Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

AVSLÖJANDE: Bodström i styrelsen för privat förskola

thomasbodstrom

Foto: Scanpix

STYRELSELEDAMOT. UPPDATERAD. Förra justitieministern Thomas Bodström har accepterat uppdraget som styrelseledamot i den privata friskolekoncernen Pysslingen Förskolor och Skolor AB, avslöjade nyhetstjänsten Rapidus i går. Politikerbloggen kan berätta att Bodström tillträder sitt nya uppdrag redan vid månadsskiftet — och pappren skrivs under  i morgon. Så sent som den 4 september krävde vänsterpartiet ett förbud mot att ta ut vinster i privata skolor och förskolor.

Thomas Bodström, som haft sina egna barn på Pysslingen-förskolor, ska nu verka för att de nya ägarna — ett danskt riskkapitalbolag — tjänar så mycket pengar som möjligt på verksamheten.

Styrelseordförande i Pysslingen är i dag delägaren Michael Storåkers, tillika styrelseordförande för reklamkoncernen McCann. Storåkers kommer dock att lämna sitt uppdrag när de nya ägarna tar över inom kort, skriver tidningen Resumé.

Pysslingens verksamhet har utvecklats snabbt. De senaste åren har försäljningen ökat med drygt 15 procent om året. 2008 omsatte bolaget 829 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 26 miljoner.

Avslöjandet om att Bodström nu sätter sig i den vinstdrivande friskolekoncernen har fått av hans partikamrater att reagera, enligt uppgifter till Politikerbloggen.
- Givetvis är det kontroversiellt. Det ser inte så bra ut när vi nu ska sätta oss ner och diskutera synen på privata skolor med miljöpartiet och framför allt vänsterpartiet, säger en socialdemokrat till Politikerbloggen.

Så sent som den 4 september i år krävde vänsterpartiet ett förbud mot att ta ut vinster i privata skolor och förskolor.
- Det är osmakligt hur våra skattepengar, som är ämnade för eleverna, hälls ner i fickorna på företagsägare som sänker kvaliteten för att höja vinsten, sa då vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson Rossana Dinamarca.

Först med uppgiften om Bodströms nya styrelseuppdrag var nyhetstjänsten Rapdius reporter Erik Olausson.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

37 kommentarer

  1. 2009-09-10 10:09 Christian H

    Som vanligt med sossarna, dubbelmoral på högsta nivå…

     

  2. 2009-09-10 10:13 Jägarn

    Ho, ho, tjo ho sossar på bloggen var är ni?

     

  3. 2009-09-10 10:37 Alex

    I USA kallar man personer som säger en sak och agerar annorlunda för hypocrites.

     

  4. 2009-09-10 10:38 Wästgöte

    Är inte helt säker – men har inte Ohlys dotter gått på en privatskola…?

     

  5. 2009-09-10 10:50 Ingemar Ö

    Wästgöte: Det är helt riktigt, Ohlys dotter har gått i en friskola. Men det gäller hans dotter och inga andras döttrar. Så här funkar det i politiken.

     

  6. 2009-09-10 10:51 mattan

    Blir ju rätt absurt om bara alliansens ungar kan gå i privatskolor.

    Kan man som moderat och motståndare till systemets monopol handla sprit där?

    Alla moderater som tidigare var arbetslösa och fick den högre ersättningen i A-kassan ska de betala tillbaka nu?

    Man kan tycka vad man vill om lagar och regler men de måste väl gälla alla oavsett partifärg.

     

  7. 2009-09-10 11:02 Rospiggen

    Det är stor skillnad på Friskolor och Privatskolor

     

  8. 2009-09-10 11:33 Bodil

    Det är väl klart att Herr Bodström skall sitta i styrelsen det gäller ju inte honom själv utan alla andra.Typiskt för en sosse.
    Kära hjärtanes det är väl klart som korvspad att Tågmästaren Ohly skall ha sin fantastiska dotter i friskola.
    Det gäller ju inte hennes skolgång det är ju enbart andras barn som han önskar bestämma över.
    Hans falskhet är så till den milda grad motbjudande att man vomerar.

     

  9. Kunde inte bry mig mindre, han får väl göra vad fan han vill… Sen får väljarna bedöma hans trovärdighet i valet nästa år…

     

  10. 2009-09-10 12:45 Ola Bandola

    Här är Thomas Bodströms svar på sin egen blogg :

    Alla mina fyra barn har gått, eller går, i Pysslingen. Anledningen till kontinuiteten är förstås att vi är väldigt nöjda med verksamheten. Men jag har också fått uppleva hur dåligt vissa friskolor kan fungera. Där allt handlar om att maximera vinsten på kort tid och plöja ned dem i ägarnas fickor. Som exempel kan nämnas en skola där man lät barnen sluta före lunch på fredagar för att kunna dra ned på matkostnaderna med 20 %. De barn, vars föräldrar hade pengar, gick då på McDonald´s. Andra fick gå hem och äta mackor. Det finns många exempel på oseriösa friskolor. Men så länge debatten förs mellan privat och offentligt gömmer sig de oseriösa friskolorna bakom de seriösa, där alla dras över en kam. Det är skönt att få berätta att hundra procent av den vinst som Pysslingen har gjort har gått tillbaka till pågående eller ny verksamhet.

    Det viktigaste i diskussionen om skolan är inte ägandeformer, utan skolornas kvalité och att tillgänglighet för alla barn ska vara rättvis.

     

  11. 2009-09-10 13:32 ola

    Ja inte bra det här….precis som den regering vi har nu agerar du TB. Freddan och övriga i regeringen sa före valet 06 att nu skulle arbetslösheten och utanförskapet minska och landets ekonomi öka.
    Snart har vi dubbelt så hög arbetslöshet som före valet och en ekonomi som störtdyker med stora budgetunderskott

     

  12. 2009-09-10 13:32 Mats Gerdau (m)

    Hycklande, Bodström! Har har ju själv motionerat om sämre villkor för friskolor i riksdagen och röstade emot en lag i juni som kräver ekonomisk likabehandling av kommunala skolor och friskolor. Är det månne hans eget vinstintresse som fått honom på andra tankar?

     

  13. 2009-09-10 13:37 Sanningen

    Sådan är socialismen, falsk och lögnaktig.

     

  14. 2009-09-10 13:41 Luttrad

    Sossarna … och hela den rödgröna röran vill få in maximalt med skatter därför att …

    … rödadelns företrädare i första hand skall kunna roffa för sig maximalt med egna förmåner. Exempel: Mona Sahlin, Göran Person, Anitra Steen, Lars Ohly, Björn Rosengren, Ulrica Messing, Lars-Erik Lövdén, Laila Freijvalds, Annika Billström, Leni Björklund, Bosse Ringholm, Marita Ulvskog, Jan-Emanuel Johansson (Hyres- och bostadsockraren), Anna Sjödin (det varudeklarerade rasistfyllot, ni vet), Ola Rask, Ylva Johansson, Leif Pagrotsky, Thomas Bodström (fick som justitie-minister tillstånd att bygga på strandskyddad mark på Fårö), Lars Engqvist, Jörgen Danielsson, Wanja Lundby-Wedin, Ylva Thörn, Pär Nuder Ilmar Reepalu, Nalin Pekgul etc etc ….

    Den hypergiriga rödadeln är gigantiskt stor och kräver enorma belopp av skattebetalarnas pengar för att få känna sig någorlunda nöjda …. och avskärmade från vanligt folk. Sosse-eliten kallar det för (s)olidaritet och rättvisa. Jag kallar det för hyckleri och maktmissbruk!

    Mvh

     

  15. 2009-09-10 13:51 Giftpennan

    Det värsta med ovanstående uppräknde sossar är att de har ingen utbildning de har gått via SSU och fackföreningarna.
    Något enstaka undantag från t.ex Bosse Ringholm som inte klarade studenten utan hoppade av eftersom han.
    hade underkänt i Matte och Engelska.
    Mona Sahlin, Vanja Lunby wedin, Ylva Thörn,Marita Ulvskog och Nalin pekgul tillsammans med de flesta sossar och kommunister besitter inte kunskaper nog att regera Sverige.
    De är typiska medelmåttor som har gått via SSU och facket.
    Herregud när skall svenska folket vakna och kräva en starkare politikerkader.

     

  16. 2009-09-10 14:02 Bob

    @ola: Har du möjligen missat att Sverige, i likhet med resten av världen, drabbats av den värsta global ekonomiska tillbakagången sedan Depressionen på 30-talet? Hur kan du annars förvänta dig att arbetslösheten skulle ha pressats tillbaka jämfört med före valet, när Sverige är så extremt exportberoende? Regeringen har att hantera den uppkomna situationen, men den har verkligen inget magiskt trollspö, vad än vissa tycks tro.

    Angående Bodström så är det väl bra att han jobbar för att göra sina barn skola bättre. Det trista är ju den ständiga dubbelmoralen från hans parti.

     

  17. 2009-09-10 14:04 Jan i Askersund

    Instämmer helt o fullt med sign Luttrad. En del av dom jag känner vet att jag sen många år kallat socialdemokraternas maktahavare o fackpamparna för -Den nya adeln i Sverige- o det av många skäl. Vi kommer väl ihåg Laila Freiwalds “lägenhetsaffär” t.ex. Ju större man blir, ju maktfullkomligare blir man o med dubbla tungor pratar man. Man inför nya “regler” o blir oförsonlig i sin retorik för att “skrämma” folk med den “elaka högern” o ha det till att dom medvetet “förstör” Sverige. Själv äger tydligen de socialdemokratiska makthavarna ingen självinsikt och vill inte tillstå sina tillkortakommanden under den sista? regeringsperioden där masssjukpensioneringen av unga o gamla är en av de största politiskt medvetna tilltagen o skamfläckarna i svensk politisk historia!

     

  18. 2009-09-10 14:16 Jägarn

    Ja visst har sossarna både en mörk nutid och historia, får jag påminna om följande.
    Rasbiologin, steriliseringarna av icke passande, baltutlämningen till sovjetunionen och försöket att göra Sverige till en kommunistdiktatur genom löntagarfonderna.
    Att det fortfarande finns enkla hjärnor som sympatiserar med detta parti är avskyvärt.

     

  19. 2009-09-10 15:39 Alexander Asklöf

    Bodström och Persson kan ta varandra i hand. När Persson köpte en stor ladugård så sved det i ögonen på den riktiga socialisten som ifrågasatte Perssons syn på ägandeskap. När nu Bodström sätter sig i styrelsen på en friskola kommer inte det bara skada han själv som f.d aktiv socialdemokrat utan också skada hela partiets grundsyn på ägandeskap. Bra för alliansen dåligt för sossarna!

    Bodström+Persson=Sant

     

  20. 2009-09-10 16:21 Erling Johansson(C) Eksjö

    Håller med om att det är duddelmoral. Typiskt?

     

  21. Jag håller också med om att det är dubbelmoral. Eller ja, jag vet ju iofs inte vad den karln har för moral från början, men jag kan garantera att den människan inte är en representant för mina åsikter och har från och med detta agerande och kommer göra vad jag kan för att han inte längre ska representera mina åsikter.

     

  22. 2009-09-10 17:43 Haubits77A

    Fast det finns ett antal faktafel här i artikeln. Företaget heter Pysslingen Förskolor och Skolor AB, och har över 80 enheter i Mälardalen samt Skåne. Företaget går med vinst, men all vinst återinvesteras i nya förskole- och skolprojekt. Studera gärna http://www.pysslingen.se för mer info.

     

  23. 2009-09-10 18:09 Charlieb

    LäS Bodström svar istället för att briljera med er okunskap. All vinst går tillbaka in i verksamheten igen. Det Bodström och vi andra vänder oss imot är friskolor där ägarna stoppar vinsten i egen ficka. På tal om lögnaktiga! À. Borg och hans moderatpolare talar med kluven tunga. De har hela tiden nekat till att de vill sänka lönerna för oss arbetare. I dagens Expressen avslöjas deras dubbelspel. À. Borg vägrar svaraoch hänvisar till sin partisekreterare. Moderaterna har ljugit hela tiden. Men vem är förvånad?

     

  24. 2009-09-10 18:09 Arbetaren

    Delägare i Pysslingen sedan i somras är Polaris Private Equity. Polaris Private Equity är ett riskkapitalbolag som investerar i bolag för att göra vinster.

    Att Pysslingen skulle syssla med välgörenhet som vissa sossar här verkar tro är naturligtvis bara dumheter.

     

  25. 2009-09-10 18:26 Nja

    Nja, “Arbetaren”, det är klart att de nya ägarna vill göra vinst. Men de kommer GARANTERAT INTE att göra det via vinstuttag, utan de låter företaget växa, och sedan säljer de med förtjänst om några år. Så har även de 2 tidgare ägargrupperingarna av Pysslingen gjort…. Alltså: vinstuttag utan att det går ut över verksamheten.

     

  26. 2009-09-10 18:42 Harald

    Jag tycker att Bodström, passar bättre hos Mård!!!
    viket svek =(

     

  27. 2009-09-10 19:10 Jägarn

    Företrädare för totalitära läror har alltid försett sig själva på folkets bekostnad, det igår i själva systemet.

     

  28. 2009-09-10 20:11 Emil Magnusson (V)

    hahah jägaren: det är väl för visso sant men när blev socialdemokrati en totalitär lära?

    och i och med ditt uttalande nu håller du onekligen med om att kapitalism är en totalitär lära pga dess nyttjande av folket.
    härligt jägaren, sida vid sida :D

     

  29. 2009-09-10 20:14 Emil Magnusson (V)

    SAP varför beter ni er som borgare och är alliansens hundar, har dom inget ideologiskt kompass.
    en grej att en girig borgare gör såhär men fan alla sossar med självrespekt och känsla för rätt och fel är svikna, fy fan.
    hur lågt ska detta parti sjunka

     

  30. 2009-09-10 20:22 Bob

    @Emil Magnusson (V): Det blir märkligt med en vänsterpartist som snackar om ideologisk kompass. Har du glömt varför er förra partiledare Schyman fick avgå? Brottsutredning om skattefiffel. Just det, det går bra att förespråka höga skatter för andra, så länge man själv slipper undan.

     

  31. 2009-09-10 22:20 Puman

    Emil!
    Tack……=D

     

  32. 2009-09-11 10:37 Jägarn

    Emil Magnusson (v) socialdemokratin och kommunismen skapades ur samma ägg en gång i tiden. Båda partierna har samma slutmål dvs” proletariatets diktatur”(låter inte så där våldsamt demokratiskt). Partierna gick dock isär då de icke kunde enas om vägen till slutmålet, kommunisterna ville gå via väpnad revolution men sossarna ville ta de små stegens tyrrani, ex. vis genom allt högre skatter på folket. Nu senast i slutet av 1970 talat flög fan i sossarna och man ville raskt komma till ”proletariatets diktatur” genom det djävulska knepet löntagarfonder, partiet skulle överta företagen med hjälp av företagens egna pengar.
    Emil, den som inte ser att SAP förespråkar det totalitära är politiskt blind och än tydligare blir det med samgåendet med kommunismen, så åter är de förenade igen.

     

  33. 2009-09-11 10:48 Jägarn

    Emil, varför svarar du inte på min fråga som jag upprepar här på bloggen gång på gång till dig?

     

  34. 2009-09-11 15:37 Jan I Askersund

    Alla tiders Jägarn! Exakt vad du skriver har jag även skrivit vid nått tillfälle ,troligtvis på min blogg i Expressen Ja, vänsterpartiet, ett eko från bl.a. Stalins tid sen får dom säga vad dom vill. AFA-supportrarnas parti. En del av dom “beundrar” fortfarande Nordkorea o Cuba! I Östtyskland “förlusta” sig både Werner o Ohly bland makteliten. Hur gick det i kommunistländerna med Magnussons ideologi om att farbror staten skall “ha hand om allting”?

     

  35. 2009-09-10 20:14 Emil Magnusson (V)
    “SAP varför beter ni er som borgare och är alliansens hundar, har dom inget ideologiskt kompass.” (osv)

    Jag vill påstå att det är av två anledningar. En är att hela den politiska skalan har förflyttats åt höger. Alltså, de fyra borgerliga partierna har slåss om vem som är mest höger, Socialemokraterna har gått från att vara socialister till att bli någon form av vänster-socialliberaler och Vänsterpartiet har gått från att vara kommunister till att vara socialister. Dvs skalan har förflyttats åt höger.

    Sen har vi en annan anledning, som jag tror delvis är orsaken till att hela skalan har förflyttats åt höger. Och det är det att det finns en lång rad liberaler och nyliberaler i partiet (=s). Dessa liberaler och nyliberaler är också väldigt karriäristiska. De tänker att om man ska föra borgerlig politik och om man verkligen vill påverka samhället till att bli mera liberalt så är det bäst att gå med i Socialdemokraterna, skaffa en hög position (från vilken man också får en ganska fet lön av) och börjar pläddera borgerlig politik. Lite halv-trotskistiskt skulle jag vilja säga, fast ändå inte.

    Detta har lett till att vi i Socialdemokraterna och SSU, dels har en väldigt stark höger som har makten i partiet, och dels så har den högraste delen av Socialdemokraterna blivit mer höger än vad den var för, låt säga 30 år sen.

    Så har det alltid funnits många socialister i Socialdemokraterna, och de finns fortfarande. Men den skaran, tappra socialister är krympande. Detta eftersom vi har en stark höger i rörelsen, som mer än gärna visar sin maktfullkomlighet och gör så att de som är vänster(=socialister) inte vill vara med och istället går med i den politiska organisation som står demn näst närmast, dvs vänsterpartiet, och går med där och börjar (som du) gnälla på att Socialdemokraterna för en osocialistisk – eller liknande – politik, vilket inte gör ett jävla smack för varken vänstern eller för hela arbetarrörelsen.

    Hur hade du tänkt att Socialdemokraterna ska kunna föra en socialistisk politik, när det inte ens finns några socialister med som kan påverka partiet i en mer socialistisk riktning?

    Det som alltid har varit fördelen med att ha vänsterpartiet som ett kommunistiskt parti har varit att detta har hjälpt den politiska skalan att hålla sig till vänster. Det är samma sak som att högern tjänar på att ha Sverigedemokraterna (ja-ja, ni liberaler och andra ni får gärna argumentera för varför det inte är så, jag kunde inte bry mig mindre om er), därför att de lägger förslag som är rätt så extrema, och sen därefter lägger de mer rumsrena borgerliga partierna egna förslag, och så anses det vara det rationella och realistiska, och så ser vi en mer borgerlig politik.

    Så kära Emil Magnusson om du som jag, tror att socialistisk politik bäst förs av det socialistiska partiet ta då dina socialistiska kamrater och gå med i Socialdemokraterna. Vi behöver bli starkare. Och lämna Vänsterpartiet åt kommunisterna, så vi får en sund och god politisk skala som är vänster!

    Tänk på att Socialdemokraterna är beroende av sina socialister. Men samtidigt så är hela politiska vänstern i Sverige beroende av Socialdemokraterna. För risken jag ser är att den högraste delen av Socialdemokraterna och den vänstraste delen av hela högern, bryter sig loss från varandra, och skapar ett eget, oövervinnerligt parti som om något, kommer vara en riktig betongkloss.

     

  36. 2009-09-11 20:23 Luttrad

    @ Adam (ssu, och partist numera)

    Vart vill du komma med dina politiska doktriner? Jag betraktar din kommentar mest innehåller en massa dravel?

    Ursäkta … men jag förstår knappastt någonting av ditt inlägg!

    Har du någon som helst kontakt med verkligheten ute i samhälls-livet … eller är det bara en massa teoretiskt politiskt flum som rör sig i ditt huvud?

    Skulle du kunna nämna en enda verklig fråga ute i samhället där du har en kristallklar åsikt? T ex miljö, ekonomi, infrastruktur, EU, näringspolitik, arbetsmarknad, socialpolitik, rättsväsendet etc etc. Mitt tips är att du försöker tänka till riktigt noga innan du svarar. Lycka till!

    Mvh

     

  37. Nej, Luttrad, det kan ha att göra med att du inte riktigt står i samma läger som jag. En socialdemokrat skulle förstå direkt vad jag menar. En SSU-are också. En vänsterpartist? Förmodligen. Du? Säkerligen inte.

    Kortfattat angående mina åsikter i de frågor du tar upp: miljö(antar här att du syftar till miljöproblem): en följd av kapitalismen, ekonomi: borde bli lite mera reglerad, nära på plan, infrastruktur: statens ansvar, EU: emot, näringspolitik: jag är emot hela begreppet näringsliv från början, så ingen kommentar, arbetsmarknad: borde bli mer demokratisk och arbetarstyrd, socialpolitik: från var och en efter förmåga, åt var och en efter behov*, rättsväsendet: inte folkligt förankrat, etc, etc

    *nu blev det säkert fel i marx-citatet, men huvudpoängen kvarstår

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/09/10/23660/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

Läs alla inlägg på Hemligstämplat.


  • LÄS PIHLBLAD!

  • RSS Anders Pihlblads blogg

  • TIPSA Per-Ola MjÖmark

  • Debattredaktör Daniel Alsén

  • Senaste kommentarerna

    • Jocke om "Ilska över kampanj på Facebook mot Mona Sahlin: “Varken roligt eller begåvat”"
    • lisa ek om "Ilska över kampanj på Facebook mot Mona Sahlin: “Varken roligt eller begåvat”"
    • Visionären om "Maud Olofsson: “Inget egenvärde i att äga Saab… hm… SAS”"
    • anders om "Ilska över kampanj på Facebook mot Mona Sahlin: “Varken roligt eller begåvat”"
    • Roberth Ström om "“Var finns logiken i att förbjuda snus?”"
  • Mest kommenterat

  •  
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: