Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

Riksdagsledamoten kräver i motionen: Tillåt sexköp nu!

federley
SEXKÖP. Riksdagsledamoten Fredrick Federley (c) vill avskaffa sexköpslagen och kopplerilagen. “I varje land som bygger på rättsstatens principer måste myndiga människors överenskommelser respekteras”, skriver han.

Politikerbloggen publicerar här hela Federleys motion.

I varje land som bygger på rättsstatens principer måste myndiga människors överenskommelser respekteras. Politikens klåfingrighet och de senaste årtiondenas uppväckta nymoralism har dock satt det ur spel så till den grad att det också tagit sig uttryck i lagstiftningen och särskilt i form av sexköpslagen.

Vad som är särskilt skrämmande med lagens tillkommande är att de som berörs av lagstiftningen, de prostituerade, inte har hörts i frågan. Det är oftast relativt välbärgade personer i en trygg miljö som i sin egen moraliska uppfattning anser att det är fel att sälja och att köpa sex som har legat till grund för lagstiftningens utformning.

Det finns inget forskningsunderlag för den lag som i dag gäller. Det har heller inte gjorts någon ordentlig utvärdering utav lagen och på ett ganska otäckt sätt tycks det råda en total åsiktshegemoni kring lagens förträfflighet trots att de berörda inte fått ett ord med i lagen eller utan att vi vet om den ha haft någon effekt alls.

De skrivelser som finns kring prostitutionen är alls inte entydigt instämmande i den bild som målas upp kring dem som försvarar lagstiftningen. Snarast är det så att en betydande del av litteraturen talar i rakt motsatt riktning.

Det finns ingen anledning att glorifiera prostitutionen men det finns alla anledning att problematisera och diskutera det hela utifrån förnuft och fakta i stället för egenhändigt uppmålade bilder.

Lagstiftningen har aggressivt försvarats av företrädare för så gott som alla partier. I det som kanske är ett av de största rättsövergreppen vi sett på länge. Den totala ignoransen som är visad de prostituerade och den olustiga retoriken att hävda de prostituerades situation utan att tala med dem är ytterst obehaglig.

Det är inget annat än falskt klingande empati med sin grund i den egna privatmoralen man försöker lägga över på alla andra via lagstiftningen.

Alla former av övergrepp ska självklart beivras. Vi har i Sverige också en lagstiftning kring detta vilken hanterar de fall där en kvinna, vilket det oftast handlar om i debatten, utsätts för övergrepp. Med andra ord fyller lagstiftningen inte heller en funktion i skyddshänseende.

I och med kopplerilagstiftningen som säkert också har vällovliga syften försvåras de prostituerades situation genom att de riskerar få eventuell livspartner fälld för koppleri om de har gemensamt boende osv.

Det som därmed fortsatt kunde förstärkas i en förändrad eller ny kopplerilagstiftning handlar om otillbörligt utnyttjande vilket jag vågar tro är det man i grunden avsåg med kopplerilagen men som tyvärr blivit fel. Det är med självklarhet att den som utsätts för övergrepp planlagt av någon annan där den enskilde inte gett samtycke ska känna starkt stöd i lagen för att kunna fälla den som utnyttjat personen i fråga.

Det finns oerhört mycket mer att säga i ärendet men det finns ingen rimlighet i att inte slopa dessa lagstiftningar som inte fyller det tänkta syftet, som går emot myndighetsförklaringen av medborgarna, som är nymoralistisk och värderingsburen och inte byggd på fakta.

Stockholm den 30 september 2009

Fredrick Federley (c)

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

105 kommentarer

  1. 2009-10-08 15:35 CharlieB

    Inget den mannen kommer på förvånar längre.
    Han är defiinitivt ett sänke för C………….

     

  2. 2009-10-08 15:41 Stock Konservativ

    Om det skall vara förbjudet att köpa sex borde det i konsekvensens namn vara minst lika förbjudet att sälja sex.

    “It takes two to tango”, som jag alltid brukar säga. Och, vidare, om ena “dansören” icke får utöva sin dans, hur kan då den andre få utöva sin? Prostitution kan aldrig förekomma mellan en person, eller?

    “Horor säljer något som är förbjudet [för torskar] att köpa.” Hur logiskt och rimligt är det? Inte alls. Man skyddar ingen genom att bevara någons rätt att sälja något som är förbjudet att köpa.

    Ps. Statliga eller kommunala bordeller? Nej, tack.
    Ps. 2. Är kroppsbilden på något sätt en omskärelse av ansiktsbilden?

     

  3. 2009-10-08 15:47 Tobbe

    hahahaha :) kul kille/tjej/sak den där Federlay

     

  4. 2009-10-08 16:36 karl e

    Grattis Centern, i alla fall Stureplansavdelningen och deras anhängare, till en representativ riksdagsman.

    Hur övriga medlemmar, sen tiden före Maud och Fredrik, känner det spelar väl inte så stor roll.

    Bakåtsträvarna får samlas i utanförskapet tillsammans med Fälldin och Hörnlund.

     

  5. 2009-10-08 17:06 Gatumusikanten

    Får du inte till det Eller?

    Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!
    Och på den vägen är du.

    Och sådana FÖRTROENDEMÄN skall vi ha i REGERINGEN!
    Nej nu är det KOKTA fläsket STEKT.

    Jag vill inte ha konkkurans!

     

  6. 2009-10-08 17:31 Jägarn

    Då får jag plocka fram min gamla käpphäst igen. ” Var går gränsen för sexköp”?
    Kontanter, resor, restaurang besök, fint umgänge, fint efternamn mm mm?

     

  7. 2009-10-08 18:53 Arbetaren

    Härligt att någon vågar tala ut. Snart är det ju valår, så Federley lär ju göra många utspel för att bli återvald. Vi lär dock inte glömma att det är mest prat och lite verkstad från Federley, han viker ju sig när det väl gäller.

    Nästa val så lär jag ju inte lägga min röst på en karriärpolitiker, utan på någon som har sitt på det torra och inte har något att förlora på att stå upp för sina ideal och som kan ta nödvändiga strider.

     

  8. 2009-10-08 19:32 Angela

    Var går gränsen för sexköp???? Det beror väl på vad det var du plockade fram.

     

  9. 2009-10-08 19:47 Angela

    Någon kommentator tyckte visst det var olämpligt att skratta åt Federley så då får jag väl gråta i stället! Buhuuuuuuu…snyft…snyft…..

     

  10. 2009-10-08 19:58 PG

    En något komplicerad fråga med många möjliga aspekter men argumentationen är väl avvägd och fullt rimlig. Federley får mitt stöd.

     

  11. 2009-10-08 20:13 Mona

    Federly kan väl sälja tjänsten själv. De som är för fri sexhandel, har nog inte tänkt att de själva eller deras barn ska ha ägna sig åt det yrket.
    Tycker Federly kanske också att arbetslösa ska bli tvingade att utföra dessa jobb om de blir legala?

     

  12. 2009-10-08 21:26 John

    Jag tycker inte om att Politikerbloggen
    skall lägga ut bilden på Federley i bikini.

     

  13. 2009-10-08 21:30 Joppe

    Mona, det är ju tillåtet med stripklubbar idag. Tror du att arbetsförmedlingen skickar dit folk mot sin vilja?

     

  14. 2009-10-08 21:52 Johan

    Tja? Förutom Norge är det nog bara vi som inte accepterat världen för vad den är…
    Det är bara att resa över gränsen till t.ex. Finland eller Danmark!
    En sak är klar. Det är vi som är udda här!
    Och folk reser som aldrig förr till Polen, Estland eller Thailand…

     

  15. 2009-10-08 21:52 Sven Tycker

    “I varje land som bygger på rättsstatens principer måste myndiga människors överenskommelser respekteras” skriver Federley. Två människor kan komma överens om att den ena ska döda den andra, ska det också vara lagligt? I de flesta fall handlar det om att den ena parten har pengar och den andra är i underläge och i kris i jakt på pengar. Det är alltså ingen överenskommelse mellan två likvärdiga parter. Men från Stureplanscenterns galjonsfigur ska man inte bli förvånad över någonting.

     

  16. 2009-10-08 22:29 Jag hörde att…..

    de 4500 anställda i Riksdagshuset SPOLAR dagligen på Toa mer än en lilten småstad typ Falkenberg gör!!!!

    Många besök eller!!!!!

    Hur står det till med MILJÖVETANDET på plats?

     

  17. 2009-10-08 23:13 Mona

    Nej det tror jag inte, inte än i alla fall. Det är inte lagligt i vårt land ännu, som tur är.
    Ska det räknas som ett yrke som är legalt, borde även detta ingå i arbetsmarknaden, tyvärr.
    Vi får hoppas att så aldrig sker. Undrar hur många som tjänar en summa på 75 000/mån. som prostituerar sig? Nej även där kommer klasskilderna märkas. Vad gör man inte för sina barn om man inte har något annat att försörja sig på? De killar och tjejer som vill ha dessa jobb och får behålla hela förtjänsten själv, har helt rätt att välja sitt yrke.
    Men man ska inte behöva sin kropp för att ha råd att överleva.

     

  18. Ja du store värld! Detta kan ju inte vara sant! Nu får du nog tänka ett varv till minst! Ska du sälja dessa förmånliga tjänster eller? Jag säger bara BLÄ!

     

  19. 2009-10-09 01:09 obeveklig

    Kan inte Fredrik byta parti till KD? Nej visst fasen, han är ju homosexuell. Det ser KD som en sjukdom så han är nog inte välkommen…. Liksom invandrare och kvinnor som vill jobba… och så arbetslösa förståss och muslimer. KD är ett riktigt trevligt parti när allt kommer omkring och så vill man bilda regering med Sverige Demokraterna. Hurra hurra hurra!

    Go Go Federley, byt parti och ta med dig hela församligen.

     

  20. 2009-10-09 06:56 xXx

    Hahaha! Den där idioten som inte kunde driva en sallads bar ens.

     

  21. 2009-10-09 08:11 Lisa

    Detta en del av hans personvals kampanj. Sydney. Vi har ett val i antågande. Han har inte varit i media på ett tag, så här gäller det att fiska i skitit vatten. Förmodligen idkade han förstudierna i Sydney:s nattklubbs kvarter.

     

  22. 2009-10-09 09:21 Erik

    Heder år partier som vågar lyfta kontroversiella frågor. Bara för att man låtsas att problemen inte finns försvinner de inte. Det bästa exemplet är integrationsproblemen, så fort någon rör frågan börjar PK folk gapa om rasism och resultatet blir att inget görs. Det kallas problemlösning på vänsterspråk.

    En dryg timme in i det nya dygnet tog signaturen obeveklig troligen priset för dagens mest obildade kommentar, bra jobbat.

     

  23. 2009-10-09 09:27 Angela

    Joppe, det vet du väl att folk är SKYLDIGA att ta alla jobb! Vägrar man förlorar man a-kassan! Folk är till och med skyldiga att ta jpbb i övriga EU-länder!

     

  24. 2009-10-09 09:46 Angela

    Sexualitet hör till privatlivet. Arbetsmarknaden har inte i privatlivet att göra. Överskrider vi den gränsen har människan ingen värdighet eller människovärde längre. Människan förvandlas till en icke-människa när hon inte ens kan skydda sitt innersta. Människan blir en slav – ett offer för andra människors makt. Att det finns kvinnor som “försvarar” det de gör beror på att de inte orkar något annat. Det vore ju att erkänna att de inte är värda någonting!

    Kvinnor skall inte hamna i den situationen att tvingas till ovärdiga saker. Det är ett samhällsproblem. Samhället sviker och förnedrar kvinnor. Det är så skamligt att detta förekommer på 2000-talet!

    En riksdagledamot som kräver något sådant har inte i riksdagen att göra. Han borde gått förra gången när han inte höll måttet!

    Federleys förslag är skam och strider mot mänskliga rättigheter! Eller räknas inte kvinnor som människor?

    Federleys anhängare och applåderare har jag inte ord för vad jag tycker om! Har ni inga mödrar, systrar, fruar eller döttrar? Vill ni dem så illa?

    Arbetsmarknaden har tyvärr fått den mentaliteten idag, som Federley här visar prov på – ett djupt förakt för människan och svaghet – nyliberalistisk som den är. På alla de sätt försöker man avskaffa arbetsrättsliga regler och slå mot löntagarna och facket. Löntagarna skall göras livegna. Så det förvånar inte mig ett dugg att förslaget kom nu och ifrån Federley som tillhör Stureplans-centern. Alltså en tvättäkta NYLIBERALIST!

     

  25. 2009-10-09 09:51 Tobbe

    Erik: Han har ju rätt i sitt uttalande, skulle Fredricka Federlay vara med i KD hade dom grävt ned han bakom en sten. För övrigt så har väll inte direkt intigrationen fungerat bättre dom 3 sista åren under alliansen, jag menar nu för tiden så brinner det i varje getto i Sverige, det är nytt ivarjefall för mig.

    Lisa: Jag trode Fredrick Federlay svek alla principer och gjorde en deal som gör att han kommer att sättas upp på partiets lista och “slippa” personval vid nästa val genom att rösta för FRA och IPRED och allt annat som är emot ens intigritet.

    För övrigt, kolla YouTube och sök på Fredrick Federlay, fett roliga och kreativa låtar om han, man kan även se när han spelar teater i riksdagen och snyftar lite! har räddat min dag många gånger! är kanske Fredrick Federlay stadsminister Riendfeldt lille narr?

     

  26. 2009-10-09 09:56 Angela

    Erik, SKAM åt dig! Gör något åt problemet att kvinnor inte har medborgerliga rättigheter i en stat som räknas som den mest moderna i världen. Gör något åt skammen att kvinnor inte har samma värde som män i ett av världens mest jämlika länder! SAP har nästan haft makten i regeringsställning under hela 1900-talet utan att åtgärda denna skam fastän kvinnorna stridit för att få ett egenvärde och ett FULLSTÄNDIGT medborgarskap. Rätten att försörja sig i anständiga jobb där de inta bara skall sopa upp skiten efter männen! Rätten till löner i mäns storlek så att de slipper förnedras i ovärdiga äktenskap! Rätten till en ekonomi som ger dem samma livschanser och möjligheter som män har! Ge f-n i att stampa på oss mer!

     

  27. 2009-10-09 09:59 Angela

    Tobbe han är värre än så! Men jag kan inte säga ens det ni säger i debatten , så diskrimineras kvinnor, för då får jag kommentaren spärrad! Annars skulle jag vilja tala om i klartext vad jag tycker om sådana sk——lar som denne skådespelarpajas och psykopat!

     

  28. 2009-10-09 10:22 Angela

    I Aftonbladet berättar Jöback om hur han blev sexuellt utnyttjad och hans destruktiva leverne som blev följden!

     

  29. 2009-10-09 10:36 karl e

    Ifall att Federley och centern (om Maud ger sitt godkännande) får igenom det här förslaget, kommer man då att kunna nyttja avdraget för hushållsnära tjänster och får hjonet göra jobbskatteavdrag.
    Dessa viktiga aspekter borde inte glömmas bort i denna angelägna debatt.

     

  30. 2009-10-09 10:51 Angela

    karl e för VEM är debatten angelägen? För kvinnorna eller kvinnoförtryckarna/psykopaterna?

     

  31. 2009-10-09 10:53 Angela

    karl e du förnekar dig aldrig i dina kommentarer fast du ideligen byter skepnad! Någon måste ha gjort dig väldigt illa eftersom du har en sådan destruktiv människosyn i synnerhet mot kvinnor!

     

  32. 2009-10-09 11:05 Angela

    karl e, kvinnorna är inte till för dig eller någon annan man heller. Kvinnor har ett egenvärde och är bara till för sig själva! Och kvinnor är ingen handelsvara. Kan du aldrig se en människa eller någonting i något annat än pengavärde? Hur DU skall kunna tjäna pengar! De skall tillfredsställa dina behov. Akta dig för Midasmentalitet! I Sverige har inte begreppet “sexmissbrukare” ännu fått riktigt gehör. Finns bra information om vad det är på nätet! I olyckliga äktenskap är det bättre att tala ut om problemen eller att gå skilda vägar. En del tror att man löser andra problem som inre tomhet med sex vilket är ett falsarium. Njutning för stunden kanske för att man tror att man är omtyckt eller har kontroll, någon vill ha en. Sedan är man lika olycklig som förut. Det märkliga är att män aldrig tycks kunna lösa sina problem eller tillkortakommanden av egen kraft. De skall alltid lösas på något sätt av/med kvinnan!

     

  33. 2009-10-09 11:06 Erik

    Att det brinner i ghetton runt om i Sverige är bara ytterligare ett bevis på att någon måste försöka börja lösa/belysa problemen. Hade man försökt i ett tidigare skede hade inte SD som alla ondgör sig över funnits.

    “Erik, SKAM åt dig!” Varför? Jag orkar inte läsa dina inlägg, läser hellre en bok men jag förstår inte varför jag skall känna skam över att kritisera en lagstiftning som inte fyller något syfte.

     

  34. 2009-10-09 11:15 Tobbe

    hmm Erik jag trode att det var sittande regerings ansvar att sköta sånt, nått som dom uppenbarligen inte håller med om och den enda lösningen sittande regering ser på detta är mer poliser, mer poliser, mer poliser, i en sann faschistanda!

    Kanske skulle gud kunna hjälpa oss i dessa områden? Vi kan skicka Runar Sögaard, Ulf Ekman och Fredrick Federlay i sin bästa balklänning ut i ghettona för att sprida guds ord, och dom som inte lyssnar låser vi in! :) fan en lösning värdig KD.

    Kanske skulle vi ha den trion som domare i Idol 2010 me, skulle bli fantastiskt! :) hahahahahahahahaha

     

  35. 2009-10-09 11:27 Erik

    Jag håller med om att det är sittande regering ansvarar för lösningen av de problem vi ser just nu, men det är knappast deras fel att problemen uppstått. Tror dock det tar längre tid att förändra. Har du en annan idé än att ha högre polisiär närvaro i områden där brandkåren och ambulanser inte kan göra sitt jobb pga de utsätts för stenkastning?

    Bygga en ungdomsgård, höja bidragsnivåerna?

     

  36. 2009-10-09 11:41 Tobbe

    Bidragen måste ju omarbetas från grunden, om du tar ett gift par där båda går på bidrag varpå en av dom får ett jobb så måste det jobbet ge 28 000kr före skatt för att dom ska gå plus jämnfört med att gå på bidrag, socialkontorens råd är att dom ska skilja sig för att lösa det, idioti! detta är bara ett av mååååånga fel med dagens bidragsystem, utöver detta skulle jag även vilja ändra bidragen så att det blir en bidragsdel samt en lånedel.

    Jag tycker generellt att vi lallar för mycket med invandrare, kommer dom till sverige för att starta ett nytt liv så borde vi sätta lite krav på dom, att invandrare och flyktingar samlas på samma ställe är inte ok, det är inte heller ok att order som Täby, Lidingö och Danderyd vägrar att ta emot dom.

    Så problemen är många och felen i system är nästan lika många. Detta är bara några snabba förslag på vad man kan göra för att få till ett bättre system.

    Fast givetvis kan vi be till gud och låta han sköta den biten!

    Tänk på att en röst på alliansen är en röst på den kristna kyrkan och gud, världens genom tiderna största mördarmaskin!

     

  37. 2009-10-09 12:56 Johanna

    Inte får du min röst iallafall, helt sjukt förslag!

     

  38. 2009-10-09 13:19 Sebastian Hallberg

    Det är facinerande att se hur starkt kristendomens förtryckande sexualmoral håller sig fast.

    Det är faktiskt en mänsklig rättighet att själv få välja sin sysselsättning. Det står i FN:s stadgar. Prostitutionsmotståndarna har en nedvärderande kvinnosyn. Skulle en vuxen kvinna vara för dum för att själv bestämma vad hon vill jobba med?

    Vad är det för skillnad mellan att “sälja sin kropp” så tillvida att man bygger ett hus som snickare och att “sälja sin kropp” så tillvida att man tar betalt för sexuella tjänster? Bör man förbjuda snickeri också? En snickare säljer ju sin kropp i form av muskelkraft. Alla som jobbar med snickeri kanske är utnyttjade idioter som inte förstår hur lurade de blir.

    Jag vill inte att Sverige skall vara ett land där staten går in och pekar på vad man får och vad man inte får jobba med (när det inte handlar om något som är direkt skadligt).

    BORT MED SEXKÖPSLAGEN!

     

  39. 2009-10-09 13:42 CharlieB

    Angela!
    Tänka sig. Vi är helt överens i angående Federley.
    Han håller på att göra riksdagen till en enda lekstuga………..

     

  40. 2009-10-09 14:07 Johan Egnell

    Jag är trött på C och FP och dess unga gren. De är så fastlåsta vid sina liberala tankar att de inte ser skogen för alla träd.

    Självklart är tanken otroligt fin att alla ska välja över sitt eget liv i alla möjliga aspekter. Lika fin är tanken på kolchoser där folk medvetet delar efter behov. Slutsatsen av de båda ideérna är dock likartade; det fungerar inte så i ett samhälle.

    I länder som har prostitution som ett legitimt yrke har forskning visat att prostituerade mår dåligt. Hur mycket de än får välja över sin situation och kropp mår de sämre än övriga samhället. Ska droger och släppas fria bara för att “vi vet bäst själva”?

     

  41. 2009-10-09 14:58 Sebastian Hallberg

    Johan Egnell;

    Det finns forskning som visar att vårdpersonal mår sämre än övriga. Skall vi därmed förbjuda människor från att uppsöka sjukhus? Är sjuksköterskor dummare än andra såtillvida att de behöver en förmyndare som berättar vad de ska eller inte ska jobba med?

     

  42. 2009-10-09 16:51 Angela

    Talmannen och partiordföranden måste omedelbart se till att Federley lämnar riksdagen. En riksdagsman som kränker, ringaktar, förolämpar, ärekränker och diskriminerar halva Sveriges befolkning har ingenting i riksdagen att göra. Han bryter uttryckligen mot FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter. Det är skandal att han ännu inte förpassats från riksdagen!

     

  43. 2009-10-09 16:55 Tobbe

    När Fredrick Federlay var i Ung Center så hade han en motion uppe on att återinföra adelsprivilegierna, det säger allt om honom men fattar inte hur det skulle gå hand i hand med liberalismen han säger att han står för, Fredrick Federlay är en man med 2 ansikten och 3 kön.

    Dock så får man göra skillnad och skillnad, talar man om prostitution här uppe där en tjej av egen fri vilja tar ett initsiativ till att tjäna pengar eller talar man om prostitution där man utnyttjar knarkare som behöver pengar till sitt knar eller andra i samhället utstötta? det är rätt intressant för nu ser det ut som att man slår ihop all prostitution? kanske vill Federlay att vi skickar hans syrra på traficing till Tyskland då med hans goda min, för på hans smörgåscafé i Göteborg så tjänar ju hon inga pengar längre! :)

    Fredrick kan istället falla till korset och slopa FRA lagen som han är så stolt över, kanske i samband med det slopa patenter och upphovsrätten me så att vi får ett lite liberalare samhälle… allt den här mannen gör är ju gå emot sin egen tro…. shit asså….

    Om inte Fredricks tro är att ta sig till Kyrkan och gå med i KD! jag menar Fredrick stödjer ju Israels mord på Palestinier med pengar och annat, kanske är det så att var 5:e fosforbomb som släpps i Palestina är betald direkt av Fredrick Federlay? eller så är det så att denna herre är så kåt i krig och förödelse och mord, därför han välkomnar KristDemokraterna även att dom är för att hans sort ska förbjudas.

     

  44. 2009-10-09 16:55 Angela

    Sebastian Hellberg sådana kommentarer visar bara hur pueril och omogen du är! Att du inte skäms över att försvara mäns diskriminering mot kvinnor!

     

  45. 2009-10-09 16:57 Angela

    En tjej gör inget sådant av FRI vilja! Det är en grav okunskap om människor! Läs Aftonbladet vad Jöback skriver!

     

  46. 2009-10-09 17:00 Angela

    Sebastian Hallberg:”Det är facinerande att se hur starkt kristendomens förtryckande sexualmoral håller sig fast.”

    Sebastian Hallberg, det är lika beklämmande och sorgligt att se hur stark den patriarkaliska stenåldersmentaliteten har bitit sig fast i huvudet på sexuellt sjuka män!

     

  47. 2009-10-09 17:05 Tobbe

    Asså allt detta måste ju ses objektivt, men om jag talar för egen del. Skulle en medelålders dam erbjuda mig säg 8000kr per måndagskväll en eller två gånger i månaden så skulle jag nog inte säga nej till det… Men som sagt detta måste ju ses ytterst objektivt för vad som är en kränkning för mig är det kanske inte för någon annan.

    Jag är för övrigt singel, stright och har inte blivit utnytjad av någon under min uppväxt.

    Enda sättet man skulle kunna ha någon form av fungerande prostitution i Sverige där man ser till både kundernas och försäljarens intressen är om den är statlig. Säg att man skulle ha ett verk som hjälper till och kontrollerar både kunder och säljare med blodprov och kanske har tillgång till psykolog och kurrator. Alla besök registreras osv. Då kanske det skulle fungera för annars riskerar en sån här sak att balla ur rätt fort.

     

  48. 2009-10-09 17:15 Angela

    Sebastian Hallberg, det är beklagligt med män som inte blir vuxna utan förblir omogna småpojkar som inte kan skapa mogna och kärleksfulla relationer. Män som tror att kärlek och vänskap kan köpas för pengar. Män som inte älskar någon inte ens sig själva för då skulle de inse att sex utan kärlek är enbart fysik. Då kan du lika gärna skaffa dig en konstgjord attrapp som vetrinärer använder när dem samlar upp tjurarnas sperma. Är människor inte mer än djur? Var finns den mänskliga värdigheten idag? Förtryckande sexualmoral??? Herre gud, skaffa dig en konstgjord ko, en träattrapp. Du tycks ju inte , med ditt resonemang, bry dig om huruvida kärlek finns mellan parterna eller ej. Bara du får förlusta dig. Tyck om dig själv, Sebastian. Tycker du inte om dig själv tycker du inte om andra heller. Du är väl ändå värd mer än en attrapp? Ge dig själv ett människovärde? Var stolt över att du ÄR människa!

     

  49. 2009-10-09 17:17 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Vad ger då dig rätten att bestämma över vad som är andra människors vilja? Vet du bättre vad andra människor vill än vad de själva gör? Jag kan tycka att rörmockeri är ett horribelt yrke, men jag springer knappast runt och förbjuder människor från att anlita rörmockare för det.
    Enligt FN är det en mänsklig rättighet att själv få välja sysselsättning.

    Jag läste dessutom igenom Aftonbladets artikel om Peter Jöback, men hittade inget om att han skulle sålt sexuella tjänster.

    Jag tycker även att det är intressant att du hävdar att det bara är “patriarkaliska” “sexuellt sjuka” “stenålders-” män som tycker att människor skall ha rätt till sin egen kropp.

     

  50. 2009-10-09 17:21 Greta Garbo

    Angela: En sådan auktoritär och bessewisserattityd du visar upp här. Hur vet du att ingen säljers sex av fri vilja. De flesta vet att de finns som gör det. Hade låtit bättre om du skrivit att du tror ingen gör det osv.

    För övrigt tycker jag det är bra och modigt av Federly att motionera om den här frågan. Över 70% verkar i alla undersökningar som varit vilja ha bort denna ologiska lag.

    en fri och obunden sexsäljare

     

  51. 2009-10-09 17:23 Sebastian Hallberg

    Angela; Ditt inlägg 17.15 närmast bekräftar ju min tes om att du skulle förespråka en förlegad kristen sexualmoral. Du börjar blanda in kärlek och känslor i prostitutionsdebatten. Det förefaller ganska tydligt att din åsikt är att sex är något man uteslutande har av kärlek -allt annat är förkastligt. Resonemanget liknar mer Thomas av Aquinos 1200-tals-svammel än 2 000-tal.

     

  52. 2009-10-09 17:36 Angela

    Sebastian :”Det är faktiskt en mänsklig rättighet att själv få välja sin sysselsättning. Det står i FN:s stadgar.”

    Du pratar som en barnunge. Vad gör du med kleptomaner, lustmördare, pyromaner? Skall de också fritt få utöva sin “sysselsättning”? Det står i FN stadgarna att du skall respektera andra människor och deras rätt till värdiga liv.Du får inte kränka , nedvärdera eller ringakta andra människor. Inte bete dig som en barbar! Det står det!

    Egentligen skulle man inte besvara era infantila inlägg. Kommentarer där ni strider för att ni skall få behålla den ålderdomliga mytiska “rätten” till kvinnors kroppar. Ni dyker alltid upp så fort en dylik artikel skrivs. Ni är ynkliga. Jag tror inte ni är så många. Ni är en liten klick av ynkliga män med dålig självkänsla och starka kontrollbehov som måste bevisa för er själva och andra vilka “karlar” ni är medan ni i själva verket bara framstår som äckliga skitar! Tragiska skepnader utan hatt!

     

  53. 2009-10-09 17:39 Angela

    Maud Olofsson se till att Federley OMEDELBART lämnar riksdagen! Kvinnor är trötta på att vara mäns leksaker!

     

  54. 2009-10-09 17:41 Angela

    Greta Garbo? Lägg av! Hur många olika identiteter skall du skriva under för att hävda din sexuella rätt över kvinnor? Du är bara ynklig!

     

  55. 2009-10-09 17:44 Angela

    Sebastian Hallberg, det är din syn på människor. Människor är medel/ objekt. Människor utnyttjar varandra. Jag kommer aldrig att ha den människosynen. Människan är ett mål i sig och inte ett medel för andra! Det du förespråkar brukar kallas för fascism!

     

  56. 2009-10-09 17:45 hattrick!

    oftast när jag ser en hatt ligga nånstans….
    brukar jag tänka att det är nog något manligt under..han kan röka cigarr, och den luktar ;)
    men som sagt man känner lukten o ser hatten ……
    men mer är det inte!
    lär er ta “saken” i egna händer!!
    och låt kvinnor få ett hederligt jobb, som dom kan berätta
    för sina barn!!! ;)

     

  57. 2009-10-09 17:47 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Hela principen med frihets-rättighets-konceptet är ju just att individen skall vara fri, sålänge det inte inskränker på någon annans frihet. FN’s mänskliga rättigheter bygger på ett sådant resonemang. Det står att var och en har rätt att fritt välja sysselsättning. Det står också att var och en har rätt till liv och sin egendom. Således kan du inte välja att bli pyroman, kleptoman eller lustmördare. Då tar du dig friheter som inskränker på andra människors rättigheter. Din frihet begränsas av andras rättigheter.
    Du får gärna nu förklara för mig hur någon annans frihet kränks av att jag väljer att prostituera mig.

    Därefter blev plötsligt ditt inlägg allt mer osakligt och jag avböjer att kommentera det.

     

  58. 2009-10-09 17:54 Tobbe

    Men glömer vi inte det viktigaste här!

    Fredrick Federlay måste bort från riksdagen, han är en cancersvulst där….

    Och hur ställer sig världens största mördarmaskin kristdemokraterna till detta? går inte helt i deras linje va? enligt 6e Moseboken så ska vi stena kvinnor som bedriver otukt.

    Nej “gud bevare oss från nordmännens raseri”

     

  59. 2009-10-09 17:55 Greta Garbo

    Varför tar du för givet att jag har olika identiteter, angela? Om du googlar på greta garbo sexsäljare så lär du bara hitta en. Testa får du se.

    Måste bara tillägga, att ditt resonemang angående lustmördare, barbarer osv, enligt min åsikt inte är relevant. Mördare etc skadar människor, sex har väl hittills inte skadat någon. Tvärtom. Det ökar vårt välbefinnande.

    Visst finns det sexköpare som skadar andra människor, men där hjälper inte den här sexköpslagen. Jag tycker nog, att du gör dig lite dummare än du antagligen är.

     

  60. 2009-10-09 17:57 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Ända sedan människon slutade med självhushållning har man handlat med varandra. Det har nämligen visat sig effektivare med specialisering. Om du anser att specialisering objektifierar människor och inskränker på dess människovärde borde du ju rimligen vara konsekvent och argumentera för avskaffandet av ALLA yrken.

    Dessutom faller du något spektakulärt på eget grepp när du börjar anklaga andra för fascism. Fascism innebär att en liten elit anser sig veta bättre än övriga människor, och därför skall just denna lilla elit bestämma allt. Men det är ju just du som precis argumenterat för att du vet bättre vad andra människor vill än vad de ens själva vet.

     

  61. 2009-10-09 17:59 Angela

    Sebastian Hallberg, hur kan du påstå att en kvinna är fri? Hon har inte ens fullvärdiga medborgerliga rättigheter i det mest jämlika landet Sverige! Fortfarande måste hon gifta sig för att få ett drägligt liv utan ekonomisk misär! Jag har tidigare berättat om kvinnan som slängdes ut på gatan för att hon inte kunde betala hyran på sin dåliga pension. Dina uttalanden är så kränkande och kvinnoförnedrande, så sexistiska att du borde anmälas!
    ———————————————————————-
    Du får gärna nu förklara för mig hur någon annans frihet kränks av att jag väljer att prostituera mig.
    ———————————————————————–

    Du prostituerar väl dig inte med dig själv? Men ta du attrappen! Ditt sexliv med en koattrapp skiter jag i! Och förnedra inte andra människor! Och du menar att prostitution inte inskränker på en annan människas friheter?

    Jag är fullständigt insatt i FN:s deklarationer så jag behöver inte dina tokresonemang.

     

  62. 2009-10-09 18:07 Angela

    Greta Garbo: …”sex har väl hittills inte skadat någon. Tvärtom. Det ökar vårt välbefinnande.”

    Sex inte skadat någon???? Har du någon gång hört talas om våldtäkt eller sexövergrepp? VÄLBEFINNANDE??? Att behöva stå ut med en massa äckliga sexfixerade sluskar för att klara sin försörjning/överlevnad? Herr Greta Garbo du har höga tankar om din “sexuella attraktionskraft”!

    Det är skamligt och ovärdigt ett demokratiskt och civiliserat samhälle att behålla kvinnor i ekonomiskt underläge så att männen får möjligheter att utnyttja dem sexuellt!

     

  63. 2009-10-09 18:11 Angela

    SKÄMS MAUD OLOFSSON OCH RIKSDAGENS TALMAN som ännu inte sett till att avlägsna Federley från Riksdagen! Hur länge till skall han få kränka och diskriminera kvinnor – halva Sveriges befolkning?

     

  64. 2009-10-09 18:12 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Kan du specificera på vilket sätt män och kvinnor inte har samma rättigheter i dagens Sverige? Du kan även gärna förklara på vilket sätt det är relevant i prostitutionsdebatten.

    Om jag och en annan människa ingår ett sexköpsavtal, vilket vi sedan fullföljer, på vilket sätt stör det någon annan? På vilket sätt stör det dig?

     

  65. 2009-10-09 18:13 karl e

    Angela, det är väl ganska meningslöst att vädja till Maud Olofsson i det här ärendet.
    Hon har ju som mål att vi får fler “ivriga bävrar”, och en bättre företrädare för dessa strävanden inom centern, än Fredrik Federley, är väl möjligen Hanna Wagenius, som för några månader sedan drev en kampanj liknande Federleys.
    Hon sitter ju inte i riksdagen ännu, men med sin framåtanda har hon goda chanser att komma in efter nästa val. Då får hon ytterligare tyngd i sin kamp för kvinnans rättigheter.

     

  66. 2009-10-09 18:15 Sebastian Hallberg

    För övrigt är Fredrick Federley folkvald och kan således inte slängas ut från riksdagen (utan att bryta mot väldigt basala demokratiska principer). Återigen tycks det finnas människor som tror sig tillhöra en elit som vet bättre en folket.

     

  67. 2009-10-09 18:49 Greta Garbo

    Ursäkta..angela…vi talar tydligen inte om samma sak. Du pratar våldtäkt och övergrepp. Jag pratar njutningsfullt, frivilligt sex, med och utan ersättning. Jag trodde det handlade om sexköpslagen och inte om lagar vid våld, människohandel, övergrepp etc.

     

  68. 2009-10-09 18:52 Tobbe

    Sebastian Hallberg: Fredrick Federlay har fört sig med lögner och svek för att ta sig till den possition han idag har, men om allt går som det ska i nästa val så finns varesig han eller Kristdemokraterna med i bilden!

    En röst på alliansen är en röst på gud!

     

  69. 2009-10-09 21:49 ptrzebie

    Tack Fredrick Federley för att du säger det som de flesta tycker och tänker. Sexköpslagen är fullständigt inkonsekvent och enbart en produkt av att radikalfeministerna har ett så stort stöd bland politiker och journalister, däremot inte bland “Verklighetens Folk”.

     

  70. 2009-10-10 01:17 Adam

    Självklart är det så att varken droger, prostitution, langning av alkohol, svarta hyrsekontrakt inte existerar i Sverige. Vi har ju lagar mot det!

    Att lagstifta mot handelsavtal mellan vuxna människor är fullständigt lönlöst eftersom det bara skapas en olaglig marknad som göder den organiserade brottsligheten. Vilka personer och organisationer ägnar sig idag åt prostitution, langning av både knark och alkohol?

    Angela: Bara för att du och 51% av Sveriges befolkning tycker något är ovärdigt är det inte rätt att förbjuda detta för 49%. Vad som är ovärdigt är upp till varje människa att bestämma och vill du beblanda dig med prostitution så slipper du! Du kan till och med välja att betala en del av din inkomst så att människor (inte bara kvinnor som du antyder) slipper ägna sig åt detta, enligt dig, vedervärdiga och hemska yrke!

     

  71. 2009-10-10 09:20 sneider

    Bra Federley , om det finns en marknad så skall inte staten blanda sig i . Om en tjackhora saknar pengar för att handla lite narkotika så varför inte hjälpa henne mot en liten väntjänst eller om gossarna i Thailand behöver pengar till lite ris klart att någon skall ta dem under sina vingars beskydd He he. Nu när många är arbetslösa och blir utförsäkrade varför inte starta några bordeller i storstäderna .Kringverksamheten med hallikar och langare skulle ge många arbetstillfälle.
    Skulle det svenska utbudet av sexobjekt inte räcka till finns möjlighet att importera från andra länder , ryska maffian har säker ett bra lager.
    För mer exklusiva damer till Centerns intima fester kan ni kontakta Berlusconi han sänder säkert över några med flyg.

     

  72. 2009-10-10 09:26 D

    Sexköpslagen är något som den kristna högern och den moralistiska vänsterna hittat på, vilket sålunda bevisar att samarbete över blockgränserna går alldeles utmärkt.

    Förmodlingen är de många som tycker som FF men är livrädda för att öppna mun.

     

  73. 2009-10-10 10:07 Angela

    Män som inte kan växa av egen kraft är ynkliga. Män som använder sig av kvinnor för att blåsa upp sig själva! Visa vilken makt de har över kvinnor när dessa måste prostituera sig för sin överlevnad. De är ju så “gulliga och söta” när de måste tigga sin man om sin försörjning. Då får jag, den store mannen, riktigt känna hur betydelsefull jag är som har alla pengarna! Som det lilla våpet måste tigga sig till hos mig! Pengar som samhället öser över männen! Kontroll och makt! Och så bra kvinnan är att ha till markservicen åt den store mannen!

     

  74. 2009-10-10 10:58 ET

    Bra skrivet Federley. Man må tycka vad man vill om prostitution, men denna sexköpslag är fullständigt ologisk och inkonsekvent. Så går det när vänsterfeminister och högermoralister får för mycket att säga till om. Dessutom är frågan så känslig så väldigt få personer vågar öppet kritisera denna underliga lag. Heder därför åt Federley som vågar ta den striden.

     

  75. 2009-10-10 11:19 Tobbe

    D: Du skriver;

    “Sexköpslagen är något som den kristna högern och den moralistiska vänsterna hittat på, vilket sålunda bevisar att samarbete över blockgränserna går alldeles utmärkt.”

    Det tycker jag var roligt

    Men roligast av allt var när du skrev;

    “Förmodlingen är de många som tycker som FF men är livrädda för att öppna mun.”

    Vet du hur mycket homosexuella det finns ute i världen som blir avrättade om dom visar sin läggning öppet? Fråga KristDemokraterna vad dom tycker att Fredrick Federlay håller på med?!

    För att förtydliga, varesig Fredrick Federlay eller KristDemokraterna är bra, en röst på alliansen är en röst på dom!!!

     

  76. 2009-10-10 11:23 Tobias

    prostitution är en av varlden äldsta yrken.
    Det finns ingen lagstiftning som kommer att stoppa detta “fenomen” oavsett hur många protester som kommer att uppstå.
    Enda sättet att skydda människor som väljer denna idag olagliga yrkesgrupp är att legalisera den. Se till att man ansluter ett arbetstillstånd som är länkat till läkarundersökningar och till och med både försäkringar, fack och a-kassa.
    Vi kommer aldrig att stoppa detta men vi kan börja attackera det som borde stoppas, intvingade slaveriet och de drogmissbruk som oftast associeras med detta yrke.

     

  77. 2009-10-10 11:43 Sebastian Hallberg

    Tobias;

    Helt rätt. Ju längre man trycker ned dessa verksamheter med juridiska förbud eller moraliska tabun, ju svårare blir verksamheterna att faktiskt granska. Efterfrågan på dessa tjänster har funnits i alla tider. Saker och ting försvinner inte bara för att man sopar det under mattan. Det kan vi inte minst lära oss av historia. I viktoriansk tid var sexualitet så tabubelagt att man till och med var tvungna att dölja bordens ben med långa bordsdukar – annars sågs det som en syndig sexuell anspelning. Samtidigt som man prisade monogamin sprang man om nätterna ut på bordellerna. Saker och ting försvinner inte bara för att man sopar det under mattan.

    Vidare kan man titta lite på amerikanska förbudstiden och dra vissa paralleller. Den stora vinnaren på en kriminalisering av något som efterfrågas är just maffian, som då får ett eftertraktat monopol. Maffian följer ju däremot per definition varken regler eller moral. Alkoholförsäljning och alkoholdistrubution, som idag kan tyckas vara ganska odramatiska händelser, var på den tiden en värld av hot och grovt våld på alla nivåer. Av det kan vi absolut lära att alla juridiska förbud eller moraliska tabun kring en vara som likväl efterfrågas spelar maffian i händerna.

     

  78. 2009-10-10 13:19 Jägarn

    Och vad tror ni Anna Anka bidrar med?

     

  79. 2009-10-11 11:32 Veronica Palm

    Sexköp är ingen mänsklig rättighet, det är att köpa sig rätten att kränka en annan människa.

    http://veronica-palm.blogspot.com/2009/10/att-kopa-sex-ar-ingen-mansklig.html

     

  80. 2009-10-11 12:51 Sebastian Hallberg

    Veronica Palm;

    Är inte sexförsäljning en mänsklig rättighet då? Enligt FN:s konventioner är friheten att själv få välja sysselsättning en mänsklig rättighet. Det finns dock människor som verkar tro sig bättre än andra om vilka yrken man ska jobba med eller inte.

    Jag tycker att bagare är ett jobbigt yrke – de måste ju gå upp så tidigt. Med era resonemang är det ju kränkande för den utnyttjade bagaren att jag köper hans bullar.

    Ja, slaveri och trafficking är förkastligt. Det är dock väldigt trångsynt av prostitutionsmotståndarna att inte kunna skilja mellan slaveriet i sig och slavarnas arbetsuppgifter. Under kolonialismen skeppade européer tillfångatagna afrikaner till amerika, där de tvingades arbeta på sockerplantager. Med eran logik skulle lösningen på det ha varit att förbjuda människor från att köpa socker (!). Men slavarnas problem är ju inte att de tvingas jobba med sockerproduktion. Slavarnas problem är ju att de är slavar!

     

  81. 2009-10-11 13:19 Angela

    Det var inte denna sjuka sexfixerade, promiskuösa, degenererade värld som vi ville ha när vi krävde sexualupplysning och kvinnors sexuella frigörelse. Jag ber er lyssna på Generation Z som sänds just nu i SR P1. Det finns att avlyssna på nätet.

     

  82. 2009-10-11 13:23 Anderson

    Inget att bry sig om. Han vill bara vara kändis och då kan de göra vad som helst. Till och med dansa nakna på Hötorget.

     

  83. 2009-10-11 13:30 Angela

    Sebastian Hallberg, “Är inte sexförsäljning en mänsklig rättighet då?”
    ———————————————————————–

    Man vet inte om man skall skratta eller gråta? Man kan inte tro att du menar allvar! Nej det kan aldrig bli en mänsklig rättighet att vare sig köpa eller få ha sex! Om det vore så skulle du kunna gå till domstol för att få sex! Och VEM skall domstolen i så fall döma till att ha sex med dig?

    Nej immateriella saker som kärlek, vänskap eller sex/partnerförhållande vare sig det nu är makar/sambos/prostituerade kan aldrig bli någon mänsklig rättighet. Det borde du begripa.

    Skulle det då dyka upp ett domstolsutslag i din brevlåda att du är tvungen att vara vän med, älska, eller ha sex med Augusta Råbock beroende på vad Augusta Råbock krävt när hon stämde dig vid domstolen och hänvisade till FN:s Mänskliga rättigheter skulle det innebära att du var tvungen till det! Vilka vill ha ett liv de inte kan bestämma över själva? När andras makt kryper in i hjärnan och under huden! Det vore väl fascismens höjdpunkt. Längre går väl inte att komma än att vi åter hamnar i djurstadiet!

     

  84. 2009-10-11 13:40 Angela

    Helt rätt, Veronica, och inte bara rätten att kränka utan rätten att TA ÖVER en annan människas liv. Att försätta en annan människa i ett slavförhållande. Den andra människan blir en slav under den andre.

    Det är konstigt att denna debatt dyker upp flera tusen år efter det att den debuterade i alla fall i skrift. Aristoteles konstaterade att det var ett slavförhållande! Ingen annan har kunnat motbevisa det!

     

  85. 2009-10-11 13:55 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Jag väljer att inte tolka dig som ett troll en stund till;

    1: Jag vet inte riktigt vem du argumenterar mot ens. Det finns ingen som hävdat att det är en mänsklig rättighet att ha sex.

    2:Jag har en stark känsla av du fortfarande inte riktigt begripit frihets/rättighets-konceptet. Nu finns förvisso det inte någon artikel i FN (så vitt jag vet, eller någon annanstans) om rätten till sex, men generellt fungerar friheter och rättigheter såhär;
    Alla människor är fria att fatta sina egna val och utforma sitt eget liv.
    Alla människor har även rätt tll liv, egendom, åsiktsfrihet mm.
    Din frihet begränsas av andras rättigheter.
    Med andra ord är det inte försvarbart enligt frihets-rättighets-konceptet att jag exempelvis rånar någon, då jag då tar mig en frihet som inskränker på någon annans rätt till sin egendom.

    Frihets/rättighetskonceptet, som exempelvis återfinns i FN:s mänskliga rättigheter är alltså inget anarkistiskt manifest som säger att man har rätt att göra precis vad man vill. Mänskliga rättigheter innebär inte att man sa tvinga andra människor att göra något de inte vill.Då har du missförstått.

     

  86. 2009-10-11 13:59 Per Andersson

    Hela motionen tyder på Federleys politiska inkompetens. För att han överhuvudtaget skall få ha en förtroende plats i Centern måste han sticka ut så han kan synas.
    Det borde vara straffavgift för sådana motioner och det borde inte ens läggas någon tid på dem.
    Men klart Fredrick får vara med på Politikerbloggen!

     

  87. 2009-10-11 14:06 Angela

    Sebastian Hallberg, finns inga sådana rättigheter för människor vare sig i FN:s deklarationer eller några andra lagar. Du är helt ute och seglar. Jag förstår att du har svårt med läsförståelsen!

    Tyvärr är det alltid så att när någon känner sig hotad tar de till alla medel. Det är beklagligt när män känner sig hotade av kvinnors krav på medborgerlig och mänsklig jämställdhet. Det är beklagligt att män inte insett fördelarna med det. Det är sorgligt med människor som inte förstått att det är genom att växa i sig själva som man får självförtroende och självkänsla d v s egenmakt, makt över sitt eget liv. Inte genom att behärska och kontrollera andra. Det är genom att växa inifrån som man blir tillfreds och lycklig. En mogen och vuxen människa! Det är då man blir tillfredsställd. Det är beklagligt med människor som fortfarande tror att makt över sitt eget liv fås genom att kuva och kuva och kontrollera andra. Ta sig makt över andra. Det ger i längden bara tomhet. Förlusten över allt gott man skulle kunnat få i livet om man växt i sig själv blir tärande! Du blir en ständig looser! Förlorare i alla relationer. Ingen kommer att riktigt tycka om dig! Och då menar jag genuint tycka om dig. Inte bara för att de är “tvungna” av någon anledning. För att du är förälder, syskon, familjeförsörjare eller något som förpliktar till en läpparnas men inte hjärtats bekännelse! Om man nu kan säga “tycka om” när det gäller sådan ytlighet som låtsade känslor och rollspelande (det fascistiska skådespelarsamhället)! Det handlar nog mera om andra saker vilket tar för lång tid att utreda här!

     

  88. 2009-10-11 14:12 Angela

    Per Andersson, Sådana skämt som Federley skall överhuvudtaget inte förekomma i riksdagen. Folk är trötta på dessa parasiter och inkompetenta narcissistiska psykopater!

     

  89. 2009-10-11 14:18 Angela

    Sebastian Hallberg är det inte du som skrivit nedanstående och fått svar även av Veronica?
    ————————————————————————-
    SH:Är inte sexförsäljning en mänsklig rättighet då? Enligt FN:s konventioner är friheten att själv få välja sysselsättning en mänsklig rättighet.
    ————————————————————————
    När skall vi ta det du skriver på allvar och när skall vi ta det som ett dåligt skämt? Eller är du senildement så du glömmer det du nyss sa? Troll? Det tror jag inte på. Har aldrig gjort! Men jag blir inte förvånad över att du gör det. Du verkar vara full av fantasifoster!

     

  90. 2009-10-11 14:21 Sebastian Hallberg

    Angela;

    Det är intressant att du förnekar FN:s mänskliga rättigheter. De finns att läsa här;

    http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?module_instance=7

    Här kommer några utdrag;

    Artikel 1
    Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

    Artikel 3
    Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

    Artikel 4
    Ingen får hållas i slaveri eller träldom; slaveri och slavhandel i alla dess former skall vara förbjudna.

    Artikel 17
    1. Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra.

    2. Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom.

    Artikel 23
    1. Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.

     

  91. 2009-10-11 14:23 Angela

    Andersson, du är förlösande. Vad vore livet utan humor? :)

    Kram på dig Angela

     

  92. 2009-10-11 14:24 Angela

    S H :Det är intressant att du förnekar FN:s mänskliga rättigheter. De finns att läsa här;

    ———————————————————————–
    Hahahaha…….
    Hallberg jag kan inte ta dig på allvar. Nu skall jag ut och gå!

     

  93. 2009-10-11 16:25 Greta Garbo

    Det är tragikomiskt när fanatism gör människan så blind, så hon inte ens ser sina egna tillbortakommande.

    Jag är för sexköp, men mot våld och övergrepp. Jag respekterar de som av olika skäl (kristna, moraliska, betingade osv) inte skulle kunna tänka sig att ha sex med okända/kända mot ersättning. Själv skulle jag tex inte kunna tänka mig att jobba på ett slakteri.

    Jag efterlyser samma respekt tillbaka. Respektera att din/er sanning inte är den allom rådande.

    Angela skriver: “ ta makt över andra ger i längden bara tomhet.” Vad är det du själv gör här i kommentarerna?

    Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?

     

  94. 2009-10-11 21:34 Angela

    Greta Garbo: “Det är tragikomiskt när fanatism gör människan så blind, så hon inte ens ser sina egna tillbortakommande.”
    Greta Garbo, talar du om dig själv?

    Greta Garbo, du menar att om man inte ställer upp på Federleys och ditt skitsnack utan protesterar så tar man sig makt över andra? Åh, nej du, än så länge så är ordet fritt och jag tänker bemöta varenda dumhet och övergrepp som makthavare försöker sig på.

    Sexköp är ett övergrepp, Greta Garbo! Ett fult övergrepp på en annan människa! Den som köper har ett rejält övertag mot en som inga pengar har. Att behöva sälja sig själv för pengar är och förblir inget annat än SLAVERI! Det är ingen vara eller yrkesfärdighet/yrkeskunskap man säljer utan sig själv!

    Vet hut, Greta Garbo, tala inte om respekt för andra när du kränker halva Sveriges befolkning! Försök inte degradera kvinnor till handelsvaror! Ta dig inte makt över andra genom att ta bort lagar som skyddar kvinnor! Det är diskriminering och brott mot mänskliga rättigheter.

    Ja, det mest förfärliga, Greta Garbo, är när människan är så kuvad och så okunnig att hon inte förstår att hon har ett människovärde och en värdighet som är okränkbar. Som ingen annan människa har rätt att kränka.

    Det mest omoraliska är när helt samvetslösa typer utnyttjar andra människors okunnighet om vilka krav de har rätt att ställa för att få ett människovärde och värdighet i sina liv. Att utnyttja människor som är i underläge är sataniskt!

    Du är oförskämd när du svamlar om att jag utnyttjar andra människor? Vad har du för grund för sådana påståenden?

     

  95. 2009-10-11 22:24 Greta Garbo

    Angela…läs själv vad du skriver. Vem kränker vem? Jag tycker faktiskt att du är den mest oförskämda som påstår att du så säkert vet att de män som jag möter, utnyttjar mig.

    Sådana män finns, men man kan inte som du gör påstå att alla är sådana. Dessutom kan man inte heller påstå som du gör att jag tex är i underläge. Det är inget du vet något om. Kanhända är du mer i underläge än vad jag är. Du har ingen aning om mitt vanliga jobb. Att sälja sex är inget jag gör för att jag behöver, mer än för mitt eget sexuella behovs skull förstås.

    Men det här är alldeles för komplicerat för dig kanske. Du har ju din sanning klar för dig, men påstå inte att det är allas sanning, utan att ha tillräckligt på fötter.

    Dessutom har du totalt fel, när du även påstår att jag skulle kränka halva Sveriges befolkning. Hur vet du det? Har du frågat dem? Kolla in de röstningar som funnits de sista åren, så ser du ett annat resultat. Inget resultat som är statistiskt vetenskapligt, men det säger iallafall mer än dina påståenden som du tar från tomma luften och från din egen övertygelse som du vill ska vara allas övertygelse.

    Ordet är fritt. Helt klart och du får så gärna tycka och tro vad du vill. Men påstå inte saker som du inte vet något om.

    Til sist läser du inte heller inläggen ordentligt, kanske för att din syn är grumlig av förbittring. Var har jag skrivit att jag anser att du utnyttjar andra?

     

  96. 2009-10-12 08:05 sneider

    Greta Garbo Kan Du inte ändra ditt alias till Lolita eller något liknande så Du inte solkar ner namnet Greta Garbo.

     

  97. 2009-10-12 09:41 Johan Egnell

    Angela, diskutera sakligt nu istället. Du kan inte sitta och spy galla över Federley, har är vald till att representera folket och det får du acceptera! Sätt inte dig själv på en piedestal, det du tycker är i teorin inte bättre än någon annan åsikt.

    Jag skrev tidigare att prostituerade mår dåligt och Sebastian Hallgren kontrar med att påpeka att vårdpersonal också mår dåligt. Det är som att jämföra äpplen med päron. Siffrorna kommer jag inte ihåg exakt men en övervägande det hade mer eller mindre tvingats in i branschen och de flesta ville där ifrån.

    Samtidigt kan jag inte förstå argumenten om att det ska vara en rättighet. Jag har själv varit ultraliberal men nu idag verkar det så otroligt verklighetsfrånvarande att tro på era tankar. UPPENBART är att vi människor inte alltid vet bäst om oss själva. Tanken är slående fin att vi skulle kunna, men så är det inte. Eller påstår du att tunga narkomaner har fattat rätt beslut? Att narkotika inte påverkar vårt omdöme såpass mycket att det faktiskt gör våra val felaktiga? Jag hoppas att du tycker lika som mig på den här frågan. Slutsatsen: Att prostituera sig är jämförbart med att nyttja droger genom att det är självdestruktivt och det ger i de flesta fall inget gott med sig.

    /Johan oberoende moderat

     

  98. 2009-10-12 10:04 Angela

    Johan Egnell, vad är det jag skall acceptera? Lägg dina översittarfasoner åt sidan.

    Det finns, Egnell, bättre och sämre “teorier”, (som du kallar det fastän det mer handlar om trosåskådningar och levndssätt d v s kulturer), fastän nyliberalister som har sitt upphov i postmodernalism och relativism inte accepterar att det finns objektiva vetenskapliga sanningar utan anser att människors tro och upplevelser är det samma som sanningar det vill säga framforskad vetenskap och beprövad erfarenhet.

    Det är inte endast SAP som invaderats av nyliberalister som nu vädrar morgonluft i det fascistiska EU vars mentalitet och ideologi bygger på förlegade könsroller och en medeltida människosyn.

     

  99. 2009-10-12 10:05 Angela

    Högerns och nyliberalernas politiska idé grundar sig på den starkes rätt, ‘The survival of the fittest’ och när man pratar om ‘frihet’ så gör man det med den utgångspunkten.

     

  100. 2009-10-12 10:15 Angela

    Maud Olofsson på 100 år har ni inte lyckats skapa ett samhälle för BÅDE män och kvinnor! Vad gör ni i Riksdagen? Med EU-anslutningen försämras kvinnors villkor. De framsteg som gjorts under 1900-talet avvecklas nu i rask takt i det människo- och i synnerhet kvinnofientliga stenåldersprojektet EU, av sådana som de nyliberalister, som Federley, som du härbärgerar i ditt parti.

    Det var skrämmande sexistiskt och ett kvinnoförnedrande hat som framkom under fotbolls-VM när man höll kvinnor likt djur i bås för männen att förlusta sig på! Med fackets goda minne! Wanja Lundby Wedin är ordförande i Europafacket. Skäms Wanja. Nästa gång kan ju du och Maud ställa er i varsitt bås!

     

  101. 2009-10-12 12:09 Sebastian Hallberg

    Johan Engnell;

    Du påstår att jag jämför äpplen med päron när jag påpekar att såväl vårdpersonal som prostituerade tycks leva stressat. Själv jämför du prostitution med narkotika! Jag håller med om att narkotika fördunklar den fria viljan och så vidare. Dessutom riskerar oskyldiga att drabbas av bäsärkargående narkomaner. Men på vilket sätt är prostitution berusande? Jag har aldrig hört talas om någon som köpt eller sålt så mycket sex att han/hon vållat bilolyckor eller startat krogslagsmål. Är sextjänster beroendeframkallande på ett sätt som är jämförbart med narkotika?

    En viktig anledning till att prostitutionsbranchen idag är så mörk är ju just att den pressats ner i ett mörkt hörn. Sexförsäljning är inte ens ett accepterat yrke. Hela verksamheten är anarki. Vanliga yrkesgrupper har trygghet i form av möjlighet att organisera sig, medbestämmandelagen, arbetsmiljöförordningar osv. Ett erkännande av prostitutionen skulle kunna öppna upp för att även sexsäljare får ta del av de rättigheter alla andra yrkesgrupper har. Det är ju just i sådana här mörka vråer maffian frodas. Legalisera prostitutionen och för upp den till ytan så att den kan granskas på samma vilkor som alla andra brancher! Framförallt; erkänn sexsäljarnas arbetsrättsliga rättigheter!

    Angela;

    Det här tramset om att prostituerade bara säljer sex av ekonomiska skäl håller ju knappast. Jag går själv till jobbet framförallt av ekonomiska skäl. Jag tror att de flesta jobbar för att tjäna pengar. Med dina definitioner av slaveri är ju i så fall större delen av svenska folket förslavat.

    Du verkar fortfarande heller inte ha förstått frihets- och rättighetsbegreppet. Din frihet begränsas av andras rättigheter. Det framstår fortfarande att du tolkar begreppet “frihet” som synonymt med anarki.

    Du säger att Sverige inte lyckats bli jämställt på hundra år. Exakt vad är det för perspektiv du har då? Är du medveten om hur samhället såg ut för hundra år sedan? 1909 var ju före de stora vågorna av kvinnors förvarvsarbetande.

     

  102. 2009-10-12 16:54 Angela

    Hette det inte sexKÖPS-lag, Sebastian Hallberg? Menar du att pengar inte är inbandade vid sexköp?
    —————————————————————
    Sebastian Hallberg:”Sexförsäljning är inte ens ett accepterat yrke.”
    ——————————————————————
    Sex kan aldrig någonsin bli ett yrke. Den som hävdar det är fascist! Säljer man sina kroppar är man en slav. Och inget annat! Sebastian Hallberg, du har en mycket obehaglig fascistisk samhälls- och människosyn. Människor är inga yrken eller objekt. De är levande varelser.

    Det har vi ju haft förr i historien, Slavar, trälar och livegna. Människor som inte ägde sig själva. Inte hade något människovärde eller värdighet. Det är mycket obehagligt att Federley vill återuppväcka feodalismen!

    Sebastian Hallberg du har inte påvisat ett enda sakskäl ännu för att kvinnor skall säljs som sexobjekt! Allt du häver ur dig bygger bara på DIN rättighet att få köpa sex och utnyttja kvinnor som djur!

    Och än en gång. PRATA inte om “när du går till jobbbet” i samma andetag som du tycker att kvinnor skall köpas och säljas på en sexmarknad för män! Det ger kvinnor kväljningar över det kvinnoförakt du visar. Den sexism du ger uttryck för! Att bara jämföra de två sakerna visar ditt ohöljda kvinnoförakt!

    Du går till jobbet du! Men kvinnorna de skall vara slavar åt sexfixerade feodala herremän.

     

  103. 2009-10-12 17:02 Angela

    OCH tala om Federley och dina kriminella hejdukar som inte ens vet vad ni gör med andra människor. HUR kan det komma sig att MÄN kan= ha råd att resa till Tyskland köpa dyra biljetter och leva rullan. D v s ha nöjen medan KVINNOR skall stå i BÅS som ett gammalt sto för att männen skall ha något att förlusta sig på i pauserna!

    Tänk om det hade varit tvärtom? Varför är det inte kvinnor som sitter på läktaren har råd med dyra nöjen och får njuta av fotbollsmatscher utan måste hålla till i båset? Beror inte det på ekonomi? Tror ni inte att kvinnorna hellre hade velat sitta på läktaren och hållit någon kär person i handen i stället?

     

  104. 2009-10-20 23:22 Ulla- Bella Mårtensson

    Va är federley allätare? Jag trodde han bara gilla pojkar.

     

  105. 2009-11-05 01:29 darth-samus

    Oavsett vad man tycker om prostitution som fenomen så tycker jag det är dags att göra upp med en del myter. Detta med att sexköparen gör det för att få makt är enligt de flesta sexäljare en ren lögn. Kunden är en helt vanlig man som vill ha kravlöst sex. För er som reagerar i blint hat och styrs av känslor framför rationalitet: ta ett andetag och lugna ner er. Tänk sedan efter. Det gynar aldrig att hata, försök istället att förstå.

    Påståendet att prostitutionsbranchen är ett tecken på omjämlikhet mellan könen är helt riktigt, men inte på det sett som somliga tycks tro. Vi lever i ett samhälle där det fortfarande är praxis att män raggar och kvinnor väljer. Sexhandeln bryter mot den normen, och därför stigmatiseras båda parter (torsken och horan). Hon för att hon inte är tillräckligt selektiv i valet av sängpartners, han för att han anses omanlig då han betalar för något det anses en man ska kunna få gratis. Däför handlar det inte alls om ett maktperspektiv. Istället handlar det om låsta könsroller. När en kvinna kan få sex hur lätt som helst (sålänge hon håller sig inom ramen och spelar svårflörtad för att inte bli klassad som en “dålig flicka”) måste en man jobba häcken av sig för att ragga. Inte konstigt att somliga inte orkar.

    Vill man på allvar bekämpa prostitution så hjälper det inte att hata torskarna och offergöra hororna. Det är rent kränkande mot alla parter. Vad som bör göras är att kämpa för sexuell jämnställdhet. Istället för att säga till unga tjejer att säga nej, säg istället till dom att bejaka sin sexualitet på sina egna vilkor. Att vara starka och sätta gränser men att samtidigt ta för sig. Om vi levde i en värld där kvinnor inte delades in i horor och madonor och behövde frukta att bli stämplad som “slampa”, en värld där män och kvinnor raggade lika mycket på varandra, ja då skulle prostitution nog bli en ganska marginaliserad företeelse.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/10/08/24060/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: