Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

UPPDATERAD Fredrik Reinfeldt hade hundratusen fel

RÄKNADE FEL. Statsminister Fredrik Reinfeldt hade fel under gårdagens partiledardebatt. Närmare bestämt 100 000 fel.

Läs mer här.

 

I debatten, som sändes i SVT, hävdade Fredrik Reinfeldt att 100 000 fler var sysselsatta jämfört med när regeringen tillträdde.

TT berättar nu att Socialdemokraterna reagerat på uttalandet. Till TT säger Thomas Östros:
-Antingen är Reinfeldt slarvig med den viktigaste frågan om jobben eller så vilseleder han avsiktligt människor. När han säger att sysselsättningen har ökat med 100 000 så är alla seriösa bedömare överens om att det är helt fel.

Enligt finansminister Anders Borg hade statsministern fått ett felaktigt underlag från finansdepartementet.
-En korrekt jämförelse är att sysselsättningen i slutet av 2009 ligger på ungefär samma nivå som i slutet av 2006. Och för helåret 2010 bedömer vi att den blir ungefär som för helåret 2006, trots den allvarliga finanskrisen, säger Borg till TT.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

87 kommentarer

  1. 2010-02-01 17:35 Hedvig

    En statsminister som sköter landet på det sätt vi vant oss med de senaste fyra åren

    - där 100 000 jobb försvunnit, 343 per arbetsdag!

    …och sedan i valårets viktigaste debatt ljuger eller slarvar med siffror i jobbfrågan, det förklarar en hel del! Växande bidragsköer, underskott, långtidsarbetslöshet. Record värre än Bildt på 90-talet.

    NU BÖR HAN BE HELA SSVENSKA FOLKET OM URSÄKT!!!! DET ÄR DET MINSTA MAN KAN BEGÄRA!!!!

     

  2. 2010-02-01 17:56 Anders

    Mycket, mycket pinsamt Reinfeldt! Regeringsduglighet? I don’t think so.

     

  3. 2010-02-01 18:01 Jonas

    Hade inte de röda gröna ett rätt dum hållning till energi frågan?

    Ni kan läsa min blogg kommer att kommentera under hela valrörelsen. Ser vi ingen ändring i Sverige så kommer Sverige att gå under.

     

  4. 2010-02-01 18:26 Pär Henriksson

    Ett misstag som inte ska göras om, givetvis. Men man bör notera (vilket inte “Hedvig” vill) att det trots att vi befinner oss mitt i den värsta ekonomiska krisen i modern tid så är sysselsättningen nu något högre än när socialdemokraterna styrde mitt under en högkonjunktur.

     

  5. 2010-02-01 18:28 Hedvig

    Reinfeldt-gate växer. Det avslöjar också hans ledarskap på ett intressant sätt.

    Till ekot skickar han fram Borg, som stammar fram att det mer eller mindre är Borgs fel.

    Till TT sparakar Reinfeldt neråt, på sina medarbetare:

    “- Jag måste fungera så att jag litar på de underlag jag får av det enkla skälet att det är många människor som jobbar med kvalitetsgranskning (av underlagen), säger Reinfeldt till TT i samband med ett besök i Uppsala. Jag har ambitionen att alltid presentera korrekta siffror.”

    Det blåser. han skyller på staben runt omkring.

     

  6. 2010-02-01 18:41 Schnitzel

    Det var onekligen lite pinsamt med ett så stort fel men ni kan ju ändå inte sticka under stol med att siffrorna idag, mitt under en finanskris är på ungefär samma siffror som de var på i slutet av 2006. Mitt under en brinnande högkonjunktur.

    DET hade inte S klarat.

     

  7. 2010-02-01 18:57 Carl

    Intressant att motståndarna kastar sig över siffran som angivits. Givetvis ska siffror som presenteras vara korrekt men inte handlar det om att mörka eller ljuga om siffror. Han har kanske ett av de mest krävande jobben i landet och om man får fel på en siffra är det löjligt att försöka blåsa upp det som rödgröna gör.

    I grund och botten får man väl titta på vilka som vill driva och förändra och anpassa möjligheterna i vårt land efter verkligheten och förutsättningarna? Detta är precis vad alliansen gör i förhållande till rödgröna som suttit och sovit sig igenom makten under alla år och som lyckats dupera svenska folket med floskler och program som gör allt annat än att skapa bättre välfärd. Det fanns en period då S passade i tiden och gjorde gott men nu är förutsättningen helt annan och idealen står i vägen för S för att kunna höja ribban och anpassa sig så som alliansen har vett att göra.

    Nej, byter vi regering så lämnar jag landet, det är en sak som är säker.

     

  8. 2010-02-01 18:59 Schnitzel

    Säg till en sosse i direktsänd debatt att solen går upp i öster så kommer det alltid att finnas sossar som hävdar att den går upp i väster… Allt bara för att säga emot för emotsägandets skull….

     

  9. 2010-02-01 19:20 CharlieB

    Att borgare fifflar med siffror och statistik är ingenting nytt.
    Vem minns inte utanförskapet och bidragsfusket.
    Detta är ytterligare två områden som alliansen med Reinfeldt i spetsen!
    fabulerat och friserat siffrorna på ett antal ggr.
    Jag är inte förvånad över att Reinfeldt återigen ertappats med lögner.

    Schnitzel!
    S hade klarat det galant också.
    Det var just s som Sveriges ekonomi på fötter
    efter 90-tals krisen.
    Så självklart skulle de klara av att göra det igen.
    När s lämnade över till alliansen så hade vi överskott i kassan!
    Nu har vi återigen ett kraftigt underskott i den samma.
    Precis som alltid när borgare varit vid makten.
    Inte en enda gång har de lämnat över makten med överskott i kassan.
    Ofinasierade skattelättnader gräver djupa hål!
    Än i dags dato så har Reinfeldt INTE talat om hur och varifrån de skall ta pengar ifrån
    för att ersätta det inkomstbortfall som skattelättnaderna inbringar.
    Pengar som gjort stor nytta inom skola vård och omsorg.
    Något som vi alla är i stort behov av.
    Borgerlig skattesänkarpolitik genererar inga jobb!
    Det skapar bara stora hål i statskassan! och fyller plånböckerna åt de som redan har…………

     

  10. 2010-02-01 19:23 Schnitzel

    Och solen går upp i väster CB, var det inte så? ;)

     

  11. 2010-02-01 19:44 CharlieB

    Schnitzel!

    Det där var ytterligare ett sätt! Att skydda sig när det blåser kalla vindar.
    Sanningen kan aldrig Fredrik Reinfeldt och alliansen komma undan!
    Då spelar det ingen roll vart du tror solen går upp eller ner………

     

  12. 2010-02-01 20:01 Schnitzel

    Sänkta skatter leder till mer pengar för många och som gör att många spenderar mer pengar även om fler sparar.
    Den ökade handeln leder på sikt till att företagen investerar och leder till jobb.

    Vilket är bäst? Borgerlig politik som på sikt är bäst för Sverige eller socialdemokratiskt dravel som är bäst på kort sikt?

     

  13. 2010-02-01 20:17 Mattias Lönnqvist

    Visst, det är anmärkningsvärt att Reinfeldt fått ett felaktigt underlag.

    Men, det ändrar inte själva sakfrågan; under alliansregeringen har vi lika hög sysselsättning i botten på den allvarligaste lågkonjunkturen sedan 30-talet som Socialdemokraterna hade på toppen av en kraftig högkonjunktur.

    Tänk på vad detta skulle innebära för sysselsättningen om vi får fortsatt allians-styre nästa mandatperiod; ännu fler i arbete och kraftigt förbättrade statsfinanser.

    Att sossarnas politik inte leder till fler jobb i högkonjunktur vet vi redan, och vi vet också att alliansens politik lyckas upprätthålla sysselsättningen under lågkonjunktur.

     

  14. 2010-02-01 20:56 Ola

    2010-02-01 20:17 Mattias Lönnqvist

    Men du nämner inte att vi är ca 200000 fler idag i Sverige än vi var 2006.
    Vi har idag rekordhöga arbetslöshet det är fakta..
    Så vi får då hoppas att alliansens dagar är slut i höst.

    Reinfeldt är ju nästan lika dålig på läsa statistik som Majoren Björklund

     

  15. 2010-02-01 21:10 CharlieB

    Mattias Lönnqvist!
    Nu ljuger du som en häst travar igen.
    Under 2006!(Högkonjunktur!) skapades 97000 nya jobb.
    Detta har du helt glömt bort tydligen.
    Borgerlig politik har aldrig! och kommer aldrig att vara bäst för Sverige.
    Ofinasierade skattesänkningar som gräver djupa hål i statskassan. Pengar som istället borde satsas på skola vård och omsorg.
    Vad skattesänkningar innebär för sysselsättningen vet vi vid det här laget.
    Jobb skapar de inte! Det är klara fakta.
    Borgerlig politik är en fara Sveriges framtid.
    Därför måste vi ha en ny regerring i höst.
    En regering som satsar på skola vård och omsorg.
    En regering som tar hand om de sjuka människorna i vårt samhälle.
    Vi behöver ingen borgarallians som stämplar sjuka människor som lata och inbillningssjuka.
    För Sveriges bästa!
    Rösta bort alliansen i höst…………..

     

  16. 2010-02-01 21:13 CharlieB

    Schnitzel!
    Att skattesänkningar inte leder till fler jobb!
    Vet vi vid det här laget.
    Det fattas 100 miljarder i statskassan.
    Reinfeldt har fortfarande inte talat om hur de pengarna skall betalas tillbaka………….

     

  17. 2010-02-01 21:16 Angela

    “Borgerlig politik har aldrig! och kommer aldrig att vara bäst för Sverige.” Hahaha…Charlie B, varför är vi då med i EU? :-D

    Har matte tänkt göra revolution?

     

  18. 2010-02-01 21:22 Angela

    Charlie B: “En regering som satsar på skola vård och omsorg.”
    Och “vinstintresset” glömde du Charlie B. I vems regi skall de satsa?

    “Borgerlig politik är en fara Sveriges framtid.” Ja, inte sant, Charlie B? :D Hur skall det borgerliga mittenpartiet SAP tackla det i det borgerliga nyliberala EU?

    När skall du svara på frågan?

     

  19. 2010-02-01 21:33 Angela

    Och du har fortfarande inte talat om hur SAP skall kunna bedriva sossepolitik i det nyliberala EU, CharlieB. Verkar vara ganska omöjligt, eller hur? Inte ett sosseparti i EU har lyckats med det. Lär bli svårt i synnerhet sedan Sahlin skrivit på Lissabonfördraget där SAP förbinder sig att föra nyliberal politik.

     

  20. 2010-02-01 21:34 Schnitzel

    När man talar om arbetslöshetsnivåer så är befolkningsmängd oviktigt. Nivåerna dvs procenten är desamma oavsett befolkningsökning.
    Dock innebär en befolkningsökning med en viss procents arbetslöshet fler arbetslösa, det kan man inte sticka under stol med.

     

  21. 2010-02-01 21:47 anders

    Agenda igår Alliansen åt upp Svmp. Alliansen knappar in och ni socialister borde SKÄMMAS!

     

  22. 2010-02-01 21:48 per

    Jo ChalleB det gör det men du verkar helt sakna koll!

     

  23. 2010-02-01 21:59 Angela

    Jaha, Reinfeldt hade 100 tusen fel? Och vem påstod att klyftorna ökat under alliansen?

    Klyftorna har ökat kraftigt de senaste 25 åren och under 21 av de åren satt sossarna vid makten och de borgerliga 4 år. Ingen som tog upp det? I Sverige ökar klyftorna t o m värst i världen.

     

  24. 2010-02-01 22:34 CharlieB

    Angela!
    Du upphör aldrig att förvåna.
    Din politikska rikting verkar spreta åt alla håll.

    Vinstintressa Angela!
    Alliansen försämrar möjligheterna till satnsingar på skola vård och omsorg
    när man sänker skatterna.
    Det finns inga pengar till vare sig täppa till de blödande hål skattesänkningarna lämnar efter sig!
    och det finns definitivt inte pengar till stora satnsingar på skola vård och omsorg.
    De vinster som görs på skolorna! Skall oavkortat gå tillbaka till skolorna.
    Inte som i privata skolor i dag! Rätt ner i fickorna på ägarna till de privata skolorna.

    Ditt EU-svammel! Svarar jag inte på.
    Eftersom det inte går att svara på just svammel.

    Anders!
    Senaste idag kom de senaste siffrorna. Oppositionen leder fortfarande klart.
    De siffror man presenterat i dag! Är de sammanlagda! dvs när man slår ihop de undersökningar man gjort under Januari. Den siffran är verkligen intressant. Ju fler människor som man jämför med!Q Ju större blir övervikten för oppositionen.

    Per!
    Nejdå! Jag har full koll! Till skillnad från dig! och Reinfeldt.
    Siffervrängaren nummer 1……………..

     

  25. 2010-02-01 22:57 Angela

    Och vad säger Bodström om det, Charlie B , när du snuvar honom på vinsten? Var du inte på jobbkongressen, Charlie B?

    EU-svammel? :D Har matte gjort revolution och lämnat EU?

     

  26. 2010-02-01 22:59 Mattias Lönnqvist

    Och där kom rökridåerna inblåsande från vänster igen.

    Ola oroar sig över att vi blivit fler i Sverige, för att på det viset kunna dölja att lika många är sysselsatta i botten på en lågkonjunktur som i toppen av en högkonjunktur.

    Och Charlie börjar gorma om lögner trots att under två år (och i ett antal försök) aldrig lyckats beslå mig med en enda lögn.

    Men visst, när fakta är för jobbiga att diskutera så brukar Charlie och Ola välja att byta ämne.

    Men, det är ganska enkelt. I september 06 var 4,165 miljoner i sysselsättning. I december 2009 var 4,220 miljoner i sysselsättning. I december 2005 var (som jämförelse) 4,105 i sysselsättningen. Ergo, sysselsättningen har stigit under alliansen.

    Arbetslösheten i oktober 2009 var 8 procent (under lågkonjunktur) och i oktober 2006 var den 6 procent (under högkonjunktur). Detta kan särskilt jämföras med arbetslösheten i oktober 2005 som var drygt 7 procent (även här högkonjunktur)

    Vi kan också se hur arbetslösheten peakade på 10% i juni 2009 (arbetslösheten ökar alltid över sommaren) men nu är på väg att vända. Den kommer antaligen att gå upp nära 10% igen under sommaren (precis som arbetslösheten alltid ökar under sommaren) men trenden 2010 kommer vara minskad arbetslöshet.

    Precis som jag påpekade för ett halvår sedan när vänstermegafonerna brölade om katastrof och massarbetslöshet.

     

  27. 2010-02-01 23:12 Schnitzel

    Slingerman…. 9% är fortfarande 9% oavsett om det är 9 eller 40 miljoner invånare. Mängden personer de 9%en innefattar varierar självklart men 9% är fortfarande 9%. Med andra ord = samma nivåer.

    Och med statistik kan man bevisa vad som helst. Varesig det är rätt eller fel.

     

  28. 2010-02-01 23:28 Ola

    2010-02-01 22:59 Mattias Lönnqvist

    Men var är jobben som skattesänkningen skulle bidra till ?
    80 miljarder i skattelättnader till dom högavlönade skapade 11800 jobb
    tycker inte du det är rätt dyra jobb?
    Men så kastas folk ut från sjukförsäkringen också för att slippa låna upp hela skattesänkningen.

    Arbetade timmar har gått ned 10% sedan 2006 mycket beroende på att en stor del av industrin gått ned till 80%

    Vad säger du om Hägglunds bluff då? Så här sa han i Agenda
    “Vi har gjort de största satsningarna som någonsin har förekommit i Sverige vad gäller infrastruktur”

    Men före maktövertagandet 2006 var satsningen 20-22 miljarder per år och nu i år är den på 17,5 miljarder..

    Tala om att den här högeralliansen bara Ljuger…

    budgetpropositionen (Utgiftsområde kommunikationer, UO:22)

    infrastrukturpropositionen (prop. 2008/2009:35)

     

  29. 2010-02-01 23:28 Baccus

    Antalet sysselsatta i december 2009 är lika många som december 2006. Trots att vi har haft den värsta lågkonjunkturen sedan 30-talet.

     

  30. 2010-02-01 23:33 Schnitzel

    Jobben som skattesänkningarna skapat finns i cirka plus minus noll i sysselsättningen under krisen. Utan de skattesänkningarna hade vi haft 100000 fler i arbetslöshet.

     

  31. 2010-02-01 23:49 Angela

    Vi är på väg mot ett helt nytt samhälle och Charlie B vill inte prata om det. Det är svammel, påstår han. Är det någon som svamlar är det Charlie B. Han har ingen koll alls på hur det fungerar fast han ofta framhåller vikten av att ha koll. Åtminstone när det gäller andra.

    Före EU-inträdet var Sverige ett av de mest jämlika länderna i världen.Sedan EU-inträdet har klyftorna mellan fattig och rik ökat kraftigt och Charlie B kallar det för svammel. Det är transfereringarna som håller ihop ett samhälle, Charlie B. De ökade klyftorna är det allvarligaste som hänt välfärdssamhället. Välfärdssamhället avvecklas.

    Båda blocken står för en nyliberal politik som ökar klyftorna. En politik som bestäms av EU och har gjort sedan inträdet och numera t o m är grundlag (Lissabonfördraget). Sverige är ett lydland. Glappet mellan Sahlins sosseretorik, och den nyliberala reella SAP-politiken är gigantisk. SAP har inga som helst idéer om hur de skall förverkliga en sossepolitik därför att det är omöjligt inom ramen för det nyliberala EU-projektet. Samtliga sossepartier i EU har misslyckats. SAP vill inte ha full sysselsättning. Inflationsmålet går före. Det har EU bestämt. Och det upprepades på Jobbkongressen. Sahlin körde över det svaga motstånd som fanns. Det motstånd som Göran Persson benämnde “fåntrattar” innan han lämnade det sahlinska spektaklet. SAP vill inte bygga ut den offentliga sektorn. Den skall krympas enligt EU-direktiv. Privatiseras. Vilket SAP redan gjort och vinstintressen var ju inte så farligt bara det höll kvalitet som Sahlinskan fick ihop det manipulativa ordbajseriet på Jobbkongressen. Någon progressiv fördelningspolitik finns inte att tala om. SAP har t o m sänkt bidrag och sagt fritt fram till karensdagar. Socialförsäkringar med sjukvårdsförsäkringen har en viss sosse-Hedborg sett över och detsamma med pensionerna. Vad det blev av det vet alla som fått mindre i plånböckerna.

     

  32. 2010-02-01 23:51 Stone

    Att han inte själv gick ut i media och förklarade sig istället för att skicka ut en underhuggare. Så beter sig inte en statsman, som han försöker uppträda som i andra sammanhang.

     

  33. 2010-02-02 00:01 Angela

    Än en gång, Charlie B “Och vem påstod att klyftorna ökat under alliansen? ” Det var Ohly tror jag som påstod det i debatten. Så det var nog fler än Reinfeldt som slirade på sanningen.

    För sanningen är den att klyftorna har ökat kraftigt de senaste 25 åren och under 21 av de åren satt sossarna vid makten och de borgerliga 4 år. Denna lapsus var det ingen som tog upp.

     

  34. 2010-02-02 00:09 Angela

    Stone, det har du rätt i. Och inte har Ohly heller gjort det eller Sahlin med alla sina lögner och bedrägerier. Sahlin är statsministerkandidat. SAP har under mycket lång tid varit det statsbärande partiet.

    SAP:s lögner och bedrägeri mot svenska folket och arbetarrörelsen är historisk!

     

  35. 2010-02-02 00:18 Gbg Angel

    Tänk vad en del går på allt !
    Jisses ingen vill stå för något ingen är rak
    Men byt ut rubbet I PARTIERNA

     

  36. 2010-02-02 00:44 Siffer Nisse

    Hundratusen fel? Var det inte bara ett fel han hade, dvs ett faktafel?

     

  37. 2010-02-02 07:12 Hedvig

    Jobbfrågan har utvecklats till högeralliansens Watergate.

    De lovade fler jobb – de levererade massarbetslöshet efter sina högerexperimentår.

    När det visar sig att det är dags för utvärdering (valår!) frisserar de siffror och vrider statistik.

    opinionsmätningarna visar att människor ser igenom bluffen.

     

  38. 2010-02-02 08:09 Lisaek

    Reinfeldt sade fel och rödgröna REAGERADE inte alls*

    hupp*

    Intressant med att IBLAND finns en världskris utan lite för sådana som Hedvig och ibland inte.

    Hedvig kan man liksom magiskt välja bort denna krisen när det..passar??

    är det ER politik?=)

     

  39. 2010-02-02 08:25 Pär Henriksson

    Hedvig – ang popularitet, låt mig citera Gudmundsson i SvD som gått igenom de mätningar som görs kring regeringen coh ministrar:

    “Vad som inte berättas är att betygen på ministrarna i regeringen Reinfeldt även i denna mätning ligger i genomsnitt över de betyg som gavs till ministrarna i de olika regeringarna Persson. Snittbetyget för regeringen Reinfeldt blev i år 2,89. Det är mer än Perssons kabinett någonsin uppnådde. 1998 fick regeringen Persson 2,84 i snittbetyg. Högre än så kom S-regeringarna aldrig.

    Under det opinionsmässigt katastrofala 2007, då Alliansregeringens popularitet drabbats av avgångna ministrar, gavs snittbetyget 2,78. Det är det lägsta som Alliansregeringen sjunkit till. Men den nivån kunde regeringen Persson för det mesta bara drömma om. Faktum är att regeringen Reinfeldt slår alla tidigare uppställningar av regeringen Persson i tre mätningar av fyra.”

     

  40. 2010-02-02 08:59 Charlieb

    Mattias lönnqvist!
    Visst ljuger du som en häst travar!
    2006 skapades 97000 nya jobb! Det är mer jobb än som alliansen lyckats skapa under de tr år de haft makten. Att påstå något annat är ren lögn. Sanningen är enkel! Bara man tar den till sig…..

     

  41. 2010-02-02 09:25 Hedvig

    Pär H: du bör läsa United Minds i Aftonbladet idag…

    Du bör inte förlita dig på felaktig bluff-statistik från Reinfeldt (jobben) eller SvD (opinionen). Tips frän läktaren.

     

  42. 2010-02-02 09:32 Per Albin

    CharlieB

    Och vilka skapa de 97 000 nya jobben CharlieB. För inte var det sossarna. Det var den globala högkonjunkturen som skapade jobben. De jobb politiker skapar är av typen jobb för stunden, såvida man inte jobbar långsiktigt med arbetsmarknadens strukturrationaliseringar. Det har aldrig en Socialdemokratisk regering gjort hittills, för det motsätter sig LO.
    Skilj på fack och parti först så kanske det blir möjligt även för SAP.

     

  43. 2010-02-02 10:04 Schnitzel

    Och man bör förlita sig på den socialdemokratiska se&hör-tidningen Aftonblaskan istället menar du Hedvig? Hah!

     

  44. 2010-02-02 10:09 Lisaek

    Rödgrönas valmanifest till 2010:

    Rösta på oss Reinfeldt sade FEL i en tv-debatt

    håhå jaja

    återkom när ni slutat släpa knogarna i marken och kan presentera en POLITIK ?=)

     

  45. 2010-02-02 10:19 Jonny Disenfeldt

    Siffror kan vara svårt när det blir många av dem i en debatt men hur mycket lön man själv har ska väl gå att hålla reda på , eller kanske ändå inte …

    http://www.politikerbloggen.se/2009/10/06/23996/

    Herreje …

     

  46. 2010-02-02 10:31 Hedvig

    Var det egentligen Reinfeldt som sa fel. Har ni bevis på detta?! Hur vet ni att det som hänt verkligen har hänt!!!

    Tig ihjäl det!

     

  47. 2010-02-02 10:47 Mattias Lönnqvist

    Ola: du kan inte bara titta på slutsiffran för sysselsättning.

    Det normala i en lågkonjunktur är att sysselsättningen sjunker. 1994 var det exempelvis nästan en halv miljon färre i sysselsättning än 1990. 97-01 ökade sysselsättningen (i högkonjunktur) med drygt 300.000. 01-04 minskade sysselsättningen med 27.000 (nu var iofs 04 början på nästa högkonjunktur, och 01 var början på lågkonjunkturen, men arbetsmarknaden har alltid viss eftersläpning mot konjunkturen)

    2004-2007 (högkonjunktur) ökade sysselsättningen med drygt 200.000.

    Där vi kan se ett trendbrott är 2008 då sysselsättningen ökade med 40.000. Här borde vi fått se en minskning (eller ett värde nära noll) men ändå ökade sysselsättningen. Vi ser också att ökningen 2007 var kraftig (104.000 jämfört med 78.000 2006)

    Vi vet att en del av jobbtillväxten 2007 berodde på regeringens politik, liksom att en del givetvis berodde på konjunkturen. Vi vet också att sysselsättningen 2008 ökade mer än den “borde” ha gjort.

    Det innebär att vi har personer som finns i sysselsättningen tack vare regeringens åtgärder, däribland jobbskatteavdraget. Däremot kommer vi aldrig att kunna få fram exakt hur många. Oppositionen kommer att argumentera för en så liten siffra som möjligt och alliansen för en så hög siffra som möjligt.

    Däremot, oavsett hur många (eller få) som är i arbete tack vare alliansen så ser jag ett egenvärde i att de som arbetar faktiskt får behålla mer av sin lön, att vi minskat skattebördan hos de som bär upp landets ekonomi.

    Att arbetade timmar skulle ha gått ner tror jag dock inte på, eftersom uttaget av övertid är rekordstort just nu (och har varit så även förra året). Däremot är det korrekt att vissa industrier (däribland Scania som är en stor kund hos oss) kör med 4-dagarsvecka, dvs 80%.

    Hägglunds siffror kan jag inte kommentera eftersom jag inte är inläst, men om Hägglund fört fram felaktiga uppgifter är det givetvis inte bra.

    Charlie: Här har du SCB:s siffror över sysselsättningen:

    2004 4213
    2005 4263
    2006 4341
    2007 4445
    2008 4484

    (Siffrorna i tusental)

    Det innebär att 2005 var sysselsättningen 50.000 fler än 2004. 2006 var sysselsättningen 78.000 fler än 2005. 2007 var sysselsättningen 104.000 fler än 2006. 2008 var sysselsättningen 40.000 fler än 2007.

    Jag skrev “Ergo, sysselsättningen har stigit under alliansen.” vilket är helt korrekt och stämmer med SCB:s siffror. Du skrev “2006 skapades 97000 nya jobb!” vilket inte är korrekt enligt SCB:s siffror.

    Jag håller mig alltså till fakta som kan verifieras mot SCB:s statistik, medan du använder siffror som inte stämmer mot verkligheten. Ändå har du mage att anklaga mig för att ljuga?

    Det är bara att konstatera att du återigen misslyckats med att visa att jag ljuger. Bara för att spara dig lite tid; du kommer aldrig att lyckas med det. Visst kan jag ha fel ibland (inte ens jag är ofelbar) men då korrigerar jag mig om jag fått felaktiga uppgifter.

    För att ljuga måste man veta att det man för fram är inkorrekt. Sedan är det iofs ganska ovanligt att jag har fel också, men det händer någon gång ibland.

     

  48. 2010-02-02 10:55 Tina

    Per Albin!
    Du säger att det var konjunkturen som skapade de 97000 jobben under 2006 med sossarna vid makten, konstigt då att när ni trodde att det blivit 100000 nya jobb, så var det Alliansens förtjänst.

     

  49. 2010-02-02 11:00 Lisaek

    Rödgrönas valmanifest till 2010:

    Rösta på oss Reinfeldt sade FEL i en tv-debatt

    håhå jaja

    återkom när ni slutat släpa knogarna i marken och kan presentera en POLITIK ?=)

     

  50. 2010-02-02 11:06 Baccus

    Sysselsättningen 2009 är lika som 2006.
    Statsskulden har minskat sedan 2006.

     

  51. 2010-02-02 11:32 Baccus

    Sysselsättningen 2009 är lika hög som den var 2006. Trots att det var högkonjunktur 2006 och att vi har haft en lågkonjunktur och finanskris som jämförs med 30-talskrisen sedan 2006.

    Statsskulden har dessutom minskat sedan 2006. Statsskulden 2006 var 1270 milj (under högkonjunktur) och har sedan dess sjunkit till 1189 miilj december 2009 (under lågkonjunktur).

    Inte underligt att Thomas Östros var så lågmäld när han skulle kommentera Fredrik Reinfeldts felsägning i Agenda.
    http://baccusblogg.wordpress.com/

     

  52. 2010-02-02 11:52 Hedvig

    Långtidsarbetslösheten har fördubblats. Arbetslösheten biter sig fast. Utanförskap och socialbidragsberoende skenar. Det enda som minskar är statens kassakista av alla ofinansierade skattesänkningar på lånade pengar.

    Statistik verkar vara svårt i M:s värld. Tyvärr drabbar fusket landet och hela svenska folket.

     

  53. 2010-02-02 12:46 Mattias Lönnqvist

    Suck!

    Kan du inte försöka diskutera utifrån korrekta siffor någon gång Hedvig? Istället för att gång på gång rabbla upp påståenden som vi redan bevisat att de är felaktiga?

    Här är siffrorna för fördelning av arbetslöshet, dvs hur stor del hade varit arbetslösa hur länge: (alla siffror för Q4)

    Fördelning 2006:

    27 veckor: 28,1 %
    Varav:
    52-103 veckor: 10,1 %
    >104 veckor: 4,5 %

    Fördelning 2007:

    27 veckor: 26,6 %
    Varav:
    52-103 veckor: 10,0 %
    >104 veckor: 4,7 %

    Fördelning 2008:

    27 veckor: 26,1 %
    Varav:
    52-103 veckor: 10,1 %
    >104 veckor: 4,4 %

    Fördelning 2009:

    27 veckor: 34,5 %
    Varav:
    52-103 veckor: 12,3 %
    >104 veckor: 5,5 %

    Sammanfattning:

    Långtidsarbetslösheten minskade 2007 och 2008, men ökade igen 2009 och är nu högre än 2006 (då det som bekant var högkonjunktur). Ökningen, jämfört med 2006 är dock 6,4 procentenheter (eller 22,2 %) vilket är väldigt långt från den “fördubbling” som Hedvig ljuger om.

    Lägger vi till arbetslösheten i stort så var arbetslösheten i december 2006 på 7% och i december 2009 på 8,5% (utläst ur graf, så jag kan ha missat på någon tiondels procent). Räknar vi in den ökningen av arbetslösheten så har arbetslösheten ökat med 1,5 procentenheter eller 21%.

    Räkna ihop arbetslöshetsökningen med förändringen i långtidsarbetslöshet så får vi fram att ökningen i långtidsarbetslöshet (i absoluta termer) ökat med drygt 27%. Fortfarande väldigt långt från Hedvigs påstående om fördubbling.

    Statistik verkar vara svårt i Hedvigs värld. Tyvärr drabbar fusket diskussionen och alla de som vill läsa kommentarerna.

     

  54. 2010-02-02 12:51 Peter

    Instämmer helt med “Funderingar ifrån en kommunaltjobb”.

    Notera även att Hedvigs källhänvisningar föga förvånande lyser med sin frånvaro.

    Mycket klantigt av statsministerns medarbetare att ta fram felaktiga siffror som underlag. Dock kan man konstatera att de riktiga, sämre siffrorna (12000 fler sysselsatta enligt SR) med råge vägs upp av att ungdomsarbetslösheten på 25% är totalt missvisande då det i själva verket istället rör sig om ca 7%.

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2010/Januari/Overskattas-ungdomsarbetslosheten-i-statistiken/

     

  55. 2010-02-02 13:04 Henrik

    Lite tillrättavisningar, Statsministerns siffror var inte fel:

    Kolla på SCBs statistikdatabas, klicka på Arbetsmarknad och välj första länken under “Sysselsatta från och med 2005″.

    I tabellen, “välj “totalt”, “totalt 15-74år”, “sysselsatta totalt” och variera sedan vilket kvartal och år ni vill ha så får ni fram följande:

    2009, antalet sysselsatta
    Q1: 4 466 000
    Q2: 4 525 000
    Q3: 4 549 000
    Q4: 4 459 000

    2008, antalet sysselsatta
    Q4: 4 554 000

    2006, antalet sysselsatta
    Q1: 4 310 000
    Q2: 4 426 000
    Q3: 4 530 000
    Q4: 4 452 000

    2005, antalet sysselsatta
    Q4: 4 351 000

    Kvartal 4 2005 mot kvartal 4 2009 ger att 108 000 mer människor är sysselsatta 2009.

    Skillnaden i sysselsatta mellan 2009 och 2006 är:

    156′ mer Q1 2009
    99′ mer Q2 2009
    19′ mer Q3 2009
    7′ mer Q4 2009

    Så Alliansen klarar en bättre försörjning av befolkningen i lågkonjunktur än vad sossarna klarar i högkonjunktur. Statsministerns siffror stämmer även om de måste kolla bättre nästa gång så allt blir helt korrekt.

    Statistik är jätteenkelt, bara man läser den, men de vänsterinriktade personerna här har inte bemödat sig om att göra det.

    /Henrik

     

  56. 2010-02-02 13:08 kraxa

    Många hjärntvättade som kommentera. Bara svart eller vitt.
    Jag efterlyser neutral sakupplysning som ex :kommer rödgrönt att återställa sjukkassan? då kommer jag att rösta på dem.

    Jag har i mitt jobb sett för många förtvivlade människor som jagas av försäkringskassa och allians. Läkare skall bedöma sjuka och inte några okunniga tjänstemän.
    tro inte vi opolitiska är dumma. vi lyssnar noga och har tröttnat på hur man bara smutsa ner varandras politik.
    helst såg jag att man avskaffade partierna och duktiga trovärdiga människor valdes in som förtroendevalda. De betalas ju av oss, egentligen är ju alla politiker bidragsberoende . de avlönas ju av oss.

     

  57. handlar Inte om att “återställa” sjukförsäkringen utan att NÅTT är fundamentalt FEL i hela organisationen FK samt socialen och alla andra myndigheter som arbetar med människor

    Iskall byråkrati och byråkratiskt tänkande där INGEN har ansvar..

    samma tjänstemän som satt 2002 och fick mutor för att förtidspensionera och sket i läkarintyg

    sitter idag och skiter i läkarintyg

    och kommer säkerligen imorgon skita i läkarintyg

    och ingen DÄR har ansvaret..utan det har blivit “regeringens” (innan 2006 var det dock fk´s ansvar i media skumt nog)

    det skulle ju betyda att Regeringen skulle behöva kontrollanter bakom VARJE beslut en tjänsteman på alla våra myndigheter kommuner landsting tog…

     

  58. Känner att domedagen är här och att jag verkligen vill ta livet av mej när man läser “hedvigs” inlägg..

    Jordens undergång och digerdöden är här “onda”satan alliansen styr..

    kan ingen ge denna lite antidepressiva eller en öl eller nått..eller bara en kram??=)

     

  59. 2010-02-02 15:20 Hedvig

    Lite statsistikhjälp till Reinfeldt, Mattias L, Per H m fl kan vara på sin plats:

    Sista kvartalet 2006 var antalet sysselsatta 4 452 000

    Sista kvartalet 2009 var antalet sysselsatta 4 458 800

    Antalet sysselsatta har alltså ökat med 6 800 personer – inte 100 000.

    MEN om man tittar på sysselsättningsgraden så har den under samma period minskat med över två procentenheter. Detta motsvarar över 100 000 FÄRRE jobb.

    OCH tittar vi på arbetslösheten så är det nu över 100 000 FLER ARBETSLÖSA.

    Massarbetslöshetsregeringen bör hacka i sig fakta, och tala sen.

     

  60. 2010-02-02 15:25 Lisaek

    hedvig??

    du mår ej så bra va??

     

  61. 2010-02-02 15:27 det var bättre förr

    “De offras för AMS statistik
    2006-09-07 08:13

    Arbetslösa blir arbetshandikappade i Sverige 2006.
    Expressen kan i dag avslöja att var femte svensk som söker jobb på arbetsförmedlingen är stämplad som handikappad.
    Många hamnar i åtgärder för “funktionshindrade” ? och räknas inte längre som arbetslösa i Ams och statsminister Göran Perssons statistik.”

     

  62. 2010-02-02 19:17 CharlieB

    Det var bättre förr!
    Idag blir Handikappade utförsäkrade och arbetslösa! Socialbidrag är det enda som återstår.
    Sjuka människor stämplas idag av alliansen som inbillningssjuka och lata.
    Så självklart var det bättre förr.
    Snart blir det bättre igen! när alliansen åker ut från rosenbad i höst.
    Vi behöver en människovänlig regering.
    Inte som den vi har nu! som enbart ser siffror och statistik!
    Men aldrig människorna bakom dessa siffror.
    Därför är det sköna siffror som presenterades idag.
    Oppositionen leder med nästan 12%…………..

     

  63. 2010-02-02 20:05 EX sosse

    Är detta vad socialdemokratin reducerats till idag?

    Krypskytte och smutskastning utan egen politik och visioner?

    Socialdemokratin är verkligen på “dekis” och Tage Erlander måste rotera i sin grav.

    Till och med Göran Persson känns som ett Fräscht alternativ istället för dessa “nya” socialdemokraterna i “rödgröna”.

    Göran kom tillbaka vi saknar dig trots allt, “allt är förlåtet” .

    Tack.

     

  64. 2010-02-02 20:57 Henrik

    Hedvig: Du får jämföra ett sosseår med ett Alliansår:

    Senaste kvartal 4 var 2005 med 4 351 000 sysselsatta och kvartal 4 2009 hade vi 4 459 000 sysselsatta, vilket ger att det ökat med 108 000 personer! Under lågkonjunktur!

    Det spelar ingen roll hur mycket du gapar och predikar att domedagen är nära, det blir inte mer sant för det. Saningen är att Sverige har det bättre idag än på länge, trots krisen. Fram till den slog till hade vi rekordlåg arbetslöshet, rekordhöga mängd arbetade timmar, rekordlåg sjukskrivning med mera.

    Dessutom så kom era domedagsprofetior om cancersjuka som utförsäkrades på skam, enligt Rapport i måndags kväll (se Svtplay).

    Försäkringskassans egna undersökning visade att de inte alls hade kastats ut på bar backe utan fanns kvar i systemen, även utan Alliansens sista minuten åtgärder. De som är sjuka får vara det och de som kan jobba jobbar så mycket de kan.

    Sverige är på väg upp ur 70 år av total socialistmarinering och kan för första gången stå på egna ben!

    /Henrik

     

  65. 2010-02-02 21:53 Olle Bull

    Falsk retorik!

    Vänsterns förenade ansträngningar blir tyvärr skrämmande ineffektiva, då de styrs av deras två helt oförenliga mål, nämligen ökat välstånd och minskande koldioxidutsläpp. Det går aldrig att driva dessa mål maximalt samtidigt, eftersom de är i mycket kontraproduktiva gentemot varandra. Då blir det till att acceptera avsevärda inskränkningar i båda och med tiden även i allt annat som politiken ska tillhandahålla. Det har alltid tidigare blivit resultatet av planhushållningen och kommer att bli det återigen.

     

  66. 2010-02-02 22:22 M Lansby

    2009-04-14 21:56 CharlieB

    Det är skrämmande att så många inte inser vad sittande regering håller på med.
    Siffrorna talar liksom för sig själv.
    Jag är övertygad om att felet är Mona Sahlin
    och inte oppositionens politik.
    Att svenska folket inte gillar henne är ingenting nytt!
    men jag hoppas verkligen inte att de gör om misstaget från valet 2006 och röstar borgerligt för att de inte gillar partiledaren.
    Tyvärr är det så att rödgröna blocket tappar väljare pg a Mona Sahlin. Även om jag har förtroende för henne så har jag aldrig gillat henne. Det är dock långt kvar till valet! och det är bra att tappet kommer nu. Det är gott om tid att vända detta på.
    Folk får förhoppningsvis upp ögonen för vad sittande regering igentligen vill och pysslar med…………..

    Minns du ditt eget inlägg CharlieB från 14/4 2009. Det gällde detta CharlieB. Nya krissiffror för Oppositionen 3 av 4 tror Alliansen bättre klarar ekonomin.

    Kommer du ihåg annars går det att söka på arkivet.

     

  67. 2010-02-02 23:12 Ola

    2010-02-02 13:04 Henrik

    Men nu gällde frågan skillnaden mellan 061231 och 091231 titta du om det är 100000 mer jobb 091231 mot vad det var 061231…

     

  68. 2010-02-03 09:11 Olli Rein

    Nej Ola det gällde från 2006-09-30. Det var just det man gick ut med.
    Samtidigt så kan vem som helst få en felaktig siffra av någon man litar på och därför kanske prioriterar bort att kolla om man har kort om tid. Statsministrar ska inte behöva kolla detaljer, utan ska hålla i tåtarna till de viktiga framtida satsningarna. Det viktiga är väl att man kan erkänna sina misstag så fort man blir medveten om dem.

     

  69. 2010-02-03 09:13 M Lansby

    CharlieB:

    Vem skyller du på i ovanstående repris från i april 2009?

     

  70. 2010-02-03 10:00 Peter Ericsson

    Det är konstigt, men de som spelar handikappade och lurar skattebetalarna på mångmiljonbrott, får inte föras fram trots att de är dömda. Beror det på att det är invandrare som lurar myndigheterna, för jag tror att om det vore vanliga Svensson så skulle det få stå.

     

  71. opinionssiffror är politik och lösningar

    världskrisen finns inte och har Inte påverkat Europas och Sveriges arbetslöshet

    och krig är fred
    frihet är slaveri
    rödgrönas retorik och tankar är rent orwellska

     

  72. 2010-02-03 15:13 Göran Andersson

    Mattias Lönnquist och Henrik:

    Ni har alltid stöd för era uppfattningar och har så vitt jag har kunnat bedöma rätt i nära nog allt ni tar fram. Jag har för mig att någon av er hälsade mig välkommen som en som också försöker stödja mig på fakta och inte på känslor som socialisterna och delar av miljöpartisterna tyvärr gör.
    Känslor är en sak och visst ska man se den lilla människan bakom besluten, men det är ju tyvärr inte min uppfattning om våra kollektiva partier på vänsterkanten och då mest SAP och LO då det är dessa som har innehaft makten mest. Där har ju verkligen stora kollektiva system hyllats före den lilla människan eller har jag kanske fel i det. Jag gör ett försök till omstart efter sjukdom nu och kommer då att försöka delta mer i debatten igen om jag orkar. Det får tiden utvisa.

     

  73. 2010-02-03 16:51 CharlieB

    M Lansby!

    Du nämner inte skräcksiffrorna för Sittande regering som kom igår!
    Oppositionen leder med 12%.
    Detta räcker gott och väl som svar……………

     

  74. 2010-02-04 14:09 Hasse Johnsson

    Att Reinfeldt hade fel var inte det värsta.
    Men att ingen annan visste de rätta siffrorna av alla som medverkade under partiledaredebatten är ju en mycket större skandal.
    Vi vanliga arbetslösa vet ju hur få jobb som skapats sedan år 2006.
    SKANDAL ÄR DET RÄTTA ORDET FÖR VÅRA POLITIKERS KUNNANDE.

     

  75. 2010-02-04 17:48 Johan L
  76. 2010-02-06 11:30 Hedvig

    Reinfeldts fusk-siffror är nu ett stycke politiskt nutidshistoria.

    I dag kom de korrekta siffrorna. Arbetslöshetsregeringens dom är här:

    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3423571

     

  77. 2010-02-06 19:34 Göran Andersson

    Det är väl inte av Reifeldt påstådda siffror Hedvig. Det är ju den socialistiska ångradion och deras program Ekot som drar fram siffror, som jämför när vi var som bäst 2007 på 11 % över det normala för OECD, mot 7 % över det normala för OECD i botten av konjunkturen.
    Det vill säga på en högre nivå än de flesta andra industriländer utom liberala Australien och USA, liberalkonservativa Österrike och oljedopade Norge där inte ens en sosseregering med v och mp kan göra bort det oljeindustrin pumpar upp ur havet och hur svårt är det senare och hur länge räcker det. Oljan slut om åtta år stod det i avisen när jag var där i början av augusti 2009. Här är nu det Hedvig tycker bevisar att sossarna i Sverige är världsbäst, även om inte jag uppfattar texten så. Hela texten kan ni se på Hedvigs länk.

    “Välståndsligan mäter hur stor bruttonationalprodukten per capita är i de ledande industriländerna. Man har dessutom tagit med skillnader i prisnivå i beräkningen. Metoden är inte oomtvistad och det finns också andra sätt att mäta välfärd. OECD säger självt att man inte ska fästa sig vid varje decimalkomma.

    Men läser man den nya statistiken har alltså Sverige sjunkit, även om Sverige fortfarande är något rikare än de flesta.

    2007 hade genomsnittssvensken en levnadsstandard som var elva procent högre än det normala för OECD-länderna – 2009 låg svensken bara sju procent högre.

    Länder som USA, Australien, Österrike och förstås Norge har dragit ifrån. Andra länder har också sjunkit, men mindre än Sverige.

    Välståndsligan mäter det relativa läget mellan länderna; bruttonationalprodukten kan alltså minska inom OECD, samtidigt som en del länder går framåt i placeringarna.

    Att Sverige sjunkit mer än de flesta betyder att genomsnittssvensken får en mindre del av en krympande OECD-kaka.

    Statistiken från OECD brukar dock ofta revideras, så läget kan förändras i senare upplagor.”

    Jag kan inte se vad Hedvig tror sig se. Österrikes export är relativt liten, liksom USA:s och Australiens. Norge är bra på råvaror som olja, gas och fisk samt gödningsmedel och aluminium, allt är att hänföra till råvaror och halvfabrikat, när det gäller teknik så finns Kongsbergs vapenindustri och viss skeppsbyggnad men inte mycket mer. Alltså utan oljan vore man tillbaka till 1960 tal nästan.

     

  78. 2010-02-06 22:35 Angela

    Hedvig, vad har du att säga om att Grekland, Irland, Rumänien, baltstaterna, Spanien, Portugal och Italien är konkursmässiga? Beror det också på alliansregeringen eller kan det möjligen bero på arbetslöshetsunionen EU?

    Charlie B,”Snart blir det bättre igen! när alliansen åker ut från rosenbad i höst.” Tala om hur SAP skall kunna bedriva en sossepolitik i den nyliberala EU-unionen? När skall SAP kasta ut EU?

     

  79. 2010-02-06 22:38 Angela

    Välkommen tillbaka, Göran Andersson. Hoppas det går vägen.

     

  80. 2010-02-07 13:36 Inspirerar

    Både rätt och fel, om myndighetsorganen ger sina siffror blir resultatet precis så. Om vi tar fram åtgärder som fas 3 och utförsäkringar blir siffran högre på hur många som faktist är arbetslösa, för ärligt vilka säger nej till gratis och betald arbetskraft.
    !!!!!!!!

     

  81. 2010-02-07 14:19 Tobbe

    haha ni är dumma om ni tror att det är politiken som skapar jobb, så har det aldrig varit men maktgalna politiker gottar sig säkert åt att ni tror det.

    den enda alliansen har klarat av under sina dryga 3 år är att fortsätta montera ned det Sverige jag var stolt över, idag är Sverige en blåbärsnation, skrämmande illa, ge det 10-20 år till så är vi precis som våra politiker vill, en förort till USA uppbugt helt enligt Milton Friedmans lögner!

    nej, dags för något nytt!

    man skulle börja med att gå ur det fiasko som EU är, trist att inget etablerat parti har med det i sin agenda! dom låter verkligen väljarna välja…

     

  82. 2010-02-07 17:28 Maria Wetterstad

    För dem som inte har läst om SAAB affären kan jag rekommendera Affärsvärlden på nätet med följande länk.

    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article721976.ece

     

  83. 2010-02-08 10:59 Angela

    Tobbe:”haha ni är dumma …

    den enda alliansen har klarat av under sina dryga 3 år är att fortsätta montera ned det Sverige jag var stolt över, idag är Sverige en blåbärsnation, ”

    Jaja, vem som är dum får väl stå för dig men tydligen har du fortfarande inte förstått att det är EU som bestämmer Sveriges politik och inte svenska väljare genom riksdag och regering. Sverige är en lydstat och har ingenting att säga till om politiskt.

    Nedmonteringen av välfärden inom EU fortsätter. Nu står en hela rad medlemsländer på tur som inte tidigare gjort något åt konvergenskraven och som är bankrutta.

    De svenska äldre kvinnorna (40-talister) framförallt i den offentliga sektorn fick betala det svenska EU-inträdet med sina liv och hälsa. De har fortfarande inte kompenserats ekonomiskt. Idag sitter de som sjuk- och ålderspensionärer med ruttna ekonomier trots att de slitit hela sitt liv med HELTIDSTJÄNSTER och haft hög utbildning. Att det skulle löna sig med studier och heltidsjobb är en lögn när det gäller kvinnor.

    Nu är det på tal om att ge de med “lägst” pension, alltså de som aldrig varit ute i förvärvslivet eller utbildat sig en bättre pension. De som aldrig någonsin avstått lön för socialförsäkringar eller pensioner. De som aldrig betalat in ett öre. Tidigare har höginkomsttagare fått socialbidrag. Staten lånade pengar för att förse dem som gynnats av EU. Då brydde man sig inte om några tak. Och så de som har jobb, välbetalda jobb harv fått skattelättnader. Skälet är arbetslinjen. Märkligt. Varför har inte då de som slet sig till ohälsa för att klara konvergenskraven blivit kompenserade?

    De utslitna, förfördelade, äldre kvinnorna skall tydligen glömmas bort! De kvinnorna glömmer ALDRIG för de lever i den misär som politikerna skapat för dem! Och det skall inte glömmas. Politikerna skall kompensera dessa kvinnor. Det är ett rättmätigt och moraliskt krav.

     

  84. 2010-02-14 17:07 CharlieBrown!

    Angela!
    Du vill inte ha alliansen vid makten!
    Det ser jag av ovanstående inlägg.
    Inte heller vill du ha rödgröna blocket vid makten.
    Vilka vil du ha vid makten då?
    SD?………….

     

  85. 2010-02-16 09:42 isak

    klubben för inbördes beundran har sammanträde här!
    har inte glömt bort sossarnas tvångsanslutning genom LO!!
    alldrig mera RÖDGRÖN RÖRA.
    ser ni inte vad som händer i omvärden grekland portugal med gigantiska underskott i sina ekonomier! allt på grund av röda regeringar! fredrik har faktiskt sänkt SKATTERNA jag klagar inte! pensionsfiaskot började ju persson redusera kraftigt! så skyll inte alliansen för det!!

     

  86. 2010-02-16 18:29 Tobbe

    Angela, jag bårde förstår dig och håller med i det du skriver ovan, men varför finns det inget svenskt parti som aktivt för linjen “ut ur EU” längre?

    Jag menar nu går Anders Borg ut o säger att vi ska använda våra Svenska pengar för att rädda Euron genom att ge Grekland pengar, e det ironi på högsta nivå! Mina skattepengar!

     

  87. 2010-02-24 19:17 Tobias Arab

    Är det inte så, att om man är politiker med en så pass hög position som Reinfeldt och ger sig in i en debatt, så bör man hålla sig till fakta. För mig låter det som att han vill, att folket ska tro att han har sett till att 100 000 människor fått jobbet åter. När det bevisligen inte så fallet var.

    Kära Fredrik håll dig till sanningen om du ska behålla mitt förtroende, även om det går tungt. Visa att du bara är människa och be om ursäkt!

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2010/02/01/26039/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: