka människor att jobba genom att sänka/dra in deras ersättning så de tvingas söka jobb.
    Detta är enbart alliansregeringens ansvar. För detta skall de också ställas tiull svars. Husmark/Pehrson borde avgå omgående. Hennes människosyn är otäckt skrämmande…………….

     

  46. 2009-09-06 10:14 CharlieB

    Bodil!
    Svar på tal?
    Antagligen inser han det meningslösa att lääga ner tid på
    att förklara saker och ting för människor som vägrar inse den bittra sanningen. Ni tjänstemän skall ha storkovan medans sjuka och låginkomstagare får dela på småsmulorna.
    Sjuka människor skall inte leva på bidrag!,ni vill inte vara med och försörja dessa.,Var och en skall klara sig själv och betala för sig själv!,sjuka eller inte. Har ni tjänstemän någongång brytt er om någon annan är er själva?
    Självklart gör tjänstemännen ett jobb.
    I stort sett alla långtidssjukskrivna och förtidspensionärer! har en gång varit arbetare.

    Det bästa Bob kan komme med är att dra upp gammalt mögligt skräp. Saker som Mona S både avgått och stått till svars för.
    Samtidigt håller Han Fredrik REinfeldt bakom ryggen! En stadsminister som uttnytjat både svart arbetskraft!,struntat i tv-licens! han har gjort sig medskyldig till brott.(försäljningen av Gymnasiet i Täby.) Det går att fortsätta i oändlighet med att räkna upp all skit som borgerliga ministrar pysslat med genom åren.
    Skall man kritisera någon så bör man ha rent bakom sin egen rygg först. Det har knappast de ministrar som de borgerliga förespråkarna härinne vurmar för.
    Det känns dock skönt att rödgröna oppositionen ökar försprånget i gallupundersökningarna.
    Överklassalliansen måste bort för Sveriges väl och ve………..

     

  47. 2009-09-06 10:20 Jägarn

    Charlie, du är ett fynd, ett fynd för Alliansen. Du dömer ut allt och alla till och med dina socialdemokratiska ledare både nuvarande och tidigare. Nu när vi har Alliansen i regeringsställning så är naturligtvis all världens ondska deras. Charlie, du hoppar förvirrad mellan diverse påståenden, vidimera dessa, det enda du presterar är pladder på Måna nivå, dvs dagisnivå.

     

  48. 2009-09-06 10:39 bob

    Charlie.
    Vill du forklara nar Mona Sahlin stått till svars för foljande:

    1999: 98 obetalda p-böter varav 32 går till Kronofogden.
    Hur manga var pa handikapplats (24-26 ganger)
    1990: Dagmamma betald svart (häftigt att betala skatt)
    1993 Obetald TV-licens.
    1993 Körförbud på obesiktigad familjebil. Trots det, två p- böter under tiden
    1995: Köp av varor för 53 000kronor med statens kontokort.
    1995: Tar Mona “time out” på Mauritius med familjen på skattebetalarnas bekostnad.
    1997: Sahlin startar bolag och tar ut 1,1 miljoner i lön och 350000 i externa kostnader.
    1999: Går företaget i konkurs. Då är Mona regeringens småföretagarexpert.
    2000: Mona har 30000 kr i restskatt. Ärendet går till Kronofogden innan pengarna betalas in.
    2001: Mona har två obetalda räkningar som går tillKronofogden.
    2002: Monas bil är belagd med körförbud. Obesiktigad samt fordonsskatten ej betald.
    2005 anvander regeringskortet till ett flertal privata taxiresor
    1995-2006. Utsparkad ut Handels for bristande betalning
    2006 Onodigt lyxjobb at dottern betalas med skattepengar.
    .Sedan hon blev partiledare har partiet krympt till sin lagsta niva och partiet har gjort sitt samsta val sedan allman rostratt infordes. 69 % anser henne som en belastning for partiet

    Det enda hon gjort ar att med ett paklistrat leende och en axelryckning vagrat disskutera sina oegentligheter och de skandaler hon stallt till med..

     

  49. 2009-09-06 10:44 Borg a brakarn

    En sak ni har gemensamt här ovan är det totala engagemanget i sossarnas väl och ve.
    Mona & Co Ni är de mest omtalade personerna på nätet
    och på denna blogg, det vill inte säga lite.
    Allt blir reklam och till Er fördel positiv eller negativ
    spelar “kaine rolle” go for it.

     

  50. 2009-09-06 11:03 Bobelina

    BOB

    Så agerar en sann MODERAT PÅ KANSLIET en söndagsmorgon när han vet att slutet är nära.

    Personangreppen haglar när motivationerna och
    ideerna + ansvarstagandet har tagit slut och det
    ena efter andra misslyckanden ersätter varandra.

    Kommunikationen har gått hädan ordförrådet har
    tagit slut KVAR finns bara personangrepp samt
    expriment med olika tändkablar som inte fungerar.

    Man känner bara att snart explodera det AV FRUSTRATION
    och vägen ligger inte spikad framåt utan GNISTAN är på
    väg tillbaka där den kom ifrån.

    Och så var den sagan slut.

     

  51. 2009-09-06 11:22 bob

    Bobelina
    Det basta for landet ar att ha en regering och en kunnig opposition som kontrollerar den.
    Oppositionen skall komma med egna forslag nar de anser regeringen gor fel och kritisera de av regeringens forslag de anser felaktiga. Detta system ar helt satt ur spel da ledaren for oppositionen inte ar vuxen sin uppgift.
    Dagen situation ar att oppositionen leds av en inkompetent nolla som tror att hennes uppgift ar att opponera sig och obstruera allt regeringen gor aven nar den genomfor Socialdemokraternas forslag
    Alliansens goda opponionssiffror beror pa att inget vettigt alternativ finns med Mona Sahlin som partiledare och nar S partiledning inte inser att detta ar det stora felet kommer Alliansens framgang att fortsatta. Min kritik ar aldrig riktad mot partiet i andra fragor an vad galler Mona Sahlins ledarskap..

    Det enda sattet for vanstern att bli ett alternativ i valet ar att gora sig av med Mona Sahlin.
    Hon ar avskydd av stora delar av det egna partiet och dom rostar inte pa S sa lange hon ar ledare
    och med storsta partiet decimerat av det skalet finns inte en chans i valet.

    Hela avsikten med mina inlagg ar att Socialdemokraterna skall byta ut MonaSahlin mot en kompetent ledare sa de blir ett alternativ i valet.

    Tror att en moderat pa partikansliet skulle forsoka fa bort Mona Sahlin som ar deras basta valarbetare ?

     

  52. 2009-09-06 11:28 sneider

    Bob Din beskrivning av Mona är vad vi gamla sossar kallar för en brösocialist detta är en avskyvärd företeelse inom arbetarrörelsen . Det är beklagligt att hon har blivit vald till ledare för socialdemokraterna. Mona har för mycket i bagaget, därför blir hon ett sänke för rörelsen.

    Detta fenomen är inte ovanligt, det förekommer i alla politiska politikerna i Sverige. De politiska partierna måste sovra bland sina kandidater annars förlorar vi alla förtroendet för våra politiker.Av Moderaterna kanske man bara behöver kräva en vanlig gammaldags tjyvaheder men en sosse skall vara oförvitlig.

     

  53. 2009-09-06 11:42 bob

    sneider

    Kritiken mot Mona Sahlin kommer till storsta del fran sympatisatorer till Socialdemokraterna som inte under nagra omstandigheter kommer att rosta pa S sa lange hon ar partiledare.

    Att det finns dom som inte forstar att kritik mot Mona Sahlin inte ar detsamma som kritik mot partiet ar inget att gora at dom begriper inte battre utan tror att all kritik mot henne kommer fran Moderaterna.

    Varfor skulle Moderaterna forsoka fa bort Mona Sahlin?
    Hon ar ju garantin for att dom vinner nasta val.

    Om S hade sovrat bland sina partiledarkandidater hade Mona Sahlin inte kommit ifraga ,hon blev inkvoterad av misstag och det ar bara att hoppas pa att kongressen rattar till sitt misstag och byter ut henne.

     

  54. 2009-09-06 11:45 Bobelina

    Bob

    Skandal ÄR DET endast för dej och några andra till som har slut på SAK argumentationen.

    Jämfört med MILJARDRULLNINGARNA i Moderaternas Fredrik och TIBBLE affären samt Odells försäljning av sitt eget företag till Staten och den förtjänsten så är det PEANUTS eftersom det är privata affärer och odells och freddes är med våra skattekronor.

    Konstitutskottet kommer att behandla de två sistnämnda medan PRIVATA affärer är PRIVATA och skall så va.

    Blanda inte ihop det är du snäll.
    Försök hålla SAKER och ting ISÄR.

    Även jag tycker att Monas privata affärer ligger henne i fatet MEN det har inget med hennes POLITIK att göra.

     

  55. 2009-09-06 11:55 Bob

    Bobelina

    Mona Sahlin har ingen politik, det ar endast floskler fran SSU och tomma ofinansierade loften om att ge allt till alla.

    Anser du att den politiker med den solkigaste meritforteckningen och som ar totalt inkompetent och bara dagispladdrar skall ha landets ledande befattning och representera Sverige internationellt?

    Hennes oegentligheter som tvingade henne att avga tidigare har fortsatt, senast utnyttjade hon sin stallning for att ordna ett valavlonat lyxjobb at sin okvalificerde dotter pa Washingtonambassaden.

    Vem annan har gjort nagot liknande?

     

  56. 2009-09-06 12:16 sneider

    Bobelina Jag tror att Du är som de flesta sossar är hemmablind Du vill inte tro att dina ideal inte håller. Tycker Du att Monas CV är den kompetens som landet behöver så rösta gärna men troligen kommer Du att vara ganska ensam. Nu gäller det att ta tillbaka makten och då behövs en ledare som har de rätta egenskaperna någon som folk kan lita på.

    Tänk om du hade samma CV inom fiffel branschen som Mona S och Du presenterade detta för en företagare när Du sökte ett jobb ,tror Du inte att någon annan kommit för dig i kön.

    Mona är osynlig eller hur, för när såg Du henne senast i något publikt sammanhang .När framträdde hon senast och vad sa hon.

    Det finns många duktiga välutbildade sossar varför inte använda dessa.

     

  57. 2009-09-06 12:34 bob

    Bobelina

    Sok ett jobb, tala om att du olovligt brukar anvanda arbetsgivarens kontokort for dina privata betalningar,sag ocksa att du felparkerar 98 ganger under ett ar och att Kronofogden brukar krava dig pa skatt, dagisavgifter och p- boter.
    Att du blivit utsparkad ur facket for bristande betalning kan du halla tyst om sa dina kollegor inte far veta det.
    Med en 3:a i betyg fran Sociala linjen och utan arbetslivserfarenhet blir de jobb du kan soka begransade.

    Mona Sahlin vill med sadana meriter ha landets hogst befattning, bo i Sagerska palatset och representera oss alla internationellt.

     

  58. 2009-09-06 12:35 Bobelina

    Bob

    Du är skrattretande med dina personangrepp.
    Det är tydligen det enda du har att komma med.
    Hennes dotters kunskaper har jag ingen aning om MEN
    självklart får hon inte stanna kvar om hennes kompetens inte uppfyller de kriterier som krävs.

    Vad värre ÄR när Moderaterna spottar ut den ena miljarden efter den andra helt ofinansierat av våra
    skattekronor JUST NU för att hålla oppositionen lugn.
    17 miljader på utförsäkrade 350 miljoner idag på försäkringskassans dåliga arbet istället för att analysera vad felen beror på.
    Money money money som inte finns.
    ALLT LÖSES med lånade miljader och vi svenska skattebetalare bär med oss en skuld som ökar för varje dag.
    LÖSNINGEN ÄR NYA MILJADER.
    PANIKEN står högt i TAK hos ALLIANSEN.
    Sammarbete och lösningar av problemen finns inte i deras ack så STILLASTÅENDE värld av ICKE engagerade innevånare som enbart väntar på bättre TIDER och därför inte LYFTER ett finger för denna ack så duktiga sammanslutning med Littorin i fören och som skall lösa ALLT med det stora LYFTET.

    Ja många väntar på det stora LYFTET.

     

  59. 2009-09-06 12:36 Jägarn

    sneider, ni får inte lura oss på vår bästa valarbetare, vi i Alliansen har länge glatt oss åt Måna.
    Om ni gör ett byte så kräver vi att ni sätter in Ola Rask, ni ha ju ändå en viss tradition att vårda.

     

  60. 2009-09-06 12:39 Jan i Askersund

    Ja, du milde tid, kompromisslöst o otåligt Så snackar bara företrädare för ett maktfullkomligt, gnällfullkomligt och i sina egna ögon överlägset parti.

     

  61. 2009-09-06 12:43 bob

    Bobelina
    Vill du visa pa nagot som inte ar ratt i vad jag skrivit om Mona Sahlin .
    Det ar endast kanda och tidigare publicerade fakta som latt kan kontrolleras.

     

  62. 2009-09-06 12:50 bob

    Uttalande fran ledande Socialdemokrater om Mona Sahlin.

    Göran Persson
    “Man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet ”

    Lotta Gronning aftonbladet

    “Mona Sahlin,en nodlosning som patvingats partiet
    Gröning förklarar att Sahlin inte är någon ideolog, därav de rådslagsgrupper som ska forma partiets framtida politik. Hon menar att det inte bara är ideologin som är Sahlins svaghet, även utrikes-
    politiken, partiets historia och ekonomin hör till hennes svagheter. Ett citat: ”Ett annat område där Mona Sahlin verkligen behöver hjälp är när det gäller den ekonomiska politiken. En bidragande orsak till varför hon misslyckades förra gången att bli partiledare handlade just om hennes ekonomiska erfarenheter. Hon överskattade sig själv som partiledarkandidat genom att ivrigt sträcka ut handen efter ordförandeklubban i tider då landet befann sig i ekonomisk kris”…

    Enn Kokk f.d partisekreterare (S)
    “Mitt intryck av henne – jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare – är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat.”

    - Fd LO-ekonomen och vice Riksbankchefen Villy Bergström(S)
    “Partiledare MS är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka kontruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetensen i hennes omgivning har stötts ut”.. Bergström säger RENT UT att hon är inkompetent.
    Det gäller inte bara kunskaper i ekonomi, det gäller de flesta frågor Sahlin uttalar sig om.

    Erik Norelius Fd chefredaktor DalaDemokraten(S)

    Nu har åtskilliga socialdemokrater förlorat allt hopp om en valframgång nästa år. Mona Sahlin ses som den slutliga olyckan. Hon tycks sakna politiskt omdöme och alla vet att hon trampar fel även vid sidan av politiken. Läget förvärras¬ av att partiet saknar ett inre politiskt arbete. Hundratals socialdemokratiska föreningar finns bara på papperet. Det har gått så långt att miljöpartister får delta i social¬demokratiska gruppmöten och även dominera dessa.

     

  63. 2009-09-06 12:59 sneider

    Jägaren
    Det är nog riktigt att Mona är en god valarbetare för Alliansen. Men Alliansens rykte är vid det här laget ganska solkigt om de aspirerar att representera arbetarna så den hjälpen jämnar nog ut sig. De som Moderaterna värnar om är inte folk av din kaliber de räknar dig som en liten nyttig idiot som kämpar för något som enbart gynnar de som sitter på den översta pinnen i samhällsstegen.

     

  64. 2009-09-06 13:08 bob

    Jan i Askersund

    Du har helt ratt men artikeln ar antagligen en felleverans till Politikerbloggen av ett manuskript avsett for Galenskaparna.

     

  65. 2009-09-06 13:12 Bobelina

    Bob

    De personer du citerar är väl alla fd sossar och har av olika anledningar fått en fot i häcken och ut.

    Inte för att jag är sosse men jag tror mej ändå kunna analysera anledningen varför dessa personer är så betuttade av att inte få hålla i makten.

    Lotta eftersom hon inte vet vem hon är.

    Enokk för att tanten fick lämna sin post.

    Villy för att han inte längre ÄR.

    Dala demokraten för att han ÄR en föredetting

    Göran för att han icke är ett kvinnoideal

    ALLTSÅ Föredettingar hela högen och misslyckade individer är inget att lyssna till.

    Och sen har vi dej BOB
    Är du man är du kvinna?
    Är du fd eller sitter du löst.
    Har du av någon anledning blivit PETAD från sossarna av oegentligheter och känner dej orättvis behandlad eftersom du hela tiden jämför dej med MÅÅNA och hennes görande?????????.

    Äpplet faller inte långt från Päronträdet.

    Vilket påminner mej om att jag måste ut och plocka in.

     

  66. 2009-09-06 13:38 ola

    bob…

    Det verkar som du har stora problem med att S valt Mona S som partordförande. Och jag förstår att ni på högerkanten är oroliga nu när Vänsterblocket drar ifrån i mätningarna.
    Men det blir så när man lovar minskad arbetslöshet i valet och så fördubblar man den i stället.
    och inte nog med det…Nu håller ekonomin på att krascha oxå.. enligt Borg ska det lånas upp 200 miljarder i år.
    Så att du skyller på Mona att Alliansen tappar röster tror jag inte helt stämmer.

     

  67. 2009-09-06 14:02 Jägarn

    Måna har ordentligt med både fel och brister och är absolut inget statsministerämne, det må så vara. Men vi borde nog ta oss en funderare hur det står till hos Månas tillskyndare.

     

  68. 2009-09-06 15:46 TobbeLove

    Bäste Ola !
    En utmärkt analys! Så mycket borgerliga tillkortakommanden på en gång är det inte ofta man får ta del av. Det finns naturligtvis en välgrundad borgerlig rädsla för att de välbesuttna får träda tillbaka till gagn för arbetarbefolkningen.

     

  69. 2009-09-06 16:29 ola

    Jägarn…

    Det är inte första gången du är emot demokrati här.
    Så du förvånar inte…

     

  70. 2009-09-06 16:46 Jägarn

    Jägarn…

    Det är inte första gången du är emot demokrati här.
    Så du förvånar inte…

    Ola, går inte hissen ända upp, mår du bra, eller?????????????

     

  71. 2009-09-06 17:47 ola

    Jag mår utmärkt när jag ser dom sista partiväljarundersökningen. Men förstår det käns jobbit för dej. tydligen går din hiss bara nedåt.

     

  72. 2009-09-06 18:22 Bodil

    Problemet Mona beror på att sossarnas egna riksdagsmän och kommunalmän är lika dåligt utbildade som hon själv.
    Det är ju svårt att begära mer av henne än av sig själv.
    Därför blir det vi borgerliga som måste se till att få henne avsatt ,VI KAN INTE HA EN STATSMINISTER med 3,0 i sociallinje.
    VI KAN INTE HA EN STATSMINISTER som talar MTV engelska.
    VI KAN INTE HA EN STATSMINISTER som har haft skulder hos kronofogden.
    VI KAN INTE HA EN STATSMINISTER som är ekonomiskt obildbar.
    Det måste till en högre kvalitet på alla riksdagsmän det är särskilt behövligt inom sosseriet.

     

  73. 2009-09-06 19:04 Angela

    Bobelina, ett märkligt cirkelresonemang! Vem bestämmer att någon är en “föredetting”? De som tillfälligt befinner sig vid makten har alltid rätt menar du? Farliga tankar. Mycket farligt! Det är så människor som Mugabe resonerar! Och Burmas potentater m fl.

     

  74. 2009-09-06 20:10 ola

    Bodil…

    Ser att du inte tycker att demokrati är så viktig.. Huvudsaken ministrarna köpt sig betyg i usa
    Men varför är du så rädd att ni ska förlora valet 2010
    när du har så begåvad partiledning…
    Kan det vara så att Svenska folket förstått
    Alliansens bluffar i sista valrörelsen..

    Du hur är det med näringsministerns skolunderbyggnad då?
    kunde ju vara snyggt om du talade om det..

     

  75. 2009-09-06 20:12 PG

    Sosseväljarna vill inte ha Sahlin själva får vi höra i dagens nyhetssändningar. Vem kan klandra dem?
    Nu är inte sossarna bara Sahlin, på köpet får man dessutom en misslyckad politik och Lars Ohly!

     

  76. 2009-09-06 20:48 Bobelina

    Bodil!

    Oj oj oj vad du är rädd för hennes styrka. Det var som attan är hon ett sååååå STORT HOT.

    Och visst kan vi ha en som prata MTV engelska med oss. I sverige räcker det att hon pratar svenska och bryter på alla invandraspråk.
    Och visst kan hon ha/haft skulder hos kronofogden.
    Jag känner många FD företagare som fått slå vantarna i bordet pga krisen pch hamnat där.
    Och DU dom ser precis likadana ut som vi andra.
    Och visst kan hon vara ekonomiskt obildbar SÅ LÄNGE DET FINNS DE SOM VILL SKÖTA DET FÖR HENNE.
    INGA STORA PROBLEM.
    Allt går att lösa!!!
    Och förresten har jag då aldrig hört henne säga att hon behärskar det som vissa andra som vi nu ser resultatet av.

    Nej du bättre en naturligt leende ledargrupp som vill föra ut i etern ett nöjt och tillfredställt folk som föregångarland än en bitter bakåtsträvande grupp med ett påklistrat VECK
    i pannan som passiviserar och larmslår folk med arbetslöshet och hot om utförsäkringar när du råkar bli sjuk.
    DEN MÄNNISKOSYNEN PASSAR INTE I föregångarlandet SVERIGE.

    Angela

    Jag bestämmer att jag är en föredetting i många sammanhang.
    Nej dom har nästan aldrig rätt dom som är vid makten.
    Men dom som har tagit ett steg tillbaka av olika anledningar dom är föredettingar och det har dom rätt att vara…..

    T ex fd Moderat numera Kamrat.

     

  77. 2009-09-06 20:49 Mona

    Musse Pigg, alias Bodil
    Använd dinenergi till något bättre än gammal skåpmat som hände för 12 år sedan. Det är både betalt och förlåtet.
    Det är bara idisslarna som lever i det förgågna.
    LEV I NUET FÖR F-N!

     

  78. 2009-09-06 21:22 Mona

    Musse Pigg alias Bodil
    Vad har du själv för utbildning? Det du skriver på politikerbloggen låter inte särskilt bildat, tre ord på tyska fantastiskt!
    Hur ska det gå för skattesmitarna Borg och Billström. Har de betalat sina skulder och böter till Svenska Staten. Borg fixar säkert en bra advokat som åberopar att han var underkänd i matte, men stackars Billström får säkert sitta i en cell utan TV.
    Men du tycker väl att man ska göra skillnad på människor,
    Blötkopf!

     

  79. 2009-09-06 21:36 ola

    bob…

    Är det missförstånd att tolka det du skriver som ett sätt att svärta ned Mona… Och inte ett ord om allt som Alliansens partiledare har gjort .

     

  80. 2009-09-06 21:41 ola

    bob….

    Kan du länka till det här eller håller du på med ärekränkning? Måste ju finnas en dom på det.

    1995: Köp av varor för 53 000kronor med statens kontokort.

     

  81. 2009-09-06 21:47 CharlieB

    Bob!
    Det är ju just detta hon stått till svars för!,Bett om ursäkt för! och avgått för. Hon har betalat av sina skulder.
    Det som rör hennes privata ekonomi har vare sig du!,Jag eller någon annan med att göra.
    Du komentarade inte det vår nuvarande stadsminister gjort sig skyldig till.
    Nä att dra upp gammalt mögel visar bara på ren desperation
    från din sida………

     

  82. 2009-09-06 21:49 CharlieB

    Bob!
    Det är ju just detta hon stått till svars för!,Bett om ursäkt för! och avgått för. Hon har betalat av sina skulder.
    Det som rör hennes privata ekonomi har vare sig du!,Jag eller någon annan med att göra.
    Du komentarade inte det vår nuvarande stadsminister gjort sig skyldig till.
    Nä att dra upp gammalt mögel visar bara på ren desperation
    från din sida.
    Nä eran debattteknik är på så låg nivå att det är sorgligt.
    ………

     

  83. 2009-09-06 21:50 bob

    OLA
    Expressen 5 Jan 2007 skrivet av Britta Svensson.

    Då avslöjade Expressen att Sahlin, som då var vice statsminister, tagit ut tusentals kronor i kontanter på sitt betalkort som hon hade i tjänsten för att betala arbetsresor och andra omkostnader. Hon hade också köpt kläder och hyrt bil privat och använt kortet på semestern för tiotusentals kronor. När hon krävdes på pengarna struntade hon i att betala, ofta i månader. Inte förrän Expressen skrev om dessa otillåtna “lån” av skattebetalarnas pengar slutade Mona Sahlin att missbruka sitt kort.

     

  84. 2009-09-06 22:06 Peter

    Bob; Bara så du vet kommer Charlie svara att det är en borgerlig myt.

     

  85. 2009-09-06 22:14 Peter

    Jag tycker egentligen det är ganska ointressant att diskutera vad Sahlin gjort och inte gjort. Jag tror hennes svagheter kommer visa sig när det är dags för debatt mellan blocken. Mig veterligen finns det ingen politisk kommentator som hittills påstått att hon vunnit en debatt mot Reinfeldt. Aftonbladet inräknad.

    Vidare tror jag inte att sossar har så mycket att vinna på att börja jämföra skandaler. Efter valet fick flera borgerliga ministrar lämna sina poster för att inte betala tv-avgift och anlitat svart barnpassning. Borgare avgår, sossar sitter kvar med “fortsatt förtroende”. Ett utmärkt exempel är bonusfesten i LO.

     

  86. 2009-09-06 22:15 bob

    Peter
    Det vet jag ocksa men fakta finns att lasa pa massor av webbsidor och vad jag skivit finnsocksa publicerat i media sedan lang tid,
    Det ar bara att titta dar.

     

  87. 2009-09-06 22:25 Bobelina

    Bob

    Har Monas eller dottern blåst dej rent känslomässigt eller varför kräker du.

    Och har du överhuvudtaget någonsin varit ute i arbetslivet
    och haft ett företagskort på fickan.
    VA!

    Det kortet är till för att användas vid behov och när man är ute på tjänsteresa och ser något man tycker om och inte har egna money. dÅ KAN MAN ANVÄNDA FÖRETAGETS presic som Mona och många med henne gjort. Oftas ligger det ett avtal med chefen om att det går bra då och då och dras på lönen.
    Olyckligtvis i Monas fall var det väl en missnöjd Moderat som var tvungen att gå till pressen för att svärta ner henne osh sossarna för att det inte gick bra för dom själva.

    Du glömmer att tala om alla dessa andra som samtidigt fick lämna in sina kort av samma anledning. DÄRFÖR ÄR JAG ÖVERTYGAD ATT HON ELLER DOTTERN TACKAT NEJ TILL DIN PERSON I OLIKA SAMMANHANG, kanske politiken för att du inte fattar hur saker och ting ligger till eller fungerar.
    Är du släkt med Per Nuder????

     

  88. 2009-09-06 22:32 Jägarn

    Och kvar på banan står, OLA RASK. socialdemokratins nya ledare.

     

  89. 2009-09-06 22:35 bob

    Bobelina
    Uppgifterna om Mona Sahlin ornande av jobb at dottern samt att hon mot gallande bestammelser anvant statens kreditkort for privata inkop.
    Allt finns att lasa pa webben om du soker.
    Be nagon normalbegavad hjalpa dig

     

  90. 2009-09-07 01:00 ola

    bob

    När kommer länken om dom 53000 som du påstår..

    Du tar upp om Monas dotter….varför tar du inte upp om Freddes son då? Vart ligger skillnaden?
    Varför tar du inte upp om dom som sitter kvar i regeringen som ministrar och har både svart arbetskraft, svartbyggen, obetalda Tv-avgifter och en del annat. Är det enligt ditt sätt att se på saker OK om det är moderater..

    Peter…

    Du tog bara upp om bonusfesten och Lo inte att SN oxå var inblandat mera än 50% på det… Men det ville du inte kännas vid. Och du glömde bankerna oxå som vi får rädda med skattepengar.

     

  91. 2009-09-07 01:26 Mattias Lönnqvist

    Ola: du måste väl ändå se skillnaden på att ordna en prao-plats (en obetald praktikplats i 1-2 veckor, någonting som många föräldrar gör för sina barn) och en eftertraktad — och välbetald — praktik på svenska ambassaden?

    Prao: görs i högstadiet, obligatoriskt, föräldrar brukar hjälpa till med dessa, obetalt, 1-2 veckor.

    Praktikplats på ambassaden: välbetalt, eftertraktat, ett antal månader, görs på universitetsnivå, föräldrar brukar inte utnyttja kontakter för detta, gjordes i strid med UD:s regelverk.

    —-

    Det är också korrekt att det funnits en del ministrar som haft svart arbetskraft eller inte betalat tv-licens. Skillnaden är att två av de moderata ministrar som detta gällde var tvungna att avgå, men inte Mona Sahlin.

    Nu skulle man iofs kunna framföra att även politiker är människor, och de måste få fela de också. Men (!) Mona har ju en hel drös med försyndelser och hon var dessutom väldigt snabb med att kritisera de moderata ministrarna.

    Dvs, den vanliga socialdemokratiska dubbelmoralen där det är ok om sossar gör det, men inte ok om andra gör det.

     

  92. 2009-09-07 06:10 Mona

    Jag blir verkligen imponerad av Ola, trots angrepp från alla håll klarar han sig perfekt och får blåtirorna att låta som enögda dumbommar. De har absolut inte något nytt att komma med. Du är ganska ensam men är verkligen påläst och kan ge tydliga svar som sätter dina motståndare på pottan.
    Bra Ola.

     

  93. 2009-09-07 06:29 Henry

    Varför tystas Moderaternas skattefusk ner. Har de avtjänat straffet, en av dem är faktiskt finansminister.
    Vad kan det bero på att det finns så mycket (som det påstås här) om Monas affärer, men inte lika mycket om Sveriges finansminister och andra moderaters skulder. Kan det bero på att de flesta tidningar inte längre är objektiv, utan används som vapen i valkapanjer genom att svärta ner Alliansens motståndare. Det är äckligt hur en del göms undan, medan annat ältas i veckor:

     

  94. 2009-09-07 08:13 sneider

    Mona Sahlins privatfinansiella eskapader har hon sonat. Hennes beteende som pågick under många år uppfattas av många som karaktärslöst. För många socialdemokrater som växt upp i ett arbetarhem under knappa förhållande är det svårt att förstå att deras ledande representant i riksdagen har visat ett girigt och bedrägligt beteende. Trots att hon blev förlåten och fick komma till nåder många gånger fortsatte hon med att försöka sno åt sig mer av det som hon inte hade rätt till. Allt detta påminner om en tonåring som inte hittat sin plats i livet och som har svårt med sin etik.

    Den svenska menigheten måste göra rätt för sig, gör de inte detta får det omedelbara konsekvenser. De har svårt att förstå att Mona med sin lön måste dra på sig kritik för sitt fifflande.

    Den kritik som riktas mot Mona Sahlin och hennes ledarskap måste uppfattas som en omtanke för partiet och är ett sundhetstecken . Det finns fortfarande sossar som inte vill se sitt parti erodera. Kritik skall alltid tas på allvar och analyseras och inte bemötas med raljerande retorik.

    Mona Sahlins opinionssiffror visar på en allt mer sjunkande popularitet biter hon sig fast får nog sossarna svårt att hävda sin politik. Därför har hennes supportrar ett ansvar om den svenska socialdemokratiska politiken skall ha något att säga till om i framtiden.

     

  95. 2009-09-07 09:25 bob

    ola
    Se wikipedia -Tobleroneaffaren:

    “Inför valet av ny partiledare för Socialdemokraterna avslöjades det till Expressen att Mona Sahlin använt det kontokort hon hade tillgång till i tjänsten för privata ändamål. Hon hade köpt varor, hyrt bilar för privat bruk samt tagit ut kontanter på kortet.[1] Sammanlagt rörde det sig om privata utgifter till ett värde av 53 174 kronor.[2] Bland de inköpta varorna fanns två Toblerone, vilket gav affären ett av dess namn.”

    Dina kunnskaper i de amnen du skriver om ar pa dagisniva. Las pa innan du yttrar dig.
    Tobbleroneaffaren ar kand av alla som foljer med vad som hander

     

  96. 2009-09-07 10:32 Jägarn

    bob, i vanligt tal brukar sådana figurer benämnas fifflare och dessa tar vi naturligtvis avstånd ifrån. Inom socialdemokratin blir de partiledare och gör anspråk på statsministerposten.

     

  97. 2009-09-07 10:34 Bodil

    @Ola

    Märklig reaktion av Dig beträffande Mona och Hennes eskapader.
    Menar Du på fullt allvar att Mona Sahlin skulle duga som STATSMINISTER.
    I så fall måste Du revidera Din uppfattning hon duger INTE.
    Nu tror jag ju iofs inte att risken är särkilt stor att det kommer att ske att den rödgröna röran vinner.
    Vi kan inte heller ha en regering som består av kommunister och miljötöntar det är alldeles självklart och det måste alla människor med hjärna begripa.

     

  98. 2009-09-07 10:52 bob

    Mona Sahlins framsta uppgift som partiledare ar att skaffa sa manga roster som mojligt till Socialdemokraterna.

    Hon ar ocksa i den unika situationen att helt pa egen hand kunna se till att detta sker i stor skala..

    Avga – och opponionssiffrorna skjuter i hojden.

     

  99. 2009-09-07 12:54 bob

    Jagarn

    Har ar nagra uppgifter om Ola Rask men han har inte akt till Mauritius men ordnat formaner for sin familj sa han vore allt for lik Mona Sahlin for att eftertrada henne.

    Vd:n för Byggnads kursgård Rönneberga, Ola Rask och biträdande föreståndaren – hans fru – var bland annat på en mäss- och studieresa i Frankrike med representanter från ett inredningsföretag. Samma år, 2001, var Ola Rask på studiebesök i Argentina och Chile med syftet att praktisera i det engelska språket.
    Samma år gjorde Ola Rask och hans fru en studieresa till Köpenhamn, där syftet var studieresa med besök på hotell, restauranger och intressanta byggområden. Bland annat besöktes Tivoli under guidad tur. 2002 var Ola Rask sedan i Frankrike, och syftet med den studieresan var att praktisera i engelska språket.
    Att han latit reparera sin sons bostad pa Kursgardens bekostnad ar normalbeteende for honom.
    Mona Sahlin skaffar onodiga jobb for skattepengar at sin dotter.

     

  100. 2009-09-07 13:16 Jägarn

    bob, och ändå har du bara skrapat lite på ytan av denne gigants meritlista. Rösta på Ola.

     

  101. 2009-09-07 13:53 Stock Konservativ

    Re: VV.

    Ett demokratiskt Sverige arbetar för frihet, välfärd, rättvisa och solidaritet. Ett socialistiskt Sverige handlar om att ge makten förmåner, att trycka ned folk och ge sina egna en klapp på ryggen och alltid förneka allt och aldrig ta ansvar.

    Att skatterna är för höga det håller jag med om. Ta bort den skattefinansierade, ineffektiva välfärden så blir det mer över för dig, mig och alla andra.

    En demokratisk regering får svårt att tvätta bort alla socialistiska dumheter sedan 1930-talet, det vet både du och jag. Det kommer att ta många mandatperioder i rad med en demokratisk regering innan det socialistiska myglet, nepotismen, avundsjukan et cetera försvinner. Man kan inte ändra alla lagar, inklusive grundlagarna, på en enda mandatperiod.

    Att du som socialist kallar dig “fri demokrat” är naturligtvis endast skrattretande.

    Saning – rättvisa, det är demokratiens och frihetens livsluft och socialismens värsta fiender. Att du fortsätter att ljuga inför dig själv, för ditt liv och för alla andra, drabbar tyvärr bara dig själv. Du använder ordet skamlig och skamlöst lika ovarsamt som en socialist använder demokratien som tillhygge.

    Skillnaden mellan socialister och demokrater är just demokratien. Vi tror på demokratien, ni socialister gör allt – som du så tydligt exempelvis visar i ditt inlägg – för att kväsa demokratien och friheten.

    Att du lever i en ekokammare utan öppning blir extra tydligt när du faktiskt tror på de eländiga apologetiska fummelorden som vräks ut i den digitala etern utan någon som helst eftertanke, ödmjukhet eller ens vilja att bättra sig och bli … demokrat.

    Intressant, att det finns sådana anti-demokrater som du i ett land som Sverige.

    i är inte ens ödmjuka inför era egna livslögner. Skamligt!

     

  102. 2009-09-07 14:36 ola

    bob..

    Det står klart och tydligt att inget brott kunde påvisas..
    Hur många gånger har du handlat privat på företagets kort och reglerat det efteråt… Tycker det händer rätt ofta när man tankar bilen.

    Men förstår att ni på högra sidan måste ge er på personerna…Har ni allt gjort Mins bara Olov Palme
    hur han blev utsatt och G. Persson.. Men förstår er…lite svårt att hoppa på vänsterns politik för den är för bra.

     

  103. 2009-09-07 15:01 Peter

    Ola; Vilken politik? Oppositionen har ju sagt att de inte ska presentera någon gemensam politik förren i vår. Men de kanske har gett dig en försmak av vad den ska innehålla? Dela i så fall gärna med dig.

    Jag personligen tror att du inte har en aning om vad du talar om, det enda du vet är att du är sosse, resten spelar ingen roll.

     

  104. 2009-09-07 15:16 bob

    OLA
    Den 13 oktober 1995 sammanfattade Aftonbladet Sahlinaffären på följande sätt: Under en period på elva månader har vice statsminister Mona Sahlin lånat sammanlagt 25 229 kronor av Regeringskansliet. Lånen har inte beviljats av arbetsgivaren utan administrerats av Sahlin själv via plastkortet Eurocard. Kortet ska enligt gällande regler inte användas för privat bruk.

    Mona Sahlin sparkade ocksa ur regeringen for detta.

     

  105. 2009-09-07 15:59 jägarn

    Ja och sedan fick kronofogden ta vid, trettiotvå (32) gånger, hittills.
    Statsministerkandidat, världen kommer att gapskratta åt denna dagisfröken.

     

  106. 2009-09-07 16:07 Bobelina

    Bob

    Man kan garanterat åka 30 mil fram och tillbaka på företagets kort och låta dem betala samt vara säker på att du fortfarande sitter kvar i dina våndor av kortkrediter.

    DIN STACKARE har du aldrig fått använda företagets kort.
    Så synd om dej.
    Eller har du varit för dum för att utnyttja det vi alla på ett eller annat sätt har utnyttjat på vägen i livet.
    Jobbat svart, ätit svart, mutat en och annan, använt företagets telefon i 20 år dagligen för att ringa sina nära och kära o s v i all oändlighet.

    MEN alltid sett till att budgeten legat 5% över vad den var satt till.
    Och sett till att företaget gått med vinst.

    Stackars dej som aldrig fått uppleva detta.

    OCH GARENTERAT har alla 60% som kommer att rösta på Redgreen någon gång upplevt detsamma.
    För tyvärr så är det så att alla är vi kålsupare lite till mans fast vi ojar oss och låtsas att vi är bättre.

    Det är bara du din stackare som aldrig fått changsen att
    njuta av förbjuden frukt.

    MEN vi andra som känner oss själva väl vi kliar varandra på ryggen och så röstar vi på vår GURU som är som folk är mest!!!!!!!!!!!

    Vi hymlar inte därför är vi ej heller speciellt intresserade av att föra fram vad alliansmedlemmarna göra eller inte.
    BRYR vi oss knappast!

     

  107. 2009-09-07 16:32 Jägarn

    Bobelina om detta är ett försök till att försvara ett stolpskott som genom en kongress missbedömning blev partiledare så har du grundligt misslyckats.

     

  108. 2009-09-07 20:01 Arbetslös lärare

    Jag var så dum så jag röstade på alliansen vid senaste valet. Jag är utbildad lärare och trode av hela mit hjärta på vad de sa om att man skulle stor satts på skolan och höja statusen för oss lärare. Vad har de gjort istället. Jo man har dragit ned på antalet lärare i kommunenrna, ökat antalet barn i barngrupperna, infört anställnings och vikarie stopp man har inte ens resurser för att köpa in skriv material till barnen. Detta samtidigt som många av barnens föräldrar också blir arbetslösa vilket skapar påtryckningar för barnen mentalt med föräldrar som blir deprimerade. När de sedan kommer till skolan möter man lärare som har ökade krav på sig vilket man sedan för över på eleverna. Klarar inte eleverna av dessa krav så får de klara sig bäst fan de vill för det finns inte resurser till hjälp lärare. Bara för upplysnings skull har det inte med det kommunala styret. Det är borgare som har egen majoritet i kommunen för närvarande. Därför bryr jag mig inte om vad ni idioter säger om socialdemokraterna för de arbetade i allafall för ett kunskaps samhälle för alla. Leve sosseriet eller vad ni ingroda lägenhets nördar som inte har ett annat liv än att komentera sånt ni inte begriper er på. ps, ni får inget svar av mig för jag har bättre saker för mig.

     

  109. 2009-09-07 20:50 Helen

    Arbetslös lärare. … mit hjärta ….. har det inte med det kommunala styret. (Att vad då?)… i allafall? .. kunskaps samhälle. … ingroda lägenhets nördar? .. ni får inget svar av mig?
    Vilken rappakalja skrivet av en lärare? Känns betryggande att Björklund tagit tag i lärarutbildningen.

     

  110. 2009-09-07 21:10 Jägarn

    Jag tror knappast att det handlar om en lärare som skriver här ovan. Om så är fallet så borde ansvariga för sossarnas flumskola anhållas och ställas inför domstol.

     

  111. 2009-09-07 21:36 BOB

    1999: 98 obetalda p-böter varav 32 går till Kronofogden.
    Hur manga var pa handikapplats (24-26 ganger)
    1990: Dagmamma betald svart (häftigt att betala skatt)
    1993 Obetald TV-licens.
    1993 Körförbud på obesiktigad familjebil. Trots det, två p- böter under tiden
    1995: Köp av varor för 53 000kronor med statens kontokort.
    1995: Tar Mona “time out” på Mauritius med familjen på skattebetalarnas bekostnad.

    HAR SAGER MONA SAHLIN ATT HON SLUTAT FIFFLA

    1997: Sahlin startar bolag och tar ut 1,1 miljoner i lön och 350000 i externa kostnader.
    1999: Går företaget i konkurs. Då är Mona regeringens småföretagarexpert.
    2000: Mona har 30000 kr i restskatt. Ärendet går till Kronofogden innan pengarna betalas in.
    2001: Mona har två obetalda räkningar som går tillKronofogden.
    2002: Monas bil är belagd med körförbud. Obesiktigad samt fordonsskatten ej betald.
    2005 anvander regeringskortet till ett flertal privata taxiresor
    1995-2006. Utsparkad ut Handels for bristande betalning
    2006 Utnyttjade sin stallning for att ordna ett onodigt jobb at dottern for skattepengar.

    Listan ar lang men den omfattar endast Mona Sahlins kanda oegentligheter som Mona Sahlin sparkades ur regeringen for. Enn Kokk f.d partisekreterare hos Socialdemokraterna skriver i sin blogg ” de oegentligheter som fallde Mona Sahlin var endast fornamnet av vad som forekommit”. Detta innebar att en mycket storre mangd oegentligheter finns som annu ej ar utredda men i valkampanjen till riksdagen kommer Mona Sahlins valarbetare i valstugorna att fa fragor om detta..
    Nu tiger hon men da gar det inte att med ett paklistrat leende rycka pa axlarna at de skandaler hon stallt till speciellt som hon kravt avgang for Alliansens ministrar for fragment av hennes egna oegentligheter.

     

  112. 2009-09-08 08:53 Jägaren

    Jag hoppas att Månas merit lista publiceras dagligen ända fram till valdagen eller till hennes avgång. Att parkera 24-26 ggr på handikappades p-plats pekar på en vidrig människosyn.
    Översittarfasoner är bara förnamnet.

     

  113. 2009-09-08 09:23 socialisten

    Jägarna tack

    Att parkera 24-26 ggr på Handikappades p-plats pekar på en vidrig människosyn.

    NU VET VI HUR DET STÅR TILL och vad hatet kommer ifrån!
    Fortsättningsvis får vi ha överseende med dej.

     

  114. 2009-09-08 10:23 David H

    Socialisten, varför använder du dig av pluralis majestatis? Även om du nu skulle vara kunglig så känns ditt användade av “vi” ändå rätt förlegat.

     

  115. 2009-09-08 10:38 Jägarn

    Socialister ser sig själva så högt över oss andra att vi inte ens skall ifrågasätta deras rätt att parkera sina fordon var de vill. Att Måna ställer sin bil 24-26 ggr på en handikappads plats anses som en självklar rättighet för en sosse. Tala om människosyn.

     

  116. 2009-09-08 10:42 Bodil

    @ arbetslös lärare

    Kan det vara herr Olander eller herr Löwendahl som har skrivit inlägget. ?
    Kvaliteten ligger på samma nivå.
    Innehållet likaså.

     

  117. 2009-09-08 10:58 bob

    Jagarn

    Dra inte alla socialdemokrater over samma kam baserat pa Mona Sahlins upptradande, endast hon handlar pa detta satt.
    Hon ar en avart inom socialdemokratin som redan blivit utsparkad en gang for sina oegenligheter och skulle aldrig tillatits komma tillbaka.
    Hon ar ocksa avskydd av stor grupper inom partiet vilket bevisas av att halva partiet vill ha bort henne .

     

  118. 2009-09-08 11:09 David H

    Arbetslös lärare, du borde passa på att utveckla ditt språk under tiden du letar nytt arbete. Om dina ansökningar innehåller samma typ av särskrivningar som du har i ditt inlägg så blir det annars svårt att få jobb på en skola.

    Kommunpolitiket, påfallande ofta i s-kommuner, hävdar att neddragningar av personal i flera skolor beror på minskade barnkullar. Sedan något år tillbaka har det blivit en babyboom igen, så det finns ändå hopp om framtiden (även om glesbygdskommuner ser en fortsatt minskning).

     

  119. 2009-09-08 11:28 Jägarn

    Bob, om man fortfarande tyr sig till ett parti med en ledare som Måna så får man nog finna sig i att associeras med sin ledare. Här gäller det att visa ett tydligt avståndstagande.

    Sen är jag också lite förundrad övar rubriken där herrar sossar säger sig vara kompromisslösa.
    Hur skall det fungera i valsamarbetet med v och mp? Vad säger v och mp om den sossedeklarationen?

     

  120. 2009-09-08 11:36 bob

    Jägarn

    Haller med dig till100%.

    Betraffande denna artikel om otalighet och kompromissloshet skall den inte tas pa allvar.
    Det ar antagligen ett manus avsett for for Galenskaparna som Politikerbloggen publicerat av misstag.

     

  121. 2009-09-09 21:18 Ronny olander

    Hej alla. Tack för alla era synpunkter på vår artikel om socialdemokratin som en frihetsrörelse som den är. Själv har jag varit på studiebesök i Sarajevo för att på plats få information om västra Balkan som en del av Europa.

    Jag har förstått att någon kommer att övereagera på detta men jag väljer ändock att nämna detta för det är viktigt för Europas säkerhet att det arbete som lades ner på 90-talet och har fortsatt sedan dess att fler blir informerade om detta.
    Vad det gäller det stora antal som har engagerat sig i vår artikel, Torbjörns och min finns det flera tankar att jobba vidare på i framtiden, så tack för dessa.

    Men jag kan inte låta bli att fundera på alla dem som väljer att mer eller mindra skriva anonymt? Varför gör ni detta? För ni står väl för era åsikter även offentligt?
    Kom igen med nya friska tankar och snälla ; värför måste en del råskälla? Min formella utbildning är inte lång men livet har lärt mig att bildning är viktigt.

     

  122. 2009-09-09 22:36 Angela

    Så du är bildad men andra som har en annan uppfattning än du “råskäller” och har “synpunkter”? Så svarar en som inte har något att säga!

    Ronny Olander varför är du så intresserad av formen? VEM som säger något? Det är väl innehållet som är det viktiga och inte vem som säger det? Är du inte förmögen att svara på den framförda kritiken? Och varför skulle inte kommentatorerna stå för det de säger bara för att de skriver under alias?

    I stället för din meningslösa kommentar om ett studiebesök hade det varit bättre om du svarat på frågorna, sakfrågorna, som ställdes till dig i debatten.

    “Kom igen med nya friska tankar?” Har du valt att bli politiker så är det ditt uppdrag att ha tankar och som sagt även bildning/kunskap. Eller skall folk tänka åt dig och du ha uppdraget? Folk skall så att säga göra jobbet åt dig medan du ror hem lönen? Då vore det väl bättre att överlåta ditt politiska uppdrag åt de som tänker i stället och HAR KUNSKAP! De som INTE behöver åka på studieresa för att förstå vad frihet är! Och politik!

     

  123. 2009-09-09 22:53 Angela

    “Jag har förstått att någon kommer att övereagera på detta men jag väljer ändock att nämna detta för det är viktigt för Europas säkerhet att det arbete som lades ner på 90-talet och har fortsatt sedan dess att fler blir informerade om detta.”

    Dessa ord, Ronny Olander visar hur lite kunskap du har om samhälle och individer. Tror du att historien tar slut här? Vad står det i framtidens facit, herr Olander? Har du köpt en spåkula på nätet? Jag såg att det fanns en till salu?

    “…för det är viktigt för Europas säkerhet att det arbete som lades ner på 90-talet och har fortsatt sedan dess att fler blir informerade om detta.”

    Jaha???….Ack ja, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Jaja…vi har hört det förut i en massa olika sammanhang. Folk skall “informeras”. Konsulternas “informationsfloskel” och papegojorna ekar…hur var det med bildningen?

     

  124. 2009-09-10 19:36 Ronny Olander

    Jag trodde att politiker skulle lyssna på folk. Bry sig om att ta reda på vad folk tänker och tycker. Själv har jag gett uttryck för många tankar i artikeln och de har flera friskt tänkt till om. Det är så det skall fungera i en demokrati.
    Tack än en gång för alla inlägg, vi syns i debatten framöver.
    Och avslutningsvis, Var rädd om orden, för de kan behövas en annan gång framöver.

     

  125. 2009-09-11 10:40 Angela

    “Vi vill försvara och utveckla den svenska modellen – inte rusta ner den.”

    Tala om hur det skall gå till? Den svenska modellen har ni redan exporterat – för gott! När skall ni sluta ljuga? Tala om nu hur det skall gå till att utveckla och försvara en svensk modell som inte finns längre!

    Du har inte svarat på någon fråga! Du slingrar dig bara med en massa floskler om hur andra skall “bemöta dig” och om dina studieresor och hur ni skall “informera” folket! Demokrati??? Demokratin i Sverige har blivit en fars! Ett av den svenska historiens största bedrägeri! Och du är med om det!

    Jämställer du information och “lyssnande” med demokrati? Ja, du skall vara rädd om orden. Den folkvalda riksdagen är ett transportkompani till EU. 80 % av alla beslut tas av byråkrater i EU. Efter Lissabonfördraget kan Sverige likställas med en sockenstämma. Var rädd om orden, du. I synnerhet de demokratiska! DU röstade ja till Lissabonfördraget! Eller hur? INTE EN ENDA SOSSE RÖSTADE NEJ!!! Hur skall du få ihop det med tramset i din artikel? Den frågan vill du inte svara på! Därför att du inte kan! Du vet att det jag säger är sant!

    Du har inte svarat på en enda fråga! Därför att du kan inte! Därför att det jag säger är sant! Du slingrar dig och jamsar runt i dina inlägg i en gråtmild stämma. “Stackars svenska politiker”. Folket vill inte ha “stackars svenska politiker”. Folk vill ha självständiga, suveräna, kunniga, politiker med ansvar och ryggrad vars makt utgår från svenska folket, folkvalda riksdagsledamöter i Sverige. Folkvalda som HANDLAR i SVENSKA folkets intressen! Det är DÄRFÖR vi väljer RIKSDAG och REGERING i Sverige! Politik som stiftas i Sverige för svenska folket. Inte en massa direktiv från byråkrater från Bryssel som befaller politiken i Sverige!. Inte styras av de fem “stora” i Ministerrådet! EU har inte i Sverige att göra! Samarbeta går bra men en LYDSTAT – NEJ!

    TALA OM VAD DET HJÄLPER ATT LYSSNA PÅ FOLK NÄR MAKTEN SITTER I BRYSSEL!!! Svenska folkets politiska mening och vilja är som en spottloska i havet! Svenska medborgare bestämmer inte längre över SINA liv, sin framtid, sina möjligheter, livsvillkor och livschanser! De dikteras från Bryssel! Med en NYLIBERALISTISK politik!

    Tala om hur SAP skall kunna driva en socialdemokratisk politik när SAP redan idag tvingas till en nyliberalistisk politik och det efter Lissabonfördraget till och med blir grundlagsfäst! Det har DU som riksdagsman röstat igenom! Att du inte skäms över att sitta här och ljuga! Och låta gråtmild och “stackars mig” så! SKÄMS! Är det några som skall gråta så är det svenska folket! Över all ruttenhet, lögner, och svek!

     

  126. 2009-09-11 11:09 Angela

    Med Lavaldomen och EU:s utstationeringsdirektiv bekräftas att EU är ett allvarligt hot mot den svenska arbetsmarknadsmodellen med konflikträtt och kollektivavtal, eller m a o ett GRUNDSKOTT mot de landvinningar som svensk fackföreningsrörelse gjort de senaste hundra åren! Den svenska modellen dör!

    Lissabonfördraget skyddar INTE de fackliga rättigheterna som LO-ledningen hävdar och andra eu-entusiaster och bedragare. TVÄRTOM så innebär Lissabonfördraget att Lavaldomen och andra antifackliga domar GRUNDLAGSFÄSTS, dvs de blir cementerade och opåverkbara för politiska beslutsfattare!!! DU var en av alla sossar som röstade ja till Lissabon! Och du har mage att prata om att försvara och utveckla!!!???

    Och DU, riksdagsledamot Ronny Olander (s) ljuger och påstår att SAP på något mirakulöst sätt skall kunna driva egen politik gentemot EU! HUR SKALL DET GÅ TILL???? VET du inte vad en GRUNDLAG är? Du som pratar om bildning! Antingen är du djupt okunnig eller en stor lögnare!

    Enligt “fack-gurun” Bonus-Wanja Lundby-Wedin, medlem i SAP:s högsta beslutande organ, är “en total avreglering av arbetsmarknaden” nära förestående!!!

     

  127. 2009-09-11 11:41 Angela

    Enligt brittisk fackföreningsrörelse förebådar Lissabonfördraget slutet för arbetarrörelsen i Sverige och den svenska modellen!

    I en konflikt mellan löntagares rättigheter och EU:S regelverk för fri rörlighet kommer den federalistiska och egenmäktiga EU-domstolen ALLTID att ha det slutliga avgörandet. Den nyliberalistiska politiken blir GRUNDLAGSFÄST, Olander! Och det har du sagt JA till! Och så svamlar du gråtmilt i den svenska “låtsasdebatten” om att du skall “lyssna på folk”? Vad hjälper det att LYSSNA på folk, Olander? Man måste väl vara suverän att bestämma och handla med? Du kan ha öron som parabolantenner, men vad hjälper det när du inte längre har beslutande- och handlingsrätt? ? Det bedrägliga lyssna-snacket och svamlet kan du kasta i papperskorgen!

    Och du snackar om “information” Man skall “informera bort”! Tala om att vilseleda och manipulera! För det ÄR VAD det är frågan om! Och vem betalade din studieresa? Svenska skattebetalare? Medlemmarna i SAP? Eller var det stöd från EU:s propagandapengar?

    Lissabonfördraget, som du hyllar och sagt JA till, Olander, kommer att leda till massiva privatiseringar och ge de stora företagen makt att öka exploateringen av löntagare och miljö. Och du säger att du försvarar och utvecklar den svenska modellen? Vilket bullshit!

    Lissabon bygger på ett ekonomiskt system som baseras på en extrem nyliberal ideologi och som påtvingas 490 miljoner européer. Fördraget gör principerna om “fri konkurrens” över nationsgränser till ett grundlagsfäst mål, som skall garanteras av EU:s domstol som ökar sin makt som föreskrivs i EU:s regelverk! Och det säger du JA till, Olander! Och så hycklar du i en “låtsas-att-Sverige-har-egen-politik-och-egen-suveränitets-debatt!

    I Storbrittanien säger facken att det är som att skriva under en permanent “thatcherism”! Men i Sverige drar sig inte SAP och LO för att dra löntagarna vid näsan!

     

  128. 2009-09-11 12:07 Angela

    Skall vi prata om JÄMLIKHET och VÄLFÄRD också, Olander? Tala om för folk här och nu att sossarnas strateger har samma politik som alliansen! Därför att den politiken består av direktiv från BRYSSEL! Med det menas att det kvittar vilket block som formellt styr och ställer! Ert motto är att väfärdsstatens kollektivism tillhör ett förgånget industrisamhälle! Välfärdsstaten har med andra ord blivit omodern i era ögon. Hur kan människors väl och ve bli omodern??? I artikeln svamlar du om välfärdens bevarande och utveckling men gör i praktiken TVÄRTOM! Så. Olander, VEMS välfärd utvecklar du??? VEMS välfärd försvarar du?

    I stället för välfärdsstatens renässans får svenska folket fattigvården i retur! Och du talar om jämställdhet och välfärd?! Hälsa, sjukvård, socialvård, skola, bostad, kommunikation skall bli en handelsvara enligt Brysseldirektiven!

    Den utveckling DU förespråkar har starka irrationella drag! Den framkallar ett samhälleligt förfall! Rent av korruption! En regelmässig, från Bryssel, styrd korruption! Ni öppnar dörren och har öppnat dörren för privata incitament som privatiseringar och utförsäljningar . Globalisering?! Vilket lurendrejeri! Säger dig Volvo och Saab någonting? Säger SJ:s privatisering något? Ni hycklar och beklagar Saab och Volvoarbetarnas belägenhet idag! Men det var ni i LO och SAP som var med och ställde till det så med EU-anslutningen! Ni sålde Sverige och svenska medborgares rättigheter och välfärd. Ni sålde deras framtid, deras liv!! Och inte bara det! Ni gör inte som andra, tar betalt för det ni säljer! Utan ni BETALAR DYRT för att få det sålt!

     

  129. 2009-09-20 08:47 Kaj Pettersson

    Jägaren:

    Är du här också och raljerar som du var “i bloggen om skattehöjningar”? Är det samma girighets propaganda du för
    mot en rättvis fördelningspolitik?

    Du vill väl försöka hålla delar av svenska folket “i tukt och herrans förmaning”. Svenska folket är inte liveget som statarna var i Sverige en gång i tiden

     

  130. 2009-09-20 09:47 Kaj Pettersson

    Anglea:

    Vad är det för svammel propaganda du för när det gäller JÄMLIKHET OCH VÄLFÄRD?

    Alla människor är inte giriga och syniska. Därför skall svenska folket “inte ställa sig bakom en sådan propaganda
    politik”, inte i heller bakom giriga och syniska människor. Varken om den kommer från vänster eller höger

    Kolla på USA:s finansmarknad vad den ställt till med, finansmarknaden har tydligen glömt USA:s stora depression 1929 googla på sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora_depressionen. Och i Sverige sv.wikipedia.org/wiki/Kreugerkraschen. Och Keynes teorier sv.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes . Så kanske det klarnar

     

  131. 2009-09-22 22:23 Karin

    Var finns debatten?

    Ett otal barn far mkt illa genom otillräcklig myndighetsutövning genom mkt allvarliga fel- och brister genom de olika socialtjänstern i landet.

    Var finns debetten om socialdemokraternas totala misslyckanden?

    Barngulag////BARNGULAG/////

    Barngulag är ett uttryck som myntades av den tyska tidningen Der Spiegel. Ett reportage från november 1983 tog upp att barn i Sverige kunde tvångsomhändertas av polis och socialtjänst på mycket lösa grunder. Reportagetiteln var Kindergulag im Sozialstaat Schweden (”Barngulag i socialstaten Sverige”) och associerade till strafflägren Gulag i det dåvarande Sovjetunionen.

     

  132. 2009-09-23 17:26 Kaj Pettersson

    Karin:

    Det är djupt orättvist när myndigheter på olika ställen i landet missbrukar sina tjänsteutövningar. Dessa myndigheter sitter i kommuner som är både vänster och höger politiskt styrda.

    Jag hoppas verkligen att dessa personer har blivit ransakade/dömda för sina illdåd.

    Vad som är viktigt att komma ihåg är att vår lagstiftning aldrig har tillåtit sådana övergrepp du talar om ovan

    Du måste vara saklig i debatten annars vilseleder du folk att tro att dina motståndare bär all skuld.

    Se på alliansen idag vad tycker du om den orättvisa fördelningspolitik dom för mot arbetslösa, sjuka och pensionärer? Detta är väldigt stora grupper som dom lämmnar i utanförskap.

    Är det detta du kallar rättvisa? Eller du vill föra en annan debatt för att komma ifrån dagens orättvisor och orättvis fördelningspolitik?

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/09/04/23488/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: