Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

FREDRIK REINFELDT: “Pensionärerna går före jobbskatteavdrag”

PENSIONÄRERNA FÖRST. Under ett besök på ett centrum för seniorer i Stockholm idag gav Fredrik Reinfeldt besked till väljarna.
- Pensionärerna går före nya inkomstskattesänkningar, säger han till Politikerbloggen.

Läs mer här.

 

Statsminister Fredrik Reinfeldt fick många frågor av pensionärer under sitt besök på Tellus fritidscentrum i Stockholm idag. Många upplevde att jobbskatteavdraget är orättvist, och att även pensionärerna borde få sänkta skatter.

Reinfeldt gav ett nytt besked till väljarna:
- Vi har gått igenom en svår kris, Sveriges ekonomi har krympt men vi kom ut bättre än andra. Då tycker jag att vi först går till de grupper som blivit klämda i den svåra krisen.

Vad prioriterar du – ett ny steg i jobbskatteavdraget eller sänkt skatt för pensionärerna?
- Nu talar vi om att pensionärerna ska komma först.

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

69 kommentarer

  1. 2010-02-03 15:45 Bengt Silfverstrand

    Sent ska syndaren vakna. Men vad Reinfeldt nu lovar är rent hyckleri. Ty det är ju de redan genomförda och beslutade jobbskatteavdragen som vidgat klyftan mellan pensionärer och yrkesarbetande ur skattesynpunkt. Det enda hederliga besked som kan ges i detta sammanhang är att pensionärer och löntagare ska betala samma skatt.
    Ty pension är ingenting annat än uppskjuten lön.

     

  2. 2010-02-03 16:06 Lisaek

    Underskatta ej svenska folkets kollektiva dumhet..vi har sondmatas med socialism i 70 år
    och 16 % visste inte vid valet 2006 vilken regering dom hade då och hade haft 12år innan.
    *sverige ett sossesamhälle på ren dekis – Tage Erlander måste rotera som en propeller i sin grav numera*

     

  3. 2010-02-03 16:28 maggan

    Visst är pensionen uppskjuten lön. Det är väl bra att de som arbetar får mer i plånboken av lägre skatt. Dagens “jobbare” ska ju arbeta tills de blir????…. om de över huvud taget får någon pension.
    Som pensionär slipper man gå upp tidigt, betala en dyr lunch på en Sthlms. krog. Man kan träffa sina vänner mitt i veckan utan att tänka på morgondagen. Det blir nog bra i slutänden. Vi måste ju faktiskt ha det väldigt bra i vårt avlånga land, eftersom så många vill komma hit.

     

  4. 2010-02-03 16:44 Lennart Johansson

    Den beskattning som råder innevarande år är redan beslutad och varar året ut. Klyftan mellan pensionärer och löntagare har ökat ytterligare. Den sänkning stadsministern talar blir för kommande år. Med största sannolikhet är han då borta från makten. Han kan alltså lova precis vad som faller honom in för han kommer inte kunna besluta om skatteutjämning för kommande år. Hans uttalande för nästa år är en nulitet.

     

  5. 2010-02-03 16:57 Hasse Johnsson

    Men vi arbetslösa får aldrig någon inkomstökning och ingen sänkt skatt.
    Vi skall leva på en a-kassa som inte höjts från år 2002 ,nu blir det 8år.
    Vikla pensionärer vill ha tillbaka pensionen från år 2002.
    Det här kallas för allians-solidaritet

     

  6. 2010-02-03 17:13 maggan

    Lennart Johansson. Du måste ha missat något. Mona och hennes gäng har ju inget att komma med, annat än skattehöjningar av alla de slag. Du har tydligen också missat att Fredrik Reinfeldt har störst förtroende hos svenska folket. Så han sitter lugnt kvar.

     

  7. 2010-02-03 17:16 aase reinbro

    Sverigei är ett av världens högst beskattade land. Reinfelt lovade skattesänkningar. 3 år i rad har skatterna sänkts för dem som jobbar, vilket jag tycker är helt rättvist. De som jobbar har mycket större utgifter än oss pensjonärer. Kläder, lunsch, barnomsorg, resor till och från jobbet, saker till hemmet, i synnerhet för barnfamiljer är detta en ständig stigande kostnad. Vi pensjonärer har redan förskaffat vad vi behöver, i de allra flesta fall helt fungerande, såväl kläder som saker i övrigt. Vi har tid att laga vär egen mat, planlägga mera. Jag tycker vi har det riktig bra. De pensjonärer med lägre inkomst har fått en reell skattesänkning då grundavdraget ändrats.

     

  8. 2010-02-03 17:46 Hedvig

    Det där har vi hört förr från högeralliansen – nu ska vi sänka er skatt sa de till pensionärerna. det blev 68 kronor i månaden. Tack för kaffet, som våra gamla sa…

    Nej det här handlar om principen att lön och pension ska beskattas lika. En 50-lapp från Reinfeldt ändrar inte att ni borgerliga ser på pensionärer som bidragstagare!

    Reinfeldt är arbetslöshetsalliansens ledare och den som straffar pensionärerna varje dag. Inte bra!

     

  9. 2010-02-03 18:00 Hasse Johnsson

    Vill du även ha tillbaka din pension från år 2002 som våran a-kassa ligger på.
    Tror du att alla pensionärer har det bra .
    Vet du inte att det finns fattigpensionärer.
    Tiänk lite längre min vän

     

  10. 2010-02-03 18:40 Berit

    Hur kan Sveriges ekonomi ha krymt när ni tar in över etthundra tusen invandrare/år varav det endast är en bråkdel som har asylskäl?
    Massinvandringen kostar över 300 miljarder/år?
    Därför ställs andra grupper åt sidan,det är självklart att pengarna omöjligt kan räcka till alla och allt.
    Tappat förtroendet för politiker som är kappvändare!

     

  11. 2010-02-03 18:43 Marianne

    Bästa Aase Reinbro!
    Jag är lika nöjd med mitt liv som pensionär som Du är trots
    att jag förmodligen räknas som fattigpensionär.
    Jag vet att jag får min pension på kontot varje månad – detta är värdefullt.
    När det gäller jobbskatteavdraget så kompenserar det till viss del att man numera inte kan göra avdrag för resor och
    andra arbetskostnader i självdeklarationen.

     

  12. 2010-02-03 19:00 Mr M

    Heddan. Hur tror du att Mona med klan kommer att beksatta pensionärerna? “Samma skatt som de som jobbar” De betyder att pensionärerna skall få ha samma skatt som nu och att löntagarna skall få höjd skatt. “Får inte jag – ska inte någon annan få heller” Denna klassiska avundsjuka sosse retorik känner man allt igen..
    För tror du på fullt allvar att Mona med klan kommer klara finansieringen av alla hon lovat kommer att fungera utan skattehöjningar? 80 procent a-kassa, åter igen skall a-kassan bli ett modifierat socialbidrag och 15 miljarder till föorterna. Är bara ett urval!

     

  13. 2010-02-03 19:00 ulf

    Svensk ekonomi har utvecklats bättre än dom flesta andra länders tack vare ett fantastikst jobb av nuvarande regering.
    Antalet jobb har ökat även om det är marginellt sedan socialdemokraternas tid då det var högkonjunktur.
    Ett av orsakerna till detta är att dom som arbetar får behålla mera. Vi som pensionärer har också fått det bättre tack vare detta. Pensionssytemet är sedan flera år väl förankrat av en blocköverskridande majoritet i riksdagen. Skatten på pensionen är lägre än när Socialdemokraterna satt vid makten.
    Pensionen är idag ett bidrag från den arbetande generationen men en omställning sker just nu och om några år kan vi tala om att det är en uppskjuten lön.

    Dom flesta pensionären kan idag njuta av livet med god ekonomi, god hälsa, intressant liv men som i alla grupper finns det även här folk som har det svårt men det beror inte på att grannen fått en större skattesänkning än vi pensionärer.

     

  14. 2010-02-03 19:00 Lisa

    Ler stort :)
    Vem litar på Fredrik Reinfeldt och Alliansen idag?
    I söndags skulle de besluta om pensionäernas skattesänkninga EFTER sommaren, om ifall det kanske eller inte eller…
    Idag står Reinfeldt och visar hur smått deperat de blivit av de senaste oppinionssifforna.
    När man sänker sjukpenningen och a-kassan och låter pensionärerna staffbeskattas i 4 år, så tror jag att de flesta fått nog.
    Självklart röstar jag rödgrönt för en frisk, ny fläkt och en framtid.
    Jag trodde inte det var möjligt att tröttna så fort på Alliansen.
    Sossarna klarade av många mandatperioder i sträck.

     

  15. 2010-02-03 19:32 Angela

    aase reinbro, vilket struntprat. Antingen tillhör du den yngre generationen eller de välbetalda som aldrig behövt vända på slantarna eller kanske gruppen hemmafruar som levt på sin man. Du pratar en massa som du inte har något belägg för. Forskningen säger något helt annat.

    “Vi pensjonärer har redan förskaffat vad vi behöver, i de allra flesta fall helt fungerande, såväl kläder som saker i övrigt. Vi har tid att laga vär egen mat, planlägga mera. Jag tycker vi har det riktig bra.”

    Kan vi be att få slippa dessa myter! Vad tror du en fattig människa haft råd att köpa under sitt liv? Pensionärer är ingen homogen grupp. Det enda som pensionärerna har gemensamt är att de av samhället betraktas som gruppen “pensionärer”. D v s äldre människor som har pensionsåldern inne och lämnat yrkeslivet. Det skiljer lika mycket mellan pensionärer som vad de gjort mellan människor tidigare i livet när de var yngre och jobbade. De människor som hade det svårt ekonomiskt har det ännu svårare som pensionärer. Fattigdomen följer med människan från vaggan ända in i döden!De har inte kunnat spara, lägga undan eller köpa någonting. Så det välförsedda förrådet får du nog leta efter hos de välbärgade. Med hälsan är det också skralt. Det följer med fattigdomen. Låglönegrupper har sämre hälsa. Ohälsa är dyrt och hindrar ett rörligt socialt liv. Skulle något gå sönder så kommer de att få vara utan det resten av livet. (Och varornas livslängd är inte lång idag.) De kommer aldrig att kunna ersätta det. De kommer verkligen att vara UTANFÖR samhället. Tekniken utvecklas och de kan inte hänga med. De kunde inte hänga med tekniken (mobiler, IT, TV mm i sitt tidigare liv heller för att de inte hade råd så dels är de analfabeter när det gäller modern teknik och dels har de inte råd att hänga med. De klarade knappt att övergå till digital TV. Hur skall de klara nästa digitala förändring? Politikerna sa att den förra skulle kosta ca 500 kr. Vilken bull-shit. Det blev väldigt många 1000-lappar för fattiga människor om inte kontakten med yttervärlden skulle brytas. En del fick fakturor på mellan 5 000 – 10. 000kr. Skamligt! Kan de inte hänga med ekonomiskt blir de utslagna från samhället utan information. Det är inte bara ett ekonomiskt problem utan även ett demokratiskt problem. Det är med andra ord ett ekonomiskt, demokratiskt, socialt, psykiskt och kulturellt problem av stora mått!

     

  16. 2010-02-03 20:42 Hasse Johnsson

    Angela.
    Instämmer helt md dig om den där aase reinbro.
    En sådan pensionär måste ha levt ett skyddat liv eller så är person helt enkel dum och inte fattar bättre.
    Känner man till hur verkligheten är för fattigpensionärer i Sverige så skulle man skämmas att skriva att pensionärer inte är värda bättre än vad alla fattiga pensionärer har.
    Jag ver de som undviker att åka till läkaren för att sjukresorna kostar för mycket.

     

  17. 2010-02-03 20:46 Ola

    Vi får ju se i vårbudgeten om han menar något med sina
    löften. 27 miljarder påstår han det kostar. Blir nog att höja skatterna för dom som jobbar då.

     

  18. 2010-02-03 21:06 Ränteuppgång

    Nu börjar alla som har hus lån att börja skälva. Som vanlig har dom trott att det varar för evigt med låg ränta och naturligtvis tecknat upp varenda öre.

    Skulle inte förvåna mej om den gruppen också får ett löfte om skattesänkningar av Alliansen för att dom under krisen
    tjänade 2000 3000 i månaden och nu måste anpassa sej till
    verkligheten igen.

    Med tanke på alla svammellöften som haglar som småspik just nu.

     

  19. 2010-02-03 21:09 Hasse Johnsson

    Ola!
    De som jobbar kommer nog inte att svälta av en skattesänkning.
    Om de som jobbar visste hur det är att inte ha råd att åka till sjukhus när man är gammal och få betala 9000kr på äldreboende i ett litet rum varge månad .

     

  20. 2010-02-03 21:28 Marianne

    Till Angela
    Jag har svårt att följa Ditt resonemang men om vi antar att
    den lågavlönade får behålla mer av sin egen lön så får vi
    färre pensionärer som aldrig kunnat skaffa sig möbler,husgeråd, kläder och kapitalvaror.
    Det är nog inte alltid en fråga om hur mycket pengar man har utan hur man använder pengarna. Den som röker har
    eldat upp något som kunde ha varit en pensionsförsäkring.
    Man har alltid ett eget val och ett eget ansvar för hur man
    använder sina pengar. Även om man lever på existensminmum har man möjlighet att minimera kostnader. Att köpa begagnat nedbringar investeringskostnaderna betydligt.Gratisnöjen finns.Röda lappar. Byta. Och pensionärsrabatter.Släng aldrig mat.

     

  21. 2010-02-03 21:37 Hasse Johnsson

    Marianne.
    Om man vill blunda för orättvisorna och inte kämpa och kräva ett rättvisare samhälle kan man ju göra som Marianne.
    Snälla Maranne förstår du inte att man kan lösa måga problem med fattigdom om man även låter de rika köpa begagnat och njuta av gratisnöjen.
    PS!Jag förstår att du har svårt att följa och fötstå Angelas kloka ord.
    Även ickerökare är fattiga idagens Sverige

     

  22. 2010-02-03 21:41 Marie

    jag har länge funderat över varför ni inte(alla politiker) ger alla pensionärer 10 tusen i månaden + deras ev försäkringar så behöver dom inte fylla i blanketter varje gång pensionen går upp lite för tex bostadsbidrag detta hade varit det bästa tycker jag (så de får leva efter detta.

     

  23. 2010-02-03 22:08 Lazzer

    Håller till stora delar med AASE REINBRO.
    Som pensionär har du det ganska bra,även på pension.
    Enda problemet är att alla avgifter har mycket snabbare
    än vår pension.

     

  24. 2010-02-03 22:14 Hasse Johnsson

    Nu förstår jag att många här läser inte de andras kommentarer innan de själva skriver sin åsikt.
    Det bör man nog göra ibland.

     

  25. 2010-02-03 22:16 Ola

    Hasse Johansson

    Ja jag håller helt med dej..Jag var bara lite ironisk på vad Reinfeldt pratat om när vänstersidan lovat pensionärerna
    skattelättnader .. han hotar ju då med att det blir skattehöjningar för lågavlönade . Men ska jag vara ärlig så tror jag det är en bluff av han att sänka skatterna för pensionärerna

     

  26. 2010-02-03 22:32 Barnbarnet

    Märk väl och Glöm inte att när JOBBSKATTEAVDRAGET sattes i verket fanns inga lovord till pensionärer.
    Och medräknade har dom aldrig varit.

    Detta är hyckleri och svammel på hög nivå för att försöka tillskansa sej röster i valet.
    Bättre att Ni byter namn och blir pensionärsalliansen eftersom det är den kundgruppen som är störst hos er
    och som ni brytt er minst om fram tills nu.

    Vissa förnekar sej aldrig!

     

  27. 2010-02-03 22:35 Conny Brännberg

    Vi kristdemokrater har drivit frågan om skattesänkning för pensionärerna. Vi hade en viss framgång då garantipensionärerna uppmärksammades. I helgen fick Göran Hägglund ett starkt stöd på KDs kommun- och landstingsdagar för att fortsätta sin kamp för pensionärerna. Nu inser statsministern trycket och stöttar kristdemokraternas krav. Ett tydligt bevis för att KD gör nytta i regeringen

     

  28. 2010-02-03 22:48 Göran

    Läste att regerinngen sänkt skatten 2 gånger för pensionärer. Nåt som aldrig hände under s-regeringerna. Nu har man bestämt sig för att sänka skatten igen. Hörde på TV att KD Hägglund va rätt ensam att kräva detta och nu har han tydligen redan övertalat statsministern. Det får nog anses vara rätt bra jobbat av KD Hägglund.

     

  29. 2010-02-03 23:00 aa

    Vi har alla hört KD och Hägglund tala tidigare om sänkt skatt till pensionärerna. Och ibland har det blivit lite leende och ifrågasättande. Men nu kommer det. Envishet och vilja att göra något lönar sig. Bra jobbat Göran och vi kan ana att du fått lägga ner mycket energi på att få Fredrik och inte minst finansministern med på noterna. Men nu sjunger man med i den kör som du tagit upp. Äntligen! Denna gång är det pensionärernas tur – för rättvisans skull – att få del av skattesänkning.

     

  30. 2010-02-03 23:13 Visionären

    Silvferstrand skrev bl.a: “Det enda hederliga besked som kan ges i detta sammanhang är att pensionärer och löntagare ska betala samma skatt.”

    Jag antar att du som sosse med detta menar att skatten på arbetsinkomster ska höjas till dagens “pensionärsnivå”. Din egen guru Mona Sahlin har ju utlovat att sossarna minsann inte ska låna till skattesänkningar. Detta torde väl innebära att pensionärerna kan titta sig i månen efter skattesänkningar tills statsskulden är betald. Vilket i sin tur innebär att alla dagens pensionärer hinner dö ut innan detta kan bli aktuellt.

    När det kommer till sossepolitik gäller det som vanligt till att man läser det finstilta.

    V

    PS. Jag är glad att du äntligen vågade visa dig på denna blogg. På din egen blir ju alla mina kommentarer fort som attan raderade.

     

  31. 2010-02-03 23:19 Visionären

    Hasse Johansson skriver: “Men vi arbetslösa får aldrig någon inkomstökning och ingen sänkt skatt.”

    Jag är ledsen att behöva upplysa dig, men att vara arbetslös räknas inte som ett yrke med karriärmöjligheter som medför högre inkomster.

    V

     

  32. 2010-02-03 23:35 Pigge Vasselin

    A-kassan är ju 80 % procent av lönen, så då följer den ju löneutvecklingen och den har ju varit bra under många år nu.

     

  33. 2010-02-03 23:45 Hasse Johnsson

    Lille Pigge Vasselin.
    En upplysning och välkommen till verkligheten,Akassan har inte höjts sedan år 2002.
    Högsta a-kassan ligger på 14960kr före skatt i mån.

     

  34. 2010-02-04 00:20 Dansa m vargarna

    Jobbskatteavdraget har varit rena skojeriet med ALLAS skattepengar.
    Vi som arbetat har fått dela på ALLAS skatteinbetalningar.
    Ren diskriminering mot Pensionärer Arbetslösa och Sjuka
    som under den sosialdemokratiska regeringen betalade gemensamt in till överslottet på 70 miljader som denna regering fick i startbidrag och tog och fördelade upp på de som arbetade tills KRISEN kom och många fick gå både från jobbet och jobbskatteavdraget.
    Självklart känades de in många skattekronor på att många fick lämna sitt arbete när dom inte längre berördes av avdraget.
    Så Alliansen ni står i skuld till de som inte har fått åtnjuta avdraget eftersom det var deras kronor ni fördelade ut till andra grupper.
    Maken till fräckhet får man leta efter och helst när deras ARBETSLINJE som jobbskatteavdraget grundades på inte gett några nya arbeten.
    Men visst var det smart 10% har blivit mångmiljonärer på det och de andra 10% har väl kammat in en miljon var.

    Många andra har även smart utnyttjat det och jobbat 100% övertid vilket nyligen redovisades och att det innebar att 124 000 heltidsarbetare kunde fått sin försörjning om facket eller regeringen hade gått in och satt stop tillfälligtvis på övertiden.
    Men icke där har ni dom jobben ni vill ha men som är upptagna med överseende av regeringen.

    Vad det det som kallades ARBETSLINJEN. Man undrar!
    Alliansen i ett nötskal.

     

  35. 2010-02-04 08:03 Otto Sneider

    Vilket intresse för pensionärerna . När politikerna granskat opinionssiffrorna gnuggar partihögkvarteren sina geniknölar och upptäcker att de förlorat pensionärernas förtroende. Först sänkte de pensionerna genom att ändra basbeloppen, därefter konfiskerade dessa banditer pensionärernas samlade pensionskapital, sen kom en broms på pensionerna . Med devisen “Sverige är ett rikt land “ öppnas landets gränser och pensionärer bjuds in att bosätta sig i det frikostiga landet, där börsen alltid är öppen. Dessa pensionärer som aldrig arbetat i Sverige får en högre pension än vad en svensk fattigpensionär belönas med.
    Detta skall vi ha i åtanke när vi står i valbåset i höstens val . Alla de politiska partierna har lurat pensionärerna .Nu måste vi begära ett klart och tydligt svar från politikerna, hur de tänkt sig att sänka skatten. Mona Sahlin kan liknas vid oraklet i Delfi, hon talar i dimmor. Vi skall sänka i olika steg när ekonomin tillåter. Detta är inget svar inte ens ett löfte möjligtvis en tanke. Kristdemokraterna lovade i valdebatten till förra valet att pensionerna skulle återställas . Tro inte på Göran Hägglund han är en liten plutt i politiken. Stöddiga Moderater började sin mandatperiod att med hög röst tala om att de som inte arbetar skall betala högre skatt . Centern och Folkpartiet nickade instämmande till sin store ledare.
    Pensionärsorganisationerna är bra på att spela boule och bridge men att ta tillvara pensionärernas intresse är de att likna vid lammapattar . Du pensionär, Du står ensam. Ta reda på fakta innan valet, lita inte på dina politiker de tänker endast på att behålla sitt välbetalda jobb.

     

  36. 2010-02-04 09:08 Byråkraten

    Vargdansaren
    Innan man får sin månadslön har arbetsgivaren betalat
    35 % av lönen i sociala avgifter till statsverket. På den återstående lönen dras preliminär skatt på c:a 30%.
    Trots att jag aldrig får se dessa pengar betraktar jag det
    som en avgift som skall gå till att finansiera välfärden.
    Mer pengar bör ge mer välfärd. Det finns olika sätt att öka
    antalet skattekronor och det finns olika sätt att sätta sprätt
    på pengarna.
    Fler som jobbar är ett sätt att öka den gemensamma potten.
    Få mer för pengarna ger fler bättre välfärd.

     

  37. 2010-02-04 10:48 Kanindansaren

    Ett exempel:
    Den som tjänar 20000 kr får behålla 14000 kr
    Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift på lönesumman =7000 kr (arb g avg)
    Arbetsgivaren drar prel skatt på lönen och skickar till staten
    = 6000 (skatt)

    Av lönesumman har staten fått 11000 kr och löntagaren 14000 kr.
    De 11000 som läggs i den allmänna potten skall fördelas rättvist, kostnadseffektivt och rättssäkert.
    I arbetsgivaravgiften ingår avgifter till sjukföräkringen.
    Det är viktigt att dessa pengar skall gå till de som är sjuka och behöver vård. De skall genom försäkringen få kompensation för inkomstbortfall och rehabilitering.
    De sjuka får mindre om försäkringen missbrukas.
    Missbruk kan vara att kriminella blir “sjukpensionärer”och har
    sjuklönen som täckmantel.
    Svartjobbare har en legal inkomstkälla.
    Kvinnor med olika diagnoser som får sjuklön men för övrigt klarar allt utom att jobba utanför hemmet.
    Kanindansare som fejkar invaliditet och anställer sin familj
    som personliga assistenter.
    OSV…
    Fusk förekommer och betyder stöld från sjuka. Dyra
    mediciner som kan bota sjukdomar måste ersättas med billigare verkningslösa preparat.

     

  38. 2010-02-04 11:07 Otto Sneider

    Byråkraten

    Arbetsgivareavgiften är en förtäckt skatt .Den anställde skall arbeta in arbetsgivarens sociala avgifter. Det finns lagstadgade avgifter och avtalsförsäkringar. Totalt betalar en arbetsgivare för en arbetare 36,53 % och en tjänsteman 46.73 % av deras lönesumma. Dessa avgifter skall arbetas in samt en vinst till företaget. Dessa pengar tillhör de anställda och inte klåfingriga politiker.

    Arbetsgivareavgifter enligt lag
    Ålderspensionsavgift
    Efterlevandepensionsavgift
    Sjukförsäkringsavgift
    Arbetskadeavgift
    Föräldraförsäkringsavgift
    Arbetsmarknadsavgift
    Allmän löneavgift

    Avtalsförsäkringar;
    Grupplivförsäkring
    Avtalsgruppsjukförsäkring
    Omställningsförsäkring
    Trygghetsförsäkring vid arbetsskada
    Trygghetsrådet
    Avtalspension
    Pensionspremie
    Premiebefrielseförsäkring
    ITP
    Löneskatten

     

  39. 2010-02-04 11:18 Lisa K

    Vad menar jag beror problemet med pensionerna på? Jo, i Sverige har vi världens nästlängstsa livslängd, vi är alltså pensionärer under en oerhört lång tid. Dessutom är
    åldersdiskrimineringen i Sverige enorm, vi är osynliga men också hatade. Drop dead
    blickar ger mig ungdomar ibland när jag tumlar in på tunnelbanan. Dagens pensionärer har en på sätt och vis bra start som pensionärer vi har som barn som en del var under andra världskriget lärt oss att SPARA, SPARA. Vi kastar ingenting
    i onödan. Men det är klart att för många, speciellt som jag själv äldre kvinnor,
    vi som var hemmafruar i decennier, fanns inga dagis, ingen barnomsorg att tala om, och som sedan började arbeta deltid med små eller inga ATP-poäng som vår
    pension grundar sig på och om vi skilde oss på gamla dar så fick vi förstås inte heller någon änkepension. Det gäller att trolla med de små pengarna men som
    många säger ni åker billigare kommunalt och ni får rabatt på muséer o dyl men
    våra mediciner är lika dyra som andras och de tvingas vi alla ta så småningom.
    MEN jag tror inte att vår höga livslängd kommer att vara så länge till, det liv
    som ungdomar lever idag med sprit och stillasittande kommer säkert att förkorta
    också Sveriges höga livslängd!

     

  40. 2010-02-04 12:09 Ugglemor

    124 000 TUSEN HELTIDSARBETEN UTFÖRS NU AV ANSTÄLLDA
    GM ATT DOM ARBETAR ÖVERTID.

    ÖVERTIDEN I SVERIGE MOTSVARAR 124 000 HELTIDSARBETE

    LEDIGT HELTIDSARBETE FÖR 124 000 PERSONER UTFÖRS AV
    BEFINTLIGT ANSTÄLLDA.

    REGERINGEN GÖR INGET
    FACKET GÖR INGET
    SOSSARNA KAN INGET GÖRA

    INTE ENS EN GÅNG VÅGAR ALLIANSEN ANVÄNDA DESSA SIFFROR FÖR ATT BEVISA ATT ARBETSLÖSSIFFRORNA HAR SJUNKT MEN TYVÄRR MED RESULRATET ATT DOM FLESTA ÖKAT SIN ARBETSTID TILL DET DUBBLA FÖR ATT FÅ UT MAXIMALT AV JOBBSKATTEAVDRAGET.

    Reg Alliansen vet men gör inget åt det. Facken vet och gör heller inget åt det. Sossarna vet men kan inget göra åt det.

    Sverig Sverge det är ett ruttet land
    Sverige Sverige leds av ett RÖVARBAND

     

  41. 2010-02-04 12:20 Fattig åldring

    Lisa K
    Du kan vara glad att Du bor i en kommun som ger dig rabatt på resor inom kommunen.Själv bor jag i S-styrda Malmö och här finns ingen empati för gamlingar .

     

  42. 2010-02-04 12:38 Gbg Angel

    Valfläsk
    Går inte på det helt enkelt

     

  43. 2010-02-04 13:16 LASHUND

    Lathund till Ugglemor:
    LAS = Övertid
    Bemanningsföretag
    Tillfälliga anställningar etc etc
    Centrala
    Kollektivavtal= Övertid
    Bemanningsföretag
    Tillfälliga anställningar etc etc
    Individuell
    Lönesättning
    och möjlighet att
    bli avskedad på
    skälig grund = Mindre övertid
    Fler tillsvidareanställningar
    Färre bemanningsföretag
    Färre livegna

     

  44. 2010-02-04 14:35 Hedvig

    Regeringen har haft fyra år på sig – varför skulle de ta bort skillnaden i beskattning nu som de tycker är rätt och riktigt drabbar pensionärer?…det de säger är att en femtio-lapp kanske de kan tänka sig. Det duger inte!

     

  45. 2010-02-04 19:08 Lisa

    Men du milde, vem litar på Reinfeldt idag?
    Valfläsk serveras under valåret. Pensionärerna äger 1/4 av rösterna.
    Vi har sett orättvisorna öka i tre år och har fått nog.

     

  46. 2010-02-04 20:54 Göran Thingwall

    Nu börjar budgivningen för pensionärerna!
    Vad som fattas i riksdagen är ett seniorparti som garant för att alla dessa löften realiseras!

    Rösta på SPI, Sveriges pensionärers intresseparti. Ett tvärpolitiskt seniorparti. http://www.spipartiet.org

    Göran Thingwall
    Riksdagsledamot (-)

     

  47. 2010-02-05 07:38 Stig Wittzell

    Hur länge står moderaterna för detta uttalandet ? Efter valet är det väl inte längre aktuelt om dom vinner valet. Vi har blivit lurade så många gånger tidigare.

     

  48. 2010-02-05 17:55 Marianne

    Alliansen har visat sig kunna stå för sina vallöften.
    Alliansen har uppfyllt vallöfte efter vallöfte denna period.

    Om Alliansen lovar att vi pensionärer med de lägsta pensionerna skall få en ökning så tror jag på detta.

    Under alltför många valår har S lockat med fantastiska
    välfärdsförbättringar men har efter varje valseger inte kunnat infria löften som visat sig vara målsättningar
    som tyvärr inte kunnat infrias.

     

  49. 2010-02-05 19:20 Göran Andersson

    Marianne:

    Du menar ungefär så här då, som doktor G. Persson uttrycker sig om den saken och vad hans ministrar tyckte.

    Göran Persson om sin regering

    ” Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss. Lennart Nilsson

    ” Det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att ha som mål att arbeta efter.” Ingela Thalén, försöker smita från ett gammalt vallöfte.

    “Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb.” Margaretha Winberg

    “Jag leder inte världens mest briljanta regering. Statsråden tillhör inte den yppersta intellektuella eliten och särskilt vackra är de inte heller.” Göran Persson

    Citaten ovan är hämtade ur Kristoffer Linds bok “Tänkt och sagt av Göran Persson” Citaten kommer enligt honom i första hand från intervjuer, i några fall från Perssons tal och i ytterst få fall från andrahandskällor. De sistnämnda är en handfull och alla är kända sedan tidigare. Jag har koncentrerat mig på att ta ut några ur sista kapitlet, vilket berör Perssons ministrar, varav ett antal säkert är påtänkta till en eventuell rödgrön regering.

    Jag är beredd att hålla med Persson på den här punkten. Vad säger ni?

     

  50. 2010-02-06 10:09 CharlieB

    Reinfeldt och Co! Brukar skryta med att De tagit igenom Sverige genom krisen på ett mycket bra sätt. Idag kom beviset på raka motsatsen.
    Enligt oecd så är Sverige ett av de länder som klarat den ekonomiska krisen sämst.
    Nu räcker det inte längre med att siffertrolla för Reinfeldt. Hans starkaste argument är slaget i bitar.
    Reinfeldt är körd i botten……………

     

  51. 2010-02-06 10:17 Peter

    CharlieB; Jag antar att du syftar på artikeln i aftonbladet som handlade om att svenskens köpkraft minskat stadigt sedan 70-talet?

    Det är alltså inte ett betyg på hur bra Sverige klarat krisen.

    En fråga. Kommer svenskens köpkraft minska eller öka om man höjer skatten med 1500 per månad i genomsnitt?

    Kommer vi som ett resultat av det klättra eller falla på samma lista CharlieB?

     

  52. 2010-02-06 11:26 Ömke

    Peter. CharlieB uppger OECD. En just gjord sammanställning.
    Taskigt läge. Sverige tillhör de länder som klarat sig sämst i den pågående ekonomiska krisen.

     

  53. 2010-02-06 11:53 Peter

    Ömke; Taskigt läge.

    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2010%255C01%255C28%255C369099

    Under tiden kanske du kan svara på frågan istället. Om man höjer skatten med ca 1500 per månad, får svensken då mer eller mindre pengar att röra sig med?

    Tror du resultatet blir ökad eller minskad köpkraft?

     

  54. 2010-02-06 12:13 Peter Pa

    Sverige faller som en STEN på OECD listan fr o m 2006.

    Vem är det som håller i trådarna med ett GALET leende?
    Vem är det som inte kunnat sälja JAS planen till förfrågningar från 3 olika länder?
    Vem är det som inte fick igenom några Miljökrav på världskonferansen?
    Vem är det som under halva 08 och hela 09 ökat budgetunderskottet med 200 Miljader?
    Vem är det som gjort 10% av befolkningen till miljonärer under tre år?
    Vem är det som öppet visar förakt för sjuka arbetslösa och pensionärer när deras skattepengarna skall fördelas?
    Vem är det som med sin politik inte kunnat skapa arbete.
    Vem är i all oändlighet???

     

  55. 2010-02-06 13:10 Ursvensken

    Ledsen Fredde men FÖREGÅNGARLANDET Sverige Skapade Sossarna på 60 70 talet och den tryggheten och kunskapen känner alla till långt utanför Sverige gränser också.

    Du lär nog få hitta på andra ord för att du haft detta land till låns nu under tre år och ändå inte lyckats leva upp till det enligt OECD.

    Man kan ALDRIG leva på andras MERITER eller SOLA sej i glansen av desamma.

    Att skapa NYTT oprövat sätt att leva och ta hand om Statens Finanser som ger ett resultat BÄTTRE än det som varit är FRAMGÅNG allt annat är bara en upprepning och en
    inpyrd politik att hålla sej kvar vid Maktens korridorer utan att egentligen göra någonting förutom att upprepa det gamla beprövade.

    Tack för denna tiden men NU är det dags för er att dra er tillbaka och lämna över till de som SKAPADE SVERIGES Grundtrygghet i föregångarlandet El Svecia..

     

  56. 2010-02-06 14:58 Per Albin

    Ja du har helt rätt Ursvensken. Det är precis som du skriver att under 60 och 70 -talen grundlades missödet i Sverige. Flera av dem som har mest skuld i detta är ju döda idag, men trots att man inte ska tala illa om döda så måste ändå det historiska förloppet få ha sin gång. Misstagen på 60-talet bestod framförallt av den tillfälliga konsumtionsskatten, som först kallades omsättningsskatt och i början var ca 3 % av varans värde.
    Det var bara det att detta var ett utmärkt sätt att få nästan alla att betala skatt för sin konsumtion, så det höjdes till 6 procent, 11, 15 och slutligen 20 procent av varans pris inklusive moms eller 25 % påslag på momsen. Detta var accelerationen i den svenska beskattningen, som med tiden gjorde Sverige till ett av de mest Socialistiska länderna i världen, där i princip all makt fanns koncentrerad i toppen på det Socialdemokratiska partiet.
    För snart sagt allt fanns det små bidrag att söka, och för varje bidrag krävdes alltmer dyrbar byråkrati, för att tillverka blanketter, skicka ut dem, återfå dem inte sällan fel ifyllda av folk med dålig skolutbildning, och då få lov att ringa dessa eller bestämma möten med dem på sina kontor. Ja sen skulle ju dessa ansökningar behandlas, uppgifter kollas ibland med andra myndigheter ibland med den ansökandes arbetsgivare o.s.v.
    Fler och fler anställdes på försäkringskassan, socialkontoren, kommunkontoren, landstingens administrativa avdelningar, skattekontoren, länsstyrelsen, barnavårdsnämnden, studiestödsnämnden, skolvårdsstyrelsen, miljövårdsenheten, skogsvårdsstyrelsen, och alla andra byråkratiska institutioner som idag befolkas av i huvudsak personer med anknytning till socialismen.
    Vilken tur vi har haft som har sluppit en massa arbetslöshet och istället skapat den Ofantliga sektorn av byråkrater. Horder av socialistiska femhjulsåkare har nu sitt levebröd på att sitta och dela ut små bidrag till dem som egentligen har tjänat in dessa pengar. Byråkratin är idag de flesta svenskars levebröd, särskilt bland akademiker och andra höginkomsttagare men också bland vanliga med högst gymnasiekompetens. Så visst skapar skatterna välstånd för dem som jobbar inom den av Sossarna byggda enorma byråkratin.
    I nästa inlägg tar jag upp 1970- talets ofinansierade Palmereformer.

     

  57. 2010-02-06 15:41 aase reinbro

    Varför inte döpa om ordet jobbskatteavdrag till vad det egentligen är, och ganske säker på att det var det Reinfelt menade: Extra skatteavdrag för dem som jobbar nu. Vad jag vet har någon liknande skattelindring för löntagare alldrig innförts tidigare. Måste kännas positivt, i synnerhet för barnfamiljer, att få nära et par tusen varje månad.

     

  58. 2010-02-06 16:07 Ursvensken

    Ja du Per Albin det är bara att beklaga och jag håller med dej i mångt och mycket.
    Men en sak är ju säker MÅNGA HAR ARBETE också.

    Tekniken har gått framåt och de industriella arbeten har försvunnit i takt med svenskens kunskaper..

    LÖSNINGEN?? Ännu har ingen kunnat presentera den eller?

    Självklart skall folk som växt upp i ett land och fört Tekniken framåt ha rätt att leva ett drägligt liv trots bristen på arbete. Grunden har ju varit att få bort alla kroppsarbeten som tog död på folk och numera kan stoltsera med ett långlivat och friskt folk.

    Vi måste nog tyvärr inse att omvärlden kommit ikapp oss och att vi hjälpt dem på traven rätt ordentligt.
    Vi måste nog lära oss att ta tillvara på det vi fortfarande kan producera i kunnande till någorlunda konkurrenskraftiga priser för Kinesen kommer och det kan vi aldrig göra något åt.

    Att flytta till månen kan vi ju glömma så vi får vara kvar och kämpa vidare och låta kinesen ta över.
    Lösningen är att dom får Marknaden för om inte så kommer dom att lösa det med krig och det är ingen som vill.

    Inget hjälper NU att dra ner Byråkratin den kommer bara att skapa ännu mer arbetslöshet.
    Var finns då kvar JO fördelningspolitik i timmar och kronor
    OM INTE DU HAR DEN UNIKA LÖSNINGEN.

    Även du måste ha hört att det blöder i EU och i vår själ.
    De grekiska temperamentet är många nu rädda för.

    Jag pratar om ett välmående land och folk som byggts upp under socialdemokratisk ledning oberoende om dom haft ofinansierade projekt.

    TEKNIKEN har dom ivarjefall inte kunnat BROMSA.

    Det finns säkert dom som vill att den stora massan skall ut och HARVA för hand i åkrarna igen MEN ATT DRIVA TILLBAKA TEKNIKEN TILL UTGÅNGSLÄGE är helt omöjligt det är tyvärr bara ett krig som kan göra.

     

  59. 2010-02-06 17:27 Stig B

    Ett jobbskatteavdrag för 2010 finns redan inbakat i skattetabellerna. Reinfeldt kan alltså lugnt säga att pensionärerna nu står först i avdragskön.

    De som arbetar har ju fått sin del av kakan och pensonärerna får lite smulor – om och när det blir litet pengar över!

     

  60. 2010-02-07 02:04 CharlieB

    Peter!
    För varje krona som läggs på skatteavdrag! så försvinner lika mycket som
    istället gjort mer nytta inom vård skola osv.
    För varje krona som går till skattelättnader så försvinner lika mycket från välfärden.
    Du vet! Den som Reinfeldt påstår att han värnar om.
    Dessa skattelättnader har bara skapat ett stort hål i Sveriges finanser.
    Jobb skapade de inte.
    Någon större skillnad i plånboken har de inte gjort heller.
    Allting har blivit så mycket dyrare.
    Privatiseringar som ju regeringen pysslar med! Har också medfört höjda priser.
    Avregleringen av apoteksmonopolet är ett gott bevis.
    Medecinen kommer bli så mycket billigare orerade Göran Hägglund.
    Det första som hände var att de höjde priserna på receptfria mediciner.

    Till sist!
    siffrorna från oecd! Visar ju klart och tydligt att köpkraften INTE ökat fast man sänkt skatten.
    Därimot! om man höjer skatten för de som tjänar över 30000 kr i månaden! Så får man in många sköna slanter att satsa på skola vård och omsorg. Detta har svenska folket mer användning av än skattelättnader.

    Visst visar siffrorna från oecd hur Sverige klarat krisen också.
    Det är bara att läsa innantill……………

     

  61. 2010-02-07 16:39 Per Albin

    På den artikel från den socialistiska ångradion och programmet Ekot som CharlieB hänvisar till, finns det en direktlänk till OECD: s originaltext vilken inte har översatts till korrekt svenska. Där står det att per capita volymindexet inte ska användas för jämförelser mellan olika stater, då PPP: s är statistiska konstruktioner förr än precisa mätningar.
    Mätresultat från 2006, 2007 och 2008 är årligen mätta av Eurostatistik, medan 2009 års siffror bara är uppskattade av OECD

    Per capita volume indices should not be used to rank countries as PPPs are statistical constructs rather than precise measures. Minor differences between countries should be interpreted with caution.
    2006, 2007, 2008: PPPs for European countries are annual benchmark results by Euro stat. PPPs for non-European countries are OECD estimates.
    2009: PPPs for all countries are OECD estimates

    Det betyder att man får invänta Euro stats mätningar av 2009 innan man kan dra några slutsatser.

    Man har från vänsterjournalisterna på P1 gjort en höna av en fjäder och räknat med inofficiella siffror. Siffrorna finns också längre ned i dokumentet för dem som är intresserade och vill göra sina egna hönor. Vi andra väntar tills den officiella statistiken är mätt.

    Att man använt 2007 som jämförelsemått är ju konstigt eftersom det inget illa säger om den regering som då redan suttit i 15 månader, och faktiskt ökat antalet arbetande till rekordnivåer. Att sedan ta ett uppskattat värde för att jämföra det med ger ju ingen säker bild på nedgången, eller att det skulle vara någon bra mätmetod att mäta mängden varor och tjänster för att få fram välfärdsförändringar borde ju vem som helst kunna förstå, då den metoden är för trubbig. Det behövs många fler parametrar för att få fram den sortens uppgifter ur den rena BNP- mätningen, som behövs för att kunna räkna ut plus och minus för välfärden.

    Länken till artikeln från Ekot.
    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3423571

     

  62. 2010-02-07 17:22 Maria Wetterstad

    För dem som inte har läst om SAAB affären kan jag rekommendera Affärsvärlden på nätet med följande länk.

    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article721976.ece

     

  63. 2010-02-08 09:30 Malin Palin

    Ömke , när du säger att Sverige klarat sig sämst i krisen vad är det då de klarat sämst. Kan du specificera?

     

  64. 2010-02-08 09:59 Angela

    Klarat sämst i krisen? Är inte frågan felställd? Vilken “kris” då? Katastrofen EU? Katastrofen nyliberalismen.Katastrofen bankirer? Katastrofen Davosmänniskor? Katastrofen hyperkapitalism?

    Det är bra att hålla koll på utvecklingen. Att jämföra tillståndet i olika länder varje år. Då har man något att jämföra med. Men “kris”? Vilken kris då? Är inte det subjektivt? Vad som orsakat Sveriges nuvarande rangordning råder det olika uppfattningar om.

    Bra att ha i minnet är att OECD är en förkortning för Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (eng. Organisation for Economic Co-operation and Development och på franska: Organisation de coopération et de développement économiques, OCDE). OECD är en internationell organisation som arbetar för samarbete mellan industriella länder med representativ demokrati och marknadsekonomi. Ursprungligen hette organisationen OEEC (Organisation for European Economic Co-operation) och bildades 1948 för att samordna Marshallplanens insatser för att bygga upp Europa. 1961 reformerades organisationen till dagens OECD. OECD har sitt högkvarter i Paris.

    Alltså OECD är en internationell organisation som arbetar för samarbete mellan industriella länder med representativ demokrati och marknadsekonomi.

     

  65. 2010-02-08 10:17 Angela

    OECD består mestadels av europeiska länder plus några till som USA, Australien,Kanada, Belgien, Chile, Japan, Mexiko,
    Nya Zeeland, Polen, Slovakien, Sydkorea, Tjeckien och Ungern.

    OECD bereder f n (oktober 2009) ansökningar om medlemskap från Estland, Chile, Israel, Ryssland, Slovenien.

    Chile blev invald den 15:e december 2009.

    En stor del av OECDs verksamhet är att utvärdera och jämföra olika medlemsländernas politik och policyer. OECD lyfter även fram lärande exempel inom olika områden. Vidare har OECD en statistik databas där fakta om medlemsländernas verksamhet finns.

     

  66. 2010-02-08 10:24 Angela

    Så Per Albin har en poäng när han säger: “Att man använt 2007 som jämförelsemått är ju konstigt eftersom det inget illa säger om den regering som då redan suttit i 15 månader, och faktiskt ökat antalet arbetande till rekordnivåer.”

    Vad är det egentligen man jämför? Vad bestämmer vilka år som skall jämföras? Syfte, vems intressen osv …finns massor med frågor. Huruvida OECD är juste eller ej vet jag inte. Har alltid varit skeptisk till organisationer som dessa.

     

  67. 2010-02-08 10:34 Angela

    Tillägg :”arbetar för samarbete mellan industriella länder med representativ demokrati och marknadsekonomi.” Alltså redan här har man gjort ett urval. Ett annat urval är vilka länder som ingår. Som framgår av ovanstående fakta om OECD VÄLJS medlemsländerna in i OECD.

     

  68. 2010-02-11 00:17 Janne The Rebel

    Tillåt mej skratta åt Herr Reinfeldts löfte! Så efter tre år av käftsmällar skulle pensionärerna helt plötsligt få kompensation med ett par tior i skattereduktion? Löjligt!!
    Det finns tusentals svenska pensionärer och sjukpensionärer som har en ersättning under 8000 kr i månaden. Det är mindre än vad en invandrad kvinna i pensionsåldern har! Detta är skamligt!!
    Se till att höja minimi-pensioner till åtminstånde 15000 kr i månaden, samt minskad skatt . Då ska jag tro på dej!!

     

  69. 2010-02-13 17:33 Ömke

    Malin Palin

    Varför fråga mig? Fråga OECD. Be dem specificera.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2010/02/03/26167/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: