Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Ungas bästa arbetsgivare är småföretagen — skrota LAS!”

Foto: Yvonne Åsell/SvD/SCANPIX | Montage: Politikerbloggen

Foto: Yvonne Åsell/SvD/SCANPIX | Montage: Politikerbloggen

DEBATT. Det är inte rimligt att välutbildade unga människor inte får komma in på arbetsmarknaden på grund av turordningsregler. Därför är det nödvändigt att LAS skrotas, skriver CUF-ordföranden Magnus Andersson.

Lagen om anställningsskydd (LAS) är en av de hårdast diskuterade lagarna på arbetsmarknaden. Jag är oerhört stolt över att leda ungdomsförbundet till det enda partiet i Sverige som vågar ifrågasätta denna ungdomsfientliga lag. Unga människor idag har ofta bra utbildning, social kompetens och en stor vilja att göra rätt för sig. Det är inte rimligt att de inte får komma in på arbetsmarknaden, på grund av lagar som politiker skulle kunna göra något åt.

Turordningsreglerna i LAS gör att när det är dags för uppsägningar så är det den som är sist anställd som också först får gå från företaget, att de ofta är unga eller människor från andra länder är inte så svårt att lista ut.

Trots detta finns det organisationer som försvarar lagen och hävdar att den inte är något problem för unga. Det är naturligtvis inte sant. Ett av de bästa sätten att undersöka hur lagen slår mot unga är att undersöka hur skillnaderna ser ut för ungdomar som jobbar på företag som nitiskt måste följa turodningsreglerna, respektive dem som inte behöver det.

Företag med en till tio anställda kan idag göra undantag i lagen, två personer får undantas turordningsreglerna. På så sätt ge möjlighet att behålla viktig kompetens, nyutbildade och människor som har mycket att ge på företaget. Eller i alla fall två av dem.

De senaste åren har kännetecknats av många uppsägningar, i stora såväl som små företag. I de företag som får göra undantag från LAS, så märks en avsevärd skillnad till unga människors fördel. Där har sysselsättningen bland unga ökat mellan första kvartalet 2008 till första kvartalet 2009 med 3%. Detta medan sysselsättningen för samma period minskat för unga med 4–12% beroende på storleken på företaget.

Det bevisar att ungdomar många gånger är människor som företagen värdesätter högt. När man ges möjlighet att undanta personer från LAS, så väljer företag att låta unga jobba kvar. På så sätt är det lätt att se att ungdomsarbetslösheten på många sätt är en följd av äldre politiker som försvarar gamla strukturer. Tyvärr slår det stenhårt mot en ung generation, som idag inte får chansen att visa vad de går för.

I längden är det självklart negativt för Sverige, företag som inte får behålla den kompetens de behöver riskerar ha lägre tillväxt och därmed mindre möjligheter att anställa fler människor.
Vill vi att Sverige snabbt ska ha en lägre arbetslöshet är det nödvändigt att Lagen om anställningsskydd skrotas, så att företag ges möjlighet att behålla viktig kompetens och de unga som är så eftertraktade ges en ärlig chans.

Magnus Andersson
Förbundsordförande, Centerpartiets ungdomsförbund

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

57 kommentarer

  1. 2010-01-26 14:02 Olle G

    Svammel. Att försämra anställningstryggheten ger inte fler jobb. Hur dum får man vara?

     

  2. 2010-01-26 14:15 Jonathan

    Sant, så sant! Paragraf 22 (?) i LAS tjänar endast till att systematiskt diskriminera unga. Den är gammalmodig, och har gjort sitt i svensk politik. Regeringen borde lyssna till ungdomsförbunden och ta den upp till debatt en gång för alla!

     

  3. 2010-01-26 14:24 Jonathan

    @Olle G.
    LAS handlar om så mycket mer än anställningstrygghet. Den skapar också en oro bland de arbetande. Exempelvis byter svensken mer sällan jobb än t.ex dansken eller norsken. Oron över att vara sist in på en arbetsplats minskar cirkulationen på arbetsmarknaden och därav också nya anställningsmöjligheter. Och vilka drabbas? Jo, ungdomarna. Men också den äldre generationen som till följd av LAS inte kan lita på att kompetensen håller dem kvar på arbetet om de skulle vara nya(re)nställda.

     

  4. 2010-01-26 14:36 Ola

    Undrar hur många unga som vill bilda familj och skaffa barn skulle våga det om LAS försvinner. Tänk när tjejen kommer och vill vara ledig på grund av att hon ska ha barn. Då vet arbetsgivaren att nu kommer hon att ha hög frånvaro i minst 10 år.. Så då tar vi in någon annan istället för henne så slipper vi det problemet. Tala om att centern är kvinnofientligt parti.

     

  5. 2010-01-26 14:45 jägarn

    LAS har tjänat ut, det finns ingen plats för detta i ett modernt samhälle, vi lever inte längre i det gamla brukssamhället. För den som vill kringgå LAS så är det inga problem, till och med facket brukar vara behjälpligt för att de ser att det gynnar företaget och de kvarvarande anställda.

     

  6. 2010-01-26 14:53 Jonathan

    @Jägarn
    Precis som du säger finns regler för hur man kan kringgå LAS i vissa fall, och där har facket en otrolig makt. Likväl som de kan kringgå LAS kan det också trycka på bromsen. Vilket leder oss till en helt annan debatt.. Utan paragrafen om turordningsreglerna skulle större frihet ligga hos arbetsgivaren, och inte hos facket och staten.

     

  7. 2010-01-26 16:00 Olle G

    Jonathan

    Ungdomsarbetslösheten löser man inte genom att byta ut äldre arbetskraft mot yngre. Det är den höga arbetslösheten som skapar otrygghet. Om man skapar fler arbetstillfällen kommer folk också att våga byta jobb oftare.

     

  8. 2010-01-26 16:11 Elias Giertz

    @Ola

    Ja, och tänk om hon anställs ändå. Så går företaget in i en kris, och hon var sist in. Trots hennes enorma kompetens måste hon lämna företaget – för att det har staten bestämt.

    Sen vet jag inte varför Centerpartiet skulle kallas kvinnofientliga, när det i själva verket handlar om att du automatiskt tror att arbetsgivare resonerar sådär?

    Pfft, vem är det som är kvinnofientlig egentligen?

     

  9. 2010-01-26 16:40 Nils Lindholm Umeå

    Arbetsgivarnas rätt att välja och vraka utan att facket kan lägga sig i är det som kännetecknade det gamla samhället. LAS är en disponibel lag som facket kan välja att förhandla bort, vilket dom gör allt som oftast i utbyte mot något annat. Det är samma sak med nattarbetsförbudet som har gett oss OB andra ersättningar vid nattarbete. Eftersom facket styrs av arbetarna så är det alltså en maktfråga för arbetarna. Klart att företagarna vill ha bort LAS. De vill ju ha mer makt.

    Vad är det för mening med att ungdomar skall få jobb på bekostnad av de äldre?
    Inom löpandeband jobb så hade företagen skickat alla över 40 för att anställa yngre vilket jag är övertygad om. (Har jobbat på Volvo LV). Jag tillhör själv en av de som oftast har stått längst bak på LAS-listor och få gå först och jag vägrar bli ett slagträ för borgliga brackor som slåss för företagens diktatur men gömmer sig fegt bakom frihetsretorik och värnadet om ungdomar. Jag vägrar ställas mot mina äldre arbetskamrater. Det rimliga är väl att man får en tryggare anställning ju äldre man blir än tvärtom?

    LAS är inte anledning till arbetslösheten utan det är BRISTEN PÅ JOBB.

    Kära borgare det är fortfarande och alltid ni som är bakåtsträvande och vill ha det som det var förr. Glöm aldrig det.

     

  10. 2010-01-26 16:50 scaber nestor

    Gång efter annan har undersökningar visat att LAS inte är ett bekymmer för arbetsgivare.

    Det stora problemet är utbildad personal.

    Och när Alliansen skurit ner på utbildningsplatser och försvårat för folk att ta sig in på universiteten.
    Ja, då ser man vad de egentligen vill ha fram.
    Lågprisarbetare.

     

  11. 2010-01-26 17:41 Pelle

    Om dessa unga är så korkade redan i sin unga ålder så att de inte inser att även de kan bli utbytta när de blir äldre så är det nog bättre att skrota dessa unga istället för LAS.Sicka korkhuvuden rent ut sagt.

     

  12. 2010-01-26 17:51 Misstänksam

    Du har rätt scaber nestor. Det är väl ganska uppenbart vad de vill ha. Nya daglönare, statare, någon som passar upp på dem till usla löner. Därav allt debacle om de sjuka och arbetslösa och pensionärer. Folk skall skrämmas till lydnad igen. Därav den globala ekonomin och EU. Söndra och härska. Lös upp nationerna så folk får svårt att ena sig och bjuda motstånd.
    Svensken skall tillbaka till början av 1900-talet.

     

  13. 2010-01-26 17:56 Elias Giertz

    scaber nestor: Om det är ett bekymmer för arbetsgivare är väl ganska irrelevant, så länge det är ett bekymmer för arbetare är väl det vad man bör vara oroad över.

     

  14. 2010-01-26 18:08 Milda makter

    Pelle, helt rätt. Hur har vi uppfostrat dem egentligen? De är inte bara dumma de är otroligt bortskämda och egocentriska. Många äldre frågar sig det nu när de sopat vägen för dem hela livet, stått på barrikaderna och kämpat för barn och barnbarn, så de unga utan att behöva kämpa själva fått livets goda serverat på en bricka. För dem är det självklart att de skall ha det bra. Många visste inte ens att de hade “jobbavdrag” eller visste vad det var. Det visade en undersökning som SVT rapporterade om i veckan. Ynkligt. Hur kan de rösta om de inte vet vad de röstar på? Och ynkligt om de tror att de extra pengarna i plånboken bara är något som trollats fram. Något som bara skall finnas där för dem. Något som de bara skall ha. Något som är självklart. Att de lever på de sjuka, de gamla de fattiga, de arbetslösa faller dem inte in. De har inte ens brytt sig om att kontrollera varifrån pengarna har kommit. De bara shoppar och shoppar, vana vid att någon , mamma och farmor/mormor, oftast, fyllt på i plånboken som de alltid gjort, för att de ville dem så väl. Tänker på en dikt som Fröding skrev en gång “Lelle Karl-Johan”.

     

  15. 2010-01-26 18:12 scaber nestor

    Elias:
    Du menar att Anställningsskydd är negativt för en arbetare?

    Jo, och sjukförsäkring är negativt för sjuka och a-kassan är negativ för arbetslösa….

     

  16. 2010-01-26 18:17 Misstänksam

    Elias Giertz, det är inget bekymmer för arbetare. Det är inte arbetare som vill ha bort LAS. Det är arbetsgivarna. De som inte förstår det tillhör väl då den skaran som scaber nestor pekade ut.

     

  17. 2010-01-26 18:26 Milda makter

    Alla är vi både unga och gamla. De flesta av oss råkar ut för sjukdomar och skador. Som det ser ut idag med en återgång till början av förra seklet kommer nog de flesta att drabbas av arbetslöshet eller ännu värre bli daglönare. Eftersom vi alla är alltihop skall vi sträva efter att skydda oss för alla dessa situationer. Vi kan inte bara snävt titta på att nu är jag ung, frisk, har jobb. Allt kan förändras väldigt snabbt. Och åldern kan ingen göra något åt. De unga har framtiden för sig. Men försök att få ett jobb när du är gammal eller sjuk. Även en ung människa kan ta hjälp av LAS.

     

  18. 2010-01-26 18:31 Emil Ohlsson, Göteborg

    Jägarn, ja det finns såna i facket. Dumhet och medlöperi finns överallt. På många ställen sitter facket i knät på arbetsgivarna. En skam för facket!

     

  19. 2010-01-26 19:06 Lisa K

    Pengar, pengar, pengar. företagen tror att unga människor arbetar snabbare och bättre än äldre och erfarna. Sparka de äldre och ta in de unga snabba och oj
    ’såbra företaget kommer att gå. Arbetstakten över hela världen blir snabbare och snabbare. Var ska det sluta? Ja, unga kan vara snabbare men jag vill hellre att
    en äldre erfaren och noggrannare gör jobbet ÄVEN om det tar längre tid om jag
    ska köpa en produkt. Men i dagens värld är det ju så att arbetstillfällena försvinner
    allt mer och tas över av robotar men dessa kan göra fel och framförallt gå sönder.
    Maskiner kan stå stilla länge och väl. Men snart behövs alla när allt större grupper
    går i pension. Låt därför de äldre kompetenta vara kvar och anställ förstås ocks¨å
    dessa unga som förstås är fysiskt snabbare.

     

  20. 2010-01-26 19:43 Daniel

    LAS är ett praktexempel på en lag som slagit väldigt fel. Ja, självklart så bör man inte kunna sparka folk på lösa grunder. Däremot så är det jäääävligt surt när man inte kan sparka en surdeg till förmån för någon som är anställd senare och som faktiskt gör arbetsplatsen mer positiv.

    Annars finns det ett typexempel: journalistbranchen
    Det är satt i system mellan aftonbladet/expressen/andratidningar att folk som kommer direkt från journalisthögskolan får ett vikariat på tidning X och precis _innan_ LAS träder i kraft (dvs innan personen i fråga får förtur till fast anställning), så blir de utLASade. Varpå de kanske får ett vikariat på en annan tidning tills de blir utLASade igen efter elva månader. Och sen fortsätter det sådär…

    Är det det som är anställningstrygghet? Är det vad som var tanken från början med LAS?

    LAS är för oflexibel. Sist in först ut _funkar_ inte.

     

  21. 2010-01-26 19:57 AK

    TCO kom ju nyss med en rapport som visade att det inte är LAS som är boven när det gäller företagens oförmögenhet att anställa unga. Det är kraven på tidigare arbetslivserfarenhet som ställer till det, snarare än LAS existens.

     

  22. 2010-01-26 20:31 Elias Giertz

    scaber nestor & Misstänksam:

    Så ni menar på fullt allvar att LAS inte alls är ett problem för ungdomar? Att det skapar en statisk arbetsmarknad som inte gynnar arbetare på något sätt (inte företag heller för den delen) är inget problem?

    Man är som ung idag rädd för att ta ett jobb. Rädd för att vara sist in. Den oron, hur kul är den tror ni?

    Sen är det en principfråga. Vem fan har rätt att bestämma vilka jag ska få behålla på jobbet och inte? Undantagsreglerna för två personer har ju, enligt statistiken Magnus påvisar, varit extremt fungerande.

    Socialliberalismen står för ett fritt samhälle men med ett stort starkt socialt skyddsnät. Det ska genomsyra arbetsmarknaden också.

     

  23. 2010-01-26 21:01 Magnus Persson

    Elias: Visst har de rätt i att det inte är arbetarna som har störst problem med LAS. Det de har fel om är att de som har problem är företagarna. De som drabbas allra hårdast av LAS är nämligen de arbetslösa…

     

  24. 2010-01-26 21:42 CharlieB

    LAS är inte problemet.
    Snarare tvärtom.
    Problemet är de allt högre kraven som företagen ställer För att anställa dig.
    I de allra flesta fall! Så står det i annonsen att de kräver att du har flera års erfarenhet från liknande jobb. Hur någon som aldrig haft ett jobb! Skall kunna skaffa sig den erfarenheten är obegripligt.
    Gör man det så lätt för sig! Och tror på fullaste allvar! Att företagen börjar anställa om man
    avskaffar LAS! Då lever man i en fantasivärld.
    Kraven på erfarenhet försvinner inte för det…………….

     

  25. 2010-01-26 21:44 Leo Pierini

    Arbetsgivarna tycker visst att LAS är ett problem. Föreningen Företgarna som representerar små- och mellanstora företag har satt upp en lista på politiska reformer som skulle göra att deras medlemmar skulle kunna anställa fler personer och öka sin tillväxt. Att reformera eller avskaffa LAS står med på den listan, och skälen är tydliga. LAS skapar en mur in på arbetsmarknaden i det att företag väljer att inte anställa alls därför att de är rädda att inte bli av med personen ifråga om personen missköter sig eller om man behöver skära ned. Och precis som Elias och andra säger så är turordningsreglerna ett problem. En nyexaminerad ungdom har ofta högre kompetens än äldre människor som varit anställda länge. De är därför mer produktiva och företagen tjänar på att behålla dem ifall man behöver skära ned. Men det sätter turordningsreglerna stopp för.

    Och naturligtvis är det som är bra för företagen bra för arbetarna och de arbetslösa. Det är företagen som anställer. Det är företagen som pumpar in pengar i statskassan. Det är företagen som driver välfärden.

     

  26. 2010-01-26 22:16 Claes

    Allt som centern säger kan ju inte längre tas på allvar sedan jonas pettersons genialiska kampanj.
    Att seda komma ut och säga att LAS hindrar ungdomar från att få jobb är ungefär på samma nivå som jonas petterson resonemang.
    Det här är allt mer en tydlig utveckling på att centerpartiet inte kommer vara kvar i riksdagen inom en snart framtid.

     

  27. 2010-01-26 23:16 Pigge Vasselin

    Inget som sossarna kan man ju ta på allvar, då deras partiledare är oseriös och en stor fifflare av värsta sorten. Inte heller Vänsterpartiet går att ta på allvar, då de har en partiledare som vill tvinga alla att gå i kommunala skolor, utom sin egen dotter som får gå på friskola. Han vill att ingen ska få välja vilken vårdcentral de vill gå på, medan han själv minsann väljer privata vinstdrivande Sophiahemmet när han behöver göra en knäoperation. Han vill också att alla ska hyra sin bostad, och att hyrorna ska vara lika höga var än de är belägna, men själv köper han bostadsrätt centralt i Stockholm. Så kan vi nog fortsätta med dessa Marxisters vi och dom andras politik hur länge som helst, men nu orkar jag inte längre.

     

  28. 2010-01-26 23:25 Peter V

    Är det inte konstigt att dessa Alliansare INTE kan komma på en enda ide om företagandet utan att ta bort saker och ting som fungerar?

    Befintliga Skolor skall Privatiseras
    Befintliga Vårdcentraler skall privatiseras
    Befintliga välfungerande Bilbesiktningar skall privatiseras
    Apoteken privatiseras
    Fungerande Svartarbeten skall finansieras med våra skattekronor i Rot o Rut.

    O s v i all oändlighet och inte ett enda arbete utan BIDRAG det ger.

    De djupa hål som denna regering gjort i den svenska själen kommer att ta år att reparera och för tillfället har vi ingen som är värdig att ta över det ansvaret.

    Att välja mellan pest och kolera kommer inte att vara svårt.
    En samlingsregering av SD VPK och MP är det enda rätta.
    .

     

  29. 2010-01-26 23:37 Pigge Vasselin

    Peter V.

    Det blir Blare, Potta, Krans och kallas skitutslag när man spelar Kille.
    Det vinner man given på, om man kan kasta upp alla tre.
    Men det tror jag inte ens kan bli en fungerande styrelse för Hyresgästsföreningen.

     

  30. 2010-01-26 23:48 M Lansby

    CharlieB.

    Hur blir det nu Charlie, ska du skriva lika mycket skit nu när SAAB får ytterligare en chans att ordna upp sin verksamhet, men inte tar den chansen utan står där med tiggarstaven om ett år eller två igen, som du har skrivit om Maud (spaltkilometer efter spaltkilometer) av vad du tror. Vem faan tror du är intresserad av vad du tror? I affärer gäller det att veta vad man gör. Tron sysslar de religiösa med.

     

  31. 2010-01-27 00:01 Pigge Vasselin

    Anställningstryggheten ska ligga i kompetensen och arbetsmoralen, då blir det vinnande laget kvar, oberoende av åldersstrukturer. Det måste ju vara det bästa möjliga, när det gäller att överleva konkurrensen från alla produkter som tillverkas av Kinas slavarbetare, och till mycket stor del handlas av Vänsteranhängarna i Sverige. Om det då ska bli några företag alls kvar, så gäller det ju att ha rätt man på varje plats, precis som i ett vinnande lag i fotboll t.ex. Där är det väl ingen som anser att de som varit med längst ska vara kvar till sist. Varför då på hårt konkurrensutsatta arbetsplatser.

     

  32. 2010-01-27 00:48 scaber nestor

    @Pigge.

    Dela upp befolkningen i ett a- och ett b-lag har historien visat är en utomordentligt usel idé.

    Du kallar Kinas arbetare slavarbetare, vilket är är relativt nära sanningen, men varför vill du att Sverige ska ta efter?

     

  33. 2010-01-27 01:40 Tobbe

    M Lansby, tron sysslar väll KD med på fullt allvar, dom ville ju till o med att riksdagens talesman skulle tacka gud i tid och otid! sen ska vi inte prata om va KD tycker om homosexuella och familjer som faller utanför deras normer. En röst på alliansen är en röst på gud!

    För övrigt är LAS inget problem för företag som kan lagar och regler, att unga inte anställs är ju för att dom har för lite erfarenhet och utbildning. Dock har alliansen suttit vid makten i drygt 3 år nu, och nu kan dom inte längre skylla systemfel på andra utan är själva ansvariga, men jag tror helt ärligt att dom redan nu har insett hur mycket dom har förstört och dom vill inte pajja mera! ;)

    Bra drag det där med privatiseringen av Apoteket, privatisera, lägre priser för oss konsumenter? haha, när har det hänt!?

     

  34. 2010-01-27 06:49 Hedvig

    1/3 av våra ungdomar saknar jobb. Ett stort misslyckande för regeringen. Nu vill de gå vidare, inte bara ta deras löner utan deras trygghet på arbetsmarknaden. Och så undrar ni varför högerallianspartierna nästan är utplånade..?

     

  35. 2010-01-27 10:30 MAKTLAS

    LAS är ett maktmedel för facket. Anställda och företagare är maktlösa.
    Las skapar livegenskap för de som inte vågar lämna sin
    plats i kön. De som inte står ut blir “sjuka”.
    LAS skapar utanförskap för de som man inte vågar släppa in i arbetsgemenskapen. Unga, första och andra generationens invandrare, de som har funktionshinder m.fl.
    LAS har skapat många anställningsformer och bemanningsföretag.
    Den 40-åriga journalist som jobbat 20 år på SVT har haft
    alla anställningsformer som finns utom en fast anställning.
    De korrupta sopåkare som tjänat grova pengar på att ha “egna kunder” på tjänstgöringsrondan skyddas av facket och LAS.

     

  36. 2010-01-27 12:25 MAKTLAS

    Varför skall den som varit anställd länge behöva skyddas av
    LAS? Jag tror att yrkeserfarenhet är en stor tillgång och att ha varit länge inom samma företag betyder att kompetensen finslipats.
    Att vara trogen sin arbetsplats tyder ju på att man tycker om sitt jobb om man kan VÄLJA arbetsgivare.

     

  37. 2010-01-27 13:32 anonym

    Kan hända att unga får gå först på grund av sist in-först ut. Men den ökade riskpremien som LAS innebär är nog ett värre problem för de unga, givet att de i alla fall inte kan bli “först ut” från en arbetsplats när de hoppar mellan arbetslöshet, universitetsstudier och praktikplatser.

    Svårigheten att bli av med en mindre lyckad anställd innebär ju en risk för arbetsgivaren. De anställda som inte har referenser och ett tidigare track record lär drabbas värst av detta. Alltså borde LAS vara en double whammy för unga. Lite osäker på varför CUF inte uppmärksammar den värre av dubbelsmällarna.

    Sen gynnar ju LAS äldre arbetare på de yngres bekostnad med tanke på att den enligt forskning inte verkar påverka den totala arbetslösheten i någon riktning. Så det är väl i slutändan en subjektiv, politisk fråga om man uppskattar omfördelningen av livschanser mellan generationerna eller inte.

     

  38. 2010-01-27 16:17 Pigge Vasselin

    Scaber nestor

    Det finns inget alternativ till det jag föreslår för de mest konkurrensutsatta företagen. Om de ska konkurrera med löner som ligger mellan 10-20 procent av vad vi har i Sverige, så har vi att välja på att sänka lönerna eller höja produktiviteten per anställd. Kan vi inte det så är vi borta. Det är inte arbetsgivaren som betalar lönen, det är produkten, när ska ni på vänstersidan lära er det? Alltså är det viktigt att hela gänget håller internationell toppklass i effektivitet och i handhavandet av den nödvändiga autumatiseringsutrustning som också måste till. Åldersgrupp + 50 är inte de bästa på att ta till sig nya sätt att arbeta, så därför blir det nödvändigt att få eliten till den konkurrensutsatta ekonomin. De andra får väl söka sig till den offentliga arbetsmarknaden, när de inte längre är tillräckligt effektiva.

    Kan du visa upp statistik på att det är ett uselt sätt att dela upp arbetskraft på som du skriver. Jag tror nämligen att du har fel där och att du inte kan styrka din åsikt med något bevis.

     

  39. 2010-01-27 17:54 jägarn

    Hur gör den löntagare som genom samförstånd arbetsgivare och facket får gå före nyanställda trots lång anställning? Kommer facket att betala tillbaka fackavgiften till den svikne löntagaren, eller får han/hon bara finna sig i att bli blåst av sina betalda företrädare.

     

  40. 2010-01-27 18:16 CharlieB

    M Lansby!
    Isåfall hör Maud O till de troendes skara! I allra högsta grad.
    Maud är inkompetent och helt oduglig.
    Maud vet inte ett dugg om bilaffärer.
    Jag tror ingenting vad gäd gäller Maud.
    Jag konstaterar bara rena kalla fakta.
    Maud har inte gjort ett dugg för bilindustrin och de jobb som stod på spel där.
    Det är knappast hennes förtjänst att SAAB fått nya ägare.

    Tron om saker och ting!
    Överlåtar jag åt dig och KD…………

     

  41. 2010-01-27 20:02 MAKTLAS

    M Lansby
    Jag tror att CharlieB heter Martin Gelin och är de rödgrönas
    chefbloggare.

     

  42. 2010-01-27 20:25 M Lansby

    Bäste CharlieB jag har noterat ditt svar och tänker gå vidare i ämnet lite senare.

     

  43. 2010-01-27 21:14 CharlieB

    Maktla s!
    Du tror så mycket.
    Inte heter jag Martin Gelin!
    Och inte är jag någon chefsbloggare för sossarna.

    M Landsby!

    Maud O occh regeringen taladeo mgående om att bilindustrin inte var av intresse.
    De enda som pratat om ägarskap är Alliansregeringen själva.
    Det enda som gäller för borgare är skattesänkningar och åter skattesänkningar………….

     

  44. 2010-01-27 22:10 Lena Hartwig

    LAS=lagen om anställningsskydd. Det är en lag som innebär att en arbetsgivare privat eller offentligt inte på vilka grunder som helst kan säga upp sina anställda. Hur kan det var fel att det finns en lag som hindrar arbetsgivare att behandla sina anställda som det passar dem utan hänsyn till ålder, hur länge det arbetet i företaget, kunskap/erfarenhet etc?? LAS hindrar inte på något sätt arbetsgivare att nyanställda. Det påverkas av helt andra faktorer, t ex regeringens arbetsmarknadspolitik, konjunkturer etc. Läs en gång till – du har ganska rejält missuppfattat lagens mening.

     

  45. 2010-01-27 23:50 M Lansby

    CharlieB

    Det var andra gången du fick mitt inlägg spärrat och ändåm har jag bara begärt svar på min enda fråga till dig. Klarar du alltid dina problem på det här viset?

     

  46. 2010-01-27 23:54 M Lansby

    CharlieB

    Hoho var är du?

     

  47. 2010-01-28 11:00 Charlieb

    M lansby!
    Är du på riktikgt?
    Både du och Angela tycks tro att jag besitter
    rätten att spärra inlägg hur som helst pådenna blogg. Har ni aldrig tänkt tanken att det finns ansvariga för denna blogg?
    Har ni aldrig tänkt tanken att dessa har regler för denna blogg.
    Varför du får dina inlägg spärrade! Får du fråga de ansvariga om! Jag har ingenting med denna blogga ansvar och regler att göra.
    Än mindre har jag befogenhet att spärra inlägg. Visst kan man anmäla inlägg på denna blogg. Detta ägnar jag mig inte åt. Det är fult att slänga anklagelser omkring sig! Utan att ha fog för det. Fråga istället de ansvariga varför dina inlägg spärrats……

     

  48. 2010-01-28 14:12 MAKTLAS

    Några kommentarer om LAS.
    SAAB-anställda har prisats för att de har hög kompetens. Ju längre man varit i företaget desto högre kompetens och specialkunnande har den anställde.
    Sådana människor värdesätts av alla arbetsgivare och behöver inte något beskydd av fack och lagar.Men arbetsgivaren kan med hjälp av LAS hindra den äldre och erfarne att våga söka andra jobb.
    Arbetsgivare är rädda för att nyanställda skall visa sig
    vara obildbara katastrofer som riskerar hela företaget och allas jobb. Därför är LAS ett hinder för alla.

     

  49. 2010-01-28 18:03 CharlieB

    Maktla S!

    Det är ju just därför som de flesta företag kräver fera års erfarenhet av liknande uppdrag
    när de nyanställer. Därför har de äldre och mest erfarna en större fördel i jobbsökandet än unga
    arbetare som är duktiga! men saknar den mångåriga erfarenhet som krävs.
    Detta har inte något med LAS att göra! Utan det är de höga kraven som arbetsgivarna har
    som själper de unga när de försöker få jobb…………

     

  50. 2010-01-29 09:13 SBJ

    LAS är en nödvändighet. Visserligen förstår jag att Alliansen vill ha bort LAS, så arbetsgivare kan sparka folk precis som dom vill, och tvinga ner lönerna och få bort facket helt och hållet.

    Alliansen vill inte ha bort LAS för att skapa mer jobb för unga, dom vill ha bort LAS för att företagen ska kunna sparka folk helt godtyckligt och på så vis kunna sänka löner och ta bort förmåner.

    En av anledningarna till att LAS infördes, var för att företagen inte skulle kunna sparka folk godtyckligt och tvinga ner lönerna, vilket kommer att hända om LAS tas bort. Vilket är precis det som Alliansen eftersträvar.

     

  51. 2010-01-29 09:42 MAKTLAS

    SBJ
    Vid nedskärningar är det inte arbetsgivarna som sparkar de
    övertaliga godtyckligt. Det är facket som bestämmer vilka som skall avskedas. Det kan få konsekvenser när det är två
    fackförbund som företräder de anställda.
    Göteborgs Hamn är ett exempel på där två konkurrerande
    fackförbund förstört hela företaget med strejker och
    stridsåtgärder. Vid nedskärningar har fler från det mindre fackförbundet fått lämna jobbet.Fler rederier väljer numera lugnare och pålitligare
    hamnar.

     

  52. 2010-01-29 10:19 Mr M

    MAKTLAS
    Göteborgs Hamn har också krymt mer och mer, pga fackförbund som ställer orimliga krav. Tex tjänar en kranförare 45.000 i månaden. De kan jobba övertid hur mycket som helst etc. Solidaritet? Nej, de gäller inte vänstern

     

  53. 2010-01-29 22:56 M Lansby

    Ska vi kunna konkurrera med de bästa nationerna om order till vår exportindustri, så gäller det att ha toppresterande anställda på varenda plats om vi ska ha någon chans. Då finns ingen plats för sociala hänsyn. Det är precis som någon annan skrev här precis som i elitidrotten, att man kan inte komma med de som varit med längst, om de inte är bäst.

     

  54. 2010-01-30 13:52 Lasad

    Måste bara få säga att jag själv trots 33 år på ett företag med spetskompetens blev uppsagd och fick lämna. Mitt jobb som specialutbildad administratör är idag helt nerlagt på företaget. Hela avdelningen lades ner då vi jobbade 50% av olika anledningar. Facket försökte med LAS-regeln, men företaget vägrade. Man offrade en hel avdelning för att bli ett “friskt” företag. Företaget har idag inte några halvtidare, utan enbart heltidsanställda. Så alla dessa ungdomar fick bli kvar. Det finns företag som har skrotat LAS-regeln. Och den har varit förhandlingsbar i många år.

     

  55. 2010-01-30 15:29 Per Albin

    Lasad:

    Då jobbade ni nog inte 100 % den halvtid ni hade och då kan jag förstå företagets ledning. Sådana där halvtidssysslor tenderar tyvärr ofta att utföras på halvtid av de anställda, vilket ju då i realiteten betyder kvartsfart. Dessutom tar ju de heltidsanställda helt över de mer kvalificerade uppgifterna, och det som måste ske snabbt av förklariga skäl. Därför blir ju en halvtidsavdelning dyr och ineffektiv. Om alla sedan jobbar samtidigt blir ju hyran minst dubbelt så stor med hänsyn till vad som faktiskt uträttas.

     

  56. 2010-01-31 19:37 M Lansby

    CharlieB:

    Jag bara undrade varför du inte svarade på min ursprungliga fråga. Den står fortfarande kvar i mitt första inlägg.

     

  57. 2010-02-01 14:09 Inger

    Mona Sahlin sägs ju numera vara för den danska modellen för att få ned ungdomsarbetslösheten. Den inställningen hade hon inte när vi i centern la fram det som ett förslag.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2010/01/26/25761/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: