Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Inrätta ett nytt departement”

rosenbad
DEBATT.
Socialdemokraterna Katarina Berggren, Börje Vestlund och Tommy Nyström skriver i dag om besöksnäringens betydelse för den svenska ekonomin. De presenterar samtidigt ett handlingsprogram inför den socialdemokratiska jobbkongressen.

Trots besöksnäringens betydelse för den svenska ekonomin får den sällan den uppmärksamhet den förtjänar. Besöksnäringen är en tillväxts- och framtidsbransch som skapar sysselsättning i hela landet, såväl i storstäder som i glesbygd. Vi socialdemokrater i Stockholmsregionen liksom i Norrbotten, anser att vi i vårt parti måste ha en strategi för att utveckla denna ”dolda” basnäring som omfattar flera olika branscher.

Besöksnäringen har en naturlig koppling till den region eller det område där den befinner
sig, varför det är en näring som får särskilt stor regionalekonomisk betydelse. Den regionalpolitiska betydelsen utmärks av besöksnäringens unika förutsättningar att skapa arbetstillfällen i regioner och orter med hög arbetslöshet. Besöksnäringen skapar också arbetstillfällen för grupper som annars har en svag ställning på arbetsmarknaden. Arbeten som sedan ofta fungerar som inkörsportar till andra delar av arbetsmarknaden.
Därför vill vi föreslå för den socialdemokratiska jobbkongressen:

Besöksnäringsdepartement
• För att öka besöksnäringens konkurrenskraft är det nödvändigt att staten tar ett mer långtgående ansvar än vad som idag är fallet och inrättar ett besöksnäringsdepartement.

En nationell strategi
• För att Sverige ska kunna hävda sig i den internationella konkurrensen krävs en nationell strategi för hur för hur landet ska kunna öka antalet internationella konferenser, kongresser och andra internationella evenemang.

”Evenemangsbolag”
• Vi föreslår också för den socialdemokratiska kongressen att staten bör skapa ett ”evenemangsbolag” vars syfte är att understödja och bistå aktörer inom besöksnäringen som strävar efter att få fler internationella evenemang lokaliserade till Sverige.

Utbildning och forskning inom besöksnäringen.
• Forskning inom turism- och besöksnäringen pågår idag på flera håll runt om i Sverige och intresset för forskningen ökar. Det är självklart positivt. Dock behöver satsningarna på högre utbildning inom näringen öka ytterligare. Ett antal professurer, med inriktning mot besöksnäringens utveckling, bör inrättas vid universitet och högskolor i landet.

Förbättrad certifiering
• För att garantera en hög kvalitet bland utförarna inom besöksnäringen är det vikigt att staten ökar möjligheterna till någon form av certifiering. Genom en sådan skulle kvaliteten och tillförlitligheten bland utförarna inom besöksnäringen kunna öka väsentligt.

Skattelagstiftning missgynnar tjänsteföretag
• Ett tänkbart sätt att underlätta de mindre tjänsteföretagens verksamheter vore att införa en schablonbeskattning. Det skulle minska företagens administration och frigöra resurser för företagens egentliga verksamheter. Strävan efter att minska svartarbetet och skattefusket inom branschen är mycket viktig, inte minst för att stoppa orättvis konkurrens och för att motverka lönedumping.

Utredning på hur momsen kan göras mer rättvis och lättare att tillämpa
• De olika momssatserna komplicerar många tjänsteföretags verksamheter. För att underlätta företagens arbete är det viktigt att momsen blir mer enhetlig. En utredning bör därför tillsättas om hur momsen kan göras mer rättvis och lättare att tillämpa för företagen.

Framtidens besöksnäringar – gröna och högkvalitativa
• Framtidens besöksnäring ställer ökade krav på miljövänlighet. Vårt mål bör vara att Sverige ska vara världsledande inom den ”gröna turismen”, det vill säga turism och resande som är miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart.

Sverige har unika förutsättningar att växa som besöksnäringsnation. Men konkurrensen med andra länder är hård och det krävs en genomtänkt och aktiv politik för att öka besöksnäringens konkurrenskraft. Sverige ska inte konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor, utan med högkvalitativa tjänster och produkter – och vi anser att socialdemokraterna bör gå i bräschen för detta.

Katarina Berggren
Kommunalråd Botkyrka (S), kongressombud Stockholms Län

Börje Vestlund
Riksdagsledamot (S), kongressombud för Stockholm Stad

Tommy Nyström
Kommunalråd Gällivare (S), kongressombud för Norrbotten

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

30 kommentarer

  1. 2009-10-25 09:50 Rospiggen

    Det minsta vi behöver är ytterligare statligt anställda bidragstagare.
    Reformera det vi har och minska antalet ledamöter i Riksdagen.

     

  2. 2009-10-25 09:52 Arbetaren

    Turismnäringen går bra, och nu vill socialdemokraterna lägga sig i mera… Något säger mig att det kommer att bli sämre och inte bättre av detta.

    Påminner mig om vad Ronald Reagan en gång sa:

    Government’s view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.

     

  3. 2009-10-25 10:09 Angela

    Ja, så fort man misslyckats med något så döps företeelsen om till något mer tjusigt och alla rusar dit som flugor till en sockerbit. Alla vill vara med om det nya och snabbt rycka åt sig ny-fördelarna med ett nytt projekt innan det går i stöpet enligt principen de som kommer först till kvarn…. Problemet är att det LÅNGSIKTIGT INTE är en lösning utan snart står vi där med vår tvättade hals igen medan entusiasterna berikat sig som de andra fått betala.

    Floskelproblemet med att städerskor blir lokalvårdare osv medan det är samma gamla jobb är tecken på stagnation och kunskapsbrist. Det är ju lättare att byta ord än skaffa sig kunskap. Problemet är att de som skapar det nya ordet får ett tolkningsföreträde och de som kan och vet mycket om företeelsen blir kringsprungna av okunniga strebrar som bara vill åt makten och pengarna. Vad är det för fel med en inrikesminister? Ett inrikesdepartement? Lämna EU och skaffa Sverige en politik! Bli ett framtidsland och välfärdsland igen! Ett föredöme som inger hopp för världens befolkning!

    Det är bra om man begriper att hög kvalitet var Sveriges grej men jag är tveksam till om vi pratar om samma sak. Makthavare brukar mena en helt annan sak än vad folk menar.

    Låt oss nu slippa alla floskler och börja tala om VILKET samhälle vi vill ha.

    Avgå MONA SAHLIN med ditt nyliberalistiska anhang! Kongressledamöter, se till att förpassa nyliberalisterna ut ur partiledningen och VÄLJ socialdemokrater!

    Sluta upp med alla nyliberalistiska floskler! Välj socialdemokrater så att SAP representerar de socialdemokratiska väljarna och inte en borgerlig nyliberalistisk mittenpolitik.

    KRÄV: UTTRÄDE UR EU som första punkt på valmanifestet! Det går inte att driva sossepolitik i en union som har lagstiftat om att politiken skall vara nyliberalistisk borgerlig mittenpolitik! Sluta upp med lögnerna! Sluta upp med att försöka lappa och laga ihop något som skall likna en socialdemokratisk ideologi för det går inte vilket redan visat sig i ALLA EU:s medlemsländer. EU kommer aldrig att bli rött!

    Ni som är så bra på att hitta på namn, döp om partiet till det som det är idag – ett nyliberalistiskt borgerligt mittenparti. SAP står för ett socialdemokratiskt arbetarparti och det har partiet inte varit sedan 80-talet!

     

  4. 2009-10-25 10:14 Arbetaren

    Angela: “Låt oss nu slippa alla floskler”, nyliberalistiska anhang”, “Sluta upp med alla nyliberalistiska floskler!”, “borgerlig nyliberalistisk mittenpolitik”

    :) Hahahahaha!

     

  5. 2009-10-25 10:21 Angela

    Socialdemokraterna vet att de inte kan bedriva sossepolitik. Därav detta förslag. Nya lögner. De vet att arbetsmarknadspolitiken enligt den svenska modellen är ett minne blott. Lavaldomen är ett lysande exempel på det. De vill inte tala om sin inkompetens eller att de blivit lurade av EU-projektet. De väljer att i sin tur ljuga för arbetarrörelsen!
    Problemet är att de INTE kommer att kunna lösa problemet!

    Arbetaren och Reagan har på sätt och vis rätt. Det kan uppfattas så. Men de behöver inte oroa sig. Det som nu de tre artikelförfattarna vispat ihop kan inte bli mer än en tunn pannkaka!

     

  6. 2009-10-25 10:30 Angela

    Arbetaren, det sammanfattade du bra! :) Hahaha…Borgerlig nyliberalistisk mittenpolitik. Det är SAP idag i ett nötskal!

    AVGÅ MONA SAHLIN MED DITT NYLIBERALISTISKA ANHANG! Försök inte mörka den nyliberalistiska politiken med nya ord!

     

  7. 2009-10-25 10:42 Angela

    Den tunnpannkaka som de nyliberalistiska sapparna försöker vispa ihop för att få sosseröster i valet är gjord på lättmjölk! En sossepolitik i lightversion. Det är allt man kan åstadkomma i en union som föreskriver borgerlig mittenpolitik.

    Så du kan fortsätta skratta arbetaren! Skratta gott och länge. SAP:s lättversion lär aldrig bli något större hot mot alliansens= EU:s borgerliga politik. Det är enbart en papperstiger!

     

  8. 2009-10-25 11:09 Laszlo Donath

    Jaha!
    Rättvisare MOMS!?
    0,0% kan vara den absolut mest rättvisa momssatsen! Minska gärna antalet politiker, departement och byråkrater! Låt näringslivet sköta sitt!
    Och förövrigt rösta på Piratpartiet!

     

  9. 2009-10-25 11:45 smith and jones

    Nä, det behövs inte fler säerintressesmeganfoner. Gör tvärtom. lägg ner departementen och gör det hela till ETT kansli.

     

  10. 2009-10-25 12:25 Emil

    Flygskatterna kommer att avsluta turistströmmen på båda håll.

     

  11. 2009-10-25 12:59 bob

    Forslaget att besoksnaringen skall stodjas ar helt ratt med tanke pa den omfattning och ekonomiska betydelse den har for landet men om det skall ske genom bildande av ett nytt departement ar daremot ytterst tveksamt.
    Skalet till tveksamheten ar baserat pa att manga statliga organisationer som bildats i vallovliga syften blir rena forsorjningsirattningar for avdankade politiker och forflyttade byrakrater , skrackexemplet ar SIDA .
    Socialdemokraterna utsag under sin tid vid makten folk med partibok som enda kompetens till alla befattningar dar de kunnde och Alliansen fortsatter i samma spar med att utse sparkade byrakrater och oduglingar till pajastjanster ex vis Lars Danielsson och Gotlands sparkade landshovding.
    Att bilda en organisation for att stodja besoksnaringen ar ett bra forslag om avdankade politker och byrakrater inte ges plats i den.

     

  12. 2009-10-25 13:19 Per Andersson

    Forslaget att besoksnaringen skall stodjas ar helt ratt med tanke pa den omfattning och ekonomiska betydelse den har for landet men om det skall ske genom bildande av ett nytt departement ar daremot ytterst tveksamt.
    ———————————————————————————————————————–
    Jag håller med Bob om ovanstående. Besöksnäringen är en stor näring som det finns möjlighet att utveckla och få större. Den har också negativa effekter bland annat på miljön.
    Jag tror det behövs en Rikstäckande organisation med viss statligt koppling som kan samordna och hjälpa företagen inom Besöksnäringen.
    Näringen i sig är en näring som alla andra men idag subventioneras den olika från kommun till kommun och dessa kommunala subventioner måste upphöra då näringen i sig är av riksintresse.
    Vidare så måste kommunerna ha rätt till att ta ut en sommarhus avgift, då vissa kommuner lider hårt av att fastighetsbestånden köps upp som sommarhus i stället för året runt boenden och ägarna är skattepliktiga på annan ort.

     

  13. 2009-10-25 13:35 Arbetaren

    En sosse påpekar idag att sossarna ljuger om att de vill “minska skatteklyftan” mellan arbetare och pensionärer. Dessutom påpekas att sossarna vill “låna pengar till skattesänkningar” på a-kasseavgiften.

    “Högljudda krav ställs nu på att skatte­reduktionen ska omfatta alla slags inkoms­ter, framför allt pensioner. Oppositionen har naturligtvis hakat på och lovar att sluta ”skatteklyftan” mellan förvärvsinkomster och pensioner. Socialdemokraterna delar i sin budgetmotion ut en skattereduktion med i genomsnitt cirka 300 kr i månaden. Det, säger man, halverar ”skatteklyftan” för pensionsinkomster under 15.000 kr. Sanningshalten i detta påstående förtas av att man samtidigt vill införa ytterligare en skattereduktion för förvärvsinkomster. Alla löntagare ska nämligen få skatten sänkt med 75 procent av den avgift de betalar till A-kassan. För medlemmarna i flertalet av LO-förbunden innebär det en skattesänkning med, just det, cirka 300 kr. Så ”skatteklyftan” består! Och man använder samma lånade pengar till denna skattesänkning som Alliansen gör för det 4:e steget i jobbskatteavdraget.”
    – Kjell-Olof Feldt

    Sossarna är ett bluff och bågparti. När en sosse öppnar munnen så kan man vara 100% säker på att han eller hon ljuger.

     

  14. 2009-10-25 13:43 Anderson

    Socialdemokraternas parti är redan ett kört parti. Det blir säkert inte skonsammare för dem i valet med en tobbleronetuggande veteran som Mona Sahlin. Förlåt mitt uttryck, men jag som såväl säkert många andra, har stört mig på Mona Sahlins affärer och hennes släpiga sätt att uttrycka sig och kalla alla kvinnor inklusive sig själv för “Vi tjejer” och att hon alltid sagt: “Självklart är det bra med makt” på ett sätt som låter så konstigt att man har stannat upp och börjat fokusera på henne lite extra. Alltså är de genomrökta med henne i nästa val, oavsett om hon nu växer eller inte som poliiker innan valet, som vissa experter dillar om. Någon särskild ersättare till henne tycks de inte heller få fram, vilket inte heller skulle göra saken bättre, eftersom det redan är försent nu att komma med något nytt. De som kommer att rösta på Socialdemokraterna i nästa val, kommer troligen i så fall att göra det för att själva få en chans att sitta kvar någonstans i deras fall, eller helt enkelt tycker synd om Mona Sahlin och vill stödja henne genom en röst på partiet. Mona är tyvärr en broiler som de flesta andra i politiken som nästan suttit där i hela sitt liv. Reinfeldt och dennes anhang är heller inget undantag. De tillhör broilergänget de också fast de just nu spelar i division ett. Alltså är det miljöpartiet och vänsterpartiet som kommer att bli valets vinnare ihop med sverigedemokraternas parti förstås. Folk är urless på både Mona och Reinfeldts anhang efter alla konstigheter och flera års spektakel. De är urless på miljötjafset och klimattjafset som tagit oerhört stor plats före välfärdspolitik och annat som har med folks överlevnad att göra. De är urless på flyktingar och urless på att se en nysvensk i varenda kiosk och affär snart. De är urless på muslimer som hotar och bränner och urless på allt våld som förekommer i deras hem och på gator och torg, samtidigt politiker tjatar om jämlikhet, segreation och integration i ett utan att något händer. De är urless på all otrygghet överallt och urless på arbetsgivarepolitik och fackförbund och urless på allt skryt hit och dit och sedan bara få en hundring mer i plånboken som plåster på alla såren. En slags muta för att hålla klaffen och vara nöjd och bocka och niga ett tag till. De är urless på mobbing både i skolan och sina jobb och urless på att tvingas tävla mellan varandra om utseende och status. De är urless på alla fördummande TV-program och urless på all reklam och telefonförsäljare och urless på att allt bara blir dyrare och urless på all stress och alla köer. Inte en politiker varken till höger eller vänster har kunnat leverera något annat till folket och sedan kan de stå där och servera i stort vad för något som helst före ett val igen precis som vid förra och förförra valet i samma anda och stil. Folk är nu både urless och trötta på all denna galla de jämt och ständigt vräker ur sig utan att det händer något riktigt bra, slående och unikt och positivt för en gångs skull i landet. Många har till och med slutat lyssna på dem. De orkar helt enkelt inte. Många röstar blankt eller inte alls. Därför finns det så många som röstar i ren ilska eller ger sin röst till något parti de faktiskt aldrig tidigare har röstat på. Antagligen blir jag en av dem? Och i så fall blir jag nog inte ensam.

     

  15. 2009-10-25 13:49 Göran Andersson

    När allt handlar om att plocka in skatter för att betala bidrag blir det ju inget annat än rundgång och ett nollsummespel.
    Till att marknadsföra sånt krävs ett ordentligt munväder och det har många Socialdemokratiska demagoger blivit utrustade med. När sedan valmanskåren inte tillhör de skarpaste knivarna i lådan, så går ju sossarnas retorik igenom osynad för det mesta. Vi får vara tacksamma för att Kjell-Olof Feldt törs stå upp och syna bluffen.

     

  16. 2009-10-25 13:52 Per Andersson

    Märkliga analyser från både Arbetaren och Andersson.
    Sifo undersökningen visade att (S) gick fram 1,7% och var det parti som gick fram starkast. Samtidigt visade undersökningen att det var (S) och SD som fick röster från Allians sidan. I bland ser man inte skogen för alla träden.

    Folk har tröttnat på det ständiga skandalpladdret från andra sidan då inget nytt politiskt kommer fram, så ärligt talat vem vill ha en regering som bara ahr en politik och framförhållning som endast sträcker sig en halv mandat period?

     

  17. 2009-10-25 13:57 Otto Sneider

    De e’ nock me’ departement. Se till o jobba i stället.

     

  18. 2009-10-25 14:05 Göran Andersson

    Vad har en redan gammal SIFO-undersökning att göra med vad som står i dagens tidningar Per Andersson? Man kanske ska tänka så långt fram också om man vill vara framsynt.
    Det kommer nya opinionsmätningar flera gånger i månaden. Dessa är inga sanningar Per, det är vad folk tyckte då, eller tvärtom mot vad de egentligen tycker eller något dom slänger ur sig för att kunna återgå till det dom gjorde innan telefonsamtalet. Det rätta resultatet får vi på valdagens kväll i september 2010. Det skulle förvåna mig mycket om inte SVP:s bäst före datum vore passerat då.

     

  19. 2009-10-25 14:07 Angela

    Andersson, du sammanfattade utmärkt vad folk i gemen tycker. Jag har mött precis detsamma, under decennier nu. Och missnöjet avtar inte. DET VÄXER! SAP imploderar. De går samma väg som övriga blå-sossepartier i EU!

    Pest eller kolera? Fler och fler väljer något litet parti som SD, V, piratpartiet eller soffan. De är urless på de sk etablerade partierna. De är urless på blå-sossarnas lögner! Lögner där de påstår att de är ett alternativ till alliansen! Medan det i själva verket var de som påbörjade nyliberalismen och slakten av välfärdsstaten och Sverige! Kärnväljarna och de som genomskådat blå-sossarna kommer att återigen välja soffan. De vänder sapparna ryggen i avsky och förakt! Och i VREDE över att ha fått sina liv förstörda!

    Pensionerna är förskingrade. Välfärden är ett minne blott. Folk får kämpa i processer för att få något av det de utlovats av de sociala försäkringssystemen och betalat till i hela sitt liv. Det är höjdarna i stället som lever gott på dem. Som Wanja! I olika styrelser!

     

  20. 2009-10-25 14:11 bob

    Det finns for manga departement och staliga organisationer men nar man ser hur de fungerar, elle hur de inte fungerar ar man bojd att halla med forslagsstallarna att det finns behov for ett nytt departement .

    Alla partier ar tydligen ense om att forsorja sina avdankade politiker och odugliga byrakrater de tillsatt vid sin tid vid makten och i dag sker detta genom att utnamna dem till hoga poster inom existerande departement, organisationer och statliga foretag.
    Detta har medfort att inkompetens och oduglighet ar overrepresenterade och ar skalet till den bristande funktionen och skenande kostnaderna for verksamheten. De fungerar helt enkelt inte pa optimalt satt vilket skulle vara fallet om de skottes av kompetenta personer utsedda efter kvalifikation.

    Starta ett nytt departement kallat FORSORJNINGSVERGET.

    Verket skall vara forbjudet ha nagon verksamhet da det skulle medfora onodiga kostnader for resor, studiebesok och representation i stor utstrackning och de avdankade politiker och odugliga byrakrater som placerats dar maste stanna hemma och inte lagga sig i nagot.

    Forslaget skulle losa tre problem;

    1.Partiernas behov av att forsorja sina avdankade politiker.
    2.Kostnader for lokaler,bilar ,resor och representation skulle sparas
    3. Nyttig verksamhet skulle inte storas.

     

  21. 2009-10-25 14:14 Per Andersson

    Vad har en redan gammal SIFO-undersökning att göra med vad som står i dagens tidningar Per Andersson? Man kanske ska tänka så långt fram också om man vill vara framsynt.
    Det kommer nya opinionsmätningar flera gånger i månaden. Dessa är inga sanningar Per, det är vad folk tyckte då, eller tvärtom mot vad de egentligen tycker eller något dom slänger ur sig för att kunna återgå till det dom gjorde innan telefonsamtalet. Det rätta resultatet får vi på valdagens kväll i september 2010. Det skulle förvåna mig mycket om inte SVP:s bäst före datum vore passerat då.
    ———————————————————————————————————————-
    Helt riktigt Göran Andersson resultatet ser vi först 2010. Men man kan utläsa lite vart trenden går och vart folk söker sig och i nuläget är det till (S) och SD.
    Men som du säger det ändrar sig fort och det beror på vem som beställt undersökningen så de är inte tillförlitliga. Men det är trenden för tillfället jag tittar på och den talar emot de två analyserna ovan.

     

  22. 2009-10-25 14:51 Angela

    Per Andersson, sluta med det tramset om opinionssiffror och svara på de frågor som ställs, som har ett reellt politiskt värde för folk. En substans. Folk struntar i maktskifte-snacket. De struntar i era egoistiska karriärsbehov med topplöner och lyxliv! De vill bara kunna få leva ett gott och ekonomiskt, i alla fall, bekymmersfritt liv. Det enda liv de har. Livet är fyllt av så mycket bekymmer ändå.

    Är det allt det handlar om för nyliberalistiska SAP? Att få regeringsmakten? Typiskt machiavellistisk teori: Att ta makten och behålla den! Folk struntar i era karriärer, makt och lyxliv. För det är allt det handlar om för er del. Folk, struntar ni blankt i. Det går ju lika bra med lobbyister, eller hur? (Se Aschberg lura tre socialdemokratiska toppolitiker bl a Andnor. Aftonbladet.) Andnor gift med Bo Bylund, generaldirektör för AMS. Andnor kom i blickpunkten då hon försökte tysta medier som ville granska hennes ekonomiska förehavanden. Per Åhlin, som var nyhetschef för Östersund Posten, säger sig aldrig har upplevt något liknande.

    – Att en politiker, och hon var dessutom riksdagsledamot då, skickar ett brev för att försöka förekomma en granskande journalist, det är anmärkningsvärt. Hon försökte sabba hans grej helt enkelt.

    – Det här bekräftade bara vad vi redan visste om Berit Andnor, att hon har en väldigt konstig syn på sin position och att hon är en person som vi måste se upp med. Vi försöker hålla vårt förhållande till henne strikt professionellt, säger Per Åhlin.

    Folk vill ha politik. De vill vara med och bestämma den politiken. Inte överlåta den till makthavarna i Bryssel och USA! Politik handlar om hur vi vill bli behandlade t ex med pensioner, sjukvård, bostad, löner, arbetsmiljö, arbetsvillkor, skola, förskola, kommunikationer, jobb etc etc.

    Tala om hur SAP skall kunna bedriva och VILJA bedriva socialdemokratisk politik när de blivit nyliberalister? Det är ju en grov lögn! Rent bedrägeri! Europeiska sossepartier har redan insett att det inte går och ligger praktiskt taget i ruiner!

    Per Andersson, både Anderssons och Arbetarens kommentarer är utmärkta och beskriver väl vad folk tycker.
    Arbetarens utdrag från Kjell-Olof Feldt var mycket bra! Det är just SÅ det nyliberalistiska SAP bedrar arbetarrörelsen och väljarna. Ett lysande exempel! De ljuger och micklar med allt för att dölja sanningen att de inte har ett alternativ, för all politik kommer från byråkraterna i EU. Det är det som jag benämner “låtsaspolitik”,”låtsasdebatter”. De låtsas att de har alternativ och en bättre politik men det är bara lögn! Politiken är densamma för alla partier. De bollar bara med förmåner och siffror. Ger med ena handen och tar igen med andra och folk blir lika bedragna! De LURAR folk! Det är ett bedragarpack utan dess like! SAP vet t ex mycket väl att EU har beordrat Sverige att dra ner på bidragen till kommunerna och landstinget. Den offentliga sektorn och välfärden skall bantas. De vet inte bara om det. De har varit med i EU och beslutat det och redan praktiserat det i regeringsställning! De hyllar dessutom Lissabonfördraget där det blir lagstadgat. Sahlin uttryckte t o m glädje och lättnad över att det nu går igenom.

     

  23. 2009-10-25 14:59 Angela

    “Men man kan utläsa lite vart trenden går och vart folk söker sig och i nuläget är det till (S) och SD.”

    DET ÄR POLITIK FOLK VILL HA OCH INTE MAKTSKIFTE! SAP är sjukligt fixerade vid makt! Verka i stället för att få en välfärdspolitik värt namnet. EN socialdemokratisk politik! För DET, Per Andersson, finns det bara en sak att göra! En enda utväg! LÄMNA EU!

     

  24. 2009-10-25 15:03 Per Andersson

    Per Andersson, sluta med det tramset om opinionssiffror och svara på de frågor som ställs, som har ett reellt politiskt värde för folk. En substans. Folk struntar i maktskifte-snacket. De struntar i era egoistiska karriärsbehov med topplöner och lyxliv! De vill bara kunna få leva ett gott och ekonomiskt, i alla fall, bekymmersfritt liv. Det enda liv de har. Livet är fyllt av så mycket bekymmer ändå.
    ———————————————————————————————————————-
    Angela ett råd. Vi läser inte dina kommentarer då det är kopia på kopia utav samma kommentarer. Vi vet vi är medlemmar i EU så du behöver inte tala om det för oss. Ditt EU hat kan endast du själv ta hand om och hatar du EU så mycket så borde du kanske byta kontinent. Norge och Island är ju inget val för dig då de är med i EES samarbetet. Men försök komma med något angående Inlägget eller de pågående diskussionerna.
    Ditt EU tjat är uttjatat.

     

  25. 2009-10-25 15:31 Göran Andersson

    Jag tillhör inte dem som lusläser opinionsundersökningar Per, och det finns säkert mycket man där kan läsa ut, men det jag skriver om människors beteende gör ju att allt även kan ifrågasättas. Dessutom för att en trend ska kunna antas vara rådande, så måste ju flera på varandra följande undersökningar peka åt samma håll och helst från alla opinionsinstituten. Jag kan mycket väl tänka mig att allmänborgerliga väljare såväl som s, v och mp, som jag glömde M i det förra inlägget, kan ange sympatier för något annat parti eller för den motsatta sidan för att de tror att de kan påverka opinionen i en för deras del positiv riktning. I det sammanhanget ska nog även en hel del av SD: s sympatier ses. Inget parti vill ens vidröra invandrarfrågor och då kan väl det vara en anledning så god som någon att i en opinionsmätning snudda vid det otänkbara för att försöka påverka etablisemanget i den frågan. De flesta av dessa återgår nog till sitt vanliga bås när det blir skarpt läge då SD: s övriga politik är helt ogenomförbar utan stor egen majoritet. De står ju för den gamla klassiska socialdemokratiska folkhemstanken. Den är ju som jag tidigare skrivit inte längre möjlig att genomföra, då det redan är en gammal och förlegad tanke, Därför finns det ju inget riktigt stöd för den, då ju folkhemsdrömmen ska finansieras om den ska kunna genomföras. I dagens hårt konkurrensutsatta exportmarknader, finns inget utrymme för dem
    kostnader ett folkhemsbygge anno 2010 skulle dra med sig och det vet varje sunt tänkande människa. SD: s sympatisörer däremot, har troligen inte förmågan att förstå den sanningen, likaväl som deras antagonister längst ut till vänster. Kanske är det beroende på dessas otillräckliga intellektuella kapacitet.
    Det kan aldrig genomföras av partier med samhällsbyggande visioner, oavsett de är blå, röda eller gröna då det numera är en Utopi.

     

  26. 2009-10-25 16:03 Per Andersson

    Jag håller med dig Göran opinionsundersäkningarna är inte tillförlitliga då det är många faktorer som spelar in. Den senaste undersökningen från SIFO stod ut mer då man kunde se en större förflyttning dels mellan blocken och det ökade stödet för SD. Visioner tror jag är viktiga och det är något som inte framträder längre från de etablerade partierna utan mera kortsiktigt populistisk politik som knappt varar en mandat period ut oavsett block eller partifärg.
    Det långsiktiga målet är nästan helt utsuddat. Det parti som lägger ner tid på att presentera en vision tror jag vinner mest stöd. Det här vill vi göra 2020 och så här vill vi gå till väga ger mera tillförlit hos den enskilde medborgaren än en massa snabba anpassade för stunden vallöften som gör en förbannad när det väl kommer till kritan.
    Det gamla Folkhemmet var en sådan vision som gav folk framtidstro.
    Det politiska budskapet skall sträcka sig längre än till nästa opions undersökning och presenterar man en sådan vision så tror jag inte partier såsom SD har någon plats i samhället. Det värsta som kan ske i politiken är när Enfråge partierna kommer in och sitter en mandat period för att röra om i grytan.
    Helt riktigt så är Folkhems tanken ogenomförbar idag men åt vilket håll vi ska utveckla vårt samhälle finns det ingen fast indikation på.
    Detta tror jag beror till en stor del på att det är karriärister som sitter vid makten och inte som förr då vanligt folk med sunda ideer fick en chans.
    Tittar man på Kommunal politiken idag så är det svårt att rekrytera yngre som vill ställa upp i förtroende val och man tror att redan 2013 kommer det vara problem att fylla ut mandaten och det är samma problem hos de etablerade partierna. Det är ganska tråkigt att se de gamle sitter och planerar för ålderdom och de yngre står utanför missnöjda och tänker på att dra från bygden för där finns inget som fyller deras behov.
    Den säkraste vinnaren valet 2010 är det parti som kan presentera en hållbar vision för 2020 eller till och med 2030, tror jag.

     

  27. 2009-10-25 21:06 Anderson

    Folk är inte intresserade av siffror, budgetar och skatter, utan de vill bara ha ett liv att sköta i lugn och ro och kunna få lite trygghet i sin tillvaro.
    De vill ha ett jobb, få sin utbildning och bara göra rätt för sig. Folk vill inte bli störda av allt möjligt runtomkring sig som inte är intressant eller bli hunsade och tvingade till allt möjligt. De vill ha sin personliga frihet ifred och gå sin egen väg utan att bli blåsta, lurade eller förda bakom ljuset av politiker och andra. De vill ha ett bra och rättvist samhälle att få leva i och sköta sitt. De vill ha en god social tillvaro utan att andra kommer och tar den ifrån dem eller förstör i något fall. De vill varken bli mobbade eller se sina barn mobbas utan vill ha lite ordning och reda i sitt samhälle. De vill inte se sina egna eller andra drömmar bli krossade jämt och ständigt. De vill sova gott på natten och slippa onödiga bekymmer och problem att brottas med.
    De röstar därför på det partiet som de mest tror på skall ge dem en dräglig tillvaro så de slipper gå och oroa sig för nästa dag som kommer.

     

  28. 2009-10-25 21:27 Göran Andersson

    Per Andersson jag återkommer till dig imorgon kväll, jag är för trött att besvara ditt intressanta inlägg. Jag har nyss kommit upp till vår arbetsplats och jag åkte kort efter jag skrev mitt senaste inlägg och kroppens klocka säger god natt nu. Jag kan dock också meddela att jag faktiskt har samma sorts uppväxtmiljö som du, fast vid norra Bråviken i landskapet Södermanland, men även mycket nära gränsen till Östergötland. Min uppväxt är därför delvis nära förknippad med två landskap.

     

  29. 2009-10-26 23:09 Göran Andersson

    Först lite som jag tycker är intressant då det egentligen är nästan osannolikt. Min farfar flyttade någon mil från Östergötland till Södermanland och köpte ett litet fiskejordbruk på 3 ha åker och lika mycket ängs -, hag- och skogsmark totalt. Skog fanns endast i liten omfattning i den del av fastigheten som gränsade mot andra skogsskiften. På sin höjd 5-10 m djup och det fanns också enskilda eller grupper av träd på ängen och i hagmarken. Därifrån härstammar min hela släkt på min fars sida. 10 barn 6 flickor och 4 pojkar födde mina farföräldrar upp. Min farmor dog redan 1931 44 år gammal i lunginflammation.
    Till stället hörde även lagård med plats för tre kor och en spilta för en häst. Svinhus och hönshus kompletterade byggnaderna för djurhållningen. En rejäl loge och ett kombinerat vagnslider och sädesmagasin fanns också samt en jordkällare av god sort. Manbyggnaden var en liten stuga med ett litet kök och en kammare på nedre botten och en trapp upp till en vind som bara kunde användas den varmare tiden på året. Under 1920 talet byggdes där ett mindre rum på gaveln mot norr. Där bodde de större barnen som var hemma fortfarande. Min farfar flyttade dit 1906-1907 och det första barnet föddes 1907 eller 1908 och var en flicka. Sedan kom barnen vart annat eller vart tredje år fram till 1925 då de tre sista kom lite tätare27, 29 och 30. 1931 dog min farmor och hade då fyra barn från 1 till 6 år två 9-12 år och min far 15 en flicka 18 gosse 20 och äldsta flickan var 22 -23 och var gift och hade två barn och bodde som statare på en stor gård ca 5-6 mil hemifrån, fler barn fick inte dom. Den 18 åriga flickan var nog också på gång att flytta hemifrån. Någon tid var hon nog ändå hemma och skötte hushållet åt sin far och sina 8 syskon. Efter henne fick hennes syster efter att ha gått ut den sexåriga byskolan i B: 3 form i juni 1932 12-13 år gammal ta över modersrollen för sina 5 yngre syskon och ansvaret för hushållet. Då hade det blivit 1 plats över efter farmor och två platser efter de äldsta flickorna. Pojkarna behövdes i fisket min far 16 och min farbror 21 och en gick i skolan fortfarande. Minstingen var ju ännu inte två år fyllda, och småflickorna 3,5 och sju år. Den minsta flickan lämnades bort till en kusin och hans fru som var barnlösa och bodde i ett ännu mindre fisketorp 6-7 km bort genom skogen. Hon har själv sagt att hon fick arbeta där mjölka kor m.m. men det var nog inte så särskilt ofta tror jag då det inte var några elaka människor bara fattiga. Pojkarna snickrade till sommarrum i några uthus dit dem flyttade ut så tidigt som möjligt till och tillbaka in så sent som möjligt på hösten. Vid viken hade man några bryggor, en sjöbod en motorbåt och en segelbåt för fiske och några roddbåtar. Fisket var huvudsakligen efter strömming och gick ganska bra vad jag kan förstå. Det sköttes mest av min far och hans 5 år äldre bror. Strömming var basföda för många familjer vid den här tiden, även för så kallat fattigt herrskap, som bara lönearbetade och saknade större förmögenhet. Priset på strömmingen var vid den här tiden, men framförallt lite senare på 30-talet mycket bra, så bra att det var bättre än under sena femtiotalet och tidigt sextiotal, som också var en dålig tid på grund av att det inte fanns lika mycket strömming att fiska, kanske beroende på att man börjat trålfiska då. Men låt oss gå tillbaka till 30-talet igen. Min far och hans äldre bror fiskade så bra att de fram mot slutet av trettiotalet kunde beställa varsin på den tiden mycket stor fiskebåt på ett varv i Blekinge. Dessa hämtades hem under våren 1939 och framtiden såg ljus ut. Sedan vet väl alla att den lilla tjocka tysken, med den lilla fjantiga mustaschen fick för sig att starta ett nytt världskrig.
    Under detta krig tjänstgjorde min far, min äldsta farbror och den näst yngsta farbrodern ungefär halva tiden i den svenska flottan. När de var hemma fiskade dom och fick bra med fisk. Allt gick att sälja till goda priser, som klart låg över priserna jag minns från min barn- och ungdom. Det var sötebrödsdagar och min far och mina farbröder, tjänade bra med pengar och pappa kunde med hjälp av en byggmästare och några snickare bygga en tvåvåningsvilla, med två små lägenheter i. Den stod färdig när han hösten 1945 gifte sig med min mor som kom ända från Fryksände socken i Värmland, med tätorten Torsby. Huset har jag för mig kostade 26 000 kronor totalt med lantmäterikostnader inkluderade. Med eget arbete, egna pengar och 12 000 kr i lån av sin far, till 3 % ränta vilka farfar skulle betala i hyra när han fick flytta in i ett modernt hus med centralvärme, rinnande vatten, varmvatten under eldningssäsongen, VC, elspis och vedspis, för säkerhets skull då elen inte var att riktigt lita på alla gånger. Vidare fanns tvättstuga och stor matkällare. Dock inga kylskåp och frysar, och inte heller tvättmaskin, utan allt ångkokades. Pannan för värmen var liten till husets storlek och eldades med ved och koks. När jag föddes i slutet på 1949 hade nog ännu inget ändrats.

    Jag skriver detta inspirerad av Per Andersson fiskarson från Skåne, och för att visa en helt annan tid 60 – 100 år tillbaka. Folk hade det fattigt men det fanns här och där de som hade egna visioner och mötte dessa som egna företagare. Min äldsta farbror köpte stället av min farfar för just dom 12 000 han senare lånade min far till husbygget. Bröderna hade tjänat ungefär lika, då de alltid fiskade i ett lag bestående av alla fyra bröderna från så där 1943 -44.
    Innan dess var min farfar med. Han kunde nu nästan pensionera sig vid 67 års ålder 1948, men som alla fiskare kunde han ju inte sluta fiska för det.

    Förklaring B: 3 skola har bara tre klasser. Vartannat år är det klass 1, 3, och 5 och nästa år 2,4, och 6. Många mindre byskolor hade denna skolform. Det gick ganska bra för alla barnen och ingen fick mer än tre barn.

    Imorgon kommenterar jag som vanligt igen.

     

  30. 2009-10-27 22:28 Göran Andersson

    Igår försökte jag skissa upp hur det ganska ofta såg ut i de svenska hemmen på landsbygden för 60 -100 år sedan. Jag gjorde det för att visa att det trots fattig uppväxt och hårt arbete fanns goda möjligheter att förbättra sin situation från en ganska låg nivå. Men det krävdes fortfarande hårt arbete och det krävdes egna visioner. Dessa var ju ofta ganska individualiserade eller följde vissa för trakten karaktäristiska drag, som dock individualiserades genom val av produktionsmedlen. Rationellare metoder än andra skapar mervärden, tillgång till kapital har där stor betydelse. Den fattiga kan inte ta allt i ett steg. Men om visionen är stark är denne beredd att vänta tills rätt tid kommer.
    Per Andersson är inne på att framtidsvisioner är det som vinner valet 2010, och att de ska sträcka sig till 2020 och helst ända till 2030. Jag är beredd att hålla med om det, fast jag tror att 20 år framåt är svårt att skåda. Dessutom är det mycket svårare att ha en vision som passar de flesta, då samhället idag inte är lika enkelt och enhetligt som det var när Folkhemstanken lanserades av skåningen och Socialdemokraten Per Albin Hansson 1928. Efter valsegern 1932 startade man upp sin folkhemstanke genom folkpensionsreformen 1935 och lag om två veckors semester från 1938. I mångt och mycket var det den engelska liberalen John Maynard Keynes stabiliseringspolitiska teorier som Socialdemokraterna följde, vilket skulle skapa en skälig levnadsnivå för alla. Folkhemstanken fick ta en paus under andra världskriget, men under efterkrigstiden blev en hel del av idéerna verklighet. I min egen hemtrakts tätort var särskilt egnahemsbyggandet för vanliga arbetare från ortens sågverk, ett slående exempel på vad som kan göras för att få till stånd framtidstro. De som var beredda att leva sparsamt i 15 – 20 år fick ihop kalkylen, de andra valde andra boendeformer. Ibland i moderna hyres- eller bostadslägenheter, andra valde att bo billigt i de gamla omoderna hus som fanns. Bland dessa fanns det ofta inte lika stor drivkraft och vissa var också till viss mån asociala ur en eller annan aspekt.
    Folkhemmets villor var för det mesta massproducerade och enkla, storleken runt 75 m2 uppdelat i 3-4 rum och kök. Alla moderniteter som då fanns ingick. Man kom alltså en bra bit på väg mot ett bra samhälle för de flesta.
    Skulle detta kunna göras idag? Med alla dem reformer som därefter genomförts, så skulle det aldrig gå att i dagens läge bygga på folkhemmet ytterligare. Idag är skatteutrymmet ringa när det gäller stora delar av befolkningen, vår industri är starkt konkurrensutsatt av hungriga före detta u-länder med låga löner, och vår offentliga sektor står för hälften av våra arbetstillfällen, till starkt subventionerade priser genom skattesystemet.
    Göran Persson försökte tillsammans med Mp att lansera det gröna folkhemmet. Var är det?
    Visionerna vad kan de vara? Jag tror att visionerna måste komma på individnivå hellre än på politikernivå, då det senare kräver stora systemförändringar, vilka jag inte tror det finns någon samlad vilja för. Men det är ju också vad politikerna idag försöker säga. Vi sitter inte på alla lösningar säger dom. Är detta fel? Är det bättre att någon ledare pekar med hela handen och säger så här gör vi? Jag tror säkert att det är många som längtar efter sådant, men går det eller är det ens önskvärt?

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2009/10/25/24329/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: