Politikerbloggen.se

Senaste nytt:

“Med vänstern blir unga flera tusen dyrare i månaden”

Foto: Yvonne Åsell/SvD/SCANPIX | Montage: Politikerbloggen

Foto: Yvonne Åsell/SvD/SCANPIX | Montage: Politikerbloggen

REPLIK. Jytte Guteland har inte läst min artikel, utan slåss istället mot väderkvarnarna i sitt eget huvud. Det skriver CUF-ordföranden Magnus Andersson i en replik till SSU-ordföranden.

Jytte Guteland skriver i en replik på min artikel att Sverige behöver ”hopp”. Mycket mer än så blir det inte. Guteland tvingas förvränga mina förslag för att ens klara av att kritisera dem. Hennes svar bygger på att hon inte läst min artikel, utan slåss istället mot väderkvarnarna i sitt eget huvud.

Hon är övertygad om att vi vill sänka alla ungas löner, när mitt förslag var att man skulle hålla tillbaka ingångslönerna i offentlig sektor och istället fokusera på dem som jobbat under längre tid och förtjänar högre lön. På så sätt skapar man större möjlighet att göra lönekarriär, höjer statusen i den offentliga sektorn, men håller också ingångslönerna så pass låga att fler unga kan komma in.
Men eftersom det är svårare att argumentera mot, så väljer hon att slåss mot det hon så gärna vill ska vara min politik.

Gutelands försök till svar bevisar hur lite det finns av svar från vänsterpartierna i frågan om ungdomsarbetslöshet.

När man i övrigt läser hennes svar så ekar det tomt. Hennes svar är att “satsa” på “hopp” och “investera i strategiska branscher”. För att förtydliga betyder det höjda skatter som kan ge bidrag och öka kostnaderna för den offentliga sektorn.

När det gäller just ingångslönerna, inte ungdomslöner, så är det självklart att många unga inte alls behöver har lägre ingångslöner för att få sitt första jobb. I yrken med arbetskraftsbrist, där högre utbildning är viktigt och så vidare spelar det mindre roll vad kollektivavtalen innehåller, arbetsgivare kommer ändå vara beredda att betala för dem som man behöver.

Men i vissa sektorer är det uppenbart att unga har väldigt svårt att komma in. Och att kostnaden för arbetsgivaren spelar roll är lika självklart. När Alliansregeringen halverade arbetsgivaravgiften för att ha unga anställda, så blev en ung person som tjänar 18 000 kronor i månaden 2700 kronor billigare att ha anställd, i månaden. Det gjorde också att 33 000 fler unga fick jobb första året. Det är ett bevis för att priset spelar stor roll, och att unga människor tjänar på reformen.

Det är också ett bevis på att om arbetsmarknadens parter vågar visa ansvar nu och hålla ingångslönerna stilla så skulle unga människor lättare komma in på arbetsmarknaden, och det måste vara det allra viktigaste.

Guteland slänger sig med stora ord, men i själva verket vore det allra värsta för Sveriges unga om vänsterpartierna kom till makten. Då skulle man direkt införa en ungdomsskatt, genom att fördubbla arbetsgivaravgiften för att ha unga anställda. Då blir direkt en ung människa några tusenlappar dyrare i månaden att ha anställd.

Varje person som tycker att ungas möjlighet till jobb är viktigt bör ställa sig frågan, tror man att Gutelands floskler om ”hopp” har ett innehåll när det mest konkreta förslaget vänsterpartierna för fram är att göra unga mycket dyrare att ha anställda?

Magnus Andersson
Förbundsordförande, Centerpartiets ungdomsförbund

Skriv ut eller dela:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Furl
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Tipsa om artikeln via e-post

33 kommentarer

  1. 2010-02-08 12:56 Jonathan

    Spot on Magnus!

     

  2. 2010-02-08 13:17 Mållgan

    Naturligtvis räcker det inte att sänka ingångslönerna. Man bör ju också införa utgångslöner för alla som närmar sig pensionering och inte längre är så raska och pigga och inte längre är populära på arbetsmarknaden. Man kan börja med att automatiskt sänka lönen med 10% per år för alla som fyllt 50 år.

     

  3. 2010-02-08 13:48 jägarn

    Kan Måna och hennes lakejer förklara hur detta skall ge fler unga en chans på arbetsmarknaden. Visst skapar det fler jobb, på socialen, men var det tanken.

     

  4. 2010-02-08 14:58 Åke Ström

    Det är alltid intressant att läsa från de politikst aktiva hur man skall komma tillrätta med olika problem i samhället. Det mest förvånansvärda är att politiker alltid kommer till den slutsats som innebär att det alltid är arbetslösa, pensionärer, sjuka, eller andra utsatta grupper i samhället som borde ta sitt ansvar och ställa upp på det ena och det andra.
    Under årens lopp har vi fått läsa och se hur, politiker,direktörer i landsting och kommun, generaldirektörer, o.s.v. sammanfattningsvis landets makthavare och beslutsfattare – mellan valen, blivit berikade med fantasilöner och fantastiska fallskärmar.
    Som beslutats av likasinnade.

    Då uppkommer frågan – vart tog deras ansvar vägen. Eller
    är det så att uteblivet ansvar anses som kvalifikation i dessa kretsar.

     

  5. 2010-02-08 15:01 Svullo

    Visst blir det dyrt med en rödgrön regering. Om man inte lever på bidrag vill säga.

     

  6. 2010-02-08 15:47 jägarn

    Varifrån skall pengarna komma till alla bidragstagare som väntar på den rödgröna sörjan, som vill ha fler på höjda bidrag och färre i arbete? Den ekonomiske virtuosen Måna alla ekonomers våta dröm har nog svaret.

     

  7. 2010-02-08 16:03 Hedvig

    Nu vevar Centern, och ungdomsförbundet, vilt åt alla håll, utan några som helst fakta. Desperat – men har man 3 % kanske det yttrar sig på det här sättet…

    Ungdomsarbetslösheten är ett stort misslyckande. Och den skuld i form av stora underskott som regeringen bygger upp får unga betala. Byggandet har tvärnitat pga politiken. Och utanförskapet och socialbidragsköerna växer, bland de som, står i köerna är flera under 25 år.

    Att då gå till anfall och påstå saker om de som påtalar bristerna är ett knep borgarna försökt förr. Men ungdomsväljarna ser igenom bluffen. Det går inte att fuska med siffror eller politik. Ni gör bara bort er!

     

  8. 2010-02-08 16:19 Elias Giertz

    Hedvig:

    Senast jag kollade låg Centerpartiet över 4%. Försök inte komma med härskartekniker nu. Desperat – men har man dålig politik så kanske det yttrar sig på det här sättet!

    Men bara en kort tanke – du kommer inte med några argument till _varför_ det här förslaget är dåligt i din kommentar. Det är mest floskler såsom att Centerpartiet vevar åt alla håll.

    Vi står med en global finanskris. Centerpartiet föreslår någonting som kommer öka sysselsättningen markant. Är det att veva åt alla håll? Vad har du för argument till varför det här är dåligt?

    Patetiskt!

     

  9. 2010-02-08 16:35 Peter

    Jag tycker det är mycket glädjande att se att vänstern helt måste bortse från den världsomfattande krisen för att kunna kritisera regeringen.

    Allting pekar på att Sverige i jämförelse med andra Europeiska länder klarar sig mycket bra med förhållandevis små underskott och arbetslöshet som ligger i nivå med eller under genomsnittet i EU.
    (Detta bortsett från OECDs rapport som grundas på antaganden, vilket för vissa verkar vara mycket svårt att förstå)

    Ungdomsarbetslösheten visade sig vara totalt felbedömd, när man räknar bort alla som studerar samt personer som studerar och har deltidsjobb återstår 7% ungdomar som står utan arbete.

    Att sedan Hedvig och flera andra helt enkelt väljer att inte förstå vad som händer får stå för dem. Jag gläds åt att färre än väntat förlorar jobben och att vi har en regering som tar ansvar för sjuka människor istället för att bara kasta pengar efter dem.

    Ska även dela med mig av en länk till allas vår CharlieB som under minst ett år skrikit sig hes över att regeringen bokstavligt talat kastat ut cancersjuka människor på gatan helt utan ersättning. Han har dock aldrig kunnat styrka detta med ngn källa, förvånad någon?

    http://svtplay.se/v/1871292/rapport/bedomning_av_cancersjuka_inte_hardare

    CharlieB kommer med största sannolikhet välja att inte tro på ovanstående klipp men det bryr jag mig helt enkelt inte om. Jag tycker det är goda nyheter.

     

  10. 2010-02-08 16:47 Hedvig

    Elias G: Börja med att läsa vad regeringens eget finanspolitiska råd skrivit om den innefektiva jobbpolitiken för unga med den utformning regeringen tyvärr gjort med åtgärden. Och läs Eurostats staistik om hur Sverige har den högsta arbetslösheten bland unga i EU. Ert misslyckande är totalt. Ni förtjänar inte förtroende. Nu är ni ute efter att sänka lönerna, och de unga ska gå först. Direktörena röstar inte ens på centern längre….men du läser tydligen mätningar där ni stadigt är över 4 %… Skratt.

     

  11. 2010-02-08 16:57 Mr L

    @hedvig

    Men kan du presentera ett alternativ till sänkta ingångslöner? Om man inte har ett alternativ, vad är det då för mening att argumentera?

     

  12. 2010-02-08 17:22 Peter

    Hedvig förnekar sig inte, haha!

    Kolla följande länk och kommentera gärna jämförelsen mellan 2005 och 2009.

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-per-manad/?awc=

    Bara så du vet inkluderar dessa siffror alla som studerar heltid. Det riktiga siffran på ungdomar som inte studerar och är arbetslösa ligger någonstans runt 7%.

    Skratta lagom Hedvig, i undersökningen du pekar på fick både vänstern och miljöpartiet knappt mätbara resultat. Moderaterna fick runt 70% av rösterna bland företagsledare. Ännu större skratt.

     

  13. 2010-02-08 18:14 Schnitzel

    Tänk nu på mina borgarvänner att Hedvig skulle hävda att solen går upp i väster om vi borgare gick ut i media och hävdade att solen går upp i öster.

    Borgare kommer från S:s synvinkel att ha fel i allt vi säger fram till valdagen..

     

  14. 2010-02-08 18:22 lisa ek

    enda “ungdomsjobben” sossarna /vänstern kom på i 12år

    var att upprepat läsa komvux..

    plusjobb som varken gav erferenhet eller jobb efter

    och ständiga meningslösa amskurser.

    aja…’

    inte konstigt att det sitter 35åringa “Ungdomar” och spelar “wow” på heltid i landet.

    .”var och en efter egen förmåga” (utan några krav och med socbidrag)

     

  15. 2010-02-08 18:46 Hedvig

    En massa hemtrixad statistik för att dölja ungdomsarbetlsöheten imponerar inte på ungdomarna. De vill ha jobb och bostad och framtidstro.

    Med er fick de a r b e t s l ö s h e t.

    Nu åker ni snart ut!

     

  16. 2010-02-08 18:48 Schnitzel

    Säg mig Hedvig… Du som bara klagar på borgarna… Vad ska NI sossar göra åt saken då? Ni som har skapat den höga ungdomsarbetslösheten från första början…

    Kom med något reellt förslag annars är dina ord bara dravel..

     

  17. 2010-02-08 19:45 Hedvig

    Till ungdomar? Jobb. Inte era misslyckade orättvisor och stora gigantiska budgetunderskott. Som alltid när ni regerar.

     

  18. 2010-02-08 19:49 Schnitzel

    Och hur ska vi (jag är några och 20 nämligen) få dessa jobb som du säger om ni höjer arbetsgivaravgiften för ungdomar?

     

  19. 2010-02-08 19:51 Per Albin

    Vad ska du göra Hedvig ifall Vänstern nu skulle vinna valet. Då har du ju ingenting att klaga på längre, och komma med några som helst konstruktiva lösningar klarar du inte av. Det har du ju bevisat för länge sen.

     

  20. 2010-02-08 19:53 Schnitzel

    Och det vore ju kul och få reda på vad S vill istället för att de ska snacka skit om alla andra som de gör hela tiden… Tillexempel varför de ska straffbeskatta ungdomsarbete…

     

  21. 2010-02-08 20:00 Per Albin

    Hedvig och CharlieB:
    Ska ni skrika högre nu för att bevisa att ni ändå har rätt, tillsammans med eran fifflande ledare. Eller kanske vore det på tiden med en ursäkt. Men sånt är ju inget ni sysslar med mig veterligen.

    http://svtplay.se/v/1871292/rapport/bedomning_av_cancersjuka_inte_hardare

     

  22. 2010-02-08 21:28 Ingenjör

    Bra, Magnus! Den här killen har tänkt till och visar nåt så ovanligt som ett verkligt engagemang. Han vill verkligen hitta en lösning på problemet! För ungdomsarbetslösheten är ‘milt’ sagt katastrofal – Nu måste nåt göras! Mera idéer, mera okonventionella grepp, andra vinklar, mer konstruktivt, mera uppslag, mindre tankeförbud!

     

  23. 2010-02-08 23:01 Alexander Woodhouse

    @Schnitzel: Precis. Sossar är bra på att säga ATT de ska skapa jobb, men inte HUR. Förhoppningsvis kan Mona trolla, för socialdemokratisk politik lär inte räcka långt.

     

  24. 2010-02-09 06:58 Hedvig

    När man ser de här inläggen – och en borgerlighet som vill sänka ungdomars löner och misslyckats med jobben – då förstår man varför ungdomsväljarna mkt sällan anger borgerliga partier. Fortsätt så här!..

     

  25. 2010-02-09 09:00 Fredrik

    Det är bra att det finns politiker som Magnus Andersson, som känner och är beredda att ta ansvar! Jytte Gutelands och övriga Vänsterns förslag är ett hån mot de unga arbetslösa. För vänstern går populism före ansvar.

     

  26. 2010-02-09 09:03 lisa ek

    läser man “hedvigs” smått förvirrade inlägg , så kommer man till slutsatsen att det är alliansens eller nån annans fel att sossarna inte har NÅN ungdomspolitik idag samt misslyckades 12år innan 2006 med denna.

    Något svar på frågor får man dock ej, oftast följer ej “hedvig” inte ens ämnet utan kör sitt eget race med massibv propaganda och smutskastning.
    “hedvig>” verkar även ha ett “carte blance” av politiker bloggen då denna får skriva vad den vill och aldrig får inlägg raderade.

     

  27. 2010-02-09 09:16 Schnitzel

    Ja av Hedvig får man ju inte reda på vad S vill annat än att smutskasta alla andra… Sorgligt…

    Kämpa på Magnus!

     

  28. 2010-02-09 09:23 veiron

    Haha! Se där Hedvig och s-kansliet har stämplat in för idag. Ja de blir nog mycket att göra i dag också. Å hej å hå, slit och släp.. Men inga egna idéer, bara klaga, mindervärdeskomplex och “flodvågor” av djup avund. Precis som alla andra dar.. där hemma på kansliet mao.

     

  29. 2010-02-09 10:03 Andreas s

    med Monas regim skall alla unga få “gröna jobb” dvs ut i skolgen och plocka pinnar som en “arbets åtgärd”

    Konstigt att arbetsåtgärd alltid kallas JOBB av röda..

    när det bara är en socialbidrags understödd lekförvaring

     

  30. 2010-02-09 12:07 Anderson

    Är det bättre då att ständigt få se och träffa alla apatiska människor som bor taskigt, har taskig lön och tvingas jobba med allt möjligt samtidigt de har en helt annan utbildning?
    Sedan kan vi ju lägga till alla uteliggare sjuka och fattigpensionärer som inte ens får pengarna att räcka till hemhjälp. De plöjer fram med sin rullator här i stan på moddiga trottoarer för att max orka hämta en liter mjölk.
    Men allt sådant har Ni tydligen inte en tanke på?
    Dessa individer har inte ens en chans att sitta här och skrika på hjälp. De har gjorts totalt osynliga och glömts bort av alla.
    Ni borde ju skämmas!

     

  31. 2010-02-10 10:48 CharlieB

    Per Albin!
    Nej! någon ursäkt finns det ingen anledning att komma med.
    Det är fortfarande väldigt många som utförsäkras och får sin ekonomi raserad.
    Senast idag kom rapport om att alltfler vänder sig till rätssinstanser för att
    få rätten till sjukskrivning prövad.
    Du verkar inte veta värst mycket om cancer heller.
    Jag vet! jag har gått igenom skiten. Immunförsvaret slås ut fullständigt under behandlingstiden.
    Drabbas de inte av regeringens utsorteringskedja så är det jättebra. Dock finns det flera fall där just cancersjuka människor utförsäkrats.
    Vad gäller sysselsättningsgraden! så kan du läsa tråden :(krisen för Maud fördjupats.) Där har jag
    kagt fram de riktiga siffrorna och den riktiga uträkningen av sysselsättningen.
    Källan är SCB………………

     

  32. 2010-02-11 00:54 Oven

    Är det inte arbetsmarknadens parter (LO och Svenskt Näringsliv) som tillsammans kommer överens om vilka nivåer som skall gälla? Tydligen vill Alliansen kullkasta allt som tidigare gett stabilitet och framgång i landet. Tycker verkligen Centern att politiker skall bestämma lönenivåer?

     

  33. 2010-02-11 11:01 Oven

    Sedan är det ju ngt ironiskt att Magnus och C efter fyra års misslyckande vet precis vad som behövs för att få in ungdomar på arbetsmarknaden. Sänkta kostnader har ju inte hjälpt. Väx upp och bli torr bakom öronen innan du försöker leka statsman.

     


Länka till inlägget:
http://www.politikerbloggen.se/2010/02/08/26265/

Kommentera »




Personuppgifter
Politikerbloggen.se sparar de uppgifter du anger i formuläret ovan tillsammans med din IP-adress. Uppgifter om e-post och IP-adress är inte synliga för andra besökare på sajten.

  •  
     
  • Annons:

    Annons:

    Annons:

    Annons: