Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Statusraden avslöjar den Unsgaardska världsbilden”

debatt-luciano
DEBATT.
Riksdagsledamoten Luciano Astudillo skriver nu i en debattartikel om Edvard Unsgaards syn på arbetslinjen: “Att uttrycka sig så är bara korkat. Det avslöjar bara den Unsgaardska världsbilden. Men tyvärr är han inte ensam.”

I helgen fick statsministerns pressekreterare Edvard Unsgaard snabb hjälp när hans trappuppgång behövde städas ren från avföring. Det gjorde honom glad och därför skrev han i sin facebookstatus: “Jag ringde vårt städbolag som drivs av invandrare som på en halvtimme skickade över en ryska som städade och sanerade trappen. Det är arbetslinjen det, att på en halvtimme en söndag få fram en duktig städerska som gör ett fantastiskt jobb!”

Att uttrycka sig så är bara korkat. Det avslöjar bara den Unsgaardska världsbilden. Men tyvärr är han inte ensam. För många av oss bär på föreställningar och förväntningar om den andra som cementerar ett negativt “vi och dom”-tänk.

Att han senare i Sydsvenskan gör ett taffligt försök att partipolitisera sitt uttalande genom att anklaga oppositionen för att beskriva städjobb som pigjobb är bara ett desperat försök att rädda ansiktet. Han vet att vi inte ser ner på denna typ av jobb. Tvärtom ser vi tjänstesektorn som viktig. Vi socialdemokrater kommer vid en valseger att stärka stödet till tjänstesektorn. Vi kommer att ta fram ett framtidsprogram i nära dialog med branscherna. Delar av tjänstesektorn är dessutom ofta instegsjobb för många som har en svagare position på arbetsmarkanden. Vi har därför presenterat flera förslag som gör det lätt att starta och driva företag inom tjänstesektorn.

Det ska inte spela någon roll vilken bakgrund som en företagare eller en anställd i en städfirma har. Men det gjorde det för Unsgaard denna dag. Men vad hade Unsgaard skrivit om städfirman svarat: “Tyvärr, söndagar arbetar inte vi!”? Jag bara bävar.

Nu fick ändå historien ett lyckligt slut och Unsgaard fick möjlighet att beskriva sin syn på arbetslinjen: Duktig invandrarföretagare som till och med en söndag skickar en invandrarkvinna att städa hos mig. Alltid redo.

Läskigt.

Luciano Astudillo

Riksdagsledamot (s)

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

84 kommentarer

  1. 2010-01-11 14:53 Peter

    Hur menar Astudillo att hans parti inte ser ner på städjobb när de kritiserar avdrag för hushållsnära tjänster som skapat en hel del nya arbetstillfällen med att det enbart skapar “pigjobb” åt överklassen.

    I det socialistiska paradiset är det finare att gå på bidrag än att försörja sig som städare. Snacka om sjukt.

     

  2. 2010-01-11 15:06 Macke

    Peter, Inget fel på hushållsnära tjänster men varför ska denna tjänst vara avdragsgill? Om någon har råd att betala hemtjänst(piga) så är det väl OK, men varför ska jag med mina skattepengar betala det?

     

  3. 2010-01-11 15:08 Arbetaren

    Peter

    I det socialistiska paradiset har en städerska lika mycket betalt som en riksdagspolitiker.

     

  4. 2010-01-11 15:20 Peter

    Den skall vara avdragsgill eftersom fler personer då väljer att använda sig av hushållsnära tjänster. En ökad efterfrågan leder till fler arbetstillfällen vilket resulterar i ökade skatteintäkter. Det bli alltså i slutändan en bra affär.

    Under 2007 då avdraget infördes startades ca 1000 nya företag inom städbranschen, bra eller dåligt?

    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1631368

     

  5. 2010-01-11 15:31 tobbo

    Tycker Luciano ska googla SSU + bajs så får han en intressant världsbild att förhålla sig till.

     

  6. 2010-01-11 15:43 Arbetaren

    Peter

    Vad är som är så bra med fler städföretag? Är städbranschen en tillväxtbransch med goda framtidsutsikter tycker du?
    Är det städningen som ska rädda Sverige? Jag dammsuger, diskar och tvättar mina kläder själv. Tycker du att det ska vara avdragsgillt också? Om inte? Vad är skillnaden?

     

  7. 2010-01-11 16:12 Peter

    Vad är det som är så dåligt med fler städföretag? Kan människor få jobb är det väl alltid bra? Om det dessutom sker under extrem lågkonjunktur är det väl ännu bättre eller föredrar du bidragsförsörjning framför arbete?

    Jag tycker absolut städbranschen är en tillväxtbransch, vad ska man annars kalla 1000 nystartade företag på ett år?

    Jag tror liknande servicetjänster kommer efterfrågas mer och mer, iaf i storstadsregionerna. När folk får upp ögonen för att det kanske inte är “fult” att anlita ovan nämnda tjänster kommer användandet öka. Jag funderar på att anlita städerska när min inkomst ökar.

    Klart inte branschen själv räddar Sverige men vad är det som är så fruktansvärt med att folk får jobb? Det är väl ett steg i rätt riktning?

     

  8. 2010-01-11 16:39 Motvals

    I det borgerliga paradiset är det fult att städa själv. Snacka om sjukt.

     

  9. 2010-01-11 16:46 per

    Nej i det borgliga är det fint att kunna erbjuda andra ett jobb! Men en del verkar ha svårt med det.

     

  10. 2010-01-11 17:00 Arbetaren

    Peter

    Jaha, om du tjänar mer ska du tydligen anställa en skattesubventionerad städerska som vi andra får betala för. Varför ska du behöva vänta tills du får högre inkomst? Varför är inte den städning som du idag utför själv värd att skattesubvebtioneras? Det är ju samma jobb som ska utföras, eller hur?

     

  11. 2010-01-11 17:19 Peter

    Jag skulle kunna göra det men tycker det verkar besvärligt att starta ett företag och städa hos mig själv. Det är framförallt tiden jag inte vill lägga på städningen då jag tycker att den tid det tar behövs bättre någon annanstans.

    Om jag anlitar en städfirma och väljer att använda mig av avdraget i min deklaration (max 50 000/år) är det jag som betalar mindre i skatt, inte du som betalar mer. Detta är ett resonemang som är mycket svårt för främst socialdemokrater att ta in.

    Faktum kvartstår, jag har fortfarande betalat för en tjänst som skapat arbetstillfällen. Jag har inte tjänat något på det bortsett från ett rent hem.

    Men det är kul att se vart du står. Alltså hellre att 1000 nya företag inte startas eftersom det är orättvist att alla inte vill/har råd att anlita samma tjänster, korrekt?

     

  12. 2010-01-11 17:21 Angela

    Arbetaren:” Varför är inte den städning som du idag utför själv värd att skattesubvebtioneras? ” och Peter: “Jag funderar på att anlita städerska när min inkomst ökar.”

    Det är precis det! Peter när du får råd? Tror du att städerskan eller kvinnor någonsin får råd? Och får städerskan råd? Har de någonsin haft råd? Nej, de har fått städa och gjort all markservice själva. Oavlönat arbete kallas det för. Nu när kvinnan vill ut på arbetsmarknaden för att slippa det obetalda lönearbetet så förväntas mannen hjälpa till i hemmet och det vill inte mannen för han har aldrig behövt göra något obetalt arbete förut. När han arbetat på sin fritid har han alltid kunnat tjäna pengar på det. Svart! Kvinnor har aldrig kunnat det.

    Varför skall kvinnor och andra som inte har råd subventionera andras pigor och drängar?

    Hade vi sextimmars dag, Peter, så skulle alla hinna med och orka med hemsysslorna.

    Ett samhälle utvecklas inte och kommer att stagnera om vi skall byta tjänster med varandra. Det är inget hållbart samhälle. Det var längesedan man i undersökningar (USA) bevisade att det sk tjänstesamhället är en chimär. En tom ballong.

     

  13. 2010-01-11 17:23 Arbetaren

    max

    Oroa dig inte. Vi arbetare är vana vid att plocka upp skit efter överklassen. I år kavla rvi upp ärmarna och städar upp ordentligt efter Reinfeldt och hans Mes-Allians. Det kan du skriva opp!

     

  14. 2010-01-11 17:26 Henrik, liberal

    I brist på annat försöker desperata sossar starta en debatt för att rikta ljuset från sin relativt tomma företagspoltik….

     

  15. 2010-01-11 17:27 inez

    Benämningen korkad skall Du Astudillo handskas väl med när Du sitter i glashus.
    Du har en partiledare som hade 3,0 i genomsnitt som spetsade sitt CV med ordförarandeskap i Barbiekubben och någon annan lika intelligensbefriad klubb.
    Om nu pressekreteraren Unsgaard kontaktade städbolaget som anlitas är det väl helt korrekt han kanske annars kunde komma på tanken att kontakta Dig eller Mona som för en gångs skull fick utföra ett arbete av just arbetekarraktär.
    Som skrivet kasta inte sten när Du sitter i glashus .

     

  16. 2010-01-11 17:27 Henrik, liberal

    Arbetaren: Vad ska ni göra? Ta ifrån folket sina pengar och säga att den statliga eliten härmed sköter era liv? Från födelsen till graven…

     

  17. 2010-01-11 17:28 Angela

    Peter, kvinnor har fått städa utan att först “starta företag”. Varför är ni män så krångliga? :))

    Nej, du har så rätt jag har heller aldrig velat lägga ner tid på hushållsarbete. Jag har varit tvungen. Man får låtsas, Peter , att det är roligt. Och man får låta bli nöjen eller något annat. Så är det för kvinnor. Trist va? :))

     

  18. 2010-01-11 17:31 Angela

    Aja, baja! Smit inte ifrån städningen nu. :)

     

  19. 2010-01-11 17:36 Peter

    Angela; Menar du att jag borde avstå från att anlita städhjälp eftersom andra inte har råd?

     

  20. 2010-01-11 17:40 Angela

    Jag måste säga att jag aldrig hört någon säga att deras stora dröm i livet är att bli städerska. Det är hyckleri . Vi skall inte syssla med sådant förljuget prat. Må städjobb förbli ett genomgångsjobb. Det sliter alltför hårt på människor som måste stanna i sådana jobb livet ut. Eller kombinera städjobb med något annat.

     

  21. 2010-01-11 17:42 Angela

    Peter, du får betala själv om du vill unna dig lyxen att slippa hushållsarbetet! Ytterst få människor tycker att det är ett roligt jobb eller tillhör livets höjdpunkter.

     

  22. 2010-01-11 17:44 Angela

    Peter läste just en rolig historia: Min man kan inte ens koka tevatten. – Jaså? – Nej , jag får koka det på kvällen åt honom så han bara har att värma det på morgonen.

     

  23. 2010-01-11 17:56 Maria W

    rösta rött 2010 så får du baske mej plocka upp andras skit själv för några orättvisa “pigor” kommer du inte ha råd med.

    s-v -mp för ett fattigare sverige 2010

     

  24. 2010-01-11 18:02 Stone

    “Man skall ju kunna leva på sin lön” är ett evigt upprepande mantra från alliansen. Varför skall då en högavlönad ha jobbskatteavdrag, subventionerad städhjälp, rotavdrag mm…
    Om de nu har en lön de ej kan leva på, undrar man hur sjuka, lågavlönade och arbetslösa har det.

     

  25. 2010-01-11 18:24 Peter

    Det verkar vara många som har svårigheter med att förstå att trots att man ger skatterabatt vid köp av hushållsnära tjänster inbringar reformen mer än vad den kostar.

    Så jag frågar återigen det ingen lyckats svara på hittills, vad är det som är så hemskt med att folk får arbete? Är det bättre eller finare att samma personer försörjer sig på bidrag om det är det som är alternativet?

    Var går gränsen? Ska vi börja snickra själva eftersom det också är en tjänst, undvika att anlita målare då det kanske anses förnedrande att ligga på knä och måla hemma hos någon?

    Att städare sedan inte är drömjobbet får var och en stå för. I Sverige har alla möjligheten att gå i statligt finansierad högskola om man känner för att göra karriär. Vill man det inte är valet ditt och ingen annans.

     

  26. 2010-01-11 19:00 CharlieB

    Peter!
    Det som är så hemskt! är att de som verkligen är i behov av städhjälp!
    Inte har råd att skaffa den.
    Pensionärer och sjuka människor bl a.
    Det som är ännu värre! är att överklassen ser det som självklart att betala lågavlönade städerskor
    som städar upp deras skit.
    Jobben som skapas är det ingen som har något imot.
    Det som så många reser ragg imot! är just syftet med hushållsnära tjänster.
    Syftet för moderater är inte att skapa fler jobb! Med hushållsnära tjänster.
    Syftet är ju att få palatset städat för en så billig penning som möjligt…………

     

  27. 2010-01-11 19:02 Arbetaren

    Peter

    Varför ska de redan rika ha skatterabatt på sin städning men inte jag som gör jobbet själv? Jag förstår inte logiken.

     

  28. 2010-01-11 19:02 Angela

    ” I Sverige har alla möjligheten att gå i statligt finansierad högskola om man känner för att göra karriär. Vill man det inte är valet ditt och ingen annans. ”

    Instämmer till fullo. Men hyckla inte om städjobb!

     

  29. 2010-01-11 19:12 Donkeyman

    Jag tycker personligen att Luciano Astodillos inlägg är bland det mest korkade jag har läst. Vad är det för fel med att ringa efter ett städbolag som ordnar upp i ett problem mitt i en helg. Och vad är det för fel med att påpeka att ledningen för bolaget är utländsk och att städaren var Ryska.

    Hade det gjort någon skillnad om ledningen varit Göteborgare och städaren kommit från Tornedalen? Eller vad …..

    Eller ligger problemet i att någon över huvud taget livnär sig på att städa åt andra. I grund och botten är jag sosse men samtidigt är det svårt att rösta på ett parti som har sådana som Astodillo som företrädare.

     

  30. 2010-01-11 19:18 Donkeyman

    (Slutet på min kommentar föll dess värre bort. Varför vet jag inte, kanske jag var för snabb på knapparna.)

    Eller är det så att Astodillo mår illa av att skribenten fick god service av ett företag mitt i helgen. Som antagligen tog bra betalt för just det. Därför att Astodillo menar att vanliga Svenska företag inte skall “tvinga folk att jobba utanför kontorstid”.

     

  31. 2010-01-11 19:19 Peter

    CharlieB; Med din resonemang bör alltså även snickeri och målararbeten utföras på egen hand då detta är bra mycket dyrare än städhjälp och pensionärer och sjuka människor inte har råd med det heller. Låter det vettigt tycker du? Du anser på fullaste allvar att du ser skapandet av 1000 nya företag som genererar jobb och samtidigt minskar svartjobben är någonting dåligt eftersom alla inte har råd med det? Det är socialistisk rättvisa det.

    Överklassen du talar om som anlitar städhjälp måste inte vara en elak monopolgubbe bakom ett stort mahognyskrivbord utan kan och är sannolikt oftast medelklass hushåll som behöver hjälp med hushållsarbetet.

    Arbetaren; Av den enkla anledningen att ditt egna arbete i hemmet inte tillför något till statens kassakista. Osäker på om du förstått så jag ska vara glasklar. Om jag under ett år (för enkelhetens skull) anlitar städhjälp för 100 000 kronor kan jag göra avdrag för 50 000 kronor men jag har fortfarande betalat 50 000, ok? Dessa 50 000 kronor beskattas sedan återigen. Om jag istället hade gjort arbetet själv hade staten tjänat 0 kronor och jag hade dessutom haft mindre tid över till annat arbete.

    Angela; Hur menar du att jag hycklar? Svara istället frågorna i mitt förra inlägg. Arbetaren klarade inte av det men du kanske kan.

     

  32. 2010-01-11 19:56 Michael Holtorf

    Det enda som är sjukt här är Astudillos uppenbara oförmåga att någonsin träffa rätt. Är det ett skämt eller har du på allvar inte förstått vad Unsgaard menade?

     

  33. 2010-01-11 20:14 Arbetaren

    Peter

    Om Mes-Alliansen stjäl 50 000 av våra skattepengar för att hjälpa dig betala din städhjälp som du själv är för snål att betala fullt pris för, så gör staten en förlust på 50 000 kronor. Frägan är hur mycket skatt du tänker klå den arma städerskan på?

     

  34. 2010-01-11 20:26 Peter

    Hur menar du att städerskan förlorar på att jag ger henne jobb?

    Företaget jag anlitar liksom deras anställda betalar skatt på sin lön vilket ger en intäkt till staten. Att användandet av svarta städtjänster minskar och användandet av vita ökar ger även det skatteintäkter.

    Jag uppskattar dock att du kastar lite ljus över vänsterlogik.

    Ni älskar bidrag i alla dess former men klarar inte av en skattereduktion som skapar jobb.

    Återigen, är det så hemskt att människor får jobb istället för bidrag?

     

  35. 2010-01-11 20:52 jägarn

    Arbetaren, du finns inte, arbetarna de som fick betalt för arbete försvann på 1970 talet. Nu dök en ny figur upp, skapad av den svenska vänstern, löntagaren. Löntagaren får betalt för närvarotid, i bästa fall, vanligt är också betalt för innehav av en tjänst. Särskilt mycket uträttar inte löntagaren.

     

  36. 2010-01-12 00:54 Birger Ollonborg

    Moderater säger att det är en icke-nyhet, sossar gör i brallorna efter att ha läst den.

    Här är ännu ett inlägg i debatten;
    http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=unsgaard_ryskor_som_framavlade_for_att_torka_skit.html

     

  37. 2010-01-12 08:07 Fundersam

    Undrar just vad alla kvinnor som arbetar inom äldreomsorgen tänker just nu när de följer debatten? De som tyvärr har som en del av sitt arbete att torka bajs på sjuka och dementa. Eller alla de som arbetar inom barnomsorgen med de minsta blöjbarnen?

    Bajs ska man inte arbeta med enligt (S), det är tydligen förnedrande och tabu. Är man invandrare är det tydligen ännu värre. Och får man beröm av en moderat för att man skött det snabbt och effektivt, ja då är det riktigt illa.

    Tänk om Unsgaard helt enkelt var så inne i blöjbytandet på egna barn att han faktiskt bara ville visa sin uppskattning för att han slapp att dessutom städa bort samma sak i trappan också?

    Många har städjobb en kortare tid. Jag har själv städat både på restaurang och inom industrin. Idag arbetar jag som jurist. Men aldrig skulle jag se ned på någon som städar. Hellre som Unsgard ge beröm för snabb service, även om jag kanske uttryckt mig mer försiktigt…

     

  38. 2010-01-12 10:16 Rut

    Behovet av hjälp när det gäller städning eller reparationer
    i hemmet är stort bland de som inte kan, inte orkar och inte hinner.Innan RUT och ROT fick man det fixat genom att sticka till hantverkaren/städaren några sedlar.
    Svartjobbare får inte skada sig i jobbet eller bli sjuk för då
    saknas samhällets skyddsnät. Man riskerar också att bli lurad på betalning för utfört arbete.
    Idag kan den gamla damen få sina fönster tvättade och få
    behålla mer av pensionen. Hemtjänsten utför inte storstädning utan det blir oftast en snabb dammsugning.
    Jag undrar hur det ser ut i badrum och skrymslen i de hem som får kommunens hemtjänst några timmar i veckan?
    Rut är det bästa som hänt för de som måste välja på att
    köpa en tjänst eller att inte få den utförd. Lågbetalda kvinnor i äldrevården kan starta eget och de som jobbat svart får en tryggare tillvaro.

     

  39. 2010-01-12 10:17 tom croker

    Som sagt. Googla bajs + ssu

     

  40. 2010-01-12 17:05 Maria W

    Rösta på rödgrönt 2010 så får du baske mej plocka upp andras bajs själv eller låta det ligga.
    För några “orättvisa pigor” har du definitivt inte råd med.

    s-v-mp för ett fattigare sverige 2010

     

  41. 2010-01-12 17:26 tom croker

    …Hmmm
    .
    Den/de bajsande SSU:aren/na, betalade de städerskan i Bryssel svart?
    .
    Vad säger det om kulturen i det valfusk-fällda partiet?

     

  42. 2010-01-12 19:28 CharlieB

    Peter!
    Grejen är ju den! Att alliansregeringen får det att låta som om skattesuventionen på hushållsnära
    tjänster infördes för att de som verkligne är i behov av städhjälp skall ha råd med detta.
    Sanningen är precis tvärtom. De införde skattereduktionen för att få villa städad billigare! Och för att få bort tjatet om svart arbetskraft.
    Överklassens motto: Varför städa upp sin egen skit! När andra kan göra det åt dig för en billig peng.
    Det jag stör mig på! är att överklassen är så d-a lata att de inte orkar städa upp skiten efter sig.
    De flesta pensionärer och sjuka människor! har långt större behov att få hjälp med städningen hemma!
    Än renoveringar och dyl.
    Erkänn istället: Du är för lat för att städa upp efter dig…………….

     

  43. 2010-01-12 20:57 Maria W

    Rösta på rödgrönt 2010 så får du baske mej plocka upp andras bajs själv eller låta det ligga.

    För några “orättvisa pigor” har du definitivt inte råd med.

    s-v-mp för ett fattigare sverige 2010

    ps.

    jag är baske mej ingen lögnare och betala skatt är häftigt”

    ds

     

  44. 2010-01-12 21:53 Peter

    CharlieB;

    EN enkel fråga bara. Är pensionärerna och sjuka närmare eller längre ifrån att ha råd med dylika tjänster efter att man infört möjligheten till avdrag?

     

  45. 2010-01-12 22:35 Angela

    Peter, du missförstod mig. Jag menade att man allmänt hycklade när man vill göra städjobb till något som skulle vara varje människas önskedröm. Det tror jag inte på. Det är så kvalmigt hycklande. Populistiskt. Gjordes en undersökning där alla barn och ungdomar i Europa fick tala om vad de skulle vilja bli när de blir stora tror jag ytterst få skulle drömma om att bli städare. Kanske inte någon.

     

  46. 2010-01-12 22:38 Angela

    Peter, de är närmare. Men jag tycker inte om reformen i dess nuvarande form. Dessutom vet jag att det är en bra affär för staten. Men jag tycker inte det är rättvist.

     

  47. 2010-01-12 22:52 Angela

    Vill bara påminna om att ROT-avdrag infördes första gången den 15 februari 1993 och gällde då till den 1 december 1994. Avdragen återinfördes sedan den 15 april 1996 och togs slutligen bort den 31 mars 1999. Rotavdraget återinfördes 2004 i april och varade till juni 2005. Det är alltså fjärde gången nu och har införts av båda blocken. Samtliga regeringar har ansett att det varit bra för staten.

     

  48. 2010-01-12 22:56 Angela

    Charlie B hur många människor tror du får hjälp med städning och dyl. Det var längesedan det togs bort. De gamlas och sjukas hem gror igen om inte anhöriga hjälper till. Oftast KVINNOR!

     

  49. 2010-01-13 12:35 Marianne

    70 bloggar har skrivit om E Unsgaards beröm av en firma som drivs av invandrare och ryskan som skötte sitt uppdrag
    så väl. L Astudillo (invandrare?) skriver att det är korkat att
    nämna orden invandrare och ryska. VARFÖR????
    Hur kan ett positivt omdöme av en köpt tjänst förvandlas till
    en grotesk bloggbävning?
    Vem bloggar om den riktiga jordbävningen på Tahiti?
    Det finns en miljon viktigare saker att blogga om än denna
    hyperhypade misstolkade bagatell.
    Att debattvänstern är desperat och måste gripa varje halmstrå står klart.

     

  50. 2010-01-13 13:29 Roger

    Mer intressant är väl vad städerskan tjänar? Har ob-tillägg?
    Pensiongrundande? Jour-ersättning? Lön hon kan leva på, utan att jobba 12 tim om dagen?
    Kan själv tänka mig att jobba när som helst, bara lönen är mänsklig!
    Tyvärr finns det inte tillräckligt med lönearbeten och har ej funnits sen vi började avreglera(lustigt sammanträffande?)
    Sen om det är rätt att skapa arbeten genom att städa åt välbärgade (jo det är de enda som har råd) är ju frågan!?

     

  51. 2010-01-13 14:10 Angela

    Peter, varför skall jag svara på det? :-O? Jag har väl inget med hans kommentarer att göra? Jag vet inte ens vad det är för frågor.

     

  52. 2010-01-13 16:27 Angela

    Tillägg till min kommentar 2010-01.12 22.56
    ——————————————————————
    Svårare för kvinnor att få hemtjänst

    Publicerat 2005-02-26 22:34

    De äldsta kvinnorna har drabbats hårdast av nedskärningarna inom hemtjänsten. Det gäller de som är 80 plus och som bor ensamma. För både kvinnor och män gäller att chansen att få hemtjänst minskat med 30 procent på 15 år.

    - Det har helt klart skett en förändring till det sämre när det gäller möjligheten att få hemtjänst. Det säger Kristina Larsson, forskare vid Stiftelsen Stockholms läns äldrecentrum, som på uppdrag av Socialstyrelsen studerat utvecklingen av hemtjänsten.

    - Många säger själva att de inte behöver hjälp, framför allt klarar sig många fler män själva numera.

    Men för dem som behöver hjälp har det blivit betydligt svårare att få hemtjänst.

    Kristina Larsson har studerat hur stor andel som fick hemtjänst 1988/89 respektive 2002/03. Uppgifterna kommer från Statistiska centralbyråns levnadsnivåundersökningar och gäller de pensionärer som bodde kvar hemma.

    Andelen som fick hemtjänst minskade under perioden främst bland de äldsta, 80 år eller äldre, från 38 till 22 procent.

    Minskningen gällde både kvinnor och män och såväl ensamboende som sammanboende.

    På frågan om de själva ansåg att de behövde hjälp svarade många fler ja i den första undersökningen mot femton år senare.

    Frågan gällde all slags hjälp som hemtjänsten kan ge – både service som städning eller tvätt men också personlig omvårdnad som att duscha eller hjälp med att förflytta sig inomhus.

    Medan 62 procent av de män som var 80 år eller äldre 1988/89 ansåg att de behövde hjälp med städning var motsvarande siffra 31 procent, hälften, femton år senare. Många fler män klarade också att laga mat, handla och tvätta. Mer tekniska hjälpmedel i bostaden är en av flera förklaringar till detta.

    Men för dem som verkligen behöver hjälp har det blivit betydligt svårare att få hemtjänst. Chansen har minskat under de femton åren med 30 procent för dem som är 65 år eller äldre.

    Detta är särskilt tydligt för de kvinnor som är 80 år eller äldre och som bor ensamma och det gör nära åtta av tio kvinnor i den åldern. Av de äldsta ensamboende kvinnorna som behövde hjälp fick 66 procent hemtjänst år 1988/89. Den siffran hade efter femton år sjunkit till 56 procent.

    - Det rör sig om cirka 8.000 kvinnor som skulle ha fått hemtjänst om nivån legat kvar som den var femton år tidigare, säger Kristina Larsson.

    Resultatet blir att de anhöriga får ställa upp ännu mer. I stort sett alla kommuner prövar om maken eller makan kan hjälpa till, något som har ett visst stöd i lagen. Var fjärde kommun prövar också om det finns andra anhöriga som kan ställa upp – ofta döttrarna vilket inte har stöd i lagen.

    Martha Szebehely, professor i socialt arbete vid Stockholms universitet, har länge studerat utvecklingen av hemtjänsten.

    Hon varnar för ett ökande glapp mellan verklighet och önskemål, särskilt när det gäller de äldre kvinnorna. En stor majoritet av dem föredrar offentlig omsorg framför hjälp av sina barn.

    - Risken är att de tvingas ta emot hjälp från sina döttrar och frågan är hur det påverkar relationerna mellan generationerna, säger hon.

     

  53. 2010-01-13 16:39 Alliansen 2010

    Pajkastning Astudillo

    Sanningen är den att de som gillar arbetslinjen bara gillar den ännu mer när Socialdemokrater försöker kasta paj på arbetande invandrare.

     

  54. 2010-01-13 19:22 CharlieB

    Angela!
    Självklart får de gamla hjälp med städning och dyl av sina anhöriga.
    I en del städer har samhall något som kallas för hemstäd! och även inhandling av varor!
    och de tvättar även deras kläder.
    Detta är ett avtal som kommunerna gjort med samhall.
    Så fungerar det i den stad jag bor! Det är väldigt omtyckt bland de gamla.

    Peter!
    Närmare såklart.
    Men återigen! Det är inte det som alliansregeringen hade som bakgrund bär de införde
    avdraget för hushållsnära tjänster.
    Den infördes för att få tyst på pratet om svart arbetskraft.
    Nu kan de få sina villor och bostadsrätter städade för en såpass billig penning!( i deras ögon sett.)
    Att de slipper anlita svart hemstäd……………

     

  55. 2010-01-13 23:19 Peter

    CharlieB; Tack för ytterligare ett fantastiskt exempel på vänsterlogik.

    Regeringen har gjort det möjligt för väldigt många människor att anlita exempelvis städhjälp samtidigt som man minskar mängden svartarbetande städerskor. Detta är vi överens om.

    Men detta är alltså enligt dig enbart något dåligt eftersom det blir billigare även för människor som har mer pengar än du att få hjälp med städningen. Tycker du att ditt resonemang på fullaste allvar är vettigt?

     

  56. 2010-01-14 04:17 Frida

    Kvinnor är överrepresenterade i sjukstatistiken. Inte undra på, dessa har ofta haft tunga arbeten inom vård el. städ och slitit ut sig. Skött det mesta i hemmet dessutom.

    Nu utförsäkrar alliansen dem på löpande band. Var ska de hitta nya jobb de orkar med när de blivit “friska” på ett bestämt datum enl. rehab.kedjan? Inte på områden som gjort dem sjuka.
    Arbetslijen … städbranchen… Sveriges framtid?
    När svart arbetskraft blev en belastning för ministrar i regeringen kom de på annat sätt att få tjänsterna minst lika billigt. De uppfann åter ett nytt ord “hushållsnäratjänster”. Något som gynnar mestg dem som hade haft råd att betala “riktiga” löner ur egen ficka.

     

  57. 2010-01-14 09:42 Peter

    Jag tycker det är imponerande att se att alla vänsterväljare bygger sina argument kring rehabiliteringskedjan på antagandet att systemet funderade perfekt innan alliansen började genomföra ändringar.

    Lägger man ner lite tid på att hitta fakta som inte tas upp av aftonbladet kan man ganska snabbt hitta stora fördelar med reformerna. Aftonbladet skriver dock bara om självmord, elände och målar upp skräckscenarion för människor som redan lever under press.

    Ett exempel på något som är bra är de personer som övergavs av förra regeringen genom att de förtidspensionerades automatiskt efter ett års sjukskrivning med 65% ersättning nu får en chans att komma tillbaka. Om de efter möten med läkare anses vara för sjuka för arbete får de sjukskriva sig med 75% ersättning. Det måste väl till och med CharlieB tycka är bra.

    Nedan kan ni läsa lite om hur nyttigt det är att sjukskriva människor eller förtidspensionera dem utan möjlighet till återhämtning:

    http://www.dn.se/opinion/signerat/att-glanta-pa-dorren-1.1023462

     

  58. 2010-01-14 10:09 Angela

    Peter, har läst länken och måste säga att Hanne Kjöler och hennes “sammanhang” har jag inte mycket till övers för. Hon vet inte vad hon pratar om utan framstår bara som en bortskämd, omogen och okunnig flicksnärta. Hela debatten är svart/vit och polariserad. Det är helt rätt. Det blir så i det politiska system vi har där politik har blivit som Wallström förespråkar, en fotbollsmatch, där båda lagen använder medborgaren (som numera förvandlats till undersåte/medel) som boll att göra mål med eller förhindrar att motparten gör mål med. Båda lagen struntar i bollen. Den är bara ett medel som avgör vilket av lagen som blir “vinnare eller förlorare”, dvs vilka som går vidare till högre lyxlön, pension, dolda förmåner och ett behagligt lyxliv. Vanligt sunt förnuft säger att ingen sjuk människa blir frisk på befallning. I så fall kan vi skrota hela sjukvården.

    Människor hänger i “marionettråden och sprattlar” som Goffman uttryckte det, kämpandes från att komma loss från överhetens dåliga beslut än hit och än dit. Under sossarnas tid fick folk passa sig så de inte blev sjukpensionärer. Nu får folk passa sig så att de inte hamnar i “utanförskapet”. Makthavarna uppfinner nya vokabulära stridsmedel att bombadera varandra med och den stackars människan har bara att huka för vansinnigheterna. Några skyddsrum för befolkningen finns det inte.

     

  59. 2010-01-14 10:27 Angela

    Synd att inte Uppdrag granskning fallerade i att belysa sammanhangen och orsakerna ordentligt. De människor som framträdde som ljuspunkter i programmet och förstått vad det handlar om var läkaren, Lars Lundh som frankt konstaterade att det inte finns några “vinnare” i systemet. “Det enda man gjort i det nya systemet är att vi tagit bort försörjningen för de sjuka”. Jag kan inte låta bli att tänka på Billström som “sjukskrev” sig när det osade hett i början av hans karriär som minister. Tala om fuskare! Fast han naturligtvis förnekade det!

    Den andra ljusglimten var Bo Mevander, ombudsman på Handelsanställdas förbund Göteborg,
    - Det kanske låter cyniskt men jag upplever att det är ett ekonomiskt spel. Man säger att vi har genomlevt den största krisen sedan 30-talet och vi som har arbete och har turen och är friska, vi har ju inte särskilt märkt av detta. Vi har ju mer pengar i plånboken på grund av de här skattesänkningarna. Men på vems bekostnad har detta skett? Det har skett på bekostnad av de arbetslösa och de sjuka, säger Bo Mevander.

    En del kanske erinrar sig Göran Perssons ord inför valet: Vi kommer att få se ett systemskifte där det blir de sjuka och arbetslösa som får betala notan!

    Det var skandal att inte ens sossemedierna följde upp detta utan fortsatte pissa på Perssons husbygge och Danielsson. Hur riggat var valet?

    Du som gapar och skriker HellEUja Klein om alliansens förfärligheter hur stor del hade du i att de vann?

     

  60. 2010-01-14 10:43 Angela

    Båda politikerna från Socialförsäkringsutskottet, Liselotte Olsson (v) ledamot och Gunnar Axén (m) ordförande framstod som de ömkliga skitar de är. Redan uttalandet direkt i riksdagen när en medborgares upphov sin röst diskvalificerade Axén som en kompetent politiker. Nu kunde vi återigen se Axén som den pinsamma person han är. Olsson svängde och trixade och visade på ett ypperligt sätt hur en ryggradslös politiker beter sig när makten är viktigare än ideologin.

     

  61. 2010-01-14 10:52 Angela

    Mantrat “Världens mest sjukskrivna folk” får opåtalat fortsätta att desinformera, snedvrida och förpesta debatten. Vad vill man med papegojfrasen som makthavarna klamrar sig fast i som en drunknande vid en livboj? Världens mest sjukskrivna folk??? Är inte sjukskrivning något vi skall vara stolta över? Står inte sjukskrivning för en human och civiliserad värld med mänskliga rättigheter? Ett modernt samhälle som kommit långt? Plötsligt har det blivit ett skällsord? Vilka vill förespråkarna för smutskastningen jämföra Sverige med? Vad jag vet är det inte de mest humana, moderna, högstående civilisationerna som kan skryta med sjukskrivningar!

     

  62. 2010-01-14 10:57 Angela

    Synd att inte Uppdrag granskning fallerade…

    Rättelse: “Inte” skall naturligtvis inte vara med!

     

  63. 2010-01-14 11:33 Angela

    Debatten mellan politikerna var ett ypperligt exempel på “låtsasdebatt”. Ingen kunde formulera sig i en vettig egen partipolitik eftersom båda är kapade av EU:s politik. Sjukskrivningarna i Sverige skall ned! Så lyder EU:s nyliberalistiska order! HallEUja! Det går inte att debattera mot varandra eftersom båda har samma politiska mål – EU:s order! Sjukskrivningarna skall ned!

     

  64. 2010-01-14 18:18 Otto Sneider

    “Världens mest sjukskrivna folk “. Många av dessa är skadade av sin arbetsmiljö de har gjort ett jobb som ofta var tungt skitigt. Arbetet har brutit ner deras kroppar, många har fått sina lungor förstörda av asbest, kemikalier eller enbart damm och många har fått leder och muskler slitna. De har offrat sin kropp för att tillfredställa arbetsgivarens krav på en bra vinst. Många har kommit upp i ålder och blir arbetslösa ,även då är det kört, för ingen vill ha en utsliten produktionsenhet när det finns gott om nya kulier.
    De har jobbat in avgifter till arbetsmarknadsförsäkringar ,pensioner och sjukvård.
    När sen kroppen inte länger fungerar och knegaren skall använda sina försäkringar finns de inte längre ,politikerna har konfiskerat pengarna .
    Därför alla ni som jublar över att skatten har sänkts, tänk på att ni är en röv på en stol och lätt utbytbar. Den dagen kommer då även Du inte är brukbar på arbetsmarknaden då upptäcker Du att den respekt Du trodde Du hade bara var en chimär i din hjärna.
    Den dagen kan vara nära, för trots du är stor och stark och oövervinnlig kan Du hux flux hamna i ett utanförskap. Även en moderat blir sjuk och gammal ,garanterat. När den dagen kommer och Du gör en resumé över ditt liv kommer Du säkert fundera länge på varför Du hjälpte Reinfeldt att tjäna miljoner åt Wallenberg och hans handgångne lakejer. Hur många av Alliansens väljare har mist sina jobb det sista halvåret. Men jag skriver detta kastar posten ut 600 och Husqvarna flyttar sin symaskinsfabrik till Kina.
    Hade politikerna menat något med snacket att hjälpa dem i utanförskap till ett arbete, skulle alla företag över med mer än tjugo anställda tvingas anställa en från utanförskapets fålla.

     

  65. 2010-01-14 22:40 Kom igen!

    Vad är det för fel på att få en andra chans innan man för
    alltid titulerar sig sjukpensionär? En titel som betyder att man alltid är en lottodragning från ett drägligt liv.
    Jag undrar hur det kan vara att veta att man aldrig duger
    till att få ett jobb? Att aldrig ha ekonomiska muskler att göra en bra affär? Att varje månad veta att pengarna inte
    kommer att räcka till nästa utbetalning?
    Att inte ha en ekonomisk buffert? Att det mesta stupar på att man inte har råd?
    Att komma tillbaks till arbetslivet är omöjligt om man inte
    får hjälp och stöd. Ingen har innan Alliansen tillträdde bemödat sig om att fråga
    efter alla de över 500000 människor som förtidspensionerades under vänsterregeringen.

     

  66. 2010-01-15 07:07 Otto Sneider

    Kom igen
    Problemet är inte att de i det så kallade utanförskapet inte vill jobba utan att de jobben som skulle hjälpa dem finns inte. Den framtida arbetslösheten kommer att förbli högre än den var innan Alliansen tillträdde . Det är fullt naturligt att en arbetsgivare väljer den mest produktiva arbetssökande . Med en stor arbetslöshet kommer alla som en gång ratats av arbetsmarknaden tvingas leva vid sidan om ett samhället för nu är vårt samhälle konstruerat för enbart produktiva anställda.
    Anledningen till att Alliansen driver arbetslinjen beror på de vill förpassa sjuka och arbetslösa till ett fattigdomsproletariat och komma undan obehaglig kritik med bra retorik genom att beskylla dessa är lata. Alliansen har dessutom öppnat för arbetskraftsinvandring så det är nu fritt för arbetsgivaren att importera billig och bara arbetskraft.
    När proletariatet blir tillräckligt stort sjunker lönerna och snart kan vi producera till samma kostnader som Kina och de gamla öststaterna. Så om några år får ni jobba längre och billigare om det skall stå mat på bordet.

     

  67. 2010-01-15 08:22 Göran Andersson

    Otto Sneider:

    När man arbetar måste man idag tillföra ett ganska stort värde, för att vara lönsam. Är man inte lönsam så blir inte heller produkten eller tjänsten man producerar lönsam. Det är ett väldigt enkelt samband, som de flesta borde kunna förstå. Ändå finns det tydligen dom som inte gör det.
    I Västvärlden blir det robotar, vissa invandrare eller fortsatt flytt till länder med lägre kostnader, för de enklare typerna av industrijobb.
    Det är nödvändigt för att kunna starta de nya gröna jobb oppositionen och främst Miljöpartisterna talar om. Frågar man däremot vad dessa gröna jobb innebär, får man inget konkret till svar utan bara rent svammel.

     

  68. 2010-01-15 09:10 Otto Sneider

    Göran Andersson

    Det verkar som vi har samma uppfattning om var i världen Sverige befinner sig. Därför är det viktigt att prata klarspråk. Vi får dagligen olika analyser om hur landet skall hävda sig i konkurrensen med omvärlden ett kunskapssamhälle ,gröna jobb osv. Problemet är att nästan alla länder har samma strategi. Någon hållbar svensk strategi har jag inte upptäckt.
    Kina och Indien utbildar mängder med duktiga akademiker som jobbar för en spottstyver något som många svenska företag utnyttjar. Idag presenterade SDS en utredning som visar att prestationerna i skolan sjunker och många får svårt att fortsätta sin utbildning. En bra utbildning kommer att bli allt viktigare i framtiden både för den enskilde och för samhället. Men orkar ungdomen.

     

  69. 2010-01-15 09:32 Angela

    Kom igen! För att något inte var bra, du har rätt i det, behöver inte något annat dummare införas. På allt du säger finns lösningar. Många människor tvingades in i sjukpensioner. Ett problem var att man “slimmade” organisationerna. Man tog bort de enklare och lättare jobben som de sjuka tidigare haft. Det var ett STORT misstag och påpekades då, men det är som alltid när makten fått något i huvudet oftast ditplanterat av en massa konsulter som vill tjäna pengar, de skall ha sin vilja i genom till varje pris därför att det oftast på ett eller annat sätt gynnar deras egenintresse. Ett pinnkliv på karriärstegen och mera klirr i plånboken, högre lön!

    Omorganisationer är oftast inte bra. Det visste redan den gamle romaren Plinius. Letade på nätet men hittade inte hans uttalande om det men kanske någon annan har det tillgängligt?

     

  70. 2010-01-15 10:00 Angela

    Göran Andersson det finns andra lösningar än nyliberalism. EU är en konstruerad katastrof. Hörde just hur bra det gick för Norge.:-) Det är precis som Sneider säger att hela världen har samma strategi om “kunskapssamhälle” och “tjänstesamhälle” osv. Konsultfloskler! Konsulterna far land och rike runt och sprider sin okunskap och propaganda och tjänar ofantliga rikedomar på att fördumma folk! Oftast med tre till fem slagord. Lättast att få papegojorna att upprepa det. Koncepten är gamla. Oftast från antiken i glansiga nyförpackningar. Allt kan säljas med mördande reklam. Alla skriker om mångfald. Fast det i stället är fråga om enfald och planhushållning. Postmodernism är detsamma som sofism. När den farsoten härjade i Grekland hade de tack och lov ett antal filosofer som räddade världen. Men än så länge har vi inte sett skymten av en sådan vishet idag. Som Sneider säger kunskapsnivån sjunker i en oroväckande spiral. Redan på femtiotalet visste man om att människorna skulle bli fördummade. Men att det skulle gå så fort var en överraskning. Förmodligen med hjälp av den avancerade tekniken. Men har det väl satt i gång så snurrar det fortare och fortare. De som utbildas idag skall undervisa kommande generationer. Vi måste ha stopp på detta så snart som möjligt. Det finns inga genvägar till välstånd. Sverige var ett bra land. På rätt väg och ett föredöme. EU:s mål har varit att krossa denna förebild! Sverige och västvärlden skall ner på samma nivå som de s k u-länderna. Människor hjärntvättas. Fast idag kallar man det för “harmonisering”, “acceptans” “anpassning” och andra uppiffade ord. Folk skall “informeras” =hjärntvättas och till det skall vi ha en massa “kommunikatörer”. Har ni inte lagt märke till att ju mer folk reagerar på eu-projektet desto mer kommunikatörer anställs som skall informera folk! Ju mer pengar skall de hjärntvättade tvingas satsa på alla filmer som är rena propagandan.

     

  71. 2010-01-15 10:00 Otto Sneider

    Omorganisation är att ge en illusion av framåtskridande

     

  72. 2010-01-15 10:11 Angela

    Över hela världen sprids en genuin och berättigad misstro mot makthavarna. Folk världen över har genomskådat dem för länge sedan och fått nog. De enda som inte förstått detta tycks vara makthavarna själva, inklusive medierna. Eller kanske det är så att de mörkar för att de är skitskraja! De är väl rädda för “den sociala oron”. Man tar sig för pannan. Av alla floskler är nog den värsta. Som vanligt skylls folket för makthavarnas misslyckande. Det är folket det är fel på. Inte makthavarna. Det är folket som befästs med något fult – en social oro. Som de stackars makthavarna kan förfasa sig över. Det är inte de fattiga det är fel på utan den lilla klick som styr världen av multimiljardärer som genererar fattigdom. Det är medlet- tillgång på pengar- som skiljer en fattig från en rik. Inte en egenskap. Moderaten i Uppdrag granskning kan man nog ge epitetet skitskraj. Hans framträdande i riksdagen mot medborgarens högst friska utrop i den sjuka världen var bara patetiskt och visar vilka ynkliga företrädare vi har.

     

  73. 2010-01-15 10:32 Angela

    Omorganisation eller förändring är värdeneutralt. Inte något positivt i sig. Men folk har förletts att tro det. Man kan säga att jordbävningen var en “omorganisation” eller förändring. Men det är väl ytterst få som tycker att det var något roligt. Vissa förändringar kan människan inte göra något åt fast de försökt i århundraden att bemästra och kontrollera naturen. Sociala förändringar kan vi faktiskt göra något åt. Tack och lov får man säga fast de här konsulterna i årtionden försökt få folk att tro att allt är deterministiskt. Historien om fjärilen som fladdrar någonstans i världen har gått världen runt likaså den fullkomligt sjuka bilden av tiggaren med budskapet: Det beror inte på hur du har det utan hur du tar det! Hemskt! Folk skall invaggas i passivitet, att det inte lönar sig att ta saken i egna händer, att fösöka förändra sin situation till det bättre.Men kyrkan kör också något lika dumt om att man inte skall tro att man är något. Framför allt inte en handlande varelse som kan tänka själv. Asiatiska läror har fullt av sådana gamla härskarteorier inbakade i sina läror och som nu konsulter och new-age tagit över och lancerar i gyllene förpackningar. I nya modeord! Skrämmande. Där har ni ngt meningsfullt att gräva i, journalister. De har t o m dragit in på skolorna! Skolorna som skulle stå för kunskap och upplysning står för vidskepelse och tro och en hel mängd av procedurer och metoder. Men som vise Bengt Göransson, (s) f d kulturminister sa; Vad hjälper det att vi kan slå i telefonkatalogen om vi inte vet VEM vi skall ringa till eller VAD vi skall fråga om? Under 90-talet spreds en irrlära bl a skolpolitiker (misstag att låta lokala okunniga politiker få makt över skolan) att lärarna INTE skulle stå för undervisningen utan barnen skulle undervisa sig själva. Läraren och katedern blev något fult som skulle hånas. Konsekvenserna får vi dras med långt framöver. Så förstatliga skolan igen. Innan den är helt förstörd!

     

  74. 2010-01-15 11:09 Intet nytt under solen!

    Det akemenidiska perserriket var en hierarkisk multinationell stat dominerad av perserna som i mycket stor utsträckning innehade de civila och militära posterna av betydelse. Staten var indelad i provinser, som kallades “länder” av perserna[41] och “satrapier” av grekerna.[42] Satrapierna hade mycket olika storlek till ytan och deras organisation återupptog de tidigare befintliga strukturerna, och lät de gamla lokala makthavarnas (furstar, dynaster) domäner delvis finnas kvar.

    Som ett arv från den indoiranska perioden var imperiets samhälle feodalt grundat på en personlig lojalitet mellan kungen och var och en av hans undersåtar.[43] I kungens omedelbara omgivning fanns adeln som utgjorde hovet. Rikets makthavare, som kunde vara administrativa eller militära, kallades “vasaller” eller “följare”.[44] Deras lojalitet belönades generöst av kungen, och deras illojalitet bestraffades mycket strängt.[45] Hela samhället var underställt kungen, som själv var underställd Ahura Mazda. Det har inte kunnat bevisas om det fanns institutionaliserade klasser eller kaster.[2] Kungens persiska, och mer allmänt ariska (i betydelsen iransk) karaktär, från hans härstamning och hans gud (Ahura Mazda, som också kallades “Ariernas Gud” på Behistuninskriften) understryks regelbundet av de olika kungarna.

    Akemenidernas styre verkar ha varit ganska liberalt, och beviljade stor autonomi till folken i riket.[2] Enandet av folken skedde på det administrativa planet, utan någon avsikt att bygga upp en kulturell enhet. Varje folk hade möjlighet att behålla sin klädsel, sina organisationsformer, sitt språk och sin religion, så länge som administrationen kvarstod under persisk kontroll. Det gemensamma arbetet som utfördes av många folk i rikets stora städer (som i Susa eller i Persepolis under stora arbeten) betydde mycket för ömsesidig tolerans och assimilation mellan folken.[2]

     

  75. 2010-01-15 13:56 Ingemar Lext

    Till er marknadsliberaler som enligt mig lider av en mycket svår övertro till att penningcirkulation i sig är något positivt;

    Vill ni även att det i framtiden bör vara avdragsgillt om man som fullt frisk betatalar någon för att vederbörande rengjort underredet efter att man tömt tarmen på fekalier?

    Om inte… Var går då gränsen för er?

    Enligt mig är det en *Heder* (om nu någon av er vet vad det är för ett begrepp – nej, det värderas *inte* i pengar) att man generellt alltid städar upp själv efter sig i allra möjligaste mån. *Ingen* fullt frisk människa är så speciellt värdefull att detta saknar full relevans för alla och envar.

    Nog om detta för min del. Det viktiga för ett återskapande av ett välfärdssamhälle i Sverige är att vi även i fortsättningen har en *exportindustri* värd namnet. Vilket sannerligen inte lär bli helt lätt den här gången. Alternativet i form av en stenhård protektionism har nog vi i praktiken redan försuttit.

    Ett absolut minimum för att lyckas med Sverige är förstås att vi blir tillräckligt många som *Röstar Svenskt* i september. Kanske blir det den sista chansen vi får som nation innan vi slutligen och irreversibelt blir nermalda till en enda homogen slarvsylta i EU-kvarnen (pk)…

     

  76. 2010-01-16 12:14 Göran Andersson

    Frida 2010-01-14 04:17
    När svart arbetskraft blev en belastning för ministrar i regeringen kom de på annat sätt att få tjänsterna minst lika billigt. De uppfann åter ett nytt ord “hushållsnäratjänster”. Något som gynnar mestg dem som hade haft råd att betala “riktiga” löner ur egen ficka
    ———————————————————————————–
    Här gör Frida som så många andra på den här bloggen ljuger som en häst travar. Avdraget för hushållsnära tjänster fanns med väldigt tidigt i Alliansens program och står med i valmanifestet. Frågan var dessutom het under valdebatterna. Det är mest sossar som ljuger så här friskt, kanske beror det på att de aldrig lyssnar på andra. Frågan till Frida blir då: Varför ljuger du om det här?

     

  77. 2010-01-17 19:07 Göran Andersson

    Ingemar Lext

    Förespråkar du helt allvarligt ren protektionism för att skydda svensk export. Hur tror du då att det blir mera export från Sverige till länder som vi själva själva reser protektionistiska skydd emot.

    Förklara detta förhållande Ingemar Lext, då jag är mycket intresserad att läsa vad du har kommit fram till.

    Men du verkar ju vara socialist av någon sort, så något svar värt namnet kommer väl aldrig du att kunna prestera. Kanske kan du inte tänka längre än näsan räcker. Men Pomperipossa kunde ju även få näsan att växa på lögnaren Gunnar Emanuel Sträng genom Astrid Lindgren.

    Kom igen nu Ingemar Lext och förklara din protektionistidé för ett land med 9,3 miljoner invånare in en värd med 6,7 miljarder.

     

  78. 2010-01-18 12:55 LO

    I gårdagens Agenda fick två av de värsta smutskastarna frågan hur de skulle ha gjort om någon
    uträttat sina behov i deras trappuppgång. Den ena skulle ha låtsas som ingenting och överlåtit till någon annan att sanera. Åsa Linderborg skulle utnyttjat sitt genus och skickat sin man för att städa upp.
    Om Unsgaard hade städat själv – vad skulle facket säga?
    Då hade han lurat en stackas fattig städerska från Ryssland
    på lön och OB-tillägg. Snåla överklassfasoner!

     

  79. 2010-01-19 17:16 Pigge Vasselin

    Det här inlägget från Luciano Astudillo tror jag han har skrivit, för att han vet att hans partikamrater gillar kiss och bajshumor. Annars tala om för mig vad syftet är.

     

  80. 2010-01-24 02:47 Thomas

    Det här är ju så jävla låg politisk smutskatsning så att det inte är sant. Det är ju uppenbart att Unsgaard är IMPONERAD av hur hårt dessa människor arbetar för att skaffa sig ett bättre liv i sverige, att han beundrar dessa människor vilja att göra rätt för sig själva och tan ansvar för sin egen framgång, bl.a. genom att arbeta då de flesta andra skulle ha avstått. Jag röstar själv borgerligt, och har samma inställning som unsgaard och invadrarna (som jag också tillhör) att det finns något hedervärt i att jobba hårt och ta i för att få saker gjorda. Jag kan själv tänka mig att jobba helger, och gör det redan ofta för att nå dit jag vill i mitt liv. Pengarna jag tjänar är så klart inte mer än ett medel till de mål jag vill nå.

     

  81. 2010-02-01 13:02 Frida

    Jägarn
    Det finns inga “arbetare” kvar, som du uttrykte det.
    Varför ville M då kalla sig för det “Nya arbetarpartiet”?
    Är M då ute och cyklar alternativt ville Reifeldt bara kidnappa ordet från S?

     

  82. 2010-02-01 14:16 Per Albin

    Frida 2010-01-14 04:17
    När svart arbetskraft blev en belastning för ministrar i regeringen kom de på annat sätt att få tjänsterna minst lika billigt. De uppfann åter ett nytt ord “hushållsnäratjänster”. Något som gynnar mestg dem som hade haft råd att betala “riktiga” löner ur egen ficka
    ———————————————————————————–
    Här gör Frida som så många andra på den här bloggen ljuger som en häst travar. Avdraget för hushållsnära tjänster fanns med väldigt tidigt i Alliansens program och står med i valmanifestet. Frågan var dessutom het under valdebatterna. Det är mest sossar som ljuger så här friskt, kanske beror det på att de aldrig lyssnar på andra. Frågan till Frida blir då: Varför ljuger du om det här?

     

  83. 2010-02-05 19:08 Frida

    Per Albin
    Det spelar mindre roll NÄR alliansen kom på ordet “hushållsnära tjänster”, före eller efter valet.
    Ministrarna i alliansen som anlitat svart arbetskraft före valet slipper göra det nu. Det passar som handske i handen för de högavlönade som lagligt nu får minst lika billiga tjänster utförda som tidigare. Att städa sin egen skit är väl otänkbart för borgarna.

     

  84. 2010-02-05 19:28 Per Albin

    Frida:
    Jag för min del tror att det är värre för en hel del av Socialdemokraterna. Men om varje borgare har en piga, så skulle det väl bli bra. Då skulle det ju bli arbetskraftsbrist och således de arbetssökandes marknad. Jag tror inte att du kan ha särskilt bra koll på den verklighet vi alla lever i, då de flesta som röstar borgerligt idag inte har det ett enda dugg bättre än en genomsnittlig sosse.
    Kom gärna igen Frida när du kan bevisa motsatsen.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2010/01/11/25408/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: