Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Alla partier är inte lika odemokratiska som folkpartiet”

debatt-mpDEBATT. Grön ungdoms språkrör Maria Ferm och förbundsstyrelsens Christian Valtersson svarar i dag folkpartisten Annika Beijbom att hennes uppfattning saknar verklighetsförankring.

Annika Beijbom (FP) skriver att ”gammelpartierna är rigida” när de tar fram sina listor inför nästa års val och att ”nomineringsprocesserna är odemokratiska”. Vi håller inte med om den verklighetsbeskrivningen och tycker att Beijbom är ute på hal is då hon dömer andra partier efter sitt eget.

Kanske är Folkpartiet odemokratiska och gammalmodiga, det verkar Beijbom veta mer än oss om, men vårt eget gröna parti tar demokratin på större allvar.

Vid fastställandet av riksdagslistorna inom De Gröna sker många beslutande medlemsomröstningar över hela landet, ofta digitalt. Medlemmarnas röster är alla lika mycket värda och nomineringsprocesserna är öppna och demokratiska.

De Gröna har även genomfört flera beslutande medlemsomröstningar i sakfrågor, där varje enskild medlem har haft möjlighet att påverka partiets ståndpunkt. Senast bytte partiet linje angående utträde ur EU på detta vis, efter en vital uppfriskande debatt internt. Vi gröna anser inte att människor som vill engagera sig politiskt ska behöva koka kaffe i tio år innan de kan påverka, utan har bland annat motionsrätt för alla medlemmar till kongressen. Det ska vara lätt att påverka.

Vi såg en tydlig skillnad mellan de olika partierna i EU-parlamentsvalrörelsen. De Gröna var det enda parti som genomförde en medlemsomröstning som inte bara var rådgivande utan även beslutande. Detta resulterade bland annat i att vår lista till Europaparlamentet hade en yngre medelålder än övrigas. Kanske ledde även de öppna och demokratiska processerna till att medlemmarna i just vårt parti kände sig så delaktiga att de var särskilt motiverade att delta i valrörelsen vilket i så fall kan ha varit en bidragande faktor till vårt mycket starka valresultat.

Beijbom skriver som om det vore något häpnadsväckande nyskapande om nomineringsprocesserna inom Piratpartiet där varje medlem får sätta ihop sin egen lista i provvalet. Inom De Gröna väljer organisationen själv inom varje valkrets hur de vill att listorna ska fastställas, men till exempel är det så det går till även hos De Gröna i Stockholms Stad.

Att inte alla partier klarar av att hantera den interna demokratin på ett tillfredsställande vis är beklagligt. Men att tro att alla är lika dåliga på intern demokrati som folkpartiet är enligt Beijboms beskrivning är en uppfattning utan verklighetsförankring.

Maria Ferm
språkrör Grön Ungdom

Christian Valtersson
ledamot Grön Ungdoms Förbundsstyrelse

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

29 kommentarer

  1. 2009-09-07 09:09 alex

    Ingen parti är så orealistisk som MP.

     

  2. 2009-09-07 09:53 Spiff

    Gröna som i omogna?

    Jag är så trött på Maria Wetterstrands guppande huvud och Peter Erikssons glidande svar, så in med färskingarna bara. Politiken är nog samma “mumbo-jumbo” ändå…

     

  3. 2009-09-07 10:03 Jägarn

    Småglin som borde skaffa sig ett yrke, politiken skall skötas av vuxet folk.

     

  4. 2009-09-07 10:36 Erik Thor

    Politik är för alla och annars är det inte demokrati, det är trist att folk som Jägarn inte förstår det. MP är idag det enda hållbara partiet och det enda trovärdiga alternativet i miljö och integritetsdebatten. Dessutom brinner engagemanget på ett annat sätt i MP än i andra partier, och det är väldigt fascinerande att se.

     

  5. 2009-09-07 10:58 Jägarn

    Erik, ägna dig åt läxsläsning så ska du se att det kommer att gå bra för dig i vuxenlivet. Under tiden så sköter vi vuxna politiken, det behövs nämligen en viss livserfarenhet för detta.

     

  6. 2009-09-07 11:09 Mattias Lönnqvist

    Två saker som jag tycker är intressanta:

    1. Annika Beijbom försöker starta en välbehövlig debatt om hur demokratisk processerna är i de demokratiska partierna. Detta tar MP som intäkt för en partipamflett riktad mot FP, istället för att försöka föra en konstruktiv diskussion.

    2. De två MP-företrädarna framställer MP som väldigt demokratiskt och FP som odemokratiskt. Samtidigt samarbetar de med socialdemokraterna som inte har öppna provval som grund för sina listor, utan där listorna fastställs i hemlighet bakom lyckta dörrar.

    Dessutom missar Maria och Christian en viktig sak; även om man förbättrar interndemokratin inom våra politiska partier så är det fortfarande en intern process. Väljarna kan inte påverka ordningen på listorna (mer än med personkryss som de facto har väldigt liten påverkan)

     

  7. 2009-09-07 11:26 Will

    Matthias L. står för veckans bästa kommentar här på politikerbloggen. Öppna provvalen för allmänheten. Interndemokrati, fine. Det gör det dock inte till någon fullvärdig demokratisk process. Vad som också glöms bort, och man varken tycks kunna säga ja eller nej till i artikeln är det faktum att svenska vallistor utgår från en ordning given av partierna själva. Varför kan man inte ta upp detta problem? För visst måste det ses som ett demokratiskt underskott att svenska folket har mindre att säga till om en gammelpartierna. Och i sammanhanget; Folkpartiets ledamöter är ju de ledamöter som drivit just den frågan hårdast.
    Med önskan om ett trevligt debattklimat!

     

  8. 2009-09-07 11:29 Maria Ferm

    Hej Mattias,

    en diskussion om hur interndemokratin fungerar är alltid välkommen, för det ser väldigt olika i olika partier och kan förbättras inom alla. Det är däremot att förenkla debatten att ställa “gammelpartier” mot PP, och jag tror det är att göra debatten en otjänst.

    Sedan håller de gröna med dig om att det borde finnas större möjligheter generellt att påverka politiskt, genom stärkta personval och mer direktdemokratiska inslag.

    MVH,

    Maria

     

  9. 2009-09-07 11:38 Jägarn

    Maria Ferm, hur har du tänkt dig att stärka demokratin genom samarbetet med två totalitära partier?

     

  10. 2009-09-07 11:43 Jägarn

    Sune, livserfarenhet får man över tid, det finns inga genvägar. En dag kanske du också uppnår livserfarenhet, men då är du troligen inte miljöpartist längre. Även förståndet behöver sin tid.

     

  11. 2009-09-07 11:52 Jesper

    Och ingen idé så orealistisk som att demokrati skulle fungera, så i slutändan blir det rätt bra. :)

     

  12. 2009-09-07 11:54 Jesper

    Hoppsan! Min kommentar riktades till “alex” längst upp. Hade visst trillat in ett antal ytterligare kommentarer som inte ville visas förrän jag själv skrivit en.

     

  13. 2009-09-07 12:21 Annika Beijbom

    Det är utmärkt att Ferm/Valtersson bidrar med Miljöpartiets mer deltagarinbjudande listsammanställning. Jag drar faktiskt inte mp riktigt över den gammelpartistiska partikammen för mp har lite för få år på nacken och är alltför tvärpolitiskt i sitt gröna grepp för att platsa i min stuprörs-politiska analys.

    Fp:s listor sammanställs också per distrikt men det är ett system av checks-and-balances som ligger långt ifrån mp:s system. Jag har stor respekt för mp:s förmåga att attrahera unga, och gammelpartierna kan lära mkt av er. Det stämmer att fp:s provval till Europaparlamentet inte var beslutande, jag blev själv uppflyttad tre placeringar på valsedeln efter provvalet.

    Knäckfrågan kvarstår dock. Hur ska vi hantera partipolitiken och demokratin så att att så många som möjligt väljer att delta?

    Den demokratiska faran ligger i att allt eftersom partimedlemmar i gammelpartierna generellt blir äldre och äldre och nyrekryteringen uteblir så är det på sikt ett samhällsproblem när en liten politisk nomenklatur ska sätta listorna för majoriteten av svenska politiska partier.

    I fp deltar inte alla medlemmar i provvalen, i år i GBG har åtskilliga medlemmar inte fått info om nomineringarna. Ferm/Valtersson skriver inget om hur många procent av alla medlemmar som deltar i mp:s omröstningar. Jag vill tro att det är fler än i gammelpartierna.

    @Will och Mattias L; tack för bidrag i debatten.

    Många hälsningar
    Annika Beijbom

     

  14. 2009-09-07 12:25 Jägarn

    Maria och Christian, tar ni som politiker helt och fullt avstånd från kommunismen och allt den står för? Kan ni tänka er att samarbeta med uttalade kommunister? Anser ni att människor som bekänner sig till kommunismen är lämpliga som ministrar i en svensk regering, där ni sitter med? Jag tror att en hel del väljare kan finna ert svar av intresse.

     

  15. 2009-09-07 13:09 Jägarn

    Anders, det jag säger är att ungdomar först skall klara av sin utbildning, skaffa sig ett arbeta och livserfarenhet. Därefter är de välkomna att ägna sig åt politik. Att sitta hemma vid mammas köksbord och inbilla sig själva att man kan och vet allt leder ingen vart. Ditt inlägg är väl ett bevis gott som något att jag har rätt. För övrigt så förstår jag inte varför jag ids debattera med dig, men jag har väl mina svaga stunder.

     

  16. 2009-09-07 13:22 giftpennan

    Alla röstberättigade bord kräva av riksdagsmännen och de som kandiderar ett CV.
    I NOM SOSSERIET DRÄLLER DET AV OUTBILDADE RIKSDAGSMÄN.
    Det borde göras en undersökning av alla riksgasmäns betyg och utbildning.
    Tror att Sverige har de sämst utbildade politikerna och det är en skam för landet.
    Kräv av era representanter en upplysning om deras utbildning.

     

  17. 2009-09-07 14:09 Stock Konservativ

    Skillnaden mellan mp:s kongresser och andra partiers är att på andra partiers kongresser (v undantagna) händer inte så mycket tokerier.

    Er partistyrelse och er partiledning har fullt schå efter varje mp-kongress att för svenska folket göra trovärdigt att ni inte är så fullständigt, komplett uppe i det blå som ni faktiskt är.

    Ni socialister – oavsett om ni har röd eller grön tröja överst – äger ingen trovärdighet i demokratifrågor. Så enkelt är det.

     

  18. 2009-09-07 17:50 Jägarn

    När en politiker som Mattias Lönnqvist var inne på bloggen så tog det exakt 20 minuter till Maria Ferm svarade med ett ” Hej Mattias” osv.
    Kl. 11,38 och kl. 12,25 var jag inne och ställde frågor som borde vara intressanta för väljare att få svar på, kolla uppe till höger vad klockan är nu, än har jag inte fått något svar och lär nog inte få något heller.
    Nu går jag inte in på bloggen och presenterar mig som aktiv politiker då är jag tydligen inte fiiin nog att bevärdigas med ett svar. Men deras uteblivna svar och von oben attityd säger nog en hel del om dessa figurer.

     

  19. 2009-09-07 21:02 CharlieB

    Jägarn!
    Detta visar ju bara vilken låg nivå du håller på dina inlägg.
    De är inte värda att besvara ens…………..

     

  20. 2009-09-07 21:05 Jägarn

    Charlie du är varken tillfrågad eller inblandad, detta är långt bortom din horisont.

     

  21. 2009-09-07 21:24 Karl-Alfred

    Garanterat att jag skulle ha mer att frukta av en regim som en man med en sådan föraktfull syn på vanligt folk som Jägarn har än från vilka “kommunister” som helst.

     

  22. 2009-09-07 21:34 Jägarn

    Karl-Alfred, vad är vanligt folk i din värld?

     

  23. 2009-09-07 23:46 Sleeper Cell i M

    Jägarn: Jimme Åkesson, vi vet att det är du, lägg av nu.

     

  24. 2009-09-07 23:46 Magnus Gustavsson
  25. 2009-09-08 08:22 Josef Boberg

    Konstaterar bara att så länge som medlemsinflytandet i ett parti kan diskuteras = ej är självklart – så kan Wi ALDRIG ens drömma om demokrati i Riksdagen, tyvärr tyvärr… :cry:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-har-blivit-maktlos-1.871210

     

  26. 2009-09-08 08:31 Josef Boberg

    Måhända skulle en AKTIV VALSAMVERKAN småpartierna emellan – i valet 2010 – åt hållet kunna ändra på detta, kanske…! ? !

    http://josefboberg.wordpress.com/2009/05/13/finanskris-eller-dumhetsoptimum/#comment-731

     

  27. 2009-09-08 08:48 Jägaren

    Självgoda företrädare för ett politiskt parti som anser sig stå så högt över väljarkåren att dess medlemmar icke bevärdigas ett svar på sina frågor lär inte dra så många röster. En von oben attityd är också ett tydligt tecken på att man saknar något och därför gömmer sig bakom en tystnad. En rakryggad politiker som har en politik har också ett svar att leverera, vilket dessa figurer saknar.

     

  28. Jag har rätt nyligen lämnat Folkpartiet, mycket på grund av just precis denna fråga. Inte bara men delvis. Jag håller med Annika fullständigt men även Maria och Christian. Jag tror precis som Annika skriver här ovan att Mp inte riktigt var dem som hon tänkte på när hon skrev artikeln.

    Förövrigt så lämnade jag Fp till förmån för Centern men det hade lika gärna kunnat bli Mp om de inte svikit sin Socialliberala grund då de började samarbeta med socialister, men det är en helt annan disskussion.

     

  29. 2009-09-10 15:56 Jägarn

    Svar från Biancaneve e l´asino är inte lätt att få, men jag kommer att hålla kollen på dem.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/09/07/23508/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: