Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Fredrik Reinfeldts verklighet överträffar dikten — med råge”

debatt-pianilsson
DEBATT. Riksdagsledamoten Pia Nilsson (s) skriver i dag på Politikerbloggen att många reagerade när Fredrik Reinfeldt läste upp sin regeringsförklaring förra veckan.

När regeringsförklaringen lästes upp vid Riksdagens öppnande var vi många som hoppade till. Från Riksdagens talarstol levererade statsminister Reinfeldt följande påstående: ” Vi vänder inte åter till ett Sverige där över en miljon människor, var femte svensk i arbetsför ålder, ställs utanför. Där arbetslinjen avvecklas och bidragslinjen byggs ut.”

Enligt Moderaternas egen definition av ”utanförskap” befann sig över 1 miljon individer i utanförskap år 2006. Enligt beräkningar från Riksdagens Utredningstjänst kommer utanförskapet nästa år att uppgå till 1,3 miljoner individer. Det betyder att utanförskapet under den borgerliga mandatperioden kommer att öka med 300 000.

Vidare lät statsministern deklarera följande: ”Vi vill inte igen se att vi mitt i en högkonjunktur får växande klyftor mellan de som har jobb och de som står utanför arbetsmarknaden.”

Faktum är att regeringen både har sänkt taket i a-kassan och försämrat ersättningsnivån under högkonjunkturen. Bara genom förändringen av taket fick 187 000 personer sänkt arbetslöshetsersättning, enligt Riksdagens Utredningstjänst. Dessutom har man valt att sänka inkomstskatterna enbart för dem som har jobb. Klyftorna har ökat.

Oberörd fortsatte statsministern sin uppläsning av regeringsdeklarationen: ”Sänkningen av arbetsgivaravgifterna för alla och särskilt unga har gett nya möjligheter till jobb.”

Ungdomsarbetslösheten har de senaste två åren ökat och är nu drygt 25 procent. Ökningen är betydligt snabbare i Sverige än i EU som helhet, enligt Statistiska Centralbyrån.

Statsministern hade också ett intressant budskap till våra pensionärer: ”Vi vill att Sverige ska vara ett bra land för våra äldre. Skatten sänks med 3,5 miljarder per år från 2010. Det ökar pensionärernas trygghet och förbättrar marginalerna.”

Enligt Pensionärernas Riksförbund har regeringen ökat skatten för pensionärerna med 659 kronor per månad jämfört med löntagare. Nu ger man tillbaka 150 kronor vilket betyder att pensionärerna ändå kommer att betala 500 kronor mer i skatt varje månad än den som jobbar.

Utanförskapet har ökat, klyftan mellan de som har jobb och de som står utanför har vidgats och pensionärerna kommer att få fortsätta betala mer i skatt än löntagarna. Verkligheten överträffar dikten – med råge.

Pia Nilsson
riksdagsledamot (s)

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

58 kommentarer

  1. 2009-09-22 11:54 Franke

    Det är pinsamt och faktiskt rent skrämmande att en riksdagsledamot som Pia Nilsson (S) kan skriva ett sådant här debattinlägg och inte med ett ord nämna den extraordinärt svåra globala ekonomiska situation som uppstått sedan hösten 2008. Att Sverige, med sin tunga tillverkningsindustri och sitt stora exportberoende, drabbas hårt av den sortens händelser borde vara givet, men inte i Nilssons värld. Nej, Nilsson vill inte kännas vid detta för då faller hennes argumentation samman.

    Om Nilsson på fullaste allvar menar att denna typ av global ekonomisk kris av stora mått inte skulle sätta djupa spår i Sveriges ekonomi och vanliga människors försörjningsmöjligheter så har hon tappat grepp om verkligheten.

    Vad gäller försvar av arbetslinjen är ju själva syftet att bryta det massiva utanförskap som cementerades under socialdemokraternas tidigare tolv år vid makten. Det går inte att vända den skutan hur lätt som helst, när väl (S) bidragslinje väl var på plats. (S) “alternativ” inför framtiden (som dessutom ska godkännas av Lars Ohly och Eriksson/Wetterstrand) stavas inte mindre utanförskap utan att återskapa de misslyckade strukturer som de var ansvariga för under regeringen Persson och som väljarna dömde ut i valet 2006.

     

  2. 2009-09-22 12:14 karl e

    Det är ju helt i linje med försöket skapa föreställningen om ett “nytt arbetarparti”, men genomföra en nyliberal högerpolitik.

     

  3. 2009-09-22 12:18 se

    Pinsamt var ordet.

    Försöker också fara med osanningar. Men det är det S gör hela tiden för att förvilla sitt trogna röstboskap.

     

  4. 2009-09-22 12:26 bodil

    Man kan inte förvänta sig något annat av VÄNSTERTROJKAN.
    De är helt desperata och kostar på sig vad som helst i all sin simpla okunnighet.

     

  5. 2009-09-22 12:37 Anderson

    Tusan vad Ni borgare tycks bli vettskrämda av lite pekpinnar och en liten smula kritik och bevakar politikerbloggen dygnet runt och reagerar negativt på det allra minsta.
    Samtidigt sitter vänsterpakten tysta med ett leende och läser allt Ni ger Er på och flinar gärna åt Ert skräckslagna scenario inför nästa val.
    Däremot hör man aldrig någon kritik från Ert håll när det gäller sverigedemokraterna och vad det beror på förstår man inte. Det avslöjar ingen borgare precis och blir Reinfeldt pressad i morgonsoffan av någon journalist tappar han bort sin välpolerade och stela fasad istället.
    Det blir säkert ett mycket intressant val nästa gång.
    Jo förresten, lycka till med Er kritik. Till slut skall även syndaren vakna.

     

  6. 2009-09-22 13:07 Jan I Askersund

    Jaa, Stön! Är man som politiker på S-sidan så”gemen” så man utnyttjar en världskris i ekonomin för att ta politiska poäng. Ja, det finns inte ord för det! sen sitter Östros i “soffan” på rapport o “vinglar in sig” o smiter undan frågan om skattehöjningar! Ingen i världen skall inbilla mig att “straffskatten” på miljonärer kan betala de “miljarder” av löften som oppositionen lovat väljarna. Sen kan socialdemokraterna förklara för mig hur det skapas fler jobb om skattebetalaren får mindre pengar att röra sig med. Sen det här med Sverigedemokraterna Vilka har socialdemokratin “stött sig emot” under massor av år iriksdagen, jo kommunister!, som man dess utom spionerade på (IB-affären). Prata om dubbelmoral Det var det här att skilja mellan pest o kolera, eller?

     

  7. 2009-09-22 13:16 Lars

    Det är märkligt att det är så många som faktiskt tror på sossarnas dravel. Man vill få filk att tro att sverige är en ö i världen som allt roterar kring, att det är regeringen som styr världskonjunkturen och att dagens situation inte har något att göra med vad socialdemokratiska regeringar gjort tidigare.
    Tror verkligen sossarna på sin egen demagogi? genom att uppträda som evinnerliga gnällspikar förbrukar all trovärdighet de kan ha haft. Det är synd om sossepolitiker och ännu mer synd om deras väljare som tycks ha överlåtit tankeverksamheten till andra.

     

  8. 2009-09-22 13:25 joe

    Re Jan I Askersund
    Reinfeldt stöder och bidrar till det ekonomiska system som i allt bidragigt till nuvarande ekonomiska härdsmälta, inte sant.
    Detta är ej heller första gången i historien liknande och av samma skäl hänt.
    Samma tillväxttänkande via exponentiell tillväxt om den eviga tillväxtens otium har också lett till nuvarande situation med överbefolkning utfiskning miljöbrott av när nog ofattbar magnitud är också i mångt denna ekonomistiska isms fel.
    Du bör nog sätta dig in i just exponentiell tillväxt avseende ekonomi

     

  9. 2009-09-22 14:37 Moderaten

    @Pia Nilsson:

    Så utanförskapet har alltså under den värsta globala ekonomiska krisen på 80 år inte stigit mer än den skulle under en global högkonjunktur med er sossar och kommunister vid makten?

     

  10. 2009-09-22 14:52 styrelseledarmoten

    Pia Nilsson

    Skönt med människor som du som vågar och kan analysera dessa som jag tycker psykopatiska beteende som en del i den Moderata toppen bär på.
    DU VAR VÄLDIGT SNÄLL OCH HÄNSYNSTAGANDE i dina omdömen trots att du tycker och tänker som oss andra som har fått nog av diverse herrar som tror dom skall förändra världen genom att trampa PÅ men kommer naturligtvis snart falla ihop som korthus när verkligheten knackar på deras dörr.

    Känns oehört TRYGG att ha dej i Riksdagen med den vetskapen du bär på och som dina medsystrar håller med dej om till fullo.

    Nu väntar vi bara på de andra starka KORTEN i S MP V
    skall träda fram och visa vad dom går för.
    Vi fick ett lite prov igår på två KVINNOR ur MP och V
    som vet vad dom talar om och utan problem skulle få
    dessa högtflyende verklighetsfrämmande karlar att tappa taget.
    NU SER VI FRAM EMOT NÄSTA……………

     

  11. 2009-09-22 15:35 bara en mor

    styrelseledarmoten

    Så rätt!

    Garanterat kommer det att bli kvinnornas VAL 2010.
    Vi är många som verkligen inte har ALLIANSENS medlemmar som favoriter.
    Nu har de flesta kvinnorna fått nog av deras politik
    som bara gynnar män och åter män.
    Vi har sett världen än en gång falla samman pga
    av herrar likt dessa och vi tänker inte det låta det upprepas
    en gång till.
    Tyvärr har några av våra karlar anammat detta hänsynslysa beteende som dessa herrar visat upp men fortfarande tycker det stora flertalet inte att vi skall KRIGA
    i Afganistan eller utöka vår arme med våra barn i krig som vi absolut inte har med att göra.
    Och vem vill att ens son skall utveckla dessa grymma tendenser att tillhöra en grupp som är Vapenbärare gentemot andra barn i världen.
    Alla resurser vi har tycks med dessa herrar i ledningen bara att gå till försvar och utökat militärt försvar.
    ÄNNU HAR INGA SKATTEPENGAR VARIT ÖRONMÄRKTA TILL VÅRA BARN.
    Ingen har någonsin i ALLIANSEN tagit ordet BARN i sin mun.

     

  12. 2009-09-22 19:05 Jan I Askersund

    Gripande, bara en mor och styrelseledamoten. Ack ja dessa elaka män och kvinnor hos Alliansen. Dom slår säkert sina barn varenda dag. Vad som mer bekymrar mig är damernas? “hat” mot “oliktänkande”.Och kriget i Afganistan rör i allra högsta grad omsorgen om barn! Att barn skall slippa vistas i ett samhälle som drivs av talibaner m.fl. Deras kvinnoförtryck är av sällan skådat slag. Kommunisterna, nu mera kallat vänsterpartiet var ju inte särskilt humana vare sig mot oliktänkande kvinnor, barn eller män. Vet ni vad jag brukar kalla damer? med er jargong, feministfundamentalister! Obs. socialdemokraterna stödjer kriget mot talibanerna och Al Quida i Afganistan. svensk militär fanns väl redan där under socialdemokraternas sista regeringsperiod!

     

  13. 2009-09-22 19:20 Tina

    Så bara för att det är global lågkonjunktur, så får Reinfeldt stå och svamla hur han vill.
    Han kunde ju hålla sig till sanningen, och erkänna att det inte blev som dom trodde.

     

  14. 2009-09-22 19:28 Ronald Sehlstedt

    Glada väljare!
    Så här ligger det till:
    Göran Persson var inte så omtyckt av många. Folk tyckte han var en självgod pösmunk som skröt om hur duktiga de alltid var.
    Fredrik Reinfeldt med sina glada anhängare kom in på scenen och idag får man se en hel hög med glada och självgoda pösmunkar därifrån istället, som skryter lika friskt om hur bra de är.
    Göran Person ville folk inte ha kvar och inte sossarna heller trots att de såg till att industrin och företagen fullkomligt skrek efter folk. Den självgode pösmunken Göran Persson såg till att Sveriges arbetslöshet nästan raderades ut och var lägst i världen, samtidigt han fyllde moder Sveas kassakista till brädden och betalade av statsskulden i en rasande fart.
    Nej Ni alla självgoda och pösiga glada politiker oavsett vilka Ni nu än är, nu har Ni skojat färdigt till slut ändå, för i nästa glada val vill vi bara se resultat och inget skrytande eller någon med pösmunksattityd eller ett fullkomligt uttryckslöst degansikte stå och fjanta ihop sagor för barnen. Vi är inga dagisungar som går till valurnorna och inte längre den grå massans bugande nickedockor som står i kö med ett bestämt flin, utan vuxna klarsynta väljare Ni aldrig förut ens hade räknat med. Vi har fått nog av all denna smörja Ni alltid serverar före ett val och nog av pösmunkeri och självgodhet och nog av Er politik som inte leder till kanonfina resultat. Och nog av att Ni skyller på varandra och gud vet vad och inte kan bocka och visa lite respekt mot alla oss väljare utan bara en viss del av dem. Nu tar Ni Er i kragen och funderar på detta och därmed basta.

     

  15. 2009-09-22 19:45 Sven

    Varför har inte politiker husdjur för i samma utsträckning som andra?
    Hatar de djuren?
    Vore det inte bra för deras barn om de fick ha husdjur?
    Varför cyklar inte politiker för i samma utsträckning som andra medborgare?
    Gillar de inte cyklister?
    Varför spelar Ericsson i miljöpartiet så mycket golf för?
    Är inte det, vad man ofta kallar för ett primitivt sätt att ägna sig åt jordbruk?
    Dessutom på ett kalhygge?
    Kan inte det vara illa för miljön?
    Varför åker de mångdubbelt mera taxi för än andra människor?
    Beror det på att vi skattebetalare betalar deras taxi?
    Varför äter de mer oekologiskt än de flesta andra?
    Kan det bero på att Marit Paulsson inte tror ett skit på ekologiskt?

     

  16. 2009-09-22 20:09 Jan i Askersund

    Hej Tina! fint namn du har. Vet du vad vi kommer överens om att Reinifeldt är skuld till världskrisen i ekonomin och att han var skuld till att Ingvar Karlssons s-regering utlöste den svenska krisen i slutet på 1980-talet . Eller varför inte komma överens om att fastän det inte ens var en världskris värd namnet under socialdemokratins maktinnehavande på slutet av 90-0ch början på 2000-talet så var det Reinfeldts fel att vårdköerna växte, att kronan försvagades, att lönerna sjönk mer än i Norge o Danmark, att ungdomsarbetslösheten började stiga, att vådcentralerna försämrades osv, osv Känns det bra nu Tina?

     

  17. 2009-09-22 20:20 Bodil

    re Tina

    Du får nog ta av Dig Dina mörka glasögon och se Dig omkring .
    Titta gärna lite längre än näsan räcker det brukar löna sig.

     

  18. 2009-09-22 20:24 glädjespridaren

    Grattis sossarna nu fick ni plötsligt 500 000 tusen förstagångsväljare GRATIS till nästa VAL.

    Lägg då för helskotta ner alla era ambitioner på denna grupp som en gång skall ta över.
    Och framförallt för att ni missat dem tidigare.
    Ge dem garanterade arbete de som vill och behöver ni låna till det så gör det.
    Och förresten LÅNA AV BARA H….E. Nån gång kommer det väl goda tider och då kan vi betala tillbaka.
    Ta inte ansvar för STATSFINANSERNA på det sättet som Alliansen gjort DET BLIR BARA ETT NYTT MISSLYCKANDE.

    GOOD LUCK

     

  19. 2009-09-22 22:04 Alf

    Alla bara snackar Fredrick Reinfeldt och hans medspelare
    kommer att gå ner i historien som det partiet som förstörde det Svenska välfärdsystemet.men so what nu är det klimat hotet de snackar om med 2 plus grader ökning av jordens värme, varför säger de inte saningen jo bara för det inte skall bli panik, jordens värme kommer att stiga inom de närmaste åren att det kommer att slå ut allt liv på jorden.så varför snacka politik man kan bara strunta att välja något parti de är alla en hop lögnare.lev istället för snart är det slut

     

  20. 2009-09-22 22:24 miljöhaveristen

    Du har så rätt Alf igår hörde jag att skall man till Japan med båtlast kan man ta den nya vägen i norra ishavet och tjäna en månad.
    Isen hade flyttat sej på tre år med 8 mil från det ryska landet.

    Härliga tider Strålande tider!

     

  21. 2009-09-22 23:52 Max

    Förstår att den här bloggen har blå färg. Lite ojämn fördelning i kommentarerna.
    Tror ni att Pia Nilsson ljuger, hörde ni inte vad Reinfeldt hycklade om. Är ni så blåa att ni inte ens ids att ta reda på sanningen. Utanförskapet har ökat, arbetslösheten likaså ändå går alliansen tvärtemot sina val löften från 2006. Vad tog rehabiliteringen av de sjuka vägen? Det dolda motivet som kommit fram i ljuset, är sänkta löner. Vad tjänar då löntagarna på jobbskatte-avdraget? Hur ska de sjuka, de länge arbetslösa och alla unga komma in på arbetsmarknaden? Ska de arbeta för en minimelön motsvarande socialbidrag? Smart att införa skatteavdrag för service och tjänster, ska höginkomsttagarna leva i tron att de gör en god gärning om de anställer en arbetslös och belönas med skattesubventioner. Dessutom bestraffas 70+ för att de inte orkar arbeta längre, fast de arbetat längre än de flesta i regeringen.
    Moderaternas gåvor är det mutor från de stora företagsägarna, som inte bara vill ge utan att få något tillbaka? Bara en undran. Hur blir det med arbetstid, övertid och semester, om Alliansen vinner valet 2010. Det tar längre tid att få tillbaka det som raserats, tänk på det.
    Är över 90% egna företagare eller söner och döttrar som ska ta över företagen efter föräldrarna på denna blåa blogg?
    Det finns fortfarande många företag som kursar.

     

  22. 2009-09-23 08:02 Sigrid.P

    Hej Max!
    denna bloggen e BLÅ!….
    kul o se en kamrat, titta in ;)
    dom förstår inte att allt kan ändras på en dag!
    man behöver inte vara fattig o sjuk, för att tänka
    på andra!
    men alla vill ha jobb, det är bra att ha ett och gå till,
    Monas tänk kring detta , passar mig o mitt tänk!
    vill se mer av dig här…..;)

     

  23. 2009-09-23 08:43 Tina

    Jan i Askersund!
    Gillar mitt namn.
    Om det känns bättre för dig så behöver vi inte nämna hur verkligheten ser ut, men vi andra här kan väl få diskutera medan du gör något annat som inte känns för jobbigt.

    Bodil!
    Jag förstår att du själv brukar ta på dom mörka glasögonen när verkligheten blir för jobbig, men vissa väljer att se verkligheten utan mörka glasögon.

    Jag har inte sagt att det enbart är Reinfeldts fel att Sverige ser ut som det gör, men Alliansens politik har påverkat dom sjuka och arbetslösas liv i negativ riktning.
    Att förneka sanningen kanske hjälper för stunden, men i längden brukar den ändå komma fram.

    Det är kanske det som gör skillnaden på hur man tänker, om man är röd eller blå.

     

  24. 2009-09-23 11:22 sjuk och arbetslös

    Alla politikerna är ens oavsett partifarg, de lover en helvetes massa fram till ett val, men vinner de så valet drabbas de av omedelbar och total minnesförlust.

     

  25. 2009-09-23 15:27 ola

    Jan i Askersund

    Vet du varför det ALLTID blir värdskris i ekonomin när högern kommer till makten? Och varför ökar arbetslösheten mera i Sverige än genomsnittet inom EU
    Sverige har högs ungdomsarbetslöshet i EU

    Tror du ska sätta dej ned och ta en funderare hur högern styr landet.

     

  26. 2009-09-23 18:32 Jan I Askersund

    Jaa, jag tror inte att det är nått parti som vill att det skall finnas hög ungdomsarbetslöshet eller arbetslöshet varken i Sverige eller världen. Inte fattiga eller sjuka människor heller. Jag vet inte riktigt vad Ola o Tinas sympatier ligger i oppositionen. Är det hos VP så skulle ni nog tänka efter vad ni säger, spåren förskräcker. Om det gäller socialdemokratin så skulle jag nog inte heller vara så kategorisk när det gäller “avskyn” över den “elaka högern”. Det finns facit på socialdemokraternas sista regeringsperiod, bland annat förtida pensioneringar av unga o gamla som användes som nån slags arbetslöshetsförsäkring, 540 000 tror jag det var! Sen tror jag inte halva svenska folket håller med Tina o Ola. Vilka elakingar som inte gör det!

     

  27. 2009-09-23 23:14 Mattias Lönnqvist

    Ola: Ungdomsarbetslösheten var rekordhög innan valet också. Var det också högerns fel?

     

  28. 2009-09-24 11:03 Tina

    Jan I Askersund
    Det finns en Allians i Sverige som uppenbarligen inte bryr sig om det finns fattiga eller sjuka i Sverige.
    Enligt dom så är det endast genom att försämra för dessa som gör att dom tar sig i kragen och blir friska eller skaffar sig ett jobb.
    Som om man kan välja själv.
    Du är tydligen pensionär, och har haft turen att vara frisk, men dom som fortfarande är i arbetsför ålder och
    inte haft samma tur som du.
    Spelar det någon roll vilket parti jag röstar på, huvudsaken är att jag kan känna empati med dom som lider i dagens Sverige, till skillnad från vissa.
    Det ser bra ut på pappret att dom som är sjuka hela tiden minskar, men i verkligheten vet alla att det är på grund av att sjukförsäkringens villkor har förändrats.
    Dessutom ökar socialbidragen och utanförskapet i snabb takt.
    Javisst ja! Den globala finanskrisen, då måste villkoren för dom sjuka och arbetslösa försämras ordentligt så att Sveriges ekonomi åter kommer på fötter.

     

  29. 2009-09-24 13:11 lelle

    Ska bli så skönt när såssarna tar makten igen. Då tror jag att jag ska se till att bli arbetslös när a-kassan höjs så kan man ta semester några år.

    Härligt!!!

     

  30. 2009-09-24 14:38 Jan I Askersund

    Alliansen bryr sig inte om fattiga o sjuka, det får stå för dig! . Dock tycker jag att trots att vi har olika åsikter det “är skamligt” att utmåla Sverige som nån slags stat, när socialdemokrater inte har makten, som en stat med politiker utan empati o ödmjukhet! Jag tycker Tina skall titta sig om i världen hur den var och hur den är istället för att utmåla Sverige som ett land med en regering som skiter i fattiga o sjuka! Sen finns det en sak till. Fattiga o sjuka behandlas inte dåligt vilken regering som en har makten i Sverige. O fortfarande Tina om vi nu skall anklaga politiker. Gå in o titta på den sista socilaldemokratiska perioden av maktinnhev. Behandlade dom fattiga o sjuka bättre än den här regeringen, och det i en tid utan en sån ekonomisk kris som nu!

     

  31. 2009-09-24 16:38 Jägarn

    Jag är så innerligt trött på dessa sinnesslöa sossar som alltid är sjuka, fattiga och arbetslösa, gå och dränk er så vi slipper erat gnäll.

     

  32. 2009-09-24 19:59 Tina

    Jan I Askersund
    Jag tror inte jag är ensam om att tycka så här.
    Flertalet läkare och andra som jobbar med sjuka och arbetslösa har länge pekat på att Sverige har blivit mycket hårdare att leva i med dom nya villkoren.
    Jag kan ju bara se mig om i Norden, för att se att dom inte driver dessa hårda linjer, och det går bättre för dom än i Sverige.
    Om nu fattiga och sjuka behandlades dåligt under den sista perioden av socialdemokraternas tid, så kan du väl ändå inte mena att det ger Alliansen rätt att behandla dom ännu sämre.
    Har dom inte lidit nog då?
    Jägarn!
    Tror du att du har några garantier på att du aldrig kommer att bli sjuk eller arbetslös, då är du nog mer sinnesslö än du själv vet om.

     

  33. 2009-09-24 20:01 Tina

    Jan I Askersund!
    Jag glömde att fråga om du läst Reinfeldts bok, där ser du vilken empati han har för sjuka och arbetslösa.
    Om du inte har det, så tycker jag att du ska göra det.

     

  34. 2009-09-24 22:10 Arbetaren

    “Enligt Moderaternas egen definition av ”utanförskap” befann sig över 1 miljon individer i utanförskap år 2006. Enligt beräkningar från Riksdagens Utredningstjänst kommer utanförskapet nästa år att uppgå till 1,3 miljoner individer. Det betyder att utanförskapet under den borgerliga mandatperioden kommer att öka med 300 000.”

    Antalet sysselsatta oktober 2006: 4477.2
    Antalet sysselsatta augusti 2009: 4537.4

    Källa: SCB

    Det är alltså fler sysselsatta en sommarmånad i den värsta globala ekonomiska nedgången i mannaminne med en alliansregering än vad det var en höstmånad med socialdemokraterna i en mycket stark högkonjuktur.

    Sossar lever i en helt annan värld än vi vanliga människor.

     

  35. 2009-09-24 22:17 frasse

    Dumma alliansen!! (eller så funkar sosseretorik)

    Dumma alliansen som låter som låter pensionärerna betala den skatten sossarna satte (som dom HÖJDE 6 ggr sen 1994)

    dumma alliansen som på 15ÅR inte höjde pensionerna tillräckligt..(fast det var ju sossarna)

    dumma alliansen som nu gav pensionären en höjning..(skulle känts mer om föregående (s) regeringen höjt Lika mycket varje år vilket dom aldrig gjort)

    dumma alliansen som idag skall sänka skatterna för redan högskattade pensionärer

    fyfasen vad orättvist..japp så ser KRITIKEN ut..

     

  36. 2009-09-24 22:17 Arbetaren

    Utanförskapet, mätt som antalet personer som är beroende av olika ersättningar och bidrag för sin försörjning, har ökat det senaste året. Inte så konstigt, med tanke på finanskrisen.

    Men hur mycket har utanförskapet ökat sedan 2006? Ja, går man tillbaka till augusti 2006 var antalet personer i utanförskap vid denna tidpunkt 1 044 636 stycken. I augusti 2009 är motsvarande siffra 846 000.

    Skillnaden mellan dessa siffror uppgår faktiskt till 198 636. Det är också den sammanlagda minskningen av utanförskapet sedan Allians för Sverige tog över. Och då bör vi ha i åtanke att Sverige just nu befinner sig i en djup lågkonjunktur, medan landet 2006 var inne i en högkonjunktur.

    Politik gör skillnad. Framför allt när det handlar om vänsterpolitik och allianspolitik.

    Källa: Den hälsosamma ekonomisten och SCB

     

  37. 2009-09-25 00:09 Jan i Askersund

    Jaa, det är bra med lite statistik för åren innan 2006 även om den inte övertygar Tina m.fl. Men igår på programmets Korselds utfrågning av Mona Sahlin hörde jag för första gången en representant från Socialdemokraterna, fru Sahlin själv, erkänna tillkortakommandet angående förtidspensioneringarna av de 540 000 unga och gamla och det dåliga stöd de fick därefter! Jag har innan sagt att dessa förtidspensioneringar är en av de största politiska skandalerna i modern tid. I den klassen, höjden av cynism, kommer aldrig regeringen upp i vare sig det öär högkonjunktur eller lågkonjunktur. Dessutom om det blir lite bättre fart på konjunkturen så kommer den rödgröna röran inte ha skuggan av en chans i valet 2010, det är min uppfattning!

     

  38. 2009-09-25 08:16 Tina

    Socialdemokraterna lämnade över statsfinanserna med goda siffror till Alliansen, och arbetslösheten hade börjat sjunka.
    Det var en extrem högkonjunktur innan den globala lågkonjunkturen slog till.
    Alliansens prioriteringar på att sänka skatter och försämra trygghetssystemet, visade sig inte vara så framgångsrika.
    Vi måste väl ändå se resultatet av vad dom har åstadkommit nu, och inte hela tiden gå bakåt i tiden.
    Alliansen sa hela tiden att effekterna av deras politik inte skulle synas förrän om några år, och där är vi nu.
    Jan I Askersund!
    Hade du läst boken?
    Vad tyckte du om Reinfeldts empatiska sida?

     

  39. 2009-09-25 09:30 Tina

    Jan I Askersund!
    Du pratar ofta om förtidspensionärerna som kom till under Socialdemokraternas tid.
    När Alliansen vann valet, så satte dom till en utredning som skulle kolla upp dom långtidssjukskrivna som hade tidsbegränsad sjukersättning.
    Den visade att dom verkligen var så sjuka, och att det inte var så många som hade arbetsförmåga.
    Du tror väl inte på allvar att dom 540000 som blev förtidspensionärer var friska allihopa.
    Dessutom så sa Mona S att dom hade tagit lärdom av detta, och så var det ju inte hon som var statsminister på den tiden.
    Du kan läsa lite mer här om du orkar.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-langtidssjuka-blir-ater-arbetsfora-1.513952

     

  40. 2009-09-25 12:02 Jan i Askersund

    Det är inte lätt att tillhöra underklassen I Sverige när det finn ett sånt högklassiskt parti som socialdemokraterna. 50 års 90 % maktinnehav har gjort socialdemokraterna till ett “superior” parti som vet bäst, kan bäst och är ofelbara. Ibland skulle man kunna tro att vänstern i Sverige har monopol på empati, humanism o omtanke! Så fungerar det inte i en demokrati. Det är inte en sida som har monopol på den enda “sanningen” Tina skulle nog aldrig erkänna att socialismens grenar kommunismen o socialdemokratin har en del “baksidor” o mörka sidor. Valnederlaget 2006 borde kunna göra socialdemokraterna lite ödmjuka. men det verkar inte som dom och dess politiker insett detta utan kör med någon vildsint argumentation alla anno dazuma att allt som händer o har hänt är alla andras fel. Ju större man är desto hårdare faller man!

     

  41. 2009-09-25 20:46 Tina

    Jan I Askersund!
    Nu börjar du att låta som ett surt barn.
    Ingen här har väl sagt att Socialdemokraterna är ofelbara.
    Jag tror att Allianspartierna också har en del både mörka sidor och “baksidor”.
    Nu är det väl ändå den politiken som Alliansen för som ju påverkar oss.
    Jag tycker att du undviker att svara på det jag frågar om, och gärna talar om vad jag tror och tycker.
    Det finns en anledning till att Socialdemokraterna har suttit vid makten under så många år, och dessutom lyckats rätt bra.
    Alla har ju rätt att ha åsikter även om dom inte är som dina, annars hade vi väl inte suttit här och skrivit.

     

  42. 2009-09-26 12:49 Jan i Askersund

    hej Tina! Man kan ha barnet i sig fastän man är pensionär, skämt åtsido. det är ju det jag säger som du nu äntligen säger. här finns inga ofelbara människor och inga ofelbara partier. Däremot kan man vä tycka att det största partiet i Sverige haft den längsta makten, 85 % av den på 50 år,, borde vara lite mer ödmjuka och noga studera de 15 sista åren de hade makten, för den påverkar även hur den nuvarande regeringen kan verka,
    I går hörde jag i radion att den socialdemokratiske politikern i skolfrågor tog avstånd från en hel del som hennes parti medverkat till i skolans “tillbakagång”. Nu är det 2 saker jag har hört socialdemokratiska politikerdelvis ta avstånd ifrån. Skyll inte allt på en regering som suttit i 3 år. Socialdemokratiska tillkortakommanden o en stor kris i världsekonomin skulle knäckt vilken regering som hellst. Men den här regeringen står upp och har uppfyllt massor av vallöften som en majoritet av svenska folket lyfte fram 2006. Var det utan anledning, Tina?

     

  43. 2009-09-26 13:06 Jan I Askersund

    Jah ,hej igen Tina. Mitt namn ser du ju och var jag bor. Jag är 71 år, pensionär sen 2003. Tja, yrke sjuksköterska och har bl.a. 8 barn-barn! kul att debattera med dig. det är helt rätt som du säger att man har rätt till att ha olika åsikter. Det vet vi ju att det finns o har länder där man inte ens får ha olika åsikter, utan bara en. O bo i ett land där man kan debattera med känsla o ibland med statistik är nog bland det viktigaste som finns. kanske viktigast av allt!
    Nu hoppas jag vi får vara friska o krya så vi kan forsätta o framhålla vad vi tycker! Nu får vi uppsöka nya “jaktmarker” !

     

  44. 2009-09-29 20:36 Fatima

    Titta i hela EU parlamentet andelen av Höger konservativa sitter och beslutar för de mesta.Har inte höger alliansen gjort bort sig?när det gäller EU medborgarnas skattemedel?
    Dem som är bra på att privatisera,Var är vinsten ?är det att placera i fel aktier?eller att satsa i USA Banker, som i sin tur i konkurs????Skall Fredrik alliansen med sina röt ägg få kokt ägg?????FRAM MED VÄRDIGHET.

     

  45. 2009-09-30 09:18 johny

    Värsta är denna arbets politik som denna rgering för man slår på allla som alla redan ligger, samtidigt som man raserar alla sociala trygghetssystem och tror att man går ostraffat från det hela. de kan slå sig på bröstet deras självgodhet kommer att äta upp dem själva.Politiken ska vara till för folket inte stjälpa människors tillvaro där folk blir ut försäkrade ur trygghetssystemet och blir behandlade som andra klassens medborgare, detta är bara ett bevis på hur naiv politik som förs i detta landet.Folk som har jobbat kanske merparten av deras liv och som hamnar i arbetslöshet p.g.a. ned läggningar och dålig ekonomi skall inte behöva bli behandlade på detta sättet det är inte människovärdigt.Felet är nog människor har blivit stora egocentriska i en tid när vi alla egentligen skulle vara enade att möta de kriser som ligger framför oss såsom klimat förändringarna som knackar på dörren med större sociala konsekvenser vi någonsin kan tänka oss.men vad gör man ingenting man fortsätter köra på med en cynisk orättvis politik som slår hårt in i folksjälen med bestraffningar av alla som hamnar utanför arbetes marknadens ramar när det är många av dessa människor som hjälpt att bygga upp Vårt land genom hårt arbete, dessa struntar man i fullkomligt folk med familjer detta är det största svek en regering kan göra sig skyldig till, sedan har man alla snabb flabbade kritiker som höjer denna regering till skyarna med deras snack om kommunister och drabbel de kan ju prova att hamna själva utanför systemet, där folk blir psykiskt misshandlade av Försäkringskassan samt dåliga arbetsförmedlare genom tortyr såsom coachnig, det är så man behandlar vuxna människor i Sverige idag.

     

  46. 2009-10-01 09:14 Kaj Pettersson

    Regeringen Reinfeldt och Borg bara lovar och lovar.

    Gå inte på deras löften dom står för en politik som bara gynnar de rika det är inte svårt att se. Reinfeldt vill inte har avtalsenliga löner enligt nyhetsprogrammet rapport 30/9 2009 han vill ha stora ekonomiska löneklyftor. Och en arbetslöshet med låga ersättningsnivåer för att locka arbetslösa att ta jobb till låga löner för att göra de rika rikare.

    Borg vill inte regelera finansmarknaden eller ge finansinspektionen större makt detta visar klart och tydligt deras förakt för “rättvis fördelningspolitik”. Kräv rättvis fördelningspolitik för hela befolkningen i Sverige. Låt er inte luras av fagert tal (deras retorik) att allt kommer att ordna sig när konjunkturen vänder om dom får sitta kvar vid makten.

    Reinfeld och Borg urholkar även socialförsäkringen så att nivåerna sjunker för de som behöver arbetslösa, sjuka och pensionärer. De rika blir bara rikare och rikare medan de fattiga blir bara fattigare

    Gå inte på deras retorik det är ändå till slut resultatet som räknas. Regelera så att en rättvis fördelningspolitik kan uppnås igen

     

  47. 2009-10-01 09:35 Peter

    Jag börjar bli ganska trött på den socialistiska lögnen om att bara de “rika” gynnas av alliansens politik. Jag själv är ett utmärkt exempel på en person som inte är “rik” men ändå fått bra mycket bättre ekonomi under alliansen.

    Inlägg som ovan kommer gå oemotsagda ett tag till men desto närmare valet vi kommer desto mer kommer liknande inlägg bemötas.

    Ni sossars problem är att ni måste acceptera att det alltid kommer finnas folk som har det bättre än er. Istället för att vara avundsjuka kan ni ju fundera på varför det ser ut på det viset. Är det enbart på grund av gynnsam skattepolitik eller kan det vara så att det ligger ett personligt engagemang bakom dessa personers framgång?

    Ni vet väl att det finns något som heter personligt ansvar, det går att leva ett liv utan att staten ska vara med och bestämma hela tiden?

     

  48. 2009-10-01 13:48 Kaj Pettersson

    Peter:

    Jag förstår att du blir trött när man genomskådar hur omfördelningen slår mot hela befolkningen i Sverige. Sänk ersättningarna i socialförsäkringssystemet och överför dessa pengar genom mest sänkt skatt till de rika. Är det detta du kallar rättvisa.

    Jag ser framemot att mina inlägg i debatten framöver kommer att bemötas så kanske vi kan få en saklig debatt om vad som är lögner och sanningar samt girighet och synism.

    Låg och medelinkomsttagare gennerellt har väldigt svårt att sätt av till privata pensionförsäkringar för de pengar som skattesänkningarna utgör samtidigt som deras pensioner urholkas för att deras pengar ska går till skattesänkningar.

    Men däremot får de rika större möjligheter att spara i privata pensionsförsäkringar och kan se framemot en rik ålderdom för de har ett överskott att sätta av ifrån.

    Det är jättebra att det finns folk som engagerar sig och tar ansvar dessa folk skall givetvis ha extra betalt för detta också efter skatt.

    Men det får inte syfta till att resten av Sveriges befolkning får ställa sig vid sidan om och se på när deras socialförsäkringar sjunker i värde som nu sker när alliansen sanerar den svenska ekonomin genom sänkta skatter. Det kallas omfördelning från fattiga till rika. Detta kallar inte jag rättvis fördelningspolitik

    Riksdagen Riksbanken, Finansinspektionen och arbetsmarknadens parter skall vara dom som regelerar och garanterar en rättvis fördelningspolitik i en blandekonomi.
    Dessa uppgifter skall inte ligga hos marknaden och finansaktörerna dessa aktörer vet inte vad rättvisa är för hela befolkningen i Sverige de är upptagna med att tänka på sig själva i först hand.

     

  49. 2009-10-01 15:52 kvack kvack

    Kaj Pettersson

    Oroa dej inte denne NONCHALANTE OEMPATISKE gamle man(han är en kopia av GP, hur gammal är karln 60 eller?) Reinfelt kommer att försvinna från rampljuset om ett år.

    Efterverkningarna av deras inte hans politik har sett dagens ljus och de ENDAST 1025 personer som enligt statistiken har förtroende för honom kan ju få ha det!!

    Och svensken är inte så dum och trött som han UTTRYCKER SEJ I SIN BOK “Det Sovande Folket”.
    Det är bara att hoppas att någon i de rödgröna tar fram ex antal av den och använder den som VAL argument 2010.

    Karln har ju ingen karisma eller glöd och när han står i talarstolen ja då kan man prata om de SOVANDE RIKSDAGSMÄNNEN för tröttare och mer oinspirerande än denne herre är ja det finns inte.
    UTTRYCKSLÖS TOTAL TOM och jag är säker på att han är som en Disktrasa vid handskakningarna.

    Det mest skrämmande och värsta är att han får en del lärjungar att ta efter.

    Nej SAHLINSKAN där vinner du med hästlängder i framföringstekniken och konsten att entusiasmera både
    negativt och positivt.
    Lika många är förbannade på dej som imponerande av dej
    och dina klavertramp.
    Kör HÅRT livet är KORT.

     

  50. 2009-10-01 21:39 karl widegren

    Prova på bli arbetslös brytt ett en fotled, se sedan hur du blir behandlad, du har inga rättigheter,hela trygghets systemmet har blivit ett vi och dom projekt där de som står utanför arbete
    behandlas dåligt och mänskligt ovärdigt,det finns ingen regering som skapat så mycket utanförskap som Reinfeldt och hans regering det svider i folk själen aldrig någonsin ha folk fått lida p.g.a denna roffar politik som är naiv och cynisk som skapar stora klyftor i samhället och stor social misär, snacka inte att det är sosse snack,som ni moderater säger ärligt talar man att det handlar om detta är man intelligensfria det handlar bara om rättvisa folk har det svårt, medians vi har en regering som behandlar vanligt folk illa.

     

  51. 2009-10-02 09:50 Kaj Pettersson

    Peter:

    Du skall få svar på varför det ser ut som det gör på arbetsmarknaden i Sverige. Övervinster i företag har inte fördelats rättvist till löntagarna som i regel stått för pruduktionsresultatet (övervinsten) bara en liten del har gått till löner medan den största delen har gått till bonusar och aktieutdelningar. Det är så de rika har blivit så rika och det är så de fattiga har blivit fattigare.

    Om en större del av produktionsresultatet delas ut till löntagarna kommer balans i ekonomin att infinna sig.

    Köpkraften får fart, efterfrågan ökar och fler får jobb med en
    reallön som man kan leva på och vår gemensamma/allas välfärd ökar på grund av att folk efterfrågar varor och tjänster i samhället.

    Reinfeldt och Borg gör tvärt om därför kommer underskotten i vår gemensamma sektor att bestå om vi inte
    ändrar på deras ohämmade framfart och girighet.

     

  52. 2009-10-02 17:15 Peter

    Problemet med ditt resonemang är att det mer eller mindre måste bygga på tvång för att fungera. Investerare kommer alltid söka efter högsta möjliga avkastning, vem vill investera i ett företag som ger bort större delen av vinsten till de anställda när ett annat företag gör motsatsen?

    Du talar om arbetarna som står för produktionsresultatet, jag tycker det är ett förlegat sätt att se på vår ekonomi. Att åberopa någon sorts gammal socialistisk dröm om att arbetarna skall äga produktionsmedlen är just en dröm.

    Om arbetarna vill ha större del av vinsten får de vara med och ta lika stor del av förlusten när konjunkturen vänder. Det är väl rättvist? Tror inte så många skulle gå med på det bara.

     

  53. 2009-10-02 22:47 Kaj Pettersson

    Peter:

    Antingen förstår du sambanden i produktionen eller så vill du bortse från verkligheten, då förstår jag vad du menar.

    De som förstår vad jag tidigare angivit ovan, har inget problem med att förstå vem som står för produktionsresultaten (övervinsten) i marknadsekonomin nämligen löntagarna på arbetsmarknaden och de är dessa som bär upp samhället och skall således ha en större del av produktionsresultatet (övervinsten). Detta är ingeting som är förlegat och kommer aldrig att bli förlegat.

    Konservatismens ideologi har en hirakisk uppfattning om att vi alla är ojämlika vilket bygger på ett klassamhälle där en överklassen skal bestämma vilka villkor som gälla för underklassen detta är en förlegad ideologi. Tro inte att du lurar arbetarrörelsens folk.

     

  54. 2009-10-03 11:30 Peter

    Kaj; Tack för ännu ett inlägg helt utan svar. Jag förstår sambanden i produktionen, jag tror dock att du har lite svårt att se problemen med ditt haltande resonemang. Vem vill investera i ett företag som ger större delen av vinsten till de anställda? Utan kapital, inga jobb.

    Vänsterfolk verkar ha svårt att begripa sambanden mellan just kapital och jobb.

     

  55. 2009-10-04 11:54 Kaj Pettersson

    Peter:

    Kajs kommentar:
    Om en större del av produktionsresultatet delas ut till löntagarna kommer balans i ekonomin att infinna sig

    Peters kommentar:
    Vem vill investera i ett företag som ger större delen av vinsten till de anställda? Utan kapital, inga jobb

    Skillnaden i vår argumentation är inte svår att se, jag tycker arbetarna som skapar produktionsresultatet (övervinsten) skall ha “en större del av vinsten” inte större delen av vinsten som du påstår du leker med ord.

    Köpkraften får fart, efterfrågan ökar och fler får jobb med en
    reallön som man kan leva på och vår gemensamma/allas välfärd ökar på grund av att folk efterfrågar varor och tjänster i samhället.

    Detta kallas en rättvis fördelningspolitik som alla även investerare tjänar på i det långa perspektivet och kapitaltäckningen för alla parter/hela befolkningen och BNP
    ökar.

    Som det är idag och som du förespråkar så sjunker den svenska kronan i värde, välfärden minskar för alla mest för låg- och medelinkomsttagare och de som är beroende av transfereringssystemet (omfördelning av skattemedel till vår gemensamma välfärd). Detta är ingen väg för tillväxten
    och välfärden för hela svenska befolkningen inte i heller för investerare. Snålheten bedrar nämligen visheten med en sådan politik. Den är kortsiktig och skapar underskott i vår gemensamma välfärd

    De som har råd kan bekosta sina egna egenavgifter medan låg- och medelinkomsttagare får mindre pengar över när de betalt sina egenavgifter och deras ekonomi försvagas mer och mer,detta för att nuvarande regering sänker skatterna
    både i hög- och lågkonjungturer.

     

  56. 2009-10-15 14:45 Karl hoppsan

    Jag kan med säkerhet säga att bara för att man ändrar namnet på
    Arbetslös från ett till i aktivitet mellan 3 årsperioderna så finns det inte mer eller mindre folk arbetslösa (bara dolt) “den sk öppna arbetslösheten” ja den har inte ändrat sig det kvittar med vilken riktig retorik man säger det med om man vänder på sig vart 17 sekund :-) , det som gör det problematiskt är att de som nu går på arbetsförmedlingen får och måste söka jobb de inte ens är kvalificerade att göra, folk utan körkort måste sök jobb som Chafför folk som inte har Sjukvårdsutbildning måste söka till Undersköterska..

    Folk som har nya och fräscha kunskaper högskola ky, lärlings utbildningar får inga Jobb för att det är för dyrt att anställa… skit samma om de har behov det kostar för mycket..

    Vilket var löftena var det att det skulle mildras de som har ordentligt med pröjs nu måste vara SOLIDARISKA för de Negativa siffrorna har tärt på kapitalet länge nog..

    sa han och skruvade på sig en gång till åt andra hållet retoriskt riktigt.. och tänkte att han nästa gång skulle vara på en soptipp och lämna budskapet för det vore nog Politiskt korekt..

    Var det någon som räknade hur många vändningar varje Talare Gjorde…. :-) och var de inom Utnötnings tröskeln innan de vände sig i talarstolen eller blev det en lång parodi

     

  57. 2009-10-15 15:03 Karl hoppsan

    Vem vill investera i sådant företag ?
    Ja hoppas att du förstår Logiken i din egen fråga ..
    Ja om ingen arbetare (Har Köpkraft) och kan handla i sverige kvittar det hur mycket sabla pengar du sattsar i företaget för ingen handlar företagets produkter.. det slutar med att alla skall handla bara det billigaste utomlands ifrån och då blir alla i landet utan utdelning i den jämn-bördiga utdelningen så det krävs en fin balans-gång, mellan För låg lön vanlig lön för hög lön…
    Nu är det så att Investerare inte ger ett skvatt mer en justg lite pengar att sätta i rullning och förväntar sig berg av pengar Direkt ..
    Medans verklighetens Företags Ekonomi förstår värdet i att Hushålla med resurser och inte Blodsuga företaget på pengar…

    Ett Företag som ger sina 1000 anställda pengar i stället för 10 investerare som sitter på pengar lär vara mer gynnsamma för en positiv utveckling av företagets hela Utveckling och även för samhällets nybyggnation . mångt och mycket

    Sammhälls-byggnad är intressant och vad som är mer intresant är att de som har rätt blir utrumfade av folk med mycket pengar som utstuderat sitter och Värmer sina pengar till ingen Annvändning utan Tyvärr så skall pengarna användas till
    att skapa nya arbetsmöjlighetergenom en Symbios mellan Konsumtion och investeringar inte som nu en enkelriktad väg där investerare tror att det kan generera pengar genom att enkom Investera… har du någonsin sett någon ren Omsättnings-förtjänst i rena investeringar (De finns men är otroligt få)

     

  58. 2009-10-15 15:23 Karl hoppsan

    Att En Riktig företags ekonom av Rang ser värdet i att
    1. Spara pengar till både företaget och arbetarnas löner till sämre tider
    2. Att i andra hand ge utdelning till dem som har investerat för att just Investeringar skall ses som långsiktiga och ur ett företagsfrämjande perspektiv inte kortsiktigt och snabba pengar..
    3. Även Investorn ser värdet av att inte suga ur värdet helt om han nu verkligen vill se företaget överleva även ett par års kristider
    4. Det vi nu ser är just Kontentan av just ett antal stora investerare som vill ha allt direkt (Vilket inget friskt företag kan leverera och förbli friskt)

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/09/22/23883/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: